Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: Stara - 21.10.2013 kello on 18:26

Otsikko: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: Stara - 21.10.2013 kello on 18:26
Onkos jollain jo syntynyt vastaavia kokemuksia ... http://www.hs.fi/autot/Mystinen+p%C3%B6ly+rikkoo+moottoreiden+jakohihnoja+Oulussa+/a1305735584512  ?





Edit: Otsikkoa hiottu, että asia selviäisi
- Alan
Otsikko: Vs: Kokemuksia?
Kirjoitti: hartsakoski - 21.10.2013 kello on 18:32
No ei oo kokemusta vaikka Oulussa asunkin ;D.Onnes Ooppelin jakokeskus toimii kettingillä ja Ducatoon tulee niin vähän kilsoja ettei kerkiä vaikuttaa. :P :P.Kai tuossa jotain perää on?
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: Topelius - 21.10.2013 kello on 19:57
8v asuttu Oulussa ja sinä aikana ei yhtään jakopäätä mennyt rikki...
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: jus66si - 21.10.2013 kello on 20:27
Minkähänlaista tiesuolausliuosta tuolla pätkällä käytellään? Uskoisin että kyse on kemikaalivesisumun kyllästämien hihnapyörien nopeutunut korroosio ja sen seurauksena jakopään käyttöiän radikaali lyheneminen. Sama litku joka pistää nykyaikaiset sinkkikoriset autot paaliin ennen aikojaan.
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: 0yxxy0 - 21.10.2013 kello on 20:31
Toppilastako se tulee. Onneksi harvoin käyn oulussa ja sekin yleensä työautolla. Kaapunnin rajalle 20km eikä oo asiaa sinne.
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: aaoulusta - 21.10.2013 kello on 20:35
Kestääköhän nuo remmit kovaa pakkasta?? josko ne on afrikan malleihin suunniteltu....
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: K.E.V - 21.10.2013 kello on 20:58
Kestääköhän nuo remmit kovaa pakkasta?? josko ne on afrikan malleihin suunniteltu....
Jos tuo vaiva on esiintynyt vain Oulun ympäristössä ?
En mitenkään usko että Oulu on maailman ainoa "arktinen alue"  :laugh:
Olettaisin jopa kansakoulupohjalla että esim Ruotsista ja Norjasta löytyy ihan yhtä kylmiä paikkoja.  ;D
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: aaoulusta - 21.10.2013 kello on 21:05
Jos tuo vaiva on esiintynyt vain Oulun ympäristössä ?
En mitenkään usko että Oulu on maailman ainoa "arktinen alue"  :laugh:
Olettaisin jopa kansakoulupohjalla että esim Ruotsista ja Norjasta löytyy ihan yhtä kylmiä paikkoja.  ;D
     Niinpä!  heitinki hatusta ajatuksen..se on taas tosi asia että se on tämä suur-oulu joka siellä kiristää  remmiä autoissa ja kuskeissa..
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: trumatic - 21.10.2013 kello on 21:06
Kohta se joku viherpiiperö syyttää kallioparkkia  :D
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: trumatic - 21.10.2013 kello on 21:07
     Niinpä!  heitinki hatusta ajatuksen..se on taas tosi asia että se on tämä suur-oulu joka siellä kiristää  remmiä autoissa ja kuskeissa..

 Thumb
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: Jushi69 - 21.10.2013 kello on 21:08
Minä veikkaisin että Talvivaaran syytä... :laugh:
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: Aippe - 21.10.2013 kello on 21:11
Minkähänlaista tiesuolausliuosta tuolla pätkällä käytellään? Uskoisin että kyse on kemikaalivesisumun kyllästämien hihnapyörien nopeutunut korroosio ja sen seurauksena jakopään käyttöiän radikaali lyheneminen. Sama litku joka pistää nykyaikaiset sinkkikoriset autot paaliin ennen aikojaan.

Tuo tiesuolaliuos voisi olla tutkimisen arvoinen asia. On ollut viime aikoina sellaista jankkia, ettei tahdo saada pesussa pois auton pinnasta.
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: aaoulusta - 21.10.2013 kello on 21:13
Minä veikkaisin että Talvivaaran syytä... :laugh:
        Se on varmasti osa syyllinen, ja kohta se on syyntakeeton jos ja kun  se kuolee ja kuopataan sakkoineen päivineen..
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: trumatic - 21.10.2013 kello on 21:17
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/oktomursketta-epaillaan-syyksi-jakohihnarikkoihin-outokumpu-kiistaa/645589/

Tuossapa juttua kalevasta
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: janitkon - 21.10.2013 kello on 21:26
Tuttu homma. Itselläni oli jakopää Skodasta finaalissa 80tkm kohdalla. Vaihtoväli valmistajan mukaan olisi ollut 150tkm. SIlloin jo sanoivat, että on nimenomaan Oulun seudulla esiintyvä ongelma.
En uskonut sanaakaan, vaihdoin autoa jakoketjulliseen. :D

Kaippa tuo sitten voi pitää paikkaansa, kun kerran oikein tutkitaankin. Jakoremmin koppa oli täynnä sellaista punaruskeaa tauhkaa. Myös kaverini Audissa loppui remeli 80tkm kilsoilla, siinä oli jo niin huonossa kunnossa, että sanoivat huollossa olleen täystuhon todella lähellä.
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: perho-ukko - 21.10.2013 kello on 21:37
Tuttu homma. Itselläni oli jakopää Skodasta finaalissa 80tkm kohdalla. Vaihtoväli valmistajan mukaan olisi ollut 150tkm. SIlloin jo sanoivat, että on nimenomaan Oulun seudulla esiintyvä ongelma.
En uskonut sanaakaan, vaihdoin autoa jakoketjulliseen. :D

Kaippa tuo sitten voi pitää paikkaansa, kun kerran oikein tutkitaankin. Jakoremmin koppa oli täynnä sellaista punaruskeaa tauhkaa. Myös kaverini Audissa loppui remeli 80tkm kilsoilla, siinä oli jo niin huonossa kunnossa, että sanoivat huollossa olleen täystuhon todella lähellä.
  Tuosta tuli vaan mieleen,asuin aikoinaan Konginkankaalla,samaan aikaan tyhjensivät Lievestuoreen jäteallasta,ajoivat sorateille sitä lietettä,oli kammottava haju,töhnää auton pohja täynnä,autot ruostui yllättävän nopesti,että sellainen ympäristö homma !
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: Mazza - 21.10.2013 kello on 21:42
Alfa 156:n TS-koneessa on alkujaan ohjeistettu vaihtovälikso 120tkm. Pohjoisiin maihin vaihtoväli lyhennettiin kuitenkin nopeasti 60tkm:in. No, itse olen vaihtanut 50tkm välein ja niin vain pamahti hihna sileäksi 43tkm kohdalla, muotoillen tietysti venttiilit siinä samalla. Ja hihnan suojakotelossa reilusti punaruskeaa tomua. Kampiakselin hihnapyörässä oli selvää kulumaa. Konetta ei koskaan kengitty kovasti kylmänä. Tuon hihnan aikana suurin osa ajosta oli juurikin 8-tietä Oulun alueella.

Hiluxista lähti puolet remmin leveydestä reissussa ja pumpun jako hyppäsi kahdella hampaalla, mutta hyvin kesti vielä 200km matkan kotiin.  ;D  Sen huoltohistoriasta ei kuitenkaan ollut mitään tietoa, joten jätetään se pois laskuista.

No, nyt on ketjukoneellinen kehonliikutin. Ja mielenrauha.
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: aaoulusta - 21.10.2013 kello on 21:46
Tuli vaan mieleen jotta okto on mustaa ja karkiaa kuonaa..mistä se ruskea väri...oulunsalon hiekkaako??
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: Alan - 21.10.2013 kello on 22:08
Myös kaverini Audissa loppui remeli 80tkm kilsoilla, siinä oli jo niin huonossa kunnossa, että sanoivat huollossa olleen täystuhon todella lähellä.

Touranissa 2.0 TDI vaihtoväli 120 t, oli reilun 100.000 km jälkeen juurikin mainitussa tilassa eli juuri katkeamassa. Kiitosta vaan Leppävedelle, jossa osasivat katsoa.

Käytiinhän sillä Oulun seudulla vähintään puolen tusinaa kertaa vuoteen...  :o
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: Jushi69 - 21.10.2013 kello on 22:50
Touranissa 2.0 TDI vaihtoväli 120 t, oli reilun 100.000 km jälkeen juurikin mainitussa tilassa eli juuri katkeamassa. Kiitosta vaan Leppävedelle, jossa osasivat katsoa.

Käytiinhän sillä Oulun seudulla vähintään puolen tusinaa kertaa vuoteen...  :o
Eikai nuo käynnit nyt sitä vielä heikennä vaan kertoo siitä että ollaan Ooppelintasolla.... :'(
Ja tietenniin waagin vehkeissä...
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: Weicco - 22.10.2013 kello on 05:16
Kohta se joku viherpiiperö syyttää kallioparkkia  :D

Tai Ubi näyttöä  :D
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: K.E.V - 22.10.2013 kello on 07:58
Kaikenlisäksi autotehtaat on jo todenneet mikä sen aiheuttaa , eli se puoli on selvä. Mutta ei vielä tiedetä mistä se tulee.
Minäkin olen ajanut 2 v aikana Oulusta kolme kertaa ohi pohjoisen tietä, pitääkö pelätä  :D
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: 0yxxy0 - 22.10.2013 kello on 08:11
Mulla meni aikoinaan nokka-akseli poikki ja remmi säilyi ehyenä, tällä autolla tuli ajeltua enempi oulussa. Sillä kannella ja nokka-akselilla oli ajettu 200tkm, remmi oli vaihdettu ohjeiden mukaan.
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: Alan - 22.10.2013 kello on 08:34
Eikai nuo käynnit nyt sitä vielä heikennä vaan kertoo siitä että ollaan Ooppelintasolla.... :'(
Ja tietenniin waagin vehkeissä...

Tai sitten se oli AD-korjaamo ja sen osat. Sitä mieltä oli VAG-osilla remontoinut pikkupaja.
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: aaoulusta - 22.10.2013 kello on 09:59
Mielenkiinnolla odotan lopullista tietoa syystä ja seurauksesta!! laturin remmiä seuraan huolesta jäykkänä
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: Alan - 22.10.2013 kello on 13:33
Mistä muistinkin, että mun vanhassa Jetassa, jonka ostin Oulun seudun pikkupitäjästä, oli omituinen vika. Laturin hihnapyörät olivat kuluneet teräviksi ja söivät hihnaa. Parkui heti kun oli vähänkin löysällä. Vaihdoin vaan hihnoja tihennetyin välein.  :o
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: massimo - 22.10.2013 kello on 14:00
Eipä ollu ducaton jako eikä laturin hihnaan tarttunu mitään töhnää (kolme viikkoa sitten vaihdettiin).
Taitaa olla noissa Oulun autoissa "Tornion tauti"  :D
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: kimi - 22.10.2013 kello on 14:11
Eipä ollu ducaton jako eikä laturin hihnaan tarttunu mitään töhnää (kolme viikkoa sitten vaihdettiin).
Taitaa olla noissa Oulun autoissa "Tornion tauti"  :D

Turha tuota on vähätellä Jos jopa autonvalmistajat ovat tuon noteeranneet ja yrittävät selvittää ongelmaa jota ei esiinny missään muualla niin asia on selvitettävä.
 Mielenkiintoiseksik in voi mennä jos yksiselitteisesti pystytään osoittamaan syy ja konerikon tai liian aikaisin hihnansa joutuneet alkavat vaatimaan korvauksia.
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: trumatic - 22.10.2013 kello on 14:22
Mistä muistinkin, että mun vanhassa Jetassa, jonka ostin Oulun seudun pikkupitäjästä, oli omituinen vika. Laturin hihnapyörät olivat kuluneet teräviksi ja söivät hihnaa. Parkui heti kun oli vähänkin löysällä. Vaihdoin vaan hihnoja tihennetyin välein.  :o

Laturin hihnapyörät oli peltisiä,niissä oli vikaa,mutta Hämeenautosähköstä sai alumiinisen niin loppu remmin huudot siihen paikkaan. Itellä oli dsl Jetta oli hyvä ja halpa ajella  Thumb
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: Alan - 22.10.2013 kello on 14:25
^

Oli ja halpa... 130 t sillä tahkosin vähintään, saattoi mennä enemmänkin. Kunnes meni kansi, myin pois kun oli muutakin laitettavaa kasaantunut ja ajoaika lopuillaan.
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: massimo - 22.10.2013 kello on 15:02
Turha tuota on vähätellä Jos jopa autonvalmistajat ovat tuon noteeranneet ja yrittävät selvittää ongelmaa jota ei esiinny missään muualla niin asia on selvitettävä.
 Mielenkiintoiseksik in voi mennä jos yksiselitteisesti pystytään osoittamaan syy ja konerikon tai liian aikaisin hihnansa joutuneet alkavat vaatimaan korvauksia.

Niin! Kukapa sitä vähättelee, mutta jos samoja ainesosia on tuossa töhnässä, mitä jää jätteeksi Tornion tehtailta, niin täytyyhän tuolla olla jokin syy-yhteys.
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: Mazza - 22.10.2013 kello on 17:30
Ai niin, menihän mulla Hiluxista laturin ja kampiakselin kiilahihnapyörät. Kahdella hihnalla pyörii apulaitteet, ja molemmista hihnapyöristä oli hihnan urat kuluneet U:n malliseksi, vaikka tapana on vaihtaa hihnat heti kun alkavat näyttää huonolta, eli turhia eivät ole juuri luistelleet. Laturin hihnapyörästä sorvasin keskiön pois ja hitsasin siihen tarvikehihnapyörän, kampiakselille löytyi varaosamoottorista sopiva.
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: 0yxxy0 - 22.10.2013 kello on 21:20
Jatkossa ohjekirjassa vaihtoväli suomessa 100tkm  paitsi oulun ympäristössä 50tkm.  ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: aaoulusta - 22.10.2013 kello on 21:25
Jatkossa ohjekirjassa vaihtoväli suomessa 100tkm  paitsi oulun ympäristössä 50tkm.  ;D ;D ;D
      /2v ;)
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: aaoulusta - 1.11.2013 kello on 20:33
Mitäs mieltä oletta sellaisesta asiasta kuin muurahaishappo .....ovat sitä levittäneet jo jonkin aikaa talavisin ...voisko olla syy ja seuraus ,
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: Aippe - 1.11.2013 kello on 20:38
Mitäs mieltä oletta sellaisesta asiasta kuin muurahaishappo .....ovat sitä levittäneet jo jonkin aikaa talavisin ...voisko olla syy ja seuraus ,

Ovatko levittäneet tielle?
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: jip59 - 1.11.2013 kello on 20:41
Mitäs mieltä oletta sellaisesta asiasta kuin muurahaishappo .....ovat sitä levittäneet jo jonkin aikaa talavisin ...voisko olla syy ja seuraus ,
Mihinkäs tuota laitetaan?... Meilläpäin se on ollut AIV-rehun säilöntöainetta. Siis ainetta joka ruostuttaa kaikki tuorerehukoneet alle aikayksikön...
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: aaoulusta - 1.11.2013 kello on 20:43
Ovatko levittäneet tielle?
     Jotain happoa ovat käyttäneet tuon suolan sijasta....muistele n jotta olisi ollut tuota..voin olla väärässäkin
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: eura665 - 2.11.2013 kello on 08:59
Täällä eteläsuomessa käytettiin kanssa jotakin kemiallista sulatusainetta kehä 3sella kun sitä paranneltiin, onkohan täälläkin kohta korjaamoilla töitä.

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk

Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: Jogi - 2.11.2013 kello on 09:50
Valitettavasti on kokemusta. Passatin AVF TDI- koneesta meni remmi toissa talvena. Jäin Pohjantielle josta hinausauton lavalla auto korjaamolle. SAH teki diagnoosin että moottoriremontti 5500€. Onneksi en jättäny sinne. Luotettava pikkupaja vaihtoi remmin, hihnapyörät, kiristäjän ja vesipumpun hintaan 480€. Koskaan en niin iloisena ole korjaamolaskua maksanut. Moottorissa ei mitään vauriota. Hammaspyörän hampaat oli kulunu niin teräväksi että oli syöny hihnan sileäksi mutta se ei katkennut. Hihna ajettu 63 tkm, reilu pari vuotta. Vaihtoväli 90 tkm.

Tyyppiesimerkki Oulun hammashihnataudista . Kilometreistä 85% ajettu Oulu +100km alueella.
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 2.11.2013 kello on 11:22
Hiukan asiasta sivuun,kun tonne itänaapuriin,kun ajoin niin en tiedä mitä myrkkyjä käyttivät ns.tien suolaukseen,kun ei meinannut saada täälä suomessa autoa puhtaaksi millään...
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: jus66si - 2.11.2013 kello on 13:33
Tuossa on ihan mielenkiintoista luettavaa talvikunnossapidon hoidosta Suomessa.

http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf3/lts_2013-13_tilaajan_kalustovaatimusten_web.pdf


http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaliumformiaatti


http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/pdf2/3201111-v-kaliumform_korroosiovaikutukset.pdf

Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: ose - 2.11.2013 kello on 13:50
Töissä VW Trensporter 4 D5 vapaastihengitäväll ä koneella. Hihnalla oli ajettu 88000 km ja vaihtoväli 90 tkm Hihnassa hampaista 1/3 jäljellä, hihnapyörät myös kuluneet. Autolla ajettu paljon 8-tietä.
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: MarkoA - 8.11.2013 kello on 01:05
Raahelaiset merkkihuollot kommentoi asiaa paikallislehdessä. toyota ja citroenliike, ei ongelmia, skodalla vikaavikaa, VW:n kommentit jostain toisaalta. Heidän kommentti oli, että koneissa ei vikaa ja remmiongelmia on kaikilla. Hmmm.
Pikainen otanta Raahen taksista: 3xVAG remmivikaisia. Touran ja 2x transportet. Yhdestä koko kone vaihtoon kun remmi loppui ennenaikojaan.
Oulussa Subarunliikkeessä ei myönnetty havaitun mitään ylimääräistä kulumaa remmeissä.

Jotenkin tuntuu, että ne on harvat ja valitut autot jotka nyt kärsii?
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: Mazza - 8.11.2013 kello on 17:53
Täytyy muistaa, että suurin osa takseista ajaa suurimman osan ajostaan muualla kuin kasitiellä. Myös esim. Subaru on niin marginaalimerkki, ettei sellaisesta merkeistä saa oikein minkäänlaista otantaa. Kuitenkin itsekin olen työn puolesta nähnyt näitä jakoremmivikaisia, ja kyllä siellä joukossa on paljon muitakin kuin VAGgilaisia. Ite en aja minkään sortin Wolkkarilla, enkä siis puolusta niitä, mutta muistutan, että ongelma koskee kyllä kaikkia kuminauhakoneita.
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: kuusaan.matti - 8.11.2013 kello on 21:03
Täytyy muistaa, että suurin osa takseista ajaa suurimman osan ajostaan muualla kuin kasitiellä. Myös esim. Subaru on niin marginaalimerkki, ettei sellaisesta merkeistä saa oikein minkäänlaista otantaa. Kuitenkin itsekin olen työn puolesta nähnyt näitä jakoremmivikaisia, ja kyllä siellä joukossa on paljon muitakin kuin VAGgilaisia. Ite en aja minkään sortin Wolkkarilla, enkä siis puolusta niitä, mutta muistutan, että ongelma koskee kyllä kaikkia kuminauhakoneita.
Subaruhan kestää!
Just nielin periaatteeni hankkia vaan ketjukoneita kun tuon Foresterin ostin.  :)
Ei oo kyllä remmitkään katkenneet, mutta lähellä oli Ooppeleissa.

Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: MarkoA - 8.11.2013 kello on 23:23
Täytyy muistaa, että suurin osa takseista ajaa suurimman osan ajostaan muualla kuin kasitiellä. Myös esim. Subaru on niin marginaalimerkki, ettei sellaisesta merkeistä saa oikein minkäänlaista otantaa. Kuitenkin itsekin olen työn puolesta nähnyt näitä jakoremmivikaisia, ja kyllä siellä joukossa on paljon muitakin kuin VAGgilaisia. Ite en aja minkään sortin Wolkkarilla, enkä siis puolusta niitä, mutta muistutan, että ongelma koskee kyllä kaikkia kuminauhakoneita.

Kirjoitin vain mitä paikkalislehti raportoi sekä "oman huollon" kommentit Subarusta kun kysäisin, että pitääkö remmi vaihtaa ennakoivasti. Vastaus oli selkeä: eli tarvitse.
Paikallislehti teki juttua jo aiemmin riippumattomasta huollosta ja kyllä siinäkin se huoltomies arveli ongelman koskevan pääasiassa vain VAG autoja.
Omaa kokemusta ei ole enkä asiasta muutenkaan tiedä. Näin vaan luki lehdessä.
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: pekkamal - 12.11.2013 kello on 12:06
Pääosa minun ajoista tapahtuu Oulun ja Raahen seudulla, mutta eipä ole ollut mtään ongelmia jakohihnojen kanssa, kun pysyy erossa noista VAG-autoista.
Jos se ongelma aiheituisi tieltä nousevasta pölystä tai tiellä käytettävistä kemikaaleista, niin niitähän pitäisi löytyä ilmanpuhdistajasta ja lämmityslaitteesta jotka imee koko ajan ympäröivää ilmaa.
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: aaoulusta - 14.11.2013 kello on 16:41
Nostampa asian ylös!!  tuossa istuessani työpaikan helepotuksessa ja sattumalta ottamaani Tuulilasin lehden lokakuu 2000 lehteä selailessani kiinnittyi huomioni sivulle 22. jossa aiheena Vikoja riittää..voisko wolkkareiden jakoremmi viat liittyä jotenki samoihin ongelmiin kuin 13v sitten.... oikein kiinnostuneille hieman puuhastelua asian johdosta, kun en viitti kirjoittaa sanasta sanaan... ;)
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: MarkoA - 18.11.2013 kello on 15:51
Kaverilla meni just Octavia dieselistä 90tkm ajetussa remmi vaihtoon. Oli aivan rajalla ettei räpsähdä. Rullat syöpyneet ihan finaaliin. 160tkm piti kestää.
Huollossa käväistessä olivat ottaneet talteen Oulun seudulla 150tkm ajetun Legacyn remmin talteen: kuin uutta vastaava. Tosin väärään suuntaan taivuttaessa pientä lohkeamaa.

Eiköhän tässä ole VAG: ja jonkun muunkin käyttämistä materiaaleista kyse. Eikä ole vain Oulun seudun ongelma. Näitä on kuultu pitkin pohjoista suomea.
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: K.E.V - 18.11.2013 kello on 15:56
Mutt jos tarkemmin aattelee. Niillä vag:n kulkimilla yhteensä peruutetaan pitemmästi kuin subaruilla mennään eteenpäin. Siis ympäri maailmaa (vähän tietysti liioitellen) . Jossain täytyy jotain olla vikaa muuallakin kuin vag:n materiaaleissa ?
ps mun vag:ssä ei ole hihnaa, ei ketjua eikä sillä ole oltu oulussa  ;)
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: MarkoA - 18.11.2013 kello on 16:02
Jossain täytyy jotain olla vikaa muuallakin kuin vag:n materiaaleissa ?

Tuo pitää paikkansa. VAG:n huollossa, maahantuojan asenteessa ja jälkimarkkinoinniss a.

Esim: http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/11/16/volkswagenin-piina-dsg-vaihteiston-vialliset-vuodet/201315962/304

Kesti aika pitkään, ennenkuin asiaan reagoidaan oikeasti. Ja miksi tämä mua korpeaa? Ihan vaan periaatteessa, kun sen verran moni tuttu on kärsinyt VW:n huippulaadusta ja takuujuttujen "hoidosta".

Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: Hauho - 18.11.2013 kello on 16:12
Kun joukossamme on ammattimiehiäkin voisiko joku heistä valottaa miten ko. merkin ja muiden merkkien jakohihnojen suojaukset poikkeavat toisistaan.
Onko esim. avointa tilaa sinne hinnalle enemmän tai muuta vastaavaa joka voi aiheuttaa jotain sipimatonta ainetta sisältävien hiukkasten, lumen, jään tms. runsaampaa menoa hihnalle?
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: pouhe - 18.11.2013 kello on 16:20
Ei se VAG:n jakopäänkotelo harvempi ole kuin monessa muussakaan autossa ja kuten tuolla aikaisemmin mainittiin, että pitäisi sitä tomua olla ilmanputsarissakin. Vähän on selittelyn makua Volkkarin huollolta.
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: K.E.V - 18.11.2013 kello on 16:37
Mut "ammattimiehet" , kertokaa miksi niitä sattuu Oulun seudulla ja VAG:lle. Ei mitään hyppyjä eri osiin missä ollut vikaa, tuskin jälkimarkkinointika an niitä kuluttaa.....
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: MarkoA - 18.11.2013 kello on 16:44
Joissakin Volvoissa remmin näkee kun hieman yrittää. Onko V kärsinyt näistä ongelmista?
Kaverilla oli ne pyörät niinkuin hapossa uineet. Syöpyneet jotenkin. Vaikea kuvitella, että kyseessä on mekaaninen, hankaava kulutus. Jotain kosteuteen, suolaan yms liittyvää vois veikata.

Tähän kun laitetaan TSi ketjut, pakkasella käyristyvät ovet, pumppusuuttimet, dsg, Audin (ja nykyään Skodan & Seatin) mutteriohjaus jne niin kuva laatutuotteesta hieman rapistuu. Olkoonkin, että ovat todella hienoja ajaa ja uutena erittäin laadukkaan oloisia autoja. 
Käytetyn ostajalle kun oikein huonosti kaikki tyyppiviat osuu kohdalleen niin siinä ei ajettavuus paljoa lämmitä. Ihan kuten ei Volkkarin lämmityslaitekaan.
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: aaoulusta - 18.11.2013 kello on 17:55
Jos ette sattuneet löytään tuota tuulilasin v2000 lehteä niin tässä se kokonaisuudessaan " wolkswagen viisisylinteriset tdi-dieselmoottorien vesipumput ovat osoittautuneet heikoiksi. Pumpun laakerointi pettää W-auton huolto osasto arvelee syyksi sitä että pumppua käyttävän jakopään hammashihnan on oltava hyvin kireällä. Korkean ruiskutuspaineen takia ruiskutuspumppu vaatii paljon voimaa. Vesipumpun rakennetta on muutettu, uudessaon kaksirivinen rullalaakerointi, kun vanhassa oli vain yksirivinen. Myös vesipumpun hammashihnapyörä on suurempi. Vesipumppu vaihdetaan takuuna, ja samalla uusitaan myös hammashihna. Vesipumpun laakerin kuluminen kuluttaa myös hammashihnaa ja lyhentää sen käyttöikää,joten huolto ohjelmaan merkittyä hammashihnan tarkistusta 30000km välein ei missään tapauksessa saa lyödä laimin. Myös nokka-akselin takapäästä käyttövoimansa saava ruiskutuspumppua käyttävä hammashihna on osoittautunut heikoksi. Uuden ohjeen mukaan se pitää vaihtaa 90000km:n välein, ennen vaihto suositusta ei ollut....että on se ennenki ollut ongelmana .Tässä vaan on 5 sylinterinen tdi
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: tsahkali - 18.11.2013 kello on 19:32
Niillä vag:n kulkimilla yhteensä peruutetaan pitemmästi kuin subaruilla mennään eteenpäin. Siis ympäri maailmaa (vähän tietysti liioitellen) .

Taas puhut asiasta, josta et tiedä mitään...
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: Jushi69 - 18.11.2013 kello on 20:50
Tuo pitää paikkansa. VAG:n huollossa, maahantuojan asenteessa ja jälkimarkkinoinniss a.

Esim: http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/11/16/volkswagenin-piina-dsg-vaihteiston-vialliset-vuodet/201315962/304

Kesti aika pitkään, ennenkuin asiaan reagoidaan oikeasti. Ja miksi tämä mua korpeaa? Ihan vaan periaatteessa, kun sen verran moni tuttu on kärsinyt VW:n huippulaadusta ja takuujuttujen "hoidosta".
Tuota VW:n  huippulaatua en ymmärrä mistä se kumpuaa.. ::)
Ja huollon asenne on juurikin tuollanen mitä olen itsekin kuullut...pimitetää n pimitetään...Mutta nyt kun on tää KVG niin asiat leviää äkkiä kuten myös somessa.. Thumb
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: Jushi69 - 18.11.2013 kello on 20:51
Taas puhut asiasta, josta et tiedä mitään...
Thumb ;D
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: K.E.V - 18.11.2013 kello on 21:20
Taas puhut asiasta, josta et tiedä mitään...
Jaa, jos lasket yhteensä vag-tuotteitten määrän ja vertaat "oman merkkisen kulkimesi" ajomääriin, voit päätyä samaan tulokseen edes lähemmäs. Mikäli tunne antaa järjelle periksi edes tällä kertaa.  ::)
En ole puhunut minkään puolesta, ihmettelin ääneen. Minulla ei ole hihnavetoista volkkaria, ei  tartte sen takia puhua omiaan.
Mutta sinä viisaana miehenä ,kerro missä se vika on, vastaukseksi ei kelpaa kun Subaru on parempi .
Ja syy siihen epäämiseen on, koska noita vikoja esiintyy oulun seuduilla vain ja ainoastaan ! 
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: pouhe - 18.11.2013 kello on 22:07
Vikoja esiintyy vain Oulun seudulla ja vain VAG-kulkimille. ;D ;D
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: MarkoA - 18.11.2013 kello on 22:20
Mutta sinä viisaana miehenä ,kerro missä se vika on, vastaukseksi ei kelpaa kun Subaru on parempi .
Ja syy siihen epäämiseen on, koska noita vikoja esiintyy oulun seuduilla vain ja ainoastaan !

Kovaa argumentointia, mutta myönnetään että aikalailla aiheesta. Koetin edellä esittää oman näkemykseni, eli jonkinasteista syöpymistä esiintyy ja se tuhoaa hihnan. Syynä tähän pidän puutteellista suojausta, en niinkään olosuhteita. Ja jo useissa lähteissä on todettu, että vastaavia tapauksia on muuallakin Suomessa, ei pelkästään Oulun alueella. Vaikka toki täällä se ongelma on selkeimmin esillä.

Vielä tästä Subarusta, totesin vain että Oulun Subaruhuollossa ei ole havaittu hihnoissa mitään epänormaalia kulumista ja sain nähdä 150tkm ajetun Legacyn remmin. Asia on herättänyt myös kyseisesä huollossa puhetta aiheesta. Ja miksi ongelmaa ei ole? Onko remmi suojattu paremmin vaiko vain tehty eri materiaalista? Enpä osaa sanoa.

VAG:n toiminta isommissa vikatilanteissa vaan on aina sama. Syy on asiakkaassa kunnes toisin todistetaan. Suomi on niin pieni maa, että ei täällä auta pullikoida mahtavaa VW:a vastaan. Isommissa maissa asia on toisin. Kuten nyt vaikkapa DSG sopassa on saatu nähdä.

Miten muuten USA:ssa, eikös siellä Subaruita ole määrällisesti aika paljon? Oisko jopa enemmän kuin VAG tuotteita? Maassa jossa mahtava Toyotakin pistettiin polvilleen, itkevä pääjohtaja anteeksi anelemaan, kun muutama toope painoi jarrun sijasta kaasua ja veti pöpelikköön. Siellä kun jotain tällaisia ongelmia tulee esiin niin niistä ei valmistaja selviä hymisemällä.

Onhan näitä remmiongelmia ollut aiemminkin. Ainakin Alfa, Fiat ja Opel joskus aikanaan ilmoitti asiakkailleen kirjeitse, että joku 150tkm remminvaihtoväli on lyhennetty 60tkm:n, että alkakaahan kaivella kuvettanne.

Se tosiaan nykyään nettiaikana ei enää huollossa onnistu mikään "nevöhööd" linja kun asiakas tulee tyyppivikoja valittamaan. Hyvä näin.
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: Jushi69 - 18.11.2013 kello on 22:50
Kovaa argumentointia, mutta myönnetään että aikalailla aiheesta. Koetin edellä esittää oman näkemykseni, eli jonkinasteista syöpymistä esiintyy ja se tuhoaa hihnan. Syynä tähän pidän puutteellista suojausta, en niinkään olosuhteita. Ja jo useissa lähteissä on todettu, että vastaavia tapauksia on muuallakin Suomessa, ei pelkästään Oulun alueella. Vaikka toki täällä se ongelma on selkeimmin esillä.

Vielä tästä Subarusta, totesin vain että Oulun Subaruhuollossa ei ole havaittu hihnoissa mitään epänormaalia kulumista ja sain nähdä 150tkm ajetun Legacyn remmin. Asia on herättänyt myös kyseisesä huollossa puhetta aiheesta. Ja miksi ongelmaa ei ole? Onko remmi suojattu paremmin vaiko vain tehty eri materiaalista? Enpä osaa sanoa.

VAG:n toiminta isommissa vikatilanteissa vaan on aina sama. Syy on asiakkaassa kunnes toisin todistetaan. Suomi on niin pieni maa, että ei täällä auta pullikoida mahtavaa VW:a vastaan. Isommissa maissa asia on toisin. Kuten nyt vaikkapa DSG sopassa on saatu nähdä.

Miten muuten USA:ssa, eikös siellä Subaruita ole määrällisesti aika paljon? Oisko jopa enemmän kuin VAG tuotteita? Maassa jossa mahtava Toyotakin pistettiin polvilleen, itkevä pääjohtaja anteeksi anelemaan, kun muutama toope painoi jarrun sijasta kaasua ja veti pöpelikköön. Siellä kun jotain tällaisia ongelmia tulee esiin niin niistä ei valmistaja selviä hymisemällä.

Onhan näitä remmiongelmia ollut aiemminkin. Ainakin Alfa, Fiat ja Opel joskus aikanaan ilmoitti asiakkailleen kirjeitse, että joku 150tkm remminvaihtoväli on lyhennetty 60tkm:n, että alkakaahan kaivella kuvettanne.

Se tosiaan nykyään nettiaikana ei enää huollossa onnistu mikään "nevöhööd" linja kun asiakas tulee tyyppivikoja valittamaan. Hyvä näin.
Kuluttajan etu että ihmiset kyselevät ongelmista vaikka sitten Suomi24 "asiantuntija" palstalta ja sieltä kimpoutuvat merkin foorumi sivuille kyselemään.
Volvoa enemmän tuntuu etupäässä olevan vikaa juurikin VW Passateissa.Moni toverikaveri on niistä hankkiutunut eroon kun ei tahdo katsastusväliä kestää. :'(
No tuo nokkahihna onkin jo sitten vakavampi juttu ja kalliimpi... Thumbd
Muistaakseni Skoda Superissa oli somessa juttua että ensin maahantuoja ei alkanut millensäkään vaikka auto meni moottorin osalta tuhannen paskaksi ja siinä muistaakseni oli ketju.No olihan sillä länsiautoksi ajettu jo ruhtinaalliset 115 tkm. tjsp ja kaikki huollot tehty merkkiliikkeessä.
Yllättäin lähtivät goodwill meiningillä niin että sotaveteraanille jäi maksettavaa vaivaiset 2700€.Kun siitähän oli moottorin hajoamisen myötä menny kytkinkin.. 8)
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: ------- - 20.11.2013 kello on 12:02
Kuluttajan etu että ihmiset kyselevät ongelmista vaikka sitten Suomi24 "asiantuntija" palstalta ja sieltä kimpoutuvat merkin foorumi sivuille kyselemään.
Volvoa enemmän tuntuu etupäässä olevan vikaa juurikin VW Passateissa.Moni toverikaveri on niistä hankkiutunut eroon kun ei tahdo katsastusväliä kestää. :'(
No tuo nokkahihna onkin jo sitten vakavampi juttu ja kalliimpi... Thumbd
Muistaakseni Skoda Superissa oli somessa juttua että ensin maahantuoja ei alkanut millensäkään vaikka auto meni moottorin osalta tuhannen paskaksi ja siinä muistaakseni oli ketju.No olihan sillä länsiautoksi ajettu jo ruhtinaalliset 115 tkm. tjsp ja kaikki huollot tehty merkkiliikkeessä.
Yllättäin lähtivät goodwill meiningillä niin että sotaveteraanille jäi maksettavaa vaivaiset 2700€.Kun siitähän oli moottorin hajoamisen myötä menny kytkinkin.. 8)

Nuo Passatin etupään tuennat kestää nykyään n. 200-250tkm vm.2001-2005  Passateissa, kunhan sinne laitetaan LMI tai jotain muuta laatu osaa, joutuu kaivaa kylläkin kuvetta. Jos sinne keulaan tehdään myyntikunnostus ja laitetaan kiinan osaa, ni saa olla joka vuosi uusimassa katsastukseen..  8) Toiseksi niitten paikoilleen laiton voi tehdä väärin. Niille on annettu tiedyt mitta-arvot yläpään tukivarsille. Alatukivarret pitää kiristää keula maassa.  Vaihda kaikki kerrallan, niin pääset helpommalla.
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: Vemppu - 20.11.2013 kello on 12:49
Subaru on todella hyvässä maineessa ja nosteessa melkein kaikkialla muualla paitsi suomessa  Thumb Merkki takoo ennätysmyyntiä ja -nousua tilanteessa jossa valtaosalla myynti menee alaspäin että heilahtaa. Suurin "ongelma" Subarulla lienee että uskaltavatko laajentaa tuotantoa siinä määrin kuin tämänhetkinen kysyntä on vai jatkavatko varovaisella linjalla ettei tule sitten myöhemmin takkiin. Toki kun volyymit on pienemmät, saa prosentuaalisesti hyviä lukuja suhteellisen vaatimattomillakin kappalemäärän kasvuilla mutta ei Subarunkaan osalta ihan lillukanvarsilla pelata maailmanlaajuisesti .

Suomen osalta myyntiorganisaatio lienee yksi syy miksi merkki on täällä huonommassa "maineessa" ja nosteessa kuin jossain muualla. Ainakin omat kokemukset merkin jälkimarkkinoinnist a ja kaikestä siitä toiminnasta millä voitaisiin varmistaa merkkiuskollisuutta, ovat melkoisen heikot. Eikä se testimenestyskään paikallisessa lehdissä ole erityisen komeaa ilmeisesti ollut mutta lehdissä testataankin hieman eriasioita kuin sitten 10v käytön aikana pintaan nousee. Luotettavuutta jne ei missään testissä saada nousemaan pintaan samassa roolissa kuin se käyttäjille näyttäytyy.

Mielenkiinnolla väijyn mitä tuosta Oulun seudun jakohihna-asiasta loppupeleissä selviää. Kummaa on se että näyttäisi keskittyvän yhteen merkkiin :-/ Samaan merkkiin jolla ei tahdo ilmeisesti ketjujakopäätkään kaikistellen oikein pysyä nipussa (joo, onhan niitä jakopääongelmia muillakin kuten Bemarilla/PSA:lla sen yhteisen bensakoneensa kanssa, muistelen).
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 20.11.2013 kello on 13:27
Tästä lisätietoa
http://www.iltalehti.fi/autot/2013112017742082_au.shtml
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: K.E.V - 21.11.2013 kello on 08:14
Päivän Hesari >
Lainaus

Ou­lun seu­tua vai­vaa­vien mys­tis­ten ja­ko­hih­na­on­gel­mien syy­tä et­si­tään as­fal­tis­sa käy­te­tys­tä ok­to­murs­kees­ta.

Pääl­lys­teen osuut­ta niin sa­not­tuun "Ou­lun tau­tiin" sel­vi­te­tään ely-kes­kuk­sen ja Lii­ken­ne­vi­ras­ton voi­min.

Ky­se on Ou­lun seu­dul­la il­men­neis­tä au­to­jen ja­ko­hih­naon­gel­mis­ta, jot­ka tun­ne­taan ylei­ses­ti kor­jaa­mo­pii­reis­sä. Hel­sin­gin Sa­no­mat uu­ti­soi il­miös­tä en­sim­mäi­se­nä kuu­kau­si sit­ten.

Ely-kes­kuk­sen mu­kaan vai­va esiin­tyy Raa­he–Ou­lu–­Tor­nio -val­ta­tiel­lä. Seu­dul­la on pa­rin vii­me vuo­den ai­ka­na sat­tu­nut kym­me­niä ja­ko­hih­nan en­nen­ai­kai­sia kat­kea­mi­sia. Au­ton­omis­ta­jil­le tä­mä on mer­kin­nyt usei­den tu­han­sien eu­ro­jen moot­to­ri­re­mont­te­ja.

"Ha­luam­me var­mis­taa tien­pi­don nä­kö­kul­mas­ta, et­tei tien ku­lu­tus­ker­rok­ses­sa ole il­miö­tä ruok­ki­vaa te­ki­jää", sa­noo tie­joh­ta­ja Markku Tervo Poh­jois-Poh­jan­maan ely-kes­kuk­ses­ta.

Muus­ta Suo­mes­ta poi­ke­ten vä­lil­lä Raa­he–Ou­lu–­Tor­nio kal­lio­murs­ke on kor­vat­tu ok­to­murs­keel­la, kos­ka se on lu­jaa ja ta­sa­laa­tuis­ta.

Si­tä on käy­tet­ty myös ky­sei­sen vä­lin lä­hes sa­dan ki­lo­met­rin pi­tui­sen moot­to­ri­tie­osuu­den oi­kean­puo­lei­sil­la kais­toil­la.

Murs­keen tai mui­den as­fal­tin si­de­ai­nei­den osuut­ta il­miöön tut­ki­taan tal­ven ai­ka­na Aal­to-ylio­pis­tos­sa. Siel­lä on ke­hi­tet­ty uut­ta ana­lyy­si­me­ne­tel­mää muun muas­sa Ke­hä II:n pääl­lys­te­vau­rioi­den sel­vit­tä­mi­sek­si. En­sim­mäi­siä tu­lok­sia odo­te­taan ke­vään ai­ka­na.

"Ok­to­murs­keen käyt­tö aloi­tet­tiin vuon­na 2008. Li­säk­si si­tä on käy­tet­ty Vaa­san seu­dul­la ku­lu­nee­na ke­sä­nä", ker­too ely-kes­kuk­sen pääl­lys­te­vas­taa­va Ka­ri Hol­ma.
"Ki­ven ko­vuus on tär­keä, jot­ta pin­ta kes­täi­si nas­to­jen is­ku­ja", Ter­vo sa­noo.

Mys­ti­nen on­gel­ma liit­tyy lä­hes kaik­kiin au­to­merk­kei­hin, jois­sa on ket­jun si­jaan hih­na.

"Ou­lun seu­dun kal­tais­ta il­miö­tä ei ole ha­vait­tu esi­mer­kik­si Hel­sin­gin seu­dul­la", ker­too joh­ta­van Ga­tes-hih­na­val­mis­ta­jan myyn­ti­joh­ta­ja Jarkko Lehtinen.

Myös eng­lan­ti­lai­set au­to­alan asian­tun­ti­jat ovat käy­neet Ou­lun huol­to­kor­jaa­moil­la ih­met­te­le­mäs­sä liian ai­kai­sin ku­lu­nei­ta nok­ka­pyö­riä.

Nii­tä ja ris­paan­tu­nei­ta hih­no­ja on ana­ly­soi­tu myös muun muas­sa For­din ja Volks­wa­ge­nin teet­tä­mis­sä tut­ki­muk­sis­sa, mut­ta tu­lok­set­ta.

"Taus­ta­sel­vi­tyk­sis­sä ei ole löy­det­ty yh­tä se­lit­tä­vää te­ki­jää. Il­miö voi ol­la mo­nen te­ki­jä yh­teis­vai­ku­tus", Ter­vo ar­ve­lee.

Ta­pio Mai­nio HS
Ou­lu







 

(http://karavaanari.org/kuvat/1385014468.jpg)
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: Oulaa - 21.11.2013 kello on 09:03
Tästä ei ole pitkäkään aika kun TM:ssä otsikoitiin että autonvalmistajat ovat siirtymässä takaisin
ketjun käyttöön moottoreissaan niiden pitemmän keston vuoksi ??

Katseltuani Mazdan ja Ducaton remmin kopan sisälle ja kun katsoi sitä pölyn määrää ihmettelin miksi sitä tilaa ei voi tuulettaa ja ottaa korvausilmaa jostain suodatettuna ,esim ilman putsarin alta .
Joku niistä rattaista muotoiltaisiin puhaltimeksi ja järjestetään pieni ylipaine sinne koteloon ??
Kyllä siellä pölyä on kaikissa koneissa ihan riittävästi .

On se kumma kun net ei tule minulta kysymään miten jakopää pitäs konneeseen rakentaa .
Mutta kun se onkin auton suunnittelussa tärkeätä että kuinka huono siittä nykysin tehhään että sen saapi myytyä ja se jonkin aikaa kestää käyttääkkin ja sitten saapi jo myyvä taas uuden kamppeen.
Ei ne niistä ikuisuuskamppeita nykyisin ennää tee.

Se on sama homma jarrupalojen kanssa kun laitetaan liian umpinaiset tarvikekapselit pyöriin ei jarrut tuuletu ajossa tarpeeksi ja sitte palat takertelee .
Turhia jarruremontteja sitten tehhä joka vuosi .
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: Arska - 21.11.2013 kello on 10:09
Vikoja esiintyy vain Oulun seudulla ja vain VAG-kulkimille. ;D ;D
No meillä töissä oli 2 Suzukin Grand Vitaraa ja kummastakin meni useamman kerran jakohihna poikki..Korjaamolle han tämä ei ollut mikään yllätys koska postiautoissa oli samainen Rellun moottori oista jakohihna meni poikki ennenaikojaan.Posti han luopui sittemmin relluista..Yleensä jakohihnan katkeamisen kuulemma aiheutti joku värinän vaimentimen hajoaminen ja se hajosi koska jakohihnan kotelossa oli aukko josta kaikki pöly ja p*ska pääsi sisään,ja tämä ei tapahtunut Oulun seudulla vaan Kotka Hamina alueella..
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: Stara - 12.03.2014 kello on 09:17
Ja homma jatkuu.. http://www.iltalehti.fi/autot/2014031218116274_au.shtml

Hesarissa tänään vähän laajempi juttu!
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 12.03.2014 kello on 13:00
Tässä lisää ;)
http://www.iltalehti.fi/autot/2013102117629000_au.shtml
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: hartsakoski - 12.03.2014 kello on 16:49
On tullut juteltua asiasta useiden (yli 10)mekaanikkojen kanssa,niin merkkihuoltajien kuin"villien"yrittäjien kanssa.Yli 80 prosenttisesti mielipiteenä heillä on ollut,ettei juttu johdu mistään oktomurskeesta tms,vaan on materiaalin heikkoutta ja keskittyy huomattavasti yhden konsernin tuotteisiin?!Mikä on totuus,en tiedä!
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: aaoulusta - 12.03.2014 kello on 18:49
On tullut juteltua asiasta useiden (yli 10)mekaanikkojen kanssa,niin merkkihuoltajien kuin"villien"yrittäjien kanssa.Yli 80 prosenttisesti mielipiteenä heillä on ollut,ettei juttu johdu mistään oktomurskeesta tms,vaan on materiaalin heikkoutta ja keskittyy huomattavasti yhden konsernin tuotteisiin?!Mikä on totuus,en tiedä!
      Samaan johtopäätökseen ollaan tultu!!
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: aaoulusta - 6.04.2014 kello on 12:13
Palaan aiheeseen!  työkaveri vaihtoi passattiin jakoremmin jolla  aj90th ja näytti sen! ei minkään näköistä vikaa vaikka taivutteli mihin päin tahansa, auto on sitten enempi käytetyn näköinen Aj 450th..harmi kun ei voinu verrata remmien paksuutta. oisko liuos syöny kumia ohkasemmaksi,,,ainaski punnita ne...minä niin tykkään puntaroida ;)
Otsikko: jakohihnojen rikkoontumisista ..
Kirjoitti: Stara - 22.05.2014 kello on 18:49
Onkos jollain jo syntynyt vastaavia kokemuksia ... http://www.hs.fi/autot/Mystinen+p%C3%B6ly+rikkoo+moottoreiden+jakohihnoja+Oulussa+/a1305735584512  ?

Näkyy olevan pientä jutunpoikasta liikkeellä ..

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/tuore-tutkimus-oktomurske-ei-rikkonut-jakohihnoja/665122/

http://www.tekniikkatalous.fi/Liikenne/oulun+tiepolymysteerin+syy+saattoi+loytya+pulverimetallurgiasta++eika+ole+vain+oulun+ongelma/a989492

http://www.tekniikkatalous.fi/autot/yle+volkswagen+teki+muutoksen+autoihin+oulun+jakohihnakohun+vuoksi/a989538


Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: tsahkali - 23.05.2014 kello on 09:08
Volkkareitahan pitäisi hajota tuon mukaan ympäri Suomea...?   ::)
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: reiska14 - 23.05.2014 kello on 09:18
Hs otsikoi tänään että vika löytyi suolaamisesta.
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: ihaa - 23.05.2014 kello on 09:40
Siinä viimeistään hyvä syy vähentää suolausta.  Thumb
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: reiska14 - 23.05.2014 kello on 10:30
Viime talvena suolausta lisättiin maltillisesti 3T:sta 6T:iin /km Oulussa  ;D
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: aaoulusta - 24.05.2014 kello on 20:55
Toyotalla samoja ongelmia maailmalla ..Suola on myrkkyä   :o
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: MCL - 25.05.2014 kello on 09:50
Mitähän nuo Toyotan "hihnaongelmat" maailmalla ovat?
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: Topelius - 25.05.2014 kello on 10:05
Ja eikös Toyotalla melkein kaikissa moottoreissa ole ketjut?
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: pouhe - 25.05.2014 kello on 10:07
Toyotalla samoja ongelmia maailmalla ..Suola on myrkkyä   :o

Mitä ongelmia?  Toyota on myrkkyä eräille. ;D
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: aaoulusta - 25.05.2014 kello on 10:52
Vararenkaan sidonta hihna Sienna tila-autoissa voi haurastua poikki!!  :P
Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: Stara - 13.02.2017 kello on 08:39
Tutkimukset etenevät ,,, http://www.aamulehti.fi/kotimaa/kaleva-pohjoisessa-autoja-kiusaavan-jakohihnaongelman-syy-on-selviamassa-24272289/

Asiahan olisi ratkennut jo ajat sitten, jos olisivat kysyneet asiasta täältä?


Otsikko: Vs: Kokemuksia jakohihnojen rikkoutumisista Oulun seudulla?
Kirjoitti: ------- - 13.02.2017 kello on 09:06
Jakopäähihnat ovat nykyään kuin hiekkapaperia. Tarkoituksella tehtyjä, jotta osaa saadaan vaihtumaan ja rahastettua. En ihmettele yhtään jos ruskeaa pölyä tulee.