rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Volvon 7-napainen 13-napaiseksi  (Luettu 46620 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:09
Volvon 7-napainen 13-napaiseksi
« : 16.01.2011 kello on 18:23 »
Talletanpa juttuni Infon puolelta varmuudeksi myös tänne puolelle...

Kuuluskohan tämä nyt tänne vetokoukkujen ekaksi jutuksi, vai tuonne 12V sähköihin ???



Muutin Volvo V70 -05 mallin perävaunupistokkeen alkuperäisestä 7-napaisesta 13-napaiseksi. Homma oli tuossa facelift-mallissa (2004-07) todella helppo ja yksinkertainen - onnistuu jokaiselta, jolla kolvi pysyy käsissä ja saa tinan sulamaan.

Aluksi pitää avata peräkontin vasen sivupaneeli eli penkki nurin, peräkontin vasemman reunan ja etureunan pohjalevyt pois edestä, pultti irti näkösuojakaihtimen kiinnityspisteen alta ja paneeli pois.

Peräkontin sulaketaulun oikeassa yläkulmassa Trailer-liitin. Vasen ylin on jatkuva virta, toisena ylhäältä peruutusvalo. Oikealla alin on lataus eli virtalukon ohjaama liitin.

Kuva löytyy http://ossi66.kuvat.fi/kuvat/Volvon%20per%E4vaunupistoke/

Kuvaboksin toisessa kuvassa on perävaunupistokkeen ohjausboksi, joka on sulaketaulun alapuolella ilmanpoistoaukon kyljessä sen etupuolella.
 
Takasumuvalon johto on teipattuna ohjausboksilla johtonipun kyljessä, jos ei ole käytössä. Irtonaiselle johdolle on tyhjä paikka harmaassa liittimessä. Sulaketaulun mustan liittimen johdossa oli teipattuna kaksi johtoa, isommalla liittimellä oli keltasininen 2.5neliön johto ja pienemmällä liittimellä keltamusta 1.5 neliöinen. 
HUOM! nämä kolme johtoa on yhdistetty johtonipussa haaroituksen lähellä ja niillä voi valita 7-napaisen 2-nastaan joko takasumuvalon, latauksen, jatkuvan virran tai peruutusvalon. Alkuperäisessä asennuksessa ei saa olla kahta johtoa kytkettynä liittimeen!

Johtonippu kannattaa aukaista haarakohdasta ja katkaista niiltämain. 13-napaiselta pistokkeelta johdot kannattaa vetää sisälle kunnollisella 13-napaisella johdolla, jossa on 8kpl 1.5 neliöisiä ja kaikki maat ja lataus sekä jatkuva virta 2.5neliöisiä.
Edellä mainitut kaksi mustalle liittimelle menevää johtoa erotetaan takasumuvalon sinisestä johdosta ja paksumpi keltasininen käytetään joko lataukselle tai jatkuvalle virralle ja ohuempi keltamusta peruutusvalolle. Mustan liittimen sininen lukitusosa pitää painaa ulos liittimestä, jotta uudet nastat saa sisään ja lukitus asetetaan takaisin paikalleen.

Kannattaa myös huomata että ohjausboksin harmaasta liittimestä tulee toinen 1.5 neliöinen keltamusta johto, joka muuttuu johtonipun sisällä lähempänä pistoketta parkkivaloille meneviksi ruskeaksi ja mustaksi johdoksi - pistokken parkit ei siis ole Volvossa erillisillä sulakkeilla, kuten perävaunussa pitäisi olla.

Muuten johtojen värit noudattaa standardia, vasen vilkku keltainen, takasumuvalo sininen, oikea vilkku vihreä ja jarruvalo punainen, mutta boksin maajohto menee johtonippuun mustana ja yhdistyy pistokkeen valkoiseen maahan lähellä runkoon tulevan maajohdon haaraa.
Parkit siis liitetään molemmat harmaalta liittimeltä tulevaan kelta-mustaan ja peruutusvalo mustalta liittimeltä tulevaan keltamustaan sekä lataus (tai jatkuva virta) mustalta liitimeltä tulevaan kelta-siniseen.

Jos pistokkeeseen haluaa sekä latauksen että jatkuvan virran, ainakin Wetteri myy kyseiseen liittimeen sopivaa liitinnastaa 70 senttiä kappale (siinä on kylläkin pätkä vain 1.5neliöistä johtoa...).

Lisäys 1.9.10
Isomman lataukselle käytetyn liitinnastan varaosanumero on 30656637 ja pienemmän valoille käytetyn 30656645. Nämä liittimet ovat "naaraspuolisia". Vanhemmissa ennen -04 tehdyissä Volvoissa vararengassyvennyksessä olevaan liittimeen tarvitaan urospuoleiset liitinnastat, joista pienemmän nastan varaosanumero on 30656646 eli numeroa suurempi kuin naaraspinni.
Kiitokset tarkentavasta tiedosta nimimerkki tke volvolandiassa  ;)


Sitten vaan kaikki johdot yhteen ja kutistesukat suojaksi sekä kaikki maajohdot maaruuvin alle, niin urakka alkaa olla valmis. Itse jouduin käymään vielä Wetterillä hakemassa auton takasumuvalon sammuttavan ohjelmoinnin (40eur), kun autossani ei ollut ennestään mitään toimintoa kytkettynä 7-napaisen 2. nastaan.

Jos muutos jotakuta kiinnostaa, niin lisää saa kysellä vapaasti.  ;)

Edit:
Meinas unohtua, kun tuossa omassa oli kaikki sulakkeet valmiiksi paikoillaan.
Jatkuvalle virralle on 15A sulake paikassa 7. ja lataukselle 20A sulake paikassa 20.
Muut sulakkeet pitäisi olla paikoillaan jo 7-napaisessa.


*****
  • Saittisähläri
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:42
  • Epsoo
    • URL-linkin lyhentäjä
Vs: Volvon 7-napainen 13-napaiseksi
« Vastaus #1 : 16.01.2011 kello on 21:56 »

Kuuluskohan tämä nyt tänne vetokoukkujen ekaksi jutuksi, vai tuonne 12V sähköihin ???


Ihan oikeassa paikassa on ;)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:08
  • Eläkeläinen
Vs: Volvon 7-napainen 13-napaiseksi
« Vastaus #2 : 14.09.2011 kello on 16:03 »
Otetaanpas asia esille kun ongelmia on.

13 napasen rasian alareunassa on pieni nasta
joka sisään painuessaan estää auton takasumuvalojen
palamisen.

Pitäis kaivaa ylös, muttei saa kiinni edes ohutkärkisillä
pihdeillä.

Pitäiskö avata koko rasia, josko sisäkautta onnistuis.?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:29
Vs: Volvon 7-napainen 13-napaiseksi
« Vastaus #3 : 14.09.2011 kello on 16:43 »
Otetaanpas asia esille kun ongelmia on.

13 napasen rasian alareunassa on pieni nasta
joka sisään painuessaan estää auton takasumuvalojen
palamisen.

Pitäis kaivaa ylös, muttei saa kiinni edes ohutkärkisillä
pihdeillä.

Pitäiskö avata koko rasia, josko sisäkautta onnistuis.?

Sen nastan alla on mikrokytkin. Auki sen voi saada ihan jotakin elektroniikkaspraytä käyttämällä ja varoen jolakin pienellä ruuvarilla heiluttamalla. Mahdollista on ehkä myös, että se mikrokytkin joka on nastan alla on rikki/likainen.

Transitissa 13 napainen ja mikrokytkin ohjaa väyläsähköjä, en ole katsonut miten takasumuvalon käy kun 7 napainen adapteri on kiinni ilman kärryä, vilkut ainakin vilkkuu silloin tiheään.

Fixus likkeissä tuota mikrokytkimellä varustettua on saatavilla, ainakin 13 napaisna, Motonet ja Biltema ei moista tunne.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:09
Vs: Volvon 7-napainen 13-napaiseksi
« Vastaus #4 : 14.09.2011 kello on 18:04 »
Noissa mikrokytkinmalleissa se kytkin usein irtoaa takakautta ja on silloin helpommin puhdistettavissa tai mahdollisesti vaihdettavissa jos löytyy samanlainen.
Irroittaessa saat varautua siihen että poraat ruuvinkannat 6mm poralla pois ulkopuolelta, helpommassa tapauksessa mutteri kestää ja pultti katkeaa - voihan ne joskus auetakkin normaalisti ;D

Mulla ei oo jumittavaa mikrokytkintä vaan 40euron softa hoitaa takasumarin sammutuksen automaattisesti ;)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:08
  • Eläkeläinen
Vs: Volvon 7-napainen 13-napaiseksi
« Vastaus #5 : 14.09.2011 kello on 18:38 »
Noissa mikrokytkinmalleissa se kytkin usein irtoaa takakautta ja on silloin helpommin puhdistettavissa tai mahdollisesti vaihdettavissa jos löytyy samanlainen.
Irroittaessa saat varautua siihen että poraat ruuvinkannat 6mm poralla pois ulkopuolelta, helpommassa tapauksessa mutteri kestää ja pultti katkeaa - voihan ne joskus auetakkin normaalisti ;D

Mulla ei oo jumittavaa mikrokytkintä vaan 40euron softa hoitaa takasumarin sammutuksen automaattisesti ;)


Juu, ei irtoa rasia ilman poraa. Yritin ;)

Eikä ole poraa mukana niin täytyy ottaa auki
kun pääsee tuonne verstaalle.

Olipas minulle melkoinen yllätys koko pieni
nasta siellä pistorasiassa.

Oli täälläkin joku oikein kuvien kanssa kirjoittanut
näistä mikrokytkimen kera olevista, mutta en
edes kirveen kanssa löytänyt vanhaa kirjoitusta.

Jos tuo ei lähde toimimaan niin ilmeisesti kaupasta
saa uuden rasian.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:26
  • Vaunussa On Pyörät
    • Duunikrääsää
Vs: Volvon 7-napainen 13-napaiseksi
« Vastaus #6 : 14.09.2011 kello on 19:55 »
Eip oo mullakaan mikrokytkintä "kolhossa" vaan softa kuten Ossilla. Edellisessä Transporterissa ei yllättäen toiminut takasumuvalo leimalla  :o Ihmettelin... ja muistin sillä yhtä vaunua siirrelleeni kerran. Olipa mikrokytkin kops tai piikki jumissa. Ohitin koko kytkimen ja kaikki hyvin sen 7 napaisessa sen jälkeen. ;)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:20.04.2017 kello on 08:10
  • Oulun seudulta
Vs: Volvon 7-napainen 13-napaiseksi
« Vastaus #7 : 14.09.2011 kello on 20:21 »
Ohita se kytkin vaan. Pääset tulevaisuudessa helpommalla.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:29
Vs: Volvon 7-napainen 13-napaiseksi
« Vastaus #8 : 14.09.2011 kello on 20:49 »
Juu, ei irtoa rasia ilman poraa. Yritin ;)

Eikä ole poraa mukana niin täytyy ottaa auki
kun pääsee tuonne verstaalle.

Olipas minulle melkoinen yllätys koko pieni
nasta siellä pistorasiassa.

Oli täälläkin joku oikein kuvien kanssa kirjoittanut
näistä mikrokytkimen kera olevista, mutta en
edes kirveen kanssa löytänyt vanhaa kirjoitusta.

Jos tuo ei lähde toimimaan niin ilmeisesti kaupasta
saa uuden rasian.

Minä ainakin olen jotakin sepustanut ja muutaman kuvankin ehkä laittanut naapurisivustolle asiasta. Keväällä tai viime syksynä, vanhalla muisti pätkii ainakin aikakäsitteissä

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:29
Vs: Volvon 7-napainen 13-napaiseksi
« Vastaus #9 : 14.09.2011 kello on 21:38 »
Muisti palaa pätkittäin.

Autossa oli sähköongelmia ja moni asia jonka ei olisi pitänyt toimia kun kone ei käynyt toimi vaikka autossa ei ollut edes avainta virtalukossa, esim ikkunat ja peruutusvalo.

Ongelma oli pistokerasiassa, jatkuva + oli oikosulussa ja virta pääsi palaamaan sulakerasialle ja väärään sähköryhmään. Rasiaa mikrokytkimellä silloin haeskelin.  Ja tänä keväänä tuon korjasin.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:08
  • Eläkeläinen
Vs: Volvon 7-napainen 13-napaiseksi
« Vastaus #10 : 15.09.2011 kello on 11:04 »
Kiitokset kaikille, liuotin irrottavalla spayllä
ja kopsuttelin rasian kylkeä puukepillä ja
pomppas ylös (onneksi) niin ei tarvinnu
ruveta poraamaan ruuveja irti.

Mitä tästä opimme.? Adapteria ei kannata pitää
paikoillaan silloin kun ei tarvitse ja ennen kun sen laittaa
paikoilleen niin ruiskaus "liukuvoidetta" ;D

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:26
  • Vaunussa On Pyörät
    • Duunikrääsää
Vs: Volvon 7-napainen 13-napaiseksi
« Vastaus #11 : 15.09.2011 kello on 15:13 »
Hyvä kun irtosi, säästyi urakalta  ;)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:09
Vs: Volvon 7-napainen 13-napaiseksi
« Vastaus #12 : 15.09.2011 kello on 16:51 »
Kiitokset kaikille, liuotin irrottavalla spayllä
ja kopsuttelin rasian kylkeä puukepillä ja
pomppas ylös (onneksi) niin ei tarvinnu
ruveta poraamaan ruuveja irti.

Mitä tästä opimme.? Adapteria ei kannata pitää
paikoillaan silloin kun ei tarvitse ja ennen kun sen laittaa
paikoilleen niin ruiskaus "liukuvoidetta" ;D

Hyvä että alkoi pelaamaan.

Minä en kyllä oppinut mitlän, kun mun volvoon tuolla opilla ei ole mitään vaikutusta ;D

Adapteria ei kannata pitää paikallaan silloin kun ei tarttee, koska 7-napaisen huonommat kontaktinastat säilyy paremmassa kunnossa sisätiloissa ;)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:11.10.2018 kello on 13:05
Vs: Volvon 7-napainen 13-napaiseksi
« Vastaus #13 : 24.11.2012 kello on 17:10 »

Muutin Volvo V70 -05 mallin perävaunupistokkeen alkuperäisestä 7-napaisesta 13-napaiseksi. Homma oli tuossa facelift-mallissa (2004-07) todella helppo ja yksinkertainen - onnistuu jokaiselta, jolla kolvi pysyy käsissä ja saa tinan sulamaan...
En nyt ihan ymmärtänyt miksi tämä pitää tehdä näin vaikeasti ( ellei tarkoituksena ole säästää johtosarjaan meneviä rahoja omilla virityksillä).

Itse vaihdoin 7-napaisesta (volvon oman koukun alkuperäisestä johtosarjasta)  13-napaiseen hakemalla volvolta 13-napaisen johtosarjan ( trm-moduulihan oli ohjelmineen jo ennestään paikallaan).

1. Otin vanhan johtosarjan liittimineen irti ( koukun päässä muutama ruuvi ja kontin puolelta liittimet irti.)
2. Tarkastin, että REM-moduulisssa (takapään sähköboksi) on tarvittavat sulakkeet paikoillaan)
3. Uusi johtosarja paikoilleen
4. Toiminnan tarkastus.

Aikaa tähän kaikkeen menee max 15 minuuttia.

Volvon omassa johtosarjassa ei tule relettä sumuvalon sammuttamiseen vetoautosta, kun asia hoidetaan ohjelmallisesti ja rele on näin ollen tarpeeton.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:58
Vs: Volvon 7-napainen 13-napaiseksi
« Vastaus #14 : 24.11.2012 kello on 17:20 »
Talletanpa juttuni Infon puolelta varmuudeksi myös tänne puolelle...

Kuuluskohan tämä nyt tänne vetokoukkujen ekaksi jutuksi, vai tuonne 12V sähköihin ???



Muutin Volvo V70 -05 mallin perävaunupistokkeen alkuperäisestä 7-napaisesta 13-napaiseksi. Homma oli tuossa facelift-mallissa (2004-07) todella helppo ja yksinkertainen - onnistuu jokaiselta, jolla kolvi pysyy käsissä ja saa tinan sulamaan.

Kuva löytyy http://ossi66.kuvat.fi/kuvat/Volvon%20per%E4vaunupistoke/

Ossi66 ... onko sulla noi kuvat vielä jossain nähtävissä?






 

Sivustoa katsottu kertaa

Ubuntu, täysiverinen käyttöjärjestelmä.

karavaanari.org powered by Debian Linux