Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Ventti - 3.07.2013 kello on 22:53
-
Tulipa koettua rengasrikko, yllätys oli ettei mukana olleella tunkilla ei renkaanvaihto
sujunut kuin elokuvissa. Samalla kamppeella sain keväällä renkaat vaihdettua ja kuvittelin
homman onnistuvan tien päälläkin vaan ei, ilman paikalle sattuneita avuliaita nuoria miehiä
ja heidän noutamaansa korjaamotunkkia olisi jäänyt ratas vaihtamatta.
Kahden tonnin Motonetin hallitunkki on autossa. Tunkki jolla rengas saatiin vaihdettua
oli sen verran kookas ettei aivan noin isoa ja raskasta haluaisi mukana kuljettaa mutta
jos ei muu auta niin sellainen menee menee hankintaan.
Olisiko suosituksia tunkeista ja vinkkejä vaihtotyöhön, Matkaaja Transit ja takarengas oli
työkohteena.
-
5 tonnin pallotunkki matkassa mukana. 2x4 pätkään olen tehnyt uurteen poikittain ja se tunkin ja taka-akselin väliin.
Pienet hallitunkit on hengenvaarallisia ja vaativat ehdottoman suoran noston ja alustan. Kaksi kuvan mukaista on mennyt rikki auton alla, toinen ihan hlöauton kun nosto ollut hiukan vino. Sivupellit vääntyy ja tunkki sen mukana ja auto/ muu nostettava pihalle.
-
5 tonnin pullotunkki on vahva, edullinen ja vie vähän tilaa.
-
Mulla on 3 tonnin pullotunkki ja hyvin on toiminut.
-
Pullotunkin pää on aika pieni, miten sen saa pysymään nostossa paikallaan ettei luiskahda pois palkin alta tai kaadu?
Yleensä kun vaunu/auto hieman liikkuu kun sitä tunkilla nostetaan...
Mulla on vaunussa aikaisemmin viestiketjussa ollut hallitunkki, joka vie aika paljon tilaa.
-
Palalla paksua vesivaneria. Taikka sellainen "kumimassapala" tms mitä autokorjaamotkin käyttää
-
Eikös karavaanarin tiepalvelu hoida renkaanvaihdon tien päällä?
-
Kunnollinen saksitunkki tai 'mekaaninen pullotunkki'. Ovat kevyitä ja menevät pieneen tilaan....
-
Eikös karavaanarin tiepalvelu hoida renkaanvaihdon tien päällä?
Juuri näin, vaikka harvoin sitä siihen tarvii. Kaksi kertaa tarvinnut jo muuhun!
-
Pullotunkki mullakin kaiken varalta takatilassa, jos vaikka joskus tarvii.
-
Meikäläinen luottaa alkuperäiseen.. on tukeva ja saa etupään lavetinki maanrajasta noukittuu ylös...
-
Meikäläinen luottaa alkuperäiseen.. on tukeva ja saa etupään lavetinki maanrajasta noukittuu ylös...
Taitaa olla lähikokemusta asiasta ::) ;)
-
Taitaa olla lähikokemusta asiasta ::) ;)
Thumb :D
-
Tiepalvelu ;) :D
-
Tavallinen hydraulinen pullotunkki ja jykevä vanerin pala alle. :D
-
Tavallinen hydraulinen pullotunkki ja jykevä vanerin pala alle. :D
en tiiä kumpi etuakseli sull on. jäykkä vai erillis joustitettu. toi hevyn tunkki on viksu ku siin on toi koukku mikä menee melkeen maahan , jos erillis ripustettu etupää ni ni ei tartte koko autoo nosta van sen nurkan mikä alhaal..
-
Erillisjousitettu on. Tukivarressa on "malja" johon tunkin pää mukavasti menee. Itse kun vaihtaa renkaat syksyllä ja keväällä, tulee harjaannusta kumin vaihtoon reissussa. Meikäläisellä ei ole mukana vararatasta, jos on tarvetta nyppään paripyörästä yhden pois. :D
-
Erillisjousitettu on. Tukivarressa on "malja" johon tunkin pää mukavasti menee. Itse kun vaihtaa renkaat syksyllä ja keväällä, tulee harjaannusta kumin vaihtoon reissussa. Meikäläisellä ei ole mukana vararatasta, jos on tarvetta nyppään paripyörästä yhden pois. :D
harvall on kaksi varapyörää matkass Thumb
-
harvall on kaksi varapyörää matkass Thumb
Niinpä..
Tänään ei ollut ainuttakaan, kun piti viedä 40km päähän vararengas henkilöautoon. Oli joku terävä rauta ilmeisesti repäissyt valtatiellä viillon. Tuli taas nähtyä, että nämä kompurat ja täyttöaineet on sieltä ittestänsä.
Autossa on kyllä kolminkertainen keskeytysturva ja renkaankin tulevat vaihtamaan ja sijaisautoa ja sitä sun tätä.
Täysvakuutuksessa jatkuvuusturva, AL- jatkuvuusturva ja Vehon huolenpitosopimukse n jatkuvuusturva. Missään firmassa ei vain osattu sanoa, kuinka kauan avun saanti kestää. Totesin sitten, että pitäkää tunkkinne ja otin oman tunkin ja varapyörän mukaan. Reilun puolen tunnin kuluttua saatiin matka taas jatkumaan tällä kertaa.
Pitääkin käydä konttaamassa retkuiluauton alla ja tutkailla varapyörän ilmanpaine ennen reissua kivisille Puolan pikkuteille. ;)
-
Erillisjousitettu on. Tukivarressa on "malja" johon tunkin pää mukavasti menee. Itse kun vaihtaa renkaat syksyllä ja keväällä, tulee harjaannusta kumin vaihtoon reissussa. Meikäläisellä ei ole mukana vararatasta, jos on tarvetta nyppään paripyörästä yhden pois. :D
Mihin kohtaan tunkki olisi paras laittaa paripyöräisen takarenkaita vaihdettaessa?
-
Mihin kohtaan tunkki olisi paras laittaa paripyöräisen takarenkaita vaihdettaessa?
Akseliputken alle mahd. lähelle rengasta - yleensä lehtijousien U-pulttien kohdalta. Joissain voi olla paras paikka iskarin korvake..
-
Tosimiesten autossa (Iveco) on taka-akselissakin pieni malja johon tunkin pää asettuu. ;D
-
Tosimiesten autossa (Iveco) on taka-akselissakin pieni malja johon tunkin pää asettuu. ;D
8) Pieni kalja johon mukikin asettuu..... ;D ;D
-
8) Pieni kalja johon mukikin asettuu..... ;D ;D
Ja apuvälineenä iso muki johon kaljakin asettuu. Tämä tietysti pyörän vaihdon jälkeen. On se sen verran rankka homma, että pitää levätä jälkeen.
-
Pystyisikö joku sanomaan millä voimalla pitää peltivanteet kiinnittää vaunuun. Minulla oli vain normaali ristiavain, saako sillä tarpeeksi kireälle. Jos ostan momenttiavaimen millä voimalla nuo vaunun peltivanteet pitää pistää kiinni.
-
Minulla taitaa ohjeen mukaan takaveto Transiitissa olla 200nm momentti auton renkaissa. Käytännössä kiristän ne voimavarrella ja lyhyellä jatkolla jonka päälle astun. Työkalut aina autossa jotta saa vaihdettua renkaan jos tarve ilmenee. Tietty kiristys ristiin ja itse kiristän kohtalaisen kireälle vielä kun auto ilmassa.
-
Pystyisikö joku sanomaan millä voimalla pitää peltivanteet kiinnittää vaunuun. Minulla oli vain normaali ristiavain, saako sillä tarpeeksi kireälle. Jos ostan momenttiavaimen millä voimalla nuo vaunun peltivanteet pitää pistää kiinni.
Peltivanteen kiristäisin noin 100Nm kireyteen.
Itse kiristän renkaat Kamasan teleskooppiavaimell a sen lyhyellä asennolla. Voimana sen mitä sillä noin 45-50cm varrella nätisti saa, niin ei kauheesti poikkea tuosta 100Nm lukemasta ;)
Jos ristikkoavaimessa on vääntövartta noin 20cm, voima pitäisi siis olla noin 50kg
-
Peltivanteen kiristäisin noin 100Nm kireyteen.
Itse kiristän renkaat Kamasan teleskooppiavaimell a sen lyhyellä asennolla. Voimana sen mitä sillä noin 45-50cm varrella nätisti saa, niin ei kauheesti poikkea tuosta 100Nm lukemasta ;)
Jos ristikkoavaimessa on vääntövartta noin 20cm, voima pitäisi siis olla noin 50kg
Takavetopakuissa momentti on reilusti yli 100. Transiitissa tuo 200 ja katselin muutaman muun pakun äsken ja esim Boxerissa momentti on 180 NM
-
Kyllä siihen rengas avaimeen kannatta ottaa jatkovarsi,tuppaavat tuolla liikeessä lyömään noi pultit aika tiukkaan ;)
-
Kyllä siihen rengas avaimeen kannatta ottaa jatkovarsi,tuppaavat tuolla liikeessä lyömään noi pultit aika tiukkaan ;)
Juuri noin. Kerran kun vaihdatin renkaat, niin ennen ulosajoa kokeilin aukaista omalla avaimella yhtä pyörää. Ei inahtanutkaan. Annoin ristikkoavaimen asentajalle ja sanoin, irrota yksi pyörä. Ei kokeillut joten käskin löysyttää kaikki ja kiristää avaimellani. Hirveä mutina, mutta teki sen.
-
Tosimiesten autossa (Iveco) on taka-akselissakin pieni malja johon tunkin pää asettuu. ;D
Näissä tosimiesten autoissa renkaan pultitkin kiristetään 350 Nm tiukkuuteen. Eivät enää aukea ihan sormin pyörittelemällä.
-
Ja apuvälineenä iso muki johon kaljakin asettuu. Tämä tietysti pyörän vaihdon jälkeen. On se sen verran rankka homma, että pitää levätä jälkeen.
Sopivasti Thumb
-
Näissä tosimiesten autoissa renkaan pultitkin kiristetään 350 Nm tiukkuuteen. Eivät enää aukea ihan sormin pyörittelemällä.
Juuri näin. Jatkovarsi avaimessa metrin mittainen. On kai se sitten 350 Nm. ;D
-
Takavetopakuissa momentti on reilusti yli 100. Transiitissa tuo 200 ja katselin muutaman muun pakun äsken ja esim Boxerissa momentti on 180 NM
Tuosta Pena10:n kysymyksestä ei kyllä selvinnyt, onko hänen vaununsa takavetoinen, mutta uskallan veikata melko varman ehkä-arvauksen sen olevan etuvetoinen 8)
-
Tuosta Pena10:n kysymyksestä ei kyllä selvinnyt, onko hänen vaununsa takavetoinen, mutta uskallan veikata melko varman ehkä-arvauksen sen olevan etuvetoinen 8)
Joo
Taas vastasin väärään kysymykseen. Jostain syystä luulin vastaavani muumuupapan paripyörävetoisen rengasmomentteihin enkä ollenkaan huomannut, että kyseessä oli vaunun renkaat. Luokkaa 100NM on siinä varmasti hyvä.
-
Tuosta Pena10:n kysymyksestä ei kyllä selvinnyt, onko hänen vaununsa takavetoinen, mutta uskallan veikata melko varman ehkä-arvauksen sen olevan etuvetoinen 8)
Eikös vaunuja vedetä pelkästään edestä ::)
-
Eikös vaunuja vedetä pelkästään edestä ::)
Pidemmät matkat yleensä, tai oikeastaan aina koska peruuttaessa ne työnnetään.
-
Mut silti ne ei kai ole taka tai etuvetoisia. Kuten aiemmin puhuttiin.
-
Tein omaan vaunuuni jämerästä matalaseinäisestä U palkista juuri vaunun runko-aisapalkkiin sopivan latanpätkän reiklut 25 cm pitkän. Siihen hitsasin pullotunkin nostohattuun sopivan 15 mm putkenpätkän keskelle tätä lattaa. Nyt pysyy tunkki silläkohtaa missä haluaa, renkaanvaidon ajan paljon turvallisemmin Thumb
-
Eikös vaunuja vedetä pelkästään edestä ::)
No siksi oli tuo melko varma ehkä -veikkaus siihen etuvetoisuuteen hymiön kera ;D kimi nimittäin tarjosi edelleen Transitin takavetoisuutta siihen vaunuun...