Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Jgahpir - 23.07.2013 kello on 20:28
-
Sain autonakun vastikään sellaiseen kuntoon että levänneenä napajännite oli 2,8V.
Akku kävi kerran C tek 7A latauksen ja elvytyksen läpi, ja otti vielä jotain vastaan.
Nyt sain käsiini Turnigy 130A mittarin johon jää muistiin ampeeritunnit.
Laitoin kuormitukseksi 12V 12A puhallin/keraamisen lämppärin ja samalla kuivasin veneestä kotelot.
Uutena Exide premium oli 72Ah, nyt sain siitä ulos tällä reilun kympin kuormalla 35Ah noin kolmessa tunnissa.
Autoon tuollaista ei enää kannata laittaa, mutta ihme että vielä noinkin paljon jäi syväsyvä purusta huolimatta.
-
Ei tuo Exide mikään laatuakku olekkaan.
Teksti Premium tarkoittaa valmistajalle jäävä katteen osuutta myydyistä akuista.
Tuo vaikkuttaa ihan normaalilta Exiden kapasiteetilta reilun vuoden käytön jälkeen.
-
Olen ollut sellaisessa käsityksessä, että Exide olisi parhaimmistoa akuissa. Voin toki olla väärässäkin.
-
Kerran on ollut uusi auto Mazda merkiltään ja siinä oli Yuasa akku joka alkoi antaa merkkejä hyytymisen osalta 8 vuoden jälkeen joten sen perustella Yuasa ei ole huono akku.Ostin 2 autoon Hondaan tuon exiden ja alkoi ilmetä käynnistys ongelmia jo 3 vuoden jälkeen joten en suosittele kellekkään tuota merkkiä.. Thumbd
-
Olen ollut sellaisessa käsityksessä, että Exide olisi parhaimmistoa akuissa. Voin toki olla väärässäkin.
Niin minäkin ja ostin -09 joulukuussa 80ah starttiakun ja 95ah hupiakun asautoon. Helmikuussa tänä vuonna molemmat vaihtoon, starttiakku ei kylmää konetta pyörittänyt kunnolla ja hupiakku ei kestänyt yhden yön kulutusta.
Nyt on Boschin silver starttiakkuna ja Joku Schneiderin runsaat 100ah AGM hupiakkuna, saa nähdä miten kestävät jos auto vielä muutaman vuoden itsellä.
-
hieman huteraa verrata mazdan ja hondan käynnistystä keskenään. Hondat nyt on ollut aina ongelmallisia akkujen kanssa, suomen keleihin täysin alimitoitetut ja muutenkin heikkoja pyörittämään. sitten jos vertaa eri ah määrillä ja perus akkua agm akkuun niin luulis sitä jo eroa olevan, ihan jo syväpurkauksenkin perusteella, mutte kaippa ne TM testit ja muut testit on sitten väärässä.
-
hieman huteraa verrata mazdan ja hondan käynnistystä keskenään. Hondat nyt on ollut aina ongelmallisia akkujen kanssa, suomen keleihin täysin alimitoitetut ja muutenkin heikkoja pyörittämään. sitten jos vertaa eri ah määrillä ja perus akkua agm akkuun niin luulis sitä jo eroa olevan, ihan jo syväpurkauksenkin perusteella, mutte kaippa ne TM testit ja muut testit on sitten väärässä.
Omista kokemuksista koskien Exiden akkuja kirjoitin. Starttiakut jotka mainitsin molemmet perinteisiä lyijyakkuja ja valmistajansa paremmasta päästä valittu.
AGM akkua ei tietty suoraan voi verrata lyijyakkuun, mutta kun kerran jouduin vaihtamaan auton molemmat n. 3v vanhat akut samaan aikaan, kerroin mitä laitoin tilalle.
-
hieman huteraa verrata mazdan ja hondan käynnistystä keskenään. Hondat nyt on ollut aina ongelmallisia akkujen kanssa, suomen keleihin täysin alimitoitetut ja muutenkin heikkoja pyörittämään. sitten jos vertaa eri ah määrillä ja perus akkua agm akkuun niin luulis sitä jo eroa olevan, ihan jo syväpurkauksenkin perusteella, mutte kaippa ne TM testit ja muut testit on sitten väärässä.
No eipä vaiskaan jos Hondaan on ostettu samantehoinen akku kun alkuperäinen eikä kestä 3 vuotta.p*ska akkuhan sellainen on vais mitä.Agm akut ovat tarkoitettu ihan aurinkopaneeliakuik si.Onhan ne parempia mutta miksi maksaisit ylimääräistä akusta joka kestää latauksen silloin tällöin .. :'(
Maksa akusta joka kestää latauksen jatkuvaan..
-
Agm akut ovat tarkoitettu ihan aurinkopaneeliakuik si.
Ovat kuitenkin laittaneet niitä ensiasennusakuiksi starttiakuiksi, varsinkin start&stop -autoihin, joissa akkujen herkästi kuvittelisi olevan aika kovilla... :o
-
No eipä vaiskaan jos Hondaan on ostettu samantehoinen akku kun alkuperäinen eikä kestä 3 vuotta.p*ska akkuhan sellainen on vais mitä.Agm akut ovat tarkoitettu ihan aurinkopaneeliakuik si.Onhan ne parempia mutta miksi maksaisit ylimääräistä akusta joka kestää latauksen silloin tällöin .. :'(
Maksa akusta joka kestää latauksen jatkuvaan..
Mulla on ihan tavallinen akku hupiakkuna, joka latautuu myös paneelilla. Toiminut ihan hyvin, eikä ole kovin tarkka latauksesta. Geeliakusta on hieman huonoja kokemuksia. Se ei ole kovin huoleton, koska tarkka latausjännitteestä ja pakkanen voi tuhota sen.
Uudemmassa Start&Stop autossani on AGM akku. Siihen ei kai muuta suositellakaan.
-
Mulla on ihan tavallinen akku hupiakkuna, joka latautuu myös paneelilla. Toiminut ihan hyvin, eikä ole kovin tarkka latauksesta. Geeliakusta on hieman huonoja kokemuksia. Se ei ole kovin huoleton, koska tarkka latausjännitteestä ja pakkanen voi tuhota sen.
Uudemmassa Start&Stop autossani on AGM akku. Siihen ei kai muuta suositellakaan.
Ja taas oppi jotain uutta... Thumb
-
Akut on niinkuin muutkin kamat: Niissä on hyviä ja huonoja, eikä koskaan tiedä, missä ne on valmistettu. Kai vielä muistatte, kun monien kammoksuma Biltema voitti TM:n akkutestin.
-
Missä numerossa tuo akkutesti on?
Ja olen samaa mieltä exide akuista, puolentoista vuoden välein takuisiin vaihto. Nyt käytän exide akkua veneessä ettei enää tartte uutta samanlaista hakea. Motonetin akut kiinnostaisi hupipuolelle.
-
Akut on niinkuin muutkin kamat: Niissä on hyviä ja huonoja, eikä koskaan tiedä, missä ne on valmistettu. Kai vielä muistatte, kun monien kammoksuma Biltema voitti TM:n akkutestin.
Olen kuullut väittämän, että osittain akkujen huono laatu johtuu kierrätyslyijystä. Sitä ei kuulemma saa kunnolla erotettua esim. tinasta ja muista vieraista aineista. Tiedä sitten.
Minulla oli veneessä pari Bilteman akkua siihen aikaan kun tuo testi julkaistiin, niissä ei mitään ongelmia ollut minun aikana sen veneen omistajana.
-
Löysin tm testin vuodelta 2009, jossa bilteman akkua ei suositeltu kenellekkään. Vene
käyttö on varmasti eri asia kuin starttiakkuna toimiminen.
-
Ihan vaan siksi, että se toinenkin näkökulma tulisi esiin: Mulla on ollut autoissa käynnistysakkuina noita Exiden premium akkuja, onkohan ollut niitä 75-78Ah malleja, eikä niissä ole ollut sanottavaa ongelmaa, talvella tahi kesällä.
Vaunuun ostin Motonetistä jonkun Boschin merkillä kulkeneen ~190Ah suljettukiertoisen vapaa-ajanakun. Se on vielä niin tuore, ettei siitä voi oikein kummoisia mielipiteitä esittää, paitsi että aikamoinen järkäle on! :)
-
Akkuasiantuntijat tuntuvat olevan liikkeellä, joten kysymys;
- mikä on se hyvä starttiakun merkki ja malli
- hupiakun (AGM) merkki ja malli
ja nämä tulisivat matkakulkimeen.
-
hieman huteraa verrata mazdan ja hondan käynnistystä keskenään. Hondat nyt on ollut aina ongelmallisia akkujen kanssa, suomen keleihin täysin alimitoitetut ja muutenkin heikkoja pyörittämään. sitten jos vertaa eri ah määrillä ja perus akkua agm akkuun niin luulis sitä jo eroa olevan, ihan jo syväpurkauksenkin perusteella, mutte kaippa ne TM testit ja muut testit on sitten väärässä.
Minulla on Asuntoauto nyt 9v ikäinen. Alkuperäisakku, Exide noin 100 ah on vielä paikallaan, ympärivuoden on ajeltu, nyt 130tkm kaikkiaan. Sensijaan hupiakku, noin 100ah Exide sekin, sippasi kolmen vuoden jälkeen. Ostin ihan täsmälleen samanlaisen sen tilalle, se on nyt kuuden vuoden ikäluokkaa, ja tuntuu toimivan ihan hyvin. Mitä tastä nyt sitten oppii, eipä juuri mitään ;)
-
Minulla on Asuntoauto nyt 9v ikäinen. Alkuperäisakku, Exide noin 100 ah on vielä paikallaan, ympärivuoden on ajeltu, nyt 130tkm kaikkiaan. Sensijaan hupiakku, noin 100ah Exide sekin, sippasi kolmen vuoden jälkeen. Ostin ihan täsmälleen samanlaisen sen tilalle, se on nyt kuuden vuoden ikäluokkaa, ja tuntuu toimivan ihan hyvin. Mitä tastä nyt sitten oppii, eipä juuri mitään ;)
Ei kait tästä opi juuri mitään?
Joku tuolla aiemmin kirjoitti, että Exiden akun on sieltä jostain. Minullakin starttiakkuna mainittu laite ja nyt menossa kait seitsemäs vuosi. Ei toki enää 100%:n iskussa, mutta ei voine vaatiakaan.
-
Samoten starttiakku alkuperäinen ja 85ah pirtin akku, uudehko 65ah lisäakku pirtinpuolella, eikä ole ongelmia ollut esim virran loppumisten puolesta, joskin pisin käyttö 2vrk jossa puhelinten latausta ja tv katselua. taitaa olla jotain tuurillakin merkitystä noissa akkuissa, sitten onko laturit kunnossa , edellisessä autossa oli exide:n akku ja leima 1997 (auto 1998) pirtissä ja oli valmis vaihtoon..
-
Kyllähän Exide-akku hyvä on, mutta niissä on ollut paljon vikoja esim. napa katkennut levyistä, joka ilmenee isolla kuormalla kun menee polvilleen.
Epäilen valmistusvaiheessa syntynyttä vikaa.
-
Alkuperäiseen palatakseni, jos minkä tahansa akun ajaa tyhmyyttään alla 3 volttia tyhjäksi, niin harva tuosta varmaan nousee entiseen loistoon. Ihme että puolet kapasiteetista tallella.
Minulla oli vaunussa Exide Nautilus ja ilmeisesti tämä vanhan Polarin laturi keittää akut huonoksi. Se näytti aina iloiset 12,7V , mutta pienestäkin kuormasta meni polvilleen. Siis loppu.
-
Löysin tm testin vuodelta 2009, jossa bilteman akkua ei suositeltu kenellekkään. Vene
käyttö on varmasti eri asia kuin starttiakkuna toimiminen.
Siinä se nähdään. Vähän aiemmin se voitti. Tehdas lienee vaihtunut ja laatu huonontunut... :(
-
Tuossa hyvää perustietoa sähköstä ja akuista ...http://www.stek.fi/html/sahko_ja_vene/1_magazine.pdf veneissähän on pitkälti samoja vaatimuksia/samat olosuhteet, kuin pyörämatkailukulkim issakin?
Akkuasiantuntijat, edelleen kaivataan sitä hyvää akkutietoa!
-
Noniin, kaivellaas tämmönen ketju historiasta...
Kävipä niin, että syksyllä vaunusta löytyi tyhjä akku, kun olin viemässä talvisäilöön. Mikä lie vimpain jäänyt päälle... Vähän pahaa aavistelin, en edes jaksanut ottaa sitä silloin kotiin. 60Ah Exide Nautilus Combi näytti olevan, kun äsken sen tuolta kaivelin esiin. Iskin laturiin ja kyllähän tuo lataamaan lähti, mutta saas nähdä mihin siitä enää on. Topicciin vedoten, mikä olisi hyvä tai lähinnä helpoin tapa todeta, onko tuosta enää yhtään mihinkään?
-
Lataa se täyteen ja laita jokin kuorma ja volttimittari kiinni, katso miten kauan toimii ennen kuin jännitteet kellahtaa
-
^
Ihan karvalakki mittauksella pääsee oikealle kymmenluvulle.
50W ajovalo poltin vie noin 50W/12V= 4ampeeria. Sen pistää sulakkeen kanssa palamaan ja mittaa tunteja koska hiipuu. 10 tuntia x 4A = 40Ah akku jäljellä.
Sitten tietysti heti laturiin, ettei seiso tyhjillään.
Itse en tyhjäksi unohdettua akkua enää laittaisi käynnistysakuksi en mihinkään muuhunkaan tärkeään, mutta voihan siihen säilöä vaikka aurinkokennosta ylijäävää energiaa, ja pyöritellä vaikka tuuletusflektiä kulkineessa.
-
Noniin, kaivellaas tämmönen ketju historiasta...
Kävipä niin, että syksyllä vaunusta löytyi tyhjä akku, kun olin viemässä talvisäilöön. Mikä lie vimpain jäänyt päälle... Vähän pahaa aavistelin, en edes jaksanut ottaa sitä silloin kotiin. 60Ah Exide Nautilus Combi näytti olevan, kun äsken sen tuolta kaivelin esiin. Iskin laturiin ja kyllähän tuo lataamaan lähti, mutta saas nähdä mihin siitä enää on. Topicciin vedoten, mikä olisi hyvä tai lähinnä helpoin tapa todeta, onko tuosta enää yhtään mihinkään?
Mulla heräsi akku toimimaan kun oli viikon ajan "älyttömän" laturin latauksessa. Yht äkkiä mittari alkoi tippumaan ja laski tasolle 1. Edelleen akku pelittää. Tuo Gaphirin testi on järkeenkäypä. Thumb
Sori.Gahpir Thumb
-
Kuormitusmittari maksaa alle 30e. Jos täyteen ladattu akku ei pärjää mittauksessa, silloin akku joutaa keräykseen. Hyvin harvoin voi käydä että akussa on katkos, jonka huomaa käytössä, mutta kuormitus mittauksessa ei. :)
-
Kuormitusmittari maksaa alle 30e. Jos täyteen ladattu akku ei pärjää mittauksessa, silloin akku joutaa keräykseen. Hyvin harvoin voi käydä että akussa on katkos, jonka huomaa käytössä, mutta kuormitus mittauksessa ei. :)
Täh! Kuormitusmittaus juurikin ilmaisee katkoksen.
-
This just in: 60Ah akku "lataantui" täyteen neljässä tunnissa laturilla, jonka max. latausvirta on 6A. Eiköhän se tuo jo ennakoi tuomiota tuolle möykylle...
-
Ostin 1986 vuonna vuosimallin 74 99 Saabin parilla tuhannella itsenäisyysmarkalla . Suobissa oli Salama merkkinen akku. Kun menin 87 helmikuussa sitten inttiin, unohtu auto kahdeksaksi kuukaudeksi talon kulmalle kotipihaan, kun oli mätävikaa toisessa loksussa. Kertaakaan en tartannu, saappi vaan unohtu. Oli kovat pakkaset tuona talvena. Joka aamu kankeina marssittiin Hennalan ruokalaan aamupalalle saakelin kylmien aamusulkeisten jälkeen. Ostin välissä Datsunin kun oli niin nätti peli ja edullinen, ajelin sillä sitten armeijalomat. Kun sitten intin jälkeen menin saabia myyntimielessä pihalle roplaamaan,akkukaapelit valmiina, lähti se kuin palmun alta käymään kun avaimesta käänsi. Vähän siinä piti kallistella päätä, jotta jopas nyt saappi yllätti.
-
Täh! Kuormitusmittaus juurikin ilmaisee katkoksen.
Minulla oli Exide merkkinen uusi akku. Välleen siitä ei saanut evästä ulos. Kolmannella kerralla akkuliikkeessä kuormitusmittaus löysi katkoksen. Antoivat sitten uuden akun takuuseen. Uskoisin niin että mittauksessa katkos kohta ikäänkuin "hitsaantuu" kiinni ja välleen taas ei. No, nyt minulla on oma mittari, jolla mittaan säännöllisesti akut mökillä ja poimin heikot pois. :D
-
Menee vähän karavaanariaiheesta ohi, mutta akuissa pysytään. Olssi on ollut minulla nyt 9 vuotta ja edelleen on kiinni sama akku kuin ostaessa. Tänä keväänä sain eka kertaa startattua akkun tyhjäksi, taitaa olla tiensä päässä. Käynttinlähtöongelm ia on ajoittain ollut, mutta koskaan ei ole suittanut akkua tyhjäksi startata, valot päällä ajettu aina ja ladattu kerran talvessa (jos muistettu). Ihme akku. Merkkiä en nyt kyllä muista. Pa*kapuhetta ettei 6V vehkeissä virta riitä.
Viime kesänä meni lataussäädin ja latasi täpöillä parisataa km. Ottikohan akku siinä itseensä? Ajovalopolttimot sanoi pox ainakin. Pitkät päällä ajelin sitten ja pistin molemmat sähkövehkeet päälle (puhallin ja radio) että sain jännitteen mahd. alas.
Tuommosta (http://www.motonet.fi/fi/tuote/493116/Akkutesteri-viisarinaytolla) haaveilin, soveltuuko myös 6 V akun testaamiseen?
-
Kauan sitten 80-luvulla läksin joulukuussa Kanarialle kahdeksi viikoksi. Pihaan jäi bensa matkailuauto, yli 10 vuotta vanha Datsun 100 A ja tuliterä Peugeot 505 jossa Nokian salkkumallipuhelime en unohtui virta on-asentoon. Datsuni ja matka-auto olivat seisoneet hangen keskellä jo pari kuukautta.
Kun tulin kotiin kokeilin yli 20 asteen pakkasessa Pösöä ensin, ei mitään eloa. Matka-auto sanoi kerran vou. Datsunin starttia kokeilin ensin pari sekuntia jotta pyöriikö. Toisella startilla lähti käymään. Enpä muista akun merkkiä. Joten varmaan akuissa oli jo silloin eroa.
-
harkoselle.
Sun akku on sökö. :( Tai kuiva(jos on huollettava).
-
This just in: 60Ah akku "lataantui" täyteen neljässä tunnissa laturilla, jonka max. latausvirta on 6A. Eiköhän se tuo jo ennakoi tuomiota tuolle möykylle...
ett kertonu alkutilannetta, oliko siin ennestään virtaa?
-
ett kertonu alkutilannetta, oliko siin ennestään virtaa?
Hyvä huomio Thumb Pidin itsestään selvänä että tyhjää akkua lataili.
-
Hyvä huomio Thumb Pidin itsestään selvänä että tyhjää akkua lataili.
Tarinan mukaan oli tyhjä jo syksyllä.
Jos tietäen jättää akun tyhjänä pakkaseen, on kyllä jo alitajuisesti päättänyt ostaa uuden akun. ;D
-
Tarinan mukaan oli tyhjä jo syksyllä.
Jos tietäen jättää akun tyhjänä pakkaseen, on kyllä jo alitajuisesti päättänyt ostaa uuden akun. ;D
Näin on.Minullakin on tuosta kokemus.
-
Tarinan mukaan oli tyhjä jo syksyllä.
Jos tietäen jättää akun tyhjänä pakkaseen, on kyllä jo alitajuisesti päättänyt ostaa uuden akun. ;D
Kaikkea sitä oppii, kun vanhaksi elää. :D Joo, tosiaan, tyhjähän tuo tuntui olevan, kun ei lamppukaan värähtänyt. En tiedä mikä sen oli tyhjäksi imaissut, autoradio? Siellä on semmonen Sonyn mötikkä, mistä on kyllä etupaneeli sisällä säilytyksessä, mutta ehkä se jotain virtaa kuitenkin kuluttaa? (joo, on aika vähän kokemusta näistä autosähköhommista, mutta kokoajan opitaan lisää, kantapäänkin kautta ;)
-
Mekaaninen pääkytkin on kyllä hyvä. Ei jää vahingossakaan mitään päälle mikä syö virtaa.
-
Mekaaninen pääkytkin on kyllä hyvä. Ei jää vahingossakaan mitään päälle mikä syö virtaa.
laiton just semmosen itelle, ja rinnalle releen joka kytkee heti ku laturi herää, eli jos on kyytiläisiä satunnaisessa ajossa ei tartte asuntopuolen valojen kiertovesipumppujen takkii laittaa päävirtaa päälle
-
Mekaaninen pääkytkin on kyllä hyvä. Ei jää vahingossakaan mitään päälle mikä syö virtaa.
Juu, semmonen on tulossa uuteen johdotukseen. :)
-
Mekaaninen pääkytkin on kyllä hyvä. Ei jää vahingossakaan mitään päälle mikä syö virtaa.
Minulla radion muistipiuha menee pääkytkimen ohi, ettei tarttee aina viritellä uudelleen.
Pidempään säilytykseen siitä sulake pois ja talvisäilöön akunkenkä irti. Akku tietysti täyteen ladattuna.
-
Tätä aihetta vähän kehitellyt, kun noita hyytyneitä akkuja melkoisesti kertynyt pihaan.
Exiden miehiltä kysäisin ja sanoivat että toimii seuraava mittaus suuntaa antavasti.
Täyden akun Lepojännite on suurinpiirtein se mikä akussa on päivän päästä latauksesta, noin 12,7V.
Jonkun listan mukaan akun kapasiteetista on puolet jäljellä, kun lepojännite on 12,12V.
No minäpä mittamaan Exide marine 80Ah akkua.
Ensin lataus täyteen Ctekillä ja lepo.
Sitten Ah mittari kiinni ja pientä kuormaa invertterillä alle 5A.
Välillä invertteri pois päältä ja katselin että jännite nousee yli 12,12V.
Tällä metodilla olen nyt tilanteessa akku 12,14V ja siitä on otettu 47Ah.
Teorian mukaan akku on 50% latingissa nyt, eli syväpurkamalla siitä saisi revittyä 2x 47Ah=94Ah
Tästä siis päättelen että akkuni on kunnossa, ja pitääkin olla, kun puoli vuotta vanha ja hoidettu.
Menetelmän ajatus siis siinä, että akkua ei tarvitse syväpurkaa ja lyhentää käyttöikää mittauksella.
Saman voi siis kokeilla vaikka halogeeni polttimolla ja yleismittarilla.
Mitataan aikaa kauanko polttimo palaa. 50W polttimo kuluttaa noin 4A, jos se palaa 10 tuntia on kulutus 4A x 10h= 40Ah. Jos lepojännite nousee vielä yli 12,12V on käsissä noin 80Ah akku.
Tämä ei ole kovin eksaktia tiedettä, mutta tällä selviää onko se tarraltaan 100Ah akku vielä esim 60Ah ja elää sitten asian kanssa. ;)
-
Koskahan kehitetään samalla lailla toimiva caravanlaturi kuin on käytössä joillakin tukiasemilla?
Akut ovat normaalisti puskurikäytössä ja laturi pysäyttää ajoittain latauksen ja laskee virran ja jännitteen alenemisen perusteella akuston kunnon.
Kun laturi on tehnyt testausta uusista akuista lähtien se pystyy antamaan akkujen kuntohälyytyksen automaattisesti, kun sille on kerrottu uusien akkujen asennus.
-
Olen seurannut mielen kiinnolla omassa autossani (Fiat Fiorino) miten StartStop-systeemi seuraa akun kuntoa. Asensin siihen viime talvena 20a monivaiheisen laturin kiinteästi konehuoneeseen joka latasi samalla kun auto oli lämmityksessä ja StartStop toimi koko ajan hyvin aina. Nyt sitten kesän aikana kun lämmitystä ja samalla lisälatausta ei ole ollut, niin StartStop lakkasi toimimasta, kun ajomatkat on melko lyhyitä ja auton laturin jännite on vain 14v. Pistin päiväksi verkkolaturin päälle ja taas StartStop toimii joka kerta.
Olisi mukava tietää miten tämä systeemi mittaa akun kuntoa.
-
^
Oikeastaan on ihme, ettei tuohon laturin ja akun väliin ole kehitelty mitään älykästä latausta, akku kun kuulemma kylmänä ja tyhjänä sietäisi yli 20V latausjännitettä. Varmasti se olisi ainakin parempi kuin pitkään tyhjä akku.
Eikös sinulla ollut jo hupiakun latauksessa tämän suuntainen jännitteen nosto?
-
Tätä aihetta vähän kehitellyt, kun noita hyytyneitä akkuja melkoisesti kertynyt pihaan.
Exiden miehiltä kysäisin ja sanoivat että toimii seuraava mittaus suuntaa antavasti.
Täyden akun Lepojännite on suurinpiirtein se mikä akussa on päivän päästä latauksesta, noin 12,7V.
Jonkun listan mukaan akun kapasiteetista on puolet jäljellä, kun lepojännite on 12,12V.
No minäpä mittamaan Exide marine 80Ah akkua.
Ensin lataus täyteen Ctekillä ja lepo.
Sitten Ah mittari kiinni ja pientä kuormaa invertterillä alle 5A.
Välillä invertteri pois päältä ja katselin että jännite nousee yli 12,12V.
Tällä metodilla olen nyt tilanteessa akku 12,14V ja siitä on otettu 47Ah.
Teorian mukaan akku on 50% latingissa nyt, eli syväpurkamalla siitä saisi revittyä 2x 47Ah=94Ah
Tästä siis päättelen että akkuni on kunnossa, ja pitääkin olla, kun puoli vuotta vanha ja hoidettu.
Menetelmän ajatus siis siinä, että akkua ei tarvitse syväpurkaa ja lyhentää käyttöikää mittauksella.
Saman voi siis kokeilla vaikka halogeeni polttimolla ja yleismittarilla.
Mitataan aikaa kauanko polttimo palaa. 50W polttimo kuluttaa noin 4A, jos se palaa 10 tuntia on kulutus 4A x 10h= 40Ah. Jos lepojännite nousee vielä yli 12,12V on käsissä noin 80Ah akku.
Tämä ei ole kovin eksaktia tiedettä, mutta tällä selviää onko se tarraltaan 100Ah akku vielä esim 60Ah ja elää sitten asian kanssa. ;)
Tämä on hyvä Thumb Näin olemme "testanneet" akkuja ja hyvin antaa suuntaa kunnosta.
-
^
Oikeastaan on ihme, ettei tuohon laturin ja akun väliin ole kehitelty mitään älykästä latausta, akku kun kuulemma kylmänä ja tyhjänä sietäisi yli 20V latausjännitettä. Varmasti se olisi ainakin parempi kuin pitkään tyhjä akku.
Eikös sinulla ollut jo hupiakun latauksessa tämän suuntainen jännitteen nosto?
On tosi, että nykyiset autojen laturien säätimet ei ole ollenkaan kehittyneet muun autoelektroniikan tapaan, esim. minun autossa pitää olla oma StartStop akku joka on AGM, mutta laturi on edelleen kivikauden peruja, luulisi, että olisi kehitetty samalla laturisäädin, joka olisi tälle akulle optimaalinen, riittävä latausjännite ja sopiva ylläpitojännite sen jälkeen. Olen miettinyt hieman voisiko jotenkin helposti toteuttaa paremmin henkilöautonkin laturin säätimen nykyaikaan. Ihan heittämällä se ei onnistu.
Helpoin olisi ehkä laittaa kattotelineelle aurinkopaneli, minulla olisi sopivia paneleja muutama ja säädin, se lataisi korkeammalla jännitteellä akun aina täyteen, saisi akun ikää pidennettyä StartStop autossakin.
Asuntoautossa minulla todellakin on jännitteen nostaja ja sen perässä kunnon säädin ja se on ollut hyvä.