Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Aakku - 9.07.2013 kello on 09:23
-
No nyt se lykkäs myrkyn..
Kytkin retkuiluauton verkkovirtaan kokeeksi, kun sellaista oli saatavana. Muutaman minuutin päästä alkoi savu nousta laturikotelosta. Nopeasti otin verkkovirtajohdon irti, jotta tämä auto kärähtäisi toistamiseen. Savun hälvennettyä testasin kaikki laitteet ja ilmeisesti kaikki edelleen pelaa akkuvirralla. Näyttäisi siltä, että auto ja kenno lataavat normaalisti.
Totaalituho kai siellä on tapahtunut, mutta kaiketi sillä nyt pystyy jatkamaan reissua.
Laturi on jotain kummaa Westfaliaa, joten mahtaakohan siitä kukaan Suomessa selvää saada.
Vaihtolaturi maksaa jotain 600€. Tuskin tuollaista vanhaa kannattaa edes koittaa korjata. Olisikohan Saksassa jotain huoltopaikkaa? Loppuviikosta lienen siellä suunnalla.
Tuollainen ilmeisesti: (Battery charger 12A + 2A
Product no.: 982025345111) Mitäköhän tuo 12A + 2A tarkoittaa?
(http://www.vwbusshop.de/WebRoot/Sage/Shops/GuenzlClassicParts/4F97/F5D6/1547/F420/B4CC/0A0C/05E8/0A4E/gsobild_4161.jpg)
-
kun olet siellä saksan maalla käy jossain caravaani liikeessä ja näytä kyseistä vermettä kyllä ne varmaan osavat sanoa ja jos löydät sieltä uuden niin yritä tinkata rikkinäinen itelle ja kun olet täällä suomessa niin voisin katsoa mikä on kärvähtänyt
T.Rauno
-
kun olet siellä saksan maalla käy jossain caravaani liikeessä ja näytä kyseistä vermettä kyllä ne varmaan osavat sanoa ja jos löydät sieltä uuden niin yritä tinkata rikkinäinen itelle ja kun olet täällä suomessa niin voisin katsoa mikä on kärvähtänyt
T.Rauno
Juu näin ajattelin. Tietäis vain missä joku Wesfalian liike olisi.
Lähetin kyselyä tuohon nettikauppaankin, josta kuva laturista.
Hienoa, jos sitä laturia pystyisit katsomaan. Saattaa olla aika eksoottinen Suomessa.
-
Se 2A tarkoittaa varmaan starttiakulle menevää virtaa, sillä voi samaan aikaan ladata starttiakkua, useimmissa asuntoauto käyttöön tarkoitetuissa on tämä mahdollisuus.
-
Jotain > http://www.westfaliat4.info/WestfaliaBatteryChargerTechInfoWM.pdf
Ohjetta korjaukseen > http://westfalia.zanzaman.com/tech/transfo/
-
Ohjetta korjaukseen > http://westfalia.zanzaman.com/tech/transfo/
Vähän on huono ohje, jos luokitellun häiriönpoistokonden saatorin tilalle vaihdetaan tavallinen kondensaattori.
-
Vähän on huono ohje, jos luokitellun häiriönpoistokonden saatorin tilalle vaihdetaan tavallinen kondensaattori.
Kaippa siihen tekijä tietää mitä tekee, jopa minäkin tiedän...
-
Kaippa siihen tekijä tietää mitä tekee, jopa minäkin tiedän...
Minä en tiedä kyllä mitään..
Täytyypi reissun jälkeen kaivaa ulos, selvittää ainakin mustan laatikon tyyppi ja viedä se jollekin tekijälle.
Voipi joutua kyllä tilaamaan uuden, jos alkuperäisen löytäisin.
Minusta tuo ei ole kyllä ladannut auton starttiakkua. Onkohan ollut jo silloin rikki, tai sitten ei ole kytkentää.
-
On meillä .org:ssa monta tekijää. Kyllä joku sen ehjää Thumb
-
Tässä tämä savukone on nyt sitten avattuna..
Mistäköhän mahtaisi olla kysymys ja onko pahakin rasti?
-
Näyttää 0,1uF kondensaattori savunneen, vieressä näyttää olevan diodisilta, olisiko se kärsinyt, jos kondensaattori on imaissut enemmän virtaa.
-
Jos laturissa on paikka aurinkokennolle ja kennot on kytketty säätimen kautta suoraan akulle on tuho tuon näköistä kun säädin antaa pienen boosteri tehon katsoakseen kuinka paljon virtaa pystyy lykkäämään. Itse kytkin keväällä N.s. "asiantuntijoiden" neuvoilla noin ja ebl kärähti nimenomaan verkkovirta laturin puolelta, toimien muuten normaalisti. Kyselin neuvoja seuraavaksi valmistajan neuvonnasta. Sieltä vastasi Herr Udo S. ja kertoi heidän korjaavan valtavasti näitä n.s." asiantuntija vahinkoja". Näissä uudemmissa ohjauskeskuslaturei ssa on sen verran paljon elektroniikkaa etteivät ne kestä nykyisten säätimien tyrkkäämään testivirtaa. Noin 280 euroa tulee olemaan lasku kunhan kesä on ohi ja ebl joutaa tuonne tehtaalle.
-
Jos laturissa on paikka aurinkokennolle ja kennot on kytketty säätimen kautta suoraan akulle on tuho tuon näköistä kun säädin antaa pienen boosteri tehon katsoakseen kuinka paljon virtaa pystyy lykkäämään. Itse kytkin keväällä N.s. "asiantuntijoiden" neuvoilla noin ja ebl kärähti nimenomaan verkkovirta laturin puolelta, toimien muuten normaalisti. Kyselin neuvoja seuraavaksi valmistajan neuvonnasta. Sieltä vastasi Herr Udo S. ja kertoi heidän korjaavan valtavasti näitä n.s." asiantuntija vahinkoja". Näissä uudemmissa ohjauskeskuslaturei ssa on sen verran paljon elektroniikkaa etteivät ne kestä nykyisten säätimien tyrkkäämään testivirtaa. Noin 280 euroa tulee olemaan lasku kunhan kesä on ohi ja ebl joutaa tuonne tehtaalle.
Saatko noille väitteille kytkentäkuvallista faktaa? Minun ajatusmailma ei tuota oikein sulata. :'(
-
ei munkaa ajatus maailmaan. miten sen auton kestää laittaa käyntiin ku sieltä tulee sama jännite ku aurinkokenno säätimeltä?
-
Bavaria puhuu EBL:stä , sehän on aika herkkä taivaankappaleen eri asennoille ;D
-
Bavaria puhuu EBL:stä , sehän on aika herkkä taivaankappaleen eri asennoille ;D
Jos en ihan väärin muista niin ulkopuolisella jännitteellä ei ole mitän tekemistä hakkuripuolen kanssa, sen verran on suojakytkentöjä.
-
Ei ne aurinkopanelit kyllä verkkolaturia pysty rikkomaan, ei ainakaan minun autossa, tuskin muillakaan ja ei kondensaattori kärähdä liian suuresta virrasta vaan liian suuresta jännitteestä tai muuten heikkouttaan. Tässäkin näyttää kärynnyt kondensaattori olevan suodatin konkka heti diodisillan jälkeen ja se on voinut pettäessään rikkoa muita komponentteja joiden kautta virta on mennyt kärynneelle kondensaattorille.
-
Ei ne aurinkopanelit kyllä verkkolaturia pysty rikkomaan, ei ainakaan minun autossa, tuskin muillakaan ja ei kondensaattori kärähdä liian suuresta virrasta vaan liian suuresta jännitteestä tai muuten heikkouttaan. Tässäkin näyttää kärynnyt kondensaattori olevan suodatin konkka heti diodisillan jälkeen ja se on voinut pettäessään rikkoa muita komponentteja joiden kautta virta on mennyt kärynneelle kondensaattorille.
Jokunen fetti on saattanut vielä kärähtää. Hyvin usein vain sulake.
-
Tässä tämä savukone on nyt sitten avattuna..
Mistäköhän mahtaisi olla kysymys ja onko pahakin rasti?
Esim. halkeama kondensattorin kotelossa voisi aiheuttaa tuollaista. Tuskimpa, korjauta se...
-
Tuota noin, onkos tämä konkkajuttu jonkinlainen tyyppivika?
Yritin tuossa sisäistää tätä juttua ja ainakin netistä löytyi kummasti saman tyyppistä kuvaa.
http://westfalia.zanzaman.com/tech/transfo/
http://www.t4-wiki.de/wiki/Ladeger%C3%A4t_A10
http://members.casema.nl/joydan/omvormer.html
Mulla on kyllä säätimen kautta A-kenno kytketty suoraan akkuun. Systeemi on siltä osin toiminut jo useita vuosia.
Tämä kärähtäminen tapahtui Liettualaisella Camping alueella. Voisiko osasyynä olla epätasainen jännite alueella?
Ikääkin laturilla on jo varmaan saman verran kuin kulkimella, elikä 17v. Voisiko olla ikäväsymystä?
Kantsiiko tuota yrittää korjata? Aika huonosti on myynnissä moista kapistusta. Uudempaa mallia oli se yksi, jonka tuossa alussa esitin mallina. Hintaa tosin 600€ ja tällä hetkellä ei edes saatavana.
-
Eiköhän nuo "korjaajat" hoida tuon mielellään Thumb
Aiemmin esitettiin jo mahdollisia syitä, ja kyllä ne elektroniikkaboksit voi hajoilla ihan ikääntyessään. Eri komponenttien arvot muuttuu esim kondensaattorien kuivuessa jne
-
Tottakai kannattaa. Thumb
-
Taitaa osat maksaa noin 3e joten kannattaa korjata.
-
No, kun diagnoosi on, että kannattaa korjata, niin olisiko joku palstan taitajista valmis parsimaan aparaatin kokoon korvausta vastaan?
Omat taitoni loppuivat laturin irrottamiseen ja sisuskalujen kummasteluun.
-
Missäpäin sinä asustelet? jos olisi niin lähellä joku, ettei tarvitsisi postissa lähetellä.
-
Missäpäin sinä asustelet? jos olisi niin lähellä joku, ettei tarvitsisi postissa lähetellä.
Loimaallahan minä..
Lyhyemmän matkaa kuskaisin ja pitemmän postittaisin.
-
Loimaallahan minä..
Lyhyemmän matkaa kuskaisin ja pitemmän postittaisin.
laitappas tälle herralle yksityisviestii mjo33400
-
Terve Minä asuuskelen turkusessa kun tulet käymää turussa viinakaupassa ota laturi mukaan niin katson
T.Rauno puh 0405414228