Kirjoittaja
Aihe: Kitkarenkaat ... aikapommi (Luettu 16654 kertaa)
« Vastaus #76 : 6.12.2023 kello on 10:03 »
Ajoin eilen sisäänajetuilla kitkarenkailla ensimmäistä kertaa elämässäni vähän liukkaammalla kelillä.
Auton mukana tulivat ja paljoa tuskin oli ajettu, kun autokin on ikäänsä nähden lähes ajamaton, mutta leima on 2018 vuodelta. Ainakaan Takaveto-Mersussa niillä ei tee hevon *ittua. Ajotuntumasta tuli mieleen Fiat Mirafiori, jollaisella ajoin 90-luvulla. Paitsi että luistonestosysteemi en vuoksi ei ollut edes hauskaa. Nastarengassarjan ostoon lähdettävä.
« Vastaus #77 : 6.12.2023 kello on 10:13 »
Mulla on tuossa retkipakussa sellaiset varmaan ympärivuotiset kitkat...
Hyvät ja kalliit Continentalit ovat, mutta ikää on jo 10 vuotta. Ensi kesäksi pitää hommata uudet ympärivuotiset, jotta uskaltaisi pidemmälle mennä syksylläkin. Ajoa tulee niin vähän, että kulutuskestävyys on sivuseikka. Misukat ja muut premium renkaat olisi varmaan hyvät, mutta niissä on aika hirmuinen hinta. Ei viitsisi sellaisia helmiä ostaa, kun talvi ajetaan kuitenkin nastarenkailla. Mikä olisi sellainen hinta/laatusuhteeltaan riittävä ympärivuotinen rengas hyväksyttynä talvikeleihinkin?
« Vastaus #78 : 6.12.2023 kello on 10:55 »
Tuo rengasjuttu itseäkin askarruttaa. Puolitoista vuotta sitten tuli ostettua ensimmäinen oma vankkuri. Aiemmat reissut vain vuokrakalustolla ja kesällä. Oma on nyt käytössä ympäri vuoden.
Nyt vielä työn luonne estää pidemmät lomat kesälomakauden ulkopuolella. Ruskaretket Lappiin ja Pohjois-Norjaan tai syksyn ja kevään väliset reisuut Keski- tai Etelä-Eurooppaan on vielä haaveilun asteilla. Mutta ei eläke enää kaukana ole, joten tuollaisetkin reissut mahdollistuu piakkoin.
En lähde kunnon talvessa Suomessa reissaamaan kuin nastarenkailla. Pidemmälle etelään mentäessä pitäisi taas olla kitkat ja voihan niitä tarvita ruskaretkellä pohjoisessakin, kun ei viitsi kesäkelillä syyskuussa jyrätä Suomen läpi nastoilla, mutta esim. kuukauden reissulla voi jo jonkinlaista talvikeliäkin olla.
Vaihtoehtoina on kolme rengaskertaa tai sitten kesärenkaiksi ympärivuotiset kitkat. Millaisi kokemuksia on niiden toimivuudesta, jos sattuu talvikelit yllättämään? Toimivatko edes auttavasti ja paljonko häviävät kunnon kitkarenkaille?
« Vastaus #79 : 6.12.2023 kello on 12:08 »
Ajoin eilen sisäänajetuilla kitkarenkailla ensimmäistä kertaa elämässäni vähän liukkaammalla kelillä.
Auton mukana tulivat ja paljoa tuskin oli ajettu, kun autokin on ikäänsä nähden lähes ajamaton, mutta leima on 2018 vuodelta. Ainakaan Takaveto-Mersussa niillä ei tee hevon *ittua. Ajotuntumasta tuli mieleen Fiat Mirafiori, jollaisella ajoin 90-luvulla. Paitsi että luistonestosysteemi en vuoksi ei ollut edes hauskaa. Nastarengassarjan ostoon lähdettävä.
Kokonaisuus vaikuttanee. Ajoin parikymmentä vuotta sprintterillä, jossa oli kitkat alla ympäri vuoden. Ne sitten kulutuksen vuoksi vaihdettiin parin vuoden välein. Painoa autossa oli se 3,5 tonnia, eikä mulla ollut koskaan ongelmia liukkauden vuoksi ja ainoat kerrat kun jäin kiinni, niin ne olivat kesällä nurmikolla. Nyt citikan pakussa tuliterät nastakumit ja on kyllä surkeaa liukastelua.
« Vastaus #80 : 6.12.2023 kello on 13:12 »
Kaksi peruskurssia olen käynyt: 45 vuotta ajoharjoittelua puoliammatikseni kaikkialla, kaikissa keleissä sekä 1960 -70 luvuilla jääradalla sekä harjoittelua että kilpaa sen aikaisilla vakiorenkailla kun se oli sallittua ja hyväksyttyä. Mitkään keino-olosuhteet eivät korvaa todellisia ajo-olosuhteita. Mm. ajourat harjoitteluradoilta puuttuvat. Vieläkään en kuitenkaan ole liukkaan ajokelin täydellisesti hallitseva jos vauhti ylittää turvallisen määrän.
« Vastaus #81 : 6.12.2023 kello on 15:29 »
Kitkarenkailla ajetaan huomattavasti vähemmän kaikilla mitta puilla vakavia kolareita, niin prosentuaalisesti renkaiden määrään verrattuna kuin kilometrimäärään eli siinä mielessä kitkarengas on huomattavasti turvallisempi kuin nastarengas. https://yle.fi/a/3-10689503Tänä päivänä talviaikaan kitkarenkaita on yli 20 % ajoneuvoissa, mutta talviaikaisista kuolonkolareista vain 6 % ajetaan kitkarenkailla. https://www.is.fi/autot/art-2000009987342.htmlJa linkkijen jutut kannattaa lukea loppuun asti ennen kuin kommentoi.
« Vastaus #82 : 6.12.2023 kello on 17:13 »
^
No, omalta osaltani tuo on ihan turhaa pohdintaa. Asun yksityistien perukoilla jyrkällä rinnetontilla. Tietä hoidetaan kun hoidetaan, jos hoidetaan. Etelärannikon talvet on sellaisia, että meidän tiellä on usein peilijää ja vettä päällä. Siinä ei kitkoilla tee yhtään mitään, ei vaikka ne muuten toimisi miten hienosti hyvänsä. Yleinen tie alkaa puolen kilometrin päässä kotoa, ja siitä eteenpäin mielelläni käyttäisin kitkoja.
Yksittäisille reissuille (jos esim. pitää päästä kitkoilla liikkeelle ja Trawemunden laivaan) toki voin tilata juuri ennen lähtöä tuplahiekoituksen sille tielle, mutta normisti pitää päästä liikkumaan ilman erikoistoimenpiteit ä. Kitkojen varassa en voi olla.
Minulla on tuttavapiirissä vankkumattomia kitkojen ystäviä. Pari kaveria on 15-20 vuotta ajellut kitkoilla ilman ongelmia. Mutta kas, silloin kun ovat pahalla kelillä tulossa meille, niin auto jää kauemmaksi ja tulevat viimeisen siivun kävellen. Niin hulluja hekään ei ole, että lähtisivät kitkoille sinne minne ei pidä kitkoilla missään tapauksessa mennä. Ja minä kun asun siellä, en voi kitkoja hankkia ainoaksi talvirengaskerraksi, vaikka kuka sanoisi mitä.
Minulla on yksi kaveri, joka asuu suunnilleen vastaavissa olosuhteissa. Hänellä on kolme rengaskertaa ja vaihtaa aina syksyllä kitkat alle. Nastat menee alle jos/kun menee kelit vaikeaksi. Välillä hän pärjää koko talven kitkoilla, kun ei tule niitä jääkelejä yksityistielle. Tuossa on kyllä ideaa, mutta vaatii lisäinvestoinnin ja extra-vaihtotyön tarvittaessa.
« Vastaus #83 : 6.12.2023 kello on 18:16 »
Olikohan tämä täällä jo? Olin hankkimassa kitkarenkaita mutta jätin hankkimatta tämän luettuani.
"Nastattomilta talvirenkailta vaaditaan M+S-merkinnän lisäksi 3PMSF-merkintää joulukuusta 2024 alkaen Rengasvalinnassa kannattaa tukeutua myös EU-rengasmerkintään, joka tarjoaa tietoa renkaan polttoaine taloudellisuudesta, ohiajomelusta ja suorituskyvystä märkä- lumi- ja jääpidon osalta.
« Vastaus #84 : 6.12.2023 kello on 19:16 »
Olikohan tämä täällä jo? Olin hankkimassa kitkarenkaita mutta jätin hankkimatta tämän luettuani.
"Nastattomilta talvirenkailta vaaditaan M+S-merkinnän lisäksi 3PMSF-merkintää joulukuusta 2024 alkaen Rengasvalinnassa kannattaa tukeutua myös EU-rengasmerkintään, joka tarjoaa tietoa renkaan polttoaine taloudellisuudesta, ohiajomelusta ja suorituskyvystä märkä- lumi- ja jääpidon osalta.
Ei kait ilman tuota merkintää ole enää muutamaan vuoteen saanut minkäänlaisia talvirenkaita.
« Vastaus #85 : 6.12.2023 kello on 19:22 »
Ajoin eilen sisäänajetuilla kitkarenkailla ensimmäistä kertaa elämässäni vähän liukkaammalla kelillä.
Auton mukana tulivat ja paljoa tuskin oli ajettu, kun autokin on ikäänsä nähden lähes ajamaton, mutta leima on 2018 vuodelta. Ainakaan Takaveto-Mersussa niillä ei tee hevon *ittua. Ajotuntumasta tuli mieleen Fiat Mirafiori, jollaisella ajoin 90-luvulla. Paitsi että luistonestosysteemi en vuoksi ei ollut edes hauskaa. Nastarengassarjan ostoon lähdettävä.
Samanlainen kokemus noin 3v vanhoista kitkoista jotka tuli auton mukana ostettaessa. (continentalit) Ekassa liukkaassa risteyksessä puski suoraan penkkaan ihan kävelyvauhtia...ei aikomustakaan pysähtyä tai kääntyä. Sen jäälkeen suoraan rengasliikkeeseen ja nastat alle ja jopa alkoi taas pitämään.
« Vastaus #86 : 6.12.2023 kello on 19:30 »
« Vastaus #87 : 6.12.2023 kello on 21:05 »
ei ole kyllä missään oikeassa talvirenkaassa pelkkää m+s -merkintää. Tai jos on, niin en talveksi ostaisi Sehän on merkintä minkä valmistaja voi mihin vaan renkaaseen lätkäistä, vaikka ei olisi edes suunniteltu talvirenkaaksi. Paras näkemäni esimerkki oli rengas missä oli 7 pitkittäistä uraa, ei yhtään mitään muuta kuviota, m+s -merkintä löytyi. valmistaja joku halpis, Michelin..
« Vastaus #88 : 6.12.2023 kello on 23:26 »
Fränkissä on 01/2019 uutena alle laitetut Noksun kitkat talvikumeina ollut. Ja minä (hullu ) käytän niitä talvirenkaina (kesärenkaat erikseen). Luotan "kuin pässi suuriin saarviinsa" ja ajelen 6:tta talvea niillä kun pitoa ja pintaa (7-8mm) mulle riittänyt - kohta taas 1000km lenkki ja ensivuonna lisää..
« Vastaus #89 : 7.12.2023 kello on 10:25 »
Voi sua raukkaa 😁 Miten päästy edes kotipihaan kun sitä mäkeäkin reippaasti.....
|