Karavaanarin keskustelufoorumi
Matkailukeskustelut => Matkailu kotimaassa => Lappi => Aiheen aloitti: JPVäisänen - 12.07.2013 kello on 21:09
-
Kannattaako yrittää kuvassa näkyvää reittiä Nordkappiin Oulusta vai olisko Kargiasniemen kautta paremmat tiet? Elokuun alussa poikien kanssa meinataan kävästä...tai ainaki suunnitelmissa olis.
-
Itse ajettiin pariviikkoa sitten Karigasniemen kautta ja tultiin takaisin Kilpisjärveltä. Tiet oli hyvässä kunnossa.
Kaksi kertaa on ollut iso sortuma ja liikenne poikki tuossa Altantiellä. Viimeksi 4-vuotta sitten.
Hyviä reittejä kaikki mitkä menevät pohjoista kohti. :D :D :D
-
Ihan kunnossa on...
-
Juhannuksena ajelin Kautokeinosta Hettan ja Kittilän kautta Rovaniemelle eikä tieden kunnossa ollut valittamista. Nuuskakairan tie (Torniojoki varsi) on pienempää kuin Rovaniemeltä Kittilän kautta mutta matkaa tullee silloin vähän enemmän (50 km).
-
Oskos vaihtoehtona ajaa toinen suunta sielt Karigasniemen kautta, eli nk. uutta maisemaa koko ajan (niin mie tekisin, vaik noi tiet sinällään tuttuja molempiin suuntiin)
-
Oskos vaihtoehtona ajaa toinen suunta sielt Karigasniemen kautta, eli nk. uutta maisemaa koko ajan (niin mie tekisin, vaik noi tiet sinällään tuttuja molempiin suuntiin)
Katsotaan minne matkamiesten tie vie :) voip olla että tullaan Rovaniemen kautta pois. En tykkää kirjottaa kiveen matkasuunnitelmia.
-
Kautokeino - Karigasniemi on sellainen väli joka kannattaa jätää ajamatta jos ei ole ihan pakko mennä. Ajelin sen Juhannuksena eikä ole mitään nähtävää (ehkä pari tunturijärveä) ja mäkeä ja mutkaa riittää. Karigasniemi - Rovaniemi on ihan kiva väli vaikka ei siinäkään paljoa ole maisemaa katsottavaksi tai sitten olen liian turtunut sellaiseen maisemaan.
-
Kautokeino - Karigasniemi on sellainen väli joka kannattaa jätää ajamatta jos ei ole ihan pakko mennä. Ajelin sen Juhannuksena eikä ole mitään nähtävää (ehkä pari tunturijärveä) ja mäkeä ja mutkaa riittää. Karigasniemi - Rovaniemi on ihan kiva väli vaikka ei siinäkään paljoa ole maisemaa katsottavaksi tai sitten olen liian turtunut sellaiseen maisemaan.
Juu..ei olla menossa ko. reittiä. Meno Oulu-Nordkap länsirajaa Muonion, Kautokeinon ja Altan kautta ja paluu mahdollisesti Karigasniemen Inarin Rovaniemen kautta takas Ouluun.
Tankkauksia suunnittelin tässä ja totesin että Enontekiöllä taitaa olla viimenen mahdollisuus tankata kotimaanpuolella ja sitten kerran pitää täyttää tankki Norjanpuolella. Mitähän tuolla menovesi mahtaa maksaa..siis dieseli?
-
Ennen juhannusta oli n. 14,50 paikallista. Lienee noin kahden €:n luokkaa.
Elämä on!
-
14.5-15.3 oli meillä tuo hinta haitari
-
Viimeviikolla tuli tuolla pyörähtettyä..
95E maksoi Honningsvåg:ssa 2,11€/l
48h/lippu Nordkappiin maksoi 31,14€/henk., palvelut WC, sorakenttä ja maisemat.. ;D
-
Juu..ei olla menossa ko. reittiä. Meno Oulu-Nordkap länsirajaa Muonion, Kautokeinon ja Altan kautta ja paluu mahdollisesti Karigasniemen Inarin Rovaniemen kautta takas Ouluun.
Tankkauksia suunnittelin tässä ja totesin että Enontekiöllä taitaa olla viimenen mahdollisuus tankata kotimaanpuolella ja sitten kerran pitää täyttää tankki Norjanpuolella. Mitähän tuolla menovesi mahtaa maksaa..siis dieseli?
Eihän sitä oikea karavaanari kysele polttoaineen hintoja :D
-
Eihän sitä oikea karavaanari kysele polttoaineen hintoja :D
Kyllä kyselee mikäli kiinnostaa ajoneuvojen kustannukset nyt yleensä, tässä yksi esimerkki mun "ajopäiväkirjoista". ;)
http://www.spritmonitor.de/en/detail/164581.html (http://www.spritmonitor.de/en/detail/164581.html)
-
Eihän sitä oikea karavaanari kysele polttoaineen hintoja :D
Gigantti.. ;)
-
Norja
Alta, Statoil Bossekop 02.03. 2.054 (95E) 1.894 (DSL)
Alta, Esso Elvebakken 19.02. 2.071(95E) 1.925 (DSL)
http://www.polttoaine.net/index.php?cmd=maat
-
12 syyskuuta pääsee lähtemään
tuonne (http://goo.gl/maps/t9vPL) ;D
Nordkapissa en majailisi vaan Kirkeporten campinissa (https://www.google.fi/search?q=kirkeporten&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=d4jtUbTtDYiN4ASv4YCABQ&ved=0CC8QsAQ&biw=1163&bih=622)on tulllut oltua .
On hieman erilaiset maisemat
-
http://www.polttoaine.net/index.php?cmd=maat
En nyt ollut tuossa kalliissa öljymaassa Norjassa, mutta jos jotakuta kiinnostaa, niin parin viikon aikana etelämpänä tuli tankattua näillä litrahinnoilla.
Latvia 0,907 Ls
Puola 5,49 Pzl ja 5,56 Pzl ja 5,52 Pzl
Tsekki 33,50 Kc
Sveitsi 1,880 CHF
Saksa 1,40 € ja 1,41 €
Ruotsi 14,78 SEK
Vaihtokursseista en jaksanut ottaa selvää. Mikä sitten lienee ollut kalleinta. Kaikki Visalla maksettu
-
Tsekeissä taitaa mennä aika samoissa ainkin kotimaan hintojen kanssa, n. 1.50eur/litra. Ainakin näin oli huhtikuussa, kun siellä tuli käytyä.
-
http://www.polttoaine.net/index.php?cmd=maat
Nuo ulkomaiset hinnat on niin vanhoja, ettei niistä kannata paljoa välittää. Mieluummin kuunnella hiljan siellä käyneitä.
-
Nuo ulkomaiset hinnat on niin vanhoja, ettei niistä kannata paljoa välittää. Mieluummin kuunnella hiljan siellä käyneitä.
Norjassa polttoaine on kalliimpaa kun suomessa tai ruotsissa, siis tankille ennen rajanylitystä niin säästyy hiukan. Kokonaiskuluissa kuitenkin niin pieni säästö, että vaikutus pieni
-
Norjassa polttoaine on kalliimpaa kun suomessa tai ruotsissa, siis tankille ennen rajanylitystä niin säästyy hiukan. Kokonaiskuluissa kuitenkin niin pieni säästö, että vaikutus pieni
Sitten kun polttoaine on lopussa, niin kalliskin polttoaine tuntuu halvalta.
Näätämössä tähän aikaan viime vuonna oli 1,55€. Eipä siinä viitsinyt alkaa pihistelemään, varsinkin kun suunta oli Norjaan.
-
Nuo ulkomaiset hinnat on niin vanhoja, ettei niistä kannata paljoa välittää. Mieluummin kuunnella hiljan siellä käyneitä.
Kyllä niistä jonkinlaisen tason saa selville. Oli englannistakin vastaavanikäisiä lukuja keväältä, ja kummasti siellä oli diesel samoissa hinnoissa. Vai meinaatko että Norja yhtä-äkkiä tipauttaa -45% hinnasta ::)
-
Kyllä niistä jonkinlaisen tason saa selville. Oli englannistakin vastaavanikäisiä lukuja keväältä, ja kummasti siellä oli diesel samoissa hinnoissa. Vai meinaatko että Norja yhtä-äkkiä tipauttaa -45% hinnasta ::)
En tarkoita ainoastaan Norjaa, vaan yleisestikään en luota niihin. Ne ovat vain sen aseman sen hetkisiä hintoja.
Mutta hyvä on, jos jossakin pitävät paikkansa.
-
Onhan se mukavampaa kuulla hinnat joltain "tutulta" kuin kylmästi lukea nettisivuilta, antaa kummasti sitä katu-uskottavuutta ja niin päin pois. :D
Mutta on tuo polttoaine.net niitä luotettavimpia hinnasto sivuja mitä meillä on, itsekin aina silloin tällöin tuonne ilmoittelen hintoja.
-
Norjan diisselistä saa vähän lisää potkua ainakin mekaanisella ruiskutusjärjestelm ällä varustettuun autoon. Sama huomattu myös ruotsissa.
-
Norjan diisselistä saa vähän lisää potkua ainakin mekaanisella ruiskutusjärjestelm ällä varustettuun autoon. Sama huomattu myös ruotsissa.
KeskiEurooppalaista kin kuluu yleensä vähemmän.
-
Saksan hinta nyt dieselillä 1.35e - 1.52e, yleisin hinta vähän yli 1.40e. Kalleinta moottoriteiden varsilla.
Itavallassa suunilleen saman hintaista.
Tuon listan hinta Sveitsissä minusta alakantissa, 10-15s kalliimpaa.
-
Euroopassa on monessa maassa kahta diesel laatua...
Onko noissa jotain käytännön eroa, muuta kuin hinta?
Itse tankkasin aina sitä halvempaa vanhaan retkuiluautooni. Tuumasin, että tulee vielä ronkeliksi jos tottuu parempaan.
-
Sen kalliimman pitäisi olla parempaa mutta tiedä sitten. Kerran tankattiin ja ehkä kulutus oli vähän pienempää tai miten se nyt sanotaan? Ei tuota kalliimpaa ole joka paikassa.
-
En tarkoita ainoastaan Norjaa, vaan yleisestikään en luota niihin. Ne ovat vain sen aseman sen hetkisiä hintoja.
Mutta hyvä on, jos jossakin pitävät paikkansa.
Juu, ei se mikään "pirun raamattu" ole , lähinnä antaa suuntaa ko. maan hintatasosta. Esim ranskassa ja itävallassa säästää 20-30cent/litra kun valitsee missä tankaa = Moottoriteitten ulkopuolella.
-
Ranskassa automarketit on parhaita tankaus paikkoja. Tämä kesä paras hinta oli millaun Casino marketin automaatilla, 128,2 senttiä litra. Yleinen hinta oli marketeissa 130 senttiä ja huolto-asemilla 144 senttiä. Ja koneteillä noin 150 +- senttiä.
-
Samat 1,28€ maksoi Super-U:ssa Bretagnessa. Piti vielä lähtiessä imuttaa täyteen , seuraavakin taisi olla samoissa hinnoissa. Eräässä ranskalaisessa pikkupaikassa. Mutta oli iso Leclerc
-
sori offtopikki
Tuurissa kun pystyy tankkailemaan ja tankillisella on yli tuhannen kilometrin toimintasäde niin kummasti
mulle kelpaa 1,409 hintainen diesel näinä päivinä kun Ähtärissä eilen oli 1,538 ja Enontekijöllä 1.589
80 litran tankillisen hintaero on 10-14 eur eli melkein 200 ilmaista kilometriä :D
elämä on
-
tankillisella on yli tuhannen kilometrin toimintasäde
Oletko päässyt tankillisella oikeasti yli 1000 km tuolla retkeilyautolla, jos olet niin kulutus lienee ollut reilusti alle 9 litran...puoli-integroidulla Adrialla tankkausväli on ollut tähän mennessä parhaimmillaan 850 km ja viisari oli tuolloin täysin nollassa...sekin on nyt selvillä, muutama kilometri ennen tuota tankkausta viisari oli vielä hiukan irti "tapista". ;D
Mutta Ducaton ajotietokone ilmoitti lopuilla naftoila vielä pääsevän 50 km ja tottahan se olisi varmaan ollutkin kun tankissa oli tuolloin 5.5 litraa jäljellä.
-
Lakselv o ihan pysähtymisen arvonen paikka, tai ainakin se merenranta siinä ennen lakselviä. Keskustassa on hotellin yhteydessä norjalaisittain edullinen ravintola jossa oli hyvät ruoatkin.
-
Jos meinaatte puskissa yöpyä, niin mulla on sitte norjan puolelle osittain tuoreet tärpit, tosin ajettiin tromssa-alta-Lakselv, ei käyty tänäkään vuonna nordkapissa.
-
Oletko päässyt tankillisella oikeasti yli 1000 km tuolla retkeilyautolla, jos olet niin kulutus lienee ollut reilusti alle 9 litran...puoli-integroidulla Adrialla tankkausväli on ollut tähän mennessä parhaimmillaan 850 km ja viisari oli tuolloin täysin nollassa...sekin on nyt selvillä, muutama kilometri ennen tuota tankkausta viisari oli vielä hiukan irti "tapista". ;D
Mutta Ducaton ajotietokone ilmoitti lopuilla naftoila vielä pääsevän 50 km ja tottahan se olisi varmaan ollutkin kun tankissa oli tuolloin 5.5 litraa jäljellä.
Kyllä se muutaman kilsan yli tuhat oli .
No se oli vasta ensimmäinen reissu että meni harjoitellessa ajoa Transitin jälkeen .
Nyt sain vakkarin kiinni ja kunhan säätelen sen tarpeeksi herkälle toiminnalle niin odotan vielä kehitystä taloudellisempaan suuntaa.
Reissukulutusta pääsee testaamaan vasta syyskyyssa tuonne ylös.
-
sori offtopikki
Tuurissa kun pystyy tankkailemaan ja tankillisella on yli tuhannen kilometrin toimintasäde niin kummasti
mulle kelpaa 1,409 hintainen diesel näinä päivinä kun Ähtärissä eilen oli 1,538 ja Enontekijöllä 1.589
80 litran tankillisen hintaero on 10-14 eur eli melkein 200 ilmaista kilometriä :D
elämä on
juuh samaa mekin harrastettaan
jotta aina siellä Tuurissa pitää tankata
jos siellä piipahtaa tai ohi ajaaa Thumb
-
Jos meinaatte puskissa yöpyä, niin mulla on sitte norjan puolelle osittain tuoreet tärpit, tosin ajettiin tromssa-alta-Lakselv, ei käyty tänäkään vuonna nordkapissa.
Vaikee sannoo vielä tässä vaiheessa mille kohille se uupumus iskee mutta se on varmaa ettei sunnuntaina päästä perille joten yx yö vähintään
välillä Oulu-Nordkap pitää puskailla.
-
Vaikee sannoo vielä tässä vaiheessa mille kohille se uupumus iskee mutta se on varmaa ettei sunnuntaina päästä perille joten yx yö vähintään
välillä Oulu-Nordkap pitää puskailla.
Thumb Thumb Thumb
-
Tuosta (http://goo.gl/maps/IKyYc) rannalle jossa ei ole mitään asutusta .
Korjatkaa jos muistan väärin ,käyn syyskuussa tarkastamassa oliko se tu paikka .
-
Enneku laitan selostuksia niin tässäpä meidän reitti. Sen vain sanon että keskimäärin paremmat tiet oli Altan kautta kuin Inarin kautta.
Muokataampa tähän vähän juttua.
Vasta sunnuntai-iltana päästiin lähtemään erinnäisten sattumusten takia liikkeelle vaikka piti jo päivällä lähtä. Pakattin auto ja ajelin Ylitornion ja tässä tehtiin iltanen ja yövyttiin
http://goo.gl/maps/ZlPz6
Aamulla klo 6:30 loppu unet ja se saatto pelastaa koko reissun..no miten niin, joku ajattele..no siten että sadaan aikataulua "kiinni" monta tuntia :).
Matka jatkui ja Muoniossa kävästiin tankilla ja ostaan evästä lisää.
Muutama virvelöintipysähdys, kahvitauko ja ruokailu niin oltiin jo Altassa. Heiteltiin muutama heitto Jäämereen uistinta ja sain n.20cm:sen turskanpoikasen.... ei syöty.
Altasta sitte nokka kohti Nordkappia ja vähän yli 11 illalla sinne sitte päästiinki. Tehtiin iltasta ja käväsin kuvaamassa tämän vuoden viimesen keskiyönauringon... olipahan sakkia aikasta paljon paikalla.
Yöllä oli jumalaton tuuli niin että tuntu että autoki lähtee tuulen mukaan mutta kyllä sitä siitä parkkipaikalta sitte kuitenki herättiin aamulla.
Aamupalan jälkeen kierrettiin Nordkapin "nähtävyydet" läpitte pikasesti eikä jääty oottaan klo12 alkavaa leffanäytöstä.
Toisessa kuvassa "patsastelen" tod.näk. euroopan mantereen pohjoisimmassa paikassa mihin kävellen pääsee..no, tarvittiin toki tässä tapauksessa autoaki :)
Sit kohto kotomaata...Lakselv in kautta Karigasniemelle ja Ivaloon...matkalla pysähdyttiin..aivan niin...kalalle ja sieltä kolmas kuva jossa meikällä kävi munkki...toi syötiin illalla.
Ivalossa kämppärille nimeltä Uruniemi..hinta 3 henk. auto 14e ja palvelun taso vastasi hintaa. Esim. suihku toimi 20sentin kolikoilla jolla sai 3 min lämmintä vettä.
Maisemat oli tosin makeat kun päästiin ihan järvenrantaan parkkiin.
Seuraavana aamuna ajelehdittin Ivalon, Sodankylän ja Rovaniemen kautta takas kottiin.
Matkaa about 1800km ja kiva reissu. Auto kesti hyvin ja keskikulutus hiukka alle 11l/100km. Pojat oli tyytyväisiä pysähdysten määrään ja näköaloihin.
-
Pssst.... Euroopan mantereen pohjoisin kolkka on Gamvikissa. Nordkap on saarella ;)
(Wikipedia: Euroopan mantereen pohjoisin kohta on Kinnarodden. Kinnarodden sijaitsee Gamvikin ja Lebesbyn kuntien rajalla)
Kaikessa karuudessaan upeita paikkoja tuolla noin pohjoisessa. Ollaan muutaman kerran siellä reissattu - pari kertaa moottoripyörällä ja nyt elokuussa asuntoautolla. Ei tosin Nordkapissa, vaan Gamvikiin on käynyt matkamme, kun siellä ei ihan vielä kaikesta tarvi maksaa niin paljon, kuin Nordkapissa.
-
Pssst.... Euroopan mantereen pohjoisin kolkka on Gamvikissa. Nordkap on saarella ;)
(Wikipedia: Euroopan mantereen pohjoisin kohta on Kinnarodden. Kinnarodden sijaitsee Gamvikin ja Lebesbyn kuntien rajalla)
Kaikessa karuudessaan upeita paikkoja tuolla noin pohjoisessa. Ollaan muutaman kerran siellä reissattu - pari kertaa moottoripyörällä ja nyt elokuussa asuntoautolla. Ei tosin Nordkapissa, vaan Gamvikiin on käynyt matkamme, kun siellä ei ihan vielä kaikesta tarvi maksaa niin paljon, kuin Nordkapissa.
Katoppas kun en tuota huomannu :) ...hyvä että korjattiin.