Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Mulli - 29.07.2013 kello on 01:06

Otsikko: Koukun kytkennät
Kirjoitti: Mulli - 29.07.2013 kello on 01:06
Veturin takasumuvalo palaa loimottaa omia aikojaan, kun kytken koukkuun ja vaunun patterilla tietysti. Haluaisiko joku valaista, mikä ilmiö on kyseessä?  Rohto tilanteesta pääsemiseenkin tekisi eetvarttia. 7-napaiset kummassakin. Volvossa näyttäisi olevan koukku omalla logolla. Tehdasasennus?
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: K.E.V - 29.07.2013 kello on 07:38
Sulla on vaunussa "kakkosnastaan" kytketty akku. Ota tuo piuha-irti ja siirrä siihen takasumuvalon piuha. Tai laita autossa siihen paikalle jatkuva syöttö, jolloin akku lataantuu vaunussa. Tai vaihda molempiin päihin 13-napainen ja saat kaikki muutkin sähköt käyttöön.

Tuo on muuten "epäterveellistä" jos veturi on can-ohjattu ja sinne vaunu syöttää 12 volttia
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: Mulli - 29.07.2013 kello on 10:11
...Tuo on muuten "epäterveellistä" jos veturi on can-ohjattu ja sinne vaunu syöttää 12 volttia

Mahtaneeko tuo kulkea takasumarin katkaisijaa pidemmälle kuitenkaan?
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: HiTec - 29.07.2013 kello on 10:45
Juuri näin, se klassinen 7-piikkisen kytkennän ongelma on kyseessä kun piikit loppuu kesken => omakin suositukseni olisi vaihtaa 13-piikkiseen, jolloin jokaiselle toiminnalle tosiaan olisi se oma karvansa Thumb

Tuohon on sitten olemassa myös ne adapterit 13>7 ja 7>13 = systeemi on edes jotenkuten ristiin yhteensopiva. Näin on itselläkin. Autossa 13 ja kärryssä 7, mutta kun kyseessä on jarruton pelkkä nyyttikärry, niin viitsinyt siihen ruveta tuota 13-pinnistä asentelemaan. A.vaunu jos olisi kyseessä, niin tuo olisi kyllä yksi modauslistan kärkipään juttuja itselläni 8)
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: 88k5 - 29.07.2013 kello on 10:50
.. mutta kun kyseessä on jarruton pelkkä nyyttikärry, niin viitsinyt siihen ruveta tuota 13-pinnistä asentelemaan..

Päinvastoin - vähenee kärryn lainaajat kummasti  ;D :P

Itse lisäsin hyvät led-peruutus/työvalot. Näkee jopa taakse ja osaa muut varoa  Thumb
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: HiTec - 29.07.2013 kello on 11:33
Päinvastoin - vähenee kärryn lainaajat kummasti  ;D :P

Varsinkin kun ei ole itselläkään tarjota 7>13 muunninta tuohon väliin :D No aika vähällä lainaamisella on tuo kärry kyllä toistaiseksi selvinnyt. Mitä nyt naapuriavun merkeissä pari kertaa on jonkun p...a kuorman OKT-työmaaltaan kuskanneet Kivikon jäteasemalle tms. mutta about siinä ne sitten onkin 8)
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: K.E.V - 29.07.2013 kello on 15:54
Mahtaneeko tuo kulkea takasumarin katkaisijaa pidemmälle kuitenkaan?
Ei kaikissa pistorasioissa ole mitään mekaanista katkaisijaa.
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: jva61 - 1.08.2013 kello on 14:23
Itse muutin juuri 13 napasen pistokkeen vaunusta 7 napaseksi, syynä adapterin jatkuva valojen katkominen.
Mulla jäi kolme epäselvää johtoa jotka jätin kytkemättä, kahteen tuli vaunun akkujännite ja yhteen ei, mitähän lienee? Auto ei lataa vaunun akkua, nämä virralliset olis mielestäni yhteydessä vaunun akkuun , onnistuisko jättää vaunun sumuvalo kytkemättä ja kytkeä nämä virralliset johdot sumarin tilalle ja vetää jatkuva virta siihen auton puoleiseen päähän? Sillonhan auton korkeampi jännite latais vaunun akkua
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: seppoko - 1.08.2013 kello on 14:29
Olisit vaihtanut autoon 13-napaisen, niin olisit saanut akun latauksen nykyisten normien mukaiseksi.
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: Rölli - 1.08.2013 kello on 14:30
periaatteesa kyllä, mutt sullaki taitaa olla niin uus auto ettei virallisesti sais.. vaikk ei niit kukaan kontrolloi..

Mutt sitten mun oma mielipide >:(, taisit mennä p*rse eellä puuhu, oisit vaihtanu autoon 13 napaisen pistokkeen ei ois ollu sen kalliimpi ja oisit saanu sitten iha luvan kans viritellä jatkuvat ja latauksen mukaan kytkeytyvät sähköt siihe pistokkeeseen..

sitt se yks mihi ei tuu mittään.. oisko se maa joita 13 napaisess on useempi
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: tsahkali - 1.08.2013 kello on 14:31
Itse muutin juuri 13 napasen pistokkeen vaunusta 7 napaseksi, syynä adapterin jatkuva valojen katkominen.
Mulla jäi kolme epäselvää johtoa jotka jätin kytkemättä, kahteen tuli vaunun akkujännite ja yhteen ei, mitähän lienee? Auto ei lataa vaunun akkua, nämä virralliset olis mielestäni yhteydessä vaunun akkuun , onnistuisko jättää vaunun sumuvalo kytkemättä ja kytkeä nämä virralliset johdot sumarin tilalle ja vetää jatkuva virta siihen auton puoleiseen päähän? Sillonhan auton korkeampi jännite latais vaunun akkua

Sähvöthän pitäisi olla näin:  http://www.kovil.fi/media/OHJE_13_JA_7_NAP_UUSI.pdf

Ja sen sumuvalon pitää toimia.
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: jva61 - 1.08.2013 kello on 14:33
p*rse eellä hyvinkin ;D no, minä vaihdoin 7 napasen siksi kun on muitakin kärryjä vedettävänä ja kaikissa niissäkin on 7 napanen
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: HiTec - 1.08.2013 kello on 14:47
p*rse eellä hyvinkin ;D no, minä vaihdoin 7 napasen siksi kun on muitakin kärryjä vedettävänä ja kaikissa niissäkin on 7 napanen

Autoon 13 ja noita muita varten sitten muunnin 13>7. Tai jos tilaa auton päässä riittää, niin olisit laittanut sen 13 siihen 7 rinnalle => voisit käyttää molempia ilman minkäänlaisia sovittimia ;)
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: jva61 - 1.08.2013 kello on 14:53
Joo :-[ Se tämä ajatusmaailma menee joskus näköjään näin,,,,, Taidan vaihtaa autoon 13 napasen ja laittaa saman vaunuun takasin, vedän sitte muita adapterilla Thumb
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: Rölli - 1.08.2013 kello on 15:16
Joo :-[ Se tämä ajatusmaailma menee joskus näköjään näin,,,,, Taidan vaihtaa autoon 13 napasen ja laittaa saman vaunuun takasin, vedän sitte muita adapterilla Thumb
niinku edellä jos vaa tilaa ni laita toinen eli 13 napanen autoonki... kaikkein paras ratkasu
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: Ossi66 - 1.08.2013 kello on 17:08
Mahtaneeko tuo kulkea takasumarin katkaisijaa pidemmälle kuitenkaan?

Riippuu Volvon iästä. Jos on  CAN-väylänen, myös kaikki katkaisijat on väylässä kiinni ja sillä takasumariin lykätyllä virralla on yhteys lähinnä siihen vetokoukun väyläohjattuun boksiin. Työkaverille olivat volvolla koukun asennuksessa pelotelleet jollekkin tulleen parin tonnin remontin, kun takasumariin oli tyhjennetty vaunun akku. Se koukun ohjausboksi maksaa tuskin 150eur, mutta jos se palaa, saattaa väylän varrella tapahtua paljon muutakin. Thumbd
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: HiTec - 1.08.2013 kello on 17:18
Tälläisessä tapauksessa yksi vaihtoehto on kytkeä tuohon linjaan 20W polttimo (=samankokoinen kuin sumarissa olisi muutenkin) sarjaan, akun latausvirtaa rajoittamaan => vaikka akku olisi typötyhjä, ei tuosta linjasta revittäisi koskaan enempää kuin mitä 20W lamppu kuluttaa (=1.7A). Toki ison hupiakun lataaminen tuollaisella virralla kestää "tovin", mutta parempi sekin kuin riskeerata auton elektroniikka :-\ Ja sitä mukaa kun hupiakku täyttyy, myös latausvirta laskee = polttimoon jäänyt jännitehäviö pienenee => ääritapauksessa hupiakussa on tasan sama latauksen napajännite kuin ajoakussakin 8)
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 1.08.2013 kello on 18:35
Tai vie volvolle ja laittaa kunnon vermeet ja päivitys..
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: jva61 - 4.08.2013 kello on 17:46
Nyt loppu valojen vilkkuminen, laitoin autoon 13 napasen 7 napasen rinnalle
Hyvin mahtuivat paikalleen   Thumb
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: Weicco - 4.08.2013 kello on 17:53
Nyt loppu valojen vilkkuminen, laitoin autoon 13 napasen 7 napasen rinnalle
Hyvin mahtuivat paikalleen   Thumb

Tuolla systeemillä kyllä kelpaa päästellä  Thumb
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: Mulli - 4.08.2013 kello on 21:11
Vastaanpas itse kysymykseeni, kun asia tuli selväksi.

Syy takasumarin valon palamiseen tuolla on tietysti se, että 7-piikkinen rasia kytketään oletuksena toimittamaan virtaa vaunun takasumuvalolle. Tämä on oletus lähes kaikissa kotteroissa merkistä ja mallista piittaamatta. Itsestäänselvyyden lisäsin lähinnä lohduttamaan seuraavaa ongelman kanssa askartelevaa.

Mitä tulee variaatioihin oman kotteroni kohdalla, hyviä sellaisia ei ole tarjolla. Koska kottero on iänkaikkisen vanha, koukun johtosarja (ja auton peräpää) on 850-mallia. Siis tämä http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/fi-FI/FI/V70%28-00%29/2000/2.4/all/L.H.D/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-137226-1/V70_%28-00%29_2000 . Kuvasta saa itua kotteroista, joita on värkätty vuoteen 2000 asti. Kuten kuvasta näkyy, tuon ajankohdan ainoa variaatio on ollut vaihto peruutusvaloon.

Jos rakkines olisi rakennettu 2000 tai myöhemmin-malliseksi, olisi virran ulosotto ollut yksinkertaisempi tempaus. http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/fi-FI/FI/V70%28-00%29/2000/2.4/all/L.H.D/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-128902-1/V70_%28-00%29_2000 näyttää meille, kuinka yhden johdon paikkaa vaihtamalla, operaatio olisi onnistunut (edellyttäen toki, että kuvassa mainitut releet ja sulakkeet ovat paikoillaan).

CAN-himmelit ovat se tuota seuraava versio. Sinne vaihdetaan jo rasiaakin. Aiheesta tietämättömänä en käy lausumaan muuta kuin "Mene Volvolle sellaisen romusi kanssa".

Itselleni ainoa tolkun vaihtoehto olisi + ja - johtojen veto suoraan akulta auton rasialle. Vain tuolla konstilla voisi varmistaa, että kaapelissa olisi riittävästi kokoa ja näköä latauspuuhiin. Toinen rasia alkuperäisen viereen voisi toki toimia, vaan en minä taida haluta sellaisia alkaa rakentelemaan. Vähemmän tolkun vaihtoehto olisi 13 reikäinen, joka edellyttäisi sekalaisen johdotuksen tekemistä ja mullistaisi myös muiden kärryjen kanssa elämisen. Myös on mahdollista viritellä tässäkin ketjussa tarjottuja latauksia sumarin kautta, vaan jääköön sellainen keekoilu.

Hong Kong myy alle 30cm leveää aggregaattia. Se sopii erinomaisen hyvin matkailukartanoni kaasupullosiipeen. Olkoon tulevan puskankiertäjän tien päällä tapahtuva lataus siis bensiinikäyttöinen ja vaunun töpselin johto kakkonen tulee saaman jonkinlaisen sydänhalvauksen kohtapuoleen. Ainakin siihen saakka pärisemme pensaikossa, kunnes keksin alkaa tosissani tuhlaamaan aurinkoenergiaan.
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: tsahkali - 4.08.2013 kello on 21:34
Syy takasumarin valon palamiseen tuolla on tietysti se, että 7-piikkinen rasia kytketään oletuksena toimittamaan virtaa vaunun takasumuvalolle. Tämä on oletus lähes kaikissa kotteroissa merkistä ja mallista piittaamatta. Itsestäänselvyyden lisäsin lähinnä lohduttamaan seuraavaa ongelman kanssa askartelevaa.

Eihän tuossa nyt mitään ihmeellistä ole. jostain tietystä vuodesta lähtien perävaunuissa pitää olla takasumari ja samaan aikaan siihen 'tyhjään' nastaan tuli autoissa takasumarin virta. Se, että sitäkautta on aiemmin ladattu akkua, johtuu siitä, että se nasta oli jouten.
Vaihda autoos ja vaunuus 13-napainen pistoke, niin voit vedellä latausjohtoja ihan kaksittain. Autoon ei tarvi tehdä muita muutoksia. Sitten ostat muutaman euron adapterin, jonka kanssa voit tarvittaessa vetää kärryä jossa on 'wanha' pistoke
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: Mulli - 4.08.2013 kello on 21:43
...Vaihda autoos ja vaunuus 13-napainen pistoke, niin voit vedellä latausjohtoja ihan kaksittain. ..

Olen liian läski konttaamaan auton lattioita johtonipuista nyhtäen, vaan sen verran löytyy vielä potkua, että Hong Kongin isoon ostoskärryyn nojaten saan kauppareissun heitettyä  ;D

Vai olisiko se niin, että arvelen sähköntarpeen sen verran suureksi, että tuo autolla lataaminen olisi joka tapauksessa riittämätön? Tiedähäntä. Aggregaatin kanssa ainakin tietää, missä mennään eikä siitä ole nykyisessä Vattenfallin verkossa haittaa ihan kotikäytössäkään. Maalla kun tuntuu joka syksylle piisaavan näitä pidempiä katkoja, joita ei ennen, "kalliin, kankean ja toimintakyvyttömän" kunnan omistuksen aikana ollut.
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: winemaker - 4.08.2013 kello on 22:01
"Olen liian läski konttaamaan auton lattioita johtonipuista nyhtäen, vaan sen verran löytyy vielä potkua, että Hong Kongin isoon ostoskärryyn nojaten saan kauppareissun heitettyä"

Laita kuva.
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: Mulli - 4.08.2013 kello on 22:04
...Laita kuva.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fat_man.png
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: winemaker - 4.08.2013 kello on 22:18
Tosi kuvaava..... , kaikin puolin.   ;D
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: kimi - 5.08.2013 kello on 00:35
Vaunussa johdot kulkee yleensä niin, että ne on kohtalaisen helppoja uusia laturille asti. Sinne vaan 13 napainen johto ja rasia.
Noillakin on ikää vaunussasi ja pahimmassa tapauksessa uusintaluntoisia muutenkin.

Autoon kunnon kaapeli akulta koukulle ja auton peräpäähän hiukan elektroniikkaa. Plussat relevetoisina ja niin, että heräte joko D+ tai valoista. Auton töpseli mikrokykimellä tai vapaita piikkejä käyttäen niin, että + tulee ainoastaan kun vaunun pistoke on yhdistetty, releen ohjaus siis tämän kautta.

Talvella sinulla on aikaa tuota suunnitella ja rakentaa. Loppukesän ja syksyn tunnustelet sähköntarvetta, ota täysi vara-akku mukaan reissuihin. Yön kaksi pärjää yhdellä akulla ja mikäli muutat eniten käytettävät valot ledeiksi sähköä ei paljoa kulu.

Agregaatti vie polttoainetta vähintään saman verran kun auto tyhjäkäynnillä ja ei tuota 12V sen enempää
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 5.08.2013 kello on 12:04
Nyt loppu valojen vilkkuminen, laitoin autoon 13 napasen 7 napasen rinnalle
Hyvin mahtuivat paikalleen   Thumb
Pitikö päivittää tietokone autosta,mulla piti,muuten ois tietokone herjannut koko ajan..
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: tsahkali - 5.08.2013 kello on 12:36
Pitikö päivittää tietokone autosta,mulla piti,muuten ois tietokone herjannut koko ajan..

Samat virrathan sieltä menee kun ennenkin...?
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 5.08.2013 kello on 12:41
Samat virrathan sieltä menee kun ennenkin...?
Mulle tuli ainakin yksi poksi lisää,koko sytemiin,niin ainakin sanoivat volvolla ja sen takia päivitys ;)
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: jva61 - 5.08.2013 kello on 12:48
Pitikö päivittää tietokone autosta,mulla piti,muuten ois tietokone herjannut koko ajan..

Taitaa tuo minun sorento olla vielä niin vanha(05) ettei tarvinnu tehdä päivityksiä, kytkin vain rinnalle 13 napasen ja vedin akulta sulakkeenläpi uuden jatkuvan virran johdon niin auto lataa ajossa nyt vaunun akkua
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: HiTec - 5.08.2013 kello on 12:49
Mulle tuli ainakin yksi poksi lisää,koko sytemiin,niin ainakin sanoivat volvolla ja sen takia päivitys ;)

Itse asensin Renaultiin tuon 13-pin koukun, niin kyllä siinäkin tuli merkkikohtaisessa sähkösarjassa yksi boksi lisää, mutta ei se mitään ohjelmointeja autoon silti tarttenut. Tuo boksi hoitaa kärryn vilkkuja s.e. jos kärrystä on vilkun polttimo pimeänä, se vilkuttaa auton vilkkuja 2x nopeudella aivan kuin olisi autosta itsestään vilkku pimeänä 8)
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: belarus - 5.08.2013 kello on 13:02

Taitaa tuo minun sorento olla vielä niin vanha(05) ettei tarvinnu tehdä päivityksiä, kytkin vain rinnalle 13 napasen ja vedin akulta sulakkeenläpi uuden jatkuvan virran johdon niin auto lataa ajossa nyt vaunun akkua

ööh jos sulla on kuytkentä juuri noin eikä välissä ole mitään muuta (esim. rele-ohjausta) niin sullahan tulee akulta jatkuvavirta rasialla välittämättä siitä onko auto käynnissä/liikeenteesä vai ei.. l. auton akku lataa tuolla kytkennällä _aina_ vaunun akkua kun töpseli on kiinni. Ei ehkä olis pahasta tehdä jotain viritystä mikä kytkee/katkoo virrant töpseliltä sen mukaan onko auto käynnissä.

-B
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: jva61 - 5.08.2013 kello on 13:07
ööh jos sulla on kuytkentä juuri noin eikä välissä ole mitään muuta (esim. rele-ohjausta) niin sullahan tulee akulta jatkuvavirta rasialla välittämättä siitä onko auto käynnissä/liikeenteesä vai ei.. l. auton akku lataa tuolla kytkennällä _aina_ vaunun akkua kun töpseli on kiinni. Ei ehkä olis pahasta tehdä jotain viritystä mikä kytkee/katkoo virrant töpseliltä sen mukaan onko auto käynnissä.

-B
kytkentä näin ihan tarkoituksella, saa virtaa vaunuun myös auton sammuksissa ollessa mikäli tarvis on.
helppohan siihen väliin olis laturiohjauksella tosin relekkin laittaa
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: HiTec - 5.08.2013 kello on 13:41
Lienee sanomattakin selvää että tuossa on samalla myös auton oman akun tyhjentämisen riski ::)

Ja taas toisaalta noin kytkettynä voihan sitä autonkin akkua ladata esim. vaunun aurinkopaneleilla tai ihan 230VAC laturillakin 8)
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: Ossi66 - 5.08.2013 kello on 13:48

Autoon kunnon kaapeli akulta koukulle ja auton peräpäähän hiukan elektroniikkaa. Plussat relevetoisina ja niin, että heräte joko D+ tai valoista. Auton töpseli mikrokykimellä tai vapaita piikkejä käyttäen niin, että + tulee ainoastaan kun vaunun pistoke on yhdistetty, releen ohjaus siis tämän kautta.


Minulla oli edellisessä veturissa maadoitettu latauksen ja auton takasumuvalon takavalosta vetokoukulle vaihtavan releen ohjaukset diodien kautta vetokoukun 12-nastaan ja vaunussa se 12, nasta maadoitettu valojen maajohtoon. Silloin kun laitoin vaunun kiinni pistorasiaan tuo latausrele sai maata ja alkoi ladata (jos D+ nasta antoi ohjauksen) ja samalla takasumuvalo kääntyi auton takavalosta pistorasian kakkoseen. Jos vedin tavarakärryä, jossa ei mulla oo takasumaria, lataus ja takasumari ei saanut turhaa virtaa pistorasiaan.
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: K.E.V - 5.08.2013 kello on 15:26
Mulle tuli ainakin yksi poksi lisää,koko sytemiin,niin ainakin sanoivat volvolla ja sen takia päivitys ;)
Sillä softalla tapetaan takasumuvalo pois toiminnasta kun vaunu on kytkettynä. Ts se palaa vaan vaunussa, ei veturissa
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: HiTec - 5.08.2013 kello on 15:31
Sillä softalla tapetaan takasumuvalo pois toiminnasta kun vaunu on kytkettynä. Ts se palaa vaan vaunussa, ei veturissa

Eikös tuo ole ihan mekaaninen mikro, jo siinä koukun rasiassa sisäänrakennettuna ???

Josta edelleen muista ottaa se 13>7 sovitin irti leimalle ajaessasi, sillä se sovitin samalla tavalla disabloi tuon takasumarin => hylky katsastuksessa jos inssi ei hoksaa :P
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: kimi - 5.08.2013 kello on 15:46
Minulla oli asuton sähköissä häikkää ja ongelmana oli, että autossa kaikki sähkölaitteet toimi vaikka auto oli lukossa ja qvqin poissa.

Tuo tuli ja meni, välillä kaikki toimi normaalisti ja seuraavalla kerralla lämppärin tuuletin kävi kun tuli autolle, tai peruutusvalo paloi. Auton töpselissä jatkuva + joka todella oli jatkuva oli hankautunut puhki ja vieressä kulkeva toinen johto myös. Tuossa tapauksessa selvittiin säikähdyksellä ja johtosarjan johtoja lyhentämällä.

Jatkuvan + syöttäminen pistokkeeseen silloinkin kun vaunu /kärrry ei ole kytketty voi aiheuttaa isoa vahinkoa nykyautoon jos sekoittaa väyläsäköt kunnolla ja mielestäni sellainen kytkentä pitäisi tehdä tavalla tai toisella ettei näin ole vaikka ei tee d+ taakse syöttöä.   
Otsikko: Vs: Koukun kytkennät
Kirjoitti: K.E.V - 5.08.2013 kello on 19:51
Eikös tuo ole ihan mekaaninen mikro, jo siinä koukun rasiassa sisäänrakennettuna ???
EI ole.

http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/fi-FI/FI/V70(00-08)/2002/T5/all/L.H.D/ShowDocument/VCC-425203
Lainaus
Erikoiskaapelisarja malleihin S80, S60, S60 R, V70, V70 R ja XC70.
Johtosarja sisältää johdotuksen, jossa on pistorasia ja pistoke autoon kytkentää varten. Johtosarja on suunniteltu erityisesti auton sähköjärjestelmää varten. Pistokkeen liitännät on hyvin suojattu korroosiolta, jotta se kestäisi ulkoiset rasitukset.
EU-markkinoille tarkoitetuissa autoissa on valmius johtosarjan kytkennälle, mikä helpottaa asennusta. 7-napaisen pistokkeen ansiosta valittavana on seuraavat lisätoiminnot:
Vetoauton sumutakavalon kytkentä
Vetoauton peruutusvalon kytkentä
Jännitteensyöttö 20 A, virransyöttö esim. asuntovaunun akun ylläpitolataukseen
13-napaisen pistokkeen ansiosta käytössä ovat kaikki edellä mainitut toiminnot.

Osa nro Kuvaus 
30681980 INT, EUR, NOR, 1. Perussarja 7-napainen 
8633887 INT, EUR, NOR, 2. Perussarja 13-napainen 

+ Rele1
Osa nro Kuvaus 
8651661 Autoihin ilman jännitteensyöttöä, 7-napainen (tarvitaan 2 sarjaa)  Asennusohje

+ Rele2
Osa nro Kuvaus 
30765030 Autoihin ilman jännitteensyöttöä, 7-napainen 

+ Relesarja3
Osa nro Kuvaus 
8698658 Relesarja, jarruvalo 
8685759 Relesarja jännitteensyöttö 
8685758 Relesarja sumutakavalo 

Takasumuvalo, sovellus
Osa nro 8633483
Kuvaus
 
Sumutakavalon sammuttamiseen