rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Omnistor kotelomarkiisin kunnostusprojekti  (Luettu 3135 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:08
Omnistor kotelomarkiisin kunnostusprojekti
« : 31.08.2021 kello on 10:32 »
Ostin torista moniongelmaisen Omnistor 5000 kotelomarkiisin, ettei tekemisen puute pääse yllättämään. Hinta oli suunnilleen ehjän käytetyn veivin luokkaa, mutta sekin on tässä yksilössä jo hieman hapertunut. ;)

Käsittääkseni tämä on ajalta ennen kun Thule osti Omnistorin vuonna 2005, ainakaan vuoden 2007 kuvastosta ei 5000:sta enää löydy.

Ajattelin koota tähän ketjuun korjauksia erilaisiin vikoihin ja puutteisiin. Osa soveltuu uudempiin malleihinkin. Osa korjauksista menee diy hommiksi, koska kaikkia osia ei ole enää saatavissa tai ne on hinnaltaan sitä luokkaa ettei niitä ole järkevää tähän hankkia.

Aloitetaan tukijalkojen yläpään nivelten vaihdolla. Toisesta jalasta oli joskus murtunut yläpään muovinen saranakappale ja se oli korjattu innovatiivisesti puupalikalla, liimalla ja ruuveilla. Korjaus ei ollut kestänyt.

Tähän löytyi ihan järkevään hintaan uudet alumiinivalukappale et niitteineen.
https://procaravan.fi/products/tukijalan-ylakiinnikepari-1000-6002-1500601278

Vaihto on aika suoraviivainen homma. Niveltapin niittauksen saa auki poralla.



Nivel lähtee jalasta kun poraa kaksi popniittiä auki.



Uusiin saranakappaleisiin porasin niitinreiät kun se oli paikallaan jalassa.





Niittasin jalan paikalleen puristimella ja niittausholkilla. Onnistunee hyvin myös 8-10 teräskuulalla ja puristimella.



Lyömällä tarvitsee ison kartiotuurnan ja kaverin pitämään jotain painavaa lekaa alasimena.
« Viimeksi muokattu: 31.08.2021 kello on 13:05 »

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:08
Vs: Omnistor kotelomarkiisin kunnostusprojekti
« Vastaus #1 : 31.08.2021 kello on 10:48 »
Joustovarren etukiinnikkeiden saranatapin reiät oli kulunut soikeiksi ja laippojen kiinnitysruuvit oli löystynyt.

Etukiinnikeitä näkyy löytyvän varaosana.
https://procaravan.fi/products/joustovarren-etukiinnikepari-5000-1500601248

Tein kuitenkin vanhojen kiinnikkeiden reikiin holkit, kun sattui löytymään sopivat pronssiaihiot. Kiristin kaikki laippojen ruuvit lukitteen kanssa.



*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:08
Vs: Omnistor kotelomarkiisin kunnostusprojekti
« Vastaus #2 : 31.08.2021 kello on 11:09 »
Vasemman eli veivinpuoleisen pään suojakupu puuttuu ja päätylevy oli saanut osumaa ja siitä puuttui suurinosa. Kumpaakaan puuttuvaa osaa ei tunnu löytyvän mistään päin maailmaa uutena eikä käytettynä. Suojakuvusta on joku Britti tehnyt 3D tulostemallin, mutta sekin on eri päähän. ;D

Päätylevyn sovelsin uudemmasta 5002 mallista.
https://kauppa.jyvascaravan.fi/tuote/paatylevy-vasenlukitsin-5002-55440100/

5002 runko on eri muotoinen, joten eihän tuo suoraan käy. Telaan vastaava osa meni myöskin liian syvälle. Leikkasin väliin 14mm paksun adapterilevyn muovista. Leikkasin muutamaa päädyn ripaa matalemmaksi ja porasin uudet vaihteen reiät.





Suojakupu tulee varmaan jossain vaiheessa lasikuidusta tai abs muovista...
« Viimeksi muokattu: 31.08.2021 kello on 12:57 »

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:08
Vs: Omnistor kotelomarkiisin kunnostusprojekti
« Vastaus #3 : 31.08.2021 kello on 11:26 »
Kangas oli sen verran huonossa kunnossa ja hauras että siitä ei ole enää kun ehkä halkopinon päälle.

Korjaukseen oli käytetty monia menetelmiä, ilmastointiteippiä, markiisin paikkalappuja ja etureuna oli liimattu etupeltiin päistään tuubillisella sikamassaa. :laugh:

Kankaan materiaali on pvc, kuten kestopeitteissä. Kokeilin huvikseni vanhaan kankaaseen  pressujen kuumailmalla korjausmenetelmää. Vaikka materiaali on jo vanhaa ja todella haurasta, niin sain paikat ja taitoksen tarttumaan toisiinsa kuumailmapuhaltimel la ja "kaulimella".





Uusi kangas on tulossa vaalean harmaasta 600g/m2 (paksuus sama 0,5mm kun alkuperäisessä) pvc kestopeitteestä, joten sen takia tuollaista taitosta kokeilin.
Ainakin tuo vanha "pressu" hieman rypyttää lämpösaumasta, joten voi mennä etureunan ja telan pään telttauran päärmeet ompeluhommiksi kuten alkuperäisessä kankaassa.
« Viimeksi muokattu: 31.08.2021 kello on 13:08 »

  • Vieras
  • Vs: Omnistor kotelomarkiisin kunnostusprojekti
    « Vastaus #4 : 2.09.2021 kello on 18:46 »
    markiisi juttua vierestä... mutta olisko kellään jääny nurkkiin pyörimään vanhempaa alle 2000 vm. fiamma 55/45 markiisin kulmavaihdetta. ostaisin ehjän tai pelkät rattaat.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:18
    Vs: Omnistor kotelomarkiisin kunnostusprojekti
    « Vastaus #5 : 3.09.2021 kello on 10:03 »
    Off-Topic:
    markiisi juttua vierestä... mutta olisko kellään jääny nurkkiin pyörimään vanhempaa alle 2000 vm. fiamma 55/45 markiisin kulmavaihdetta. ostaisin ehjän tai pelkät rattaat.
    Tee mieluummin ostoilmoitus tuonne Kirppikselle. https://karavaanari.org/index.php?board=34.0
    Tekniikkakeskustelu t pyritään pitämään aiheessa

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:08
    Vs: Omnistor kotelomarkiisin kunnostusprojekti
    « Vastaus #6 : 27.01.2022 kello on 11:15 »
    Uusi kangas on tulossa vaalean harmaasta 600g/m2 (paksuus sama 0,5mm kun alkuperäisessä) pvc kestopeitteestä, joten sen takia tuollaista taitosta kokeilin.
    Ainakin tuo vanha "pressu" hieman rypyttää lämpösaumasta, joten voi mennä etureunan ja telan pään telttauran päärmeet ompeluhommiksi kuten alkuperäisessä kankaassa.

    Kuvasta katsoen arvelin että kuumasaumattuun reunan päärmeeseen voisi tuurilla saada pujotettua alkuperäisen pyöreän reunanauhan.
    Pressun haettuani totesin että ei mahdu.
    https://www.clasohlson.com/fi/p/31-9062

    Leikkasin reunat pois ja testailin jätepaloilla eri menetelmiä ylä- ja alareunojen päärmeiden tekoon.
    Kuumasaumaus puhaltimella kutisti pressua sauman kohdalta, ei hyvä kun tulee vekkejä. Kunnollinen luja ja kutistumaton liitos vaatisi HF saumaimen käyttöä.
    Liima vaikutti aika lupaavalta, lujuus oli parempi kun diy kuumasaumassa. Pidemmän ajan kesto hieman epäilytti.

    Päädyin ompelemaan uudet päärmeet pyörönauhalle, kuten alkuperäisessä. Ompelu kokemus on sieltä yläasteen rättikässästä, hetken piti muistella miten lanka viritellään vaimon perintö Huskuun.
    Karhulankaa paksumpaa (30) lankaa en saanut tulemaan ongelmitta farkkuneulan (koko 100) ja Huskun langansyötön läpi. Paksumpi verkon pauloituslanka meni kyllä 110 neulaan ja ommel näytti päällepäin hyvältä, mutta alapuolta kun katsoi niin ei jaksanut kiristää silmukoita kunnolla.

    Päärmeen 1mm paksuus toi esiin Huskun alaväännön puutteen pienillä kierroksilla, no vaivaiset 6m saumaa jaksaa pyöritellä käsiajolla kun laitoin veivin. ;D

    Seuraavaksi haasteeksi muodostui syöttö, uusi pvc-pressu on melko tahmeaa materiaalia ja tikin pituudeksi tuli vain 1-2mm vaikka säätö oli tapissa.
    Päärmeen yli taitettu leivinpaperi auttoi tuohon kitka ongelmaan. Oikeasti tuollaista 1mm paksua tahmeaa pressua kuuluisi kai ommella teollisuuskoneella, jossa on syöttö myös paininjalassa.

    Sain tuon ekan päärmeen ommeltua.



    Pari myttyä teki alapuolelle 3m siivussa, varmaan syötön epätasaisuudesta johtuivat kun välillä piti kiskoa ja oikoa pressua.
    Jäi siis vähän neulalla paikkuuta.

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:08
    Vs: Omnistor kotelomarkiisin kunnostusprojekti
    « Vastaus #7 : 3.02.2022 kello on 15:57 »
    Pari myttyä teki alapuolelle 3m siivussa, varmaan syötön epätasaisuudesta johtuivat kun välillä piti kiskoa ja oikoa pressua.
    Jäi siis vähän neulalla paikkuuta.
    Toinen päärme onnistui paremmin, kun käytin leivinpaperia koko matkalla.
    Välillä jäi ommel vähän löysälle, kiristelin jälkeenpäin.

    Taidan laittaa vielä varmuuden vuoksi Loctite 406 liiman päärmeen ompelemattomaan osaan, kun en saanut ommeltua tuota omasta mielestä riittävän paksulla langalla.
    Testasin myös pvc-kalvoille tehtyä etyyliasetaattiin ja asetoniin perustuvaa liimaa, joka liittää materiaalin sulattamalla pinnat yhteen.
    Loctite 406 osoittautui helpommaksi käyttää ja teki lujemman liitoksen.