Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: 99 - 23.08.2013 kello on 08:08
-
Eikös tästä jo silloin kun kuultiin tuosta muutoksesta todettu että näin tulee käymään?
http://yle.fi/uutiset/autoveron_nosto_meni_metsaan__valtio_menettaa_kymmenia_miljoonia_euroja/6779462?origin=rss
-
Juu, "kyllä kansa tietää" 8) Joskus jopa etukäteen Thumb
-
Viinavero, tupakkavero ja autovero, jos ne ei ole kohdallaan, sitten ne on nostettava. :D
-
Ei ole penaalin terävimmät kynät tekemässä meitä koskevia päätöksiä arkadianmäellä, johan se on nähty mikä porukka siellä nytkin häärää sinun ja minun rahojen jaossa -jätän kumminkin arvostelun poliittisista syistä tekemättä,- jos ei silmälaput aukea kansalla niin voi vain syyttää itseään.
-
Tuo autoveron korotus oli duunariluokan eli Golf-kokoluokassa vain muutaman satasen luokkaa kun tyytyi "nuhapumppuun" eli ei se paljoa ollut.
-
Vaan kysymys onkin enempi periaatteellinen. Jos valtio korottaa autoveroa, niin suomalainen autonostajahan iskeen perseen penkkiiin justiinsa. Johan se on vuosien aikana moneen kertaan nähty kuinka suomalainen on valmis raiskaamaan sen upouudenkin autonsa, ihan vain kiertääkseen nimen omaan autoveroa. Milloin leikeltiin peltikattoihin korotuksia, milloin jatkeltiin avolavoja tai milloin korvattiin takaistuimia vanerilevyillä. Eli ei todellakaan ole mikään ihme että autoverotulot ovat tippuneet tuon korotuksen myötä :-X
Ja kun sitä katsantaa hieman vielä laajennetaan, niin pudonneet autojen ostomäärät ovat jättäneet ne ALV:itkin tulemati ja mikä on tuon pudonneen liikevaihdon vaikutus alan työllisyyteen tai autokauppojen liiketoiminnastaan maksaamiin veroihin. Veikaankin että se aito valtion tulojen pudotus on vielä paljon, paljon suurempi kuin mitä tuo otsikkokaan antaa ymmärtää ???
-
Ja kun sitä katsantaa hieman vielä laajennetaan, niin pudonneet autojen ostomäärät ovat jättäneet ne ALV:itkin tulemati ja mikä on tuon pudonneen liikevaihdon vaikutus alan työllisyyteen tai autokauppojen liiketoiminnastaan maksaamiin veroihin. Veikaankin että se aito valtion tulojen pudotus on vielä paljon, paljon suurempi kuin mitä tuo otsikkokaan antaa ymmärtää ???
Jospa suomalainen vaan on vihdoin ymmärtänyt, että auto on vaan tapa liikkua paikasta toiseen....? Liikkuminen hoituu yhtä hyvin sillä kymmenvuotiaalla kuin uudellakin.
-
...Liikkuminen hoituu yhtä hyvin sillä kymmenvuotiaalla kuin uudellakin.
Kuka noin uudella muka ajaa? ;D
Mutta...
Tässä maassa verotuksen oikeudenmukaisuus on aina ollut melkoinen haaste vallanpitäjille. Eipä ihme. Jos kunnian kukkuloilla on ollut ministeri, joka tykkää kulkea kotikylänsä Helsingin puistoissa jalkapatikassa, kaikkien autolla kulkevien haja-asutusalueiden asukkaiden pitäisi ohjautua verotuksen keinoin vetäisemään 50km:n työmatkansa jalan. Jos vallassa taas on mies, joka sopertelee hölmöjä jo selvinkin päin ja on siksi raittiusmiehiä, viinan hintaan tulee veroja yksitoistamiljoonaa prosenttia. Ja jokainen vuorollaan on ollut tarpeeksi kateellinen toisen vanhempien aikanaan keräämästä omaisuudesta, joten rangaistukseksi siitä että ihmisen vanhemmat kuolevat, pamautetaan sakot perintöveron muodossa.
Ja niin edelleen.
Suurimmasta osasta veronmaksajia asiat tuntuvat juuri tuollaisilta. Verotus tuntuu epäoikeudenmukaisel ta. Verotuksen peusteet keksityiltä, kestämättömiltä ja suoranaiselta vi**.. No niin... Jos verot koettaisiin oikeudenmukaisiksi, kukapa niitä kiertäisi?
-
Viinavero, tupakkavero ja autovero, jos ne ei ole kohdallaan, sitten ne on nostettava. :D
Thumb Thumb
-
No älä pelkää, ei se autokanta nyt ainakaan uudistu jos nykyinen ajoneuvoverotuskin jatkaa jo aloittamallaan polulla. Viimeisimmässä ajoneuvoveron päästöpohjaisessa korotuksessa pienpäästöisten verot nousi useita kymmeniä %:ja, kun isopäästöisten verot nousi vain muutaman hassun %:n - ja sitten kehdataan sanoa jotta veropolitiikka muka suosisi vähäpäästöisiä >:D
Saas vain nähdä kauanko tämä autovero-pelleily täällä saa jatkua, ennen kuin EU-tasolta määrätään vapaata tavaran liikkumista koskevat pykälät koskemaan myös autoja => Suomi(kaan) ei saisi enää periä sen koomin autoveroa kuin uuden ajoneuvon ALV:iakaan = kansalaisilla olisi täysin vapaat ostomahdollisuudet autoillakin. Meinaan tuo nykyinen maahantuojienkin harjoittama syrjintä on jotain aivan täysin käsittämätöntä. Jos automallista X tehdään maailmalla 4 eri moottoria, 5 eri varustetasoa ja 10 eri väriä, niin näitä eri kombinaatiotahan on jo ihan mukavasti, vaikka vain näistä esimerkkinä mainituista 3:sta eri "parametrista". Vaan maahantuontiohjelma an kuuluukin pelkkä nolo näyte tästä kaikesta kun he ovat "suuressa viisaudessaan" valinneet vain 2 moottoria, 2 varustetasoa ja 5 väriä. Nyt jos autovero poistuisi ja vapaakauppa todella avautuisi, voisi se auton halajava tilata sen vaikka Keski-Euroopasta, missä moista maahantuojan harjoittamaa syrjintää ei esiinny => autoilija saisi todella sen haluamansa auton, eikä vain sitä minkä maahantuoja on hänelle sattunut valitsemaan Thumb
Ja se käytännön esimerkki: Katsokaapas ihan piruuttanne kuinka laajalla malli-rintamalla Renault on liikkeellä Ruåtsissa http://www.renault.se/header/broschyrer. Tuossa on lukuisa määrä malleja jotka jopa puutuvat ihan kokonaan Suomen tarjonnasta! Ja sitten ihmetellään Renaultin huonoa menestystä Suomessa. No ei kai se menesty jos ei ole mistä valita, kaikille kun ei kelpaa se valkoinen 1.6 bensa Megane farkku mustalla sukkahousu-verhoilulla :-X
Ja ihan samaa syrjintää se on monilla muillakin merkeillä, puhuttiin sitä sitten autoista tai prätkistä >:(
-
Se on tämä harrastusten luvattu maa tämä,joillekkin,niin sanottu Rakas Suomi ;) Onneksi täältä pääsee vielä pois :D
-
No älä pelkää, ei se autokanta nyt ainakaan uudistu jos nykyinen ajoneuvoverotuskin jatkaa jo aloittamallaan polulla.
Miksi sen autokannan pitäisi niin pirusti uudistua? Vaikka tänne rahdataan kuinka paljon uusia, ei ne wanhat poistu samalla nopeudella. Sitäpaitsi olisi kansantalouden ja myös päästöjen kannalta edullisempaa ajaa autot loppuun.
Saas vain nähdä kauanko tämä autovero-pelleily täällä saa jatkua, ennen kuin EU-tasolta määrätään vapaata tavaran liikkumista koskevat pykälät koskemaan myös autoja =>
Niin, sillä saataisiinkin autoilua rajoitettua tehokkaimmin! Kun polttoaineen hinta nousisi samalla vitoseen, niin olisi kiva seisottaa sitä halpaa uutta autoa pihassa. Se vaan olisi niin, että vaikka osto olisi halvempaa, ei kukaan käyttäisi sitä loppurahaa polttoaineeseen.
-
...Se vaan olisi niin, että vaikka osto olisi halvempaa, ei kukaan käyttäisi sitä loppurahaa polttoaineeseen.
Mutta sen voisi käyttää elämiseen. Matkustamiseen, Harrastamiseen. Kaikkeen sellaiseen, joka tekee elämästä elämisen arvoista.
Nykysysteemi perustuu pitkälle siihen, että kaikki nyljetään ihmisestä mahdollisimman tarkkaan. Pidetään veronmaksajat juuri ja juuri sillä rajalla, että liian moni ei ala kapinoimaan. Se on tarkkaa puuhaa ja siksi on jatkuvasti sohlattava niiden verojen kanssa. Kuitenkin yksinkertaisesti ALVin keinoilla saataisiin järjestettyä valtiolle tuloja, jos ihmiset vain vapautettaisiin käyttämään sitä rahaa. Eri tavalla kohdistettuna samalla verotuksella kansalainen saisi itselleen enemmän.
Koska se on selvää, että ei ne sukanvarteen alkaisi rahaa tunkemaan kuitenkaan.
-
Mutta sen voisi käyttää elämiseen. Matkustamiseen, Harrastamiseen. Kaikkeen sellaiseen, joka tekee elämästä elämisen arvoista.
Niinkai me tehtii. Ajettiin vanhoilla autoilla aina, harrastettiin, matkusteltiin ja lapset sai harrastaa.
Auto on niin turha sijoitus.
-
Niinkai me tehtii. Ajettiin vanhoilla autoilla aina, harrastettiin, matkusteltiin ja lapset sai harrastaa.
Auto on niin turha sijoitus.
Millä sitä vaunua vetää?
-
olisi kiva seisottaa sitä halpaa uutta autoa pihassa.
Juuri näin Thumb Jos auto itsessään ei maksaisi mansikoita ja vielä saataisiin vak.systeemitkin fiksuiksi, niin niitähän voisi olla pihassa useampikin. Pikkukinneri kaupunkiin ja joku isompi perhekuljettimeksi. Ehkä myös jopa yksi prätkä kaupunkiin ja toinen matkailuun. Jne. Saisi aidosti valita menopelinsä sen aidon tarpeen mukaan, eikä suinkaan mitoittaa sitä hankintaa sen suurimman mukaan, kuten nyt tehdään. Tälläkin hetkellä tuolla työmatkaliikenteess ä pörrää (kymmeniä)tuhansia autoja vain kuljettaja sisällään, vaikka paikkoja noiden peltien sisällä olisi 3 tai jopa 6 muullekin. Mitä järkeä? Luulisi sen 100kg lihaa liikkuvan pienemmälläkin raudan määrällä, usein varmasti jopa 2-pyöräinen riittäisi ???
No omat henk.koht. autovalinnat näkyykin jo tuossa alla, mutta listasta puuttuu mm. 50cc mopo, jolla tänäänkin ollaan tultu töihin ja kohta lähdetään taas kotiin. Tuossa mopossa se raudan määrä suhteessa liikuteltavaan hyötykuormaan rupeaa olemaan jo aika optimaalisessa suhteessa, varsinkin tänään kun on sen vaki-repun lisäksi 3 kassillista muutakin tavaraa matkassa 8)
-
Juuri näin Thumb Jos auto itsessään ei maksaisi mansikoita ja vielä saataisiin vak.systeemitkin fiksuiksi, niin niitähän voisi olla pihassa useampikin. Pikkukinneri kaupunkiin ja joku isompi perhekuljettimeksi. Ehkä myös jopa yksi prätkä kaupunkiin ja toinen matkailuun. Jne. Saisi aidosti valita menopelinsä sen aidon tarpeen mukaan, eikä suinkaan mitoittaa sitä hankintaa sen suurimman mukaan, kuten nyt tehdään. Tälläkin hetkellä tuolla työmatkaliikenteess ä pörrää (kymmeniä)tuhansia autoja vain kuljettaja sisällään, vaikka paikkoja noiden peltien sisällä olisi 3 tai jopa 6 muullekin. Mitä järkeä? Luulisi sen 100kg lihaa liikkuvan pienemmälläkin raudan määrällä, usein varmasti jopa 2-pyöräinen riittäisi ???
No omat henk.koht. autovalinnat näkyykin jo tuossa alla, mutta listasta puuttuu mm. 50cc mopo, jolla tänäänkin ollaan tultu töihin ja kohta lähdetään taas kotiin. Tuossa mopossa se raudan määrä suhteessa liikuteltavaan hyötykuormaan rupeaa olemaan jo aika optimaalisessa suhteessa, varsinkin tänään kun on sen vaki-repun lisäksi 3 kassillista muutakin tavaraa matkassa 8)
Ja kaikki harrastus maksaa tässä maassa,tehdään joukko pako täältä,ja pakolaiset tilalle,elämä on valintoja...
-
Juuri näin Thumb Jos auto itsessään ei maksaisi mansikoita ja vielä saataisiin vak.systeemitkin fiksuiksi, niin niitähän voisi olla pihassa useampikin.
Hommaa pitäisi sitten kehittää... Muistaakseni, ainakin joskus, oli Sveitsissä (?) systeemi, että pihassa saattoi olla monta auto mutta vain yhdet kilvet. Kilvet sitten vaihtui autosta toiseen ja maksut meni kalleimman mukaan.
No omat henk.koht. autovalinnat näkyykin jo tuossa alla, mutta listasta puuttuu mm. 50cc mopo, jolla tänäänkin ollaan tultu töihin ja kohta lähdetään taas kotiin.
On sitä 'töissä' nykyään lokosaa, kun ehtii kaikenlaisia palstoja seurata... 8)
-
Ja vaikka tästä verosta kirjotellaan täälä,niin se ei muuta asioita mihinkään suuntaan,vaan kansalaisaloite,niin vois olla vaikutusta ;)
-
Ja vaikka tästä verosta kirjotellaan täälä,niin se ei muuta asioita mihinkään suuntaan,vaan kansalaisaloite,niin vois olla vaikutusta ;)
Tuskin sillä aloitteella on mitään vaikutusta autoilun verojen alentamiseen.
Enemmänkin vaikutusta on juuri sillä, että asioista keskustellaan avoimesti ja rehellisesti eri näkökulmista. Jokainen tekee sitten sen asioihin vaikuttavan päätöksen siellä äänestyskopissa.
-
On sitä 'töissä' nykyään lokosaa, kun ehtii kaikenlaisia palstoja seurata... 8)
No kun nämä omat hommat ovat olleet aina tietokoneen ääressä jo -93 lähtien ::) Ja sitä ennen harrastuksena jostain 70-luvun loppupuolelta saakka, joten "pari" forumiakin on tässä matkan varrelle mukaan tarttunut :D
-
Tuskin sillä aloitteella on mitään vaikutusta autoilun verojen alentamiseen.
Jos joku epäilee että suomessa on autot kalliita. Vähän aikaa kun seuraa ohi ajavaa liikennettä, huomaa että halpoja on autot. Komiat on immeisillä kulkuvehkeet, pemarista harrikkaan. Polttoaineen hinta kirpasee eniten ei autonörttiä rahvasta. :(
-
Jos joku epäilee että suomessa on autot kalliita. Vähän aikaa kun seuraa ohi ajavaa liikennettä, huomaa että halpoja on autot. Komiat on immeisillä kulkuvehkeet, pemarista harrikkaan. Polttoaineen hinta kirpasee eniten ei autonörttiä rahvasta. :(
Mitähän lukee rekisteriotteessa omistajan paikalla tai sitten paljonko on pankiin maksamatta :-\ Kyllä niitä käteiselläkin varmaan joku ostaa ::)
-
Jos joku epäilee että suomessa on autot kalliita. Vähän aikaa kun seuraa ohi ajavaa liikennettä, huomaa että halpoja on autot. Komiat on immeisillä kulkuvehkeet, pemarista harrikkaan. Polttoaineen hinta kirpasee eniten ei autonörttiä rahvasta. :(
Kyllä siinä on pantu pantiksi jo valmiiksi velkanen talo tahi perintömetät kun tavan ihminen tuollaista ostaa.Tai kulutusluottoa anottu.Miten tavan palkansaaja moisia hankkii kuin velaksi.. ::) ::) :'(
-
Yksi kaveri tossa totesi aika suoraan että yli 50ke autoista 90% on työsuhde-pelejä. Riippuu sitten työnantajasta millainen autopolitiikka heillä vallitsee. Joskus firma ostaa auton ja antaa sen vastikkeetta työntekijän käyttöön, työntekijän maksellessa vain lain määräämät verotusarvot. Toisissa paikoissa firma liisaa autot ja leasing-maksu pidätetään suoraan työntekijän palkasta. Tässä tapauksessa pitää tosin jo varsin vakavasti kyseenalaistaa mikä ihmeen autoetu tuo oikain on, mutta... 8)
-
Ja kaikki harrastus maksaa tässä maassa,tehdään joukko pako täältä,ja pakolaiset tilalle,elämä on valintoja...
Ei kai missään maassa harrastukset ole ilmaisia. Tai valtio niitä maksa. Suomi on hyvä paikka suomalaisille.
-
Millä sitä vaunua vetää?
Mulla ei ole ollut alle kymmenvuotiasta henkilöautoa koskaan. Muilla kuin loppuunajetulla Taunuksella en ole tielle jäänyt (kop kop). Ei se uusi auto kesää tee, kunhan on kunnossa oleva.
-
Päästöt (ja yleensä tehot) näkyvät nykyisin auton verollisessa hinnassa. Ja tietty käytetyn hinnassa, joskin voipi olla, että "vähemmän ekoauton" hinta syöksyy enempi, koska myös käyttökulut (vuotuisene ajoneuvovero) on kovempi. Jo 2½ vuotta sitten itse valitsin tehottomimman version samasta moottorikoosta tästä syystä.
(http://static.iltalehti.fi/autot/verotaulukko3130903PP_503_au.jpg)
http://www.iltalehti.fi/autot/2013090317385352_au.shtml
Jälkikäteenhän voi "palauttaa" tehot/väännöt ylemmälle tasolle, vaikkakaan ei vielä ole veroseuraamuksia vielä kait kenellekkään tullut tällaisesta kiertämisesä 8)
-
...Jälkikäteenhän voi "palauttaa" tehot/väännöt ylemmälle tasolle, vaikkakaan ei vielä ole veroseuraamuksia vielä kait kenellekkään tullut tällaisesta kiertämisesä 8)
Veikkaanpa, että jos ja kun tuollainen yleistyy, katsastukseen lisätään vaihe, jossa tätä tutkitaan (ja kahden samanlaisen vaiheen verran hintaa). Sen jälkeen, niinkuin kaikissa (lähes. Tarpeeksi hyvien kansalaisten, tai veroparatiiseihin voittonsa pumppaavien yritysten kohdalla tällainen ei tietenkään ole riskinä) muissakin veroasioissa, lyödään niinkuin vierasta sikaa.
-
Mielenkiintoinen ja aika kimuranttinen ajatus.
Jos ajatuksena on tarkoitus poistaa "tilapäinen" autovero, niin
Miten kohdellaan autoja, joista on maksettu "tilapäinen" autovero?
Miten kohdellaan autoja, joista ei ole tarvinnut maksaa autoveroa?
Missä kulkee raja asutuskeskuksen ja harvaan asutun alueen raja?
HS:n kartan mukaan olemme asutuskeskuksessa, vaikka lähimpään
naapuriin on 800 m, mutta olemme "kaupunkilaisia" .
Miten ajoseuranta toteutetaan? Kalliilla satelliittipaikanti mella vai
mittarilukemien toteamisella katsatuksessa? Miten uudet autot,
joiden katsatusväli on kaksi vuotta?
Koskeeko maksu myös ulkomailla ajoa ja miten sitä seurataan?
Tässä vain muutamia kysymyksiä, joita tuli mieleen. Uskon, että
Herra Ollila on työryhmineen miettinyt asiat valmiiksi.
Ehdotuksen pohjalta laskiessani jo maksettujen autoverojen
lisäksi vero nousisi yli 3000 €/a.