rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Dometic RMD8551  (Luettu 12957 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:30.05.2024 kello on 18:25
Dometic RMD8551
« : 21.05.2016 kello on 10:31 »
Kaappi ei meinaa jäähtyä 220V:lla. Yön yli päällä ja lämpötila 10 astetta kaapin sisällä, pakastelokero on kyllä  -18 astetta. Miten noissa erillisellä pakastelokerolla olevissa on jäähdytys järjestelmä tehty, onko pakastimella oma ja jääkaapilla oma jäähdytys kierto? Löytyisikö keltään tämän kaapin rakennekuvaa, että pääsisi hiukan paremmin kaapin toiminnasta käsitykseen?
Kaasulla vaikuttaisi toimivan.

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:12.06.2017 kello on 16:33
Vs: Dometic RMD8551
« Vastaus #1 : 5.06.2016 kello on 21:54 »
Mulla on ihan sama ongelma. Kaappi on ihan uus uudessa Polarin vaunussa. Vaunu/kaappi ollut käytössä vain vajaan kuukauden ja nyt ei enää jäähdy kuin tonne 8-10 asteiseksi täystehoasetuksella oli sitten kyseessä kaasu tai 220v.  >:( 
12-voltilla ei ole jäähdyttänyt ollenkaan, vaikka virta ladataan/nostetaan akkuun 12-v latausboosterilla. Siihen huolto tarjosi selitykseksi rikkinäisen 12-v lämpövastuksen, jonka huolto aikoo vaihtaa kunhan kerkeävät vaunulle.
Onneks on tota takuuta jäljellä. Saas nähä mitä huolto keksii viaksi myös huonoon jäähdytystehoon 220-v ja kaasulla?  Itse veikkaisin kaapin termostaattia ja/tai piirikorttia minne termostaatti lähettää lämpötila-arvon. Epäilisin, että pakastin on samassa jäähdytyskierrossa.


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:19
  • Autossa on pyörät
Vs: Dometic RMD8551
« Vastaus #2 : 5.06.2016 kello on 22:08 »
Sama kierto niissä on, itselläni kyllä pysyy kylmänä. Nyttenkin on 4-teholla +3c kaapissa.
edit: tuo 12v toimintohan toimii vain vaunun ollessa autoon kytkettynä ja auton ollessa käynnissä, toki tuon varmaan tiesitkin.
Ja että auton pistorasiassa on 12v jääkaapille kytkettynä.
« Viimeksi muokattu: 6.06.2016 kello on 09:13 »

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:30.05.2024 kello on 18:25
Vs: Dometic RMD8551
« Vastaus #3 : 6.06.2016 kello on 07:25 »
Viimeksi vaunulla ollessa säätö täysillä lämpötila aamulla ollut 4-5 astetta ja päivällä n.8 sähköllä eikä kyllä kaasullakaan alemmaksi mene. Viimeksi jätin kaapin päälle vaunulta lähtiessäni, joten tänään sitten näkee mikä lämpötila kaapissa on sisällä. Jospa tuo pidempi käyttöaika saisi kaapin toimimaan kunnolla?  Vaunu on ollut käytössä reilun kaksivuotta.

Ari
 

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:12.06.2017 kello on 16:33
Vs: Dometic RMD8551
« Vastaus #4 : 6.06.2016 kello on 12:17 »
Viimeksi vaunulla ollessa säätö täysillä lämpötila aamulla ollut 4-5 astetta ja päivällä n.8 sähköllä eikä kyllä kaasullakaan alemmaksi mene. Viimeksi jätin kaapin päälle vaunulta lähtiessäni, joten tänään sitten näkee mikä lämpötila kaapissa on sisällä.
Ari
Mä meen seuraavaksi vaunulle perjantaina, ja olen jättänyt nyt sähköllä kaapin täydelle teholle. Katsotaan paljonko lämpötila sitten kaapissa on perjantaina. Eivät vielä tienneet Elektroluxin huollossa, koska vaunulle tulevat korjaamaan. Tilaavat ensin vara-osat vikakuvauksen mukaan ja sitten mun täytyy vielä myös löytää aika koska pääsen vaunulle viikolla, koska eihän tietenkäään takuuhuolto pelaa viikonloppusin.  :(   En lähde vaunua pois kausipaikalta vetämään ennen kesälomaa.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:30.05.2024 kello on 18:25
Vs: Dometic RMD8551
« Vastaus #5 : 6.06.2016 kello on 21:36 »
Tänään oli 3 astetta kaapissa vaunulle tultaessa ja säätö on täysillä. Seuraillaan mihin suuntaan lämpötila kehittyy.

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:12.06.2017 kello on 16:33
Vs: Dometic RMD8551
« Vastaus #6 : 7.06.2016 kello on 00:54 »
edit: tuo 12v toimintohan toimii vain vaunun ollessa autoon kytkettynä ja auton ollessa käynnissä, toki tuon varmaan tiesitkin.
Ja että auton pistorasiassa on 12v jääkaapille kytkettynä.
Kyllä tiesin. Tarkennan nyt sitten vielä, eli vaunussa on Polarin tehtaalla asentama latausboosteri, joka vain vaunun ollessa autoon kytkettynä ja auton ollessa käynnissä toimii ja lataa/nostaa jännitettä/virtaa vaunun akussa. Tämän pitäisi siis taata, että virran syöttö vaunun akusta riittää hyvin jääkaapin käyttöön 12-voltilla ajon aikana. Huoltohan meinasi ensiksi, että eipä vain virrat riitä 12-voltilla pitämään kaappia kylmänä ajon aikana... ;D
Vanhemmissa Elektroluxin jääkaapeissahan ei termostaatti ole toiminnassa 12-voltilla.(täysteho päällä 12-voltilla koko-ajan). Onkohan se vieläkin näin? Tuli sitten mieleen, että ehkä se 12-voltin vastus ei olekkaan rikki, vaan termostaatti kaapissa, jos se nykyään toimii myös 12-voltin aikana?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:22.09.2019 kello on 14:41
Vs: Dometic RMD8551
« Vastaus #7 : 7.06.2016 kello on 09:06 »
Vanhemmissa Elektroluxin jääkaapeissahan ei termostaatti ole toiminnassa 12-voltilla.(täysteho päällä 12-voltilla koko-ajan). Onkohan se vieläkin näin? Tuli sitten mieleen, että ehkä se 12-voltin vastus ei olekkaan rikki, vaan termostaatti kaapissa, jos se nykyään toimii myös 12-voltin aikana?

Kaapissa on anturina 10k ntc-vastus, joka ohjaa toimintaa kaikilla energiamuodoilla. Jos anturin vastus on liian pieni tai suuri (oikosulku/katkos), pitäisi teho olla täysillä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:19
  • Autossa on pyörät
Vs: Dometic RMD8551
« Vastaus #8 : 7.06.2016 kello on 09:42 »
Kyllä tiesin. Tarkennan nyt sitten vielä, eli vaunussa on Polarin tehtaalla asentama latausboosteri, joka vain vaunun ollessa autoon kytkettynä ja auton ollessa käynnissä toimii ja lataa/nostaa jännitettä/virtaa vaunun akussa. Tämän pitäisi siis taata, että virran syöttö vaunun akusta riittää hyvin jääkaapin käyttöön 12-voltilla ajon aikana. Huoltohan meinasi ensiksi, että eipä vain virrat riitä 12-voltilla pitämään kaappia kylmänä ajon aikana... ;D
Vanhemmissa Elektroluxin jääkaapeissahan ei termostaatti ole toiminnassa 12-voltilla.(täysteho päällä 12-voltilla koko-ajan). Onkohan se vieläkin näin? Tuli sitten mieleen, että ehkä se 12-voltin vastus ei olekkaan rikki, vaan termostaatti kaapissa, jos se nykyään toimii myös 12-voltin aikana?
siellä menee 2:si eri syöttöä autosta , toinen menee vaunun akulle ja siinä välissä voi olla mainitsemasi latausboosteri, taas toinen menee erikseen autosta vaunun akulle, tämä ei mene minkään latausboosterin kautta. Minulla on kyseinen vaunu itsellänikin.

Nasta 10 lila. Siinä 2.5 neliön syöttö jääkaapille. Nasta 9 sininen. Siinä syöttö akulle



*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:46
Vs: Dometic RMD8551
« Vastaus #9 : 7.06.2016 kello on 10:05 »
Kaapissa on anturina 10k ntc-vastus, joka ohjaa toimintaa kaikilla energiamuodoilla. Jos anturin vastus on liian pieni tai suuri (oikosulku/katkos), pitäisi teho olla täysillä.

Mielenkiintoista... .  Olen kaappia huijannut ylimääräisen vastuksen kanssa, kun jos sen 'termarin' nyppää irti, niin näyttöön tulee, en nyt muista mikä, vikakoodi.
Voiskohan se kaappi sitten kuitenkin olla täysillä?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:22.09.2019 kello on 14:41
Vs: Dometic RMD8551
« Vastaus #10 : 7.06.2016 kello on 10:53 »
Mielenkiintoista....  Olen kaappia huijannut ylimääräisen vastuksen kanssa, kun jos sen 'termarin' nyppää irti, niin näyttöön tulee, en nyt muista mikä, vikakoodi.

Kuinka se ylimääräinen vastus on kytketty?
Muistaakseni sellaiset kaapi jotka antaa vikakoodin on anturin vikatilassa 50% ohjauksella.

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:12.06.2017 kello on 16:33
Vs: Dometic RMD8551
« Vastaus #11 : 7.06.2016 kello on 11:06 »
siellä menee 2:si eri syöttöä autosta , toinen menee vaunun akulle ja siinä välissä voi olla mainitsemasi latausboosteri, taas toinen menee erikseen autosta vaunun akulle, tämä ei mene minkään latausboosterin kautta. Minulla on kyseinen vaunu itsellänikin.
Nasta 10 lila. Siinä 2.5 neliön syöttö jääkaapille. Nasta 9 sininen. Siinä syöttö akulle
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

Tämähän selittää miksi kaappi ei toimi 12-voltilla! Eli pistokkeessa on kytketty ainoastaan syöttö boosterille/vaunu akulle. Sehän on tosin tyhmää, koska boosteri on ohitettu kokonaan ja syntyy enemmän tai vähemmän jännitehäviötä kun menee suora kaapeli akulta jääkaapille? Tosin tällähän on nyt sitten taas estetty kaapin unohtuminen 12-voltille ja akun "purkautuminen/hajoaminen" ilmeisesti?
Eikö tuota vaunun kytkentää nyt kannattaisi muuttaa, niin että 12-volttia kaapille tulee myös vaunun akulta? Varmaan paikallinen Polarin huoltofirma voisi ko. kytkennän tehdä. Itse kun en halua takuunalaisia vehkeitä ruveta muutoskytkemään.

Mutta toisaalta taas jääkaapissa palaa sininen merkkivalo, joka merkitsee, että kaappiin tulee jännite! Ja jos ottaa pistokkeen pois autosta niin jääkaappi alkaa varoittamaan, että jännitettä ei tule paneelissa.  Eli kaappi saakin sitten kuitenkin jännitteen autosta! Ovat tehneet työtä käskettyä autokorjaammolla ja kytkeneet virrat auton pistokkeeseen, niin että myös toi 10-pinni on kytkettyna mun autossa. Ja taas ollaan siinä tilassa, että 12-v vastus ei toimi kaapissa tai sitten kaapeli on liian pieni, mutta kun sekin on aotokorjaamon mukaan 2,5mm, joka pitäsi riittää ainakin vähintään 4 metrin matkalle auton akusta vaunun jääkaapille?

Kiitos paljon hyvistä neuvoista ja vianmäärityksestä. Thumb Kerkesit jo vastaamaan kun editoin vielä! Enpä tosiaan sitten kytke kaappia boosterin kautta, kun meikäläisen muisti on hieman huonompaa laatua, niin ei tarvitse ostaa uutta akkua.  ;D
« Viimeksi muokattu: 7.06.2016 kello on 11:22 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:19
  • Autossa on pyörät
Vs: Dometic RMD8551
« Vastaus #12 : 7.06.2016 kello on 11:10 »
Vaunu on kyllä kytketty oikein, mutta useimmissa autoliikkeissä eivät ymmärrä kytkeä kaikkia psitorasian johtoja kuin "kiväärillä uhaten", itse olen laittanut useita omiini ja pari muittenkin. Ja please, älä sekoita tuota latausboosteria jääkaapin käyttöön. Jääkaapin sähkö tulee vain ja ainoastaan autosta tulevaa johtoa pitkin. Boosteri pitää vaunun akun täynnä paremmin kuin ilman sitä.
Mikäli syöttö tulisi vaunu akulta se tyhjenisi nopeammin kuin ajatus kun unohtuisi 12 voltin toiminnalle. :laugh:

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:30
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Dometic RMD8551
« Vastaus #13 : 7.06.2016 kello on 11:59 »
Jääkaappiin tulee kahta kautta 12 V. Toinen ohjaa ja antaa jännitteen lampulle ja tulee vaunun akusta. Toinen menee vain vastukselle ja tulee autosta.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:19
  • Autossa on pyörät
Vs: Dometic RMD8551
« Vastaus #14 : 7.06.2016 kello on 12:12 »
No hyvä, sillä toisella ei kuitenkaan ole mitään tekoa jäähdytyksen kanssa. Toki laittaahan se error valon vilkkumaan kun syöttö puuttuu.