Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: Jepukka - 12.11.2013 kello on 11:59
-
On nimittäin tehnyt mieli hankkia joku yli 500 kuutioinen nelivetomönkijä :D
Traktori löytyy, mutta se ei ole sama asia
-
Äkkiä kauppaan ennen kuin ajatus menee ohi. Thumb
-
Itse tuossa viimekuussa käytiin firman kanssa mönkkäri-safarilla virkistäytymässä, niin ymmärrän varsin hyvin tuon kärpäsen pureman. Vaikka tuolla lyhkäsellä muutaman tunnin metsäpolku-mönkimisellä ei nyt varmasti saanut kuin korkeintaan "maistiaisia" hommasta, niin kyllä siitä jäi sellainen "ehkä minäkin vielä joskus..." -fiilis :) Tuohon reissuun kuului pari soratiepätkääkin, niin siinä samalla sai myös fiiliksiä mihin tuota EI ole tehty, sen verran honteloa oli meno kovemmassa vauhdissa, ja tuossa ei vasta puhuttu kuin alle 60km/h nopeuksista :-X
Vaan kuten tuossa Roksis jo sanoikin, näihin kuumeisiin on vain kalliita lääkkeitä :D
-
Terve!
Pitäähän sitä kotitaloudessa mönkijä olla Thumb . Kokemuksesta voin sanoa, että halpaa kiinalaista ei kannata ostaa mihinkään tarkoitukseen. Ittellä oli sellainen ekana pelinä, ja oli varsinainen vuoden mönkijä, hyvä kun kesti sen. Joka reisun jälkeen sai polut kiertää jalan keräämässä pudonneet osat >:(
-
On nimittäin tehnyt mieli hankkia joku yli 500 kuutioinen nelivetomönkijä :D
Mihinkäs sitä sitten käyttäisit, päättömään ajeluun eestaas...?
-
Mönkijä on vuoden Somen Luonnon vuoden 2007 turhake.
-
Ihan hauska lelu, mutta omaksi en ole vielä osannut kaivata. Tosin traktoriakaan ei ole, niin mönkkärikuumeen iskiessä sen hankinnan voi perustella taloutemme hallituksen suuntaan lumitöillä jne puuhilla. :)
-
Tosin traktoriakaan ei ole, niin mönkkärikuumeen iskiessä sen hankinnan voi perustella taloutemme hallituksen suuntaan lumitöillä jne puuhilla. :)
Nämähän on jo yhdistetty => traktori-mönkijä = esim. ei autoveroa, ei katsastuspakkoa, huomattavasti edullisemmat vakuutukset kuin liikenne-mönkijällä... Thumb
(http://www.ammattilehti.fi/files/ammattilehti.kotisivukone.com/polle2.jpg)
Mihin tarvitset traktorimönkijää?
- Kiinteistöjen huoltotyöt: Tavarankuljetus, siirtyminen ym.
- Lumityöt: Pihat, parkkipaikat, mökkitiet, kiinteistöalueet ym.
- Metsätyöt: Harvennus, tuulikaadot, polttopuut ym.
- Maa- ja karjatilat: Ruokinta, huolto, korjaus, kuljetus
- Metsästys, marjastus, sienestys, kalastus
- Matkat: Kaupalle, harrastuksiin, kouluun, kavereiden luo
- Vapaa-aika: Kesämökit, puutarhat, safarit, tutkimusmatkat luontoon
Traktorimönkijä eli T3-luokan traktori on pääasiassa työkäyttöön tarkoitettu ajoneuvo. Traktorimönkijällä saa ajaa myös tieliikenteessä.
- Ajokortti: Maastossa 15 v. ja tiellä vähintään T-luokan ajokortti.
- Saa ajaa tiellä.
- Omamassa ajokuntoisena enintään 600 kg
- Rekisteröitävä.
- Ei tarvitse katsastaa.
- Liikennevakuutettav a.
- Suurin sallittu rakenteellinen nopeus enintään 40 km/h.
- Ei laissa nimettyä kypäräpakkoa, mutta kypärän käyttö on erittäin suositeltavaa.
- Matkustajan kuljettaminen valmistajan ohjeiden mukaan. Matkustajalla tulee olla hyväksytty kiinteä istuin.
- Perävaunu on sallittu.
- Renkaat: Saa varustaa nastoilla, liukuesteillä tai lumiketjuilla, jotka eivät vahingoita tien pintaa.
Traktorimönkijät töissä
http://www.koneviesti.fi/lehti/0909/fi_FI/trmonkijat/
Traktorimönkijöiden suosio on kasvanut sitä mukaa, kun viranomaisten suhtautuminen mönkijöihin on muuttunut sallivammaksi. Koneviestin kokeilussa oli viisi traktoriksi rekisteröityä mönkijää, jotka laitettiin ahertamaan niin pellolla kuin metsässäkin.
Kokeilussa olivat kaikki keväällä markkinoilla olleet koneet: Arctic Cat 600 H1, Polaris 500 EFI MCT, Bruteforce 750 Xi MCT, King Quad 750 i & Drecel MCT 700 Grizzly.
-
Mihinkäs sitä sitten käyttäisit, päättömään ajeluun eestaas...?
Juuri tähän toimintaan, maastoversiona vielä.
-
Itse tuossa viimekuussa käytiin firman kanssa mönkkäri-safarilla virkistäytymässä, niin ymmärrän varsin hyvin tuon kärpäsen pureman. Vaikka tuolla lyhkäsellä muutaman tunnin metsäpolku-mönkimisellä ei nyt varmasti saanut kuin korkeintaan "maistiaisia" hommasta, niin kyllä siitä jäi sellainen "ehkä minäkin vielä joskus..." -fiilis :) Tuohon reissuun kuului pari soratiepätkääkin, niin siinä samalla sai myös fiiliksiä mihin tuota EI ole tehty, sen verran honteloa oli meno kovemmassa vauhdissa, ja tuossa ei vasta puhuttu kuin alle 60km/h nopeuksista :-X
Vaan kuten tuossa Roksis jo sanoikin, näihin kuumeisiin on vain kalliita lääkkeitä :D
Samoissa firma jutuissa on tullut käytyä. Itse kärpänen iski kun tuli osallistuttua atv-kisoihin tässä jokin aikaa sitten. Paras vauhti oli jotain 90kmh mitä sain vekottimesta irti, mutta ei se vauhti ole minun juttu sitä saisi varmaan moottoripyörällä paremmin.
-
Mitä sitä miettimään jos tekee mieli,niin kaupoille vaan euroihan ne vaan on ;) :D
-
Juuri tähän toimintaan, maastoversiona vielä.
Thumbd Thumbd Thumbd >:D
-
Nämähän on jo yhdistetty => traktori-mönkijä = esim. ei autoveroa, ei katsastuspakkoa, huomattavasti edullisemmat vakuutukset kuin liikenne-mönkijällä... Thumb
(http://www.ammattilehti.fi/files/ammattilehti.kotisivukone.com/polle2.jpg)
Mihin tarvitset traktorimönkijää?
- Metsästys, marjastus, sienestys, kalastus
- Vapaa-aika: Kesämökit, puutarhat, safarit, tutkimusmatkat luontoon
Oli mönkijä mikä tahansa ei sillä ole jokamies oikeuksia (no pois lukien viranomaiset)
-
No se on ihan selviö ettei ajelu toisen mailla kuulu jokamiesoikeuksiin, eikä pidäkkään missään nimessä.
-
Eikä sillä tuon kuvan mukaisissa hommissa tee yhtään mitään.
Nimimerkillä: polariksille kärrin kanssa telkunnut tukkia metässä.
P.s. ehkä propsia vois ajella jos oisvat kovin vänkyrä runkosia
-
No se on ihan selviö ettei ajelu toisen mailla kuulu jokamiesoikeuksiin, eikä pidäkkään missään nimessä.
Mulla on niin vähän mettää, että melkein yhellä kaasun käännöllä olen mennyt päästä toiseen. Toisen maille ei ainakaan täällä kukaan sallisi menemään. Minäkään en sallisi kelkallakaan ylittämään peltojani talviaikana. Se pieni metsikkökin on juuri istutettu uudestaan.
Mulle riittää pikkumassikka ja wanhat moottoripyörät ym. Noita mielitekoja on monenlaisia, joten siitä vain Mönkkärikauppaan, jos on palava polte.
Ai niin onhan mulla wanha Willys Jeep vuodelta -57. Mihinkähän sillä menis ajelemaan.. :D
-
Terve!
Mulla on täs omaspihas pari semmosta hyvää kallion nyppylää, että saan niissä maastoajo tarpeeni tyydytettyä ja tarvittavan taidon ylläpidettyä, että muun ajan käytän konetta pääasiassa lumi ja puutarha töihin. :)
Noitahan Mönkkärit ry. järjestää kaikenlaisia ajotapahtumia ympäri suomen, joissa saa ajella ihan lailliseti vaativissakin maastoissa. Thumb
Ja mum miälest o ihan turha puhua turhakkeista. Jokaisella on omat mielitekonsa, ja tarpeensa. Omalta kohaltani tierän miksi teen lumityöt mieluummin mönkkärillä kuin käsipelillä.
-
On nimittäin tehnyt mieli hankkia joku yli 500 kuutioinen nelivetomönkijä :D
Iski 6 vuotta sitten mönkijänostokuume. Eräänä päivänä lähdin pihalta kärry perässä ja rouva ihmetteli, että mitä meinaat kärryllä tehdä. Sanoin, että menen hakemaan mönkijän ja oikein tieliikennemallin.
Kuutioita on vain 300, mutta lumityöt tuolla on pystynyt tekemään, kun kaikissa pyörissä ketjut.
Vinssi, lumilevy ja takapyörien ketjut tulivat kylkiäisinä.
Maantiellä olen käynyt tasan kaksi kertaa ja totesin, että ainakin minulle 60 km/h on maksimi.
Yritin muutoskatsastaa traktoriksi, mutta ei kuulemma enää nykyään onnistu.
-
Mönkijä on vuoden Somen Luonnon vuoden 2007 turhake.
Voisi vapaa-ajan käytössä olla joka vuoden. ::)
-
Ja mum miälest o ihan turha puhua turhakkeista. Jokaisella on omat mielitekonsa, ja tarpeensa.
Ja loppupelissä onko se turhaa jos sillä saa mielenvirkeyttä ja jaksamista harmaaseen arkeen. Itse ainakin näen tämän akkujen lataamisen, kuka milläkin keinollaan, erittäin merkittäväksi tekijäksi. Sillä meinaan säästetään yhteiskunnan sairaanhoitokuluja aika merkittävästi pitkässä juoksussa, ynnä säilyy yksilö työkykyisenä pidempään Thumb
-
Muutamalta nimimerkiltä kummallisen suppeaa ajattelua foorumilla jonka pääasia on monen mielestä täysin turhaa (kun on hotellit, mökit ja muut majoituskuviot olemassa)...
-
Ja loppupelissä onko se turhaa jos sillä saa mielenvirkeyttä ja jaksamista harmaaseen arkeen.
Aika vähissä on ne paikat, jossa tuota 'mielenvireyttä' voi lailliseti hankkia. Vantaallahan oli joskus vuosia sitten muutaman kilometrin pätkä, joka sitten kokeilun jälkeen suljettiin. Siinä vaiheessa reitiltä oli poikettu keskimäärin 20m välein.
Yli 90% mönkijöistä ja moottorikelkoista on pelkkiä turhakkeita ja lisäksi niiden omistajat luulevat, että heillä on kaikki mahdolliset oikeudet ajaa missä tahansa... >:D
-
Meillä tuossa Vantaan takametsissä on (ilmeisesti) mönkkääjät/kelkkailijat päässeet jonkinlaiseen sopimukseen reitistä maanomistajien kanssa kun se on raivattu ja merkattu Thumb Ei kyllä millään virallisilla kelkkareitti-merkein..
On nyt mukava kävellä samaa hotua pitkin kesällä Thumb vrt pusikko..
Nooh, ei ne siitä huolimatta pysy poissa yksityistieltä kun ei niillä ole lupaa kaikille pelloille ..
-
Aika vähissä on ne paikat, jossa tuota 'mielenvireyttä' voi lailliseti hankkia. Vantaallahan oli joskus vuosia sitten muutaman kilometrin pätkä, joka sitten kokeilun jälkeen suljettiin. Siinä vaiheessa reitiltä oli poikettu keskimäärin 20m välein.
Yli 90% mönkijöistä ja moottorikelkoista on pelkkiä turhakkeita ja lisäksi niiden omistajat luulevat, että heillä on kaikki mahdolliset oikeudet ajaa missä tahansa... >:D
Kunnioitan mielipidettäsi, mutta Hitec ja Kare toi asian hyvin ilmi. Me emme ole onneksi kaikki samanlaisia. Minä pidän mönkkäreistä ja sinä jostain muusta. Jos tykkäät vaikka tehdä halkoja kynsiviilalla niin hyvä minun puolesta, en tuomitse jos se saa sinut onnelliseksi.
Ei tehdä tästä nyt eipäs juupas keskustelua kun siinä ei ole mitään pointtia eikä vaikuta omaan mielitekooni yhtään mitenkään.
btw. meilläpäin laillisia ajoreittejä on paljon, yllätyin miten paljon niitä onkin.
-
Me emme ole onneksi kaikki samanlaisia.
No voi h...i jos joutuisin katsomaan itseäni päivästä toiseen, niin kotona kuin töissä. Eihän siitä tulisi yhtään mitään :D
-
Isä on saanut nyt mönkijäkuumeen ja kun kyytiläisellekin pitäisi paikka olla ja saisihan se olla "turvallinenkin" turvavöineen ja turvakehikkoineen niin mönkijänä olisi silloin kuvan kaltainen laite. Onko kellään kokemusta täällä esim. tästä Trapperista http://www.trappermotors.fi ?
(http://karavaanari.org/kuvat/1439878475.jpg)
Trapper on yksi Suomen ostetuimmista mönkijöistä ja on ylivoimaisesti eniten markkinaosuutta kasvattanut traktorimönkijämerk ki Suomessa vuonna 2014. Trapper on suomalainen merkki, jonka laadunvalvonta ja tuotekehitys on Suomessa ja kokoonpanotehdas Kiinassa. Kilpailijoista poiketen Trapperit tulevat suoraan tehtaalta valmiina traktorimönkijöinä, jonka vuoksi hintataso on edullinen kilpailijoihin verrattuna.
-
,^Ei muuta kun kokeilemaan, sillähän siitä selviää. Kannatanee testata myös tavallinenmönkijä, onhan se kivampi lelu moneen hommaan.
-
Tuo valintahan on sikäli helppo kun isä aikoo hankkia just tuollaisen rinnakkainistuttava n ja ratilla olevan mönkkärin, joten perinteinen ei tule kysymykseen vaikka hauskempi ehkä olisikin. Täällä vaan mökkivaanareitakin on sen verran reippaasti joten heidän kokemustaan pitemmältä ajalta kaivataan.
-
http://keskustelu.sammysatv.com tuolta keskustelua laitteesta kuin laitteesta. Ainakin paljon noita on myyty suomessa.
-
juu, tuo sivusto on nyt tänään tullut jo hiukan tutummaksi kun isän kanssa käytiin tilaamassa Trapper 700 UTV ohjaustehostimella, maanantaina hyvällä tuurilla pitäisi olla kilvissä, täytynee pitää Thumb
-
En tiedä, kuinka ikämies isäukko on, mutta tuohan saattaisi olla ratkaisu siinä vaiheessa, kun vallesmanni uhkaa kortin viedä. Jättäisi sentään T-kortin jäljelle niin pääsee vielä kauppareissut sun muut hoitamaan, ja lumet ajamaan pihalta. Ite hankin mönkijän kun täytän 70, sellaisen, jossa ei tarvi jalkaa heittää korkealle päästäkseen kyytiin. Ovat varmaan sitten sähkökäyttöisiä, meinaan 2040 luvulla.
-
En tiedä, kuinka ikämies isäukko on, mutta tuohan saattaisi olla ratkaisu siinä vaiheessa, kun vallesmanni uhkaa kortin viedä..
Vallesmanni ei uhkaa vielä toviin mutta tuo on nyt lähinnä moottoripyörän korvike vaikka nopeuttahan tuo ei kelaa kuin sen 40 km/h mutta harva traktorikilpinen mönkijä kyllä niin hitaasti tuolla liikenteessä menee, miksihän ? ;D
-
Helppo polliisin todeta, kun perässä ajaa, että tuo ei saa noin kulkea. Nolo juttu. Thumbd
-
Helppo polliisin todeta, kun perässä ajaa, että tuo ei saa noin kulkea. Nolo juttu. Thumbd
Ja kallis.
-
Vallesmanni ei uhkaa vielä toviin mutta tuo on nyt lähinnä moottoripyörän korvike vaikka nopeuttahan tuo ei kelaa kuin sen 40 km/h mutta harva traktorikilpinen mönkijä kyllä niin hitaasti tuolla liikenteessä menee, miksihän ? ;D
Se on veikeä ajaa kun ei se kulje, heti kun peukaloa ojentaa on vajaa viiskymmentä vauhtia ja rupee rajotin pätkimään. Vaan kivoja leluja.
-
En tiedä, kuinka ikämies isäukko on, mutta tuohan saattaisi olla ratkaisu siinä vaiheessa, kun vallesmanni uhkaa kortin viedä. Jättäisi sentään T-kortin jäljelle niin pääsee vielä kauppareissut sun muut hoitamaan, ja lumet ajamaan pihalta. Ite hankin mönkijän kun täytän 70, sellaisen, jossa ei tarvi jalkaa heittää korkealle päästäkseen kyytiin. Ovat varmaan sitten sähkökäyttöisiä, meinaan 2040 luvulla.
Miten se lienee tuon kortin kanssa? Eihän siinä autokortissa lue missään että 'T'. Eihän sitä silloin ole. Sama 'mopoautokortin ' kanssa: Jos autolla ajo tyssää, niin, niin ei sillä mopoautolla saa ajaa, ellei hanki korttia.
-
Saattaa olla noin. Ellei sitten pysty neuvottelemaan, että saisi T:n pitää.
-
Ei ole tuota Vallesmanni ajatusta ajateltu sen kummemmin kun isän suunnitelmana on antaa tuo traktorimönkijä neljän vuoden päästä sitten mopokortti-ikäiselle pojalle josko tuota sitten huolii, mistä tuon tietää. ;D
Olisipa mun nuoruudessa ollut tuollainen vaihtoehto mopolle. 42 heppainen ja reipas 600 kiloinen, sehän tuntuu kuin rantakirpulla ajaisi, rallirattikin.
(http://karavaanari.org/kuvat/1439950624.jpg) (http://karavaanari.org/kuvat/1439950634.jpg)
Tuossa kun asutaan vajaan neljänsadan metrin päässä vanhemmista niin ehkä tässä päästään testaamaan tuota itsekkin. :P
-
Minä en ymmärrä miksi noita nelipyöriä puhutellaan mönkijöiksi, tuskin noilla pääsee soratietä huonompaan paikkaan.
Velipojan vanhalla Hondalla - olisko 350 kooltaan - vedetään helposti parin kiintokuution rankakuormia pahoistakin paikoista. Syksyllä viimeksi haastattelin yhtä kaveria vetoksaan uudenkarhealla CanAmin rattoriversiolla - ei lähtenyt, kun epäili muovien karisevan ensimmäisen kannon kohdalla :laugh: :laugh:
-
miksi noita nelipyöriä puhutellaan mönkijöiksi, tuskin noilla pääsee soratietä huonompaan paikkaan.
Pääsee niillä mutta raskiiko se on sitten toinen juttu. ;D
http://youtu.be/csp1L3kBa8o
-
Minä en ymmärrä miksi noita nelipyöriä puhutellaan mönkijöiksi, tuskin noilla pääsee soratietä huonompaan paikkaan.
Kyllä pääsee, olen ajanut saimaassa sarvia myöten sekä suossa niin syvällä ettei renkaita enää näkynyt. Kannattaa asentaa kunnon pohjapanssari sekä akseleita suojaamaan omat levynsä.
Kiva möyriä (maanomistajan luvalla) Thumb
-
Pääsee niillä mutta raskiiko se on sitten toinen juttu. ;D
http://youtu.be/csp1L3kBa8o
Missä on kärry ja rankakuorma?
-
Taitaa olla enempi hupi peliksi hankittu kevyeen käyttöön ja siinähän varmaan kestää jos ihaan tavalla kunnossa pidetään. Sorateitä ja sadekeliä varoen. Thumb
Muistan lukeneeni jonkun laatumönkijän kestotestin aikanaan, varmaan oli TM:ssa. Kilometrikustannush an oli melkoinen, ja vikoja piisasi. Silloin päätin, että en hanki ennen kuin on oikeasti tarvetta.
-
Tuossa tuommoinen pieni nökkönen MÖNKIJÄN perässä...
(http://karavaanari.org/kuvat/1439981474.jpg)
-
Tommonen Honda on Kopparössä, silla aurataan teitä, ajetaan puita saareen talvella, lauitetaan vaunuja joillekin mahdottomiin paikkoihin (mihin ei keula edellä saa autolla) jne. Työkalu eikä kiinan lelu
-
Kilometrikustannushan oli melkoinen, ja vikoja piisasi.
Mönkijää kun pitää moottorikelkan vaihtoehtona (mitä nyt mönkijällä saa ajaa liikenteen seassa) silloin nuo käyttökulut ovat käytännössä samat, henkilöautoon nähden tuplaten sataa kilometriä kohden.
-
Mulla oli muutaman vuoden trapperin 400 4*4 kiinankömpijä ja hyvi pelasi. Vetarien kumit jouduin vaihtamaan, muuta vikaa ei ollut koko aikana ja takuulla sai kyytiä tuo mönkijä. Kyllä kiinalaiset tekevät kelpoisiakin laitteita nykyään.
-
Mulla oli muutaman vuoden trapperin 400 4*4 kiinankömpijä ja hyvi pelasi.
Kömpijä eli siis tieliikennemalli... oliko siinä se penkki sellainen erillinen, jälkikäteen laitetun oloinen selkänojallinen versio ? Joo kyllä nuo kiinalaisetkin nykyään osaavat kuulemma tehdä kelpo laitteita ja nykyisinhän ne myös omistavat vallan mainioita, perinteisiä merkkejä. ;)
-
Kömpijä eli siis tieliikennemalli... oliko siinä se penkki sellainen erillinen, jälkikäteen laitetun oloinen selkänojallinen versio ? Joo kyllä nuo kiinalaisetkin nykyään osaavat kuulemma tehdä kelpo laitteita ja nykyisinhän ne myös omistavat vallan mainioita, perinteisiä merkkejä. ;)
Ei ollut mitään selkänojia, oli ihan vaan tieliikenne mönkijä. Kiva leluhan se oli ja vastaavanlainen tulee tilalle jossakinvaiheessa. Hiukkasen vajaata satkua se kulki ja oli maantielläkin ihan kohtuullinen ajettava. Möin poies kun tuli ensimmäinen matkailuauto, emäntä kyllä keväällä puheli että olisi kiva jos sellainen tallista löytyisi.
-
Trapperi mullakin oli joskus,nimimerkistä päätellen :D ,700xl tieliikenne,oiva peli kun sai pikkuviat korjattua,maadoitusongelmia,vetoakselien suojakumit,variaattorin ykssuuntalaakeri,tosin kaikki meni takuuseen. Lumityöt tuli tehtyä mökillä sillä ja hienosti hoitui, tallista löytyy vielä 27" renkaat jos joku tarvii
-
Suurin ongelma noissa on umpisurkea jousitus. Niissä on säästetty vähintään sen mitä muissakin osissa. Muovit ei kummoisia ole mutta ne ei ajamista haittaa, huono alusta kyllä. Toki rahalla saa asiaa parannettua vaikkei ihan ihmeitä silloinkaan saa aikaiseksi.
-
Suurin ongelma noissa on umpisurkea jousitus. Niissä on säästetty vähintään sen mitä muissakin osissa. Muovit ei kummoisia ole mutta ne ei ajamista haittaa, huono alusta kyllä. Toki rahalla saa asiaa parannettua vaikkei ihan ihmeitä silloinkaan saa aikaiseksi.
Minunmielestä alusta oli hyvä, toimi metsässä ja toimi tienpäällä. Muovit oli heikkoja, se unohtuikin jo että astinlaudan sivumuovit hajos heti alkuunsa. Muutoin toimiva peli.
-
Alusta on pintakova ja huonosti vaimennettu. Joustovaratkin osin noista jousista ja iskareista johtuen lyhyet. Kyllä sillä tasaisella ja körötellen pärjää mutta ei vaikeammassa maastossa.
-
juu jousitus on hanurista,aivan liian kova vaikka itelläkin oli säädetty pehmeimpään kohtaan,mutta kyllä maastossa etenee samallalailla kuin muutkin merkit,tosin tehoa sais olla lisää jossain kohtii
-
Ja TM:ssä sanottiin Trapper UTV:n jousituksen olevan pintakova mutta hiekkatieajossa kuulemma parasta A-luokkaa.
Niin ja poika tuumasi tänään jutelleen ukkinsa kanssa että "mä maksan sitten mönkkäristä osan joten se on sitten myös mun." Tuleepa traktorimönkijästä sitten pojan ensimmäinen uutena ostama moottoriajoneuvo josta on myös itse osan maksanut. Täytyneeköhän opettaa pojalle puunaamisen jalo taito.... ;)
Mutta hyvä kuulla että Trapper kiinanihmeenä on myös karavaanareiden mielestä ihan soiva peli, eli toimii siinä missä tuplasti kalliimpi Can-Am tai Polaris. Thumb
-
Juu tuo mun juosituskokemus on -09 mallin tl-pelistä,ehkä UTV pelissä on jo sitä parannettu näissä uusimmissa
-
Varmasti ajaa asiansa, se on tuo jousitus makuasia ja mulla oli aina jouset jäykimmälle säädettynä. Hiukan vajaa kolmevuotta oli minulla ja oli kiva laitos Thumb. Siitä sitten heti opettamaan pojalle vastuuta kalustostaan Thumb
-
.... eli toimii siinä missä tuplasti kalliimpi Can-Am tai Polaris. Thumb
Missä luki ? Vai päättelitkö itte ;)
-
Missä luki ? Vai päättelitkö itte ;)
Se on hauskaa kun vertaillaan kahta laitetta keskenään, niin kuin niiden tulisi olla tasaveroisia. Asianhan voi ajatella niinkin jotta tuplahintaisen täytyisi kestää ja toimia tupla-aika. Vasta sen jälkeen se on taloudellinen ja vertailukelpoinen halvempaansa nähden.
-
Se on hauskaa kun vertaillaan kahta laitetta keskenään, niin kuin niiden tulisi olla tasaveroisia. Asianhan voi ajatella niinkin jotta tuplahintaisen täytyisi kestää ja toimia tupla-aika. Vasta sen jälkeen se on taloudellinen ja vertailukelpoinen halvempaansa nähden.
Ihaa taisi sanoa eli toimii siinä missä tuplasti kalliimpi Can-Am tai Polaris.
Kysymyksessä ei ollut hinta/laatu suhteella laskettu tasavertaisuus, en ainakaan ymmärtänyt missä ei mitään uutta.
-
Ihaa taisi sanoa eli toimii siinä missä tuplasti kalliimpi Can-Am tai Polaris.
Kysymyksessä ei ollut hinta/laatu suhteella laskettu tasavertaisuus, en ainakaan ymmärtänyt missä ei mitään uutta.
Näinhän se ihaa taisi kirjoittaa, jätetään siis hintalaatu vertailu sikseen. Kiinanihmeiden vs laatumerkkien ajettavuus ja toimivuus eroihin en ota kantaa. Minulla kokemusta tosiaan vain tuosta trapperista niin vertailukohta puuttuu.
-
Tarkoitin tuolla vertauksella sitä että jos se tuo kiinassa valmistettu Trapperi toimii normaalikäytössä siinä missä tuplasti kalliimpi merkkituote niin sehän on turhaa silloin maksaa ylimääräistä.
Meillä hyvä vertailukohde löytyy autoista, eli Dacia ja Toyota. Daciaa ei ole tarvinnut käyttää ylimääräisillä korjaamo/huoltokäynneillä yhtään sen enempää kuin Toyotaakaan, eli luotettavuushan se lienee jokaiselle omalla rahallaan ostavalle se tärkein juttu.
-
Eli säähän voit myyvä Toijotan poes, ostaa toinen Dacia ja hummata loput ;D
-
Kyllä minulle merkkaa enemmän hyvä suunnittelu ja laadukas toteutus. Luotettavuuserot on kuitenkin pääosin pienet ainakin autoissa, noin pääosin.
Mönkkäriä ei taas tällä hetkellä ole mutta kun oli niin trapperi ei vain ollut toimiva vaihtoehto meille. Meidän treeniporukassa yhdellä sellainen oli mutta oli aika rasittava kapine.
Välitykset etenkin pakilla liian pitkät ja se alusta muutenkin. Sitä vinssattiin huolella ja paljon. Kyllä se helpoilla siirtymillä tuli siinä missä muutkin mutta sen jälkeen alkoi suunnitteluun ja valmistukseen käytetty aika ja raha tulla esiin.
En pitänyt ollenkaan pahana laatulaitteen hintaa mikä piti maksaa osto- ja myyntihinnan erotuksen ominaisuudessa. Piti hintansa hyvin ja se summa mitä lopullisesti jäi maksettavaksi ei kovin paljoa enempää ollut kuin jos olisi ostanut kiinankoneen ja katsonut mitä sille kaverilla jäi osto- ja myyntihinnan erotuksena.
Lähetetty minun SM-A300FU laitteesta Tapatalkilla
-
Ihaan filosofia vehkeestä käytön mukaan on ihan toimiva läpi kaluston. Normaali eli kevyt ja hyvin suojeleva käyttö ei vaadi tuplahintaista laitetta.
Itse kokisin rajoittavana, joskin joltain osin on jopa pakollista, kun resurssit on rajalliset. Laiturissa ei ole Minoria eikä Targaa, joten jäädään sitten kovemmalla tuulella rannalle, esimerkiksi.
Täytyneeköhän opettaa pojalle puunaamisen jalo taito.... ;)
Opeta mieluummin hitsaamaan. Paljon hyödyllisempää ja voi tulla taito tarpeeseen.
-
Normaali eli kevyt ja hyvin suojeleva käyttö ei vaadi tuplahintaista laitetta..
Tiedän ettei isä aio mönkijää viedä mökkitietä huonommalle eli ajaa samoja teitä kuin katumaasturilla niin eiköhän se halvempikin laite aja saman asian siinä kuin tuplasti kalliimpikin.
Olipa jopa puhetta että jos siihen hankkisi auton kesärenkaat, eli maasto-ominaisuuksilla ei niin väliä.
Neljän vuoden päästä kun mönkkäri siirtyy sitten pojalleni niin se on sitten hänen vastuulla. Nyt on vielä hänellä hyvin aikaa harjoitella.
Ei ihme että traktorimönkijät ovat innostaneet teinejä ja varsinkin heidän vanhempiaan, mopokortti kun maksaa kymmenkertaisesti sen mitä traktorikortti. Thumb
-
No tuo muuttaa asian kokonaan. Mönkijä mökkitiekäytössä on jotain ihan muuta kuin missä minä ajattelen mönkijöitä käytettävän. Itselläni se oli hetken puunajossa (siihen se oli liian hidas ja heppoinen) ja maastoajossa. Vähän kilpailemistakin.
Tuollaiseen käyttöön on tosiaan melko sama mikä on alla kunhan kestää nipussa.
-
No nyt haettiin töiden jälkeen mönkkäri ja isä tuumasi että ajappa sinä tulevan mönkijän omistajan kanssa Polaris kotiin...
Tästä se kotiin ajo alkaa..
(http://karavaanari.org/kuvat/1440521445.jpg)
Ekaksi tietty Iisalmen Prisman ABC:lle tankkaamaan, tankki olikin helppo tankata piripintaan kun sehän on kuin kanisteriin tankkaisi..
(http://karavaanari.org/kuvat/1440521477.jpg)
Ei viitsitty ajaa 5-tietä rekkojen seassa ja kun sisäänajokin oli päällä niin mentiin sitten hiekkatietä pitkin, 33 kilometriin meni reipas 50 minuuttia aikaa, näkymä on kuin autossa konsanaan.
(http://karavaanari.org/kuvat/1440521618.jpg)
kojelautaa...
(http://karavaanari.org/kuvat/1440521653.jpg)
Ja tässä ollaan nyt ajeltu reipas 30 kilsaa kylällä poikien kanssa ja kun bensamittarissa yksi palkki hävisi, oli sopiva hetki tarkistaa keskikulutus, tankkiin meni n. 5 litraa ja kilsoja 62 joten kulutus maantie/kyläajossa 8 l/100km
-
Hieno homma kun nälkä kasvoi syödessä!
Huolettomia kilometrejä luvassa verrattuna kiinanihmeisiin, se vaan on raaka totuus. Kyllähän se tietenkin puutarhatraktorina menee melkein mikä vain kiinantekele. Jos vaan aikaa/taitoa/intoa askarrella ja vaihtaa osia parempiin. Itse vietän vapaa-aikani mieluummin laitteen päällä kuin alla.
Entisenä aktiiviharrastajana ja nykyisenä sunnuntaimönkijänä ei ole pelkkää mutua vaan jopa liian usein tuttavapiirissä nähtyä.. Kaikki vaan ei millään usko, kun onhan niissä se takuu! Ei vaan se takuu paljon auta kun usein saat vain uuden samanlaisen osan käteen eikä se kestä sitä hetkeä kauempaa. Sen osankin saa vain silloin/sen aikaa kun maahantuoja on olemassa ja kyseistä mallia saatavana. Ei aina kovinkaan kauaa.. Mukana on toki myös luotettavia toimijoita ja osa idänihmeistä parantunutkin paljon.
Mieluummin vaikka 10v vanha huollettu/huoltapidetty merkkilaite on oma suositus mönkkäriä himoitsevalle. Maksaa monesti saman mitä uusi ja takuullinen halpaversio. Se kuitenkin pörisee luultavasti vielä sittenkin kun se uusi kiinalainen on jo haarukoina.
Harmillisesti se näkyy kyllä käytettyjen laatulaitteiden hinnoissa.
-
Onneksi ensihuuma Trapperiin laantui ja isälle riitti kun näytin Polariksen tämän hetkistä tarjousta jossa lämpöohjaamo tarjotaan samaan hintaan kuin mitä aiemmin perus RZR 570 maksoi. Ja onhan tämä Polaris laadukkaasti tehdyn näköinen myös alustaltaan, ihan kuin normi katumaasturi, vaan pienemmässä mittakaavassa. Ehkä se on uskottava, Polaris on mönkijöiden Rolssi.
-
^Missäs se on tuo polaris tehty, saakos tuosta tuota koppia kesäksi poies vai onko kiinteä?
-
Tyypitetty on Italiassa mutta valmistusmaasta ei vielä tietoa. Kyllä tuon ohjaamon saanee poiskin kun sitä myydään jälkivarusteisena perus RZR:lle mutta kyllä se siinä saa olla, on enemmän auton tuntuinen. ;D
-
Onneksi ensihuuma Trapperiin laantui ja isälle riitti kun näytin Polariksen tämän hetkistä tarjousta jossa lämpöohjaamo tarjotaan samaan hintaan kuin mitä aiemmin perus RZR 570 maksoi. Ja onhan tämä Polaris laadukkaasti tehdyn näköinen myös alustaltaan, ihan kuin normi katumaasturi, vaan pienemmässä mittakaavassa. Ehkä se on uskottava, Polaris on mönkijöiden Rolssi.
Siitä onko se Polaris se rolssi voidaan olla montaa mieltä. Se menee sitten ikuiseksi leikkimieliseksi makuasiaväännöksi harrastajien kesken.
Oishan se Can-am Commander kuitenkin aika peli.
Ei vaan taida saada vielä raktorina. (mutu)
Loistavan valinnan teitte ja säästytte vielä monelta harmilta.
-
Siitä onko se Polaris se rolssi voidaan olla montaa mieltä. Se menee sitten ikuiseksi leikkimieliseksi makuasiaväännöksi harrastajien kesken.
Mitä ne semmoiset harrastajat On? Niitä kun rällää pitkin metsiä, mistään säännöistä ja laeista välittämättä?
-
Mitä ne semmoiset harrastajat On? Niitä kun rällää pitkin metsiä, mistään säännöistä ja laeista välittämättä?
Juurikin niitä! Taitaa sama porukka ajella moottorikelkoilla taimikoissa ja kouluja sytytellä kulkimillaan. Osa näistä kokopäiväperkeleist ä ajelee vielä kesälläkin kelkoilla pitkin järviä. Että ilkeevätkin ihmiset hartastaa, kyllä mää nii mieleni pahotin..
-
Kaikessa harrastamisessa mielestäni pitää selkeästi erottaa toisistaan kaksi ryhmää, ne jotka noudattavat lakeja ja asetuksia ja ne jotka eivät niitä noudata. Jos ensimmäisenä mainitun ryhmän toimista aiheutuu jonkinlaista haittaa, ne keskustelut käydään muualla, ei osapuolien kesken koska he eivät riko lakia. Lakia noudattavaa ei voida syyllistää koska ongelma on silloin päättäjien ”ammattitaidossa”.
Kokonaan eri asia on tämä viimeksi mainittu ryhmä joka toiminnallaan aiheuttaa ongelmia muille ihmisille ja myös tälle saman harrastuksen alla toimivalle lakia noudattavalle harrastajaryhmälle. He ovat niitä ”öykkäreitä” jotka pilaavat koko harrastajakunnan maineen. Tämä on asia joka pätee kaikkeen harrastamiseen.
No, se siitä. Suomalainen vanha filmi, huru-ukot olisi ehkä aika päivittää ja filmata uusiksi, kun tuntuu ainakin tuo "ukkojen" käyttämä kalusto kokeneen aikamoisen muutoksen.
-
Mitä ne semmoiset harrastajat On? Niitä kun rällää pitkin metsiä, mistään säännöistä ja laeista välittämättä?
Niitäpä hyvinkin, juuri niitä.
Aivan kauheita kaikki harrastajat ja joka lajissa, kaiken pahan alku ja juuri. Ne aktiiviharrastjat juuri ei koskaan noudata mitään sääntöjä tai lakeja!
Aivan kuten ne karavaanarit! Ilkeävät semmosta harrastaa. Tukkivat tiet tahallaan ja tyhjentelevät paskapöntöt pitkin p-paikkoja ja parkkipaikkoja. Leiriytyvät luvatta viikkokausiksi toisten maille ja jättävät jälkeensä roskaröykkiöt ja revityt maat. Taitaa olla suurin osa metsäpaloistakin puskissa asustavien karavaanareiden grilleistä lähtöisin.
Ja ne leirintäalueilla harrastavat vasta kauheita on. Siellä vain ryypätään ja rellestetään. Kaiken maailman riettautta harrastetaan.
Joopa joo. Asenne kohdallaan....
-
Mulla ei ole ollut mönkijää, enduroa ja/tai moottorikelkkaa osaksi juuri siitä syystä, että maastokäyttö vaatisi periaatteessa aina luvan. Vaikkei häiriköisikään.
Tuossa suhteessa vene ja matkailuauto on helpompia.
-
Aivan kauheita kaikki harrastajat ja joka lajissa, kaiken pahan alku ja juuri. Ne aktiiviharrastjat juuri ei koskaan noudata mitään sääntöjä tai lakeja!
Miten mönkijää 'harrastetaan'?
-
Ainakin kerran Italiassa campingilla yksi ajeli kauhealla vauhdilla ympäri aluetta ihan hupina. Harrastus loppui lyhyeen kun sattui ihmiset pillastumaan asiasta Thumb
Meillä Kopparössä sitä ei harrastekäyttöön käytetä. Vaan töihin
-
Miten mönkijää 'harrastetaan'?
Juurihan sinä aikaisemmassa viestissäsi sen kerroit...
Jotku toki ajaa kilpaa asfalttiradalla, osa crossia tai enduroa tai suunnistusta. Osa retkeilee ja ajelee pidempiä useamman sadan kilometrin reissuja ihan matka-ajoa. Osa rämpii mutaränneissä. Maastomöngintää tavoitteena saada laite kiinni aina pahempaan paikkaan. Työkäyttökin mönkijällä monesti "harrastusta". Lumityöt, puunajot, hirvien metsästä hakeminen jne jne. Lisävälineitä nykyään hurja määrä, hydrauliikkaa, maatalauskoneita jne. Varustelu tuntuu olevan monille iso osa harrastusta.
Jotku häiriköt vielä rakentaa ja raivaa luvallisia ajoalueita ja uria ihan talkoina. Jotku ihan kaupallisessa mielessä. Myös isoja ajotapahtumia ja kokoontumisia ympäri suomea.
Eli hyvin laidasta laitaan, melkein mielikuvitus rajana. Ihan kuten harrastuksissa yleensä. "Mönkijöitä" kun on hyvin monenlaisia katukilpureista mutahirviöihin. Tieliikenne ja traktorimalleissa ajomahdollisuudet laajenee valtavasti. Koko Suomi täynnä hienoja soratieverkostoja jotka ainakin itselleni vastaa moottorikelkkareitt ejä.
Yleensä lajin kuin lajin harrastajat välttää aiheuttamasta pahennusta ja häiriötä. Aina kuitenkin löytyy se pieni porukka joka pilaa kaikkien maineen nimenomaan perseilemällä laittomasti ja järjettömästi. Sama juttu joka lajissa. Karavaanailussa, moottoripyöräilyssä, pyöräilyssä, veneilyssä jne jne.
-
Mulla tuo oma "lelu" on sekä hupi että työkäytössä, enimmäkseen kyllä huvivoittosta !
Talvella puittenkuskausta ja lumihommat hoituu pihasta ja yks mökkitie tulee pidettyy puhtaana ihan vaan huvikseen ettei yhden vanhan vaarin tarvii fordsonilla jyryyttää Thumb
Pääsääntösesti kyllä käyn sillä itteeni tuulettamassa pitkin maita ja mantuja, ja sillon sepeli roiskuu ja mättäät saa kunnolla kyytiä !
Mulle tärkeetä on "oletettu kestävyys" ja teho, sillon kun itteeni tuuletan niin hanan kun laittaa "pohjaan" pitää koneen kiekasta eikä pitää tukahdutettuu pöhinää !! :laugh:
(http://karavaanari.org/kuvat/1440599165.jpg)
-
Meilläpäin on sellainen herras-sopimus naapureitten/maanomistajien kanssa et ajella saa kunhan asiallisesti ollaan Thumb ja se on toiminut jo monta vuotta...myös kelkkojen osalta. Tää maaseudun "autioituminenkin"vai ruokkii tuota meidän harrastusta kun ne vähätkin"valittajatkin" muuttaa yleensä sinne kaupunkiin kun siel on sit niin paljon parempaa.... :P