Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Primus => Aiheen aloitti: Jande - 9.09.2013 kello on 15:30
-
Heti alkuun täytyy todeta, että olen juuri hommannut ensimmäisen vaununi (polar 550 GLE high back vm.91) ja aloittelen vasta karavaanari harrastusta, joten vika saattaa todennäköisesti johtua käyttäjästä laitteiston sijaan.
Eli ongelmana on että pelkällä sähköpatruuna (1/2kW) käytöllä patteriverkosto ei lämpiä lainkaan vaan vesi alkaa porisemaan patruunassa hetken kuluttua kytkemisen jälkeen (vesiputket lämpimiä vain patruuna vierestä ja mielestäni myös kaasupannulle tuleva putki oli lämmin. Meneekö kierto pannun läpi ollenkaan patruunalla lämmittäessä?). Kaasulla lämmittäessä patterit lämpeävät (kun pannussa oleva 12v kiertovesipumppu lähtee samalla päälle, pelkän patruunan ollessa päällä 12v pumpulle ei tule sähköä. vihreä johto näytti olevan kytkemättä kun katselin vaunun sisältä liittimiä).
Aloin epäilemään että minulla olisi joku vesivaraajaan kesäkäyttöön liittyvä patteriverkoston sulkuventtiili jostain kiinni (tallaista venttiiliä ei osunut kyllä silmiini) vai pitäisikö sama ongelma näkyä myös kaasukäytössä jos näin olisi? Tai sitten patruunan kiertovesipumppu ei vain toimi. Olenko edes ymmärtänyt oikein että patruunan päässä oleva isolla kierteellä liitetty sylinterimäinen motti on 230v kiertovesipumppu? Pitäisikö tuon pyöriä aina kun sähköpatruuna on asettu ohjauspaneelista päälle vai pyöriikö jonkin anturitiedon perusteella (kuuleeko / tunteeko onko tuo yleensäkin päällä)?
-
Heti alkuun täytyy todeta, että olen juuri hommannut ensimmäisen vaununi (polar 550 GLE high back vm.91) ja aloittelen vasta karavaanari harrastusta, joten vika saattaa todennäköisesti johtua käyttäjästä laitteiston sijaan.
Eli ongelmana on että pelkällä sähköpatruuna (1/2kW) käytöllä patteriverkosto ei lämpiä lainkaan vaan vesi alkaa porisemaan patruunassa hetken kuluttua kytkemisen jälkeen (vesiputket lämpimiä vain patruuna vierestä ja mielestäni myös kaasupannulle tuleva putki oli lämmin. Meneekö kierto pannun läpi ollenkaan patruunalla lämmittäessä?). Kaasulla lämmittäessä patterit lämpeävät (kun pannussa oleva 12v kiertovesipumppu lähtee samalla päälle, pelkän patruunan ollessa päällä 12v pumpulle ei tule sähköä. vihreä johto näytti olevan kytkemättä kun katselin vaunun sisältä liittimiä).
Aloin epäilemään että minulla olisi joku vesivaraajaan kesäkäyttöön liittyvä patteriverkoston sulkuventtiili jostain kiinni (tallaista venttiiliä ei osunut kyllä silmiini) vai pitäisikö sama ongelma näkyä myös kaasukäytössä jos näin olisi? Tai sitten patruunan kiertovesipumppu ei vain toimi. Olenko edes ymmärtänyt oikein että patruunan päässä oleva isolla kierteellä liitetty sylinterimäinen motti on 230v kiertovesipumppu? Pitäisikö tuon pyöriä aina kun sähköpatruuna on asettu ohjauspaneelista päälle vai pyöriikö jonkin anturitiedon perusteella (kuuleeko / tunteeko onko tuo yleensäkin päällä)?
Patruunan kiertovesipumpun kondensaattori hajalla ja sen kun vaihdat pitäisi toimia. Pumppu pyörii vain silloin kun sähkölämmitys on päällä. Voit kytkeä sen vihreän johdon ohjauspaneelin takana nastaan 4 niin lämpiää sähkölläkin esim. siksi aikaa kunnes saat konkan vaihdettua. Jos kierto on suljettu niin ei kierrä myöskään kaasulämmityksellä vesi.
(http://karavaanari.org/kuvat/1388570771.jpg)
Kytkentäkuva vaihdettu, virheellinen poistettu.
-
En tiedä vaikuttaako tuomioon, mutta sen verran vielä tarkennusta että tuo mainitsemani "porina" kuullostaa siis veden kiehunnalta (ei siis mekaanista pörinää).
-
En tiedä vaikuttaako tuomioon, mutta sen verran vielä tarkennusta että tuo mainitsemani "porina" kuullostaa siis veden kiehunnalta (ei siis mekaanista pörinää).
Asia ymmärretty jo aiemmasta tekstistä.
-
Kiitoksia analyysistä. Lisäkysymyksesnä vielä että saakos piirilevyn tuolta helposti kantoon (olettavasti löytyy patruunan alkupään kotelen sisältä) ja vietyä konkan vaihdettavaksi vai pitäisikö saada paikan päälle joku elektoriikkahommiin kykenevä (itsellä vähän heikosti pysyy kolvi kädessä, puhumattakaan että osaisin hommata oikeanlaisen komponentin)?
-
Kiitoksia analyysistä. Lisäkysymyksesnä vielä että saakos piirilevyn tuolta helposti kantoon (olettavasti löytyy patruunan alkupään kotelen sisältä) ja vietyä konkan vaihdettavaksi vai pitäisikö saada paikan päälle joku elektoriikkahommiin kykenevä (itsellä vähän heikosti pysyy kolvi kädessä, puhumattakaan että osaisin hommata oikeanlaisen komponentin)?
Pumpun päästä suojakotele pois niin näkymä on tän näköinen.
(http://karavaanari.org/kuvat/1378796475.jpg)
Konkka on toi valkoinen laatikko josta tulee punaiset johtimet sokeripalalle.
Uuten konkkaan pitää sit tinata johdonpätkät kiinni jotta saapi ruuvattua takas paikalleen.
-
Tässä vielä pari kuvaa lisää :)
(http://karavaanari.org/kuvat/1378796818.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1378796820.jpg)
-
kiitoksia, tämä selvensikin huomattavasti. Olikin vähän yksinkertaisempaa ja järeämpää "elektroniikkaa" kuin odotin :D
-
kiitoksia, tämä selvensikin huomattavasti. Olikin vähän yksinkertaisempaa ja järeämpää "elektroniikkaa" kuin odotin :D
Katkaise ne vanhan konkan johdot konkan juuresta ja juota uusi niihin kiinni. Laita pienet kutistesukan pätkät juotosten päällee eli johtoon ennen juottamista. Thumb
-
no niin pääsin tänään vaihteleen konkkaa ja lähti pumppu komeesti päälle. Nyt pääseekin ilmaus hommiin. Kiitoksia!
-
no niin pääsin tänään vaihteleen konkkaa ja lähti pumppu komeesti päälle. Nyt pääseekin ilmaus hommiin. Kiitoksia!
Hyvää työtä. Thumb Säästit paljon rahaa. ;)
-
no niin pääsin tänään vaihteleen konkkaa ja lähti pumppu komeesti päälle. Nyt pääseekin ilmaus hommiin. Kiitoksia!
Löytyikö jostain koteloon sopiva konkka, vai jouduitko tuomaan johdoilla ulkopuolelle?
-
joutu tyytyyn kartiomalliseen (johdot oli valmiina) ja tuomaan suojakotelon ulkopuolelle.
-
Nyt tuli sitten uusi ongelma esiin eli 12v kiertovesipumpulle ei tule enää kunnon jännitettä. Kaasulämmitys päällä antaa mustanboxin kv pumpun nastoille 10,8 V, mutta kun liittää 12v pumpun kiinni niin jännite kyykähtää 0,11 volttiin. Boxivikaanko viittaa?
-
Ilmeisesti, mites. Onko pumppu jumissa ja polttanut boxin antaman syötön ?
-
ei oo jumissa pumppu, toimii kyllä kun erikseen syöttää 12 v.
-
ei oo jumissa pumppu, toimii kyllä kun erikseen syöttää 12 v.
jos vähä nahkee pyöriin ni saattaa polttaa poksin diodin vaikka suoralla virralla pyöriikin, mitaappa huvikseen pumpun otama virta ku pyörität suorall sähköll..
Mutt jokatapauksess kuulostaa poksivialta..
-
Löytyikö jostain koteloon sopiva konkka, vai jouduitko tuomaan johdoilla ulkopuolelle?
Tietääkö kukaan saako noita alkuperäisen kokoisia Iskran tekemiä moottorikondensaatt oreita mistään tilattua/haettua pääkaupunkiseudulla?
Itsellä on myös konkka uusinnassa ja Partcolta Helsingin Haagasta ei ainakaan löytynyt tuon kokoista, vaan vain 1 µF putkimallista n. 7 vm pitkää lattaliittimillä. Eihän se mahdu tuohon pumpun koteloon millään :(
-
Kokeile www.uraltone.fi
-
Eiköhän tuokin ongelma ole MJO:n ratkaistavissa !! Toki minäkin tietäisin kyseisestä ongelmasta ja elektroniikasta yleensä,mutta vanha sanonta,"suutari pysyköön lestissään",teen perhoja ja puukkoja,MJO hoitaa lämmitin ja elektroniikka viat !!
-
Edellisestä paikasta hänkin hakee, annoin kerran vinkin ;D
-
Edellisestä paikasta hänkin hakee, annoin kerran vinkin ;D
Sieltä minä ne tilaan. Vaihtoehtoja on kaksi, 1 mikro/1000V joka on hieman iso, mutta työstämällä saa mahtumaan. Toinen on 0,68 mikroa / 1000V joka on pienikokoinen ja mahtuu hyvin. Vaikka onkin vain 0,68uF niin toimii erittäin hyvin. Noissa pumpuissa on ollut alkuperäisinä jopa 0,62uF. Thumb
En muuten hae, tilaan ne, olen sen verran laiska. :D
-
Kiitos linkistä ja mjo:lle vinkeistä :D
-
Itse painin samojen ongelmien kanssa ja tänään irrotin sähköpatruunan ja olisikin vähän epäselvyyttä...
Mjo:n kytkentäkuvan mukaan kiertovesipumpun kondensaattori kytketään moottorilta tulevan mustaan ja toinenpää moottorilta tulevien punaisen ja ruskean + vaihejohtimen kanssa samaan pisteeseen.
Tuossa Niken lähettämässä valokuvassa oli konkka kytketty moottorilta tulevaan mustaan ja moottorilta tulevaan keltaiseen.
Kumpi oikein?
-
Kytke konkka samallailla kun entinen, muuten taitaa pumpun pyörimissuunta muuttua.
-
Itse painin samojen ongelmien kanssa ja tänään irrotin sähköpatruunan ja olisikin vähän epäselvyyttä...
Mjo:n kytkentäkuvan mukaan kiertovesipumpun kondensaattori kytketään moottorilta tulevan mustaan ja toinenpää moottorilta tulevien punaisen ja ruskean + vaihejohtimen kanssa samaan pisteeseen.
Tuossa Niken lähettämässä valokuvassa oli konkka kytketty moottorilta tulevaan mustaan ja moottorilta tulevaan keltaiseen.
Kumpi oikein?
Kytket sen samalla lailla kuin se vanha oli. Tarkistan, että olenko piirtänyt kytkentäkuvan vahingossa väärin.
Edit: Kytkentäkuva oli virheellinen, mutta on nyt korjattu.
-
Kytke konkka samallailla kun entinen, muuten taitaa pumpun pyörimissuunta muuttua.
...ookoo...
No kun en ole enää ollenkaan varma miten johdot oli alunperin ja moottorilta tuleva keltainen oli irti kokonaan... :(
Vielä lisäkyymyksiä, Miten saan pyörimis suunnan varmistettua ja mistä tiedän pyöriikö moottori kun joissain aiemmissa viesteissä sanottiin että sitä ei tunne edes kädellä pyöriikö moottori.
-
Tässä vielä pari kuvaa lisää :)
(http://karavaanari.org/kuvat/1378796818.jpg)
Jos kytken tämän kuvan mukaan mihin vaihe ja nolla kytketään?
1. konkka+moottorille menevä musta
2. moottorille menevät ruskea ja punainen
3. Konkka +moottorille menevä keltainen
-
Tässäpä kuva samaisen sokeripalan toiselta puolelta.
Molemmat kuvat on otettu ennen johtimien irroitusta, joten ovat alkuperäisiä kytkentöjä.
-
Eihän verkkojohtoa voi edes väärin kytkeä, peitelevy estää sen.
-
Tässäpä kuva samaisen sokeripalan toiselta puolelta.
Molemmat kuvat on otettu ennen johtimien irroitusta, joten ovat alkuperäisiä kytkentöjä.
Kiitoksia vastauksista.
Kuvasta näkyy että sininen johto menee keskimmäiseen liittimeen missä on moottorille menevät ruskea ja punainen
mutta kumpaanko kondensaattorin piuhaan tuo vaihe (ruskea) johto menee?
-
Reunimmaiseen eli keltainen/punainen
-
Reunimmaiseen eli keltainen/punainen
Suuri kiitos vielä, nyt ymmärsin kun rautalangasta vääntää...
-
Vastauksessa 1 oli virheellinen kytkentäkuva jonka olen nyt vaihtanut oikeaan.
-
Samainen ongelma kuin aiheen aloittajalla. Eli pumppu ei pyöri ja vesi alkaa kiehumaan. Kondensaattori vaihdettu, mutta ei pyöri. Pumppu ei pitänyt toimiessaan mitään erikoista ääntä ja lopetti toimimisen yhtäkkiä. Pystyykö pumpun mittaamaan helposti, onko vika siinä? Onko uusia pumppuja saatavilla jostain ja ovatko kalliita? Lähteekö punppu irti siitä isosta kierreosasta kiertämällä ja varmaa nesteet täytyy laskea pois ennen irroittamista?