Karavaanarin keskustelufoorumi

Matkailukeskustelut => Matkailu kotimaassa => Aiheen aloitti: JJJ - 9.06.2013 kello on 16:00

Otsikko: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: JJJ - 9.06.2013 kello on 16:00

Yleensä aina maristaan keskustelupalstoill a sitä miten ajetaan päin persusta ja aiheutetaan vaaratilanteita mutta tänään kohtasin karavaanarin joka oikeasti osasi hommansa ja aiheutti varmasti monille autoilijoille hyvän mielen loistavalla liikennesilmällä ja taidolla seurata peileistä mitä takana tapahtuu.
Kyseinen herra/rouva ajeli pälkäneeltä suuntaan lahti ja kyseisellä tienpätkällä on pitkiä osuuksia satasen nopeusrajoituksella . Matkavauhti oli vaunun kanssa n. 90 kmh ja nopeampien tullessa taakse kyseinen kuljettaja siirtyi kaistan oikeaan reunaan kuin automaattisesti jolloin takana tulevat pystyivät ohittamaan lennossa. Punaiselle ducatokuskille antoi vilkulla vielä ohitusmerkin ja väisti hieman pientareen puolelle jotta punainen nokipönttö pääsi jatkamaan matkaansa hyvinkin sujuvasti.
Eihän tässä loppupelissä mitään niin ihmeellistä ole mutta jotkut vaan osaavat tehdä sen niin sujuvasti ja toiset eivät lainkaan tai sitten keräävät sen jonon peräänsä valmiiksi ennen kuin alkavat toimimaan. Tälläisiä kuskeja lisää niin alkaa meitinkin maine parantumaan  Thumb
Otsikko: Vs: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: sipu - 9.06.2013 kello on 16:04
Yleensä aina maristaan keskustelupalstoill a sitä miten ajetaan päin persusta ja aiheutetaan vaaratilanteita mutta tänään kohtasin karavaanarin joka oikeasti osasi hommansa ja aiheutti varmasti monille autoilijoille hyvän mielen loistavalla liikennesilmällä ja taidolla seurata peileistä mitä takana tapahtuu.
Kyseinen herra/rouva ajeli pälkäneeltä suuntaan lahti ja kyseisellä tienpätkällä on pitkiä osuuksia satasen nopeusrajoituksella . Matkavauhti oli vaunun kanssa n. 90 kmh ja nopeampien tullessa taakse kyseinen kuljettaja siirtyi kaistan oikeaan reunaan kuin automaattisesti jolloin takana tulevat pystyivät ohittamaan lennossa. Punaiselle ducatokuskille antoi vilkulla vielä ohitusmerkin ja väisti hieman pientareen puolelle jotta punainen nokipönttö pääsi jatkamaan matkaansa hyvinkin sujuvasti.
Eihän tässä loppupelissä mitään niin ihmeellistä ole mutta jotkut vaan osaavat tehdä sen niin sujuvasti ja toiset eivät lainkaan tai sitten keräävät sen jonon peräänsä valmiiksi ennen kuin alkavat toimimaan. Tälläisiä kuskeja lisää niin alkaa meitinkin maine parantumaan  Thumb

ihan kuulostaa siltä
kuin olis Orgilainen ollut liikenteessä
tai tuo isäntä armas  Thumb
Otsikko: Vs: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 9.06.2013 kello on 17:27
http://www.iltalehti.fi/autot/2011081214186864_ae.shtml
Otsikko: Vs: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: 0yxxy0 - 9.06.2013 kello on 18:48
Kyllä mää yleensä annan näkyvyyttä takanatulevalle menemällä reunaan, aina en annan vilkulla merkkiä kun takana voi olla desilitrojen laskija joka ei raski painaa kaasua että pääsisi reippaasti ohi. No monesti kyllä vilkautankin.
Otsikko: Vs: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: JJJ - 9.06.2013 kello on 19:06
Riihelä vastasi ihan asiallisesti. Pientareella ajoon vaan tuleemäkkiä sellainen paine kun yhtä autoa sinne väistää niin muutkin perässä tulijat odottavat automaattisesti että sinne taas väistetään. Aika kaposet on pientareet tässä maassa ja ehdottoman tärkeätä pientareelle väistäessä on hyvä näkyvyys. Se on paskamainen tilanne kun ajaa pientaretta ja autoja menee jonossa ohi ja sitten pitäisikin päästä jostain syystä (jalankulkija, monttu tms.)  takaisin kaistalle.
Otsikko: Vs: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: Weicco - 9.06.2013 kello on 19:50
Normi hommahan tuo on, ainakin meillä. Mutta, sitä tien antoa ja pientareella roikkumista ei ikuisuuksia kestä. Pari kolme kertaan annetaan mahdollisuus perseessä roikujalle ja jos ei niillä kerroilla älyä  ohi mennä niin sitten ei mene.
Otsikko: Vs: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: arska100 - 9.06.2013 kello on 19:54
Normi hommahan tuo on, ainakin meillä. Mutta, sitä tien antoa ja pientareella roikkumista ei ikuisuuksia kestä. Pari kolme kertaan annetaan mahdollisuus perseessä roikujalle ja jos ei niillä kerroilla älyä  ohi mennä niin sitten ei mene.
Samoilla mennään. Jos ei kelpaa merkistä ohittaa niin pysyköön sitten takana.. ;) Aina sieltä on sitten takempaa tullut muita ohi.
Otsikko: Vs: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: Aakku - 9.06.2013 kello on 20:46
Tämä on sellainen monitahoinen juttu..
Pientareelle jos mennään, niin varsinkin keväisin ja vielä nytkin nostattaa renkaat aikamoisen hiekan ja pölyn takanaolevan silmille. Melkoinen pöllytys tulee jos ajan yhdistelmänikin viivan yli ja 7 akselia rummuttaa sitä likaista pintaa.
Nykyisin raskas liikenne ei juurikaan tarjoa ohitustilaa vilkulla tai väistämällä reunoille, johtuen juurikin siitä, että nykyisin on unohtunut tuo merkkikielen ja yhteispelin taito. Jos annan ohitusmerkin oikealle, niin takaa tuleva kuvittelee, että se on voimassa seuraavat 10km, tai sitten ei ymmärrä lainkaan. Ohitusmerkki annetaankin useimmiten vain ammattikuskeille.

Toinen juttu on sitten nuo lakipykälät. Meillä Suomessa on lähdetty siitä, että piennar on tarkoitettu kevyelle liikenteelle. Siis jalankulkijoille, polkupyöräilijöille ja mopolijoille. Siellä ei siis saa ajaa autolla, vaan auton paikka on ajoradan oikea reuna. Ruotsissa on suositus väistää aina pientareelle, mutta siellä piennar onkin auton levyinen.
Ohitustilanteessa hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettaja saa väistää pientareelle, mutta siihenkään ei laki velvoita. Hitaasti kulkevia ovat lähinnä traktorit, työkoneet ja nykyisin mopoautot.
Toisaalta vaaran ja vahingon välttämiseksi saa tarvittaessa käyttää piennarta. Joskus se on tarpeen, kun vastaantulija tulee meidän kaistalla kohti, tai edellä ajava on kääntymässä vasemmalle ja on odotettavissa nopeakulkuisella tiellä peräänajovaara.
Otsikko: Vs: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: sipu - 9.06.2013 kello on 21:04
hankalaahan se on antaa merkkiä vilkulla
kun ei sitä vilkkua kait ole laisinkaan
tai ei ainakaan ole käytössä
nimittäin ,kun olaan kääntymässä
niin se vilkku voi löytyä
jo kääntymisen jälkeen
tai yleensä ei olenkaan  Thumbd >:(
Otsikko: Vs: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: norlet - 9.06.2013 kello on 21:44
Tämä on sellainen monitahoinen juttu..
Pientareelle jos mennään, niin varsinkin keväisin ja vielä nytkin nostattaa renkaat aikamoisen hiekan ja pölyn takanaolevan silmille. Melkoinen pöllytys tulee jos ajan yhdistelmänikin viivan yli ja 7 akselia rummuttaa sitä likaista pintaa.
Nykyisin raskas liikenne ei juurikaan tarjoa ohitustilaa vilkulla tai väistämällä reunoille, johtuen juurikin siitä, että nykyisin on unohtunut tuo merkkikielen ja yhteispelin taito. Jos annan ohitusmerkin oikealle, niin takaa tuleva kuvittelee, että se on voimassa seuraavat 10km, tai sitten ei ymmärrä lainkaan. Ohitusmerkki annetaankin useimmiten vain ammattikuskeille.

Toinen juttu on sitten nuo lakipykälät. Meillä Suomessa on lähdetty siitä, että piennar on tarkoitettu kevyelle liikenteelle. Siis jalankulkijoille, polkupyöräilijöille ja mopolijoille. Siellä ei siis saa ajaa autolla, vaan auton paikka on ajoradan oikea reuna. Ruotsissa on suositus väistää aina pientareelle, mutta siellä piennar onkin auton levyinen.
Ohitustilanteessa hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettaja saa väistää pientareelle, mutta siihenkään ei laki velvoita. Hitaasti kulkevia ovat lähinnä traktorit, työkoneet ja nykyisin mopoautot.
Toisaalta vaaran ja vahingon välttämiseksi saa tarvittaessa käyttää piennarta. Joskus se on tarpeen, kun vastaantulija tulee meidän kaistalla kohti, tai edellä ajava on kääntymässä vasemmalle ja on odotettavissa nopeakulkuisella tiellä peräänajovaara.
ERITTÄIN ASIALLISESTI KERROTTU  Thumb itse olen juuri tuon merkinnäytön kans huomannut et sit haaveillaan ja haaveillaan et lähtiskö vai eikö lähtis >:D >:D . Silloin kun sitä näytetään ni silloin mennään tai ei sit roikuta perässä ja kärkytä koko ajan. Olen nykyisin jättänyt vähemmälle koko näytön ajakoot vaikka maailman tappiin asti perässä sitä hiljaisempaa nopeutta...
Otsikko: Vs: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: hartsakoski - 9.06.2013 kello on 21:59
ERITTÄIN ASIALLISESTI KERROTTU  Thumb itse olen juuri tuon merkinnäytön kans huomannut et sit haaveillaan ja haaveillaan et lähtiskö vai eikö lähtis >:D >:D . Silloin kun sitä näytetään ni silloin mennään tai ei sit roikuta perässä ja kärkytä koko ajan. Olen nykyisin jättänyt vähemmälle koko näytön ajakoot vaikka maailman tappiin asti perässä sitä hiljaisempaa nopeutta...
Komppaan kumpaakin kirjotusta!Viime kesänä lopetin merkinannon kun meinas pari kertaa tulla tiukka tilanne.Tosiaan jotkut luulee että merkki on koko kesän voimassa :(.En edes anna merkkiä liian tiukassa paikassa.Jos ammattilainen on menossa ohi,annan merkkiä.
Otsikko: Vs: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: aaoulusta - 9.06.2013 kello on 22:07
Minäkin olen ihan kahenvaiheilla tuon vilikun kanssa, samoja mietteitä edellisten kertomana...
Otsikko: Vs: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 9.06.2013 kello on 22:18
Minäkin olen ihan kahenvaiheilla tuon vilikun kanssa, samoja mietteitä edellisten kertomana...

Se on tuo vilkun käyttö tuossa tilanteessa riskaapelia, jos pikkutieltä pyörähtää joku vastaantulevien kaistalle. Mielestäni se riittää kun ajaa omaa kaistaa ja jos joku meinaa edelle, näyttää hyväksymisen reunaviivaa tallaamalla.  :)
Otsikko: Vs: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: Komissarov - 10.06.2013 kello on 06:52
Noin se nykyisin menee. Kesän ensimmäisellä reissulla sitä aina jaksaa muutamalle merkkiä tarjota, mutta kun ei sitä ymmärretä, niin loppukesän joutaa sitten olemaan hieman hiljaisempaa. Raskas liikenne toki huomioidaan tarpeen mukaan. LEDi-Audi- ym. miehiä huomioin laittamalla lukemista vaunun takakulmaan, ettei tule aika pitkäksi takanurkassa roikkuessa...
Otsikko: Vs: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 10.06.2013 kello on 10:28
Muutamia kertoja on joutunut väistämään pientareelle raskaalla kalustolla,kun on vastaan tullut leveä kuljetus,ja hälytys ajoneuvot,mutta vaunulla en mene pientareelle henkilöauton takia,vilkkua kyllä näytän,että ohi vaan ;)
Otsikko: Vs: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: LMC-99 - 10.06.2013 kello on 11:04
Tota joo...no muutama km 30v ammattiuran aikana vääntäneenä on tullut koettua ja nähtyä kaikenlaista.
Liikennekuri ja kulttuuri on niin nuorta täällä, että on vielä paljon opittavaa että homma pelaa yhteisillä säännöillä..

No täällä tiet on mitä on (surkeita.. uraisia.. kapeita, piennar 0,5-1m levyistä, kasvillisuus puut ym muut usein  liian lähellä maantietä) ja matkat aika lyhkäisiä mitä joudutaan ajamaan, tuskin kukaan joutuu ajamaan kymmeniä kilometrejä kenenkään perässä, jos oletetaan että yhdistelmä jota täällä osa vetää kulkee sen sallitun 80km.
Ja jos ohi pääsee niin osa jää sitten roikkumaan siihen eteen ja jos ohi menee niin 100km on maks mitä saa lain puitteissa ajaa.
No auto edellä ajaa 80km ja ohittava menee ja nostaa vauhtinsa 100km. Paljonko hän voittaa ajassa jos matkaa seuraavaan risteykseen on 10km ja paljonko aiheuttaa vaara tilanteita sillä aikaa kun ohittelee?

Kaasuapedaalia voi myös nostaa ei aina painaa..

-Asian sivusta vielä.. Puolassa vasta kovia rekkamiehä ratintakana..siellä kun ajomatkat ovat satoja kilometrejä niin ohi menevät vaikka toinen ajaa 94km ja oma vehje kulkee 96km ..kaunako Ojalan laskutoimuksella ohitus kestää??
No sillä aikaa kun laskette niin vastaan tulee toinen yhdistelmä joka myös käyttäytyy samalla tavalla ja kohtaavat samassa pisteessä yhtä aikaa siis 4 rekkaa ovat samassa pisteessä..mitä tapahtuu ?? (Tiet ovat yksikaistaisia suuntaansa)

No uloimmat ajavat pentarelle niin että kivet ropisee ja pöly nousee niin että sisemmät ajoneuvot pääsevät peilien napsahdettua ohittamaan...
Veikkaan että suomalainen poliisi saisi hepulin jos sinne menisi opintomatkalle..

Täällä sentäs ajetaan rauhallisesti ja en haluaisi nähdä vastaavanlaista liikenne kultuuria kotomaassani.

PS:Itse jättäisin kiireen ja aikataulun kotiin..ammatti ja lomamatka eriteltynä.   
Otsikko: Vs: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: ihaa - 10.06.2013 kello on 11:12

Kaasuapedaalia voi myös nostaa ei aina painaa..

Itse jättäisin kiireen ja aikataulun kotiin..ammatti ja lomamatka eriteltynä.   

Vaikka maanantai nyt vasta onkin niin eiköhän uskaltane sanoa että noissa kahdessa lauseessa liene tämän viikon viisaus sanottu ytimekkäästi.  Thumb
Otsikko: Vs: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 10.06.2013 kello on 12:11
Saas nähdä kuinka käy,kun torstaina lähdetään kohti kokkolaa ja vielä iltapäivällä pahimpaan ruuhka aikaan ;)
Otsikko: Vs: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: kimi - 10.06.2013 kello on 12:40
Yleensä aina maristaan keskustelupalstoill a sitä miten ajetaan päin persusta ja aiheutetaan vaaratilanteita mutta tänään kohtasin karavaanarin joka oikeasti osasi hommansa ja aiheutti varmasti monille autoilijoille hyvän mielen loistavalla liikennesilmällä ja taidolla seurata peileistä mitä takana tapahtuu.
Kyseinen herra/rouva ajeli pälkäneeltä suuntaan lahti ja kyseisellä tienpätkällä on pitkiä osuuksia satasen nopeusrajoituksella . Matkavauhti oli vaunun kanssa n. 90 kmh ja nopeampien tullessa taakse kyseinen kuljettaja siirtyi kaistan oikeaan reunaan kuin automaattisesti jolloin takana tulevat pystyivät ohittamaan lennossa. Punaiselle ducatokuskille antoi vilkulla vielä ohitusmerkin ja väisti hieman pientareen puolelle jotta punainen nokipönttö pääsi jatkamaan matkaansa hyvinkin sujuvasti.
Eihän tässä loppupelissä mitään niin ihmeellistä ole mutta jotkut vaan osaavat tehdä sen niin sujuvasti ja toiset eivät lainkaan tai sitten keräävät sen jonon peräänsä valmiiksi ennen kuin alkavat toimimaan. Tälläisiä kuskeja lisää niin alkaa meitinkin maine parantumaan  Thumb

Tuo oli tiellä 51 (Helsinki - Hanko) normiajotapa aikoinaan. Ajoneuvoluokasta ja vauhdista välittämättä annettiin tilaa noeammalle. Jos itse ajoi korkeinta sallittua ja joku halusi ajaa ylinopeutta annettiin tilaa ja liikenne oli jouheaa.

Viikonloppuna kävin Hangossa ja nykyään tuo ei toimi, vaikka kuinka väisti pientareelle ei ohi ajettu.

Tuossa Linkissä jossa E.Riihelä kommentoi asiaa hän mainitsee jalankulkiat ja pyöräilijät. Mielestäni maantoiellä pyräilijän paikka olisi vasemmalla, ei vähintään oman turvallisuutensa takia kun näkee mitä on tulossa.
Otsikko: Vs: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: Roksis - 10.06.2013 kello on 13:53
Mielestäni maantoiellä pyräilijän paikka olisi vasemmalla, ei vähintään oman turvallisuutensa takia kun näkee mitä on tulossa.
Tuossa oliskin älliä. Paljon enemmän kuin siinä, että yhdistetyllä kevyenliikenteen väylällä kaikki käyttää oikeaa laitaa  Thumbd. Olis se mukava nähdä vastaan tuleva pyöräilijä.
Otsikko: Vs: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: tsahkali - 11.06.2013 kello on 09:57
Tuossa oliskin älliä. Paljon enemmän kuin siinä, että yhdistetyllä kevyenliikenteen väylällä kaikki käyttää oikeaa laitaa  Thumbd. Olis se mukava nähdä vastaan tuleva pyöräilijä.

Tieliikennelain mukaan jalankulkija SAA kevyenliikenteenväy lällä ITSE valita, kumpaa puolta kulkee. Ajoradalla kulkiessa on oltava vasemmalla. Vasenpakko pitäisi vaan ulottaa kaikille väylille.
Otsikko: Vs: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: tsahkali - 11.06.2013 kello on 10:01
Kuten jo todettiin, pientareelle väistö ei ole laillista. Väistämistä haittaa myös se, että siellä viivalla on usein niitä hel&%¤##" tärinäkoloja.  Joskus ne vievät pyöräilijältä sen vähänkin pientareen.
Otsikko: Vs: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 11.06.2013 kello on 11:05
Kuten jo todettiin, pientareelle väistö ei ole laillista. Väistämistä haittaa myös se, että siellä viivalla on usein niitä hel&%¤##" tärinäkoloja.  Joskus ne vievät pyöräilijältä sen vähänkin pientareen.
Tosiaankin jos sille linjalle lähtee,että väistelee kulkimella pientareelle,niin siellä saa olla sit koko aika.Pois lukien hälytysajo neuvot ja leveät kuljetukset ;)
Otsikko: Vs: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: ihaa - 11.06.2013 kello on 11:12
Ei tuo pientareelle väistö ole enää nykyaikaa, ensinnäkin liikenne on lisääntynyt ja nykyajan autot pikkuautoista alkaen on jo sen verran suorituskykyisiä jotta kyllä niillä ohi pääsee ja toki ohitusta voi helpottaa hidastamalla omaa nopeutta hiukan jos alkaa näyttää vaikealta se ohittaminen.

Kuten Risto sanoi, jos sinne pientareelle kerran menet niin kohta olet siinä tilanteessa jotta joudut laittamaan vilkun vasemmalle " jos minä täältä nyt saisin tulla takaisin sille ajoradalle, jookosta ?"  ;D
Otsikko: Vs: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: JJJ - 11.06.2013 kello on 11:59
Ei tuo pientareelle väistö ole enää nykyaikaa, ensinnäkin liikenne on lisääntynyt ja nykyajan autot pikkuautoista alkaen on jo sen verran suorituskykyisiä jotta kyllä niillä ohi pääsee ja toki ohitusta voi helpottaa hidastamalla omaa nopeutta hiukan jos alkaa näyttää vaikealta se ohittaminen.

Kuten Risto sanoi, jos sinne pientareelle kerran menet niin kohta olet siinä tilanteessa jotta joudut laittamaan vilkun vasemmalle " jos minä täältä nyt saisin tulla takaisin sille ajoradalle, jookosta ?"  ;D

Omasta mielestäni juuri näkyvyyden parantuminen pientareelle väistämisen suurin etu jos kyseessä on vaikka rekka/bussi/matkailuauto-vaunu. Ja olen yhä sitä mieltä että tietyissä olosuhteissa se on hyvä toimenpide kunhan ei muutu itsestäänselvyydeks i Ruotsin malliin.

Paljon myös yhdistelmäajoneuvok okemusta omaavana olen käyttänyt ohitusmerkkiä useinkin mutta silloin pitää olla ehdottoman varma että ohitukseen ryhtyminen on turvallista. Henkilöautoilijana en lähde automaattisesti ohittamaan merkin saatuani vaikkakin siirryn kyllä sen verran vasemmalle että näen omin silmin mikä on tilanne. Ohitusmerkkiin saattaa kuitenkin sisältyä myös vaikkakin edessä ajavan kuljettajan ajatus että kääntyy seuraavasta oikealle ja sitten huomaakin ettei olekaan oikea risteys ja kytkee vilkun pois päältä....
On niitä nähty ja itsekin kokeillut tilanteita missä takana oleva lähtee huonossa paikassa ohittamaan niin on heti kytketty vilkku taas vasemmalle jolla on saatu ohittaja kiinnittämään huomio.
Otsikko: Vs: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: kimi - 11.06.2013 kello on 12:03
Ei tuo pientareelle väistö ole enää nykyaikaa, ensinnäkin liikenne on lisääntynyt ja nykyajan autot pikkuautoista alkaen on jo sen verran suorituskykyisiä jotta kyllä niillä ohi pääsee ja toki ohitusta voi helpottaa hidastamalla omaa nopeutta hiukan jos alkaa näyttää vaikealta se ohittaminen.

Kuten Risto sanoi, jos sinne pientareelle kerran menet niin kohta olet siinä tilanteessa jotta joudut laittamaan vilkun vasemmalle " jos minä täältä nyt saisin tulla takaisin sille ajoradalle, jookosta ?"  ;D

Asennekysymys tuokin.

Yllättävän usein se letkan toinen auto ei uskalla lähteä ohittamaan ja roikkuu perässä keskiviivalla ajaen pitkäänkin. Tällaisen ohittaminen taaempaa jonosta ei aina ole järkevää. Mitä jos se onkin kerännyt uskallusta ja lähteekin siihen ohitukseen. Kyllä joustavaan liikenteeseen kuuluu muitten huomioiminen oli ne sitten edessä tai takana ja väistäminen pientareelle yhden auton takia voi poistaa koko jonon.

Harvemmin tuo ohitus on kiinni auton ominaisuuksista, kuljettaja siinä on suurin yksittäinen tekijä. Eikä siinä mitään itse häviä jos päästää nopeammat ohi, päinvastoin perässä tulevasta letkasta ei tarvitse välittää ja seurata sitä.
Otsikko: Vs: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: Weicco - 11.06.2013 kello on 12:06
Kävin tuossa käppäilemässä ja vauhtia tallentui kameraan. Ois pyyhkäissyt pidemmästäkin letkasta ohi tämä herra  :D
Otsikko: Vs: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: massimo - 11.06.2013 kello on 12:17
Asennekysymys tuokin.

Yllättävän usein se letkan toinen auto ei uskalla lähteä ohittamaan ja roikkuu perässä keskiviivalla ajaen pitkäänkin. Tällaisen ohittaminen taaempaa jonosta ei aina ole järkevää. Mitä jos se onkin kerännyt uskallusta ja lähteekin siihen ohitukseen. Kyllä joustavaan liikenteeseen kuuluu muitten huomioiminen oli ne sitten edessä tai takana ja väistäminen pientareelle yhden auton takia voi poistaa koko jonon.

Harvemmin tuo ohitus on kiinni auton ominaisuuksista, kuljettaja siinä on suurin yksittäinen tekijä. Eikä siinä mitään itse häviä jos päästää nopeammat ohi, päinvastoin perässä tulevasta letkasta ei tarvitse välittää ja seurata sitä.

Niin kuin on jo monta kertaa aiemmin todettu, niin ei se ensimmäinen auto sitä jonoa tee, vaan se toinen. Ei siinä persuksissa oo pakko roikkua, vaan jättää reilun välin, jos ei oo aikomustakaan ohi mennä, niin pääsee toiset ohi, joilla on kiirus.
Otsikko: Vs: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 11.06.2013 kello on 12:18
Asennekysymys tuokin.

Yllättävän usein se letkan toinen auto ei uskalla lähteä ohittamaan ja roikkuu perässä keskiviivalla ajaen pitkäänkin. Tällaisen ohittaminen taaempaa jonosta ei aina ole järkevää. Mitä jos se onkin kerännyt uskallusta ja lähteekin siihen ohitukseen. Kyllä joustavaan liikenteeseen kuuluu muitten huomioiminen oli ne sitten edessä tai takana ja väistäminen pientareelle yhden auton takia voi poistaa koko jonon.

Harvemmin tuo ohitus on kiinni auton ominaisuuksista, kuljettaja siinä on suurin yksittäinen tekijä. Eikä siinä mitään itse häviä jos päästää nopeammat ohi, päinvastoin perässä tulevasta letkasta ei tarvitse välittää ja seurata sitä.
Nimen omaan siitä toisesta autosta se letka syntyy,kuten olen jo aikaisemmin maininnut asiasta ;)
Otsikko: Vs: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: kimi - 11.06.2013 kello on 12:29
Nimen omaan siitä toisesta autosta se letka syntyy,kuten olen jo aikaisemmin maininnut asiasta ;)

[/quote]
Niin kuin on jo monta kertaa aiemmin todettu, niin ei se ensimmäinen auto sitä jonoa tee, vaan se toinen. Ei siinä persuksissa oo pakko roikkua, vaan jättää reilun välin, jos ei oo aikomustakaan ohi mennä, niin pääsee toiset ohi, joilla on kiirus.

Ihaalle tuo kommentti, koska hän ei näe hyötyä purkaa pitkääkin perässä roikkuvaa letkaa antamalla yhdelle tilaa.
Otsikko: Vs: Hyvä mieli liikenteessä ja osaavat kuljettajat.
Kirjoitti: Komissarov - 11.06.2013 kello on 12:44
Ei siinä persuksissa oo pakko roikkua, vaan jättää reilun välin, jos ei oo aikomustakaan ohi mennä, niin pääsee toiset ohi, joilla on kiirus.
En tiedä miten nykyautoissa, mutta aikanaan kun oli Scania ajokkina, sillä sai sen nurkalla kilometristä toiseen roikkujan helposti kauemmas, siinä kun ei syttynyt perävaunujarrun kahvasta jarruvalot. Volvossa syttyivät, niin ei onnistunut... :D