Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: vaanari61 - 2.05.2013 kello on 21:03
-
Neljävuotta ja n. 43 000 km, tuntuis että remmin pitäis kestää vielä ne 60 000km lisää jolloin tulisi kilometrit täyteen, vaan ajan hammas on joka syö remmiä siinä missä kilometritkin . . .
Vesipumppu ja rullat vaihtui ja apulaitteiden remmit, elikkä koko repertuaari . . .
Autossa nyt 67 000 km mittarissa . . .
-
Neljä-viisi vuotta on maksimi,kilometrit ei ratkaise !!
-
Noissa remmeissä on kuulemma melkoiset erot kestävyydessä.
Minun luottokorjaaja tarkistaa aina hihnan laatuluokitukset erikseen. En kyllä tiennyt mitä nekin on.
Juuri kysyin VW liikkeestä Transporterin remmin vaihtoikää. Sanoivat sen olevan 6 vuotta, jos on alkuperäinen remmi asennettu. Tarvikeremmeissä on kuulemma ollut vaihtelua laadussa.
Itse olen miettinyt talviseisokin vaikutusta. Luulisin, että tuo seisottaminen on pahempi asia, kuin ajo. Remmi voi jäädä kuukausiksikin jyrkkään kulmaan, vaikkapa ohjainrullan taakse. Kumi pysyy notkeana, kun sitä liikutetaan.
-
Neljä-viisi vuotta on maksimi,kilometrit ei ratkaise !!
Tuskin huvikseen ovat huoltokirjaseen laittaneet 4v/105 000 km . . .
Notta paree uskoa vaan painettua tekstiä huoltokirjasessa . . .
-
Anna Puu laulaa, se on perkelettä. Minä en laula, vaan sanon, se on perkelettä, että nuita hihnoja laitetaan. Kolmen vuoden välein minä joudun sen kulkimeen vaihtamaan. >:( ...Henkilöautoon en ole koskaan vaihtanut, enkä vaihda eteen päinkään. :D
-
Eikös se hihnan elinikä ole pidentynyt, sanoivat mulle niin autokaupoilla tänään. Pääsee jopa 200000km ?!
-
Anna Puu laulaa, se on perkelettä. Minä en laula, vaan sanon, se on perkelettä, että nuita hihnoja laitetaan. Kolmen vuoden välein minä joudun sen kulkimeen vaihtamaan. >:( ...Henkilöautoon en ole koskaan vaihtanut, enkä vaihda eteen päinkään. :D
Olisko syytä siivoa kielen käyttöä !!! >:D
-
Eikös se hihnan elinikä ole pidentynyt, sanoivat mulle niin autokaupoilla tänään. Pääsee jopa 200000km ?!
Ei Jari Tervon laittamassa kuvassa siltä näytä. ::)
-
Olisko syytä siivoa kielen käyttöä !!! >:D
Siitä pitää antaa palautetta Anna Puulle. ;D
-
Mutta onko väliä, pitääkö autoa parkissa vaihde päällä? Eli hihnahan silloin rasituksessa.
Voisi ajatella, että jos auto vapaalla, niin hihnahan ei ole sillon rasituksessa.
Vai kuka seuraa esim. hihnoja tarvikeliikkeen hyllyllä, kuinka kauan ne siellä roikkuvat, monesti kuukausia/vuosiakin?
Eli siis onko eroa, pitääkö autossa vaihteen päällä vai ei?
-
Mutta onko väliä, pitääkö autoa parkissa vaihde päällä? Eli hihnahan silloin rasituksessa.
Voisi ajatella, että jos auto vapaalla, niin hihnahan ei ole sillon rasituksessa.
Vai kuka seuraa esim. hihnoja tarvikeliikkeen hyllyllä, kuinka kauan ne siellä roikkuvat, monesti kuukausia/vuosiakin?
Eli siis onko eroa, pitääkö autossa vaihteen päällä vai ei?
Eipä sillä ole väliä,mutta kannattais välillä käyttää moottoria .
-
Eipä sillä ole väliä,mutta kannattais välillä käyttää moottoria .
Juuri tuota olen harrastanut talviseisotuksessa. Reilun kuukauden välein olen pyöräyttänyt konetta vähäsen. Tämä juurikin remmin takia.
En käynnistä autoa varsinaisesti vaan käytän hieman startilla. Tässä ajatuksena on se, että lyhyet käytöt talvella vain lisäävät kosteutta autoon. Pitäisi käyttää kuumaksi sitten. Kaiketi paras olisi liikauttaakin puoli renkaan pyörähdystä suuntaan, tai toiseen.
En tiedä onko hyötyä, mutta nän vain on tullut tehtyä.
-
Vai kuka seuraa esim. hihnoja tarvikeliikkeen hyllyllä, kuinka kauan ne siellä roikkuvat, monesti kuukausia/vuosiakin?
Eli siis onko eroa, pitääkö autossa vaihteen päällä vai ei?
Olen ihmetellyt samaa. Väittäisin, että iso osa hihnoista on viettänyt nelivuotissynttärei tään jo paljon ennen asennusta.
-
Olen ihmetellyt samaa. Väittäisin, että iso osa hihnoista on viettänyt nelivuotissynttärei tään jo paljon ennen asennusta.
Miksi ostaa varaosaliikkeestä remmi ?
Autokorjaamo tilaa remmintukkureilta jolloin tavara on tuoretta.
Tukkurit ei nykyään pidä isoja varastoja joka "näkyy" varaston "tuoreutena" rahaa ei "seisoteta" hyllyssä kun on nopeat kuljetusyhteydet olemassa . . .
-
Onko urbaania legendaa, että Ducaton nokkahihnalle on myrkkyä kylmänä ratin ääriasentoa vasten kääntäminen.. ohjaustehostimen pumppu saattaa saada pahaa aikaiseksi - eikat se ole jakopäähän sotkettu?
-
Ei ole pelkkää urbaanilegendaa ainakaan vanhan liiton Ducatossa. Työkaverillekin kävi näin pehmeällä nurmikolla. Huoltotiedote sanoo asiasta sillviissiin, että jos näin on käynyt, tulee ohjaustehostimen pumpun paine mitata ja tarv. säätää asettamalla painemittari paineen alaiseen putkeen ja kääntämällä ohjauspyörä ääriasentoon ja jännittämällä sitä tästä vielä eteenpäin. Paine saisi olla 82 bar. Lisäämällä 0,5 mm säätölevy paineensäätöventiil iin alentaa se maksimipainetta 10 bar.
Mikäli paineen mittausta ei ole mahdollista suorittaa, voidaan säätölevy lisätä paineenalennusventt iiliin alentamaan maksimipainetta hammashihnan kuormituksen pienentämiseksi.
-
Empä taida jatkossakaan ostaa remmillistä autoa! ;D
Ketju rulettaa ja joskus harvoin rallattaa, mutta kestää!!! 8)
-
Empä taida jatkossakaan ostaa remmillistä autoa! ;D
Ketju rulettaa ja joskus harvoin rallattaa, mutta kestää!!! 8)
Thumb näinhän se menee
-
Empä taida jatkossakaan ostaa remmillistä autoa! ;D
Ketju rulettaa ja joskus harvoin rallattaa, mutta kestää!!! 8)
Edellistä edeltävä omistaja oli vaihdattanut tuohon minunkin autoon ketjun n 600tkm ei kuulemma enään tarvi vaihtaa. ;D ;D
-
No kyllä niitäkin poikki menee, tunnen montakin keneltä ketju hajonnut. Ei munkaan Transporterissa ole hihnaa eikä ketjua. Vaan hammasrattaat . Ja niitäkin menee kuulemma joskus rikki. :D
-
Onko urbaania legendaa, että Ducaton nokkahihnalle on myrkkyä kylmänä ratin ääriasentoa vasten kääntäminen.. ohjaustehostimen pumppu saattaa saada pahaa aikaiseksi - eikat se ole jakopäähän sotkettu?
Ei ole vanhoissa Dukatossa Legendaa. Noista tullut ihan virallinenkin ilmoitus maahantuojalta.
-
Ducatossa/Ivecossa 2.5 ja 2.8 koneissa saman jakopään hihnapyörän takana ruiskutuspumppu, alipainepumppu, öljypumppu ja ohjaustehostajan pumppu et aika kovilla on varsinkin talvella.
-
Ducatossa/Ivecossa 2.5 ja 2.8 koneissa saman jakopään hihnapyörän takana ruiskutuspumppu, alipainepumppu, öljypumppu ja ohjaustehostajan pumppu et aika kovilla on varsinkin talvella.
Elikkä ei kylmänä saa kääntää rattia :D Tehty tonne etälä euroopan lämpöihin koko kuljin :D
-
Käynnistäessä vanhaa Ducatoa ei kannata kääntää tai nojata rattiin. Ratin kääntö antaa aikamoisen lisärasituksen hihnalle. Olen kerran nähnyt kun kaveri lähti pihasta ja pääsi parisataa metriä kun käynti loppui. Oli hihna hypännyt muutaman hampaan verran ylitse. Oulussa Delta autossa väittivät että joku on sorkkinut käydessä hihnaa sivusta ja siksi päässyt hyppäys tapahtumaan. Itse en vie ko. firmaan autoa laitettavaksi vähinkummin johtuen muutamasta muustakin heidän väitteestään kone vikojen kohdalla.
-
Itse tuli relluun kans vaihdettua remmit 59th ja neljä vuotta.Kannataa vaihtaa kun on paljon halvempi kun kone remontti,Oli muuten toisen nokka akselin ajoitus hiukan pielessä. Thumb
-
Käynnistäessä vanhaa Ducatoa ei kannata kääntää tai nojata rattiin. Ratin kääntö antaa aikamoisen lisärasituksen hihnalle. Olen kerran nähnyt kun kaveri lähti pihasta ja pääsi parisataa metriä kun käynti loppui. Oli hihna hypännyt muutaman hampaan verran ylitse. Oulussa Delta autossa väittivät että joku on sorkkinut käydessä hihnaa sivusta ja siksi päässyt hyppäys tapahtumaan. Itse en vie ko. firmaan autoa laitettavaksi vähinkummin johtuen muutamasta muustakin heidän väitteestään kone vikojen kohdalla.
No tämä menee hiukan ohi aloituksesta mutta kun kyselin ensin paikallisesta D-autosta miten saan sammutettua huoltotyökalun kuvan dugaton mittaritaulusta niin paikalla ei ollut ketään joka olisi osannut neuvoa, yritin vielä kahteen eri merkkiliikkeeseen ja neljännestä tärppäsi "KATO NETISTÄ" oli ohje ja kas kummaa sieltähän se löytyi :o
-
Sama juttu rellussa kun sain ohjeen oli helppo nollata huolto ja remmin vaihto tehdyksi.Eipä pala jakoavainen kuva eikä servise valot taulussa Thumb
-
Elikkä ei kylmänä saa kääntää rattia :D Tehty tonne etälä euroopan lämpöihin koko kuljin :D
Luetteleppa muutama paku joka on erityisesti tehty pohjoisen oloihin ?
Vähiin käy merkit . . .
Pohjoisessa markkinat pienet, niin autovalmistajien kiinnostuskin hinne päin . . .
Erilaisia "virityksiä" osa arvelettavalla tavalla toteutettuja on valmistajilla tarjolla meille pohojosen asukeille . . .
-
No tämä menee hiukan ohi aloituksesta mutta kun kyselin ensin paikallisesta D-autosta miten saan sammutettua huoltotyökalun kuvan dugaton mittaritaulusta niin paikalla ei ollut ketään joka olisi osannut neuvoa, yritin vielä kahteen eri merkkiliikkeeseen ja neljännestä tärppäsi "KATO NETISTÄ" oli ohje ja kas kummaa sieltähän se löytyi :o
Joo meth sanotaan että KVG.. ;D
-
Joo meth sanotaan että KVG.. ;D
Thumb
-
Thumb
;D
-
Kuinkas monelta teiltä on oikeasti remmi katkennut ajossa?
Minulta katkesi remmi Rellusta tuolla Kuurin niemimaalla, Liettuan ja Kaliningradin rajalla...ja kun viimein pääsimme sieltä kotiin, odotti postin seassa kutsulappu korjaamolle, että kohta on aika vaihtaa autosi nokkaremmi...
Kari
-
Kuinkas monelta teiltä on oikeasti remmi katkennut ajossa?
Minulta katkesi remmi Rellusta tuolla Kuurin niemimaalla, Liettuan ja Kaliningradin rajalla...ja kun viimein pääsimme sieltä kotiin, odotti postin seassa kutsulappu korjaamolle, että kohta on aika vaihtaa autosi nokkaremmi...
Kari
Mulla katkes aikoinaan sierrasta 2,0 bensa koneesta, uusi paikkalleen ja matka jatku, en edes aukassut kantta. No sitten transportterissa (2,4d) kesti remmi mutta meni nokka-akseli kolmeen osaan(muutama päivä katsastus huudatuksen jälkeen), en kyllä aukassut tuotakaan konetta vaan osti varaosa-auton josta kone paikalleen.
-
Minulla on ainoan kerran katkennut VW Golf I GTI kulkimesta. Startatessa poikki.1 vena poikki ja varsi edellä männästä läpi. Korjasin konetta pois nostamatta. Veivi alakautta ja loput yläkautta.
-
Minulta meni kerran Gofista,1,3, täydessä vauhdissa hihna poikki,vaihdoin kaikki venttiilit,muuten hyvä,mutta eipä noussut öljynpaineet,avasin sitten koneen,kiertokankien alakappaletta oli vaikea saada irti,oli muuttanut muotoaan,romu-ukollehan se auto meni! Toinen tapaus,velipojan Jetasta,1,6d ,katkesi hihna ajossa,koko kone meni vaihtoon,että kyllä hihnan vaihtoon kannattaa suhtautua vakavasti !!!
-
että kyllä hihnan vaihtoon kannattaa suhtautua vakavasti !!!
Ei meidän huushollin kauppakasseista tarvitse paljon jännittää. Jos hihna katkeaa, soitto metallin kerääjälle. Tulee romutustodistus ja satanen tilille. Totta kai se on ikävä, jos rikko tapahtuu kauempana ja auto täynnä immeisiä ja tavaroita. ;)
P.S. En ole koskaan henkilöautoon hihnaa vaihtanut, eikä koskaan ole katkennut. ...Kop, kop.
-
Iveco merkkiliikkeessä kun aikanani työskentelin ja varmaan kerran kuukaudessa tuli Daily mistä oli jakoremmistä hampaat sileenä tai hihna katki :o yleensä sai laittaa venttiilit, paininkupit ja ohjurit uutta ja joskus jopa koko kansi korjauskelvoton, et kyllä niitä hihnoja kannatta vaihdella Thumb mielummin jo vaikka vähän ennen vaihtoaikaa.
-
Kuinkas monelta teiltä on oikeasti remmi katkennut ajossa?
Minulta katkesi remmi Rellusta tuolla Kuurin niemimaalla, Liettuan ja Kaliningradin rajalla...ja kun viimein pääsimme sieltä kotiin, odotti postin seassa kutsulappu korjaamolle, että kohta on aika vaihtaa autosi nokkaremmi...
Kari
Terve!
Vanhasta taunuksesta katkes remmi joskus 80 luvulla, uus remmi oli jo takakontissa. Sev verran nokia venttiilien päällä, että vääntyivät.
Ja 90 luvun lopulla 626 Mazasta ketju poikki, oli kone rempassa tullu nuukuus väärässä paikassa ja öljypumpusta katkes pari hammasta, pääsivät jakoketjun väliin ja ketju poikki,
ja venttilikopasta läpi konehuoneeseen. Ketähän noistakin vois syyttää :-[
Kumpaankin hain romikselta " uuden" koneen.
-
Kerran on remmi katkennut Hesan ja Turun välillä Solifer 5500, kone 2,5 TD. Meni yläkerta koneesta uusiksi ja viikko parasta loma-aikaa. Tein rempan Turussa siskon okt:n pihassa. Remmillä oli tullu ikä vastaan, ajokilometrejä ei ollut kuin 50000.
-
Aikoinaan Pajerosta meni kone,normaalisti ajoin,risteykseen hiljensin,ja kone sammui,vaihde oli vielä päällä,joten nostin kytkintä,kuului vaan surinaa,kone sökönä,hihnasta oli pettänyt hampaat,että silleen!!
-
Eipä ole onneksi ohjaustehostinta, on vain urakkamiehen tappi tai rulla ratissa. 10 vuotta mennyt aina yhdellä jakopään remmillä.
Eli tässä vaiheessa kaksi vaihdettu. :laugh:
-
Juuri vaihdatin Fiat 1.9 td vm -96 jakohihnan tykötarpeineen. Hinta oli 450 €. Vesipumppua tässä mallissa kuulemma ei samalla voi vaihtaa, sijaitsee muualla.
-
Miten ohjaustehostin vaikuttaa nokkaremmin kestävyyteen? Sillähän on oma käyttöhinha. Henkilöautossani on nokkahihnan käyttöikä 10v tai 200 000.
-
Miten ohjaustehostin vaikuttaa nokkaremmin kestävyyteen? Sillähän on oma käyttöhinha. Henkilöautossani on nokkahihnan käyttöikä 10v tai 200 000.
sun tapauksessa ei mitenkään.. aika hyvin lupaavat remmin kestävän.. Mikä auto?
-
Empä taida jatkossakaan ostaa remmillistä autoa! ;D
Ketju rulettaa ja joskus harvoin rallattaa, mutta kestää!!! 8)
Kop kop Thumb
-
Kahden viikon päästä maanantaina, menee molemmat autot hihnan vaihtoon. Pesosessa tuli kilometrit (72 kk tai 160 tkm) ja hymerissä (48 kk tai 120 tkm) vuodet vastaan.
-
Mulla kans omassa autossa 48kk tai 120tkm. Jakopää laitettiin muutama viikko sit, tällä kilsakehityksellä joutuu vaihdattaan jo 2, 5 vuoden päästä, ei pääse 48kk täyttymään.
-
Englannissa (http://www.fiatforum.com/ducato/242401-2-3-jtd-timing-belt-replacement-schedule.html) näyttää olevan samanlaiset murheet vaikka vähän leudommat kelit heillä.
Niin liekkö moottorin valmistamisen kannalta edullinen vaihtoehto tuo hihna ,jakaa voimaa jakopäässä ja eri laitteille .
Myös moottorin esilämmitys ja notkeat öljyt ovat tärkeitä kitkan vähentäjiä meidän olosuhteissa
Tuo ohjaustehostimen pumppu ja vesipumppu voisi kyllä olla moniurahihnalla käypäsiä mieluummin .
Entäs ilmastointi , kait se on moniuralla käypänen