Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: tjarvi - 29.08.2013 kello on 20:33

Otsikko: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: tjarvi - 29.08.2013 kello on 20:33
Päivien päivää. Tässä pitkä tarina lyhyenä.

Auto on VW Caravelle 2,5TDI vm. 2006

Kuukausi sitten huomasin, että jäähdytinnesteen pinta oli vajunnut. Lisäsin sinne n. 7dl uutta nestettä ja pistin merkille, että pinnalla on ruskeaa mönjää. 3vko sen jälkeen lähtiessäni ajamaan syttyi jäähdytinnesteen varoitusvalo. Ohjekirjan syy oli liian kuumat nesteet tai liian vähän nestettä. Pinta oli korkeammalla kuin 3vko aikaisemmin kun lisäsin nestettä eikä lämpöjä ollut 2min ajon jälkeen nimeksikään. Ruskean mönjän määrä oli mielestäni lisännyt. Tosin tässä on mututuntumaa mukana.

No auto meni sitten hinurin lavalla huoltoon, jossa tuomio oli sökö vesipumppu ja öljyt olivat tulleet jäähdytinnesteen sekaan. Pumppu ja nesteet sekä suodattimet vaihtoon sekä jäähdytinjärjestelm ästä, että moottorista.

Viikon ajon jälkeen katsoin huvikseni jälleen jäähdytinnesteen paisuntasäiliötä, jossa oli jälleen ruskeaa mönjää nesteen pinnalla. Imin sitä hieman pois pulloon ja tulos on tämän näköistä.

(http://img534.imageshack.us/img534/1000/2iux.jpg)

Kysymykseni kuuluu siis, josko joku sattuisi tietämään:
Eikö jäähdytinjärjestelm än pesulla saada sitä oikeasti puhtaaksi tänäpäivänä, että sinne ei jäisi jäämiä, jotka tuolla lailla tulevat pintaan?
Vai onko pesuaineet/menetelmät kunnossa, mutta joko työ on tehty huonosti tai sitten öljyä vuotaa jostain muualta?
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: K.E.V - 29.08.2013 kello on 20:39
Kyl mää luulen että nuo on vanhoja. Tärkeämpää on ettei öljyssä ole pakkasnestettä.
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: tjarvi - 29.08.2013 kello on 20:45
Joo, niin mäkin vähän ajattelin, kun määrällisesti sitä on tuossa pullossa tosi vähän, mutta sottaa silti aika näyttävästi.

Ajattelin varmistaa, josko jollain olis enemmän kokemusta, kun nää omat aatteet perustuu vain tämmösiin autontekniikasta tietämättömän arvioihin.

Öljyissä ei pitäisi olla mitään, sillä ne on vaihdettu ja suodattimet myös sekä vesipumppu minkä kautta nesteet olivat aiemmin sekoittuneet.

Ilmeisesti öljytikun avulla ei näe mitenkään tuleeko öljyn sekaan jäähdytinnestettä?
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: Vemppu - 29.08.2013 kello on 20:46
Jeps, se öljy osaa olla todella sitkeä kaveri saada pois jäähdytysjärjestelm ästä. Valujen karkeuksiin jäänyt, kumiletkujen imemä ja muuten kiertoon pesivä öljy on melkoisen vaikeaa saada sieltä pois ihan kokonaan ja laakista. Ja kun sitä öljyä ei tartte olla nesteessa kuin hippu niin jo vain paisuntasäiliössä tms. erottuu.

Niinkuin tuossa edellä todetaan niin kunhan sitä vettä ei mene öljyyn niin hirveän huolissani en olisi jos vallankin öljynmäärä nesteessä alkaa ajan kanssa vähentyä.

Lisäys:
Jos öljyssä olisi nestettä niin 99.9% varmuudella näkisit sen öljytikussa valkoisena hyyhmänä tai "kermana". Erittäin pieni määrä vettä öljyn seassa riittää sitä kermaa tekemään. Ihan esim. huohotuksen tekemä kosteus öljytikun putkessa riittää tikun sotkemaan niin että voisi kuvitella jotain vakavaakin olevan kyseessä.
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: K.E.V - 29.08.2013 kello on 21:02
Ilmeisesti öljytikun avulla ei näe mitenkään tuleeko öljyn sekaan jäähdytinnestettä?
Siitä sen näkee ja öljykorkista. Tietenkin jos käytää Shellin öljyä vesivaahtoa on muutenkin  8)
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: VAT 69 - 29.08.2013 kello on 21:09
 Onkohan totta se Shellin öljymainos. "Pesee, vaahtoo, huuhtoo, vaan ei voitele".
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: Valtteri - 29.08.2013 kello on 21:34
Ainakin vanhemmissa volkkareissa öljy tihkui nesteen sekaan kannentiivisteestä ja vesipumpun rikkinäisyydestä johtuen "on voinut käväistä lämpimänä" ja kolmanneksi vesipumppuhan voidellaan
vedellä eli vois luulla ettei öljyt sitä kautta ole nesteeseen sotkeutuneet :(
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: K.E.V - 29.08.2013 kello on 21:44
Jos ei nyt taas sekoiteta koko volkkarin tuotantoa tähän. Auto on -06 ,mallinen minkä moottoorirakenne eroaa täysin vanhemmasta ja myös uudemmasta -10 mallisesta
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: norlet - 29.08.2013 kello on 21:46
Valtteria lainaten ni jonkinlaisella varauksella kyl minäkin miettisin sitä kannetiivistettä... ..
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: Desibeli - 29.08.2013 kello on 21:59
Hei
Eihän kyseessä ole automaattivaihteine n auto?
Kerran itselläni meni lauhdutin rikki ja vaihdelaatikkoöljyt sekoittuivat jäähdytysnesteen kanssa.
Vaihdelaatikko leikkasi kiinni. Jäähdytys järjestelmä piti pestä moneen kertaan ja välillä ajoin viikon ja taas pestiin. Vielä kuukaudenkin jälkeen pestiin ja vaihdettiin nesteet. Vaihdelaatikko ja lauhdutin uusittiin myös. Taisi siinä mennä syylärikin vaihtoon.

- Desibeli
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: tjarvi - 29.08.2013 kello on 22:05
Manuaali on kyseessä.

Mullehan on siis ihan vieras tuo auton moottorin nestekierto, mutta naapuri (se tietolähteistä paras) oli katsellut samanlaista Caravelleä ja sanoi törmänneensä netissä muutaman kerran ilmeisesti juuri tuon ikäisiin volkkareihin, joissa on vesipumppu toteutettu jollain hammasrattaalla tms. Ja ymmärsin, että noiden hampaiden särkyessä pääsee moottoriöljy ja jäähdytinneste sekoittumaan.

Jos nyt miettisi tuota kannentiivisteen vuotamista niin onko sitä mahdollista metsästää mitenkään muuten, kuin avaamalla moottori ja tarkistamalla tiivisteen?

Tikussa ja korkissa ei näy vaahtoa ainakaan viikon ja 1000km ajon jälkeen.
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: aaoulusta - 30.08.2013 kello on 06:48
Onko tässä moottorin mallissa vesipumppu 3 ruuvilla kiinni?  ::)
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: 0yxxy0 - 30.08.2013 kello on 07:12
Mulla oli T4 moottorissa aikoinaan sama ongelma syy oli öljysuodattimen kiinnitysjalan löysä liitos jolla moottorissa kiinni(jäähdytys neste kiersi jalassa). Se että öljyä pääsee nesteen sekaan tarkoittaa että öljyn paine on isompi kuin nesteen paine. Itse seuraisin ja keräisin vähemmäksi paisuntasäiliöstä kertyvän öljyn jos jäänyt vaan kiertoon ennen pumppuremonttia.
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: K.E.V - 30.08.2013 kello on 08:00
Tämä on T5 moottori. siinä ei ole mitään hihnoja .laturi ja vesipumppukin on rattailla, jakopää rattailla jne. Itsellä samanlainen.
Juuri aiemmin mainittiin syy miksi ne nesteet on sekoittuneet.
Kannentiiviste kun dieselissä vuotaa, sen kyllä huomaa muualtakin kuin öljystä jäähdytysnesteessä.  Thumb

(http://karavaanari.org/kuvat/1377838816.jpg)
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: Vemppu - 30.08.2013 kello on 11:02
Jos
- öljyn määrä paisuntasäiliössä kaiken aikaa vähenee
- jäähdyttimessä ei näy kuplimista eikä haise pakokaasu
- moottoriöljyyn ei sekoitu nestettä eli tulee kermaa/vaahtoa tikkuun, täyttökorkkiin tai muuallekaan
- pakokaasut näyttää/haisee "normaalille" > ei harmaata savua tai imelää tuoksua
- ja auto toimii muutenkin normaalisti / kulkee ja vetää niinkuin ennenkin eikä käyntiääni ole muuttunut

niin jos kyseessä olisi oma autoni niin ajelisin ja noita seurailisin (kaiken varalta) ilman sen suurempaa stressaamista. Toki toisen autosta etänä on huonoa sanoa mutta noin tekisin itse.

Sitten jos joku tai useampi ranskalaisen viivan kohdista alkaisi oireilla, olisi korjaustuokion aika :-D
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: jus66si - 30.08.2013 kello on 11:17
Ompas erikoisen värinen sekoitus. Ettei vain olis nyt sopivan kokonen hiushalkema tullut moottorin lohkoon (ei mitenkään tavatonta) ja siittä tihuttas tuota öljyä sinne jäähdytysnestepuole lle. Ehdottomastihan tuo on korjattava. En ajais metriäkään ennen korjausta. Jos olis kansipahvi jo sökö niin kyllä se lämpöjä jo veivailis. Ellei se ole kannessa se halkeema? Vaikee sanoo suoralta kädetä kun on vähän vieras merkki.
Naapurilla oli aikoinaan caravelle ja joutui sitten koneremontin tekemään. Sanoi että oli pikku halkeamia siellä täällä niin pajon että meni lohko uusiksi. Tuli niin halvemmaksi.
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: Teukka-74 - 30.08.2013 kello on 13:19
Siitä sen näkee ja öljykorkista. Tietenkin jos käytää Shellin öljyä vesivaahtoa on muutenkin  8)
Kermakahvia korkissa/öljytikussa niin jäähdytinneste sekaisin öljyssä eli kannentiiviste vuotaa tai kansi on halki.
Alavesiletku irti ja vedet pois syyläristä sekä paisuntasäilöstä. Uudet nesteet sisälle ja kyllä mönjän
olis pitänyt poistua vanhojen nesteiden mukana.  Jos vielä sekoittuu niin ajot seis ja remppaamaan! Thumbd
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: K.E.V - 30.08.2013 kello on 13:41
Kyllä sitä vaahtoa voi tikussa olla ihan muutenkin. Ja tuota sakkaa jää järjestelmään väkisin mikäli ei raakaa liuotinta laita järjestelmää täyteen ja sen jälkeen uudet nesteet.
Aiheen aloittajalla ei ole enää mitään tikussa, öljyntäyttöaukossa jne.
AINOASTAAN tuota sakkaa tullut säiliöön, sen kun muutaman kerran puhdistaa niin kellukkeet katoavat.
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: Vemppu - 30.08.2013 kello on 13:53
Vaikka systeemistä ajaisi läpi raakaa liuotinta, vaihtaisi kaikki kumiputket yms ja tekisi vaikka mitä niin silti sitä vaan valitettavasti voi öljyä paisuntasäiliöön joskus kulkeutua jos sitä kerran on päässyt nestekiertoon.

Isän autosta särkivät joku aika sitten öljysuodattimen jalassa olevan jäähdytyselementin suodatinta ylikiristämällä ja tuloksena nesteeseen alkoi tulla pieni määrä öljyä. Suodattimen jalan vaihto, järjestelmän pesu pari kertaa ja uudet nesteet > öljyä oli kovastikin vielä kierrossa.

Nestekierrolle on tehty USEITA pesuja jopa kovemmilla aineilla mitä huollossa tekisivät ja silti öljyä tahtoi pieniä määriä kulkeutua paisuntasäiliöön.

Ehkä noin 20 järjestelmänhuuhtel un (kyllä, siitä tuli suorastaan harrastus tekijälleen) jälkeen kun vaihtoi kaikki kierrossa olevat kumiletkut, öljyn ilmaantuminen nestekiertoon taisi loppua kokonaan tai ainakin väheni todella huomattavasti. Joo ja autolla taisi ehtiä tulla 100tkm mittariin sinä aikana kun tuota öljyä sieltä nestekierrosta pois pesi (nyt mittarissa joku 500tkm).

Eli jos ei ole muita oireita kuin pikkaisen öljyä paisuntasäiliössä jonka määrä olisi vielä vähenemään päin niin ITSE en ainakaan lähtisi kansia irroittelemaan ja/tai lohkoa ihmettelemään.
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: "Masi" - 30.08.2013 kello on 17:47
PSA yhtymän vehkeissä kyllä monesti ennenkuin kansipahvi pettää tulee öljyä jäähdytysnesteen mukana paisuntasäiliöön.
Useamman sitikan kokemus ja kahdessa on ollut tuo tyyppivika. vw en tiedä.
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: Kimmo75 - 30.08.2013 kello on 20:19
Ei mitään suurempaa paniikkia aiheuta, koska se vika on ollut tuo vesipumppu joka on vw insinöörin taidon näyte kaikkinensa. Eli kun se pumppu poikii niin tosiaan sen huomaa juurikin tuosta nesteen vajenemisesta ja omalaatuisesta hajusta ja niinkuin joku mainitsi niin se öljy EI SITTEN POISTU ihan hevillä eikä rokilla  ;D vesikanavista. Eli jos on kovinkin tuota rahaa niin vaihtelee kokoajan nesteitä tai sitten antaa sen nyt olla ½ vuottakin ja sitten taas nesteet vaihtoon. Mutta vika on siis jo korjattu ja öljyä on ja pysyy nesteen seassa. Henk.koht en ymmärrä miksi tuo systeemi on pitänyt edes rakentaa niin et vesipumpun hajotessa vedet sekoittuu öljyn kanssa. Kylläpä tekee moottorille hyvää kun nesteet ja öljyt sekoittuu puolin ja toisin  Thumb
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: Aippe - 30.08.2013 kello on 20:21
Ei ne WV:n insinöörit millään pahalla sitä ole suunnitelleet, ehkä tyhmyyttään.
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: Kimmo75 - 30.08.2013 kello on 20:29
Ei ne WV:n insinöörit millään pahalla sitä ole suunnitelleet, ehkä tyhmyyttään.

Sanosin et tyhmyyttään juurikin. Minulta meni luotto totaalisesti T5 portteriin VAIKKA tykkäänkin edelleen juurikin porttereista ja tulen pysymään portteri kannassa tulevaisuudessa mutta luotto on mennyt. Omani siis edellinen oli -04 2.5Tdi  131tkm ajettu ja siitä se riemu alkoikin. Meni vesipumppu,vapaakytkimet(molemmat), pyöränlaakereita, Webasto, jarrupaloja/levyjä??? , talvella sitten useasti "hätäohjelmaan" ja nilkuttaen pysäkille sammuttamaan auto ja taas eteenpäin. Eli auto oli minulla ammattikäytössä ja ½ vuoden huoltokulut 6300€  :o Ajoinkin sillä 40tkm ja möin pois kun alkoi kytkin täristämään (1000€ + työt)  Thumb elämäni paras teko. Seuraava kun tuo nykyinen T4 vaihtuu niin EI ole mikään alkumalli vaan siis missään nimessä en kannata porttereissa ostaa heti sitä ensimmäisen mallin versiota. Eli kun tuli tämä nyky portteri niin sama rumba jatkuu ja ensimmäiset onkin komeita testimalleja ja olen niihinkin päässyt tutustumaan jo tienpäällä korjaten Thumb
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: Jepukka - 30.08.2013 kello on 20:40
Ei mitään huuhteluita tms. Auto puristusmittauksiin niin selviää vika.

Syyläristä ei saa neste vähetä eikä saa vaahdota kermaa öljyn täyttöaukosta.

Tosta on menny tod. näk. kansipahvi, kansi tai lohko.

Ediittiä: luin uudestaan aloituksen niin siellähän se itse syy olikin. Pumppu.
Kunhan ei nesteet enää katoa niin taitaa olla kunnossa.
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: Kimmo75 - 30.08.2013 kello on 20:47
Hephep nyt kaikki ja hetken hengähdys. JOS asia vaivaa niin ensiviikolla menet korjaamolle missä on pakokaasutesteri (kaikilla nykyään) ja pyydät asentajaa mittaamaan sillä pakokaasutesterillä paisuntasäiliöstä et noteeraako mittari mitään. JOS kansi halki, kansipahvi palanut jnejne niin kun asentaja pitää sitä mittauspäätä paisuntasäiliössä (EI UITA nesteessä siis) niin mittauslaite reagoi pakokaasuun nesteessä ja vika selviää. Nyt ei kannata panikoina ja purattaa puoltamoottoria tyyppivian takia.
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: Teukka-74 - 31.08.2013 kello on 12:24

"Eli jos ei ole muita oireita kuin pikkaisen öljyä paisuntasäiliössä jonka määrä olisi vielä vähenemään päin niin ITSE en ainakaan lähtisi kansia irroittelemaan ja/tai lohkoa ihmettelemään."
Juurikin näin.
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: ------- - 2.09.2013 kello on 20:21
Eiköhän näissä maleissa ole toinen se mikä hajoaa tuo öljynlauhdutin.. käy samanlain, että menee öljyt nesteitten puolelle..
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: Jepukka - 24.10.2013 kello on 15:45
Nostampa esiin tämän topikin.

Kävin vähän aikaa sitten hakemasta isovanhemmiltani pois auton jota eivät enää käyttäneet korkean ikänsä takia. Ajoin vekottimen pihaan ja rupesin tutkimaan autoa, ihmettelin muutamia öljy roiskeita öljytäyttökorkin vieressä olevassa paisuntasäiliön kupeessa.

Korkki auki ja ruskeaa kermavaahtoa hurumykke ja paljon. Ok, öljykorkki auki ja tarkastus, ei merkkejä vaahdosta. Sama myös öljytikulle ja ihan öljyltä näytti. Kyselin vanhalta mieheltä että lisäsitkö öljyä ennenkuin hain auton pois ja olihan se. Todennäkösesti sitä öljyä on nyt syylärin nestesäiliö täynnä. Millähän tuon pesisi pois järjestelmästä? Ilmeisesti pesuja tarvii monta...
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: 99 - 24.10.2013 kello on 15:48
Itse lähtisin huuhtelemalla jäähdytysjärjestelm än pariin kertaan, jonka jälkeen putsaisin loput jäähdyttimen puhdistusaineella.
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 24.10.2013 kello on 15:49
Nostampa esiin tämän topikin.

Kävin vähän aikaa sitten hakemasta isovanhemmiltani pois auton jota eivät enää käyttäneet korkean ikänsä takia. Ajoin vekottimen pihaan ja rupesin tutkimaan autoa, ihmettelin muutamia öljy roiskeita öljytäyttökorkin vieressä olevassa paisuntasäiliön kupeessa.

Korkki auki ja ruskeaa kermavaahtoa hurumykke ja paljon. Ok, öljykorkki auki ja tarkastus, ei merkkejä vaahdosta. Sama myös öljytikulle ja ihan öljyltä näytti. Kyselin vanhalta mieheltä että lisäsitkö öljyä ennenkuin hain auton pois ja olihan se. Todennäkösesti sitä öljyä on nyt syylärin nestesäiliö täynnä. Millähän tuon pesisi pois järjestelmästä? Ilmeisesti pesuja tarvii monta...
Jotain liuottavaa ilmeisesti joka poistaa öljyn,viisaamat kertoo enemmän..
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: 0yxxy0 - 24.10.2013 kello on 16:45
Taitaa tulla pitkä/monivaiheinen prosessi ennenkuin ihan puhdas. Mää kuorisin paisarista enimmät pois sitten kone lämpimäksi ja taas kuorintaa jossain vaiheessa uudet nesteet ja kone lämpimäksi ja taas kuorintaa ja nesteiden vaihtoa. Harmillinen takaisku.
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: Jepukka - 24.10.2013 kello on 16:51
Itse lähtisin huuhtelemalla jäähdytysjärjestelm än pariin kertaan, jonka jälkeen putsaisin loput jäähdyttimen puhdistusaineella.

1 kerta ainetta menossa. Sain vinkin astianpesukonetable tista liuotettuna kuumaan veteen? Saas nähdä miten toimii. Käytin koneen kuumaksi että termari aukee ja litkut sisään.
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: Jepukka - 24.10.2013 kello on 17:55
Toinen huuhtelu tehty.mnäyttää jo huomattavasti paremmalta. Seuraavaksi nesteet vuorokaudeksi ja hieman ajoa.
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: Teukka-74 - 25.10.2013 kello on 14:12
1 kerta ainetta menossa. Sain vinkin astianpesukonetable tista liuotettuna kuumaan veteen? Saas nähdä miten toimii. Käytin koneen kuumaksi että termari aukee ja litkut sisään.
Tämän vinkin kuulen ekaa kertaa.Mielenkiinno lla odotan mitä tuleman pitää... Thumb
Ainakin astianpesulaarin viemärit tuo liuos aukaisee.
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: tjarvi - 4.03.2014 kello on 23:05
Tässä vielä lopputulos nesteiden sekoittumisesta, jos jotakuta sattuu vielä kiinnostamaan.

Eli jäähdytinnesteen vajoaminen oli merkki vesipumpun särkymisestä. Nestettä päätyy silloin moottoriin ainakin tässä automallissa. Käytin autoani pajalla ja he olettivat myös öljyn tulleen pumpunkautta ja sen jälkeen otin auton takaisin ajoon. Öljyn määrä ei kuitenkaan vähentynyt paisuntasäiliössä vaikka sitä sieltä pois iminkin vaan lisääntyi. Syyksi selvisi särkynyt öljynlauhdutin. Merkkiliikkeen huoltomies oli sitä mieltä, että tässä mallissa jäähdytinnesteen vajoaminen kielii särkyneestä vesipumpusta ja öljyn ilmestyminen jäähdytinnesteeseen taasen särkyneestä öljynlauhduttimesta . Tämä johtuu nesteiden paineen erilaisesta suuruudesta kyseisissä inkkeissä.

Öljynlauhduttimen vaihdon jälkeen öljyä oli tullut enää hieman paisuntasäiliöön ja toisen huuhtelun jälkeen sinne ilmestyi enää 5-10 nuppineulanpään kokoista öljypisaraa, jotka nekin ovat nyt hävinneet. Enpä tajunnut kysyä millä he tuota järjestelmää huuhtelivat, mutta varsin kivuttomasti tuntuivat saaneen puhtaaksi eikä sinne enää ole ilmestynyt tippaakaan suttua.
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: Vemppu - 5.03.2014 kello on 08:59
Hyvä aines on ollut pesussa käytössä  Thumb
Otsikko: Vs: Vetoauton jäähdytinnesteessä öljyä
Kirjoitti: Jepukka - 5.03.2014 kello on 11:29
Autoharrastajien kanssa juttelin tästä niin käyttävät joko 5-6% sitruunahappoliuost a tai motonetistä STP merkkistä syylärinputsausaine tta. Sitruunahappo puhdistaa kalkkeumatkin ja tulee jäähdytys & lämmitystehoa lisää varsinkin vanhemmissa pirsseissä.