Karavaanarin keskustelufoorumi
Matkailukeskustelut => Matkailu ulkomailla => Aiheen aloitti: K.E.V - 30.12.2013 kello on 18:00
-
Onkos kenelläkään mitään suunnitelmia lähteä ulkomaille kiertelemään VUONNA 2014 matkailukulkimella ,
kotimaata koskevat omaan osioonsa kiitos.
edit: aika lavennettu ettei tule viilausta ;D
-
Ensi kesänä ei ole tarkoitus lähteä (kun ei ole kuljintakaan vielä...), mutta viime kesänä tuli pyörähdettyä Norjassa.
(http://karavaanari.org/kuvat/1388419524.jpg)
-
Ajatusta on suunnata Tanskaan ja Saksaan syyskesällä, katotaan nyt miten tuo FICC menee ja mitä vaatii multa vielä syyskesällä!
-
Pitkäperjantaille on varattu Finnlinesilta meno Tessulle ja meille Travemundeen. :)
Talviloma, kesäloma ja hiukan pekkasia ja helatorstaita ja vappua: kuuden viikon loma!!! ::)
-
Onkos kenelläkään mitään suunnitelmia lähteä ulkomaille kiertelemään kesällä 2014 matkailukulkimella ,
kotimaata koskevat omaan osioonsa kiitos.
Tuskinpa vaan.
-
Aloituksen aikamääre vaihdettu
-
Nyt kun tuo ajankohta lähestyy :o Matka alkaa Via Baltikaa pitkin ja etenee välimerelle. Tarkemmat aikanaan. Matkalla on tuttujen lisäksi Serbiaa ja Makedoniaa. Ohrid järveä ja Sithoaniaa. Odotellaan mielenkiinnolla uusia paikkoja.
-
Toukokuun lopulla lähtee johonkin, joko Finnlinesilla tai Ruotsin kautta. Tai Via Balticaa Puolaan. Oikeesti ei mitään varmaa; mieli tekisi Ranskaan taas, mutta saas nähdä. Tämän pitäisi olla välivuosi ja 2015 pitkä reissu Brittein saarille.
-
Kesäkuun alussa Baltian kautta Puolaan ja Saksaan, 5 viikkoa lomaa ;D
Ei vielä varauksia, suunnitelmat kesken ja loma-ajankohdat töissä ruinaamatta.
Kyllä se lähestyy ja innolla olen lukenut matkakertomuksia ja fiilistellyt.
Jos vaikka Helsingin matkailumessuilta löytyisi lisää aiheeseen :D
-
Kyllä tuo pohjois-Norja on taas suunnitelmassa 8)
-
ehkä ruåttiin
mutta sekin on vielä ?
ei uskalla kauheesti suunnitella
kun niin usein on saanut siipiinsä
noiden terveystilojen vuoksi :'(
-
Välivuosi mahtireissulta mutta meninki olisi viettää kolme viikkoa Viroa kiertelemässä.
Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
-
Jossakin vaiheessa tullenee koirien omistajalle ja koiraharrastajalle mieleen, että pitäisi ne puuttuvat Italian ja Ranskan sertit käydä "hakemassa".
Edes yrittämässä niiden saantia!
-
Varmaan pääreissut on järjestyksessä Irlanti, Norja , Suomi ja väliin sitten ne lyhyemmät.
Sepolle onnea serttien hakuun!!
;)
-
Haaveena ois päästä käymään Norjan Geirangerin vuonolla ja/tai NordKapissa
-
Karttaa kattelin ja huomasin, että Keski-Eurooppa on melko leveä. Tsekistä Bretagneen on matkaa. Jotain sellaista tänä vuonna.
-
Josko kesäkuussa Ranskan Tourneeta kotilolla - ainakin toukokuun alussa Pariisissa muutama hotelliyö (flygalla+kabiinibägi)
E: oiskohan tälläkään kertaa asiaa Saksanlaivalle - jos ens vkl messuilla jotain jäisi käteen.. Matkamessutarjous (http://www.finnlines.com/laivamatkat/tarjoukset/suomi_saksa_reitin_tarjoukset/matkamessutarjous_2014)
http://finnlines.mailpv.net/a/s/20788956-d2d8a5eba9392625dc9ce88ed7727a4e/460953
-
Törmäillään Ranskassa. On tuota tullut kierreltyä, mutta keskellä en ole juurikaan käynyt. Enkä Normandiasta lounaaseen.
Finnlinesilla ilman muuta, alle kuusimetrisellä ei paljoa kannata lähteä entistä pakkoruotsia ajamaan, lautta/siltamaksuineen.
-
Siellä keskellä on mm Dordogne . oikein suositeltavaa maakuntaa, rotkoja , luolia. historiaa.
Samoin on Ardechen alue , sinne(kin) taas tekee mieli uudelleen.
No kyllä se kesä tulee vaikka -15c on ulkona. Thumb
-
Karttaa kattelin ja huomasin, että Keski-Eurooppa on melko leveä. Bretagneen on matkaa. Jotain sellaista tänä vuonna.
Tsekki on keski-euroopassa, mutta bretagesta on jo sinne matkaa sillä sehän on länsi-euroopan läntisin provinssi ;)
-
^
^^
Siinäpä tulikin tekemistä pariksi iltaa. Kiitokset! Thumb
Saas nähdä, kuinka etelään kerkiää.
-
Täähän menee nyt ihan vakavaksi - pitää ihan oikeasti alkaa suunnittelee Ranskanreissua :laugh:
E: Josko vaikka näitä hyödyntäisi http://en.airecampingcar.com/
-
Tai sitten jos taas ACSI-kortin tilaisi, tällä kertaa dvd:n kera.
-
http://www.acsi-camping-card-vicarious-books.co.uk/
sieltä sen saa
-
Tai sitten jos taas ACSI-kortin tilaisi, tällä kertaa dvd:n kera.
Suosittelen vilpittömästi DVD:n hankintaa. Helpottaa suunnattomasti tiettynä aikana alennusta antavien alueiden löytymistä.
-
Uusi ACSIn kortti (ja kämppäriopas) laitettu tilaukseen maanantaina! :)
13 pitkää viikkoa vielä. Synkkinä talvi-iltoina voi tutkia etukäteen eri reittivaihtoehdoilt a kämppäreitä. Huhtikuun loppupuolella kun mennään, niin kelit tulee ratkaisemaan aika paljon reitin.
Onko kellään koskaan ollut sellaista "viinipassia"? Jossakin törmäsin sellaiseen. Tosin voi olla, että yksi viinitila riittäisi tutustumiskohteeksi . Se oli haaveena jo viime keväänä, mutta sitten jumiuduttiin :laugh: Kroatiaan, kun Keski-Euroopan keli meni niin huonoksi.
-
Onko kellään koskaan ollut sellaista "viinipassia"? Jossakin törmäsin sellaiseen. Tosin voi olla, että yksi viinitila riittäisi tutustumiskohteeksi . Se oli haaveena jo viime keväänä, mutta sitten jumiuduttiin :laugh: Kroatiaan, kun Keski-Euroopan keli meni niin huonoksi.
Taitaa olla ollut jo 5 vuotta ja siellä on paljon muutakin kuin viinitiloja. On juustoloita, matkailu-autoilijoita ja vaikka minkä herkun tekijöitä.
http://www.france-passion.com/gb_formule.php
-
Taitaa olla ollut jo 5 vuotta ja siellä on paljon muutakin kuin viinitiloja. On juustoloita, matkailu-autoilijoita ja vaikka minkä herkun tekijöitä.
http://www.france-passion.com/gb_formule.php
Kiitti! :)
Onkohan Saksan puolella vastaavaa?
Yksi, mikä tässä on tullut mieleen on VATTIMERI, joka olisi lintuharrastajalle paratiisi. Sitä en tiedä, millainen paikka olisi karavaanarin kannalta. Moniin paikkoihin ei varmaan autolla edes pääse. Ja mihin aikaan keväästä se olisi lintuja ajatellen parhaimmillaan.
-
Täähän menee nyt ihan vakavaksi - pitää ihan oikeasti alkaa suunnittelee Ranskanreissua :laugh:
Rupia ihmeessä. Minä löin jo aikataulut kiinni. Thumb
-
Kiitti! :)
Onkohan Saksan puolella vastaavaa?
Ei varsinaisesti samnalaista, mutta monessa stellplatz oppaassa on kerrottu jos paikka on viinitilalla.
Ja niitähän on ainakin Moselin laakso täynnä, kuten myös Reinin varrella.
Mutta italiassa on saman kaltainen systeemi http://www.fattoreamico.com/index.php?lang=en
Espanjassa kanssa samankaltainen http://www.espana-discovery.es/en
Tuolta löytyy nuo kirjat jos ei halua itse järjestöiltä tilata https://www.vicarious-shop.com/Farm-and-Vineyard-Stopovers/
-
Ei varsinaisesti samnalaista, mutta monessa stellplatz oppaassa on kerrottu jos paikka on viinitilalla.
Ja niitähän on ainakin Moselin laakso täynnä, kuten myös Reinin varrella.
Mutta italiassa on saman kaltainen systeemi http://www.fattoreamico.com/index.php?lang=en
Espanjassa kanssa samankaltainen http://www.espana-discovery.es/en
Tuolta löytyy nuo kirjat jos ei halua itse järjestöiltä tilata https://www.vicarious-shop.com/Farm-and-Vineyard-Stopovers/
Tuo Moselin laakso kiinnostaisi! Thumb
Italiakin on tod.näk. meidän matkasuunnitelmissa . Jollain tavalla tekisi mieli käydä katsastamassa Espanja, mutta en tiedä miksi tuo Ranskan läpi meneminen tökkii. Sitä ei edes pääse ohittamaan :laugh:
Maanantaina oli taas Euroopan kartta levällään keittiön pöydällä. Saa nähdä, montako reittisuunnitelmaa pääsisäiseen mennessä on laadittu! :laugh:
-
Ei Ranskaa pidä ohi ajaa, vaan SINNE pitää mennä Thumb
-
Ei Ranskaa pidä ohi ajaa, vaan SINNE pitää mennä Thumb
No nää on nyt näitä kokemattomien ennakkoluuloja. Viime keväinen oli ihan eka reissu ja oltiin jo henkisesti varauduttu siihen, että kaikki on Euroopassa niiiiin pelottavaa, että hätätapauksessa ajetaan Ruotsn kautta Tornioon ja siitä Lappiin ja rauhalliselle Piesjänkälle katsomaan tunturikihuja! ;)
Pärjääkö siellä Ranskassa tällainen, joka ei lukion lyhyestä ranskasta muista juuri mitään?
-
Pärjääkö siellä Ranskassa tällainen, joka ei lukion lyhyestä ranskasta muista juuri mitään?
Miksi ei? En ole lukenut edes lyhyttä puolaa ja hyvin pärjännyt sielläkin... :D
-
Pärjääkö siellä Ranskassa tällainen, joka ei lukion lyhyestä ranskasta muista juuri mitään?
Kaksi sanaa on hyvä osata eli pardon ja cava(sava lausutaan).
Ja niitä kun tarjoilee sitten oman mielen mukaan, niin hyvin menee.
Ja jos muita sanoja käyttää, niin muistaa vain lausuttaessa jättää viimeisen kirjaimen pois.
Ei sanota Paris vaan parii. Ja ärrän kohta kurkkupää kosteana.
;) Ja eikun menoksi ensimmäiseen caveen jonka portin pielessä lukee ouvert
-
Miksi ei? En ole lukenut edes lyhyttä puolaa ja hyvin pärjännyt sielläkin... :D
No kun aina sanotaan, että ranskalaiset ei pahemmin viitsi englantia opetella vaan olettavan kaikkien osaavan heidän kieltään! ;)
Saksassa ja Itävallassa tuntui, että eivät myöskään englantia kovin hyvin puhuneet. Pärjättiin silti, kun esim Villachissa leirintäalueen isäntä puhui saksaa ja mä vastasin englanniksi. No, Italiaan päästessä mä sekoitin jo sujuvasti sekaan sellaisiakin kieliä, joita en edes osaa. Nälkään ei kuoltu missään ja kämppärillekin aina päästiin! :laugh:
-
^
Lukion lyhyt ranskahan on jo huikea voimavara. Ite olen pärjännyt muutamalla sanalla italiaa ja huitomalla, jos englannista ja saksasta on kieltäydytty kokonaan. Muutaman sanan ranskaa opin ihan väkisin niiden kolmen täyden viikon aikana, kun siellä viimeksi reissattiin.
Pelko pois ja Euroopan hienoimpaan matkailumaahan, voittaa Italian ainakin kulkineella matkatessa. On turvallisempi ja väljempi maa kulkea, nähtävääkin piisaa. Iso se on kyllä, riittää monelle reissulle.
Ja ne ruokakaupat ja ravintolat. ???
-
Jaa , ei kai tuo ole este.
Tähän mennessä itsellä olleet monet kielet hukassa.
Aatteles jos ajattelisin samoin ei olisi ikinä päässyt mihinkään :-[
-
Jaa , ei kai tuo ole este.
Tähän mennessä itsellä olleet monet kielet hukassa.
Aatteles jos ajattelisin samoin ei olisi ikinä päässyt mihinkään :-[
Pitkät keskustelut toisen kanssa ja yhteistä kieltä ei ole, tuo tarkoittaa ainakin minulle mukavia muistoja.
Hyvä jos muutaman sanan oppii ennen vierailua jossakin maassa, suhtautuminen on myönteisempi ja herkemmin vaihdetaan kielelle joka on mahdollisimman yhteinen.
-
^
Joo, sellaiset kohteliasuussanat 8) Kiitos, huomenta, päivää, iltaa.. näkemiin :D
Turha on opetella pelkkiä turistisanakirjan ?-lauseita alkuasukkaitten kielellä.. mitä se hyödyttää kun ei ymmärrä vastausta :o
Kieli ei saa olla matkan esteenä - jos olisi, ei ulkolaisia Suomessa nähtäisi :-\
-
Pitää ihan erikseen lisätä, että varsinkin Ranskaan mutta myös moniin muihin ei-englanninkielisiin maihin liian varovasti kielitaidon puutteen vuoksi suhtautuva ei varmasti ole käsityksineen yksin (vaikka väärässä onkin ;D).
Rohkeasti reissuun, karavaanari on jo perusluonnoltaan niin omatoiminen ja ongelmanratkomiskyk yinen, että ylitsepääsemätöntä tilannetta tuskin voi tulla. Thumb
-
Ranskassa ja Italiassa, turistikohteita lukuunottamatta, on vain perin tavallista, etteivät ihmiset osaa kuin äidinkieltään. Kaikki menee niin kauan hyvin, kun ei tarvitse selittää mitään tai kysyä. Suunnistaa hyvän kartan tai navigaattorin avulla, tankkaa mielellään automaateista ja osoittaa ravintolan ruokalistasta jotain, minkä luulee tietävänsä ( pikku ylläreitä voi tulla, esimerkiksi Ranskassa saattaa listassa olla hyvinkin paahdettuja lampaan aivoja :o).
Ongelmia tulee vasta, mikäli pelti kolisee, tekniikka prakaa tai tarvitsee terveydenhoitoa. Silloinkin tilanteesta varmasti selviää, mutta mitä tilanteen selvittäminen maksaa ja kuinka kauan se kestää on sitten toinen asia.
Kuitenkin niin Ranska, kuin Italia ovat mitä mukavimpia lomailumaita. Kaunis luonto, herkullisia ruokia ja keskimäärin erinomainen ilmasto. Paikallisten kielten taito vaan on suuri apu, ellei kuulu heihin, joiden elämä menee aina kuin Strömsössä.
-
^
Kerran Toscanassa, kun pieni lapsi sairastui, otettiin alueella pysyvästi asuva suomalaisnainen, matkailuyrittäjä, lääkäriin tulkiksi. Helpotti kovasti.
Nykyään on helppoa, kun on sanakirja taskussa puhelimessa, jos joku termi on hukassa.
-
Kiitti! :)
Onkohan Saksan puolella vastaavaa?
Yksi, mikä tässä on tullut mieleen on VATTIMERI, joka olisi lintuharrastajalle paratiisi. Sitä en tiedä, millainen paikka olisi karavaanarin kannalta. Moniin paikkoihin ei varmaan autolla edes pääse. Ja mihin aikaan keväästä se olisi lintuja ajatellen parhaimmillaan.
Ranskasta löytyy yksi hyvä lintu kohde ainakin, Lac de Der http://www.champagne-ardenne-tourism.co.uk/faun/fauna-flora/lakes/lac-du-der.aspx
Yhden kerran olen käynyt katsomassa ja kurki, erilaiset sorsa ja hanhet sun muut peittivät koko taivaan. Ja rannat oli täynnä syömistä etsiviä lintuja.
Pysähtyvät matkalla etelään ja pohjoiseen lepäämään yleensä pariksi vuorokaudeksi järvelle.
Matkailu-autolla liikkuvalle on ympäri järveä stellplatzeja aivan rannan tuntumassa.
-
Mitäs nuo pardon ja cava sitten tarkottaa? Hyvin kai pärjäsin ilman niitäkin. Kiitoksen kysyin aina ensimmäisenä uuteen maahan saapuessani. Sekin herätti positiivisen tunteen kun sen kirjotti paperille vastaajan nähden.
-
Mitäs nuo pardon ja cava sitten tarkottaa? Hyvin kai pärjäsin ilman niitäkin. Kiitoksen kysyin aina ensimmäisenä uuteen maahan saapuessani. Sekin herätti positiivisen tunteen kun sen kirjotti paperille vastaajan nähden.
Pardon = Ohoh, sori , anteeksi.
cava = Hyvä, okei, selvä
Vähän niinkuin tilanteesta riippuen. ;)
-
Ranskasta löytyy yksi hyvä lintu kohde ainakin...
Epäilen Bassin de Arcachonin olevan kanssa hyvä. Kun katsoo karttaa Ranskan länsirannikon eteläpäästä se löytyy Bordeaux'n läheltä, on sellainen pyöreän mallinen sisälahti, jonka suulla mantereen puolella ovat Pylan dyynit. Niin hienoilla maisemilla varustetulla alueella en ole koskaan ollut kuin tuolla oli. Pitää osata valita se ainoa alue, joka rajoittuu dyyneihin ja mereen. Heinä-elokuussa varmuudella täyteen varattu, ainakin maisemapaikat. Lähikylästä pääsee veneretkille tuolle lahdelle tai "altaalle".
http://www.bassin-arcachon.com/en/ecotourism-the-true-nature-of-the-bay
-
Ca va tarkoittaa myös ilmaisua mitä kuuluu.
Hyvin tavallinen tuttujen tapaaminen alkaa hyvän päivän toivotuksella bonjour ja jatkuu kysymyksellä ca va johon sitten usein vastataan ca va bien, eli hyvää kuuluu.
Ca va on myös hyvin tavallinen myönteinen täytesanayhdistelmä .
-
Via balticaa tuli viimevuonna mentyä Ranskaa. Takaisin kierrettiin Ruotsin kautta.
Tänä kesänä on aatelma mennä Tanskaan, aika vähän tietoa on näillä palstoilla Tanskanmaasta.
-
^
Täältä voit katella (http://www.altomcamping.dk) Tanskalaisten caravan touhuista, löytyy myös keskustelu foorumi ja ym muuta tietoa.
-
Tanska on täynnä camping alueita. nähtävyyksiäkin on . itse olen siellä eripuolilla ollut yli 20v aikana. mm Mons Klint , Silversand , Köpis, Helsingör , Faxe , Legoland , Århus jne.
Ihan mukavaa, nykyisin ei kovin halpaa paikka, mutta siihenhän ollaan totuttu kotimaassa.
Campingeja > http://beta-fi.eurocampings.net/campsite/search/countryID/DNK/#sort=rank%20asc%2Crandom_93850253%20asc
-
Egeskovin linna Fynillä. Hieno automuseo siellä, omistajan kokoelma. Thumb
-
Tänä kesänä on aatelma mennä Tanskaan, aika vähän tietoa on näillä palstoilla Tanskanmaasta.
Se jäi etenkin mieleen, että pikkuteiden varsilla oli siistejä levähdysalueita. Vessat siivottiin joka aamu, eivätkä muutenkaan näyttäneet 'suomalaisilta'.
-
Mielenkiinnolla seuraan tätä keskustelua, kyllä teillä tietoa on paljon n7ista paikoista.
Itelläkin polttelee tehdä eka euroopan reissu, mutta te jotka ootte eurooppaa reissanneet, niin heittäkääpäs noin summa mitä se maksaa ja aikoja mitä ootte siellä reissunpäällä olleet. Siis noin summia ei tarkkoja tartte olla, mutta kai jonkunmoinen mututuntuma on.....esim 5000km polttoaineet n. 750€.......
Saisi jonkunmoista mututuntumaa asiaan.......
-
Tässä ketjussa oli ainakin juttua kustannuksista.
http://karavaanari.org/index.php/topic,6506.0.html (http://karavaanari.org/index.php/topic,6506.0.html)
Tässä lainaus yhteenvedosta.
Juu totta kai olen tarkkana karavaanarina pitänyt kirjaa ja eritellyt menoerät.. jos teille sopii niin laitan tähän yhteenvedon, jos kysymyksiä tulee eri menoeristä niin voin ne sitten selventää.
Leirimaksut: 659,53
Laivamatka edes takas :746€
Nafta 901,51€
Tie maksut yht. n 90€
Ruokaan juomaan ja muihin käteis menoihin: 506,15€
Muu : 356€
Yhteensä 3712,19 / 61 pv = 60,85€ päivää kohden paloi €uroja..ja hauskaa oli koko rahan edestä.
EDIT:
Unohtui nuo km laittaa joten ajopäiväkirjan hain autosta ja laskin notta siinä 7000 km pihasta pihaan aika tarkkaan tuli.
Kulutuksen ollessa 11L 100 km
-
..
Tänä kesänä on aatelma mennä Tanskaan, aika vähän tietoa on näillä palstoilla Tanskanmaasta.
Jos teet aiheesta oman ketjun, on sinne mukavempi kommentoida Tanskasta.. Thumb
Me kierreltiin Tanskan rannat toissa kesänä http://karavaanari.org/index.php/topic,4894.0.html
Oltiin kait toista viikkoa Tanskassa (meno-paluuna)
-
Mielenkiinnolla seuraan tätä keskustelua, kyllä teillä tietoa on paljon n7ista paikoista.
Itelläkin polttelee tehdä eka euroopan reissu, mutta te jotka ootte eurooppaa reissanneet, niin heittäkääpäs noin summa mitä se maksaa ja aikoja mitä ootte siellä reissunpäällä olleet. Siis noin summia ei tarkkoja tartte olla, mutta kai jonkunmoinen mututuntuma on.....esim 5000km polttoaineet n. 750€.......
Saisi jonkunmoista mututuntumaa asiaan.......
http://www.drive-alive.co.uk/fuel_prices_europe.html
http://www.fuel-prices-europe.info/
Tuossa pari linkkiä kohtalaisen tuoreisiin polttoainehintoihin, oman kalustosi kulutuksen varmasti tiedät.
Yöpymiset maksaa 0 - 30€/ yö ja ruokaankin saa menemään rahaa pienestä summasta isoon, käytännössä kuitenkin vähemmän kun vastaavasta kotimaassa.
Autoliitolla on hyviä kirjoja joista saa paljon tietoa jos aikaisemmin ei ole käynyt ja seuraavat kaksi meillä on on auton kirjavalikoimissa,
http://www.kauppa.autoliitto.fi/epages/AL.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/AL/Products/70100
http://www.vapaa-aika.com/acsi-camping-card-leirintakortti-stellplatzfuhrer-pysakointi-opas-2013.html
Aikaa saa kulumaan ja pidemmillä esim. espanjan ja portugalin kiertävällä matkalla ollaan oltu 5-6 viikkoa, samoin italia kiertäen sisältäen sisilian pyrähdyksen.
Me ei yleensä suunnitella paljoakaan etukäteen ja mukana kulkee kohdealueen osalta paljon tietoja sisältäviä kirjoja, suunnitelmat voi sitten tehdä sen mukaan miltä tuntuu.
Paluuliput ollaan varattu päivä pari ennen paluuta, niin ei tarvitse niitten takia ihmetellä.
-
Itelläkin polttelee tehdä eka euroopan reissu, mutta te jotka ootte eurooppaa reissanneet, niin heittäkääpäs noin summa mitä se maksaa ja aikoja mitä ootte siellä reissunpäällä olleet. Siis noin summia ei tarkkoja tartte olla, mutta kai jonkunmoinen mututuntuma on.....esim 5000km polttoaineet n. 750€.......
Saisi jonkunmoista mututuntumaa asiaan.......
Kuten jo todettiin, kaikki riippuu kaikesta, eli miten haluat olla ja matkustaa. Syödä pitää kotonakin ja polttoainekulut riippuvat matkan pituudesta. Yöpyä voi kuten kotonakin, leirintäalueilla tai puskassa.
-
Tuo kimin yöpymisen hinta on aika matala, minusta selkeästi kallimpi ovat kuin suom. kämppärit. Perheellinen ei oikein kesäaikaan alle 40€/vrk tahdo päästä.. Osin vaikuttaa hlöhinnoittelu, sekä lisänä koirahinnoittelu. Riippuu radikaalisti "lauman" koosta..
Asia korjaantuu käyttämällä stellplatseja ja vastaavia.. Jos keskimäärin joka toinen yö noissa, ja "pyykkipäivät" kämppäreillä, niin ~20€/vrk perheelinenkin m-autoilija pääsee..
Ravintolaruokailull a (aamianen, päivällinen) äkkiä päivähintapilvissä perheellisellä. Sen sijaan kotikokkaaja pääsee ulkomailla halvemmalla kun markettihinnat selvästi Suomea halvemmat - kun verrataan samoja tuotteitta. Ja (turisti)kohteiden kyntäminen päivittäin sisäänpääsyhinnoin, pitää päiväkulut tutkimustenmukaisis sa, vaikka itse luonnosta nauttimen ei vars. maksa..
Jotenki jäänyt kuva, että alemmat polttoainekulut (litrahinta+pienempi kulutus) kuittaantuu tie/lauttamaksuilla.. eli suomen hinnoilla mennään per päivä tai kilometri.. Halvempi ruokahuolto taas kompensoituu kalliimmalla yöpymisellä.
Perheelliselle Saksanpaatti tekee budjettiin julman loven, varsinkin kun Ruotsin ja Tanskan voi ottaa osana lomaa. Pitkälle mentäessä toki on mukava pitää vapaata ajamisestakin..
Minusta meillä ei eroa lomanhinnassa, oltiin Suomessa, Norjassa tai länsi-Euroopassa - sen sijaan itä-Euroopassa pääsee halvemmalla. Siis kun reissataan vastaava aika ja matka.. Kuluihin voi kokemuksen kautta toki saada säästöä, jos sitä halua..
-
Perheellinen, joka käyttää moottoriteitä, ei tingi pääsymaksuissa, syö toisinaan ravintolassa ja on enimmäkseen alueella öitä saa mun mielestä varata ainakin satasen päivä, + lauttamaksut. Ikinä en ole laskenut tarkkaa, jotten lopettaisi hyvää harrastusta.
Meillä reissataan sesongin ulkopuolella, mutta sen hyödyn syö pitkähkö ajomatka. Jollakin Tanska-Pohjois-Saksa-Hollanti -reissulla pääsisi edullisemmin.
Son vaan niin, että samanlaisia reissuja ei pystyisi millään muulla lapsiperhe tekemään kuin kulkineella.
-
Kiitoksia vaan ja kyllähän täältä palstalta näyttää löytyvän todella hyviä vinkkejä paikoista sekä muusta mitä pitää ottaa huomioon. Jos joskus reissuni toteutuu, niin ainakin nyt on mieliteko ajaa tuolta ruotsin kautta isonbeltin sillalle, se on nyt eka haave nähdä tuo silta.
Tuo viimekesän reissu norjan lofooteille oli eka reissu ulkomaille ja kyllä ulkomaille autolla mieli kytee oikein kovasti, ainut este on tuo raha joka hieman rajoittaa........mu tta mutta toki asiahan taitaa olla niinkin että sama se menee kotimaan reissuun kuin ulkomaankin.....
-
ainakin nyt on mieliteko ajaa tuolta ruotsin kautta isonbeltin sillalle, se on nyt eka haave nähdä tuo silta.
Siinähän on ensin vielä Juutinrauma.
-
Tuo kimin yöpymisen hinta on aika matala, minusta selkeästi kallimpi ovat kuin suom. kämppärit. Perheellinen ei oikein kesäaikaan alle 40€/vrk tahdo päästä.. Osin vaikuttaa hlöhinnoittelu, sekä lisänä koirahinnoittelu. Riippuu radikaalisti "lauman" koosta..
Asia korjaantuu käyttämällä stellplatseja ja vastaavia.. Jos keskimäärin joka toinen yö noissa, ja "pyykkipäivät" kämppäreillä, niin ~20€/vrk perheelinenkin m-autoilija pääsee..
Viime kesän Ranskan reissulla meni 24 euroa leirintä-alueille ja 52 euroa stellplatzeille. Ja kait kustannuksiin on laskettava france passion 27 euroa.Kaksi aikuista, lapsi ja 2 koiraa. 24 yötä.
Eli 20 euroa keskimäärin yö on matkailu-autolla kova hinta. Tosin jos tykkää olla leirintä-alueilla niin saahan sitä menemään.
-
VIIME KEVÄÄNÄ. Lähtö 20.4. Paluu 24.5. 4165km.
Saksa-Itävalta-Slovenian läpiajo-Kroatia-Slovenian läpiajo-Italia-Brennerin sola-Itävalta-Saksa.
Ruokakuluja, juomia ja sellaisia en uskaltanut :laugh: laskea. Halvempaa kuitenkin kuin kotimaassa.
LAIVALIPUT:
Finnlines. Asuntoauto 720cm ja 2 aikuista. Hytti.
Helsinki-Rostock 525€
Rostock-Helsinki 887,5€
MAKSULLISET TIET ym pakolliset kulut tien päällä:
Saksan ympäristötarra 6€
Itävallan vignette 8,30€ (10 päivää)
Tunnelimaksu Tauern&Katschberg 10€
Slovenian vignette 15€ (1 viikko)
Tunnelimaksu Karawanken 6,5€
Mootoritiemaksu Rupa-Rijeka 2€
Siltamaksu Krk 6,1€ (vain mennessä)
Moottoritiemaksu Senj-Sibenik 18,4€
Moottoritiemaksu Skradin-Zadar 4,8€
Moottoritiemaksu Zadar-Rijeka 26€
Moottoritiemaksu Rijeka-Rupa 2€
Slovenian vignette 15€ (viikko)
Moottoritiemaksu Trieste-Peschiera 19,7€
Moottoritiemaksu Bardolino-Brenner 15,4€
Itävallan vignette 8,3€ (viikko)
Moottoritiemaksu Brenner, Itävalta 8,5€
Vignetet yht 46,6€
Tiet, tunnelit ja silta yht 119,4€
Ympäristötarra 6€
Eli YHTEENSÄ 172 €UROA
DIESEL:
Yhteensä 492 litraa dieseliä hintaan 677€.
Kallein nafta oli Itävallan Brennerissä; 1,549€/litra. Halvin Krk-saarella Kroatiassa; 1,23€/ litra.
Saksan hinnat vaihtelivat 1,329€/litra (Rostock)-1,449€/litra (Köckern).
Italiassa ei tankattu. Siellä oli selkeästi kalliimpaa.
LEIRINTÄALUEET:
Munchen, Thalkirchen Camping 26€/yö (3 yötä, yht 78€)
Villach, Wellness Seecamping Parth. 22€/yö (2 yötä, yht 44€)
Krk, Camping Jezevac. 27€/yö (5 yötä, yht 135€)
Sibenik, Camping Resort Solaris 18,2€/yö (6 yötä, yht 109,2€)
Krka, Camp Marina 12€/ yö (4 yötä, yht 48€)
Zadar, Zaton Holiday Resort 18,5€/ yö (5 yötä, yht 92,5€)
Trieste, Mare Pineta Baia Sistiana 16€/yö
Lago di Garda, Cisano di Bardolino 16€/yö (2 yötä, yht 32€)
Isny im Allgäu, Waldbad Camping Isny 27,5€/yö
Naumburg, Märchen Camping Naumburg 16€/yö (2 yötä, yht 32€)
Joissain paikoissa tuli lisäksi turistiveroa, mutta niissä oli kysymys ihan muutamasta eurosta.
Kämppärien hinnat yhteensä 615€/31 yöpymistä. Keskimäärin siis alle 20€/ yö. Melkein kaikki kämppärit oli sieltä paremmasta päästä. Camp Marina oli ainoa ihan peruspaikka, joka valittiin siksi, että siitä oli lyhyt matka Krkan kansallispuistoon. Mutta juuri Marinasta on jäänyt lämpimät muistot: pieni perhevetoinen paikka, jota voi suositella muillekin. Isojen "tehoalueiden" henkilökunnasta ei jäänyt muistikuvia.
Eli yhteenlaskutoimitus vielä perään:
Laivaliput 1412,5€
Erilaiset tiemaksut 172€
Leirintäalueet 615€
Diesel 677€
YHTEENSÄ 2876,5€
(Oli hintansa arvoinen reissu!!!)
-
No ompas mukavaa kun noita hintoja saa katsella, on helpompi alustavasti alkaa suunnitella omaa reissua....
Kiitokset ja tietenkin jos jollain vielä tuota hinta puolta muistissa niin laittakaa....
-
No ompas mukavaa kun noita hintoja saa katsella, on helpompi alustavasti alkaa suunnitella omaa reissua....
Kun on päässyt keskiseen Eurooppaan, niin tiemaksuja siellä ei tule välttämättä ollenkaan, ennenkuin saksalaiset määräävät omansa. Sinäkin varmaan välttäisit moottoriteitä.
-
Kun on päässyt keskiseen Eurooppaan, niin tiemaksuja siellä ei tule välttämättä ollenkaan, ennenkuin saksalaiset määräävät omansa. Sinäkin varmaan välttäisit moottoriteitä.
Mappiin osuit, moottoritiet kierrän kaukaa :)
-
Mielestäni kannattaa kunnioittaa kaikkia kiertäjiä yhtäläisesti. Esim minä joutuisin pitämään kolme kk lomaa mikäli joutuisin raadin päättämänä ajamaan pitkät siirtymätaipaleet kinttupolkuja. Esim Sisiliaan, Kreikkaan, Espanjaan jne mennessä. Nuo moottoritiemaksut kuittaantuu osittain säästyneinä polttoainekuluina. Eläkeläinenhän voi "täydellä palkalla" matkustaa pitkän kaavan mukaan.
-
Mielestäni kannattaa kunnioittaa kaikkia kiertäjiä yhtäläisesti. Esim minä joutuisin pitämään kolme kk lomaa mikäli joutuisin raadin päättämänä ajamaan pitkät siirtymätaipaleet kinttupolkuja. Esim Sisiliaan, Kreikkaan, Espanjaan jne mennessä. Nuo moottoritiemaksut kuittaantuu osittain säästyneinä polttoainekuluina. Eläkeläinenhän voi "täydellä palkalla" matkustaa pitkän kaavan mukaan.
Aikaa saa kyllä aika hyvin palamaan jos saksan läpäiseen käymättä moottoritiellä. Viimme kesäisellä suomen matkalla ajoin hollannin rajalta hampuriin melkein ilman moottoritietä. Matkaa oli jotain 450km ja ajoaika noin 10 h.
Joulumatkalla espanjaan meno matka melkein koko ajan ranskan halki N- tietä kulutus 13,3l/ 100 km. Tie- ja siltamaksuja noin 25 euroa
Tulomatka pois päin kokoajan moottoritiellä ja kulutus 12,2l/100km nopeuden ollessa tasan 100.
Tieveroja meni noin 90 euroa
-
Mielenkiinnolla seuraan tätä keskustelua, kyllä teillä tietoa on paljon n7ista paikoista.
Itelläkin polttelee tehdä eka euroopan reissu, mutta te jotka ootte eurooppaa reissanneet, niin heittäkääpäs noin summa mitä se maksaa ja aikoja mitä ootte siellä reissunpäällä olleet. Siis noin summia ei tarkkoja tartte olla, mutta kai jonkunmoinen mututuntuma on.....esim 5000km polttoaineet n. 750€.......
Saisi jonkunmoista mututuntumaa asiaan.......
Tuolla oli kyselyä matkan kustannuksista. Sainpa lasketua.
Matkan kesto 29.9.2012 - 12.5.2013. Suomessa olin 8.12.2012 - 7.2.2013.
Kilometrejä mittariin 16831. Ei ole kilometrin heittoa navin näyttämään 100 km matkalla.
Polttoaine 1512,14 L
1185,13€ Kulutus n. 9L/100km.
Yöpymiset 880,79€
Sekalaiset 498.49€
Autoon 1594,53€
Ruokia ja juomia en laskenu.
Yöpymisistä leirintäalueella 74 yötä. Pisin yhtäjaksoinen aika 33vrk.
Huomasinpa laskiessani, että pysyin budjetissa. Thumb
-
Noita ruokia ja juomia on turha laskeakkaan noihin kuluihin, koska syödä sitä pitää olipa missä vaan, ja tietenkin tuon polttoaineen kulutuksen voi suunnilleen laskea matkan pituudesta, mutta nuo muut maksut kuten leirintä, tie yms....ovat aika lailla kysymysmerkkinä itselle, tosin aika hyvin on kertomuksista auennut joten isot kiitokset.
Mitäs tuolla kommentilla kunnioituksesta oikein tarkoitetaan, minulle se ei oikein nyt auennut, ei kai sillä kunnioituksella ole mitään tekemistä ajaapa moottoriteitä tai ei, itse ainakin ajattelen että en mee sinne jalkoihin jäämään ja haluan rauhassa katsella saksan maata. Toki jos määränpää ois vaikka espanja niin ilmanmuuta silloin moottoritie kutsuu :) :)
-
Jou, kaasujalkaa kutittaa, no keväällä tai FICC:n jälkeen elokuussa oltais taas tuolla ruumassa suuntana Kapellskär ja Tanska/Saksa.
:-*
-
No ompas mukavaa kun noita hintoja saa katsella....
Samaa mieltä joten kiitokset Kaijalle, täällä on n. 10 aktiivista ulkomaanmatkaajaa ja vasta nyt saa selville mitä maksaa ulkomailla reissaaminen. Thumb
-
Noita ruokia ja juomia on turha laskeakkaan noihin kuluihin, koska syödä sitä pitää olipa missä vaan, ja tietenkin tuon polttoaineen kulutuksen voi suunnilleen laskea matkan pituudesta, mutta nuo muut maksut kuten leirintä, tie yms....ovat aika lailla kysymysmerkkinä itselle, tosin aika hyvin on kertomuksista auennut joten isot kiitokset.
riippuen ajankohdasta saa esim acsi kortilla 12-16€ yö, tällöin saa käyttää hienojakin alueita, vesipuistoilla jne.
Mitäs tuolla kommentilla kunnioituksesta oikein tarkoitetaan, minulle se ei oikein nyt auennut, ei kai sillä kunnioituksella ole mitään tekemistä ajaapa moottoriteitä tai ei, itse ainakin ajattelen että en mee sinne jalkoihin jäämään ja haluan rauhassa katsella saksan maata. Toki jos määränpää ois vaikka espanja niin ilmanmuuta silloin moottoritie kutsuu :) :)
Juuri sitä, ettei matkailu tai palsta tai tämä ketju ole tarkoitettu määrätyn matkustustavan omaaville. Siitä voi keskustella vaikka takkahuoneessa. Eli otetaan muutkin huomioon kommenteissa , ei tyrkytetä omaa tapaa ainoana oikeana.
Ajan itsekin pikkuteitä, vaunulla ja ilman. Mutta joku ylä-euroopan läpiajo täytyy puhaltaa konetietä. Jos on alapuolelle matkalla.
Samaa mieltä joten kiitokset Kaijalle, täällä on n. 10 aktiivista ulkomaanmatkaajaa ja vasta nyt saa selville mitä maksaa ulkomailla reissaaminen. Thumb
Itse en ole jaksanut laskea ja merkitä ylös kuluja, tulee vain paha mieli ::)
Sehän riippuu millä menee , mitä syö , missä leiriytyy jne.
Olen lukenut esim "meidän lehdestä" että pariskunta kiersi muutaman viikon Euroopassa , ei ostanut ruokaa reissussa pahemmin. Oli kuulemma säilykkeitä kotoa tarpeeksi.
Laivalippujen hinnat saa netistä, polttoaineet vaikka www.polttoaine.net , loppu on ihan omasta halusta kiinni.
Eli mihin saakka menee , missä yöpyy, missä syö jne.
-
Samaa mieltä joten kiitokset Kaijalle, täällä on n. 10 aktiivista ulkomaanmatkaajaa ja vasta nyt saa selville mitä maksaa ulkomailla reissaaminen. Thumb
Mitä sait tietää? Oikeasti tie ja muut pakolliset maksut jotka syntyy usean viikon matkalla on niin pieniä kuluja kokonaisuudessa, ettei ne hetkauta kokonaiskuluja suuntaan eikä toiseen. Kalliita on usein erilaiset lautta ja laivamaksut, niistä täällä kirjoitetaan paljon.
Ja kuten Alan jo totesi, parempi olla laskematta kuluja.
-
Itse en ole jaksanut laskea ja merkitä ylös kuluja, tulee vain paha mieli ::)
Jos siitä itselle tulee paha mieli niin toiselle siitä saattaa tulla hyvä mieli kun tietää minkä verran pitää vähintään varata rahaa ja varsinkin mihin sitä rahaa menee ettei tule ikäviä yllätyksiä matkan aikana. Tällainen kotimaanmatkaaja kuten minä niin kyllä minua ainakin kiinnostaa tietää suhteellisen tarkasti se mihin menee minkäkin verran rahaa, siis sellaisiin mihin ei täällä kotimaassa ole tarvinnut edes ajatellakaan rahaa laittavansa, kuten esim. moottoritiemaksut, tietullit ja mitä niitä muita lie. Ruokaan, juomaan ja polttoaineeseen menevän rahan tarve on helppo laskea mutta kyllä se silti mukava on nähdä selkeä summa mitä on mennyt viikon, kahden tai kuukauden aikana ja toki ne ajokilometritkin.
Perheellinen, joka käyttää moottoriteitä, ei tingi pääsymaksuissa, syö toisinaan ravintolassa ja on enimmäkseen alueella öitä saa mun mielestä varata ainakin satasen päivä, + lauttamaksut.
Pitäisi lukea ketjut kokonaan, tuossahan tuota osviittaa saa jo jotenkin, nyrkkisääntönä lienee seuraava. Tonni per viikko niin ei olla kovin kaukana nelihenkisen perheen kokonaiskuluista.
-
Ja kuten Alan jo totesi, parempi olla laskematta kuluja.
Minusta oli ihan mukava seurata kuluja. Vieläkin joskus noita kattelen.
-
Jos siitä itselle tulee paha mieli niin toiselle siitä saattaa tulla hyvä mieli kun tietää minkä verran pitää vähintään varata rahaa ja varsinkin mihin sitä rahaa menee ettei tule ikäviä yllätyksiä matkan aikana. Tällainen kotimaanmatkaaja kuten minä niin kyllä minua ainakin kiinnostaa tietää suhteellisen tarkasti se mihin menee minkäkin verran rahaa, siis sellaisiin mihin ei täällä kotimaassa ole tarvinnut edes ajatellakaan rahaa laittavansa, kuten esim. moottoritiemaksut, tietullit ja mitä niitä muita lie. Ruokaan, juomaan ja polttoaineeseen menevän rahan tarve on helppo laskea mutta kyllä se silti mukava on nähdä selkeä summa mitä on mennyt viikon, kahden tai kuukauden aikana ja toki ne ajokilometritkin.
Ei toisen kulut ole omat kulut ::). Eli riippuu :
-missä yövyt (puska, yleishintainen alue , esim acsi-alennuskortillinen paikka)
-mihin asti ajat (kilometrimäärä)
-millä kulkimella pääset pois suomesta ja takaisin
-missä maassa ajat (polttoaineen hinta)
-miten syöt
-kuljetko huvipuistoissa jne
Meillä kun ei ole lapsia enää mukana ollut herran aikaan:
Syömme paljon vaunulla, Euroopassa on ruoka paljon halvempaa ja sitä on reilummin tarjolla kuin suomessa , lähinnä raaka-aineitten monipuolisuus.
Sanoo sitten MTK ihan mitä huvittaa.
Tällöin herkuttelemme erilaisilla antimilla pääosin vaunulla.
Muutamat kerrat käydään "ulkona syömässä" aina reissullansa.
Ulkoilu , pyöräily , patikointi jne ei maksa mitään , ei myöskään valokuvaus .
-
Tonni per viikko niin ei olla kovin kaukana nelihenkisen perheen kokonaiskuluista.
Voi olla, ehkä mieluummin alle. + lautat, tuliaiset ja mahdollinen Disneyland, ostettu retki tai vastaava poikkeavuus.
Omalla miesaikaosuudellani ei mene millään tonnia viikossa. Vaikka sisältäisi 2000 km.
-
On hienoa, että "vasta ulkomaan matkailun aloittaneet" voivat kertoa matkojensa kustannuksia omilta matkoiltaan. Mutta se ei tarkoita, että "minun matkojeni" kustannukset sopivat noihin raameihin!
Jotkut syövät ulkona, toiset kokkaavat "kotona".
Jotkut käyttävät moottoriteitä, toiset ajavat pikku teitä.
Jotkut käyvät huvipuistoissa, toisille riittää nähdä kylää ja kyläläisiä.
Jotkut tykkäävät kulttuurista, toiset kiertävät sellaiset kohteet.
Makuja on monia, ja sen takia ei voi antaa kovinkaan tarkkoja tietoja, kuinka paljon maksaa matkailu. Varsinkaan kun ei tiedä välttämättä esim. kaluston aiheuttamia lautta- ja tiemaksuja, pa:n kulutuksesta puhumattakaan.
Minäkin tein aikoinaan, lähes 30 vuotta sitten, hyvinkin tarkkoja kuluseurantoja. Mutta niitä ei voi verrata tämän päivän hintatasoon. Onneksi ei enää tarvitse laskeakaan viimeisen sentin päälle.
Mutta, jäitä hattuun, jossakin pitää olla saatavilla "vararahoja" yllätyksellisiin menoihin. Esim. kalusto on ihmisten tekemää, niihin voi tulla vikoja. Eikä sairaudet ja onnettomuudetkaan ole pois suljettuja, vaikkakin harvinaisia.
Kaikesta huolimatta, avoimin mielin ja rohkeasti suunnittelemaan matkoja sekä toteuttamaan ne.
-
Mutta, jäitä hattuun, jossakin pitää olla saatavilla "vararahoja" yllätyksellisiin menoihin. Esim. kalusto on ihmisten tekemää, niihin voi tulla vikoja. Eikä sairaudet ja onnettomuudetkaan ole pois suljettuja, vaikkakin harvinaisia.
Luottokortti, mieluiten kaksi, ja matkavakuutus.
Jos kalusto hajoaa on se saatava kuntoon. Luottokortilla saa maksuaikaa. Suomessa ehtii sitten järjestellä, miten sen hoitaa.
Ilman matkavakuutusta ei kannata lähteä.
-
http://www.kela.fi/eurooppalainen-sairaanhoitokortti
Tietenkin mukaan. Thumb
-
Tänä kesänä ois tarkotus käydä tietyllä alueella puolassa,että ei tule polarin renkasta neliskanttisia ;) :D
-
On noita kuluja hyvä hiukan etukäteen nähdä ihan valmiiksi listattuna. Viime keväänä mä oikeasti pelkäsin, että rahaa menisi enemmänkin. Kun ei sitä kuitenkaan liikaa koskaan ole! :-X
Mä olen moottoriteiden kannalla. Niitä pitkin on sujuvaa ajella. Ehdittiin kuitenkin nähdä niitä saksalaisia pikkukyliä ja laiduntavia lehmiä ja peltomaisemia, vaikka suurimmalta osin kuljettiin motareilla. Niin ja Kroatian rantareitille mua ei enää saa kuin huumattuna. Näen vieläkin silmissäni sen pudotuksen tieltä alas :o Saisko toivoa edes kaiteita? :laugh:
-
Sun pitäisi ajaa Albaniassa Saranden tietä , Se viimeinen 40 km on kiva ;D
Varsinkin kartturin mielestä Sarandeen mennessä. ::)
Kyllä se 8 tie Kroatiassa on hyvä, armottoman hidas vaan. Kylä kylän jälkeen.
Taas se motari menee ihan aavikkoa keskellä ei mitään.
-
Sun pitäisi ajaa Albaniassa Saranden tietä , Se viimeinen 40 km on kiva ;D
Varsinkin kartturin mielestä Sarandeen mennessä. ::)
Kyllä se 8 tie Kroatiassa on hyvä, armottoman hidas vaan. Kylä kylän jälkeen.
Taas se motari menee ihan aavikkoa keskellä ei mitään.
Sanopa kartturille, että ensi kerralla kuvaa videota siitä pätkältä ja katsoo sitten kotona, miten sun naama muuttuu vihreäksi sitä katsellessa :laugh:
Meillä tuo korkeanpaikankammoi nen istuu kuskin puolella ja mä hermoilen siinä reunalla!
Moottoritiet :P :-* Thumb
-
Kaikkialle ei mene moottoritietä ja minulla ei ole korkeanpaikankammoa pahemmin esiintynyt.
Tuskimpa tuota tietä Sarandeen vähään aikaan mennään , ei tien vuoksi vaan koska on muitakin paikkoja olemassa.
Tuonne Ohrid järvelle voisi mennä joskus ja Rilan luostarille.
-
Ranskan maksulliset ja muut moottoritiet:
(http://karavaanari.org/kuvat/1390499507.jpg)
Siniset maksullisia ja harmaat maksuttomia. Ja tarkempia tietoja:
http://www.autoroutes.fr/en/french-motorway-companies.htm
-
Jokin lisälinkki, kai ne päällekkäisiä on, mutta tieto ei tapa.
http://campingcar.enliberte.free.fr/03_franc/docum/route01.htm
-
Kyllä kait nuo nopeat maksutiet ihan hyviä vaihtoehtoja on...
Mulle kun ei oikein ole matkalla mitään ehdotonta päämäärää, vaan ainoastaan liikkuminen. Kaiketi tästä syystä köröttelen mitä pienemmillä teillä. Navistakin huvikseni valitsen lyhimmän reitin, jolloin tulee ajeltua mitä kummallisemmilla poluilla.
Viimeksi Euroopassa kolusin ison osan ajasta pitkin Puolan pikkuteitä. Välillä parempia ja välillä huonompia, mutta se maaseutu vain kiehtoo. Sveitsissä samoin ristiin rastiin pieniä teitä ilman maksuteitä. Saksassa ajelin ihan pieniä pätkiä motareita pitkin, mutta kovin oli hektistä ja ruuhkaista. Palasin aina takaisin pikkuteille ja taas oli henkisesti parempi fiilinki. Samat pikkutiet kiehtoo Suomessa, kuten muissakin Pohjoismaissa.
Toivottavasti Saksan tulevat motarimaksut eivät ala ruuhkauttamaan saksalaisia idyllisiä pikkuteitä.
-
Jokin lisälinkki, kai ne päällekkäisiä on, mutta tieto ei tapa.
http://campingcar.enliberte.free.fr/03_franc/docum/route01.htm
Tuolla sivuilla luki jotain päivittämättömyyttä 2004 alkaen tms.. liekö muutoksia..
Kaivelin tällaisen kartan, jossa kaikki hinnat (cat 1) motarit, sillat tunnelit..
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/sekalaista/Kuvia/Ranska/france%20toll%20roads%202013.jpg)
Edit: vaihdoin tallennuspaikkaa, niin näkyy isompana kuvana.
-
"Kaiketi tästä syystä köröttelen mitä pienemmillä teillä. "
Niinhän se Aakku. Saksassa tiet ovat hyvässä kunnossa, päätiet ja muut pienemmät jopa loistavassa kunnossa. Niitä ajelee ilokseen, jos vain aikaa on.
No, aika on suhteellinen käsite. Usein (valitettavasti) on vain niin, että kiire on lämpimään ja kohteeseen, näin ollen Saksa jää läpiajokohteeksi.
No, tänä matkailuvuonna on toisin!
Teemme matkan Saksaan ja aiomme ajella juuri muita, kuin motareita ympäri/ämpäri katsellen paikkoja ja maisemia. Uskon meillä olevan hauskaa.
-
Tuolla sivuilla luki jotain päivittämättömyyttä 2004 alkaen tms.. liekö muutoksia..
Kaivelin tällaisen kartan, jossa kaikki hinnat (cat 1) motarit, sillat tunnelit..
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/sekalaista/Kuvia/Ranska/france%20toll%20roads%202013.jpg)
Edit: vaihdoin tallennuspaikkaa, niin näkyy isompana kuvana.
Ja tästä linkistä löytyy tuo sama kartta ja aina uusilla hinnoilla päivitettynä.
Sieltä löytyy myös eri hintaluokkien hinnat.
http://www.autoroutes.fr/index.htm?lang=en
-
Ja tästä linkistä löytyy tuo sama kartta ja aina uusilla hinnoilla päivitettynä.
Sieltä löytyy myös eri hintaluokkien hinnat.
http://www.autoroutes.fr/index.htm?lang=en
Lisätty linkkikirjastoon Thumb
-
Tuota autoroutes.fr:n moottoritiehinnoitt elijaa ei kannata uskoa. Moottoritiemaksu noin 100 km:n matkalle on laskurissa vain runsas puolet todellisesta tilanteesta muutama viikko sitten.
-
Tuota autoroutes.fr:n moottoritiehinnoitt elijaa ei kannata uskoa. Moottoritiemaksu noin 100 km:n matkalle on laskurissa vain runsas puolet todellisesta tilanteesta muutama viikko sitten.
katso ne hinnat kohdasta luokka 2 jos on alle 3 metriä korkea ja alle 3500kg ja jos on isompi niin maksuluokka 3.
tuon kartan hinnat on luokka 1 eli henkilö- ja pienet pakettiautot
-
Tällä kertaa ajelin henkilöautolla, joka lienee laskurin oletusarvo. Loppuu kolikot nopeasti kesken mikäli varaa laskurin kertoman summan.
-
sieltä autoroutes.fr:stä on tuo meikä klippaama kartta - mutta tosiaan ei styroksiboxia saa cat1:seen :D
Sitten kun löytäisi cat2 (Rimorikin menee) tai cat3 vastaavan kartan :-[ Vai onko ranskis niin suurpiirteinen, että ei mitään eksaktia saa tehtyä :P
-
Luin vanhoja matkaketjuja.
Kaasujalkaa kutittaa. :o
-
Kesäkuun puolestavälistä tarkoitus mennä via baltican ja Puolan kautta Pohjois-Italiaan. Garda nyt ainakin, mutta sieltä ehkä vähän alemmas tai sitten Etelä-Ranskan kautta ylös. Parina kesänä jo jostain syystä Ranska vetänyt puoleensa, joten ehkä nytkin. Max 3,5 viikkoa matkassa. Matkakuume jo kohta päällä! :)
-
Tuo pomo eli Tessun kuski on nyt päättänyt, että painutaan Travemundesta suht suoraan Alicanten kulmille. Torreviejassa on serkullaan kämppä eli jonnekin sinne.
Lähtö Suomesta pitkäperjantaina eli 17.4.2014
Onko vinkkiä, mikä olis kiva reitti? Sujuva, ilman hurjia vuoristoteitä? Viikko voitaisiin käyttää menomatkaan ja viikko takaisin tullessa. Eli nyt tän hetkisen suunnitelman mukaan oltaisiin niillä kulmilla nelisen viikkoa hiukan tutustumassa paikkaan :)
Mites nää Torreviejan alueen kämppärit? Onko kellään omakohtaisia kokemuksia?
Aaah... Aurinkoa ja laiskottelua! :P
Mä kyllä olisin halunnut taas Kroatiaan, mutta taisin hävitä tän erän. Enkä protestoi :)
10 viikkoa! Thumb
-
Ei kai siinä kuin Travesta alas, Kircheimissa koti Frankfurthia , Siitä Baseliin päin ja Mullhousessa käännytään Ranskaan , Lyonin ohi alas rantatielle. jne
On varmaan paljon muita reittejä, tuo on "selkeää pässinlihaa" 2400 kilometriä, paljon hyviä yöpaikkoja matkalla.
-
Ei kai siinä kuin Travesta alas, Kircheimissa koti Frankfurthia , Siitä Baseliin päin ja Mullhousessa käännytään Ranskaan , Lyonin ohi alas rantatielle. jne
On varmaan paljon muita reittejä, tuo on "selkeää pässinlihaa" 2400 kilometriä, paljon hyviä yöpaikkoja matkalla.
Baselin olen kuullut mainittavan! :)
Onko matkan varrella lintujen kevätmuuton aikaan mainittavia paikkoja? Vitsi, ei ole enää pitkä aika ! :)
-
No jos poikkee vaikka Nimesin kohdalla > Saintes -Maries-de-la-Mer . Siellä on kosteikkoa , vaaleanpunaisia Flamingoja, Härkiä ja kaikenlaisia vesilintuja vaikka kuinka paljon. Rhone laskee mereen siellä. http://www.provenceweb.fr/e/bouches/stmaries/stmaries.htm Kiva Camping siinä joen ja meren liittymäkohdassa . Kilometrikaupalla hiekkarantaa ja luontoa ympärillä.
http://www.camping-leclos.fr/accueil1.html&loc=en
-
Moi Kaija, en tiedä onko teille ihan tuttu paikka Rhonejoen suistossa Camarguen alue, keskuspaikkanaan Saintes Maries de la Mer? Se kun on ihan tuon em.reitin vierellä, Nimesin ja Montpellierin ja meren väliseen kolmioon jäävä alue, ja se on huikeaa lintualuetta, tunnettua mm vaaleanpunaisista flamingoistaan (kuin myös villihäristä ja mustalaisista, joiden suojelupyhimyksen Mustan Saaran kunniaksi pystytetty kirkko Saintes Mariesissä kerää toukokuuss tuhansia mustalaisia ympäri Eurooppaa tuonne juhlimaan Saaraa).
Tuolla alueella kerätään suolaa valtavien suola-altaiden avulla ja se on luonut seudulle erikoisen linnuston ja kasvuston. Lintuja bongailee ihan kaikkialla, ja suola-altaiden väleissä kulkeekävely-ja pyöräilyreittejä, ja sitten siellä on erityinen luntujensuojelu-alue, minne pääsymaksua vastaan pääsee kävelemään reiteille, joiden varsilla näkee takuuvarmasti hyvin monen sortin siivekkäitä, ei siis häkeissä vaan ihan vapaina. Voin laittaa jonkun kuvan kunhan ehdin.
Tämä on kohde mitä suosittelen kyllä lämpimästi muillekin kuin erityisesti lintuharrastajille, oliko Alan myös menossa noille main, perhekohteena aivan huippu! Ja kesällä muutamaa suistoalueen kanavaa pääsee myös jokilaivan kyydillä kyntämään. Myös suolavuoria näkee ja läheinen Aigues Mortesin muurikaupunki on jännä. (kuolleet vedet=aigues mortes)
Toinen, eriilainen lintukohde minne emme monesta suunnitelmasta huolimatta ole vieläkään ennättäneet, on myös reittinne lähes varrella. Jos tulette Lyonin laaksoa alas, niin Orangen kohdalta n 50km länteen pienen Floracin kaupunkin länispuolella alkaa luonnonpuisto,muutaman joen rotkojen rajaama alue, ja siellä elelee erinäisiä kotkalajikkeita, mitä on mahdollista päästä yläpuolelta näkemään ja kuvaamaan. Haen sen nimen sulle jos kiinnostaa.
Ja jos tulette alas Clermont Ferrandin ja Millaun sillan kautta (tosi hienoa ylänköä), kohde on lähempänä sitä reittiä, Ja tuon reitin varrelle taasen osuu Ranskan kiehtova tulivuorialue, missä vanhojen tulivuoretn kraatereille voi tehdä kävelyretkiä!
t.Kaarina
Kappas, kahtaenvaihda ehti laittaa samasta paikasta viestiä samaan aikaan:)
-
Kahtaenvaihda ja Kaarina, paljon kiitoksia vinkeistä! Thumb
Noita pitää tutkia tarkemmin!
Nuoruuden hevosharrastuksesta tuli mieleen camarguen hevonen. Niitä varmaan voisi löytyä?
Mä en tiedä, mistä tää Ranskan kammo tulee. Liekö nyt siitä, kun Karavaanari-lehdessä oli juttua, miten joidenkin asuntoautoon murtauduttiin kämppärillä? :o
Osaan nuo silvupleet ja sellaiset fraasit. Lukion lyhyt ranska. Miten me päästään mahdollisimman pienin vammoin Ranskan halki??? :laugh:
No, viime keväänä meille, ekakertalaisille, Italia oli se mörkö. Ja hyvin meni ja tykättiin kovasti. :)
Ihan hölmöä, että kun on kuitenkin reissattu Goat ja Gambiat ja Ecuadorit, niin joistain Euroopan sivustyneistä maista tulee tällaisia tyhmiä pelkotiloja? Thumbd
-
Yksimiten kammosta pääsee eroon, on se, että menee kohti sitä mitä pelkää, ja ottaa vastaan ne kaikki kauniit ja hyvät kokemukset, mitä sieltä saa, keskittyy niihin, eikä kammoonsa. Lukee siis nyt kaikkea positiivista Ranskasta eikä tartu siihen leirintäaluemurtoon .
On meilläkin menty Rankassa kaksi kertaa pikkuautoon sisään, mutta on täällä Piikkiön peräkylillä menty ihmisten koteihinkin sisään, ja silti vielä asutaan tääällä:)
Meillä oli kammo Venäjää kohtaan mutta se kiehtoi kuitenkin valtavasti, ja niin sinne tehtiin ekaks pieni pyöräretki ja sitten vuoden pästä viikon asuntoautomatka, ja nyt tie on auki,valmis vaikka Siperian poikki ajaa:)
Ranskassa on seutuja,missä on erityisen paljon maahanmuuttajai, Pohjois-Afrikasta, ja heillä köyhää ja kurjuutta ja isot tuloerot ja sitä myötä myös rikollisuutta. Mutta kun ei jää erityisesti Etelä-Ranskassa moottoritien taukopaikoille yöpymään, eikä taukojen aikana jätä näkyville arvotavaroita, on siellä elämä ihanaa.Suurin osa ranskalaisista on rehellisiä ja ihania ihmisiä, ihan kuin kaikkialla muallakin. Ja mitä enemmän maalle ja korpeen menee, sitä turvallisempaa on yöpyäkin missä vain. Suuret turistimassat vetävät puoleeensa rikollisuutta. Kierrelkää maaseudun rauhassa, pikkukylissä ja luontopaikoissa, niin näette maan kauneutta ja ystävällisiä ihmisiä ja pääsette kammostanne eroon!
Me ollaan siellä Saintes Mariesin rantakadun matkaparkissa yövytty monta yötä juuri keväällä, ja lähdetty sieltä pyöräretkelle pitkin Pyreneitä kohteena Biarritz, sekä lopetettu Alpeilta alkava pyöräretki sinne. Poljettu pitkin vanhoja pyhiinvaellusreitte jä.
Ekalla kertaa jätimme asuntoauton SAintes Mariesin rantakadulle reiluksi kahdeksi viikoksi, ja veimme siksi aikaa tietokoneemme kylän matkailu-infoon, kun ajattelimme, että se on ainoa korvaamaton kapistus, jos auoton murtaudutaan. Mutta ei murtauduttu:)
t.Kaarina
-
Google maps antaa matkaksi Mulhousesta Perpignaniin 828km. Siis melkein Saksan rajalta melkein Espanjan rajalle. Lyonin International camping on n. puolivälissä. Ei pitäisi olla vaaraa yöpymisten suhteen.
-
Pakko se on nyt sitten yö tai kaksi viettää Ranskassakin, että saadaan uusi maapinna! Thumb
Kun vaan keksis jonkun kivan kämppärin siitä matkan varrelta. No, itse asiassa voi sanoa, että 98.% kaikki kämppärit, joilla ollaan käyty, on ollut mukavia!! Thumb
-
Ranskaan olisi hinku, mutku saas ny nähdä onko mahdollista :-X
-
Mä en tiedä, mistä tää Ranskan kammo tulee. Liekö nyt siitä, kun Karavaanari-lehdessä oli juttua, miten joidenkin asuntoautoon murtauduttiin kämppärillä? :o
On se niinkin, että kaikkialla kaikki on loppujen lopuksia mahdollista ainakin teoriassa, mutta epätodennäköistä.
Suomessa on melko turvallista, mutta sitten jääkin paljon näkemättä.
Kun hiukankin Ranskassa käytte saattaa käydä niin, että palaatte sinne aina vaan takaisin. Kahdeksasta pitkästä Keski-Euroopan karavaanarimatkasta kuudella on käyty Ranskassa ja yksi niistä keskittyi siihen. Nyt mennään uudelleen ja ei varmasti viimeistä kertaa.
Itse olen kokenut Ranskan paljon Italiaa turvallisemmaksi, mutta perusvarovaisuudell a pärjää.
-
Pakko se on nyt sitten yö tai kaksi viettää Ranskassakin, että saadaan uusi maapinna! Thumb
Kun vaan keksis jonkun kivan kämppärin siitä matkan varrelta. No, itse asiassa voi sanoa, että 98.% kaikki kämppärit, joilla ollaan käyty, on ollut mukavia!! Thumb
Tuossa vaikka 1 , 5 km motarilta vanhan aqueductin vieressä. http://uk.lasousta.com/ http://www.pontdugard.fr/fr
Sorry Kaija, piti lainata tekstiä, meinasin muokata vahingossa
Edit: Lähellä tuota Aqueductia on mm Avignon , Orange, vanhoja hienoja kaupunkeja molemmat.
sitten on Carcassonne lähellä Espanjan rajaa, tutustumisen arvoinen mesta sekin.
Ranskalaiset on mukavia, harjoittelet sanomaan päivää huomenta jne, muuta ei tartte. Se on tapa siellä, saisi olla täälläkin.
Vasta 25 vuotta rakastuttu tuohonkin maahan,
-
Alun kysymykseen, onko tarkoitus lähteä matkailukulkimella ulkomaille, vastaus on kyllä! Eka matka on jo tehty Italiaan, missä Toscanaa ja Lazioita, ennen kaikkea niiden metsiä koluttu vajaa kuukauden päivät, tarkoituksen akirjoittaa aiheesta kirja, missä retkikohteisiin opastetaan kaikki halukkaat.
Muita kiinnostuksen kohteita tällä hetkellä ikuisen POhjois-Norjan kaipuun rinnalla ovat Ulko-Hebridit ja Skotlanti, toisaalla Mustanmeren ympärys Georgiaa myöten, kuin idässä Solovetskin luostarisaari maitovalaineen Venäjällä ja Äänisen rannat. Mieli tekisi myös kävellä Etelä-Ranskassa Cevenneseiden poikki, reitti minkä Stevenson kulki muinoin aasinsa kanssa, ja pyöräillä kotoa sinne Mustallemerelle.... että revi siitä sitten, sanon itselleni :) Jotain tuosta pakasta toivottavasti toteutuu tänä vuonna, mutta mitä, jää nähtäväksi, ja riippuu myös nuorisosta, siitä, kuka tulisi mukaan minkäkin mittaiselle reissulle, ja mikä kohteista kiehtoisi mukaan tulevaa/tulevia eniten. palapelin kokoaminen ei aina ole helppoa.
Onko kaikilla muilla aina selvät sävelet kauan ennakkoon vai onko muitakin tällaisia neljään ilmansuuntaan samaan aikaan lähtijöitä?:)
t.Kaarina
-
^
Georgia on hieno maa, kävin kurkkaamassa joulukuussa. Sopivasti eksotiikkaa, mutta myös suhteellisen länsimyönteinen ilmapiiri. Rajanylitys Venäjältä voi olla vaikeaa, ainakin ajoittain raja on ollut kokonaan kiinni.
-
Mä olen nyt aika täpinöissäni siitä Camarguen alueesta. Sitä on tullut sunnuntaista asti guuglattua. Olen kertonut kuskillekin, että siellä ollaan kaksi yötä. Torrevieja kyllä pysyy paikallaan.
Olen yrittänyt palauttaa mieleen, mitä lukion lyhyestä ranskasta muistan.
Ou est ce que on peaut trouver l'oiseaux rose? Oliskohan se noin se tärkein kysymys siellä St Mariesissa? :laugh: Cheval blanc kiinnostaa myös! :)
Uudet ACSI-kirjat ja kortti odotti tänään postilaatikossa! :)
Alepassa myydään rempan alta kaikenlaista halvennuksessa. Tuli tänään hamstrattua kevään reissulle kaikkea sellaista, jota olisin sieltä joka tapauksessa lähiviikkoina ostanut. Thumb
Henk.koht. hygieniaa, kertakäyttöastioita jne
-
^
Et sie tarvi kuin muutaman sanan ranskaa. Kaikki muu hoituu ilman, viittomalla tai perusenglannilla. :)
-
^
Et sie tarvi kuin muutaman sanan ranskaa. Kaikki muu hoituu ilman, viittomalla tai perusenglannilla. :)
Mä innostuin, kun kuitenkin kieli tuntuu aika hyvin palaavan mieleen. Kävin alakerrasta kaivamassa Pique Nique 2- kirjan ja aion kohta kömpiä sen kanssa sänkyyn! Lukusanat olis ainakin hyvä muistaa.
(Saksankielen opus haettu samasta kätköstä jo kesällä samaa tarkoitusta varten. Missäköhän sekin mahtaa pölyttyä?)
Tuohon edellisessä viestissä olleeseen lauseeseen hain yhden sanan guugle-kääntäjästä. Rose. Hiukan tunsin itseni idiootiksi; sen nyt olis luullut tulevan mieleen muutenkin. Vin rouge, vin blanc, vin rose. Huoks! :-[
-
Sinne camarguen alueelle kun menee niin kukkasuolaa ostaa sitten kunnon kasan kun se on niin terveellistä sekä maukasta ennen kaikkea. Ja ehdottomasti tummaa paikallista riisiä. Mutta se kannattaa säilyttää jääkaapissa sillä usein niissä on mukana joitain toukanmunia. Muscade vin on sitä seudun viiniä eli sitä myös, tosin aika imelä on sen väen maku.
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1392313312.jpg)
Tuossa on Camarguen pinkit pinkissä!:)
t.Kaarina
-
Tässä on alustava reittisuunnitelma. Mennään tuosta itäistä puolta ja tämän ketjun innoittamana se Camarguen alue valkoisine hevosineen ja vaaleanpunaisine lintuineen on tärkein välietappi menomatkalla. Kiitokset Kaarinalle vinkistä! Thumb
Pääosa lomasta on tarkoitus olla Torreviejassa. Pasin serkulla perheineen on siellä kämppä ja lentävät sinne perässä, kun työkiireiltään ehtivät. Aiotaan siis viettää aurinkolomaa. Meillähän on kaikkiaan kuusi viikkoa aikaa.
Paluumatkalle pitäisi keksiä jotain houkuttavaa. Ettei se ole nopea läpiajo Travemundeen. Mitenköhän Wattimeri? Onko karavaanarilla asuntoautolla mitään mahiksia päästä lähellekään? Sehän on hieno lintupaikka. Tosin toukokuun loppupuoli saattaa olla hiukan myöhäinen ajankohta?
Eli linnut ja viinitilat ja muut tervehenkiset kohteet kiinnostaa, jos jollain on vinkata! :)
(http://karavaanari.org/kuvat/1397321333.jpg)
-
^
Bassin de Arcachon... vai olenko jo tämän vinkannutkin jossain. Google.
-
La-Roche-en-Ardenne , helmi Ardenneilla, siinä ympärillä paljon hienoja paikkoja myös. näytti olevan about reitillänne.
http://www.la-roche-en-ardenne.be/joomla/index.php?option=com_phocamaps&view=map&id=1&Itemid=171&lang=fr
-
.... Kun hiukankin Ranskassa käytte saattaa käydä niin, että palaatte sinne aina vaan takaisin. Kahdeksasta pitkästä Keski-Euroopan karavaanarimatkasta kuudella on käyty Ranskassa ja yksi niistä keskittyi siihen. Nyt mennään uudelleen ja ei varmasti viimeistä kertaa.
Itse olen kokenut Ranskan paljon Italiaa turvallisemmaksi, mutta perusvarovaisuudell a pärjää.
Sama meillä! Minua ei ole Ranska koskaan kiinnostanut tippaakaan - kunnes vedin vaunun sinne. Nyt ollaan pari kesää siellä pyöritty ja hinku on kova mennä uudelleen. Carrefour - kauppoihin on aina päästävä Thumb
Nyt ollaan kuitenkin menossa ekaa kertaa Italiaan - mitä tarkoitat sillä että Italia olisi turvattomampi? Maantierosvoja vaiko jotain muuta? :)
-
^
Ei maantierosvoja, mutta kannattaa olla varuillaan sen kanssa, mihin kulkineen silmistään jättää - leirintäalueen ulkopuolella siis. Sama koskee kyllä Ranskaakin ja kaikkea näistä etelään.
Liikenne on vilkkaampaa noin keskimäärin ja paikoin ei todellakaan tarvitse ajella yksin. Toscana ja Campania tulee tällaisista ensin mieleen.
Tämän seasta voi löytyä jotain tietoa ja tunnelmia: http://karavaanari.org/index.php/topic,2572.msg54160.html#msg54160
Edit: Linkkiä vaihdettu alkamaan siitä viestistä, josta alkaen ketjussa on kyse Italian matkan suunnittelusta.
-
Ei Italiassa(kaan) tartte muuta pelätä , kuin etteivät ravintelissa huijaa. Keksivät jonkin pöytämaksun etc hauskaa ;)