^ Noinhan se on miltei koko mannar euroopassa.
Ja Ranskassa on heinäkuun alusta tullut voimaan laki yksityisestä nopeusvalvonnasta.
Firmojen autot ajelee ja kuvaa ylinopeutta ajavat, toimittavat laput poliisille joka hyväksyy
tai hylkää. Ja sitten siirretään maksajalle. Ja jos ei maksa, niin käynnistetään ulosotto. Ensin prosessi ranskassa, hintaa lisää 500- 1500€.
Ja jos ei rahoja kuulu, käynnistetään prosessi ajoneuvon rekisterimaassa.
Johonkin tuon kaltaiseen tuo laki tähtää.
Ihan mielenkiintoista kuulla sieltä kokemuksia. Suomessa yksityisessä pysäköonninvalvonna
ssa on mättänyt nimenomaan reklamaatioiden käsittelyt. Eikä sinänsä mikään ihme, jos firmalla on ihan suora insentiivi joka on suoraan verrannollinen löydettyihin "rikkomuksiin".
Minulle ainakin aikoinaan autokoulussa opetettiin että laissa ei ole edes mitään varmuuslukemia tai toleransseja, vaan poliisi voi lain mukaan sakottaa jo kilometrin ylinopeudesta. Käytännössä poliiseilla on sitten omassa ohjeistuksessa ollut nämä rajat, minkä verran annetaan mennä läpi ja sama myös nopeusvalvontakamer
oissa. Jos tästä ei ole lain puitteissa mitään mainintaa, niin silloin kannattaa varautua siihen, että yksityiset joilla jokainen sakko tietää tilipussia, valvovat myös näitä rikoksia. Samoin käsittääkseni laki ei salli nopeusrajoituksen ylittämistä myöskään ohittaessa. Hyvät ohituspaikat lienisi siis oikein hyviä paikkoja yksityiselle valvonnalle.
Toisaalta itse voisin pitää ihan järkevänä, että tuo raja olisi absoluuttinen ja silloin vain kuljettajien pitäisi muuttaa asennettaan. Ja jos nopeudet halutaan pitää nykyisinä, voidaan tuo varmuuskerroin lisätä nykyisiin noperurajoituksiin, eli esim. 80-->90 km/h. Jokainen sitten ajakoon sitä minkä kokee sopivaksi.