Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Team Isomaa - 16.09.2013 kello on 17:48
-
Ducato -04(244) ilmeni nyt kesänaikana sellanen nytkytys ongelma, onkohan jollakin tietoa että mistä osaisi lähteä vikaa paikantamaan?
Eli nopeudella 50-80kmh kun kiihdyttää niin etupää alkaa silleen "nytkyttään" muissa nopeuksissa en ole tätä havainnut.
ilmiötä ei ole kun vapaalla antaa rullata samalla nopeudella.
Olisko joku nivelien tmv. vika?
-
Ducato -04(244) ilmeni nyt kesänaikana sellanen nytkytys ongelma, onkohan jollakin tietoa että mistä osaisi lähteä vikaa paikantamaan?
Eli nopeudella 50-80kmh kun kiihdyttää niin etupää alkaa silleen "nytkyttään" muissa nopeuksissa en ole tätä havainnut.
ilmiötä ei ole kun vapaalla antaa rullata samalla nopeudella.
Olisko joku nivelien tmv. vika?
Paljonko autolla ajettu meneekö jo yli 200tkm?
Ravistaako rattia tuolla nopeudella?
Saataa olla että on kyseessä vetonivel tai se malja joka siinä ympärillä on..nivelen kulumisen tiedät kun käännät ohjainpyörän ääri asentoon ja ajat ympyrää.. molemmin puolin... naksuuko?
Jos naksuu niin vetonivel sökö..
Ja ne maljat voi vaihtaa keskenään..
-
Autolla ajettu 103tkm
Ratissa ei tunnu mitään ravistusta.
Ei naksu eikä rutise.
-
Autolla ajettu 103tkm
Ratissa ei tunnu mitään ravistusta.
Ei naksu eikä rutise.
sisäpään nivel ei tunnu ratissa eikä naksuta mutt kiihyttäes täristää sillee ett tuntuu matalataajuisena tärinänä.. eli juurikin ne sisäpään maljat kuluu montulle normi vedätys asennossa ja kiihyttäessä kun keula nousee hieman nii kiikkuu pois kulumakohdalta. siis se siäpään nivel toimii samala liuku kappaleena koska vetoakselin pituus muuttuu jousituksen myötä.
-
Onko renkaat millaiset? onko ajettu kiveen tai vastaavaan..
-
Onko renkaat millaiset? onko ajettu kiveen tai vastaavaan..
Sattuipa eräässä autossa olemaan alla Kiinalaiset goodride renkaat. Olivattens sen verran soikeat, että niitä ei saanu edes tasapainotettua kunnolla. Todellinen "ajonautinto", vaikka oli uudet renkaat. Nylkyttivat juurikin kuvatulla tavalla.
-
Sattuipa eräässä autossa olemaan alla Kiinalaiset goodride renkaat. Olivattens sen verran soikeat, että niitä ei saanu edes tasapainotettua kunnolla. Todellinen "ajonautinto", vaikka oli uudet renkaat. Nylkyttivat juurikin kuvatulla tavalla.
Niimpä! jos kyseessä kiinailmiö renkaat
-
Tai tälläinen amerikanrengas
(http://karavaanari.org/kuvat/1379347545.jpg)
Rupes todellakin mainitsemassi nopeuvess hytkyttään, eikä juurikaa tununu ratiss.
täss kuvas rengas jo irti vanteelta , mutt vanteella olles ei heti huomannu vikaa, ennenku ajo etteen päi ja kaveri katto viress ett se kyllä nuljus..
-
Rupes todellakin mainitsemassi nopeuvess hytkyttään, eikä juurikaa tununu ratiss.
Emännän autosta hajos kans entiwanhaan yhdestä renkaasta vyö. Piti ihmeellistä juputusta, eikä vikaa löytyny mistään.... Kunnes taas kerran ravistelin pyöriä ja meni toisesta takarenkaasta piikkejä sormet täyteen! :o
-
Onko renkaat millaiset? onko ajettu kiveen tai vastaavaan..
aboat 4000km ajetut Hankook Vantra LT
tämä nytkytys tuli kesän aikana ja ei ilmene kuin kiihdytyksessä, ei rullauksessa ja 50-80kmh
en usko, että on renkaista kiinni.
itse en ainakaan ole kiviin tai suurimpiin kuoppiin ajellut
-
Veto puolella on vika,akselit !
-
aboat 4000km ajetut Hankook Vantra LT
tämä nytkytys tuli kesän aikana ja ei ilmene kuin kiihdytyksessä, ei rullauksessa ja 50-80kmh
en usko, että on renkaista kiinni.
itse en ainakaan ole kiviin tai suurimpiin kuoppiin ajellut
aivan niihä jo alus kerroit ettei rullatess.. mä oon joutunu noit sisäpään niveliä vaihtaan joko uuteen tai keskenään varman useita kymmeniä juurikin sen veto täristyksen takkii.. Huom en ommiin kulkineisiin ku niis on kardaani ja muutamissa kaksikin
-
aboat 4000km ajetut Hankook Vantra LT
tämä nytkytys tuli kesän aikana ja ei ilmene kuin kiihdytyksessä, ei rullauksessa ja 50-80kmh
en usko, että on renkaista kiinni.
itse en ainakaan ole kiviin tai suurimpiin kuoppiin ajellut
Omassa a-autossa on myös hankook vantra. ja on pelannut todella hyvin 5oookm. mutta olisi hyvä tutkia ne kumit, ei tarvi olla kuin yksi teräs poikki niin jo tuntuu...
-
Veikkaisin turbon hukkaportin vuotoa. Laskee väärään aikaan painetta pihalle.
Esim jos on kellon jousi poikki ja vastus pienentynyt niin pääsee hukkaportti raottumaan pakokaasun pyörteillessä. Joissain on tehnyt myös muuttuvasiipinen turbiini, jos osa siivistä on jumissa eikä avaudu, vaan mahtanneeko tuossa vuosimallissa jo sellaisia olla ::)
Siis tätä ajattelin nimenomaan kun kun tulee puhetta vetotapahtuman nykytyksestä. Sitten tietysti kytkiasetelma...Kuu luuko tyhjäkäynnillä sivuääniä kytkimestä?
-
Veikkaisin turbon hukkaportin vuotoa. Laskee väärään aikaan painetta pihalle.
Esim jos on kellon jousi poikki ja vastus pienentynyt niin pääsee hukkaportti raottumaan pakokaasun pyörteillessä. Joissain on tehnyt myös muuttuvasiipinen turbiini, jos osa siivistä on jumissa eikä avaudu, vaan mahtanneeko tuossa vuosimallissa jo sellaisia olla ::)
Siis tätä ajattelin nimenomaan kun kun tulee puhetta vetotapahtuman nykytyksestä. Sitten tietysti kytkiasetelma...Kuu luuko tyhjäkäynnillä sivuääniä kytkimestä?
Miten voi olla osa siivikosta jumissa? Nehän ovat mekaanisesti toisiinsa kytköksissä.
http://www.youtube.com/watch?v=WDsD0y_OIUo (http://www.youtube.com/watch?v=WDsD0y_OIUo) <--Esimerkki video
-
Eipä tuohon ole kuin kaksi vaihtoehtoa vikaan,joko polttoaine puolen tai veto-akseleiden vika !
-
Miten voi olla osa siivikosta jumissa? Nehän ovat mekaanisesti toisiinsa kytköksissä.
http://www.youtube.com/watch?v=WDsD0y_OIUo (http://www.youtube.com/watch?v=WDsD0y_OIUo) <--Esimerkki video
Minä pöljä :-\, kirjotin vähän pöljästi, sinä oikeassa Thumb tarkotin sitä, että jos osa jumissa siten että siivekkeiden liikerata jää vajaaksi tai jotain muuta vikaa tuon toiminnassa.. Mutta jos tuossa on vanhanmallinen turbo niin sitten kattoisin sitä hukkaporttia onko kondiksessa.
Yksi kaveri pähkäili tuollaisen nykytyksen kanssa farkkudieselissä, ja kävi ilmi että oli tuo muuttuva siipikiekko vaihtokunnossa ja koko turbo meni remppaan. Kaikki muut vaihtoehdot kyllä syynäsi läpi, eikä heti arvannut turbon oikuiksi. Ajattelin vihjasta, kun ei ensten tule välttämättä nämä turbot mieleen.
Ja tuon Perho-ukon kanssa olen samaa mieltä tuosta polttoainepuolesta. "Nytkytysoire" voi tulla sieltäkin, esim suuttimessa jotain häikkää. Vaan kun vie korjaamolle, niin pistää mittareihin auton kiinni ja lukee vikakoodit.
-
Nyt kannatta tutkailla kahta asiaa: Onko nytkytys riippuvainen moottorin kierroksista,ja häviääkö nytkytys kaasua reilusti painamalla,toinen tärkeä seikka,mikä kannattaa huomioida,onko riipuvainen moottorin kierroksista vai auton nopeuudesta,näillä pääsee eliminoimaan jomman kumman vian aiheuttajan syyn pos !
-
Jäi vastaamatta, että vika löytyi kuskin puolen vetoakselista.
se kun vaihdettiin niin jopa loppui nytkytys.
mainittakoon, että alkuperäisosa olisi maksanut karvan alle 800e
joten tyydyimme motonetin 150e hintaiseen vaihtoehtoon.
asennukselle tuli hintaa 80e sisältäen vaihteistoöljyn vaihdon.