Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Primus => Aiheen aloitti: J.T - 25.08.2013 kello on 20:27
-
solifer 552L -86 mallissa on primus 2450 kaasulämmitin. Ollu mulla vuodesta 2005. toiminut tähän asti moitteetta mutta tänä kesänä ilmenny sellainen ongelma että ei lähde päälle pelkästään akulla, vaan vaatii että sähköjohto on kytketty. Akku on tänä kesänä ostettu 75a, ja jännitteet kunnossa. Juuri täyteen ladattuna ei käynistä kaasulämmitystä, mutta kun töpseli kytketään hyrähtää heti käyntiin!
Putsailin ne liittimet johon etukannen aukaisemalla käsiksi pääsin, ei auttanut. Edestä päin katsottuna vasemmalla alhaalla on 2 liitintä rungon kyljessä jotka ei kohtuudella irronneet, joten en alkanut repimään. Minun järki sanoo että jos toimii töpseli kytkettynä, sytytin olisi kunnossa. Vai?
-
solifer 552L -86 mallissa on primus 2450 kaasulämmitin. Ollu mulla vuodesta 2005. toiminut tähän asti moitteetta mutta tänä kesänä ilmenny sellainen ongelma että ei lähde päälle pelkästään akulla, vaan vaatii että sähköjohto on kytketty. Akku on tänä kesänä ostettu 75a, ja jännitteet kunnossa. Juuri täyteen ladattuna ei käynistä kaasulämmitystä, mutta kun töpseli kytketään hyrähtää heti käyntiin!
Putsailin ne liittimet johon etukannen aukaisemalla käsiksi pääsin, ei auttanut. Edestä päin katsottuna vasemmalla alhaalla on 2 liitintä rungon kyljessä jotka ei kohtuudella irronneet, joten en alkanut repimään. Minun järki sanoo että jos toimii töpseli kytkettynä, sytytin olisi kunnossa. Vai?
On muuten jänniteongelma. Ihan sama vaikka laittaisit 1000Ah:tia niin ei käynnisty kun jossain liittimessä menee jännite polvilleen. Tarkista se liitinrima, mikä on pannun kohdalla vaunun sisäpuolella. Pannun kyljessä oleviin Plus ja miinus johtoihin ruiskutat vaikka wd40:stä ja annat vaikuttaa noin 5 minuuttia ja otat ne irti sekä puhdistat liittimet.
Mittaamalla noi asiat selviää, että missä jännite notkahtaa.
-
Ja muistathan mitata sillä hetkellä ku pannu yrittää käyntiin jotta pannun ottama virta on suurimmillaan..
-
Mittasin vaunun sisältä primuksen takaa etummaisen punaisen johdon jännitteen: 11.5v pelkällä akkuvirralla, 12.5v töpseli pistokkeessa. En ole mikään sähkömies joten en tiedä mittasinko edes oikeasta paikasta. Eräs tuttu meinasi että vika voisi olla ns. tunturikytkimessä??? Olen painellut sitä ylös ja alas ilman tulosta. Mistähän täältä oulun seudulta löytys hyvä huoltopaikka. rintajoupille ja jp:lle pitkät jonot.
-
Jos sull ei kauheeta kiirusta oo ni tuun kotii tält reissulta noin kaheja puolen viikonpääst, saattasin käyvä mittaileen sun pannu ongelman kondikseen..
eikä tosiaan tartte mitään valohoito hintoi maksella..
auta miest mäessä eläkä mäen allla :D
-
Jos sull ei kauheeta kiirusta oo ni tuun kotii tält reissulta noin kaheja puolen viikonpääst, saattasin käyvä mittaileen sun pannu ongelman kondikseen..
eikä tosiaan tartte mitään valohoito hintoi maksella..
auta miest mäessä eläkä mäen allla :D
Kunnioitettava asenne. Thumb
-
Kunnioitettava asenne. Thumb
Samaa mieltä Thumb
-
No niin , ongelma tuli korjattua. Vein merilapin caravan huoltoon ja jo puhelimessa ehdottivat kyseistä toimen pidettä eli viedään akulta suoraan rele ja johto sinne mistä johdot vaunun läpi kattilaan menevät. Tuli myös uusi sulake lisää akun luo.
Oulun alueella tuo vaunuhuolto tilanne on päässyt asiakkaan kannalta surkeaksi. Jopa 2.5 kk jonot ja kolmas huoltopaikka vielä lopetti huolto toiminnan. Luulisi firmojen tällaisena aikana työntekijöitä löytävän edes ruuhka ajaksi. Tulee vaikutelma että ei paljon asiakkaat kiinosta.
-
No niin , ongelma tuli korjattua. Vein merilapin caravan huoltoon ja jo puhelimessa ehdottivat kyseistä toimen pidettä eli viedään akulta suoraan rele ja johto sinne mistä johdot vaunun läpi kattilaan menevät. Tuli myös uusi sulake lisää akun luo.
Oulun alueella tuo vaunuhuolto tilanne on päässyt asiakkaan kannalta surkeaksi. Jopa 2.5 kk jonot ja kolmas huoltopaikka vielä lopetti huolto toiminnan. Luulisi firmojen tällaisena aikana työntekijöitä löytävän edes ruuhka ajaksi. Tulee vaikutelma että ei paljon asiakkaat kiinosta.
Toi relekytkentä on ihan hyvä ja vanha keksintö. Vika jäi, mutta ongelma hävisi. Thumb
Kuvassa yksi relekytkentä malli. Miten sinun rele kytkettiin?
-
Yllä oleva kuva oli relekytkentä 2470 pannuun, mutta oliko kytkentä jotenkin erilainen 2450ssä?
-
Yllä oleva kuva oli relekytkentä 2470 pannuun, mutta oliko kytkentä jotenkin erilainen 2450ssä?
Ei ole erinlainen.
-
Ourait. Mikähän tässä sitten menee väärin kun relekytkennällä ja pannun yrittäessä käynnistyä palaa 12V pääsulake vaunusta. (taisi olla tämä sama ongelma jo aiemminkin kun yritin relekytkentää asentaa ja jäi silloinkin kesken..) Taisit silloin neuvoa tarkistamaan vesitermarin si/pu johdot ettei osu hakaneulaan ja ei näytä osuvan.
Relekytkennän kun välistä ottaa pois niin kaikki pelaa taas normaalisti (eli täydellä akulla jees, muuten ei :D )
Kaikenlisäksi napsahti toinen liitin poikki pyrostaatista kun irroittelin liittimiä puhdistusta varten :'( millähän tuon ja korjaa kun ei tunnu tinaus ottavan millään kiinni Thumbd Oli muuten liittimet niin ruosteessa ettei ruosteen hiomisen jälkeen oiken mitään jäänyt toiseenkaan liittimeen. :D
-
Löytyy käytettyjä pyrostaatteja, jos et saa juotettua kiinni..
-
Ourait. Mikähän tässä sitten menee väärin kun relekytkennällä ja pannun yrittäessä käynnistyä palaa 12V pääsulake vaunusta. (taisi olla tämä sama ongelma jo aiemminkin kun yritin relekytkentää asentaa ja jäi silloinkin kesken..) Taisit silloin neuvoa tarkistamaan vesitermarin si/pu johdot ettei osu hakaneulaan ja ei näytä osuvan.
Kaikenlisäksi napsahti toinen liitin poikki pyrostaatista kun irroittelin liittimiä puhdistusta varten :'( millähän tuon ja korjaa kun ei tunnu tinaus ottavan millään kiinni Thumbd Oli muuten liittimet niin ruosteessa ettei ruosteen hiomisen jälkeen oiken mitään jäänyt toiseenkaan liittimeen. :D
Eikä hakaneula ole lauennut? Voin koittaa korjata pyrostaatin, on sellaisia tinoja jotka tarttuu.
-
Lauennut? Pitäisikö sen liikkua johonkin suuntaan? On niin ruosteessa että luulin sen olevan kiinteä.
-
Lauennut? Pitäisikö sen liikkua johonkin suuntaan? On niin ruosteessa että luulin sen olevan kiinteä.
Tuollainen se on kun on kunnossa ja jos on lauennut niin tina on sulanut jolloin jousi oikosulkee vesitermostaatin navan maihin ja sulake laukeaa.
(http://karavaanari.org/kuvat/1434433560.jpg)
-
Okei, täytyy tänään katsoa tarkemmin.
Mutta mikäli on lauennut, niin toimisiko pannu kuitenkin normaalisti ilman relekytkentää kuten nyt tekee? (Eli sulake palaa vain jos relekytkentä on käytössä)
-
Okei, täytyy tänään katsoa tarkemmin.
Mutta mikäli on lauennut, niin toimisiko pannu kuitenkin normaalisti ilman relekytkentää kuten nyt tekee? (Eli sulake palaa vain jos relekytkentä on käytössä)
Palaako siis relekytkennän sulake vai ohjauspaneelin? Jos hakaneula on lauennut ei pannu toimi ollenkaan, oli rele tai ei.
-
Palaako siis relekytkennän sulake vai ohjauspaneelin? Jos hakaneula on lauennut ei pannu toimi ollenkaan, oli rele tai ei.
Koko vaunun 12V järjestelmän pääsulake, eli se joka on heti akun jälkeen.
Relekytkennälle en vielä sulaketta ole laittanut kun ei ollut sopivaa valmiina, nyt tulee suora johto akulta releelle.
-
Koko vaunun 12V järjestelmän pääsulake, eli se joka on heti akun jälkeen.
Relekytkennälle en vielä sulaketta ole laittanut kun ei ollut sopivaa valmiina, nyt tulee suora johto akulta releelle.
nyt kuulostaa ett relekytkennän piuhat menny hyvin ristiin , ja hieman tuuria matkassa ku ei oo issoo savua saanu aikaseksi... tarkistappa kytkentä iha ajatuksen kanssa tai pyyvä joku joka ymmärtää oikeesti sähköjen päälle kaveriksi...
jos jossain tääl päin ni saatan käyvä vilaseen....
-
nyt kuulostaa ett relekytkennän piuhat menny hyvin ristiin , ja hieman tuuria matkassa ku ei oo issoo savua saanu aikaseksi... tarkistappa kytkentä iha ajatuksen kanssa tai pyyvä joku joka ymmärtää oikeesti sähköjen päälle kaveriksi...
jos jossain tääl päin ni saatan käyvä vilaseen....
Kyllä tuo on muutamaan kertaan katsottu, eikä tuota kovin pahasti voi väärin mielestäni kytkeä kun johtoja on vain neljä.
Ohjausvirta siis keltaisesta johdosta joka aiemmin meni pyrostaatille ja tämä sitten maihin. (Navat 86 ja 85) ja akulta sitten johto releelle (87) ja edelleen pyrostaatille (rele 30) samaan liittimeen josta aiemmin otettiin johto irti.
-
Kytkentä on oikein, mutta oikosulku jossain on jos sulake palaa.
-
Kyllä tuo on muutamaan kertaan katsottu, eikä tuota kovin pahasti voi väärin mielestäni kytkeä kun johtoja on vain neljä.
Ohjausvirta siis keltaisesta johdosta joka aiemmin meni pyrostaatille ja tämä sitten maihin. (Navat 86 ja 85) ja akulta sitten johto releelle (87) ja edelleen pyrostaatille (rele 30) samaan liittimeen josta aiemmin otettiin johto irti.
eihän ole takapotkun esto diodilla varustettu rele,josta ois diodipalanut tai 86-87 kytketty väärin päin
-
Kokeiltu kolmellakin eri releellä, viimeisimmäksi taisi olla bilteman tuote 42305 "Yksittäisrele sulakkeella, sulkeva, 40 A"
-
Ketjuhan on vanha, mutta tulipa lueskeltua tässä kun kaverin vaunuun just samaa opastin. Ja ihmettelen sitä, miksi tuo relekytkentä pitää tehdä voin vaikeasti? Itse tein sen vaunun sisällä olevalle liitinrimalle, muistaakseni se oli keltainen johto joka pannulle menee, sen väliin. No, jäähän siihen mahdollisen hävikin aiheuttajaksi vielä itse pannun liitin, mutta ongelma korjaantui kyllä. Mun vaunun sisäisessä johdotuksessa hävisi 2V matkalla, se oli jo liitinrimalla mitattavissa, ja tuonne se oli helpo rakentaa. Kaiken lisäksi, kun se oli pannun ulkopuolella, se mahdollisti myös pannun vaihdon tarvittaessa, tuon parannuksen säilyessä kuitenkin vaunussa :)