rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Kytkimen työsylinteri rikki, 2,3 Ducato  (Luettu 13820 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 7.04.2024 kello on 15:59
Kytkimen työsylinteri rikki, 2,3 Ducato
« : 15.08.2015 kello on 12:51 »
Niin just kun on selvinnyt siitä ruiskusuutinviasta niin tänään iski uusi haaste.

Kytkinpoljin kopsahti lattiaan kun nousin moottoritie ramppia ylös.
No minä nilkutin 30000 km ajetun autoni kotipihalle ilman toimivaa kytkintä.
Ei oo muuten kivaa sekään niinkuin ei oo se moottorin sammuminen kesken ajon.

No jarrunestesäiliö on täynnä ja mikään ei näytä vuotavan ???


Poljin vaan ei siirrä voimaa kytkimelle ja sen kyllä saa nostettua
käsillä ylös mutta kopsahtaa aina pohjaan.


"10 minuuttia pihalla seisonut ja no nyt alkaa tiputtamaan nesteet työsylinteristä."
Sinne menee musta muoviputki ja sylinteri on tietenkin ilmamäärä anturin alla.
Pitänee purkaa putket pois tieltä että edes näkee sinne. Voi voi...

Osaako joku sanoa miten tuo sylinteri vaihdetaan uuteen?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:20
Vs: Voi voi...x250 2,3 Ducato
« Vastaus #1 : 15.08.2015 kello on 13:30 »
Onko se työsylinteri kytkinkopan ulkopuolella vai sisällä? Jälkimmäinen kettumaisempi.. tais olla 2007->

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 7.04.2024 kello on 15:59
Vs: Voi voi...x250 2,3 Ducato
« Vastaus #2 : 15.08.2015 kello on 13:52 »
Tuonlaisen kuvan löysin netistä.. Taitaa tulla iso remontti.




*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 7.04.2024 kello on 15:59
Vs: Voi voi...x250 2,3 Ducato
« Vastaus #3 : 15.08.2015 kello on 15:02 »
Äksön kamera on muuten hyvä ahtaissa paikoissa. Paitsi että tämä asia ei huvita ollenkaan.
Vuoto tulee tuolta mihin menee musta putki, sieltä sisältä. 
Vaihteiston irrotus taitaa olla edessä.
Olisiko tälle työlle Uudellamaalla tekijää?





*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:20
Vs: Kytkimen työsylinteri rikki, 2,3 Ducato
« Vastaus #4 : 15.08.2015 kello on 17:12 »
joo. taitaa olla "katkaisuhoito" edessä  ???

Oisko joku Raskone tms. luotettu, isompi toimija parempi kuin ihan pikku paja - jos ei ihan tuttua kotiseppää löydy..
Takuukin toimii paremmin, kun lukenu miten "ylimääräistä" on tullut ja saanut korjauttaa ja kinata, että auto olis edes entisensä  :'(

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:25.01.2024 kello on 09:47
Vs: Kytkimen työsylinteri rikki, 2,3 Ducato
« Vastaus #5 : 15.08.2015 kello on 17:19 »
Remontin suuruus riippuu siitä, miten siihen asennoituu:)).
Itse tein juuri pikku Fiattiin (Fiorino v2012)vaihdelaatikkoremon tin, kun edellinen omistaja oli ilmeisesti peruuttanut auton johonkin esteeseen niin rajusti, että pakkirattaasta oli hammas lohjennut. Minulla meni 10h kun sain lootan pöydälle, aikaan sisältyi työkalujen etsiminen ja auton pukille asettaminen jne. ja en ole aikaisemmin tällaista remonttia tehnyt.
Pelkkä kytkinremontti tuntuu nyt helpolta.
Fiiu on nyt parempi kuin uusi, kun samalla sai fiksata muitakin paikkoja, mm. vaihteensiirtomekan ismissa.
« Viimeksi muokattu: 15.08.2015 kello on 17:31 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:58
Vs: Kytkimen työsylinteri rikki, 2,3 Ducato
« Vastaus #6 : 15.08.2015 kello on 17:43 »
Remontin suuruus riippuu siitä, miten siihen asennoituu:)).
Itse tein juuri pikku Fiattiin (Fiorino v2012)vaihdelaatikkoremon tin, kun edellinen omistaja oli ilmeisesti peruuttanut auton johonkin esteeseen niin rajusti, että pakkirattaasta oli hammas lohjennut. Minulla meni 10h kun sain lootan pöydälle,

Siinä onkin taskuun menevä loota...

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:25.01.2024 kello on 09:47
Vs: Kytkimen työsylinteri rikki, 2,3 Ducato
« Vastaus #7 : 15.08.2015 kello on 17:48 »
Joo, pienempihän se on kuin Ducatossa, mutta toimenpiteenä hyvin samanlainen operaatio, hieman vankemmat työkalut vain vaatii:))

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:34
  • Autossa on pyörät
Vs: Kytkimen työsylinteri rikki, 2,3 Ducato
« Vastaus #8 : 15.08.2015 kello on 17:52 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:58
Vs: Kytkimen työsylinteri rikki, 2,3 Ducato
« Vastaus #9 : 16.08.2015 kello on 11:22 »
Joo, pienempihän se on kuin Ducatossa, mutta toimenpiteenä hyvin samanlainen operaatio, hieman vankemmat työkalut vain vaatii:))

No juu...  Ducaton moottorista kun purkaa irti kaiken muun, paitsi etupään kumityynyn, niin sitten sitä voi kallistaa niin paljon että laatikon saa ujutettua lokasuojan alta pois. Painoa 120kg.  Hoituu se ihan nurmikkoasentajalta kin. Tietysti, jos on niin järeät vehkeet, että voi pudottaa koko paketin alas, niin helpompaahan se on, eikä tarvi irroittaa lisää kuin se kumityyny.   8)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:26.04.2024 kello on 21:21
  • Ukki
Vs: Kytkimen työsylinteri rikki, 2,3 Ducato
« Vastaus #10 : 16.08.2015 kello on 11:31 »
Tietty yksi mahis on että työsylinteriin menevä letku on irti.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 7.04.2024 kello on 15:59
Vs: Kytkimen työsylinteri rikki, 2,3 Ducato
« Vastaus #11 : 16.08.2015 kello on 14:55 »
Ei tuo letku vuoda eikä ole irti.

Jos minä siis nurmikkoasentaja päätän aloittaa työn niin muutama asia askarruttaa.
Kumpi parempi?
1.  laskea koko etupää irti korista että saa laatikon irti.
2.  moottorin vaihteiston puoli alas ja laatikko irti.

Jälkimmäisessä pitänee irrottaa vetoakselit mutta mistähän kohtaa kannattaisi irrottaa vetari tai molemmat?

En menisi kehumaan tuota työsylinterin suunnittelua. Toimiessaan kiva mutta rikkinäisenä kohtuuton vaiva.




*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:25.01.2024 kello on 09:47
Vs: Kytkimen työsylinteri rikki, 2,3 Ducato
« Vastaus #12 : 16.08.2015 kello on 17:07 »
Kannattaa laskea myös laatikosta öljyt pois, muuten ne tulee ulos vetoakselin reistä, kun lootaa ottaa pois.
Fiorinossa pitää ottaa molemmat vetoakselit pois, apumiehen puoleinen on välilaakerilla moottorin kyljessä, on helppo ottaa irti, Ducatossa on sama systeemi, jos ei ota oikeaa vetoakselia, on vaarana, että rikkoo vetoakselin tiivisteen kun laatikkoa ottaa pois, ainakin Fiorinossa oli niin tarkat paikat, pitkään sai pyöritellä, ennen kuin sai pois ja takaisin paikalleen.
Oikea vetoakseli lähtee ihan vetämällä, mutta kuskin puoleisessa on pieni lukkorengas joka kanittaa hieman, lähtee kun isolla tasapäisellä ruuvarilla kampeaa hieman juuresta ja samalla naputtaa kevyesti vasaralla pallonivelkoteloa poispäin laatikosta.
Itse laitoin vielä paksusta ALU latasta lisätuen oikeanpuolen moottorin kumityynyn yli (oli valmiit ruuvin paikat mihin sai kiinni), ettei ainakaan pääse repeytymään irti kumityyny missään tilanteessa. Pitää olla hyvä pukki minkä päälle moottori varmaan pysyy, se kun ei ole kiinni kuin yhdellä sivutyynyllä. Paras olisi, jos olisi ylhäällä mistä saisi taljalla. Itse laitoin asuntoautokatokseen sellaisen poikkiorren, johon sain taljat, joilla pystyin laskemaan ja nostamaan moottoria ja toisella taljalla sitten säätelin vaihdelaatikon korkeutta, silloin pärjäsi yksin. Fiorinon vaihdelaatikko ei paina kuin korkeintaan 30kg, tuskin Ducaton laatikko painaa 120kg, luulen että 50-60kg korkeintaan.

Vetoakselia ei kannata irroittaa pyörän navasta, ottaa vain koko pyörän navan kiinnikkeistään ja irroittaa sen vetoakselin kanssa.

Vaihdevaierin päät irtoaa, kun kampeaa vaikka sopivalla kiintoavaimella tai vastaavalla. Kannattaa myös ottaa laatikon päältä peruutuskytkin kokonaan pois, voi liitinosa kolhiintua pilalle laatikkoa pois otetaessa tai paikalleen laitettaessa (lähtee 22mm:n pitkällä hylsyllä).

Kannatta laittaa myös vaikka vaahtomuovitupot kaikkiin reikiin heti kun on ottanut vetoakselit pois, ei pääse mitään ylimääräistä roskaa kun vänkää laatikkoa pois ja paikalleen.

Niin ja ne vetoakselin pallonivelet on vain kasassa sillä suojakumilla, ei kannata vetää akselia turhaan, ettei joudu kumeja ja klemmareita uusimaan turhaan. Niitä hohtimilla kiristettäviä suojakumin klemmareita saa ebaysta, Enlannista tulee kolmessa päivässä, Suomesta en löytänyt irrallisena, vain kumien kanssa.
« Viimeksi muokattu: 16.08.2015 kello on 21:16 »

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 7.04.2024 kello on 15:59
Vs: Kytkimen työsylinteri rikki, 2,3 Ducato
« Vastaus #13 : 20.08.2015 kello on 15:27 »
Ei ole palkansaajalla varaa teettää Suomenmaassa työtä enää ei.

Tarjoukset työsylinterin vaihtotyöstä toistaiseksi  790.- alin ja korkein 1100.-  ohjeaika kuulemma 7,5 tuntia.

Osat eivät sisälly hintaan.  Työsylinterin hinta halvin 109.-  ja kallein 257.- siltä väliltä löytyi monta hintaa.

Täytyy koittaa itse selviytyä tuosta.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 7.04.2024 kello on 15:59
Vs: Kytkimen työsylinteri rikki, 2,3 Ducato
« Vastaus #14 : 23.08.2015 kello on 09:30 »
Jaahas. Nyt on puuhasteltu ensimmäiset 8 tuntia, Tässä ajassa on tullut tehtyä pukit että uskaltaa olla auton alla. kytkin on uusi ja painelaakerikin. Vaihteisto muuten painaa 58 kiloa. Moottori on takaisin paikallaan Ja homma sujuu jokseenkin hyvin.

Askarruttaa yksi asia.
Kuuluuko F1AE0481N moottorin kampiakselin vauhtipyörän päässä olla neulalaakeri vaihteiston akselille?

Minun autossa sitä ei ole?

Ennen vanhaan neulalaakeri oli kaikissa kampiakseleissa?