Kirjoittaja
Aihe: Talvirenkaat (Luettu 191936 kertaa)
« Vastaus #2 : 2.10.2011 kello on 18:56 »
Uudet nastat on tulossa. Goodyearin UltraGrip 195/65 15 Vaihdoin kokoa kun alkuperäinen 205/55 16 on melkein satasen kalliimpi kierrokselta.
« Vastaus #3 : 2.10.2011 kello on 18:58 »
Mä ostan vasta keväällä uudet renkaat vaunuun. Nyt kun hankkii ne, niin valmistusajasta kuluu turhaan puoli vuotta renkaita seisottaessa. Käyttöajasta sekin pois.
Keväällä ostan mahdollisimman uudet, valmistusajan merkinnöin, renkaat. Vaunussa pinta ei suuremmiten kulu, mutta rengas vanhenee iällisesti. Nyt noin 7 vuotta vanhat alla. Pintaa on, mutta ikä painaa.
« Vastaus #4 : 2.10.2011 kello on 19:03 »
Vaihdoin kokoa kun alkuperäinen 205/55 16 on melkein satasen kalliimpi kierrokselta.
Paljonko maksoi ne 15 tuumaiset vanteet uuteen sarjaan ?
« Vastaus #5 : 2.10.2011 kello on 19:11 »
Talvirenkailla ajelee vielä hyvin tulevan ja ehkä sitä seuraavankin talven.
Kesärenkaat alkavat olla lopuillaan. Nuukamies ajeleisi vielä eturenkailla ensikesän, mutta ajattelin talvenaikana vaihdattaa uudenkierroksen.
- Olettekos muuten seuranneet renkaanvaihdossa, että tasapainottavatko vaunujen ja peräkärryjen renkaat?? Itse kesällä vaihdatin vaunuun pakonedestä reissunpäällä kaksi rengasta. Vasta tienpäällä tuli mieleen, että eihän ne peeveli tasapainottaneet niitä. No eipä tuo tunnu vetoautooon, onko tasapainossa vai ei, mutta laakereille ja nivelille luulisi yhtälailla käyvän kuin autossakin. Vai onko tuo 80km/h niin alhainen nopeus, että ei ole väliä tasapainotuksella?
« Vastaus #6 : 2.10.2011 kello on 19:32 »
Kyllä mulla on aina vaunun renkaat tasapainoitettu. Yhtä tärkeä siellä kuin autossakin.
« Vastaus #7 : 2.10.2011 kello on 20:09 »
Paljonko maksoi ne 15 tuumaiset vanteet uuteen sarjaan ?
Vanteet otin kesäpyöriltä, maksoin niistä veljelle renkaineen (195/55 15, eri autosta, 100km ajettu, ei mahtunu pyörimään vaunu peräsä) 320 euroo. Kumit noista on ton kakkosauton alla.
« Vastaus #8 : 2.10.2011 kello on 20:29 »
Kertokaa veljet mistä johtuu, että kun poikaviikarit (ja vähän vanhemmatkin) laittelee autoaan, niin miksi vanteen halkaisiaa kasvatetaan ja renkaan profiilia pienennetään. Kohta varmaankin vanteen päällä on vain leveä hihna. Onko se taas sitä että tärkein ominaisuus on ulkonäkö, eikä käytännöllisyys.
« Vastaus #9 : 2.10.2011 kello on 20:48 »
Kertokaa veljet mistä johtuu, että kun poikaviikarit (ja vähän vanhemmatkin) laittelee autoaan, niin miksi vanteen halkaisiaa kasvatetaan ja renkaan profiilia pienennetään. Kohta varmaankin vanteen päällä on vain leveä hihna. Onko se taas sitä että tärkein ominaisuus on ulkonäkö, eikä käytännöllisyys.
En tiedä lasketko mut viikariksi Olen peräkkäisinä kesinä ajanut tota Bravoa sekä alkuperäisillä 205/55 16 pyörillä että samankorkuisilla 195/65 15 kumeilla ja väitän että on tukevampi noilla ensiksimainituilla. 15" vanteet on renkaiden hinnan takia menossa talvikumien sisään. 16" kesämisukoita on ilmatteeksi tarjolla hyviä käytettyjä niin ajelen sitten kesäisin niillä.
« Vastaus #10 : 2.10.2011 kello on 20:52 »
Jos mietitään esim vm -87 corolla jos oli se perinteinen 165/65r13 rengas, niin kumia oli renkaan kyljessä 10,7 cm, eli se oli renkaan paksuus
Niin tuossa kun volvolla ajelen ja kitkarengas on 205/60r16 ja renkaan paksuus 12,3 cm
Ja jos meinaan vaihtaa esim 18 tuumaiseen niin rengas voisi olla 225/45r18 ja renkaan paksuus 10,1 cm
Ja tätä pidetään kai jo ns vanteenpäällä olevana kuminauhana, mutta jos vertaa tuohon corollan renkaaseen, joka oli vakiorengas, niin eipä ero nyt suuren suuri ole kuin 6 mm. Uusi volvon 18 tuumainen rengas on käytännössä yhtä paksu kuin vanha kulunut corollan rengas, joka ei todellakaan ollut mikään matalaprofiilinen.
Kaikki on niin suhteellista
« Vastaus #11 : 2.10.2011 kello on 20:55 »
Just olen päättänyt jättää kolmosauton pois liikenteestä vielä tämän viikon aikana, ja sen seuraajaan ei sovi siinä käytössä olevat talvirenkaat. Renkaat on alkuvuodelta -95 ja ollut viime talvet käytössä, sitä ennen n. 10v maakellarissa, nyt ei pääse kokeilemaan kauanko nuo olisivat kestäneet.
Vaununvetoon ja pitkille matkoille en noilla omillani olisi lähtenyt, mutta kehä III sisäpuolella ei välttämättä talvirenkaita tarvitsisi ollenkaan, huonoimilla keleillä voi olla ajamatta.
« Vastaus #12 : 2.10.2011 kello on 21:16 »
Jos mietitään esim vm -87 corolla jos oli se perinteinen 165/65r13 rengas, niin kumia oli renkaan kyljessä 10,7 cm, eli se oli renkaan paksuus
Niin tuossa kun volvolla ajelen ja kitkarengas on 205/60r16 ja renkaan paksuus 12,3 cm
Ja jos meinaan vaihtaa esim 18 tuumaiseen niin rengas voisi olla 225/45r18 ja renkaan paksuus 10,1 cm
Ja tätä pidetään kai jo ns vanteenpäällä olevana kuminauhana, mutta jos vertaa tuohon corollan renkaaseen, joka oli vakiorengas, niin eipä ero nyt suuren suuri ole kuin 6 mm. Uusi volvon 18 tuumainen rengas on käytännössä yhtä paksu kuin vanha kulunut corollan rengas, joka ei todellakaan ollut mikään matalaprofiilinen.
Kaikki on niin suhteellista
Ehkä ei kitenkaan niin suoraviivaista.
« Vastaus #13 : 2.10.2011 kello on 22:29 »
Kertokaa veljet mistä johtuu, että kun poikaviikarit (ja vähän vanhemmatkin) laittelee autoaan, niin miksi vanteen halkaisiaa kasvatetaan ja renkaan profiilia pienennetään. Kohta varmaankin vanteen päällä on vain leveä hihna. Onko se taas sitä että tärkein ominaisuus on ulkonäkö, eikä käytännöllisyys.
Poikaviikarit ja keravan kollit tuunaa autoja laittelemalla niihin isoja vanteita. Telkkaria varmaan liikaa katsottu. Renkaiden tasapainotus kuuluu mielestäni rengastyön hintaan. Ei sitä koskaan ole erikseen minulta veloitettu.
« Vastaus #14 : 3.10.2011 kello on 07:19 »
Poikaviikarit ja keravan kollit tuunaa autoja laittelemalla niihin isoja vanteita. Telkkaria varmaan liikaa katsottu.
Renkaiden tasapainotus kuuluu mielestäni rengastyön hintaan. Ei sitä koskaan ole erikseen minulta veloitettu.
Laskevat/ kysyy kun kysyt tarjousta: autosta irroitus, vannetyö, tasapainotus ja alle ruuvaus jos et erikseen mainitse että joku jätetään pois. Näin ainakin minun kohdalla mennyt.
|