Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: winemaker - 13.10.2013 kello on 10:43

Otsikko: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: winemaker - 13.10.2013 kello on 10:43
Millaisia näkemyksiä on automaatilla vaununvedossa ?

Automaatilla vain manuaalina ja miksi ?

 :-\
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: Weicco - 13.10.2013 kello on 10:48
Automaatilla  Thumb Matkailusta pitää nauttia myös vedettäessä  :D
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: jva61 - 13.10.2013 kello on 10:53
Ehdottomasti automaatilla Thumb Vaikka joskus tuo Kia vaihtaakin ehkä liian herkästi pienemmälle niin on se vetäminen niin vaivatonta kuitenkin
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 13.10.2013 kello on 11:03
Automaatilla  Thumb Matkailusta pitää nauttia myös vedettäessä  :D
Thumb
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: jorma - 13.10.2013 kello on 12:14
Kymmeniä vuosia itsekkin olin siinä uskossa, että vaunun vetoon soveltuu parhaiten manuaali. Kuitenkin taloon tuli kuin puolivahingossa jokunen vuosi sitten automaatti, vaimonkin varoituksista huolimatta. Ensinnäkin, vaimo ajelee vain automaatilla, vain hätätilassa manuaalilla.
(ilman vaunua)
Toisekseen, vaunun veto automaatilla on vaivattomampaa. Mikäli haluaa valita käsin vaihtaen, niin siitä vaan keppiä eteen ja taaksepäin,
kuitenkin säästyy kytkimen painallukselta. Mukavuustekijän se on, polttoaine- ja kestävyys asiat alkaa olla nykyautoissa manuaalin kanssa varmaan samalla tasolla, tiedä häntä. ;)
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: Humoristi - 13.10.2013 kello on 12:49
 ;D Automaatilla täälläkin kiskotaan vaunua  Thumb

Vain pakon edessä otetaan manuaali auto käyttöön vaunun vetoon  ;)
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: aaoulusta - 13.10.2013 kello on 13:00
Tuossa kun työmatkoja poljeskelen niin käytän automaattisesti manuaalisia vaihteita 7eteen ja vapaa pakki  ;D, veto hommiin en ole vielä alkanut kun tuo vaunu on työnnettävää mallia ja kumppani ei siihen enää mahdu  ;D ;D
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: K.E.V - 13.10.2013 kello on 13:47
Ei kai kukaan "järkevä" muulla aja  ::)
No ei vaineskaan, itse en ainakaan enää manuaalilla kiskois  Thumb
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: 700 - 13.10.2013 kello on 19:19
Tästä taitaa löytyäkkin jo muutama keskustelu netistä ja tälläkin foorumilla.

Itsellä on kokemusta molemmista. Töissä jos joutuu pikkuautolla (maasturi tai pakettiauto) vetelemään jotakin niin ne on pääsääntöisesti manuaalilla.  Raskaassa kalustossa sitten entistä enemmän automaatteja/ robotteja. (ja kyllä, fuller ei enää ole tätä päivää  ;D ) vaikka hyvä tietyissä paikoisa onkin niin sähköaivo vaihtaa nopeammmin ja fiksummin, kuin Rane )

Sinänsä hiljaisella maantiellä on aivan sama, onko se kinneri manuaali vai automaatti.

Ero tulee vilkkaasti liikennöidyillä tieosuuksilla ja ahtaammissa paikoissa, joissa ainakin itsestä on mukavampi ajella automaatilla, joilloin aina on oikea vaihde käytössä ja voi keskittyä liikenteeseen yms.

Toisekseen automaatilla on huomattavasti mukavampi paikoitella vaunua. Esim ylämäestä liikkeelle lähtö, peruuttaminen ylämäkeen niin, että joudut  välillä pysähtymään yms. ( Vaikkapa Naantali campingin takalenkiltä löytyy muutama paikka, joissa voi tulla tarvetta tällaiseen). Tähän ns vekslailuun sopii parhaiten momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteist o, jossa on kunnon öljynjäähdytin. NS kaksoiskytkinvaihte istot ottaa helpommin siipeensä lämpörasituksen kourissa ja kaikkein huonoin on ns kuivilla kytkimilla varustettu kaksoiskytkinvaihte isto

Automaattivaihteise ssa toki kannattaa pitää huolta siitä, että vaihteistoöljy vaihdetaan säännöllisesti. Kannattaa myöskin muistaa, että kaikki valmistajat eivät testaa /suunnittele autojaan vaunun vetoa silmällä pitäen, joten kaikki autot eivät selviä raskaamman vaunun säännöllisestä vetämistä kunnialla

Mukavuus ajossa muutenkin ajaa automaatin suuntaan. Meillä molemmat ajaa yhdistelmää ja onhan se rentouttavaa ajaa automaatilla vaununkin kanssa vakionopeudensäädin (mukautuva) päällä ruuhkaisemmassakin liikenteessä.

Liukkaalla kelilläkään ei automaatista ole ollut harmia manuaaliin verrattuna, pikemminkin päinvastoin.

Loppupäätelmänä on, että mukavuudenhaluisena haluan ajaa automaatilla ja vaikka joku puristi tulee toimeen vaikka manuaalivaihteisell a defenderillä vaunun vedossa, minä en halua  >:D
 
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: kuusaan.matti - 13.10.2013 kello on 20:55
Automaatilla ajelen ja vaunuakin olen vetänyt, ehkä taas kohtakin on vaunu perässä.
Manuaalilaatikko on perinteisesti ollut vähempihäviöisempi, mutta nyt on kehitys tehnyt siitä vanhanaikaisen.
Nykyisen Subaru Foresterin kulutus on pienempi CVT automaatilla, samoin vetopaino on suurempi automaatilla, jopa 2000 kg! :D
edit
pikkumiinus automaatista: kun lähtee kylmällä autolla alamäkeen, niin pitää polkea jarrua kovasti, muuten vauhtia on  +70km/h, 40 alueella.
Mitähän laatikko tykkää jos heittää N asentoon?
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: JeanS - 13.10.2013 kello on 21:33
Samankaltaisia ajatuksia itselläni, kuin edellä on kirjoiteltu.
Automaatti on ilman vaunua ja  myös vetokäytössä aivan huippu.
Itsekkin ajattelin aikaisemmin, että nämä automaatit olisivat jotenkin "pilipaleja". Sitten rohkaistuin  kolmevuotta sitten ostamaan tämän meidän ensimmäisen automaatin ja takaisin ei ole paluuta.
Kakkosautona, tai harrasteautona menee "keppilootakin", mutta muuten en enään manuaalia kelpuuttaisi.

Jos vähän kärjistää, niin ihmisethän ajavat puolet ajoistaan kaupungissa. Siis noin neljänneksen ajasta, joka autolla ajetaan, valmistaudutaan vaihtamaan pienemmälle tai isommalle tai parhaillaan vaihdetaan vaihdetta.
Jos autossa on manuaalinen ilmastointi, niin säädetäänkö sitä joka kaudunkulmassa, ei varmaan säädetä.
Miten ihmeessä ihmiset siis valitsevat autoonsa automaatti-ilmastoinnin, sadetunnistuksella olevat pyyhkijät ja manuaalivaihteiston . hmm saisikohan kampistarttia joltain valmistajalta :-X
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: Rölli - 14.10.2013 kello on 03:23
Automaatilla ajelen ja vaunuakin olen vetänyt, ehkä taas kohtakin on vaunu perässä.
Manuaalilaatikko on perinteisesti ollut vähempihäviöisempi, mutta nyt on kehitys tehnyt siitä vanhanaikaisen.
Nykyisen Subaru Foresterin kulutus on pienempi CVT automaatilla, samoin vetopaino on suurempi automaatilla, jopa 2000 kg! :D
edit
pikkumiinus automaatista: kun lähtee kylmällä autolla alamäkeen, niin pitää polkea jarrua kovasti, muuten vauhtia on  +70km/h, 40 alueella.
Mitähän laatikko tykkää jos heittää N asentoon?
ei kait se vauhti nouse jos rapsuttellee kepist sillon aamu kylmisään pikkasen pienempää päällle, se o nimittäin tarkotettu ajon aikana vaihettavaksi.
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: Aakku - 14.10.2013 kello on 07:59
Jos vähän kärjistää, niin ihmisethän ajavat puolet ajoistaan kaupungissa. Siis noin neljänneksen ajasta, joka autolla ajetaan, valmistaudutaan vaihtamaan pienemmälle tai isommalle tai parhaillaan vaihdetaan vaihdetta.
Jos autossa on manuaalinen ilmastointi, niin säädetäänkö sitä joka kaudunkulmassa, ei varmaan säädetä.
Miten ihmeessä ihmiset siis valitsevat autoonsa automaatti-ilmastoinnin, sadetunnistuksella olevat pyyhkijät ja manuaalivaihteiston . hmm saisikohan kampistarttia joltain valmistajalta :-X
Nuo yllämainitut vielä sulattaa hyvin, mutta kun auto sammuu joka risteyksessä, vaikka siinä ei olisi tarkoituskaan pysähtyä sekuntia pidemmäksi aikaa.
Tuonkin ominaisuuden saa kytkettyä pois, mutta kun se palaa takaisin joka käynnistyksen jälkeen.

Tuohon automaattiin sanoisin, että vakkarin kanssa se toimii hienosti. Ei tarvitse kaasupolkimeen kuin lähdössä koskea. Nappia painelemalla matka sujuu kaupungissa. Esiasennetun vakkarinopeuden kun laittaa päälle, niin kiihdyttää matkanopeuteen vain maisemia katsellessa.
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: RRR - 14.10.2013 kello on 18:49
Aloittajalle vastaisin että ihan riippuen autosta ja siinä olevasta moottorista. Mulla tuo tdi jaksaa vetää vaunua kohtuu mukavasti, kyllä täytyy oikeesti olla jyrkkä ja pitkä mäki että joutuu kolmoselle vaihtaa. Vaunua vedän nelosella, kulutusero tuskin on juuri mitään verraten siihen että vetäisi vitosvaihteella.
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 14.10.2013 kello on 19:00
Ja kohtahan se tulee suomeenkin laki joka kieltää manuaali vaihteiset autot ;) :D Hyvinhän noi jenkit on pärjännyt automaateilla ;D Ja miten se on jouhevaa toi valoista lähtö,jää käsijarrujen otto pois päältä ja lisäksi ei ruveta arpomaan ykkös vaidetta silmään,ja vähemmän automaatissa on kenguru bensaa ;D ;D
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: seppoko - 14.10.2013 kello on 19:06
Ja kohtahan se tulee suomeenkin laki joka kieltää manuaali vaihteiset autot ;) :D Hyvinhän noi jenkit on pärjännyt automaateilla ;D

 :D  ;D  :D

Hah, hah, haa, kun naurattaa, ja iloiseksi saa!  :D  ;D  :D
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: VAT 69 - 14.10.2013 kello on 19:56
  Ajamallani manuaali nelivetoisella on vetomassa 2000 kg, sama auto au tomaattilaatikolla 1500 kg.

  Kyllä em. kilojen erolla on jonkinlainen määräävä tekijä "vetokalun" hankinnassa.
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: K.E.V - 14.10.2013 kello on 20:26
Jaa, minun käyttämissäni kulkimissa tuota ei ole ollut.  Thumb
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: HiTec - 14.10.2013 kello on 20:28
Ja miten se on jouhevaa toi valoista lähtö, jää käsijarrujen otto pois päältä

Mutta eihän tuohon nyt aut.askia tartteta :o Sähköinen käsijarru toimii ihan yhtä hyvin. Sen kun nyppäät päälle, niin se kyllä poistuu ihan issesseen kun autolla lähtee taas liikkeelle 8)
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: 700 - 14.10.2013 kello on 20:47
  Ajamallani manuaali nelivetoisella on vetomassa 2000 kg, sama auto au tomaattilaatikolla 1500 kg.

  Kyllä em. kilojen erolla on jonkinlainen määräävä tekijä "vetokalun" hankinnassa.

Tottakai autossa pitää olla riittävän suuri max vedettävä massa.
Kyseessä olevalle valmistajalle ei painavan perävaunun vetäjät ole ilmeisesti kovin merkittävä kohderyhmä, koska muuten autoon olisi valittu sellainen vaihteisto, ettei se asettaisi tuollaisia rajotteita.
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 14.10.2013 kello on 20:52
Mutta eihän tuohon nyt aut.askia tartteta :o Sähköinen käsijarru toimii ihan yhtä hyvin. Sen kun nyppäät päälle, niin se kyllä poistuu ihan issesseen kun autolla lähtee taas liikkeelle 8)
Automaatissa,kun ei tartte kytkeä mitään päälle liikenne valoissa ;) :D
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: seppoko - 14.10.2013 kello on 20:55
Ja miten se on jouhevaa toi valoista lähtö,jää käsijarrujen otto pois päältä ja ..........

Kuka ihme nyt valoissa käsijarrua käyttää??


Ai niin, automaattilaatikko miehet!!   :D  ;D :D
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: K.E.V - 14.10.2013 kello on 20:57
En muista milloin olisin missään käyttänyt , joskus pitäisi muistaa ettei vaijerit muutu yhdeksi puuksi  :P
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 14.10.2013 kello on 20:59
Kuka ihme nyt valoissa käsijarrua käyttää??


Ai niin, automaattilaatikko miehet!!   :D  ;D :D
Niitä on paljon noita man.laatikoilla ajavia,jotka käyttää käsijarrua valoissa ja sekun on saatu pois päältä,niin ruvetaan etsimään vaihdetta ja kappas taas palaa punanen valo ;) :D
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: Jushi69 - 14.10.2013 kello on 21:01
Ja kohtahan se tulee suomeenkin laki joka kieltää manuaali vaihteiset autot ;) :D Hyvinhän noi jenkit on pärjännyt automaateilla ;D Ja miten se on jouhevaa toi valoista lähtö,jää käsijarrujen otto pois päältä ja lisäksi ei ruveta arpomaan ykkös vaidetta silmään,ja vähemmän automaatissa on kenguru bensaa ;D ;D
Uskaltaskohan noille edes manuaalia ehdottaa,,siksi yksinkertaista porukkaa... :P
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: K.E.V - 14.10.2013 kello on 21:01
Usein niillä vielä niin pitkä vaihdekeppi että ottaa maahan kiinni, ainakin jostain se kauhea kirskunta kuuluu ja savu kytkimestä  ::) :P
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 14.10.2013 kello on 21:06
Usein niillä vielä niin pitkä vaihdekeppi että ottaa maahan kiinni, ainakin jostain se kauhea kirskunta kuuluu ja savu kytkimestä  ::) :P
Thumb :D Siinä se tuli ;D
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: seppoko - 14.10.2013 kello on 21:10
Uskaltaskohan noille edes manuaalia ehdottaa,,siksi yksinkertaista porukkaa... :P

 Thumb   Thumb
Usein niillä vielä niin pitkä vaihdekeppi että ottaa maahan kiinni, ainakin jostain se kauhea kirskunta kuuluu ja savu kytkimestä  ::) :P

Thumb :D Siinä se tuli ;D

Tuo KEV:in kommentti taisi koskea noita amerikaanoja paremminkin!!
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: tsahkali - 15.10.2013 kello on 08:16
  Ajamallani manuaali nelivetoisella on vetomassa 2000 kg, sama auto au tomaattilaatikolla 1500 kg.
  Kyllä em. kilojen erolla on jonkinlainen määräävä tekijä "vetokalun" hankinnassa.

Foresterin automaatilla saa vetää 2000kg, manuaalilla vähemmän. Muutenkin uusi CVT hakkaa wanhanaikaiset laatikot mennen tullen. Siinä on myös 'käsikäyttömahdollisuus'.
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: K.E.V - 15.10.2013 kello on 08:24
Foresterin automaatilla saa vetää 2000kg, manuaalilla vähemmän. Muutenkin uusi CVT hakkaa wanhanaikaiset laatikot mennen tullen. Siinä on myös 'käsikäyttömahdollisuus'.
Sitthän se on niinku Apple, eli keksii "pyörän uudestaan" , tuo käsikäyttö mulla oli 15v sitten. Varmaanni niitä on ollut aiemminkin ;)
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: HiTec - 15.10.2013 kello on 08:56
Kuka ihme nyt valoissa käsijarrua käyttää??

No ainakin minä allekirjoituksen Rellulla liikkuessani vaikka onkin manuaali-askinen. On huomattavasti mukavampaa seisoskella valoissa kun ei tartte keskittyä auton paikallaan pitämiseen ja takana olijankin silmät kiittää kun ei sitä kirkasta punaista tillitetä pitkiä aikoja päin näköä. Mutta tuossa onkin em. sähkökäkkä jota esim. allekirjoituksen Pökössä ei ole => Pököllä liikuttaessa harvemmin tulee sitä käsijarrua valoissa(kaan) käytettyä. Ja jumiutumien suhteen tuossa Rellussa kun tuo käkkä on vielä automaaginen, nypäten itsensä aina päälle kun auton sammuttaa, niin ei todellakaan pääse noita jumiutumia syntymään vaikka sitä käkkää ei muutoin käyttäisikään 8)

Pienenä nyanssina katsurikin tuota sähkökäkkää hieman vierastaa => jättää käsijarrun kokonaan testaamatta jarrupenkissä :D
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: MarkoA - 15.10.2013 kello on 20:10
Muutenkin uusi CVT hakkaa wanhanaikaiset laatikot mennen tullen. Siinä on myös 'käsikäyttömahdollisuus'.

+1! Siinä on kaikkien automaattien hyvät puolet samassa. Saumaton "vaihto", kun ei ole vaihtoja. Hyvä ryömittää kun on momentinmuunnin. Ja erittäin taloudellinen kun käyttää todella matalia kierroksia välillä, silti koskaan jurnuttamatta vaan hakee nopeasti pienempää välitystä jos vauhtia tarvitaan.
Vaunun vedossa aivan ehdoton kampe. Varsinkin mäkisessä maastossa saumattomat "vaihdot" on hienoa. Eikä koskaan tule sellaista arpomista mihin esim Aisinin perinteiset loovat syyllistyy usein taakkaa vetäessä, eli vaihtelee ees-taas kun maastossa on vaihtelua. Suben CVT on parasta pitää aina automaattiasennossa niin meno on sulavinta ja kulutus reilassa.

Meilläkin kertaalleen palattiin automaatista manuaaliin, mutta se kokeilu opettei ettei enää toista kertaa. En tykkää järjestellä hammasrattaita käsillä autoa ajaessa. Voi keskittyä ajamiseen ::)
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: 88k5 - 15.10.2013 kello on 20:20
Bua-ha-ha.. kädettömien vehkeitä  ;D
  :laugh: :laugh:
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: akiville - 15.10.2013 kello on 20:44
Avaruudessa on käyty 50-vuotta sitten, mutta edelleen joutuu vekslaan jotain ihme momentinmuunninta ajaessa autolla!

-a-

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: ihaa - 15.10.2013 kello on 20:48
Aika jännää joo.

Moni autoilija haluaa autossa että lämpötila pysyy automaattisesti siinä halutussa, käytetään automaattisesti toimivia lasinpyyhkimiä ja jopa valonvaihtimia, halutaan että vakionopeussäädin pitää vauhdin automaattisesti siinä mihin se on säädetty, nautitaan siitä että taustapeili tummenee automaattisesti kun taakse tulee auto ja mitä vielä....mutta ei haluta että vaihteet vaihtuvat automaattisesti. Ei jymmärrä ei.

Automaattivaihteet, nyt ja aina.  Thumb

Valitettavasti Adriassa automaattivaihteist oa ei ole. :-\
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: RRR - 16.10.2013 kello on 09:40
Sitthän se on niinku Apple, eli keksii "pyörän uudestaan" , tuo käsikäyttö mulla oli 15v sitten. Varmaanni niitä on ollut aiemminkin ;)

Missä autossa? Oliko se nimenomaan käsivalintainen vai rajoitettiinko siinä vaan suurin käytettävä vaihde?
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: Aakku - 16.10.2013 kello on 10:55
Minusta euroopalaiset karsastivat pitkään automaattia siksi, että siinä ei ollut käsivalintamahdolli suutta.
Sittemmin automaatteihin suhtauduttiin myönteisemmin, kun tuli ns. manuaalimahdollisuu s rinnalle. Ajatus lienee ollut siinä, että ei se ole mies, eikä mikään, jos ei saa itse valita vaihteitaan.
Itse en käytä juurikaan missään tilanteessa käsivalintaa automaatissa. Varsinkin raskaissa ajoneuvoissa kuljettaja ei enää pysty haastamaan automaattia. Vanhat nopeat suorahammaslaatikot kin ovat jääneet jo liian hitaiksi automaattien tieltä. Puuajoon ja monttuajoon saa ihan omat ohjelmansa, johon ihmiskäsi ei enää pysty. Automaatti haistaa kuorman ja tien kaltevuuden jo lähdöissä, joten aika on mennyt manuaalin ohi.
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: MarkoA - 16.10.2013 kello on 11:19
Minä uskon, että automaattia on karsastettu hintansa vuoksi. Euroopassa autoilu on aivan eri kantimissa kuin jenkkilässä. Mutta samaa latua mennään, hieman vain jäljessä.

Kaksoiskytkin "automaattien" huonot kokemukset meinaa välillä hieman hirvittää. Jos joku täältä on sattunut lukemaan Vagarena foorumia niin tietää mistä puhun. Nehän on toimiessaan aika oivia pelejä, erityisesti reippaammin ajettaessa. Mutta en kyllä vetohommiin sellaista valitse. Ei löydy luottoa siihen niin paljoa.
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: ihaa - 16.10.2013 kello on 11:27
Minä uskon, että automaattia on karsastettu hintansa vuoksi. Euroopassa autoilu on aivan eri kantimissa kuin jenkkilässä. Mutta samaa latua mennään, hieman vain jäljessä.

Kaksoiskytkin "automaattien" huonot kokemukset meinaa välillä hieman hirvittää. Jos joku täältä on sattunut lukemaan Vagarena foorumia niin tietää mistä puhun.

Raha, raha ja raha...epäilen että harvassa olisi ne autoilijat jotka ostaisivat manuaalin mikäli siitä pitäisi maksaa ylimääräistä, joten kun auto ostetaan, ei ruksita automaattivaihteist oa vaan valitaan jokin muu hieno varuste tai jätetään sekin valitsematta.

Uusimmassa TM:ssä oli Audissa DSG jota moitittiin liian äkkinäisestä käytöksestä normaaliisti liikennevaloista lähtiessä, jos lähti sitten nätisti kaasua annostellen, ollaankin jo tientukkona. Tuon DSG:n pahin ongelma minkä minä koin volkkaria koeajaessa oli se kun ylämäkeen taskuun peruuttaessa se kaasun annostelu oli melkoista arpapeliä, en tullut sinuiksi vajaan tunnin koeajolla ja työkaverin mukaan en kuulemma tulisi sinuiksi vuosienkaan jälkeen, sen verran epämääräisesti se suunnanvaihtotilant eissa tuo DSG kuulemma toimii, muuten kyllä kehuu sitä, ei lisää polttoaineen kulutusta ja nätisti ajellessa vaihtaa niinkuin automaatin olettaa vaihtavankin.
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: seijantie - 16.10.2013 kello on 11:31
 :P Euroopassa ei oikein osattu automaatin rakentamista.Jenkit oli siinäkin etevämpiä.Minusta tuo manuaali vaihteisto on sama kuin kävisit nykypäivänä riu-ulla.Uskomattoman vaikeaa tuntuu usealle olevan tuo oikean vaihteen valinta käytettävään nopeuteen.Omalle rakkaalle vaimolleni en anna ajettavaksi omaa manuaalivaihteista autoa. >:D kyydissä ollessani kiehun raivosta tuon vaihteiden käyttämättömyyden takia.Se oli alkuperäinen syy miksi ostin ensimmäisen automaatin meidän perikunnalle Thumb enkä kadu  Thumb
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: ihaa - 16.10.2013 kello on 11:34
Minusta tuo manuaali vaihteisto on sama kuin kävisit nykypäivänä riu-ulla.

Vaikka keskiviikko on vielä alussaan niin eiköhän tässä liene päivän paras.  ;D ;D ;D

Sen verran hyvä että täytyy  Thumb
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: HiTec - 16.10.2013 kello on 11:52
Aitoa automaattia ei meilläkään ole vielä talossa nähty, mutta on sentään tuo Pökö 1007:n 2Tronic = robotisoitu manuaali. Ja vaikka pykäliä voi hyvin mättää itsekin sisään, joko kepistä tai oikein "formulatyyliin" ratin takaakin, niin kyllä tuo "Auto" on se ylivoimaisesti eniten käytetty mode ollut ::) Saapas näkee joskos se seuraava talon 1. auto "sitten joskus" tulisi jo ihan oikeallakin, perinteisellä tomaatilla kun Scenic aikanaan vaihtoon menee 8)
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: K.E.V - 16.10.2013 kello on 11:54
Missä autossa? Oliko se nimenomaan käsivalintainen vai rajoitettiinko siinä vaan suurin käytettävä vaihde?
Oli käsivalintainen Volvo S80 T6 Geartronic , sen jälkeiset ovat olleet ja nykyinenkin on  sillä ,Volvo XC70  Thumb
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: K70 - 16.10.2013 kello on 11:56
Kymmenen vuotta olen ajanut invavaihteisella, kun sain vaimonkin pään käännettyä. Sen jälkeen vaimo on pitänyt ehtona, että hämmennetään  puuroa lieden ääressä, ei auton keskikonsolissa  :)
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: Aakku - 16.10.2013 kello on 12:23
:P Euroopassa ei oikein osattu automaatin rakentamista.Jenkit oli siinäkin etevämpiä.Minusta tuo manuaali vaihteisto on sama kuin kävisit nykypäivänä riu-ulla.Uskomattoman vaikeaa tuntuu usealle olevan tuo oikean vaihteen valinta käytettävään nopeuteen.Omalle rakkaalle vaimolleni en anna ajettavaksi omaa manuaalivaihteista autoa. >:D kyydissä ollessani kiehun raivosta tuon vaihteiden käyttämättömyyden takia.Se oli alkuperäinen syy miksi ostin ensimmäisen automaatin meidän perikunnalle Thumb enkä kadu  Thumb
Eikös se ole hyvä että edes joku huushollissa käyttää kierroksia...pysyy röörit puhtaina.  :D
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: kimi - 16.10.2013 kello on 12:29
Raha, raha ja raha...epäilen että harvassa olisi ne autoilijat jotka ostaisivat manuaalin mikäli siitä pitäisi maksaa ylimääräistä, joten kun auto ostetaan, ei ruksita automaattivaihteist oa vaan valitaan jokin muu hieno varuste tai jätetään sekin valitsematta.


Ei se noin mustavalkoista ole.
Ajan sujuvasti kummalla vaan ja auto sekä sen muut ominaisuudet vaikuttavat kumpi sopii paremmin.
Iso jenkki tai muu pehmeäalustainen tuntuisi oudolta jos siinä olisi manuaali ja toisaalta pienessä tehokkaassa toisenlaista ajonautintoa antavassa autossa automaatti olisi minusta outo valinta.
Jos taas katsotaan asiaa alkuperäisen kysymyksen kannalta niin automaatti on mielestäni ehdoton vaunun tai muun laitteen vedossa.
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: ihaa - 16.10.2013 kello on 12:47
Ei se noin mustavalkoista ole.

Perusautoilijalle se on noin mustavalkoista, rata-autoilusta, offroadista tai muuten vaan automaattia vieroksuvat valinnevat sitten manuaalin. Mutta perusautoilija jota kiinnostaa ajamisessa muu kuin vaihtaminen niin aika harvassa on he jotka automaattiin eivät tykästyisi.
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: Vemppu - 16.10.2013 kello on 13:19
Kyllä se vaihteiston rakennustapa vaikuttaa kovasti auton antamaan kokonaisvaikutelmaa n. Sama auto manuaalina ja automaattina on luonteeltaan ihan toisenlaisia. Kokonaisuus ratkaisee, esim.  jos moottorin luonne odottaa kierrosten käyttämistä ja automaatti ei niitä siten käytä niin siinähän on sitten selkeä eturistiriita eikä kokonaisuus toimi odotetusti. Usein sitten noissa (sporteissa) onkin läpyskät tai muut joilla niitä vaihteita voi komennella halunsa mukaan.

Kuten myös vaikuttaa se tapa miten automaatti toimii. Muuten oikein mukavasta autosta voi tulla todellinen painajainen jos automaattilaatikko toimii kovasti toisin kuin sen odottaisi toimivan. Itse olen edelleen sillä kannalla että perinteinen turbiinilaatikko on mukavin ja toimivin. Kyllähän se energiaa hukkaa jonkin verran mutta kokonaisuutena minulle mieleisin. Ja mulle käy tuollainen oppivana tai oppimishaluttomana :-D

Olen ajellut monen sorttisella tomaattilaatikolla ja huonoimmasta päästä oli muutama vuosi sitten Volkkarin tiptronic (vai mikä se nyt oikein oli). Se oli sellainen arpoja ja viipyilijä että vähäinenkin ajoilo hävisi saman tien. Parhaasta päästä taas on ollut "Kiuruveden Gurun" rakentama TH700r4 joka toimi juuri niinkuin ajatus sen halusi toimivan. Mutta se taas olikin viilattu juuri minulle ja autolle sopivaksi.

Nykyisistä kulkupeleistä Jagen laatikko+ohjelmointi (on oikeasti hyvä) on parempi kuin Volvon käyttämä aski+ohjelmointi. Usein tuntuu että perinteisessä mutta sähköisesti ohjatussa automaattilaatikoss a valmistajat hakevat ohjelmoinnin kautta mukavuutta sillä että laitetaan pykälille "overlappia" eli pidetään vaihtohetkellä kahta vaihdetta turhan pitkään päällä nykäisujen välttämiseksi. Itse en koe moista mukavuudeksi vaan rasittavaksi ja turhaksi miettimiseksi. Onneksi Volvon (japsi)laatikko (eikös se ollut japanilaisten tekemä) tuntuisi käytössä oppivan pois huonoista tavoistaan > toivoa siis vielä on.

Kävin koeajamassa myös Subarun Outbackin CVT-automaattina ja olin positiivisesti yllättynyt siitä että se ei ollut likimainkaan niin kuminauhamainen kuin pelkäsin sen olevan. Ei tosin ollut silti minun makuuni eli vaihtohalut eivät heränneet.

Minulle vaihdelaatikon toimintatapaa tärkeämpää on kuitenkin että onpa se manuaali tai automaatti, se toimii "ennustettavasti" ja loogisesti tekemättä menemisestä tuskaista. Ja tuskaisen menemisen luominen onnistuu sekä automaatilta että manuaalilta.

Puolivillaisesti ja hutiloiden tehtyjä "robottiaskeja" karsastan monestakin syystä. Jotkin niistä syistä on luettavissa jo mainitulta VAGareenalta ja osa syistä on koettavissa ratin ja penkin välissä testaamalla.

Matkakoppia en automaattina ottaisi koska se olisi juurikin sellainen puolivillaisesti tehty robottilaatikko. Jos siihen saisi turbiinilaatikon tarpeeks monella vaihteella niin voisin harkita mutta tällä hetkellä manuaali on minulle siihen vehkeeseen mieleisin. Kun voimaa ei ole painoon nähden kamalasti hukattavaksi niin sitä ei mielellään sitten hukkaa yhtään.
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: HiTec - 16.10.2013 kello on 13:32
VAG ... robottiaski ... Onkos ne tehneet tuollasiakin? :o Meinaan DCT-askit ja robotit ovat kaksi varsin erilaista tekniikkaa. Näistä DCT:stä esim VAG käyttää tuotenimeä DSG ja roboteista esim. PSA käyttää nimeä 2Tronic/BMP 8)
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: ihaa - 16.10.2013 kello on 13:35
Matkakoppia en automaattina ottaisi koska se olisi juurikin sellainen puolivillaisesti tehty robottilaatikko. Jos siihen saisi turbiinilaatikon tarpeeks monella vaihteella niin voisin harkita mutta tällä hetkellä manuaali on minulle siihen vehkeeseen mieleisin.

Onneksi Ducatoa ei saanut tuolla pienemmällä 2.3:lla automaattina koska nyt varmaan sellainen robottivaihteisto myös olisi, silloin se oli saatavana ainoastaan kolmilitraiseen mutta myöhemmin lehtien koeajojutuista siitä ei ole saanut kovin hyvää kuvaa joten manuaalilla mennään. Olen kerran päässyt koeajamaan jenkkicruiseria ja voi kun sellainen laatikko olisi myös näihin eurooppalaisiinkin alustoihin.

Toivossa on hyvä elää kun Ford tuo sen jenkeissä ja euroopassa samanlaisena myytävän matkailuautoalustan vuoden päästä, joko siinä olisi aito jenkkilaatikko, hienon näköinenkin se Fordin ohjaamo ja keula on.  Thumb
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: MarkoA - 16.10.2013 kello on 14:01
Mulla tulee PSA:n "automaatista", lyhenteestä BMP, jodtain syystä aina mieleen BuMP...
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: kimi - 16.10.2013 kello on 15:20
Perusautoilijalle se on noin mustavalkoista, rata-autoilusta, offroadista tai muuten vaan automaattia vieroksuvat valinnevat sitten manuaalin. Mutta perusautoilija jota kiinnostaa ajamisessa muu kuin vaihtaminen niin aika harvassa on he jotka automaattiin eivät tykästyisi.

Mistä olet löytänyt tiedon siitä mikä/kuka on perusautoilija. Niin moni asia vaikuttaa autovalintaan, ettei tuollaista voi edes olla.

Auton kuten monen muun hankinta on kompromissi, hyvin harva käyttää sitä ainoastaan yhteen tarkoitukseen, esim. työmatkoille. Harrastuksilla ja monella muulla asialla on vaikutuksensa autoa valittaessa ja on täysin selvää, että innokkaalla kärrynvetäjällä on eri valintakriteerit kun enemmistöllä autoilijoista.  Yksi vaikuttava tekijä on varmasti myös se onko kyseessä yhden vai useamman auton perhe, tuskin kahta samanlaista hankitaan vaikka tiedän perheen jossa näinkin on tehty.

Vemppu näyttää olevan aika samoilla linjoilla kanssani, auto ja se mitä siitä odotetaan vaikuttavat paljonkin valintaan.

Itse tykkään ajaa tuolla meidän hlöautolla ja vaimoni mieleen se ei ole ollenkaan, hän on sinä aikana kun se on ollut meillä ajanut sitä 2 krt ja yhteensä alle 50km niistä n. 45 000 jotka sen mittariin on meidän aikana kertynyt. Omiaan hän ajaa vuositasolla luokkaa 50 000km.

Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: ihaa - 16.10.2013 kello on 17:01
Mistä olet löytänyt tiedon siitä mikä/kuka on perusautoilija.

Perusautoilija ei välitä muusta kuin siitä että auton käyttö olisi mahdollisimman helppoa jolloin automaattivaihteist o olisi toivottavaa autossa, netistä katsoin just että keskivertoautoilija ei edes tiedä minkä kokoiset renkaat autossa on, harva tietänee edes rengaspaineita saatikka mitään muutakaan auton teknisiä tietoja.

Mutta älä hätäile Kimi, kukaan karavaanari ei ole perusautoilija.  ;D
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: Kaija - 16.10.2013 kello on 17:09
Mulla on ollut automaatti 6,5 vuotta. On se mahtava apu, varsinkin jos joutuu ajamaan Kehä Ykköstä ruuhka-aikaan. Sen sijaan, että vaihtaisi ykköseltä kakkoselle ja seis ja taas ykköne-kakkonen-seis, saa miettiä kauppalistaa ja lähinnä jarrulla pelata.  :)

Huono homma tässä on se, että kun ei ole tullut manuaalilla ajettua, niin olen ihan pihalla. Pääsisäisenä ajoin Tessulla Humppilasta Vorssaan ja olin ihan ihmeissäni, että miten hiljentäminen ja pysähtyminen tapahtuukaan. Niin ja Pasilla meinas hiukka otsasuoni pullistua, kun kolmatta kertaa vedin vitoselta neloselle kutosen sijaan kiihdyttäessä. Minkä mä sille voin, että vaihteet on sellaiset sohlot?  ;D

Hyvin on vaunun kanssa pelanneet molemmat automaattivaihteise t. Jopa Kuusamossa Valtavaaran parkkikselle nousu meni Kia Sorentolla sujuvasti, vaikka sinne on aika jyrkkä tie. Just tuollaisissa paikoissa luulisi huomaavan, jos homma ei pelitä!  :)
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: 99 - 16.10.2013 kello on 17:27
Hyvin on vaunun kanssa pelanneet molemmat automaattivaihteise t. Jopa Kuusamossa Valtavaaran parkkikselle nousu meni Kia Sorentolla sujuvasti, vaikka sinne on aika jyrkkä tie. Just tuollaisissa paikoissa luulisi huomaavan, jos homma ei pelitä!  :)

Itsellä DSG jaksaa puskea useita kilometrejä pitkiä 10% nousuja, ilman mitään ongelmia.
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: Vemppu - 16.10.2013 kello on 18:25
VAG ... robottiaski ... Onkos ne tehneet tuollasiakin? :o Meinaan DCT-askit ja robotit ovat kaksi varsin erilaista tekniikkaa. Näistä DCT:stä esim VAG käyttää tuotenimeä DSG ja roboteista esim. PSA käyttää nimeä 2Tronic/BMP 8)
Minulla on hyvinkin hatarat tiedot siitä mitä nimeä kukin tekniikastaan käyttää ja mitä tekniikka minkäkin ikäisessä VAG:ineessa käytetään. Muisteleen vaan että se ajamani Tiguan oli tiptronic (robottimanuaali) ja kun myyjälle sen huonoksi moitin, pisti hän minut ajamaan Golf:illa jossa oli sitten DSG aski (luulen) ja kehui että saman saa sitten nykyään myös Tiguaniin (noin siis syksyllä 2010). DSG Volkkari siis tuntui paremmalle mutta se kuulostaa olevan aika mukava korjata ongelmien iskiessä. Vuosi/kaksi sitten korjaaminen kuulosti olevan uuden laatikon vaihtamista eli tod.näk. ihanan halpaa :-D Miten lie nykyään > joko on opittu laatikkoa korjaamaankin pelkän vaihtamisen sijaan. Nämä korjaus/ongelma jutut siis netistä luettua ja omistajilta kuultua > ei omaa kokemusta omistamisen tasolla.

Pösön 508:ssa taisi myös olla "robotti" kun koeajoin eikä sekään tuntunut hyvältä. Vaihdot viipyili molempiin suuntiin ja toiminta oli sellaista että siinä kävi juuri niin että mukavan tuntuisesta autosta tuli tuskainen ajettava laatikon takia = manuaali olisi ollut jouheampi valinta.

Mitsun 2.2D Outlanderissa, jolla päristelin joskus koeajot, oli tietääkseni kaksoiskytkinautoma atti (TC-SST) ja se oli laatikon osalta aika fiksu peli. Kärryn vedossa yms vähän huolettaisi miten se kestää ryömittämistä kun ryömittäminen taitaa olla ihan kytkimen luistattamista kun momentinmuunninta siinä ei liene. Sitä olisiko tuo huoli aiheellinen vai aiheeton en osaa sanoa  :-X

Mäennousukykyä en pitäisi robotti tai kaksoiskytkin ( vai onko oikea termi kaksoiskytkentä) laatikolle pahana rastina koska niissä kummassakaan ei pitäisi luistoa esiintyä koska luistava momentinmuunnin puuttuu. Niiden hyvyys/huonous tulee minusta parhaiten esille nopeudeltaan vaihtelevassa ajossa tai esim. pahaan paikkaan peruuttaessa.

Perinteinen turbiinilla (eli momentinmuuntimella) varustettu aski taas voi mäennoususta yms ottaa itseensä jos kierrokset eivät ole riittävän korkealla eli jos vedätetään niin pienillä kierroksilla että turbiinin stall-speed (tartuntakierrokset) ei ylity jolloin laatikkoöljyt lämpiävät tilanteesta riippuen enemmän tai vähemmän ja kuumuus on se mikä tappaa perinteisen automaatin. Tuo on juuri se syy miksi turbiinilaatikoiden yhteyteen sitä lisäjäähdytystä suositellaan raskaassa käytössä. Tai ainakin ennen suositeltiin kun laatikon jäähdytys ei ollut mikään itsestäänselvyys. Vuosikausia turbiinilaatikoissa on ollut ns. lukittava momentinmuunnin jolloin veto kytketään määrättyjen ehtojen (nopeus, kaasun asento, nopeus, laatikkoöljyn lämpötila yms) täyttyessä kiinteäksi ja turbiini ikäänkuin ohitetaan. Tiputtaa kulutusta, kierroksia moottorissa ja vähentää laatikkoöljyn lämpiämistä koska lämmittävä luisto häviää kun veto on "yhtä puuta". Monessa askissa valitettavasti tuo turbiinin lukitus on se heikko paikka (kynnet tms joilla veto kytketään kiinteäksi ovat heppoisia) vallankin tilanteessa jossa lukitus jatkuvasti aukeaa/lukitsee/aukeaa/lukitsee. Siksi suositus usein onkin ollut että tuollaista automaattia ajetaan raskaassa käytössä joko "manuaalina" tai "pikku-D:llä (jenkit) jolloin turbiinin lukitus voi ohittua kokonaan tai sitten sen ei tarvitse jatkuvasti avata/lukita kun ajetaan pienemmällä vaihteella joko käsin tai automaattina.

Perinteisen automaatin kanssa onkin sanonta että "joka bensaa säästää se laatikkoaan kurittaa" :-D Tuolla viitataan siihen että kun koneessa on kunnolla kierroksia, on turbiinissa veto kohdillaan, öljynpaineet laatikossa varmasti riittävät ja turha vaihteiden puljaaminen edestakaisin jää pois.
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: K.E.V - 16.10.2013 kello on 18:34
Tuota...
Noita DSG vaihteistoja on sekä kuivia että märkiä ja eri sukupolvia, ei haukuta kaikkia  Thumb
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1692.0
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: JJJ - 16.10.2013 kello on 18:50
Onhsn nuo vagina-konsernin kaksoiskytkinvaihte istot aivan loistavia ainakin uutena. Hieman verkkaisia kylläkin vaihtaessa d- ja r-asennoille mutta sen jälkeen kyllä vaihtaa todella hienosti. Uskon tulevaisuudessa kyseisen vaihteistomallin tulevan entistä yleisemmäksi. Perinteinen automaatti kulutus- ja päästösodassa on häviävä tuote. Nykyisin urheiluautotkin ovat siihen siirtyneet. En valitettavasti ole päässyt niitä koeajamaan mutta uskon ajavan asian niissäkin loistavasti. Cvt-vaihteistokin oli mielestäni kohtuullinen vaikkakaan en foresterin kanssa ihan sinuiksi päässytkään. Käsittääkseni missään enemmän vääntöä omaavassa autossa ei cvt-vaihteistoa vielä ole?
Fordin versio dsg- vaihteistosta oli selkeästi huonompi kuin vaggineella mutta eipä siihen 370 000 kilsaan tarvinnut kuin öljyjä vaihtaa ja hyvin kesti. Itseasiasa kilometrien myötä vaihtoi paremmin.
Vokkelon lootasta en osaa tällä kokemuksella vielä parempaa tuomiota antaa kuin että toistaiseksi ainoa asia mitä ei ole vielä korjattu.
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: ihaa - 16.10.2013 kello on 19:28
Noita DSG vaihteistoja on sekä kuivia että märkiä ja eri sukupolvia, ei haukuta kaikkia  Thumb

Ja niin ollaan myös niiden TSI - koneidenkin suhteen jo toisella sukupolvella mutta kerran saatu maine pysyy kansan mielessä, kerran TSI, kerran DSG niin kerran saatu maine, varsinkin huono maine jää mieleen , olisipa vaikka miten hyvä jo.

Vähän samaan tapaan kuin että Toyota ja muut japanilaiset ovat huonoja ajettavia....ylläty s yllätys....ei ne enää niin huonoja ajettavia olekkaan, ne on vaan erilaisia ajettavia...mutta ei se mitään haittaa jos niin luullaan edelleen, se on se mikä on jäänyt kansan mieleen, kuten myös nuo TSI:t ja DSG:t.
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: tsahkali - 16.10.2013 kello on 19:51
Kävin koeajamassa myös Subarun Outbackin CVT-automaattina ja olin positiivisesti yllättynyt siitä että se ei ollut likimainkaan niin kuminauhamainen kuin pelkäsin sen olevan. Ei tosin ollut silti minun makuuni eli vaihtohalut eivät heränneet.

Mikä siina ei miellyttänyt?
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: aaoulusta - 16.10.2013 kello on 19:56
 ;D ;D ;D ihan hyvin vaihtuu silläkin, vaikka se tuo toinen vaihtaa hieman nopeammin  varsinki kun tullaan alamäkeä..
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: HiTec - 16.10.2013 kello on 20:35
Vähän samaan tapaan kuin että Toyota ja muut japanilaiset ovat huonoja ajettavia....ylläty s yllätys....ei ne enää niin huonoja ajettavia olekkaan, ne on vaan erilaisia ajettavia...mutta ei se mitään haittaa jos niin luullaan edelleen, se on se mikä on jäänyt kansan mieleen, kuten myös nuo TSI:t ja DSG:t.

Tai rapeat Ranskalaiset ja ylläri-pylläri Megane II voitti aikanaan useita alan testejä heikoimmin ruostuvana :D Mutta ei se mitään, se tarkoittaa vain uusien reipasta hintaeroosiota => on allekirjoittaneelle kin sitä edullista, uudehkoa, hyvin varusteltua käytettyä tarjolla Thumb
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: RRR - 16.10.2013 kello on 20:43
Cvt-vaihteistokin oli mielestäni kohtuullinen vaikkakaan en foresterin kanssa ihan sinuiksi päässytkään. Käsittääkseni missään enemmän vääntöä omaavassa autossa ei cvt-vaihteistoa vielä ole?

On kai niitä, muttei mun tietääkseni vielä turbodieseleihin yhdistettynä?
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: MarkoA - 16.10.2013 kello on 22:22
On kai niitä, muttei mun tietääkseni vielä turbodieseleihin yhdistettynä?

On. Subarulla. Ja XT Foresterissakin ihan messevät väännöt CVT:n kera.
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: JJJ - 16.10.2013 kello on 23:03
On. Subarulla. Ja XT Foresterissakin ihan messevät väännöt CVT:n kera.
No jos reilu kolmesataa on messevää niin sitten, mutta omasta mielestäni messevästä aletaan puhumaan sitten kun ollaan siellä 500 nm lulemissa joka on jo peruslukema vaikka ihan nelosdieseleissä (mb 250 cdi)..
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: MarkoA - 16.10.2013 kello on 23:31
Njaa.. Mersumiesten juttuja. Me riisikippojen kalisuttelijat ei tuommosten päälle tiiä.. :o
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: Vemppu - 17.10.2013 kello on 09:14
Mikä siina ei miellyttänyt?
Kevyellä kaasulla ihan ok mutta kun raskaammin polki tai vedätti niin en pitänyt siitä että se piti kierrokset vakiona ja muutti välitystä. Dieselissä se kierrosten pitäminen ylhäällä ei (tietenkään) ollut niin voimakkaan tuntuista kuin bensakoneisissa.  Tuli vähän fiilis niinkuin olisi moottorikelkalla ajanut. Lisäksi ne vaihdot olivat minun makuun vähän pitkäpiimäiset vaikka ei likimainkaan niin "huonot" kuin alkuun kuvittelin.

Silti kokonaisuudesta tuli fiilis ihan kuin kytkin luistaisi tms vaikkei tuossa siitä ei ole kysymys ollenkaan vaan ihan suunnitelmallisesta toimivuudesta. Ja vaikka noihin CVT laatikoihin "ohjelmoivat" ns. pykälät/vaihtopisteet niin ei vaan ole minun makuuni.

Tuosta saa vähän vihiä jos ei ole ajanut itse moisella:
Subaru:
http://www.youtube.com/watch?v=n7RI4zsLOqA
Nissan:
http://www.youtube.com/watch?v=3haCN3N0pJo

Energiatehokasta jne ehkä mutta jos en tykkää niin en tykkää vaikka kuinka hienoja olisivat  ^-^

Edit: oho, nehän tulikin esikatselun kanssa vaan haitanneeko mitään :-?
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: tsahkali - 17.10.2013 kello on 09:29
Kevyellä kaasulla ihan ok mutta kun raskaammin polki tai vedätti niin en pitänyt

Oliko autossa SI-Drive?
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: Vemppu - 17.10.2013 kello on 10:16
Oliko autossa SI-Drive?
Enpä varmaksi muista oliko keskikonsolissa sitä valintakikkuraa mutta sanoisin että ei ollut. Keskikonsoli ei eronnut omasta manuaalista muistikuvan mukaan muuten kuin vaihdevalitsimen osalta ja käsijarru taisi olla keskellä pikkulokeron tilalla.
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: MarkoA - 17.10.2013 kello on 12:31
Tuossa tykkäämättömyydessä taitaa olla paljolti kiinni siitä ettei tykkää miltä se kuulostaa kun kierrokset ei mene ns normaalisti. Ja yks kaveri moitti ettei voi kierroksista päätellä vauhtia. Jäin vain miettimään miksi näin pitäis kun on nopeusmittari. Mutta myönnetään, että alkuun tuo oli hieman oudon tuntoinen. Nyt kun siihen on tottunut, tuntuu perinteiset automaatit kummalta kun tuntuu vaihdoissa pienet nykäisyt.
Itseä eniten on miellyttäneet tämä cvt ja bmw:n uusi zf:n 8-lovinen. Mutta mielipidejuttujahan nämä.
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: tsahkali - 17.10.2013 kello on 13:07
Enpä varmaksi muista oliko keskikonsolissa sitä valintakikkuraa mutta sanoisin että ei ollut.

Silloinhan kokemuksesta jäi puolet pois...  Nykyään kytkimet on ratissa, josta ne löyttyy 'näppituntumalla', jos haluaa liikehtiä rivakammin. Tosin, jos normaaliasetuksella kin painaa tallan lattiaan, auto meinaa äkkinäiseltä lähteä käsistä.
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: JJJ - 17.10.2013 kello on 13:40
Enpä varmaksi muista oliko keskikonsolissa sitä valintakikkuraa mutta sanoisin että ei ollut. Keskikonsoli ei eronnut omasta manuaalista muistikuvan mukaan muuten kuin vaihdevalitsimen osalta ja käsijarru taisi olla keskellä pikkulokeron tilalla.
Olikos tässä uudesta Subesta kysymys?  siinä on valittavissa "kiinteät"  välityssuhteet automaatin tyyliin.
Cvt-vaihteistojahan kehutaan normaali turbiinilla varustettua laatikkoa taloudellisemmaksi kun taas kaksoiskytkinlootat pitäisi olla manuaaliaskiakin taloudellisempia. Tiedä sitä nyt sitten, mutta tärkein vaikutus taloudellisuuteen löytyy siitä kuskin penkin ja ratin välistä.
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: Vemppu - 17.10.2013 kello on 14:01
Jeps, ihan tuoreesta vehkeestä oli kysymys > ensimmäinen 2.0D automaatti outback jolla pääsin ajamaan. Koeajoimme sen lähinnä siksi kun kiinnosti jotta ylittyisikö vaihtokynnys sen hetkiseen kulkineeseen joka oli outback 2.0D manuaalina. Ei ylittynyt vaihtokynnys, syitä oli muitakin kuin tuo automaatin olemus joka olisi varmaan ketjussakin mainittua tottumista kaivannut :-)
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 17.10.2013 kello on 14:39
Oli käsivalintainen Volvo S80 T6 Geartronic , sen jälkeiset ovat olleet ja nykyinenkin on  sillä ,Volvo XC70  Thumb
Thumb Thumb
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: tsahkali - 17.10.2013 kello on 15:01
Cvt-vaihteistojahan kehutaan normaali turbiinilla varustettua laatikkoa taloudellisemmaksi

Se on selvästi manuaaliakin pihimpi.
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: JJJ - 17.10.2013 kello on 15:40
Oli ihan pakko hieman tutkia mitä ihmettä nämä vaihteistot autoissa on kun nimityksiä on geartronicia, tiptronicia (minulla) jne.
Ensiksi perinteinen automaattivaihteist o momentinmuuntimen ja planeettavaihteisto n yhdistelmä joka tuli GM:ltä "hydramatic" -41 Oldsmobilessä ja Buickissa.

Sitten käsivalinnalla varustettu automaatti jota suurimmaksi osaksi taitaa autoissamme olla. Kulkee mm. nimityksillä geartronic, tiptronic, sporttronic,q-tronic,steptronic jne.. lukemattomia versioita automerkistä riippuen. Minulla siis maasturissa juuri tuo tiptronic. Kuusi vaihteinen perinteinen automaatti käsinvalinnalla (ratista tai kepistä).

Suorakytkentävaihte isto (kaksoiskytkin) , joka ilmeisesti pitää juuri sisällään mm. vaggineen DSG:n, Fordin Powershiftin, bmw:n m-Dct, Mitsun SST ja Porschen pdk:n.
Sikäli erikoinen setti, että Vag-konsernin, Fordin vaihteistojen momenttirajat ovat alta 400 nm ja kuitenkin mm. Porcshen joka kuitenkin kuuluu samaan konserniin ja pdk:lla on 750 nm vääntäviä versiota. Esimerkiksi Audin uusi RS6 käyttää nimenomaan tuota vanhempaa tiptronicia.

Cvt-vaihteisto. Subaru, nissan, audin multitronic, Fordin durashift cvt. Tässä yleisimmät. Jokainen varmaan tietää että Daf aikoinaan aloitti mallin käyttämisen jolloin hihnat olivat lamellihihnoja ja kestävyys ei kovin kummoista luokkaa mutta nykyisissä siis vetävä ketju. Välillä oli myös metallipaloista koostuva lamellihihna. Käsittääkeni nykyiset hybridit käyttää myös tätä vaihteistotyyppiä (prius, insight) ?

Jäi vielä ihmetyttämään mitä vaihteistoa sitten käyttävät mm. Ferrari ? Ilmeisesti kyseessä automatisoitu manuaalivaihteisto jossa on elektroninen kytkin ja hydraulinen vaihtaja. Kyseistä vaihteistolla voi myös ajaa kuin perinteisestä automaattia.

Kertokaa viisaammat lisää.
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: MarkoA - 17.10.2013 kello on 16:28
Siinähän sitä tuli hyvinkin kattavasti. Liite 'Tip' ainakin aluksi yleensä viittasi nimenomaan käsiohjaus mahdollisuuteen. Joka tuli siis elektronisesti ohjattuihin automaatteihin. Kuitenkin mekaanisestihan nuo on hyvinkin perinteisiä.
Aisin (Japani) löytyy valmistajana useiden eurooppalaisista autoista löytyvistä automaateista taustalta. Esim. Opel, Volvo, Fiat, PSA, Saab ja varmaan muitakin. Lisäksi yleisiä valmistajia on ZF (Jaguar, BMW..), Getrag (VAG), Jatco (valmistaa komponentteja esim CVT laatikoihin), ja varmaan monta muuta. Nämä näin ulkomuistista.

Yllättävänä tietona vastikään tuli julki, että Volkswagen tilasi Aisinilta miljoona vaihteistoa. Laatikoiden tyyppi vielä pimennossa.

Ja aiheesta mennään jo ohi niin että heilahtaa...

Jokainen venettä rampilta nostanut osaa arvioida onko automaatti hyvä ja jos on niin minkä tyyppinen..n
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: K.E.V - 17.10.2013 kello on 16:39
Aisin osti aikoinaan Borg-Warnerin ja siitä kasvanut isoksi.
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: Aakku - 17.10.2013 kello on 16:53
Cvt-vaihteisto. Subaru, nissan, audin multitronic, Fordin durashift cvt. Tässä yleisimmät. Jokainen varmaan tietää että Daf aikoinaan aloitti mallin käyttämisen jolloin hihnat olivat lamellihihnoja ja kestävyys ei kovin kummoista luokkaa mutta nykyisissä siis vetävä ketju. Välillä oli myös metallipaloista koostuva lamellihihna. Käsittääkeni nykyiset hybridit käyttää myös tätä vaihteistotyyppiä (prius, insight) ?
Olen muistavinani, että omassa Nissanissa ollut CVT hihna oli työntävä, eikä vetävä. Tämä oli olennaisin ero DAF:in venyvään hihnaan. Hihna ei käsittääkseni ollut varsinainen ketju, vaan ikäänkuin suomustettu metallivyö.
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: MarkoA - 17.10.2013 kello on 17:08
Edellisestä valmsitaja listasta jäi pois LuK joka myös valmistaa komponentteja sekä vaihteistoja.
Työntäväksi myös Subarun ketjua väitetään. Ja ketju on peräisin LuK:n tytäryhtiöltä.
http://www.schaeffler.de/content.schaeffler.de/en/press/press-releases/press-details.jsp?id=31630848
(http://www.schaeffler.com/remotemedien/media/_shared_media/07_press/press_release/0001A5AF_col2.jpg)

Tässä mielenkiintoinen lyhyt dokumentti Subarun versiosta:
http://www.schaeffler.com/remotemedien/media/_shared_media/07_press/press_release/0001A5C0.jpg (http://www.schaeffler.com/remotemedien/media/_shared_media/07_press/press_release/0001A5C0.jpg)
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: K70 - 17.10.2013 kello on 21:10
Sitten on vielä viritelmiä.
Itsellä on ollut kahdessa vanhassa jenkissä kolmilovinen tomaatti manuaalikoneistolla .
Ei ollut kytkintä, mutta vaihteet piti käsin vaihtaa, ei vaihtanut itse...sai kesän tuoksun tarvittaessa ilmoille takapyörien alta  :)
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: pamaus - 27.02.2015 kello on 20:46
Piti tänään tutustua Nissan Qashqain automaattiin, yllätys oli, että siinä olikin cvt vaihteisto.

Onko tietoa kuka nuo Nissan cvt vaihteistot tekee.

http://youtu.be/7gfZql1gfQM (http://youtu.be/7gfZql1gfQM)
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: jorma - 27.02.2015 kello on 21:29
Kyllä tämä cvt-vaihteisto käytännössä Qashqain 1,2lt bensiini turbossa vm.2015 toimii loistavasti. Vaimo on ihaillut kuinka vaihtaminen käy paljon sutjakkaammin kuin edellisessä autossa, jossa oli eri tyyppinen vaihteisto. :)
Otsikko: Vs: Automaattivaihteisto
Kirjoitti: Topelius - 27.02.2015 kello on 23:27
http://en.wikipedia.org/wiki/Jatco