Ei tarvitse, pitää osata ostaa käyttötarkoitukseen sopiva auto. On olemassa myös ihan toimia sähköautoja.
Ihanko totta?
Ei tarvitse, pitää osata ostaa käyttötarkoitukseen sopiva auto. On olemassa myös ihan toimia sähköautoja. Ihanko totta? https://www.instagram.com/p/CthGdCbIROT/?igshid=MTk0MGU0NTkxNA==
Tuolta löytyy tietoa sähkön kulutuksesta vaunuperässä. Tesla model x ja audi Q8 + adria adora 613pk 400-455Wh/km Range n. 200 km Tämä keskustelusäie avattiin vuonna 2017, silloin sähkökäyttöiset olivat vielä pääosin tulevaisuutta. Niitä kohtaan tuli paljon krikiittiä ja niiden käyttökelpoisuutta ja tulevaisuuden mahdollisuuksia arvosteltiin hyvinkin voimakkaasti. Mutta, maailma muttuu, mikään ei ole sen varmempaa. Toki voimme vastustaa muutosta, mutta mitään se ei hyödytä. Vak yhtiö Ifin teettämä tuore kysely antoi tällaisia tuloksia; Nämä asiat haastavat sähköautoilijoita; 1. Matkojen suunnittelu latausten mukaan (31 %) 2. Pakkasen vaikutus autoiluun (30 %) 3. Muiden kuin sähköautoilijoiden asenne sähköautoilua kohtaan (20 %) 4. Muiden kuin sähköautojen pysäköiminen latauspaikoille (19 %) 5. Sähkön hinta (17 %) 6. Latauksen hitaus (16 %) 7. Ohjelmisto-ongelmat (15 %) 8. Jonottaminen julkisille latureille (12 %) 9. Arjen latauksen järjestäminen (7 %) 10. Sähköautolle sopivan korjaamon löytäminen (6 %)
Tuloshan on kuin suoraan putiinin vaaleista, osallistumisprosent ti täydet 173% ^ Jos asia on sinua kiinnostava, niin kysäisepä lisätietoja vastausten laatijalta! Reilu parituhatta kilsaa ajeltiin "patterilelulla", Lofooteilla tuli seikkailtua sinne tänne. Harmi että lelussa on tuo maastokelpoisuus vähän heikompaa matalana ja pitkänä niin ei moneen puskaparkkiin edes olis päässykkään, mutta eipä siinä, aika harvalle varsinaiselle levikkeelle olis edes mahtunut kun se oli täynnä muovikoppeja ja yleensä siinä ainoassa pöytäryhmässä kiinni. No onneksi lelussa on hattuhylly ja trangian sai siinäkin lämpimäksi. Ei tarvinnut hehkutella käyntiin eikä miettiä toimiiko kaasut ja riittääkö 12v eikä mitään muutakaan säätöä. Laukut etupenkille, penkit nurin, ilmapatja täyteen ja nukkumaan. Aamulla voi aukaista luukun jos kelit sallii tai näpätä puhelimella ilmastoinnin tai lämmityksen päälle sen mukaan miltä tuntui tai soittaa vaikka musiikkia tai katsoa elokuvan mukavasti patjalla pötkötellen. No, on siinä mautossa tai vaunussa sentään se pöytä yleensä sisällä ja yleensä mahtuu seisomaankin. Aika monta "sähkövatkainta" tuli vaunu perässä vastaankin, selvästi useampi toki ilman. Yhdessä teslan kolmosessa oli reippaan kokoinen vene perässä. Meillä tuo "patterilelulla" ajelu kustansi noin.70e kun maksullisia palveluita joutui välissä käyttämään. Eli noin 3.3€/100km, halvempiakin ratkaisuja olisi voinut käyttää, mutta otin aina sen nopeimman(kalleimman) laturin, mikä oli toisaalta huono kun aina tuli hoppu ottamaan auto pois laturista kun akku oli täysi ennenkuin ehti kahvia kunnolla juomaan tai jotain nähtävyyttä käydä katsomassa. Jos kalleimmilla latureilla olisi koko reissun ajanut, olisi hintaa tullut ajeluille noin 260€ reilusti yläkanttiin laskettuna. Tässä ollaan jo suhtellisen samoissa lukemissa polttomoottorin kanssa, että pelkkä kustannuskysymys ei sähköilykään ole jos käyttää pelkästään niitä kalleimpia pikalatureita. Mutta jos pitäisi valita niin ehdottomasti ajan sähköllä, polttomoottorissa ei ole mitään muuta parempaa kuin pitempi tankkausväli ja laajempi tankkausverkosto.
Yhtä norskia haastattelin joka ajeli teslan y mallilla ja perässä taisi olla dethleffs 475 vaunu, sanoi että veturina aivan ylivoimainen, ei tarvi mitään vaihteistoa tai moottoria säästellä jyrkissä mäissä ja liikkeelle lähtö aina kevyttä, jopa jarru päällä oli vahingossa lähtenyt leirintäalueelta eikä heti huomannut kun vaunu tulee pulkkana perässä. Rangena piti keskimäärin 200-300 kilsaa riippuen tiestä ja marssinopeudesta. Sopiva tauko 2-3 tunnin ajon päälle, pysähtelee kyllä useamminkin mutta ei latauksen takia. Toinen norski oli Oslosta tulossa ja oli laittanut skodan enyaqin, tuumaili siinä että oli ihan turhaa vuosia pelätä sähkärin laittoa, ajelee useamman kerran vuodessa Oslo-Senja väliä ja oli vannoutunut dieselisti ennemmin. Erityisesti tykkäsi että saa ladata myös useimmilla Teslan latureilla mitä piti edullisimpanakin. Sanoi että oli e mersua ja isompia volvoja aiemmin ollut ja ei kaipaa enää huolloissa ravaamista ja tarkisteluja ennen reissuja, nykyään ei tarvi kuin vilkasta renkaiden kuntoa ja täyttää pesurin säiliö. Suorituskyky kuulemma myös hymyilyttää aina. No, mitäpä ne tietää, onneksi meillä on tietäjät täälläkin paikalla. Taitaa olla seuraavaksi hankintalistalla koukullinen sähkäri, nykyisessä ei eu-suomi mahdollista koukkua muuhun kuin pyörätelineelle. Ruotsissa, Saksassa ja Itävallassa ja monessa muussakin maassa tämä vanhempi S malli onnistuu rekisteröidä koukulliseksi mutta eipä tietenkään täällä byroklandiassa. Sitten voisikin ajella vaunun kanssa vaikka pitkin suomea ja aiheuttaa pahennusta.
Tuo on herättänyt ihmetystä. Suomessa ei saa koukkua rekisteröitä ja saksassa saman auton vetokyky 1600kg Mutta jos pitäisi valita niin ehdottomasti ajan sähköllä, polttomoottorissa ei ole mitään muuta parempaa kuin pitempi tankkausväli ja laajempi tankkausverkosto. Kumpikin asia tulee muuttumaan, nopealla aikavälillä. Kumpikin asia tulee muuttumaan, nopealla aikavälillä.Kyllä. Viimeisen kolmen vuoden sisällä on latauspisteiden määrä ainakin tuplaantunut, nykyisten sähkärien ranget alkaa huiteleen siellä 600km tienoilla millä alkaa jo isompikin riippa perässä pärjäämään ihan hyvin. Akkuteollisuudessa satsataan kehitykseen ja uusia innovaatioita tulee harva se kuukausi esiin, osa ihan toimiviakin. Samaan aikaan näkyy enemmän ja enemmän tyhjillään olevia huoltoasemia pitkin tien varsia. Aika moni uusi innovaatio joutuu lopulta mappi ööhön. Akkuteollisuus ja sijoittajat jauhaa nyt nykytekniikalla.
600 kilsan range tarkoittaa vähintään 600 kiloista akkua auton pohjaan, minusta ei kovin ekologiselta kuulosta. Vertailun vuoksi se on 30 kpl kasa 100 aH lyijyakkuja, jotka kulkee kokoajan mukana. Tai Teslan akku purettuna: yli 7000 kpl AA kokoista litium kennoa. Yhdessä autossa. 🙂 Kierrätys ainakaan Kiinassa (alan suurin toimija) ei toimi vielä alkuunkaan näiden akkujen kanssa. Tuo on herättänyt ihmetystä. Suomessa ei saa koukkua rekisteröitä ja saksassa saman auton vetokyky 1600kg Eikös valmistaja määrittele vetokyvyn? Citroën ë-C4 X fixun oloinen vehje, kun painaa "vain" 1500 kiloa, eikä ole yritettykkään laittaa mitään tuhatkiloista akkua kyytiin. Ja 9,5 sec. 0-100 kiihtyvyys riittää paremmin kuin hyvin valtaosalle autoilijoista. Rittää jokaiselle... Tesla tekeleeseen saa koukun kun tilaa sen teslaa tilatessa.
Jälki asennuksena ei saa. |