Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Jepukka - 19.08.2013 kello on 19:07
-
Hymerin sähkörappu hiljeni nyt kokonaan. Pientä "ränkkäystä" on ollut varsinkin kosteilla keleillä, mutta pelannut aina kun on vähän liittimiä, jotka hyvin paljaana auton alla heilutellut. Yleismittarilla mittasin virrat +-12,45v kun painelee käyttökytkintä ylös/alas, eli kytkin toimii. Aiemmasta ketjusta luin jostain releestä, mutta sellasta en ole rapun vierestä löytänyt vaan johdot menee suoraan umpeen valetulle/stanssatulle moottorille. Yleismittarin käänsin vastusasentoon ja jonkinlaista lukemaa tulee, mutta ei näytä ääretöntä.
Voisikohan tuossa kokeilla syöttää tuliterillä liittimillä 12v suoraan moottorille varovasti? Muuta ideaa?
Ilman sähkörappuakin pärjää, pitäisi vaan joko hommata jakkara tai asentaa ihan manuaalinen rappu
edit: rappu ei ole omnistepmainen
-
Kun saat sen sähkörapun kuntoon, käy marketista ostamassa jäätelökakku. Kun kakku on syöty, muotoile siitä styroksisesta kotelosta rapun koneistolle suoja. Sikamassalla kiinni ja alustamassaa päälle. :D
-
Mobiilissani on Abiko-liittimet kys. liitännässä. Purista naarasliittimien joustinreunoja sivileikkurilla tiukemmaksi keskikohdalta. Ja taas pelaa.
-
Liittimet vaihdettu oli aika hapettuneet. Hiomapaperilla hinkkasin vielä moottoripään liittimet puhtaaksi eikä vaikutusta. Sähkö/moottori osa on irroitettavissa kolmella kasimillin pultilla. Täytyy huomenna ottaa irti ja kattoo mitä se on syöny.
Tosiaan piirilevyjä tai releitä en löytänyt johtoja seuraamalla. Pikkusen piti purkaa paikkoja :)
-
Itsellä kanssa Solifer/Hymer, ja rappu tämän näköinen. Onko tämä Hymerin valmistama vai kenen ja saako siihen osia?
Tällä hetkellä toimii manuaalisesti moottori irroitettuna. Tuo moottorihärpäke ilmeisesti jummi jammi
-
...Tuo moottorihärpäke ilmeisesti jummi jammi
Olisiko niinkin yksinkertainen kiusa, kuin hiilet lopussa?
-
Mulla on smy just tommonen. Miten se toimii ilman moottoria? Lopsahtaako itseksien auki vai pysyykö kiinni?
-
Mulla autossa myös tuommoinen. Temppuilee aina silloin tällöin. Rasvaa noihin muoviholkkeihin, vaikka joku sanookin, että kerää kaikki paskat. Pelaa kuitenkin paremmin.
Lisäksi käyttää moottorin pois ja pyöräyttää sitä irrallaan ja laittaa siten, ettei sama hammastus ole vastakkain lähtö- ja loppuasennossa.
-
Nyt on moottori purettuna. Hiilet löytyy ja on hyväkuntoiset, reilusti vielä kulutuspintaa. ylimmässä kuvassa vasemmalla on kaksi nastaa, pitääköhän noitten olla yhdessä? löytyy myös yksi komponentti punainen. Moottori osassa pinnalla näkyy pientä kulumaa, mutta ei mahdotonta eikä kuluma ole kuin myymillin verran.
Pääseekö joku vähän jyvälle? Kokeilen kohta putsauksen jälkeen laittaa moottorin takaisin ja kokeilla mitä sanoopi tai annan sille akusta suoraan virtaa.
(http://karavaanari.org/kuvat/1377005035.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1377005071.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1377005135.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1377005225.jpg)
-
Onko laakereissa vikaa, kun on roottori ottanut kontaktia?
Tai, sehän onkin vaan yhdestä kohtaa kulunut, niinkuin olisi epäkesko.. Näkyykö toisella puolen mitään?
-
Juu laakeria siellä ei ole ja karan kun painaapohjaan niin asettuu nätisti eikä ota kiinni mihinkään. Toinen puoli on ihan ok.
Tuossa ei oikeasti ole montaa osaa. Pitää mittailla vielä että virta kulkee loppuun asti. Epäilys kohdistuu tuohon punaiseen komponenttiin (mikä lieneekään)
-
vois olla PTC-vastus minkä tarkotuksena suojata moottoria.. oisko menny poikki jostain syystä, moottorihan näyttää silmämääräsesti uuelta
-
Nyt olisi yleismittarilla katsottu että miinuspuolelta löytyy kontakti hiilelle asti sekä pluspuolelta. Tuo punanen köntti ei anna minkäänlaista vastusarvoa, mutta virran päästää läpi.
Vielä en ole kokeillut antaa suoraa virtaa moottorille. Tietty voihan se olla että moottori on ehjä, mutta se kara minkä pitäisi liikutella rappua on sitten totaalijumissa.
-
Nyt on moottori purettuna. Hiilet löytyy ja on hyväkuntoiset, reilusti vielä kulutuspintaa. ylimmässä kuvassa vasemmalla on kaksi nastaa, pitääköhän noitten olla yhdessä? löytyy myös yksi komponentti punainen. Moottori osassa pinnalla näkyy pientä kulumaa, mutta ei mahdotonta eikä kuluma ole kuin myymillin verran.
Pääseekö joku vähän jyvälle? Kokeilen kohta putsauksen jälkeen laittaa moottorin takaisin ja kokeilla mitä sanoopi tai annan sille akusta suoraan virtaa.
Moottori on kaikenkaikkiaan erittäin hyvässä kunnossa. Tarkista mittaamalla että onko punainen mötikkä sulake, sähkön pitää kuitenkin mennä läpi eli ohmimittarilla oikosulkua näyttää.
-
Nyt olisi yleismittarilla katsottu että miinuspuolelta löytyy kontakti hiilelle asti sekä pluspuolelta. Tuo punanen köntti ei anna minkäänlaista vastusarvoa, mutta virran päästää läpi.
Vielä en ole kokeillut antaa suoraa virtaa moottorille. Tietty voihan se olla että moottori on ehjä, mutta se kara minkä pitäisi liikutella rappua on sitten totaalijumissa.
Se mötikkä voi olla myös diodi, joten mittaa mittarin diodi asennolla tai ohmimittauksella piuhat toisin päin. On siellä laakerit, pronssiset liukulaakerit. Kiinnitin myös huomiota ankkurin kuluneisuuteen, mutta oletin sen olevan tasapainosorvaus kun laakeri näytti hyvältä. Niinkuin tsahkali sanoi, on voinut osua kenttään.
Anna vaan virtaa moottorille, sitten hän se selviää. Thumb
-
Moottori on kaikenkaikkiaan erittäin hyvässä kunnossa. Tarkista mittaamalla että onko punainen mötikkä sulake, sähkön pitää kuitenkin mennä läpi eli ohmimittarilla oikosulkua näyttää.
Jos käännän mittarin ohmi asentoon (ilman että on virtoja päällä) niin mittari näyttää nollaa
-
Johdot kumminpäin vaan niin nolla tulee sitten lopulta. Diodi asennossa ei tapahdu mitään. Sen verran merkkejä näkyy 7DC 210
-
Nyt on annettu 12v suoraan navoille ja hyvin pyörii, kumpaankin suuntaan. Ennen testiä putsasin hiilet ja kontaktipinnat vielä Thumb
Samalla vaivalla rassasin hymerin rappua ja huomasin keskiosalla selvää pykimistä + rappu piti nyrkillä pamauttamalla vapauttaa ala-asentoon, eli olisiko mennyt vähän yli rattailta ja ollut mahd. jumissa? tai sitten moottorin purku ja kunnon putsaus voi olla se taikasana.
Otan vielä parit kuvat huomenna ja liitän tähän samaan ketjuun "korjausoppaaksi" jos jollain sattuu joskus tulemaan samanlaista vastaan.
Tuo hammasratastus vielä vähän mietityttää...
-
Nyt on annettu 12v suoraan navoille ja hyvin pyörii, kumpaankin suuntaan. Ennen testiä putsasin hiilet ja kontaktipinnat vielä Thumb
Samalla vaivalla rassasin hymerin rappua ja huomasin keskiosalla selvää pykimistä + rappu piti nyrkillä pamauttamalla vapauttaa ala-asentoon, eli olisiko mennyt vähän yli rattailta ja ollut mahd. jumissa? tai sitten moottorin purku ja kunnon putsaus voi olla se taikasana.
Otan vielä parit kuvat huomenna ja liitän tähän samaan ketjuun "korjausoppaaksi" jos jollain sattuu joskus tulemaan samanlaista vastaan.
Tuo hammasratastus vielä vähän mietityttää...
Muistitko rasvata moottorin laakerit?
-
Muistitko rasvata moottorin laakerit?
En vielä, mutta moottori on taas purettuna pöydällä odottamassa huomista rasvausta (rasvat loppu).
Siinä laakeripäässä ei ollu yhtään vaseliinia tai mitään muutakaan liukastetta. Putsasin vain paineilmalla ja pumpulipuikolla pölyt.
-
En vielä, mutta moottori on taas purettuna pöydällä odottamassa huomista rasvausta (rasvat loppu).
Siinä laakeripäässä ei ollu yhtään vaseliinia tai mitään muutakaan liukastetta. Putsasin vain paineilmalla ja pumpulipuikolla pölyt.
Upota ne laakeripäät öljyyn ja anna olla pari tuntia. Yleensä laakerikupissa on myös huopa joka imee öljyä. Pronssilaakereille on myös oma rasvaustapansa, mutta nyt se ei ole mahdollista kun ovat paikallaan.
-
Kuparirasvaa olisi, sitä vois varmaan kevyesti sipaista.
Ja jarru vaseliinia.
-
Kuparirasvaa olisi, sitä vois varmaan kevyesti sipaista.
Ja jarru vaseliinia.
Ei, vaan moottoriöljyä.
-
Mulla on smy just tommonen. Miten se toimii ilman moottoria? Lopsahtaako itseksien auki vai pysyykö kiinni?
Lopsahtaa auki, mutta kun puutarhakeinusta on lainattu pari jousta niin toimii hienosti. Melkeimpä paremmin kuin moottorin kanssa.
Pitäisi ottaa kanssa askareeksi tuon moottorin purkaminen. Toinen ongelma on että pari hammasta on huonossa hapessa tuossa kaarevassa 'hammastangossa'.
-
Moottori on itseasiassa helppo irroittaa. Kaksi kpl kokoa 20 olevaa tähtipää ruuvia, sitä ennen crctä vaikuttamaan hetkeksi. Moottori lähtee sitten varovasti nitkuttamalla pois. Mulla on kanssa siinä rattaassa kulumaa ja hammasosan kärkiä taipunut eteenpäin > viilalla suoraksi. Toisena vaihtoehtona ajattelin räkäistä hitsimällin hampaiden päälle ja sitten viilalla muotoilla uudet hampaat (jos tarvii)
-
Jumankekka se ei lähde imemään karaa niin että saisin sen pohjaan asti. Huulille saa mutta ei kunnolla. Irrotin sen moottorin vastamekanismin että saa pöydällä rassata.
Ratasosasta 3 piikkiä kulunut niin että vastaratas ota siihen kiinni, loput sai viilalla kulkemaan mukavasti.
-
Ratasosasta 3 piikkiä kulunut niin että vastaratas ota siihen kiinni, loput sai viilalla kulkemaan mukavasti.
Ensin hitsataan ja sitten taas viilataan...
-
Toimii! (paitsi keskiosalla täytyy kädellä avittaa kun ei ole ratasta mihin osua...)
Purin lopulta osat atomeiksi ja huomasin että sehän on joskus irroitettu/purettu ja kasattu vi..ralleen mm. ruuvit koneistosta katkaistu(?)
Nyt kun tietää miten se purkautuu/kasautuu niin otampa sen uudestaan pois hammaskorjausta varten ja nyt kuvien kera.
Mutta pyöriipä nätisti ja hiljaa!
-
Terve
Sähkörappu ongelmaa oli minullakin Solifer (Hymer) Mobile 644:sessa.
No se puoliratas oli aika kulunut, eli päätin ottaa rapun pois ja hitsata / viilata uudet hampaat siihen sekä samalla otin myös moottorin irti. Moottorista kaikki kiinnitys pultit poikki :o. Mistäs uusi moottori???
Pikkasen googletusta ja huomasin että toi moottorihan on W124 korisen mesen vasemman etuikkunanostimen moottori (Bosch 0130 821 219) (mersun osanumero 004 820 5142 B) ja eiku purkaamolle hakeen uutta tilalle...
Tämä tiedosksi muille saman ongelman kipussa oleville.
-
^
Iso peukalo tuosta vinkistä. Arvokkaita juttuja tällaiset muille.
-
Herätetäänpä keskustelua henkiin, minulla edelläkuvatun mallinen rappunen lopetti toimintansa , pikkuhiljaa moottorin teho hiipunut ja nyt on moottori pöydällä . En ole saanut sähkömoottorin ruuveja vielä auki , siellä on näköjään joskus käyty koska ruuvit on eriparit. Kuuluuko tuon moottorin pyöriä kuinka herkästi, kun hammasrattaasta ottaa pihdeillä kiinni se on täysin jumissa ? Olisko antaa vinkkiä mistä tuota moottoria kannattais lähteä metsästämään , muutamasta purkaamosta olen kysellyt. Ettei vaan kellään sattuisi olemaan varastossa tuollaista moottoria ? Kokeilin pöydällä syöttää virtaa moottorille , pikkusen nytkähtää ja jää jurisemaan.
-
No nyt on paketti purettu , ns. vaihteistopuoli on täysin jumissa , sisällä näyttää olevan hiekan tapaista töhnää , olisko tiivistys pettäny ja lika päässyt sisään , kokeilin täyttää koko vaihteisto-osan moottoriöljyllä mutta ei pyöri ei. Tämä on joskus avattu ja ehkä pikkusen huolimattomasti laitettu kiinni >:(
-
Isäni entisessä LMC.eessä oli kans sähkörappu ja moottori siitäkin meni.Siinä oli moottorina lähes samanlainen,kun perus tuulilasinpyyhkimen moottorikin ja muistaakseni jonkun foordin tai ooppelin pyyhin mötikkä siihen laitettiin tilalle. Kaukoohjaimen ohjausboksin käämi releet siinä temppuili,kun ne kärjet eivät yhdistäneet kunnolla. Vikana oli käämien ympärillä sivuille taipuneet muovirunko eristeet,jotka häiritsivät releen toimintaa ja kärjen kunnollista kosketusta.
-
Käytetty samanlainen moottori hankittu mutta siinä näkys olevan hammasrattaassa enemmän piikkejä , entisessä 8 ja tässä 10 ja se on vähän isompi kehältään . en ole kokeillut vielä miten piikkien jako sopii vanhaan hammaskehään mutta jos ei passaa niin miten tuon hammasrattaan saa irti ja vaihdettua ? Muuten menee varmaan hitsaus ja viilaushommiksi :-\
-
miten tuon hammasrattaan saa irti ja vaihdettua ?
Ei ole vielä onneksi tarvinnut rappua noin paljoa huoltaa mutta jos se ratas istuu siinä akselilla ilman että mitään kiinitykseen viittaavaa näkyy, niin ei se siitä irtoa kuin väkisin.
Jos se on metallia, niin varovaista lämmitystä ja ulosvetäjällä irti.
Jos ratas on valettu jonkun knöölin päälle, niin rikkihän se voi mennä.
-
Minkäänlaista kiinnitystä siinä rattaassa ei näy , olisko joku kylmäsovitus vai miten nämä termit menee , arveluttaa tuo kuumentaminen sillä siellä sisällä näkyy olevan muovisia hammasrattaita eli rikki menee varmasti esim. jos rappunen ei ole kokonaan ulkona ja siihen astuu . Taitaa olla viisainta viilailla vaan kehälle uutta piikkijakoa , voi olla se helpoin tie. Netissä olevissa kuvissa näkyy olevan kaikissa moottoreissa 10 piikkiä joten ihmettelen mistä tähän on 8 piikkinen tullut. Muistelen vaan jostain lukeneeni että tätä hammasratasta myydään erikseen , joku oli uusinut sen kun oli piikit kuluneet.
-
arveluttaa tuo kuumentaminen sillä siellä sisällä näkyy olevan muovisia hammasrattaita
Eli siinä moottorin päässä on vielä vaihde?
-
juu jonkunlainen alennusvaihde näyttäs olevan , täytyy räjäyttää tuo vanha auki ja kattoo mitä siitä meni rikki
-
juu jonkunlainen alennusvaihde näyttäs olevan , täytyy räjäyttää tuo vanha auki ja kattoo mitä siitä meni rikki
Ja hyvässä lykyssä saat kahdesta yhden.
-
Nyt kun muistelee milloin tämä rappusen hitaampi toiminta alkoi niin se taisi olla emäntä joka kiireissään ei painanut rappusta täysin ulos :-X Mutta onneksi näitä moottoreita löytyy helposti ja edukkaasti
-
Taas pelaa rappu , ei sitä hammasratasta tarvinnut irrottaa , pikkusen näytti viilaa kahdelle kiinnitysreijälle että sai vähän säätövaraa moottorin asennolle ja se oli siinä. Isomman rattaan jakokin oli sama kuin pienemmässä. Kyllä sitä entistä moottoria tehonpuute vaivasi , nyt rappu suorastaan ampaisee ulos :D Nyt vaan miettimään miten tuon suojaisi kuralta , jonkinlaista koteloa meinasin
-
Kumpis rappu se muuten on, suoraan ulos, vai niiaava?
-
Se on sellainen ylhäältä alas kääntyvä
-
Moro. Mulla toimii moottori ihan hyvin mutta syksyllä viimeiseksi hajosi vaihteiston kuori (se mihin ne pultit tulee kiinni) ja samalla katsoin että iso hammaskehä on aika lailla entinen.
Onko kellään tietoa mistä voisi saada uuden runko palan ja rattaiston tommoseen nousevaan malliin?
-
Pistin yv:n