rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Matkailuautoilu Norjassa  (Luettu 4620 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:10.09.2020 kello on 08:55
    • Omat kotisivut
Matkailuautoilu Norjassa
« : 2.05.2011 kello on 10:55 »
Hei.Oisko kokemuksen antamaa tietoa ao reitin mäkiosuuksista? Uskaltaako 1992 Hymerillä ajella tätä kierrosta?Lähinnä kiinnostaa tuo Norjan osuus.

1.   Pori
2.   Turku-Tukholma-lautta
3.   Oslo
4.   Geiranger-vuono
5.   Troll wall (tarkka sijainti epävarma)
6.   Sieltä suorin reitti Pohjois-Ruotsin kautta Ouluun

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:27.07.2020 kello on 23:52
  • Ylä-Savo
Vs: Matkailuautoilu Norjassa
« Vastaus #1 : 2.05.2011 kello on 11:25 »
Joskus -80 luvulla vanhempien mukana reissattiin -72:lla Hanomagilla (se MB-508 alustainen) juurikin tuolla Oslo-Geiranger alueella ja hyvin sillä se reissu tehtiin, mitä nyt moottorin lämmöt meinasi nousta juurikin tuolla vuonolla, tuonne olisi meininki vielä Adrialla lähteä jossain vaiheessa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:25
Vs: Matkailuautoilu Norjassa
« Vastaus #2 : 2.05.2011 kello on 12:01 »
Kone, voimansiirto ja jarrut pitää olla hyvässä kunnossa ennen reissua..
Esim. pienempi venttiiliohjuri vuoto näkyy Geirangerin ja Trollstigen serpossa isoina pöllöytyksinä kun kaasuun kilometrien laskun jälkeen koskee  8)

Onko ylempänä Norjaa tullut käytyä? Ei se oleellisesti erilaisempaa ole ajamisen kannalta..

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:10.09.2020 kello on 08:55
    • Omat kotisivut
Vs: Matkailuautoilu Norjassa
« Vastaus #3 : 2.05.2011 kello on 13:24 »
Kone, voimansiirto ja jarrut pitää olla hyvässä kunnossa ennen reissua..
Esim. pienempi venttiiliohjuri vuoto näkyy Geirangerin ja Trollstigen serpossa isoina pöllöytyksinä kun kaasuun kilometrien laskun jälkeen koskee  8)

Onko ylempänä Norjaa tullut käytyä? Ei se oleellisesti erilaisempaa ole ajamisen kannalta..
Ollaan itte käyty parivuotta sitte Lofooteilla mutta ei siellä serpentiinejä ollu ja muutenki mäet kohtuulliset.Tuollo in ei vielä ollu omaa autoa vaan pikkasen pienempi (ja vanhempi) Hymeri oli lainassa jolla oli polettu vajaa 300tkm.
Lainaajan puolesta kyselen ja ei ole aikasemmin käyny serpoilla eikä vissiin Norjassa joten en taida uskaltaa antaa autoa kokemattomalle.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 4.09.2018 kello on 10:21
Vs: Matkailuautoilu Norjassa
« Vastaus #4 : 2.05.2011 kello on 16:49 »
Kone, voimansiirto ja jarrut pitää olla hyvässä kunnossa ennen reissua..
Esim. pienempi venttiiliohjuri vuoto näkyy Geirangerin ja Trollstigen serpossa isoina pöllöytyksinä kun kaasuun kilometrien laskun jälkeen koskee  8)

Riippuu varmaankin vähän ajotyylistä. Juuri geirangerilla ja jotunheimenin seudulla pari kesää takaperin vaunuiltiin, ja tuli kiinnitettyä huomiota siihen kuinka varsin moni matkailuautoilija (muita kuin norjalaisia) henkensä uhalla päästelivät rinteitä alas moottorit tyhjäkäynnillä pelkästään jarruilla hidastaen. Savu ja haju tuskin jäivät monilla heistä ainoiksi muistoiksi käynnistä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:27.07.2020 kello on 23:52
  • Ylä-Savo
Vs: Matkailuautoilu Norjassa
« Vastaus #5 : 2.05.2011 kello on 17:01 »
Mun muistikuvan mukaan siellä Geirangerissa oli yhdistelmäkielto, juurikin sillä tunnetuimmalla reitillä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:25
Vs: Matkailuautoilu Norjassa
« Vastaus #6 : 3.05.2011 kello on 00:45 »
Ollaan itte käyty parivuotta sitte Lofooteilla mutta ei siellä serpentiinejä ollu ja muutenki mäet kohtuulliset.Tuollo in ei vielä ollu omaa autoa vaan pikkasen pienempi (ja vanhempi) Hymeri oli lainassa jolla oli polettu vajaa 300tkm.
Lainaajan puolesta kyselen ja ei ole aikasemmin käyny serpoilla eikä vissiin Norjassa joten en taida uskaltaa antaa autoa kokemattomalle.

Kyllähän Lofoottien reissulla vuoristoajamisen tuntumalle pääsee - varsinki, jos Ofooteilta lähtee Narviikista alaspäin, tai Rikgränseniltä tulo Narvikin pohjoispuolelle - esimakua  :D

Raskaalla autolla pitää kyllä "olla homma hallussa"; jyrkimmän laskun alussa "lähtönopeus" riittävän matala, moottorijarrulla se tehokkain kierrosalue käytössä, 'vauhdin tappo' -jarrutustyyli käytössä (ei jatkuva jarrutus). Jos tietää käsijarrun käyttävän samoja takajarrukitkapinto ja, niin käyttämällä käsijarrua (käyttöjarrun kaverina) voi etupään jarrupainetta "siirtää taaemmas" - ei lämpene etulevyt pelkästään.. TÄMÄ EI OLE MIKÄÄN NEUVO  8)

Juu, ei ole etelä-Norja mikään paras karavaani-harrastuksen harjoittelupaikka ajamisen suhteen. Miettisin kansssa minkälainen "rattimies" lainaaja on...

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 4.09.2018 kello on 10:21
Vs: Matkailuautoilu Norjassa
« Vastaus #7 : 3.05.2011 kello on 07:54 »
Mun muistikuvan mukaan siellä Geirangerissa oli yhdistelmäkielto, juurikin sillä tunnetuimmalla reitillä.

Ei geirangerissa tietääkseni ollut yhdistelmäkieltoja, missään sellaisessa kohteessa mitä me oltais noteerattu ainakaan. Jotunheimenissä oli rajoituksia, ei sillä päätiellä, vaan ainakin yhdellä sellaisella pienellä hiekkatieosuudella. Vai meneeköhän mulla nyt paikat sekaisin?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:23
Vs: Matkailuautoilu Norjassa
« Vastaus #8 : 3.05.2011 kello on 09:15 »
Ollaan itte käyty parivuotta sitte Lofooteilla mutta ei siellä serpentiinejä ollu ja muutenki mäet kohtuulliset.Tuollo in ei vielä ollu omaa autoa vaan pikkasen pienempi (ja vanhempi) Hymeri oli lainassa jolla oli polettu vajaa 300tkm.
Lainaajan puolesta kyselen ja ei ole aikasemmin käyny serpoilla eikä vissiin Norjassa joten en taida uskaltaa antaa autoa kokemattomalle.

Sanotaan että lainassa ei tavara parane. Mutta Norjan ajeluista sen verran, että olen ajellut omilla autovanhuksillani siellä maan päästä päähän. Moottorijarrutus alamäkiin ja huolehdittava että vauhti ei pääse missään vaiheessa niin suureksi että jarrujen häpyminen voi olla vaarana. Suurin murhe siellä on jos ja kun tulee erikoistilanteita mutkaisilla ja jyrkillä tie osuuksilla. Tunturi ylängöllä sivutuuli on hankala, varsinkin rekan vastaan tullessa. Viimme viikolla Altan ja Lakselvin välillä myrskysi rajusti, auton etu tai takapää tahtoi mennä luisuun ja rekan tullessa vastaan oli jo sitten hätää kärsimässä. Tuuli olisi matkailuvaunun vienyt kyllä mennessään. Onneksi ei ketään vaunuilijaa näkynyt, tiellä eikä sitten vesakossakaan.  :-\

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:10.09.2020 kello on 08:55
    • Omat kotisivut
Vs: Matkailuautoilu Norjassa
« Vastaus #9 : 3.05.2011 kello on 09:40 »
Sanotaan että lainassa ei tavara parane. Mutta Norjan ajeluista sen verran, että olen ajellut omilla autovanhuksillani siellä maan päästä päähän. Moottorijarrutus alamäkiin ja huolehdittava että vauhti ei pääse missään vaiheessa niin suureksi että jarrujen häpyminen voi olla vaarana. Suurin murhe siellä on jos ja kun tulee erikoistilanteita mutkaisilla ja jyrkillä tie osuuksilla. Tunturi ylängöllä sivutuuli on hankala, varsinkin rekan vastaan tullessa. Viimme viikolla Altan ja Lakselvin välillä myrskysi rajusti, auton etu tai takapää tahtoi mennä luisuun ja rekan tullessa vastaan oli jo sitten hätää kärsimässä. Tuuli olisi matkailuvaunun vienyt kyllä mennessään. Onneksi ei ketään vaunuilijaa näkynyt, tiellä eikä sitten vesakossakaan.  :-\
Ei parane lainassa ei mutta viimekesänä mulla oli hyvät "lainaajat", ei käyny mitään haavereita ja toivottavasti enskesä menee samoin.
Täytyy  myöntää että pikkasen pelotti alussa ne Lofoottien alamäet mutta kun niitä oppi laskemaan niin ei sitte kärynny jarrut eikä hermot. Moottorijarrutusta ja vain välillä käytin jarrulla jalkaa niin että sain tapettua ylimääräsen vauhdin pois.Ekoissa mäissä tsekkasin stopilla jarrujen lämmöt ja totesin että näillä mennään.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:49
Vs: Matkailuautoilu Norjassa
« Vastaus #10 : 3.05.2011 kello on 13:10 »
Ei parane lainassa ei mutta viimekesänä mulla oli hyvät "lainaajat", ei käyny mitään haavereita ja toivottavasti enskesä menee samoin.
Täytyy  myöntää että pikkasen pelotti alussa ne Lofoottien alamäet mutta kun niitä oppi laskemaan niin ei sitte kärynny jarrut eikä hermot. Moottorijarrutusta ja vain välillä käytin jarrulla jalkaa niin että sain tapettua ylimääräsen vauhdin pois.Ekoissa mäissä tsekkasin stopilla jarrujen lämmöt ja totesin että näillä mennään.

Ja autolla huomattavasti huolettomampaa kuin vaunulla. Vaunu puskee koko alamäen ja jarrut on kovalla rasituksella.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:14
  • ---
Vs: Matkailuautoilu Norjassa
« Vastaus #11 : 3.05.2011 kello on 13:14 »
No onko kuvia, kun kuulostaa rinteet olevan jyrkkiä??  :)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:49
Vs: Matkailuautoilu Norjassa
« Vastaus #12 : 3.05.2011 kello on 13:18 »
Eihän ne välttämättä jyrkkiä ole, pituus voi olla ongelma.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:21.06.2020 kello on 12:26
  • Suur-Kouvola
    • UTILITYFOORUMI
Vs: Matkailuautoilu Norjassa
« Vastaus #13 : 3.05.2011 kello on 13:26 »


*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:14
  • ---
Vs: Matkailuautoilu Norjassa
« Vastaus #14 : 3.05.2011 kello on 13:30 »
Ohoh jo on hianoa siksakkia, myöskin maisemaa..  :)

 

Sivustoa katsottu kertaa

Ubuntu, täysiverinen käyttöjärjestelmä.

karavaanari.org powered by Debian Linux