Edit; http://autobild.fi/uutiset/lue-ulkomaiden-talvirengasmaaraykset-ennen-matkaa
Edit; http://autobild.fi/uutiset/lue-ulkomaiden-talvirengasmaaraykset-ennen-matkaa
Sivuja: [1] Siirry alas
Edit; http://autobild.fi/uutiset/lue-ulkomaiden-talvirengasmaaraykset-ennen-matkaa Asetus ajoneuvon käyttämisestä liikenteessä http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921257 16 § Auton, auton perävaunun ja hinattavan laitteen renkaat 1. Auton etupyörissä ei saa käyttää renkaita, joiden puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta. Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee auton, auton perävaunun ja sellaisen hinattavan laitteen renkaissa, jonka suurin sallittu nopeus on suurempi kuin 40 km/h, olla vähintään 1,6 mm. Akselilla, jolla on paripyörät, tämä vaatimus ei koske molempia pyöriä. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria renkaan kulutuspinnan keskialueella noin kolmen neljänneksen leveydellä kulutuspinnasta. 2. Henkilö- ja pakettiautossa (M1- ja N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm. Talvirenkaita ei tarvitse käyttää: a) matkalla ulkomaille ja sieltä Suomeen; b) ulkomailla rekisteröidyssä autossa tai sen perävaunussa sitä Suomessa käytettäessä; c) paripyörien molemmissa pyörissä; d) auton tai sen perävaunun valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä siirroissa; e) museoautossa; eikä f) sellaisessa autossa tai sen perävaunussa, johon talvirenkaita ei ole saatavissa. 3. Henkilö- ja pakettiauton (M1- ja N1-luokka) sekä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunun (O1- ja O2-luokka) ja erikoisauton samalle akselille asennettavien renkaiden on oltava mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset. Jos tällaisessa autossa tai perävaunussa käytetään muita kuin vyörenkaita, sellaiset on asennettava kaikkiin pyöriin. Muussakaan autossa, auton perävaunussa tai hinattavassa laitteessa ei samalla akselilla saa käyttää siinä määrin erilaisia renkaita, että siitä voi aiheutua haittaa tai vaaraa. 4. Milloin autossa tai sen perävaunussa rengasvaurion johdosta joudutaan tilapäisesti käyttämään vararengasta, siihen ei sovelleta 2 ja 3 momentin säännöksiä. Ajoneuvoa on tällöin kuitenkin kuljetettava erityistä varovaisuutta noudattaen. 5. Henkilöauton (M1-luokka) taikka kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunun (O1- tai O2-luokka) ilmarenkaan paine ei saa ilman erityistä syytä poiketa renkaan tai ajoneuvon valmistajan suosituksen mukaisesta, ajoneuvon kuormitustilaa vastaavasta paineesta alaspäin enempää kuin 20 prosenttia. Minä ajan kesät talvet Michelin Agilis Alpineilla. Toimivat vallan mainiosti myös talvella, parin tonnin kärrykin tulee perässä ongelmitta. Ja tuntuvat kestävän kesälläkin aivan normaalisti. Mutta minkäs aikaa ne sitten kestävät alla, pari-kolme vuotta ja max. 30000 km ? Edit: Eipä tuota vanhempia talvirenkaita viitsisi käyttääkään, menisi joka tapauksessa vaihtoon. Kerran olen kokeillut matkailukulkineella ajaa vanhoilla ja kovilla talvirenkailla, ei kiitos enää... Sivuja: [1] Siirry ylös
|
Sivu luotiin 0.145 sekunnissa. 38 kyselyä tietokannasta.