rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Ajovaloihin lisää tehoa  (Luettu 23323 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:18
Vs: Ajovaloihin lisää tehoa
« Vastaus #180 : 30.11.2020 kello on 23:40 »
Se on pelkkä valovirran arvo huono vertailu arvo eri valaisimien välillä, mutta jos valonlähdettä vaihtaa eri määrän lumeneita tuottavaan, niin optiikan voi olettaa toimivan aika suoraviivaisesti - enemmällä enempi valoa tiehen.  Oulaan valaisimella oli sama ottoteho pitkillä ja lyhyillä mutta ilmoitettu valovirta radikaalisti eri. Oliko se suoraan ledilähteen valmistajan ilmoittama vai 'linssin edestä' mitattu.. lähivaloilla pelkkään verhostinrajaukseen perustuen puolet lumeneista saattaa jäädä lampun sisälle, jollei niitä ole linssillä pyritty edes kokoamaan ja taittamaan ulos lähivalokuvioalueel le..

Väri asia on myös haastava osuus, kaiken lisäksi hyvin subjektiivinen kokemus - ken on kynttilän ja tulen kokemut mukavaksi kotivaloksi, ei välttämättä 'sairaalavaloista' pidä edes periaatteessa..
Sitten vielä cri tai ra -värintoistoindeksi asettaa omat lähtökohtansa mittaamiselle ja pisteytykselle - pitääkö toistaa kaikki tulenväreissä, päivänvalossa vai riittääkö muutama 'tärkeä' aallonpituus hyvän  näkemisen kannalta (pimeässä/hämärässä vai paljossa valossa). Jos paljon pitää lumeita saada paras taitaa olla pienpainenatriumlam ppu 200lm/w, mutta sen valo on niin monokromaattista, että sen värin toisto on kurjimasta päästä - spektrissä 1 piikki. Mutta aikoinaan tievalaistuksen huippua; hahmot ja varjot erottui, mutta punainen vaate näytti harmaan vihreältä..

Näistä ledeistäkään ei tiedä minkälainen croma siellä takana, jolla mittaus suoritettu. Studiotason värintoistoa ei tarvita, mutta miltä alueelta ne lumenit pitäisi löytyä, se ratkaisee..
Osaltaan myös nykykehitys ratkaisee mikä on 'hyvä' - jatkuvasti kun tievalaistus ja ajoneuvojen lähivalot pyrkivät lähemmäksi päivänvalon apinointia, niin vanhoilla alle 3000 kelvinin valoin alkaa oleen omassa maailmassaan ja se hieman häiritsee. Yksin kun pimeässä ajele, asialla ei ole niin oleellista merkitystä. Silmä sopeutuu..