Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Muumuupapa - 6.05.2013 kello on 09:06
-
Iveco kulkee hieman kallellaan ja vaikuttaisi siltä, että syy on etujousituksessa. Ivecossa on edessä säädettävät vääntösauvat, mutta miten säätö tapahtuu?
-
Vääntösauvoja säätämällä etupään korkeutta on helppo muuttaa, mutta korkeutta muutettaessa on pyöräkulmat (sekä camber että caster-kulma) AINA säädettävä uudelleen. - Näin auton korkeus säädetään tehtaan arvoihin:
Täytä polttoainetankki (jotta auton paino asettuu tehtaan arvoihin) ja tarkista ja/tai säädä renkaiden ilmanpaine oikeaan lukemaan
Siirrä etuistuimet taka-asentoon ja laita (avoautossa) katto kiinni
Aja auto vaakasuoralle alustalle
Tarkista oikea korkeus auton korjauskäsikirjasta tms.
Mittaa etupään nykykorkeus lattiasta alatukivarren alle, auton molemmilta puolilta (eroa ei saisi olla enempää kuin 3mm)
Mitta otetaan kahdesta paikasta: pallonivelen reunakohdasta ja vääntösauvan kiinnityskohdasta (ero p.o. luokkaa 50mm, tarkista oman autosi mitta korjauskäsikirjasta!)
'Pumppaa' auton etupäätä ylös-alas lokasuojasta painaen useamman kerran, ja anna keulan asettua
Mittaa etupään korkeus uudestaan
Nosta auto ilmaan nosturilla tai tue sen etupää alustapukkien päälle
Anna etujousituksen laskeutua alas, jotta vääntösauvojen jännitys vapautuu
Tarkista vääntösauvan säätöruuvien kunto: ruuvi on auton alla vääntösauvan etupäässä, sauvan vieressä
Puhdista ruuvin kierteet tarvittaessa & ruiskuta irrotusöljy (ruuvissa on hieno kierre, joka vaurioituu helposti!)
Ruuvi on erittäin lujassa: tarvitset pitkän (noin 1 metri) momenttivarren
Ota 1 1/8" tai 1 1/4" avain (ruuvi on eri autoissa eri kokoinen) ja kiristä tai löysää tarpeen mukaan, yksi kierros kerrallaan
Laske auto alas
Tarkista uusi korkeus, ja toista vaiheet tarvittaessa: kiristä tai löysää säätöruuvia tarpeen mukaan
Auton tunkkaaminen ylös, sauvan säätö, laskeminen alas jne. voidaan joutua toistamaan useaan kertaan, mutta tämä on ainoa oikea tapa hoitaa asia!
Säädä pyöräkulmat
-
Kiitos. Tämä selvitti miten homma menee. Mutta sen säätöruuvin tarkka paikka on vielä epäselvä?
Ohessa kuva irrallisesta vääntösauvasta:
(http://www.autopurkaamot.com/imgpart.php?name=330311_1&type=original)
EDIT: vaihdoin kuvan isompaa -88k5-
-
Tosta lukitusmutteri auki ja pulttia kiristämään
(http://s14.postimg.org/873miqx0t/imgpart_php.jpg) (http://postimg.org/image/873miqx0t/)
-
Minä olen säätänyt niin että, säädin jousituksen aivan ylös. Kumpaakin puolta ruuvasin saman verran takaisin, niin paljon että korkeus oli sopiva. :D
-
Minä olen säätänyt niin että, säädin jousituksen aivan ylös. Kumpaakin puolta ruuvasin saman verran takaisin, niin paljon että korkeus oli sopiva. :D
Onnistuiko alaspäin säätäminen pyörien ollessa maassa?
-
Onnistuiko alaspäin säätäminen pyörien ollessa maassa?
Muistaakseni tunkilla nostin autoa säädön aikana. Ymmärtääkseni jos auto on kallellaan, syy on taka jousissa, ei etujousissa. Omassa autossanikin alkaisi olla aika takajousien takomiselle, toinen mahdollisuus olisi laittaa jousi jäykisteiset iskarit. Mutta taitaa olla kalliimmat kuin auto. :)
-
Ymmärtääkseni jos auto on kallellaan, syy on taka jousissa, ei etujousissa.
Olet oikeassa. Etujousen säätö ei kokonaan korjannut tilannetta. Tässä on takana keskellä jousilehteä lehden ja akselin välissä jokin kumipalje, joka on toisen jousen puolelta lytyssä. Onkohan kyseessä jokin tehtaalla asennettu pohjaanlyöntikumi vai jälkikäteen asennettu lisäilmajousi? Mitään venttiiliä en kumipalkeesta löytänyt.
-
Olet oikeassa. Etujousen säätö ei kokonaan korjannut tilannetta. Tässä on takana keskellä jousilehteä lehden ja akselin välissä jokin kumipalje, joka on toisen jousen puolelta lytyssä. Onkohan kyseessä jokin tehtaalla asennettu pohjaanlyöntikumi vai jälkikäteen asennettu lisäilmajousi? Mitään venttiiliä en kumipalkeesta löytänyt.
Se on jousituksen pohjaan lyönti kumi!
-
Se on jousituksen pohjaan lyönti kumi!
Ei kai se pohjaanlyöntikumi akselin ja lehden välissä ole, ainakin tähän päivään mennessä se on ollu lehden ja rungon välissä.
-
Ei kai se pohjaanlyöntikumi akselin ja lehden välissä ole, ainakin tähän päivään mennessä se on ollu lehden ja rungon välissä.
Ymmärsin asian väärin,sorry!
-
Ymmärsin asian väärin,sorry!
Ymmärsit oikein vaikka minä selitin väärin. Se kumi on siis lehden ja rungon välissä.
-
Ymmärsit oikein vaikka minä selitin väärin. Se kumi on siis lehden ja rungon välissä.
Joo...Nyt kannattaa tutkia,onko jousipakan välilehti poikki,jos ei,niin norra on väsynyt,menee vaihtoon,tai takomolle !
-
Kiitos. Tämä selvitti miten homma menee. Mutta sen säätöruuvin tarkka paikka on vielä epäselvä?
Ohessa kuva irrallisesta vääntösauvasta:
(http://www.autopurkaamot.com/imgpart.php?name=330311_1&type=original)
EDIT: vaihdoin kuvan isompaa -88k5-
Kovin näyttää menneelle kalulle,ei muuta kun uudet kehään vaan,niihin menee vaan euroja ja turvallisuus säilyy tien päällä ;)
-
Joo...Nyt kannattaa tutkia,onko jousipakan välilehti poikki,jos ei,niin norra on väsynyt,menee vaihtoon,tai takomolle !
Tässä pakassa ei ole kuin yksi lehti. Pyysin tarjouksen Vallilan takomolta lisälehtipaketista eikä se niin mahdottoman kallis ole. Pelkät osat molemmille puolille 385€ ja töineen yhteensä 750€. Se ei selvinnyt pitääkö hinta sisällään alkuperäisen lehden uudelleen takomisen.
Tampereen Pajakulmassa arvioitiin hinnaksi 500 - 700 töineen. Siihen sisältyy lisälehdet ja taonta. Hinta-arvio oli kuitenkin veroton.
-
Kovin näyttää menneelle kalulle,ei muuta kun uudet kehään vaan,niihin menee vaan euroja ja turvallisuus säilyy tien päällä ;)
Juu, ei tuo kuva ollutkaan meikäläisen sauvasta. Se on vielä hyvässä kunnossa.
-
Juu, ei tuo kuva ollutkaan meikäläisen sauvasta. Se on vielä hyvässä kunnossa.
Juu,älä päästä sitä ruostumaan :o Thumb
-
Tässä pakassa ei ole kuin yksi lehti. Pyysin tarjouksen Vallilan takomolta lisälehtipaketista eikä se niin mahdottoman kallis ole. Pelkät osat molemmille puolille 385€ ja töineen yhteensä 750€. Se ei selvinnyt pitääkö hinta sisällään alkuperäisen lehden uudelleen takomisen.
Tampereen Pajakulmassa arvioitiin hinnaksi 500 - 700 töineen. Siihen sisältyy lisälehdet ja taonta. Hinta-arvio oli kuitenkin veroton.
Nyt kun viimein aloin suunnittelemaan pajalle vientiä, niin tarkemmin jousilehteä tutkiessani huomasin sen olevan lasikuitua tai jotakin nylonia. Ei kai sellaista voi takoa.
Onko jollakin kokemusta lasikuituisten jousilehtien remontista?
-
Nyt kun viimein aloin suunnittelemaan pajalle vientiä, niin tarkemmin jousilehteä tutkiessani huomasin sen olevan lasikuitua tai jotakin nylonia. Ei kai sellaista voi takoa.
Onko jollakin kokemusta lasikuituisten jousilehtien remontista?
Minullakin on huono lähinäkö, mutta ehkä se ei ole lasikuitua! :o
-
Minullakin on huono lähinäkö, mutta ehkä se ei ole lasikuitua! :o
Ei ole kyllä rautaakaan.
-
Joo, lasikuiduksi se varmistui. Ei voi korjata, mutta rautajousipakka löytyi hyllystä tilalle.
Siitä lasikuitulehdestä saa varmaankin hyvän jousipyssyn.
-
Joo, lasikuiduksi se varmistui. Ei voi korjata, mutta rautajousipakka löytyi hyllystä tilalle.
Voikos sen pariksi laittaa teräsjousen? (siis lisälehdeksi) ::)
Siitä lasikuitulehdestä saa varmaankin hyvän jousipyssyn.
Pitänee tehdä taljajousi, jotta jaksaa venyttää! :laugh:
-
Voikos sen pariksi laittaa teräsjousen? (siis lisälehdeksi) ::)
Eivät Pajakulmalla suositelleet. Kokonaan uusi rautajousipakka tuli kuitenkin samoihin hintoinin lisälehden kanssa. Ilmajousi lasikuitulehden tueksi olisi ollut toinen vaihtoehto, mutta jotenkin tunnen oloni tuvallisemmaksi kun autossa on perinteiset rautajouset. Otin varmuuden vuoksi vielä numeroa vahvemmat, mitä rekisteriotteen painoilla saatiin suositukseksi.
Jos se lasikuidun pinta pääsee hieroutumaan rikki, on vaarana että se imee vettä ja halkeaa pakkasilla.
-
Ilmajousi lasikuitulehden tueksi olisi ollut toinen vaihtoehto, mutta jotenkin tunnen oloni tuvallisemmaksi kun autossa on perinteiset rautajouset. Otin varmuuden vuoksi vielä numeroa vahvemmat, mitä rekisteriotteen painoilla saatiin suositukseksi.
Ilmajouset on kyllä ihan hyvät, oli ennen sellaset. Tavalla tai toisella lisää kantavuutta myös, sillä matkailukulkimissa keskimääräiset ajopainot on aina tavarankuljetusta isommat.
Jos se lasikuidun pinta pääsee hieroutumaan rikki, on vaarana että se imee vettä ja halkeaa pakkasilla.
Teoriassa jopa noin... Kuluminen pitäisi estää jollain välipalalla ja liekö sitä kukaan kokeillut?
-
Kyllähän parani ajo-ominaisuudet uusien takajousien myötä! Kurviin voi ajaa huomattavasti reippaammin kuin aikaisemmin eikä sivutuulet paljon tunnu.
Perä on vielä melko ylhäällä, mutta eiköhän siitä muutaman viikon aikana hieman laske. Ja sivusuunnassa auto on nyt aivan suorassa.