Kirjoittaja
Aihe: Määräaikaishuollon hinta (Luettu 6111 kertaa)
« Vastaus #1 : 3.09.2013 kello on 21:12 »
Onneksi noita huoltajia voi nykyisin kilpailuttaan vaikka olisikin kyse takuunalaisesta autosta mutta kyllä työllä on kova hinta nykyisin ,todella ja ne öljyjen myyntihinnat näissä firmoissa on suuret minä en enään huollata toisilla kuin jotkut jakohihnan vaihdot ,muut teen itse ja öljyt Keskiseltä tai Motonetista kun kulkua on kaupunkeihin
« Vastaus #2 : 3.09.2013 kello on 21:22 »
Ei ole ainakaan minulla maksanut. Hyvinkään Vaunulassa tein ennen huollot.
« Vastaus #3 : 4.09.2013 kello on 00:12 »
Maksaako Transitin öljynvaihtohuolto tosiaan 470€?
Siis ihan oikeastikko pelkkä öljynvaihtohuolto? Kun olen useamman vuosikymmenen tehnyt autonasentajan hommia leipätyökseni monienkin eri merkkien huolloissa niin eipä ole tullut vastaan että jos on asiakkaan nimenomaisesta tahdosta pyydetty ainoastaan öljynvaihtohuolto niin olisi tullut tuonhintainen lasku. Jos taas on auto tuotu määräaikaishuoltoon joka on ihan muuta kuin öljynvaihto niin ymmärrän hyvin tuon hinnan. Se kun pitää sisällään paljon enemmän kuin ainoastaan öljynvaihdon.
« Vastaus #4 : 4.09.2013 kello on 07:41 »
Tähän väliin kysymys. Milloin öljynvaihtoväli kannattaa lyhentää diesel golfilla (longlife)? Esim. 30 tkm:sta 15 tkm:iin kun on ajettu 150 tkm, 200tkm vai 250 tkm. Vai onko tarvetta?
Itse vaihdoin 15 tkm:n vaihtoväliin (= kerran vuodessa) kun mittari lukema oli 160 tkm.
« Viimeksi muokattu: 4.09.2013 kello on 09:11 »
« Vastaus #5 : 4.09.2013 kello on 07:55 »
Jos ja kun moottoriöljyn valmistaja ilmoittaa vaihtoväliksi 40 tkm, niin miksei uskoa ohjetta ? Olisihan öljynvalmistajan oman edun mukaista suositella vähempiä kilometrejä vaihtoväliksi.
Liekö sitten niin kuluttavia ne talviset monet kylmästartit, että sen takia vuosi annetaan vaihtovälin ajaksi. Miten lienee, täytyypä tsekata AA:ssa ( Algarven Autohuolto ).
« Vastaus #6 : 4.09.2013 kello on 09:14 »
Jos ja kun moottoriöljyn valmistaja ilmoittaa vaihtoväliksi 40 tkm, niin miksei uskoa ohjetta ? Olisihan öljynvalmistajan oman edun mukaista suositella vähempiä kilometrejä vaihtoväliksi.
Longlife öljyt ovat huomattavasti kalliimpia, joten ei taida vaikuttaa heidän bisnekseensä. Toisaalta eiköhän luoteta enemmän auton valmistajan ohjeisiin ?
« Vastaus #7 : 4.09.2013 kello on 10:40 »
Riippunee siitä millä koneella ja minkä ikäinen on tämä transu - eli huoltovälit/-ohjelmat vaihtelevat ja olosuhteetkin.. esim. 2011-> 2.2TDCi (etuveto) 1v/25tkm; etis.ford.com antaa tällaisen Siellä esim. jarrunesteet ovat vaihdettava. Suomen olosuihteden (talvi) ja pakulle raskaankäytön takia ovat ainakin Veholla pitäneet "kalliimpaa" huolto-ohjelmaa oletuksena. Esim. mulla 2.4TDCi 2v/50tkm (italialainen huolto-ohjelma) kun autolla ajetaan vain kesäoloissa.. Veho haluaisi tavata 1v välein Ainakin Veholla sisältö on neuvottelu kysymys, mutta takuunalaisessa tuotteessa kannattaa mennä kalliimman mukaan. Sen jälkeen itse voi hoitaa mitkä haluaa. Ajattelin tehdä syksyllä "välihuollon" eli pelkän öljynvaihdon suodattimineen..
« Vastaus #8 : 4.09.2013 kello on 11:44 »
Heh. saapihan sitä maksaa jos on löysää rahaa. Mulla on 10 vuotta ollut Ford Mondeo johon olen tehnyt huollot itse. Ainoa jota ei ole itse tehty, niin jakohihnan vaihto. Sen teetin Iittalan Autopalvelussa. Öljyhuollot, suodatinvaihdot, tukivarret iskarit ym alustanosat jne. olen tehnyt kaikki itse. Työn hinta on niin kova, että sillä saa kasan osia. Ja auton jällenmyyntiarvo kusee nykyään niin nopeasti, että toimivien osien turha vaihtaminen on rahanhukkaamista. Kun oli vaihto aikoinaan mielessä, se tyssääntyi siihen, että mallit oli vaihtunu välissä ja arvo sitä myöden tippunu. Päädytiin ostaan hymeri sitten ja mondeo jäi kakkosautoksi. Leimoille on mennyt pääsääntöisesti aina. Jos jotain on katsuri huomannu, se on korjattu heti.
Ymmärrän kyllä täysin myös heitä jotka teettävät huollot. Jos ei ole paikkaa, työkaluja tai yleensäkään autoteknistä tietämystä, niin silloin ei paljon vaihtoehtoja jää. Kuitenkin kannattaa miettiä missä teettää. Eli sähköpostilla kyselee tarjoukset ihan perushuolloille ja mitä hintaan sisältyy ja millaset on työntakuut? Merkkihuollot ja korjaamot yleensäkin menee " Duplotekniikalla". Eli jos joku osa ei pelitä se vaihdetaan.Ja siitä voi kertyä äkkiseltään isokin potti maksettavaa. Kun taas itse omalla ajallaan tekevä, tutkii sen osan, miksi ei pelitä ja korjausmahdollisuud en, ennen hylkäämistä. Korjaus sitten ehkä huomattavasti pienemmin kustannuksin.
« Vastaus #9 : 4.09.2013 kello on 14:27 »
Tässä on Fordin lista 25000 km huoltotöistä: Auton ajo korjaamoon Mittarit, varoitus-/merkkivalot ja äänimerkki Tarkista toiminta Kytkin Tarkista toiminta / säädä, jos säädettävä Pesimet, pyyhkimet Tarkista toiminta / säädä, jos säädettävä Seisontajarru Tarkista toiminta / säädä, jos säädettävä Auton sisällä Ulkovalot ja niiden merkkivalot, mittariston valot Tarkista toiminta / kunto Huoltoväli-ilmaisin Nollaa jokaisen öljynvaihdon jälkeen Konepellin alla Raitisilmasuodatin / Hajusuodatin Asenna pyydettäessä Polttoainesuodatin Tarkista suodattimen kunnon ilmaisimen keltaisen ilmaisimen sijainti. Jos ilmaisin on kirkkaalla tai punaisella alueella, vaihda suodatinelementti (työohje 23 545 7, Veloitetaan erikseen) Auton alla Moottori Tyhjennä moottoriöljy ja vaihda öljynsuodatin Renkaat Tarkista kuluneisuus ja kunto, erityisesti renkaiden sivut, mittaa urasyvyys, OE mm, VE mm, VT mm, OT mm Jarrujärjestelmä Tarkista jarrupalojen ja -levyjen kuluneisuus pyörät paikallaan. Tarkista takajarrurummut - jos nestehukka on epätavallisen suuri, tarvitaan erillinen työmääräys, jotta asia voidaan tutkia ja korjata. (Useammin raskaassa käytössä.) Auton ulkopuolella Moottori Täytä moottoriöljy Renkaat Säädä rengaspaine Varapyörä Säädä rengaspaine, tarkasta kuluneisuus ja kunto (mittaa urasyvyys) mm Huoltovälitarra Kiinnitä B-pilariin kuljettajan puolella
Lähes kaikki tehtävät ovat sellaisia, jotka teen aina ennen pidemmälle reissulle lähtöä. Mutta jos autolla on useampia kuljettajia( esim. vuokrauskäyttö), tarkistukset on aiheellista tietenkin teettää. Silti hinta tuntuu kovalta. RS-huollon hinnastossa näkyy se olevan 188€.
« Vastaus #10 : 4.09.2013 kello on 15:45 »
On myös (ehkä harvemmassa) yksityisiä ammattitaitoisia ja hyvin varustettuja huoltokorjaamoita, missä isäntä itse ottaa osaa työntekoon. Maksan mielelläni ammattitaidolla tehdystä työstä työn hinnan, missä osat irroitetaan ilman väkivaltaa ja kiroomista. Ammattinsa osaava korjaamo laskuttaa vaan tehdystä työstä ei valohoidosta Kun käyttää samaa korjaamoa ja vie sen joskus silloinkin minkä pystyisi itsekkin tekemään, syntyy hyvä asiakassuhde, jolloin voi autoonsa luottaa ja voi hyvillä mielin ajaa aina vuoden kerrallaan (olen senverran remonteista perillä, että tiedän mikä työssä maksaa)
« Vastaus #11 : 4.09.2013 kello on 16:06 »
Täällä päin maailmaa fiat 2,3 130 hv koneen huoltoväli on joko 40 000km tai 2 vuotta. Ja ensimmäinen huolto tehtiin noin 30 000 km kohdalla. Hintaa oli 380 euroa sisältäen kaikki suodattimet, moottoriöljy, sekä tarkastukset. Ja esimerkiksi jarrut tarkastettiin ottamalla rengas pois edestä ja samalla katsoi kaikki rengaspaineet. Kaveri mittasi mauserilla sekä levyn että palan paksuudet. Ja kertoi päälle odottettavissa olevan km määrän niille, epäili että etupalat menee noin 90 000- 100 000km kohdalla uusiin. levyt sanoi olevan ehkä 200 000km kuten koko takajarru paketinkin. Ja sanoi nokkahihnan tulevan tiensä päähän minun ajolla kuuden vuoden ikäisenä. Kaikki alusta nivelet kävi läpi. Valot katsoi matolaatikolla.Täyt ti pissapojan, tosin turhaan. Korjaamon kahvilla on sijoitettu toiseen kerrokseen ja sieltä on näkymä korjaamon puolelle. Työjohtaja kertoi ensin asentajie vastustaneen kahvilaa, mutta kun vuoden käytön jälkeen oli katsottu reklamatiot läpi, oli asentajatkin huomannneet ettei se kahvila haitaa mitään. Ja samaan korjaamoon menee matkamökki tänä syksynä ennen katsastusta huoltoon. Siitä tuli tarjous sp:lla hinnnan olessa 342 euroa eli laskua on tullut huollon hintaan. http://www.fiatcamper.com/services/fiat_camper_assistance#area=tabmap&iso2=BE&selarea=all
|