Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Muumuupapa - 6.05.2013 kello on 09:06

Otsikko: Iveco Daily etujousituksen säätö
Kirjoitti: Muumuupapa - 6.05.2013 kello on 09:06
Iveco kulkee hieman kallellaan ja vaikuttaisi siltä, että syy on etujousituksessa. Ivecossa on edessä säädettävät vääntösauvat, mutta miten säätö tapahtuu?
Otsikko: Vs: Iveco Daily etujousituksen säätö
Kirjoitti: Exi - 6.05.2013 kello on 09:33
Vääntösauvoja säätämällä etupään korkeutta on helppo muuttaa, mutta korkeutta muutettaessa on pyöräkulmat (sekä camber että caster-kulma) AINA säädettävä uudelleen. - Näin auton korkeus säädetään tehtaan arvoihin:

    Täytä polttoainetankki (jotta auton paino asettuu tehtaan arvoihin) ja tarkista ja/tai säädä renkaiden ilmanpaine oikeaan lukemaan
    Siirrä etuistuimet taka-asentoon ja laita (avoautossa) katto kiinni
    Aja auto vaakasuoralle alustalle
    Tarkista oikea korkeus auton korjauskäsikirjasta tms.
    Mittaa etupään nykykorkeus lattiasta alatukivarren alle, auton molemmilta puolilta (eroa ei saisi olla enempää kuin 3mm)
    Mitta otetaan kahdesta paikasta: pallonivelen reunakohdasta ja vääntösauvan kiinnityskohdasta (ero p.o. luokkaa 50mm, tarkista oman autosi mitta korjauskäsikirjasta!)
    'Pumppaa' auton etupäätä ylös-alas lokasuojasta painaen useamman kerran, ja anna keulan asettua
    Mittaa etupään korkeus uudestaan
    Nosta auto ilmaan nosturilla tai tue sen etupää alustapukkien päälle
    Anna etujousituksen laskeutua alas, jotta vääntösauvojen jännitys vapautuu
    Tarkista vääntösauvan säätöruuvien kunto: ruuvi on auton alla vääntösauvan etupäässä, sauvan vieressä
    Puhdista ruuvin kierteet tarvittaessa & ruiskuta irrotusöljy (ruuvissa on hieno kierre, joka vaurioituu helposti!)
    Ruuvi on erittäin lujassa: tarvitset pitkän (noin 1 metri) momenttivarren
    Ota 1 1/8" tai 1 1/4" avain (ruuvi on eri autoissa eri kokoinen) ja kiristä tai löysää tarpeen mukaan, yksi kierros kerrallaan
    Laske auto alas
    Tarkista uusi korkeus, ja toista vaiheet tarvittaessa: kiristä tai löysää säätöruuvia tarpeen mukaan
    Auton tunkkaaminen ylös, sauvan säätö, laskeminen alas jne. voidaan joutua toistamaan useaan kertaan, mutta tämä on ainoa oikea tapa hoitaa asia!
    Säädä pyöräkulmat


Otsikko: Vs: Iveco Daily etujousituksen säätö
Kirjoitti: Muumuupapa - 6.05.2013 kello on 10:56
Kiitos. Tämä selvitti miten homma menee. Mutta sen säätöruuvin tarkka paikka on vielä epäselvä?

Ohessa kuva irrallisesta vääntösauvasta:

(http://www.autopurkaamot.com/imgpart.php?name=330311_1&type=original)

EDIT: vaihdoin kuvan isompaa -88k5-
Otsikko: Vs: Iveco Daily etujousituksen säätö
Kirjoitti: jamppa508 - 6.05.2013 kello on 18:17
Tosta lukitusmutteri auki ja pulttia kiristämään
(http://s14.postimg.org/873miqx0t/imgpart_php.jpg) (http://postimg.org/image/873miqx0t/)
Otsikko: Vs: Iveco Daily etujousituksen säätö
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 6.05.2013 kello on 20:10
Minä olen säätänyt niin että, säädin jousituksen aivan ylös. Kumpaakin puolta ruuvasin saman verran takaisin, niin paljon että korkeus oli sopiva.  :D
Otsikko: Vs: Iveco Daily etujousituksen säätö
Kirjoitti: Muumuupapa - 7.05.2013 kello on 08:24
Minä olen säätänyt niin että, säädin jousituksen aivan ylös. Kumpaakin puolta ruuvasin saman verran takaisin, niin paljon että korkeus oli sopiva.  :D

Onnistuiko alaspäin säätäminen pyörien ollessa maassa?
Otsikko: Vs: Iveco Daily etujousituksen säätö
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 7.05.2013 kello on 08:44
Onnistuiko alaspäin säätäminen pyörien ollessa maassa?


Muistaakseni tunkilla nostin autoa säädön aikana. Ymmärtääkseni jos auto on kallellaan, syy on taka jousissa, ei etujousissa. Omassa autossanikin alkaisi olla aika takajousien takomiselle, toinen mahdollisuus olisi laittaa jousi jäykisteiset iskarit. Mutta taitaa olla kalliimmat kuin auto.  :)
Otsikko: Vs: Iveco Daily etujousituksen säätö
Kirjoitti: Muumuupapa - 18.05.2013 kello on 12:33

Ymmärtääkseni jos auto on kallellaan, syy on taka jousissa, ei etujousissa.

Olet oikeassa. Etujousen säätö ei kokonaan korjannut tilannetta. Tässä on takana keskellä jousilehteä lehden ja akselin välissä jokin kumipalje, joka on toisen jousen puolelta lytyssä. Onkohan kyseessä jokin tehtaalla asennettu pohjaanlyöntikumi vai jälkikäteen asennettu lisäilmajousi? Mitään venttiiliä en kumipalkeesta löytänyt.

Otsikko: Vs: Iveco Daily etujousituksen säätö
Kirjoitti: perho-ukko - 18.05.2013 kello on 12:53
Olet oikeassa. Etujousen säätö ei kokonaan korjannut tilannetta. Tässä on takana keskellä jousilehteä lehden ja akselin välissä jokin kumipalje, joka on toisen jousen puolelta lytyssä. Onkohan kyseessä jokin tehtaalla asennettu pohjaanlyöntikumi vai jälkikäteen asennettu lisäilmajousi? Mitään venttiiliä en kumipalkeesta löytänyt.
  Se on jousituksen pohjaan lyönti kumi!
Otsikko: Vs: Iveco Daily etujousituksen säätö
Kirjoitti: jamppa508 - 18.05.2013 kello on 13:11
  Se on jousituksen pohjaan lyönti kumi!
Ei kai se pohjaanlyöntikumi akselin ja lehden välissä ole, ainakin tähän päivään mennessä se on ollu lehden ja rungon välissä.
Otsikko: Vs: Iveco Daily etujousituksen säätö
Kirjoitti: perho-ukko - 18.05.2013 kello on 15:26
Ei kai se pohjaanlyöntikumi akselin ja lehden välissä ole, ainakin tähän päivään mennessä se on ollu lehden ja rungon välissä.
Ymmärsin asian väärin,sorry!
Otsikko: Vs: Iveco Daily etujousituksen säätö
Kirjoitti: Muumuupapa - 18.05.2013 kello on 18:38
Ymmärsin asian väärin,sorry!

Ymmärsit oikein vaikka minä selitin väärin. Se kumi on siis lehden ja rungon välissä.
Otsikko: Vs: Iveco Daily etujousituksen säätö
Kirjoitti: perho-ukko - 18.05.2013 kello on 19:30
Ymmärsit oikein vaikka minä selitin väärin. Se kumi on siis lehden ja rungon välissä.
Joo...Nyt kannattaa tutkia,onko jousipakan välilehti poikki,jos ei,niin norra on väsynyt,menee vaihtoon,tai takomolle !
Otsikko: Vs: Iveco Daily etujousituksen säätö
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 18.05.2013 kello on 19:38
Kiitos. Tämä selvitti miten homma menee. Mutta sen säätöruuvin tarkka paikka on vielä epäselvä?

Ohessa kuva irrallisesta vääntösauvasta:

(http://www.autopurkaamot.com/imgpart.php?name=330311_1&type=original)

EDIT: vaihdoin kuvan isompaa -88k5-
Kovin näyttää menneelle kalulle,ei muuta kun uudet kehään vaan,niihin menee vaan euroja ja turvallisuus säilyy tien päällä ;)
Otsikko: Vs: Iveco Daily etujousituksen säätö
Kirjoitti: Muumuupapa - 19.05.2013 kello on 16:13
Joo...Nyt kannattaa tutkia,onko jousipakan välilehti poikki,jos ei,niin norra on väsynyt,menee vaihtoon,tai takomolle !

Tässä pakassa ei ole kuin yksi lehti. Pyysin tarjouksen Vallilan takomolta lisälehtipaketista eikä se niin mahdottoman kallis ole. Pelkät osat molemmille puolille 385€ ja töineen yhteensä 750€. Se ei selvinnyt pitääkö hinta sisällään alkuperäisen lehden uudelleen takomisen.

Tampereen Pajakulmassa arvioitiin hinnaksi 500 - 700 töineen. Siihen sisältyy lisälehdet ja taonta. Hinta-arvio oli kuitenkin veroton.
Otsikko: Vs: Iveco Daily etujousituksen säätö
Kirjoitti: Muumuupapa - 19.05.2013 kello on 16:16
Kovin näyttää menneelle kalulle,ei muuta kun uudet kehään vaan,niihin menee vaan euroja ja turvallisuus säilyy tien päällä ;)

Juu, ei tuo kuva ollutkaan meikäläisen sauvasta. Se on vielä hyvässä kunnossa.
Otsikko: Vs: Iveco Daily etujousituksen säätö
Kirjoitti: hartsakoski - 19.05.2013 kello on 20:18
Juu, ei tuo kuva ollutkaan meikäläisen sauvasta. Se on vielä hyvässä kunnossa.
Juu,älä päästä sitä ruostumaan :o Thumb
Otsikko: Vs: Iveco Daily etujousituksen säätö
Kirjoitti: Muumuupapa - 25.08.2013 kello on 18:54
Tässä pakassa ei ole kuin yksi lehti. Pyysin tarjouksen Vallilan takomolta lisälehtipaketista eikä se niin mahdottoman kallis ole. Pelkät osat molemmille puolille 385€ ja töineen yhteensä 750€. Se ei selvinnyt pitääkö hinta sisällään alkuperäisen lehden uudelleen takomisen.

Tampereen Pajakulmassa arvioitiin hinnaksi 500 - 700 töineen. Siihen sisältyy lisälehdet ja taonta. Hinta-arvio oli kuitenkin veroton.

Nyt kun viimein aloin suunnittelemaan pajalle vientiä, niin tarkemmin jousilehteä tutkiessani huomasin sen olevan lasikuitua tai jotakin nylonia. Ei kai sellaista voi takoa.

Onko jollakin kokemusta lasikuituisten jousilehtien remontista?
Otsikko: Vs: Iveco Daily etujousituksen säätö
Kirjoitti: aaoulusta - 25.08.2013 kello on 19:15
Nyt kun viimein aloin suunnittelemaan pajalle vientiä, niin tarkemmin jousilehteä tutkiessani huomasin sen olevan lasikuitua tai jotakin nylonia. Ei kai sellaista voi takoa.

Onko jollakin kokemusta lasikuituisten jousilehtien remontista?
     Minullakin on huono lähinäkö, mutta ehkä se ei ole lasikuitua!   :o
Otsikko: Vs: Iveco Daily etujousituksen säätö
Kirjoitti: Muumuupapa - 25.08.2013 kello on 20:01
     Minullakin on huono lähinäkö, mutta ehkä se ei ole lasikuitua!   :o

Ei ole kyllä rautaakaan.
Otsikko: Vs: Iveco Daily etujousituksen säätö
Kirjoitti: Muumuupapa - 26.08.2013 kello on 12:24
Joo, lasikuiduksi se varmistui. Ei voi korjata, mutta rautajousipakka löytyi hyllystä tilalle.

Siitä lasikuitulehdestä saa varmaankin hyvän jousipyssyn.
Otsikko: Vs: Iveco Daily etujousituksen säätö
Kirjoitti: tsahkali - 26.08.2013 kello on 12:31
Joo, lasikuiduksi se varmistui. Ei voi korjata, mutta rautajousipakka löytyi hyllystä tilalle.

Voikos sen pariksi laittaa teräsjousen?  (siis lisälehdeksi)  ::)

Siitä lasikuitulehdestä saa varmaankin hyvän jousipyssyn.

Pitänee tehdä taljajousi, jotta jaksaa venyttää!   :laugh:
Otsikko: Vs: Iveco Daily etujousituksen säätö
Kirjoitti: Muumuupapa - 26.08.2013 kello on 12:57
Voikos sen pariksi laittaa teräsjousen?  (siis lisälehdeksi)  ::)

Eivät Pajakulmalla suositelleet. Kokonaan uusi rautajousipakka tuli kuitenkin samoihin hintoinin lisälehden kanssa. Ilmajousi lasikuitulehden tueksi olisi ollut toinen vaihtoehto, mutta jotenkin tunnen oloni tuvallisemmaksi kun autossa on perinteiset rautajouset. Otin varmuuden vuoksi vielä numeroa vahvemmat, mitä rekisteriotteen painoilla saatiin suositukseksi.

Jos se lasikuidun pinta pääsee hieroutumaan rikki, on vaarana että se imee vettä ja halkeaa pakkasilla.
Otsikko: Vs: Iveco Daily etujousituksen säätö
Kirjoitti: tsahkali - 26.08.2013 kello on 14:14
Ilmajousi lasikuitulehden tueksi olisi ollut toinen vaihtoehto, mutta jotenkin tunnen oloni tuvallisemmaksi kun autossa on perinteiset rautajouset. Otin varmuuden vuoksi vielä numeroa vahvemmat, mitä rekisteriotteen painoilla saatiin suositukseksi.

Ilmajouset on kyllä ihan hyvät, oli ennen sellaset. Tavalla tai toisella lisää kantavuutta myös, sillä matkailukulkimissa keskimääräiset ajopainot on aina tavarankuljetusta isommat.

Jos se lasikuidun pinta pääsee hieroutumaan rikki, on vaarana että se imee vettä ja halkeaa pakkasilla.

 Teoriassa jopa noin...   Kuluminen pitäisi estää jollain välipalalla ja liekö sitä kukaan kokeillut?
Otsikko: Vs: Iveco Daily etujousituksen säätö
Kirjoitti: Muumuupapa - 29.08.2013 kello on 12:10
Kyllähän parani ajo-ominaisuudet uusien takajousien myötä! Kurviin voi ajaa huomattavasti reippaammin kuin aikaisemmin eikä sivutuulet paljon tunnu.

Perä on vielä melko ylhäällä, mutta eiköhän siitä muutaman viikon aikana hieman laske. Ja sivusuunnassa auto on nyt aivan suorassa.