Vaunun akkuun saatava jännite on oleellinen asia akun virran vastaanottamiseen, se pitäisi saada sinne johonkin 14.5 voltin paikkeille. Ja kytkennästä riippuen, jos jääkaappi on lataussähkön kanssa suoraan rinnakkain, se kaapin 12A pudottaa jännitettä. Nykyään onneksi taitaa useimmiten kytkentä mennä niin, että jääkaappi ottaa koukkurasian toisesta nastasta oman sähkönsä ja toisesta menee vaunun lataukseen. Nuo pitäisi oikeastaan auton laturilta asti tuoda kahdella erillisellä johdolla, että saisi minimoitua jännitehäviöt. Uudemmissa autoissa ei sitäkään murhetta taida olla, kun takaluukussa on se valmis boksi, mihin koukun sähköt kytketään, ja latausjännitekin on reilusti päälle 14 volttia.
Eikös alkuperäisellä akkuvarustuksella olevissa vaunuissa tätä nykyä ole DC-DC -muunnin kompensoimassa ajonaikaisen latauksen johtojen jännitehäviötä? Kaappi kuitenkin suoraan töpselin johdotuksessa, joten 140W vastus voi jännitteen droppauksen takia olla lämmitysteholtaan hiukan jotain muuta.
Voihan tuota 12v vaihtoehtoakin käyttää mutta käytännössä silloin on jäähdytysteho kovin pieni. Tuolla vaihtoehdolla tulee fysiikan lait vastaan eli lämmitysvastuksen tarvii olla niin pieni että se ei akkua hirveästi syö. Meikä ei ole vielä koskaan käyttänyt 12v toimintoa.
Aina kun ollaan "maasähkön" ulottuvissa niin sillä. Liikkuessa kaasulla. "Varmuuden välttämiseksi" kaapin säädöt ovat maksimikylmää pyytämässä. Siis käytännössä kaappi on muutaman asteen plussalla. Ison perheen kanssa matkatessa ruoka/juoma täydennystä tehdessä aina kaikki ei ole jääkaappikylmää joten tuohon varautunenna ei tule yllätystä kaapin liiallisesta lämpenemisestä.
Kattos kaappisi tiedoista 12V ja 230V vastusten tehot. Eipä ole lähtökohtaisesti kovin isoa eroa. Eli eipä kyllä jäähdytystehossakaa n pitäisi olla isoa eroa. Jos ei jäähdy 12 voltilla, niin sitten on rikki. Turhaan tuon käyttöä karsastat.
Mitä fysiikkaan tulee, niin tässä filosofia on se ettei vaunun/as-osan akkua kuluteta mieluusti ollenkaan, vaan virta tulee ajon aikana (veto-) auton laturilta. Liekö suoraa yhteyttäkään, muistelen että auton sähkökeskus syöttäisi tuon releellä auton käydessä. Ja vaunussa 13-pinnisessä eri karvat lataukselle ja muulle virransyötölle.
Mitä jääkaapin termarin asetukseen tulee, niin eipä omassa kaapissa paljon yli puolenvälin tarvi asettaa. Muuten muuttuu pakastimeksi. Mutta kaapeissa on eroja. Nämä tuoreimmat muistikuvat koskevat korkeita kaappeja. Perheellä ei paljon pienempää haluaisikaan.