rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Lisälämmitin  (Luettu 19254 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 01:44
  • Kulkija
Vs: Lisälämmitin
« Vastaus #30 : 5.02.2017 kello on 00:10 »
Vakuutysyhtiö kertoo sitten kun/jos on jotain tapahtunut.

Kysyin tuon aikanaan Fenniasta ja sain vastauksen korkeamman tahon harkinnan jälkeen, että hyväksyvät.

Olen sen tiedon aikanaan orgiin välittänyt. Koskien siis juuri Ecomatia. :)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:26
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Lisälämmitin
« Vastaus #31 : 5.02.2017 kello on 12:36 »
Aamupesulla ollessani tuli mieleeni, että pitäisi, mielestäni, erottaa autojen sisätilan lämmittimet ja muut lisälämmittimet toisistaan.

Sisätilan lämmittimissähän on vaatimuksena sen verran vahva puhaltimen moottori, että se jaksaa käynnistyä vaikka 50 asteen pakkasessa. Sen lisäksi tuossa käytössä se on valvomaton kun se yleensä käynnistetään ajastimella eikä käyttäjä ole lähimaillakaan.
Muut lisälämmittimet ovat käytössä yleensä jo valmiiksi lämpimissä tiloissa sekä valvonnan alaisina.

Tämän kun muistaa, niin ns. lisälämmittimet(kin) lienevät aivan turvallisia matkailuvälineiden lämmittämiseen.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:59
Vs: Lisälämmitin
« Vastaus #32 : 5.02.2017 kello on 12:53 »
Aamupesulla ollessani tuli mieleeni, että pitäisi, mielestäni, erottaa autojen sisätilan lämmittimet ja muut lisälämmittimet toisistaan.
Sisätilan lämmittimissähän on vaatimuksena sen verran vahva puhaltimen moottori, että se jaksaa käynnistyä vaikka 50 asteen pakkasessa. Sen lisäksi tuossa käytössä se on valvomaton kun se yleensä käynnistetään ajastimella eikä käyttäjä ole lähimaillakaan.
Muut lisälämmittimet ovat käytössä yleensä jo valmiiksi lämpimissä tiloissa sekä valvonnan alaisina.
Tämän kun muistaa, niin ns. lisälämmittimet(kin) lienevät aivan turvallisia matkailuvälineiden lämmittämiseen.

Tätä minäkin koitin piipittää...

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:24
Vs: Lisälämmitin
« Vastaus #33 : 5.02.2017 kello on 13:52 »
Kysyin tuon aikanaan Fenniasta ja sain vastauksen korkeamman tahon harkinnan jälkeen, että hyväksyvät.

Olen sen tiedon aikanaan orgiin välittänyt. Koskien siis juuri Ecomatia. :)

Aamupesulla ollessani tuli mieleeni, että pitäisi, mielestäni, erottaa autojen sisätilan lämmittimet ja muut lisälämmittimet toisistaan.

Sisätilan lämmittimissähän on vaatimuksena sen verran vahva puhaltimen moottori, että se jaksaa käynnistyä vaikka 50 asteen pakkasessa. Sen lisäksi tuossa käytössä se on valvomaton kun se yleensä käynnistetään ajastimella eikä käyttäjä ole lähimaillakaan.
Muut lisälämmittimet ovat käytössä yleensä jo valmiiksi lämpimissä tiloissa sekä valvonnan alaisina.

Tämän kun muistaa, niin ns. lisälämmittimet(kin) lienevät aivan turvallisia matkailuvälineiden lämmittämiseen.

Näistä on kirjoitettu vuosien varrella ja vakuutusyhtiöillä on selkeä kanta. Alan on muutamaan kertaan kertonut Fennian kannan määrättyyn lämmittimeen.

Itse kävin SVTn (usean vakuutusyhtiön yhteinen tarkastusyritys) tarkastajan kanssa läpi auton vahinkoja ja varastetun tavaran arvoa murtautumisen jälkeen.

Autosta vietiin muun omaisuuden mukana myös halpa sisätilalämmitin ja tämän kohdalla käytiin pitkä keskustelu autoon hyväksyttävistä lämmittimistä. Yleisohjeena hyväksyttävistä lämmittimistä oli ainakin seuraavat vaatimukset: Ketraamiset vastukset, kaatumasuoja, ylikuumenemissuoja ja käynnistyvyys myös kovilla pakkasilla.
Varasteussa lämmittimessä oli avovastukset ja ne on kuulemma ehdoton ei autokäytössä, Punaisena hehkuvat vastukset vailla mitään suodatusta ennen vastuksia ja lämmitin jossa ei ollut minkäänlaista ylikuumenemissuojaa voi tulla todella kalliiksi säästöksi kun mahdollista palovauriota tutkitaan. Sitä on helppo syyttä jos ei selkeää syttymissyytä muuten löydy.

Asuntoautoihin ja vaunuihin käytetään noudatetaan samoja vaatimuksia kun kylmillään seisoviin ja ajastettaviin autoihin.

Vakuutusyhtiöt käyttävät seuraavanlaista ehtoa ohjeissaan. Tämä teksti on kopioitu suoraan Vakuutusyhtiöiden keskusliiton sivuilta www.vakes.fi:

"Hyväksyttyjä lämmityslaitteita ovat verkkovirralla toimivista laitteista nimenomaan ajoneuvokäyttöön tarkoitetut laitteet (ajoneuvojen sisätilalämmittimis sä on suojatut hehkulangat ja yleensä teksti “Auton sisätilalämmitin”)"



*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:18
Vs: Lisälämmitin
« Vastaus #34 : 5.02.2017 kello on 22:30 »
Näistä on kirjoitettu vuosien varrella ja vakuutusyhtiöillä on selkeä kanta. Alan on muutamaan kertaan kertonut Fennian kannan määrättyyn lämmittimeen.

Itse kävin SVTn (usean vakuutusyhtiön yhteinen tarkastusyritys) tarkastajan kanssa läpi auton vahinkoja ja varastetun tavaran arvoa murtautumisen jälkeen.

Autosta vietiin muun omaisuuden mukana myös halpa sisätilalämmitin ja tämän kohdalla käytiin pitkä keskustelu autoon hyväksyttävistä lämmittimistä. Yleisohjeena hyväksyttävistä lämmittimistä oli ainakin seuraavat vaatimukset: Ketraamiset vastukset, kaatumasuoja, ylikuumenemissuoja ja käynnistyvyys myös kovilla pakkasilla.
Varasteussa lämmittimessä oli avovastukset ja ne on kuulemma ehdoton ei autokäytössä, Punaisena hehkuvat vastukset vailla mitään suodatusta ennen vastuksia ja lämmitin jossa ei ollut minkäänlaista ylikuumenemissuojaa voi tulla todella kalliiksi säästöksi kun mahdollista palovauriota tutkitaan. Sitä on helppo syyttä jos ei selkeää syttymissyytä muuten löydy.

Asuntoautoihin ja vaunuihin käytetään noudatetaan samoja vaatimuksia kun kylmillään seisoviin ja ajastettaviin autoihin.

Vakuutusyhtiöt käyttävät seuraavanlaista ehtoa ohjeissaan. Tämä teksti on kopioitu suoraan Vakuutusyhtiöiden keskusliiton sivuilta www.vakes.fi:

"Hyväksyttyjä lämmityslaitteita ovat verkkovirralla toimivista laitteista nimenomaan ajoneuvokäyttöön tarkoitetut laitteet (ajoneuvojen sisätilalämmittimis sä on suojatut hehkulangat ja yleensä teksti “Auton sisätilalämmitin”)"
vähän huono tapa kun aina lähdetään ajattelemaan asiaa vakuutusyhtiön kautta, sinun selvityksestä huomaa että vakuutusyhtiö on jättänyt epämääräisen tulkinnan mikä on turvallinen. käytännössä (kärjistetty) kaasuliesi on peruste ettei korvauksia makseta, avoin liekki. sepolla oli oikein mielenkiintoinen kommentti, kuinka paljon on merkitystä onko itse paikalla tai käyttää jotain lämmitystä/laitetta ilman valvontaa. ilmeisesti ei ole mitään yleistä sääntöä vaan jokainen vahinko katsotaan yksilöllisesti. tietenkin niitä vahinkoja ei tule, kun toimitaan perus järjen mukaan :)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:24
Vs: Lisälämmitin
« Vastaus #35 : 5.02.2017 kello on 22:45 »
vähän huono tapa kun aina lähdetään ajattelemaan asiaa vakuutusyhtiön kautta, sinun selvityksestä huomaa että vakuutusyhtiö on jättänyt epämääräisen tulkinnan mikä on turvallinen.

Jonkun mukaan on mentävä ja itse valitsen sen mahdollisen maksajan vaatimat laitteet. Alan on lisäksi saanut kirjallisen hyväksynnän vakuutusyhtiöltä koskien omaa lisälämmitintä.

Hyvä lisälämmitin toki maksaa, mutta niin laadulla on tapana. Aina välillä huvittaa tämä suomalainen tapa tehdä asioita ja tämä lisälämmitin on hyvä esimerkki. On kyllä varaa hankkia ja ylläpitää auto, mutta sen varustaminen tarkoitukseen hyväksytyllä varusteella on liian kallista. Todella kalliiksi se muuttuu siinä vaiheessa kun itse joutuu ison vahingon korvaamaan muutaman kympin säästön takia. ( Hyväksyttäviä lisälämmittimiä löytyy kohtuuhintaankin)

Off-Topic:
Toinen vastaava on polkupyörän valo. Kalliiseen pyörään on kyllä varaa, mutta se oman turvallisuuden takia hankittava valo on liikaa. Onneksi sentään talvipyöräilijät yleensä on hyvin varustettuja, syksyllä ja keväällä tuo on oikeasti ongelma

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:18
Vs: Lisälämmitin
« Vastaus #36 : 5.02.2017 kello on 23:18 »
Jonkun mukaan on mentävä ja itse valitsen sen mahdollisen maksajan vaatimat laitteet. Alan on lisäksi saanut kirjallisen hyväksynnän vakuutusyhtiöltä koskien omaa lisälämmitintä.

Hyvä lisälämmitin toki maksaa, mutta niin laadulla on tapana. Aina välillä huvittaa tämä suomalainen tapa tehdä asioita ja tämä lisälämmitin on hyvä esimerkki. On kyllä varaa hankkia ja ylläpitää auto, mutta sen varustaminen tarkoitukseen hyväksytyllä varusteella on liian kallista. Todella kalliiksi se muuttuu siinä vaiheessa kun itse joutuu ison vahingon korvaamaan muutaman kympin säästön takia. ( Hyväksyttäviä lisälämmittimiä löytyy kohtuuhintaankin)

Off-Topic:
Toinen vastaava on polkupyörän valo. Kalliiseen pyörään on kyllä varaa, mutta se oman turvallisuuden takia hankittava valo on liikaa. Onneksi sentään talvipyöräilijät yleensä on hyvin varustettuja, syksyllä ja keväällä tuo on oikeasti ongelma
kuka tai mikä taho kertoo onko laite yleensä hyväksytty auto käyttöön? vakuutusyhtiö kyllä kertoo, yleensä se on silloin myöhäistä. jos nyt ostan vaikka jääkaapin ja käytän sitä inverterillä, onko sitä sallittua käyttää ajon aikana vai pelkästään pysähdyksissä?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:24
Vs: Lisälämmitin
« Vastaus #37 : 5.02.2017 kello on 23:55 »
kuka tai mikä taho kertoo onko laite yleensä hyväksytty auto käyttöön? vakuutusyhtiö kyllä kertoo, yleensä se on silloin myöhäistä. jos nyt ostan vaikka jääkaapin ja käytän sitä inverterillä, onko sitä sallittua käyttää ajon aikana vai pelkästään pysähdyksissä?

Jos kysyt asiasta vakuutusyhtiöstä saat vastauksen johon voit vedota mahdollisen vahingon tapahduttua. Alan on tehnyt niin koskien nimenomaan Ecomatia ja itse kerroin mitä vakuutustarkastaja kertoi minulle asiasta yleisemmin.  Lisäksi laitoin lainauksen vakuutusyhtiöiden keskusliiton yleisohjeen asiasta.

Itsekin ajattelin asiaa ihan perusjärjen mukaan ja pidin autossa varalämmittimenä avonaisilla vastuksilla varustettua lämmitintä. Sen tilalle hankin mallin joka täytti perusvaatimukset autolämmittimelle, koska vakuutusyhtiöt noudattavat omia linjauksiaan ja ne on samat kaikille ajoneuvoille.

Vakuutusyhtiön kantaa Alan ja minä ollaan tuotu julki ja käyttäjien tietoon, kukin toimikoon sitten miten itse parhaaksi näkee

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 3.09.2019 kello on 14:18
  • Volvo XC60 D3 2,4 aut 205hv Polestar vm2010
Vs: Lisälämmitin
« Vastaus #38 : 8.02.2017 kello on 16:54 »
239€ ei nyt tähän hätään halvempaa löytynyt
http://www.ebay.com/itm/Elektro-Heizlufter-Ecomat-2000-Classic-Frostwachter-230-Volt-1800-Watt-/162062691118?hash=item25bbb06b2e:g:VaQAAOSwZJBYBJag

Meillä käytössö 2 tuollaista: http://bot.fi/1sxa ei pahan kalliita, toimivia mokomat ja sopivan hiljaisia, kaatumissuojakin on Thumb

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Vs: Lisälämmitin
« Vastaus #39 : 8.02.2017 kello on 17:27 »
Mihin tarttee lisälämmitintä,kysyy tyhmä :o

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:28.03.2024 kello on 20:55
Vs: Lisälämmitin
« Vastaus #40 : 8.02.2017 kello on 17:57 »
Meillä käytössö 2 tuollaista: http://bot.fi/1sxa ei pahan kalliita, toimivia mokomat ja sopivan hiljaisia, kaatumissuojakin on Thumb
Samanlaisia löytyy. Ei moittimista.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:23.04.2024 kello on 14:00
Vs: Lisälämmitin
« Vastaus #41 : 8.02.2017 kello on 17:59 »
Mihin tarttee lisälämmitintä,kysyy tyhmä :o
Minä tarviin truman kaveriksi. Onkohan alden kaverina kellään?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:26
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Lisälämmitin
« Vastaus #42 : 8.02.2017 kello on 18:01 »
Minä tarviin truman kaveriksi. Onkohan alden kaverina kellään?

Oli mulla,  Petteri Punakuonossa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:26
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Lisälämmitin
« Vastaus #43 : 8.02.2017 kello on 18:02 »
Mihin tarttee lisälämmitintä,kysyy tyhmä :o

Ei kaikilla ole varaa kalliisiin Polareihin tai vastaaviin.   :o

  • Vieras
  • Vs: Lisälämmitin
    « Vastaus #44 : 8.02.2017 kello on 18:05 »
    Minä tarviin truman kaveriksi. Onkohan alden kaverina kellään?

    Mulla on pystyalden kaverina.
    Käytän sitä kuitenkin vain mennessä kylmään
    vaunuun lisälämmittimenä.

    Paljon nopeammin lämpenee vaunu.