Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: JeanS - 28.10.2013 kello on 19:00
-
Mitenkäs näin tiukkoina taloudellisina aikoina ihmiset huollattavat autojaan?
Itse kävin juuri hakemassa Teboilin Diamond Diesel öljyä 8litraa, öljynsuodattimen, dieselsuodattimen, alkuperäisen ilmansuodattimen, öljypropuntiivistee n sekä parkkipolttimot. Tarvikepaketin kokonaishinta oli 128€.
Viikonloppuna olisi tarkoitus tehdä huolto. Huoltoon tulee kuulumaan kaikki mitä huolto-ohjelmassa sanotaan ja vielä enemmänkin.
Itselläni on tilat, työkalut, sekä ehkä keskivertoa enemmän autojen kanssa puuhastelukokemusta .
Laiskuuttani huollatin aikaisemmin eri huolloissa, mutta huoltojen heikko laatu, sekä kalliit hinnat saivat aikaan sen että päädyin sitten tekemään nämäkin työt itse.
Huoltoväliä olen öljyjenvaihdon osalta pudottanut siten, että 10tkm välein pudotetaan vanhat pois ja uudet suodattimen kera sisään.
Ihan hyvälle tuntipalkalle pääsee kun itse tekee, vaikka ymmärrän kyllä että kalliin työvoiman maassa pitää parisataa euroa laittaa osien hinnan päälle jotta korjaamotkin elävät.
-
Ite olen huollot tehnyt aina! paitsi kun toyotä oli aikoinaan takuussa niin ne huollot piti teettää Juhan-Autossa täällä oulussa.Jarrupalat ja levyt olen vaihattanut laiskuuttani... a-autoon olen ite tehnyt huollot JK: työpaikan hallissa...
-
Minulle eräs nuori mies hoitaa auton huollot.
Noutaa kotoa ja palauttaa sitten myöhemmin.
Itesellä ei ole paikkaa missä tekis, niin helpolla
pääsen.
Hintakin on sopiva meille molemmille.
Ja on tavattoman ajattelevainen sekä avulias.
Kyllä noissa nuorissa on tulevaisuus. Thumb
-
Meillä huolletaan ja korjataan itse kaikki mikä pystytään ja osataan voi sitten käyttää nekin säästetyt rahat harrastamiseen.
Sent from my GT-S7710 using Tapatalk
-
Hyndai huollot on aina teetetty merkkiliikkeessä.Pa itsi seuraava.Kysyin Autosalpa:sta seuraavan öljyjä ja suodattimia sisältävän huollon hinnan 550e.Vähän paljoksun tuota hintaa ja tein kyselyn läheisellä Boch service korjaamolla,220e.Arvatkaas kumpaan auto viedään.Oudon suuri on huoltojen hintaero.Molemmissa paikoissa katsottiin netistä mitä huoltoon kuuluu kyseisillä kilometreillä.Uskal lan rauhassa luottaa että molemmissa osataan vaihtaa öljyt,koska tuossa ajomäärässä ei ole muita tarkistus kohteita. :-\
-
Ite tekisin jos ois sellaiset tilat. No viimeksi hiukka huonommissa tiloissa huolto-ohjelman mukaisen huollon tein. Seuraavaa en kyllä tee tai ainakin sitä mieltä nyt.
-
Nykyään tulee huollatettua liikkeessä. Ihan ajankäyttö ja mukavuus syistä. Vuosia huolsin itse, jopa jotain isompia remontteja yli tehtyä. Nykyään ei edes jarruremonttiin tule ryhdyttyä. Tuolla Oulun (vai kuuluuko se Kempeleeseen?) ER-WO:lla huollatan Suben. Itse painun uimahallille siksi aikaa ja teen pitkän treenin jonka päälle kunnon lounas vaikkapa kiinalaisessa. Sen jälkeen auto alkaa ollakin huollettu. Oisko tämä nyt sitten se "miehinen hemmottelupäivä" ? Ei tarvi käsiä liata ja saa ottaa aamupäivän ihan itselleen. Tosin onhan ne kädet liattu useaan otteeseen tienattaessa sitä rahaa joka huoltoon menee. Mutta olkoon tämä nyt mun elämän pientä luksusta.
Josta tuleekin mieleen, että edelleen autossa etulaikat kaipaa uusimista ja talvirenkaita ruuvaillessa huomasin toisen tasonsäädöllisen takaiskarin olevan tyvestä kostea. Kallista välihuoltoa tietää. Puuh...
120tkm siis mittarissa ja huolto erittäin ajankohtainen.
-
^
Kuullostaa todella hyvältä hemmottelupäivältä. Vielä jos illalla kotona vaimo....
-
Pohjanmaan Autohuolto huoltaa mun Volvon hyvällä ammattitaidolla ja "Volvokokemuksella".
Tuntihinta hieman halvempi kuin merkkikorjaamolla ja tekevät sen mitä pyydän tekemään. Hinta tulee tarkastuksineen halvemmaksi kuin merkkihuollon "Essential huolto". Öljyt sama gastrol ja suodattimet vastaavat kuin merkkihuollossa, mutta hinta niissäkin halvempi.
Huollolta löytyy varastosta paljon volvon OE-osia, mm. viime huollossa laitettiin moottorin ylätuki, joka ei ollut sinisessä paketissa, mutta osa on sama kuin "sinisen" myymä, mutta volvon varaosanumero oli mirklattu sileäksi.
-
http://www.iltalehti.fi/autot/2013103017665989_au.shtml
-
Eilen käytin civikkini 20tkm huollossa,eli öljyt,suodatin,raitisilmasuodatin,pyyhkiänsulat,renkaidenvaihto ja säilytys niin hinta oli 180 ekua,ei mun mielestä ollut kovin paha hinta.
-
Volkkkari ensihuollossa eilen. Hintaa tuli sijaisauton kanssa 270 euroa. Seuraava huolto syyskuussa 2015.
Ei tämä kovin kallista ole.
-
Jakohihnan vaihdatan korjaamolla. Huolloista en ole maksanut mitään, tarvikkeista vähän.
-
Volkkkari ensihuollossa eilen. Hintaa tuli sijaisauton kanssa 270 euroa. Seuraava huolto syyskuussa 2015.
Ei tämä kovin kallista ole.
Onhan tarra kunnolla kiinni. >:(
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288616068064.html
-
Ja jos on Tsi bensakone niin totaalinen tuho kohta edessä...
Ei auta vaikka olis konetta huoltanu ohjeiden mukaan..
Ja warsinnii jos on Skoda... :(
No toivottavasti ei kuitenkaan... ;D
-
Onhan tarra kunnolla kiinni. >:(
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288616068064.html
Halpahan tuo tarra on Wolkkarilla - Detskun tyyppikilpi kustansi 200eur ja ite sain vielä siihen hintaan irrottaa vanhan ja liimata uuden paikoilleen - oli muuten se alkuperäinen kunnon liimalla kiinni Thumb
-
Volvo huollettu eilen.
Öljynvaihto ja suodatin alustan tarkastuksen kera 130eur - öljynä suosituksen mukainen Gastrol.
Ilmansuodatin erikseen haettuna 20eur (FRAM) ja itse vaihdettuna - samalla öljyä saranoihin.
Parin viikon päästä menee tarkastuksen kommenttien perusteella vasen etulaakeri ja saman puolen vetarin stefa vaihtoon. Thumbd
-
Huolto tuli tehtyä tänään.
Vajaa kolmetuntia meni aikaa, kun lisätyönä putsailin turbon välijäähdyttimen ja vaihdoin taas talveksi uudet Night breakerit ajovaloiksi.
Kesän ajelin Philipsin Visioneilla, ja yllättävän vähän niissä näytti olevan puolenvuoden käytön jälkeen kirkkauseroa näihin Osramin Night beakereihin.
Nyt saa pakkaset tulla, kun on auto viimeisen päälle talvikunnossa.
-
Takuu kun on ummessa, jää kyllä marmoritiskihuollot . Kongreettista huolloissa ei yleensä tehdä, kuin öljyt+suodattimia. Eli eipä ole hintansa väärti, nuo tarkastuksen joita on hirveä määrä, osaa tehdä itsekkin. Vaihtohintaankaan kun ei kauheasti vaikuta.
-
Edellisen Toyotan kohdalla huoltoihin meni kolmen vuoden ja 60 tkm matkalla huoltoihin n. 830 €, vertailun vuoksi TM:n 60 tkm käyttötesteissä huoltohinnat ovat olleet seuraavat:
Kia Ceed 760 €
Mazda CX-5 980 €
Volvo S60 880 €
MB B180 720 €
Eli äkkiseltään voisi kuvitella keskivertoautoilija n, joka ajaa autollaan n. 20000 km per vuosi huoltokuluiksi n. 270 €/vuosi, silloin siis kun autoaan käyttää merkkiliikkeessä.
-
Onhan tarra kunnolla kiinni. >:(
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288616068064.html
Edellisen Volkkarin käytin kerran katsastuksessa jolloin ystävällinen katsastusmies varoitti tästä tarraongelmasta. Laitoin vähän liimaa lisää.
Tätä nykyistä tuskin minä katsastuksessa käytän, mutta tarra näyttää olevan kunnolla kiinni.
-
Eli äkkiseltään voisi kuvitella keskivertoautoilija n, joka ajaa autollaan n. 20000 km per vuosi huoltokuluiksi n. 270 €/vuosi, silloin siis kun autoaan käyttää merkkiliikkeessä.
Eipä tuo kauas heitä. Subarussa menee suunnilleen 180€ ja 320€ vaihdellen 15tkm välein. Ja 60tkm välein isompi huolto. Eli jonniin verran yli tuosta arviosta menee. Sekä itsellä on tapana vaihdattaa myös laatikon (molemmat perät) öljyt 60tkm välein vaikkei huolto-ohjelma sitä erikseen käske. Nämäkin nostaa hintaa.
Nyt seuraava huolto onkin sitten kalliimpi kun eteen tarvii jarrut (levyt & palat) ja takana toinen iskari on kosteana, joten taitaa tasonsäädölliset mennä uusiksi (auts!). Voipi olla useamman satasen tikki jo pelkät iskarit. Katsotaan nyt. Mieluummin kuitenkin huollatan autoa, kuin korjautan ennenaikojaan ilmaantuneita vastenmielisiä vikoja.