Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: jtk - 17.07.2013 kello on 13:46
-
Olen siirtämässä akkua Soliferin keulasta perälle laturin viereen. Mutta mistä löytyvät laturista akulle menevät johdot? Kuva Soliferin akkulaturista.
-
Kokeile mitata valkoinen ja vihreä. Ihan veikkaus, mutta järeimmät tuossa kuvassa näkyvät ja valkoinen näyttää menevän maarimaan ja vihreässä oma sulakkeensa.
-
Kiitos vinkistä. Piirilevyssä näkyykin oleva merkintä + vihreän johdon kohdalla ja valkoinen meneekin maadoitusrimaan.
-
Oisko apua. Thumb Eli johdot löytyy J2-liittimestä.
-
Akku siirretty, mutta vaunun virtamittari näyttää nyt 0, kun akkua ladataan :-[.
-
Miten teit kytkennän? Kerro tarkasti. Thumb
-
Katkaisin tuon vihreän johdon sulakkeen jälkeen ja haaroitin sen siten, että toinen pää kulkee akulle plussaan ja toinen pää edelleen sulakerasian taakse. Akun miinuksen otin kuvassa näkyvästä maadoitusrimasta.
-
Katkaisin tuon vihreän johdon sulakkeen jälkeen ja haaroitin sen siten, että toinen pää kulkee akulle plussaan ja toinen pää edelleen sulakerasian taakse. Akun miinuksen otin kuvassa näkyvästä maadoitusrimasta.
Mielestäni teit väärin.
-
Mikä meni pieleen? :( Saisiko ohjeita.
-
Ja miks sitä akkua piti mennä siirtämäään :o Ne aisa painot pysyy kurissa,kun sijottaa ne ne kalja laatikot vetoautoon ;) :D Ja toi solvieteri muutenkin,niin omituinen värkki ;) Jota ei tunne muut kuin kosteuden korjaajat :D
-
Ot: Aisapainoa on helppo korjata vaihtamalla vettyneet eristeet ja puut vain keulasta.;D
-
Tässäkin aiheen aloittajalla tekniikkaan ja sen myötä ongelmaan liittyvä asiallinen kysymys niin pitääkö tähänkin ketjuun heittää tätä perus sontaa, että kaikki muut vaunut on huonoja poislukien tietenkin Polar. Thumbd
-
Ja miks sitä akkua piti mennä siirtämäään :o Ne aisa painot pysyy kurissa,kun sijottaa ne ne kalja laatikot vetoautoon ;) :D Ja toi solvieteri muutenkin,niin omituinen värkki ;) Jota ei tunne muut kuin kosteuden korjaajat :D
Pitääkö tämäntyyppisiä lapsellisia ja asiaankuulumattomia viestejä kylvää jokaiseen asiakeskusteluun. Ja on aika turhaa olettaa jokaisen palstalla kirjoittajan edes käyttävän alkoholia.
Edit;
Beedro olikin jo kommentoinut asiaa Thumb
-
Mikä meni pieleen? :( Saisiko ohjeita.
Ensimmäisenä tulee mieleen varmistitko, että vihreä ja valkoinen meni suoraan laturilta akulle? Eli, käytännössä vaan lyhensit olemassaolevia johtoja.
-
Se olisi tarkoitus eli käytännössä haluaisin lyhentää vain johtoja, mutta kun en löydä niitä akulle meneviä johtoja. Idioottivarmaahan olisi jatkaa vaunun keulasta alkuperäisiä johtoja vaunun perälle, mutta ei varmaankaan järkevää.
Vielä kommentti keulapainosta. Soittelin Soliferin huoltoliikkeeseen ja kerroin huoleni suuresta keulapainosta. Ilmoittivat, että suurissa telivaunuissa on kuulemma noinkin suuret keulapainot ja kuulostaa ihan normaalilta. P.S. Kosteudet on mitattu tälle kesälle => tuloksena kuivaa on :)
-
Oliko akkuun kytketty valkoinen ja vihreä?
-
Eikös ne akulle menevät johdot löydy ihan johtokaavion (on ohjekirjassa) taikka johtojen seuraamisen tuloksena. Katsot värit ja mistä lähtee > minne menee.
-
Mittaako mittari kulutusta, latausta vai molempia? Ja näyttääkö se molemmissa tilanteissa 0A?
-
Mittaako mittari kulutusta, latausta vai molempia? Ja näyttääkö se molemmissa tilanteissa 0A?
Mittaa molempia. Molemmissa tapauksissa näyttää nollaa.
-
Oliko akkuun kytketty valkoinen ja vihreä?
Kyllä
-
Mittarihan ei nyt ole kytkennässä mukana ollenkaan.
-
Jos lataus ja sähköt toimii muuten normaalisti, niin alkuperäiset johdot kiersi mittarin kautta. Varminta olisi, jos vetäisit alkuperäiset johdot toista kautta tai liittäisit uudet johdot kohtaan, jonka jälkeen ei varmasti ole kytkentöjä.
-
Jos lataus ja sähköt toimii muuten normaalisti, niin alkuperäiset johdot kiersi mittarin kautta. Varminta olisi, jos vetäisit alkuperäiset johdot toista kautta tai liittäisit uudet johdot kohtaan, jonka jälkeen ei varmasti ole kytkentöjä.
Näyttää sille, että menee turhan vaikeaksi oikeiden johtojen löytyminen. Pitänee alkaa vetämään kaapelia vaunun perälle.
-
Mittarihan ei nyt ole kytkennässä mukana ollenkaan.
onkohan tässä jotain salaisuuksia.. jos tietää ni miks ei vois neuvvoa kaveria eikä vain kertoo ett ett ossaa va minäpä tiiän... Thumbd
-
Katkaisin tuon vihreän johdon sulakkeen jälkeen ja haaroitin sen siten, että toinen pää kulkee akulle plussaan ja toinen pää edelleen sulakerasian taakse. Akun miinuksen otin kuvassa näkyvästä maadoitusrimasta.
Mielestäni johdot löytyy laturista eikä uusia tarvitse vetää. Tarkoitatko, että tavallaan ryöstit vihreästä johdosta akulle? Ensimmäisestä silakkeesta vasemmalla haaroittuu musta johto vihreästä ja menee liittimelle ja viereinen tulee takaisin toisena olevaan sulakkeesee sekä ekasta sulakkeesta lähtevä oranssi ovat ratkaisu ongelmaasi. Mittaamalla selviää mikä johto on akun vanhalla paikalla oleva plus-johto. Thumb
-
onkohan tässä jotain salaisuuksia.. jos tietää ni miks ei vois neuvvoa kaveria eikä vain kertoo ett ett ossaa va minäpä tiiän... Thumbd
Äläpäs nyt hötkyile, ei asia ihan noin yksinkertainen ole. Minulla on laturi pöydällä, mutta ei ole kytkentäkuvaa johdotuksista, joten joutuu arvailemaan. Tapanani on aina neuvoa jos tiedän ei salata tietoa. Thumbd
Soliferien kytkennät on mallista riippumatta hyvin samanlaisia joten ehkä kytkentäkuva antaa osviittaa miten johdot menee.
-
Mikä meni pieleen? :( Saisiko ohjeita.
Tosiaan menee vähä veikkailuksi niinku mjosanoi, mutta ton sun kuvan ja mjon lähettämän kytkennän peruusteella olisi pitänyt toi akun plus kytkeä siihen mustaan mikä menee viereiselle sulaakkeelle,, asian voisi varmistaa siten ett kytket akun alkuperäisiin piuhoihin ja verkko sähkö irti ja kun otat toss kuvass toisen sulakkeen vasemmaltapäinluett una irti pitäia kaikki sähköt hävitä mikäli oon oikeessa.. jos niin kävi niin mittaa kumpaan sulakkeen nastaan tulee sähkö niin se piuha on akun +
-
Tosiaan menee vähä veikkailuksi niinku mjosanoi, mutta ton sun kuvan ja mjon lähettämän kytkennän peruusteella olisi pitänyt toi akun plus kytkeä siihen mustaan mikä menee viereiselle sulaakkeelle,, asian voisi varmistaa siten ett kytket akun alkuperäisiin piuhoihin ja verkko sähkö irti ja kun otat toss kuvass toisen sulakkeen vasemmaltapäinluett una irti pitäia kaikki sähköt hävitä mikäli oon oikeessa.. jos niin kävi niin mittaa kumpaan sulakkeen nastaan tulee sähkö niin se piuha on akun +
Kytkin akun alkuperäisiin piuhoihin ja otin pois 2. sulakkeen. Sähköt eivät hävinneet koko vaunusta. Toinen sulake on ohjekirjan mukaan valaistuksen sulake. Poistin kaikki sulakkeet, jonka jälkeen kaikkiin sulakkeiden alareunan nastoihin tulee jännite. Kaikki sähköt häviävät kun painan päävirtakytkintä (katkoo maata).
-
Kytkin akun alkuperäisiin piuhoihin ja otin pois 2. sulakkeen. Sähköt eivät hävinneet koko vaunusta. Toinen sulake on ohjekirjan mukaan valaistuksen sulake. Poistin kaikki sulakkeet, jonka jälkeen kaikkiin sulakkeiden alareunan nastoihin tulee jännite. Kaikki sähköt häviävät kun painan päävirtakytkintä (katkoo maata).
eli persielleen meni.. ei oo toi kytkentä iha sama kun sun vaunun kytkentä..
Onko ohjekirjassa mainintaa pääsulakkeesta?
ja onko siin ohjekirjassa kytkentä kuvaa?
onelmaha on ett se suntekemä kytkentä meni väärälle puolelle amppeeri mittaria.. onko se amppeeri mittari lähellä akun uutta paikkaa, jos on niin akun plussan voisi kytkeä suoraan sinne... hankalaa ku tost kristallipallost on noi patterit loppu ;D
-
.
Vielä kommentti keulapainosta. Soittelin Soliferin huoltoliikkeeseen ja kerroin huoleni suuresta keulapainosta. Ilmoittivat, että suurissa telivaunuissa on kuulemma noinkin suuret keulapainot ja kuulostaa ihan normaalilta. P.S. Kosteudet on mitattu tälle kesälle => tuloksena kuivaa on :)
Juu,kysytään nyt vielä paljonko oli tuo suuri keula/aisapaino. Akkun sijoituspaikaksi tuli etupää alunperin sen takia kun s20+ oli kovin takapainoinen.
-
Jostain olin lukevinani (nyt ei löytynyt) että 135kg , jotenkin tuli mieleen "kalamiehen vaaka" ;D
-
Selvitä mihin 1 ja 2 nastan mustat johdot menee.
-
Jostain olin lukevinani (nyt ei löytynyt) että 135kg , jotenkin tuli mieleen "kalamiehen vaaka" ;D
Mitattu kahdella eri vaa'alla.
-
SUURET kiitokset kuvista, vinkeistä ja tuesta. Tässä on nyt viikon verran tullut tutkittua vaunun sähköjä purkaa kokoa menetelmällä. Toin alkuperäiseltä paikalta plus kaapelin vaunun perälle ja yllätys yllätys. Virtamittari ei toiminut. Siis ei muuta kuin maa johtoakin vetämään alkuperäiseltä paikalta vaunun perälle ja nyt tietenkin toimi. Mutta ilmeisesti myös maajohto oli väärässä paikassa.
-
Juu,kysytään nyt vielä paljonko oli tuo suuri keula/aisapaino. Akkun sijoituspaikaksi tuli etupää alunperin sen takia kun s20+ oli kovin takapainoinen.
Tuo oli mielenkiintoinen tieto. Keulapaino oli tosiaan se 135kg. Johtuisikohan meidän vaunussa keulapaino sitten Trumaticin ilmastoinnista.
-
Tuo oli mielenkiintoinen tieto. Keulapaino oli tosiaan se 135kg. Johtuisikohan meidän vaunussa keulapaino sitten Trumaticin ilmastoinnista.
Tuo Trumatic 2300 ilmastointilaite (28-29kg) oli (muistini mukaan) vakiovaruste s20+.ssa.
-
No sen poistaa ja vaihtaa alupullot, jää 80 kg 8) ::)
-
Taitaa tuo ilmastointilaite olla niin lähellä
vaunun akselistoa, ettei siitä montaakaan kiloa
tule koukulle painoa.
-
Akun siirron jälkeen keulapaino 110kg. Vesitankit täyteen n.30kg, niin on sopiva aisapaino.
-
Akun siirrolla minäkin lähtisin ensimmäisenä painopistettä siirtämään. Ja onhan painopiste ja hitausmomentti akselin suhteen liki tärkeimmät asiat vaunun vedettävyydessä, ja vaununveto taas kuuluu karavaanailuun suht olennaisesti - soisi siis sen kärryn tulevan mukavasti perässä. Mikähän purkautuminen tuo oli?
Edit: selvishän tuo toisesta topikista.
Istuttu vaunussa naukkailen konjamiiniä,ja jotain whiskyä ;) :D Vot harmi tätä elämää :D :D
-
Poistettu asiaton viesti ja pesuveden mukana myös asialliset sitä kommentoineet viestit, joista viimeisessä pyydettiin ryhtymään toimiin. No nyt ryhdyttiin.
Tässä tapauksessa poisto parempi kuin siirto Hiekkalaatikkoon, kun tuosta ei olisi ollut edes riidan aiheeksi.
Jatketaan asiassa. Thumb
-
Poistettu asiaton viesti ja pesuveden mukana myös asialliset sitä kommentoineet viestit, joista viimeisessä pyydettiin ryhtymään toimiin. No nyt ryhdyttiin.
Tässä tapauksessa poisto parempi kuin siirto Hiekkalaatikkoon, kun tuosta ei olisi ollut edes riidan aiheeksi.
Jatketaan asiassa. Thumb
Thumb
-
Jäi askarruttamaan, mihin sen akun maajohdon olisi pitänyt kytkeä laturissa?
-
Jäi askarruttamaan, mihin sen akun maajohdon olisi pitänyt kytkeä laturissa?
ilmeisesti ei mihinnää laturissa... sulla on vissiin sen päävirtakytkimen kautta maadoitettu systeemi ja se amppeerimittari on samass piuhass.. ku samat amppeerit ne siell maassaki kulkee.. eli lusa saatto olla oikein heti sun eka kytkennässä mutt maa ois potäny viiä siihe piuhaan mikä menee sinne päävirta kytkimelle/amppeeri mittarille kumpi ois ollu kauempa na maasta..
tää sit o vaa mun päättelyit ei mittää fakta tietoo, ku kris....