Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: jorma - 1.04.2013 kello on 17:22
-
Haarukassa Volvo D5 2,4 -08 autolla ajettu 93000km mutta tehdasuusi kone.
ja
Audi A6 2lt Tdi farkku -08 ajettu 113000km.
Sama hintaluokka ja samoilla varusteilla. :-\
Kumpi?
-
mä ottaisin Volvon
jos ei olis suabbii ;D :)
-
Kumpi?
Se, joka on nelivetoinen.... ;D
-
Kummallakin merkillä lienee omat ongelmansa,mutta kyllä Volvon laittaisin.Vaan kyllä se on sinun ite päätettävä ;) ;) Thumb
-
Audi
-
Volvolla lähtisin, jos tuolla moottorilla on tehdastakuu.
Pitää tietää taustat. Jos liikkeestä ostaa, niin virhevastuu on joiltakin osin se puoli vuotta.
Minua kiinnostaa se miten ajokkeja on edelliset omistajat käyttäneet. Pitääkö mittarit varmasti paikkansa ja onko huollot hoidettu muutenkin, kuin paperilla.
Sellainenkin kumma asia minulla vaikuttaisi, kuin että onko vedetty raskasta vaunua. Aina soi hälytyskellot, jos on koukku valmiina.
Kilometrit ovat aika arveluttavan vähäiset, kun ottaa huomioon, että nämä autot on tarkoitettu kilometrejä nielemään.
Ihan ekaksi omistajahistoria Trafilta, jos ei ole naapurin auto. Sitten vähän kyselyä perään entisille omistajille. Kolaroinnit on yksi tärkeä pointti myös. Sellaiset kyllä ammattilaiset huomaa, mutta en minä. Entiset omistajat kyllä kertonevat.
Jäitä hattuun aina autokaupoissa.
-
Niin, Audi taitanee olla myös "vain" etuveto 138hp/320Nm, max vetomassa 1.600kg..
Volvossa enempi "kapasiteettia" vaikkei olekaan farkku :-X
-
Audissa lienee hihnanvaihto edessä, 120 t vaihtoväli.
Hyvä kone, kokemusta on 140 t, mutta koneen tarkalla mallilla on merkitystä (kolmikirjaiminen koodi, mun BKD on ongelmaton).
Mihin siitä on 2 hv kadonnut, mulla on vakioltaan 140 hv, joissain myöhemmissä versioissa 143 hv. Tehoversio on ainakin VW puolella 170 hv.
-
Niin, Audi taitanee olla myös "vain" etuveto 138hp/320Nm, max vetomassa 1.600kg..
Volvossa enempi "kapasiteettia" vaikkei olekaan farkku :-X
No, jos vaunu painaa 1600 kg. Millainen mielestänne awd - veturin arvot mielestänne tulisi olla? Arvot=Hp/Nm
-
Audissa lienee hihnanvaihto edessä, 120 t vaihtoväli.
Hyvä kone, kokemusta on 140 t, mutta koneen tarkalla mallilla on merkitystä (kolmikirjaiminen koodi, mun BKD on ongelmaton).
Mihin siitä on 2 hv kadonnut, mulla on vakioltaan 140 hv, joissain myöhemmissä versioissa 143 hv. Tehoversio on ainakin VW puolella 170 hv.
Täältä luntasin :D
http://www.automerkit.fi/nc/autotieto/autoesittely/mallitiedot/suorituskyky/haku/2008/audi/a6/avant-business-20-tdi-103-kw1945100.html
-
No, jos vaunu painaa 1600 kg. Millainen mielestänne awd - veturin arvot mielestänne tulisi olla? Arvot=Hp/Nm
No, jos mielipidettä kysytään, niin yli 400 Iisakinmetriä ja yli 160 muulia 8)
-
Ei oli mitenkään vaikea valinta - jos molemmat vajaavetoisia, ota vähemmän ajettu ja tehokkaampi Thumb
-
Ei oli mitenkään vaikea valinta - jos molemmat vajaavetoisia, ota vähemmän ajettu ja tehokkaampi Thumb
Molemmat ovat vajaavetoisia , farmareita, ja manuaalivaihteisia. Volvon tehokkaampi kone houkuttelee, kuin myöskin se että tehdasuusi kone lienee parempi kuin yli sata ajettu audin kone. Volvossa ilmastoinnin kompressori leikannut kiinni aiheuttaen täystuhon.Volvoissa ilmennyt muitakin remmien katkeamisia edellämainituin seurauksin, joten vähän tuo laatu ihmetyttää. Tarkemmat takuuehdot selviävät maanantaina.
Toisaalta kovasti noita ongelmia on ollut VW ja Audi puolella, toki ovat aina suhteellisia nuo mielipiteet, ainakin netistä haettuna.(ei Org) :D
Vaununvedossa Audi jää jokatapauksessa heikommaksi, vrt. teho ja vetopainot, muuten menee ihan mallikkaasti ja pienellä po-ainekulutuksella.
Kovin on vielä puntit tasan, ehkä lievästi Volvon puolella. :-\
-
Eix noita vaihtoautoja ole pilvin pimein, miksi noista kahdesta ruveta pitkää tikkua vetämään ?
Jos ton Solifer S5+ -03 vetoon, massaltaa apauttirallaa 1300 kg, löytyy vetureita vaik' millä mitalla . . .
Notta jos tuo nokkaremmi ja sen vaihto noteerataan niin korkealle että se estää Audin ottamisen varteenotettavaksi vaihtoehdoksi . . . No on vitsit vähissä . . .
Ei noita kommenttejani tarvi ruveta sen kummemmin kommentoimaan , toimpa vaan esiin yhden näkemyksen asiaan . . .
-
Tunnen aikalauman tuollaisilla volvoillakin kulkijoita , ei tuo hihnan katkeaminen ole yleistä, eikä aiheuta välttämättä muuta vahinkoa kuin hihnan ja rullan vaihdon.
Tuon katkeamisenhan aiheuttaa esim kiristäjänrullan kiinnileikannut laakeri. Se taas johtuu ettei niitä ole vaihdettu, kun vaihto maksaa. :D Vaikkei tuo rulla maksa paljon mitään,eikä koko kiristin. Työkin on helppo/halpa.
Joku epäili aiemmin että "liian kireä laturin hihna" aiheuttaa tuon.
Kehoitan tutustumaan aiheeseen ennen lausuntoja ::)
Tuota laturin kireyttä ei säädetä, vaan apulaitehihnan jousivoimainen kiristäjä pitää moniurahihnan oikeassa kireydessä.
Yleensä autossa kuin autossa.
http://www.fixusnet.fi/~1Shfx0000001/?Y999=PIF&Y104=117052&Y216=31798&Y219=7599&Y223=
http://www.fixusnet.fi/~1Shfx0000001/?Y999=PIF&Y104=97349&Y216=31798&Y219=7599&Y223=
-
ja aika hyvä on volvossa
se kolari kestävyyskin
vai muistanko väärin
jotta kallistun senkin takia
täysin volvoon Thumb
-
Notta jos tuo nokkaremmi ja sen vaihto noteerataan niin korkealle että se estää Audin ottamisen varteenotettavaksi vaihtoehdoksi . . . No on vitsit vähissä
Ei noita kommenttejani tarvi ruveta sen kummemmin kommentoimaan , toimpa vaan esiin yhden näkemyksen asiaan . . .
;D
Kyllä kommentoin.
Ei se hihnanvaihto ole kauppoja estävä tekijä, mutta se on vaan. Kuten iso huolto muutenkin tuossa kohtaa, jos on samanlainen ohjelma kuin VW-puolella.
--------------
Molemmissa koneissa on hyvä lastutuspotentiaali, kuten foorumilla tiedetään. Audista saa helposti sen 180 hv/400 nm, mutta vaatii vahvistetun kytkimen.
-
Ei riemulla rajaa kun Volvolla ajaa :-)
-
Tunnen aikalauman tuollaisilla volvoillakin kulkijoita , ei tuo hihnan katkeaminen ole yleistä, eikä aiheuta välttämättä muuta vahinkoa kuin hihnan ja rullan vaihdon.
Eli tämä ei ole yleinen vika ?
http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/autojen-tyyppiviat/volvon-d5-moottorissa-ongelmia
Mutta jos kysyjän pulmaan vastaisin niin itse kelpuuttaisin molemmat noista merkeistä, bensamoottorilla tosin. :)
-
Tämä ko. Volvo oli ollut merkkiliikkeessä huollossa edellisviikolla toivomuksella että tarkistetaan hihna ja uusitaan mitä tarvitaan.( Hihna uusittu) Vaikea varmaan ennustaa, tietää, koska kompura leikkaa kiinni. Toki tässä tapauksessa tehdas veloituksetta vaihdatti uuden koneen.
Joku tuossa vähätteli näitä nokkaremmi juttuja, toki ovatkin joillekkin vähäpätöisiä asioita, kuitenkin pahimmillaan aiheuttavat tuollaisen 6000 e:n vahingon aina jonkun maksettavaksi.
-
Volvon suuntaan kallistuisin. Mielestäni VAG-konsernin päämerkit ovat ylihinnoiteltuja. Ja tietenkin etuna vielä se, ettei vanhemmalla iällä tarvitse muistaa kumpi on vasen ja kumpi oikea kun voi tarkistaa ratista Thumb
-
Näkyyhän sulla olevan jo luottoa volvoa kohtaan. :)
-
Voihan sen Audinkin laittaa jos haluaa. Mutta sen jälkeen tekee mieli jotain kestävämpää. Minä oon joutunut palaamaan aina Volvoon. Tuo tuulilasin juttuhan ei ollut faktaa.
-
bensamoottorilla tosin. :)
Mopot ja ruohonleikkurit käy bensalla ja autot tiisselillä ;D
-
Kaikenlaista sattuu näilläkin merkeillä,velipojan Q7:ssa oli 140tkm:n kohdalla neljäs kone nokalla. Onneksi oli työsuhdeauto,huollot tehty merkkiliikkeessä ajallaan.
-
Mulla on ollut yhtäaikaa Volkkari Volvonkanssa toistakymmentävuott a , mikäli Volvo olisi yhtäkallis ylläpitää niin kulkisin jalan, vaunua perässä vetäen. On vaihdettu vaihdelaatikkoa , kampuran dumpperipyörää , takajousia , akseliston osia . Volkkariin kun haluaa tuon automaattiwebaston ajastintoimiseksi, täytyy ostaa johtosarjat, lisävesipumput , laitattaa ohjelmistot jne.
Volvoon tökkää töpselin kiinni ja sulla on se ajastinkellolla oleva polttonestetoiminen lämmitin. Thumb
Jakohihnanvaihto on halpa, ei tartte purkaa puolta-autoa. Vaan zup se on siellä
Hehkujenvaihtoon menee Volvossa vartti ,ei edes kädet likaannu. Volkkarissa 5 tuntia ja puoliautoa puretaan taas . :(
Osta minkä haluat Thumb
ps Sinähän olet huomannut että se hihnankatkeaminen on tyyppivika kuten savolaiset luulee
Montako on mennyt sulta ?
-
Niissä jönglöörirengas autoissa on paljon niitä kaasun hirttämisvikoja tuolla liikenteessä. Ne kuljettajat eivät kaikki voi olla putkivuoto päivystäjiä. Ota Volvo. Jos et niin ota Hotaa....
-
Mulla on ollut yhtäaikaa Volkkari Volvonkanssa toistakymmentävuott a , mikäli Volvo olisi yhtäkallis ylläpitää niin kulkisin jalan, vaunua perässä vetäen. On vaihdettu vaihdelaatikkoa , kampuran dumpperipyörää , takajousia , akseliston osia . Volkkariin kun haluaa tuon automaattiwebaston ajastintoimiseksi, täytyy ostaa johtosarjat, lisävesipumput , laitattaa ohjelmistot jne.
Volvoon tökkää töpselin kiinni ja sulla on se ajastinkellolla oleva polttonestetoiminen lämmitin. Thumb
Jakohihnanvaihto on halpa, ei tartte purkaa puolta-autoa. Vaan zup se on siellä
Hehkujenvaihtoon menee Volvossa vartti ,ei edes kädet likaannu. Volkkarissa 5 tuntia ja puoliautoa puretaan taas . :(
Osta minkä haluat Thumb
ps Sinähän olet huomannut että se hihnankatkeaminen on tyyppivika kuten savolaiset luulee
Montako on mennyt sulta ?
Tuli kyllä täyttä asiaa. :D Katselin varaston naulassa volvon vaihdettuja hihnoja, olivat kaikki täyden kehän muotoisia ja tukevan tuntuisia ;D
Vieressä VW konsernin hihnoja runsaasti, ajettuihin km. nähden. Muistan kyllä joskus käyneeni pajalla kun VW oli jakopään vaihdossa ja puoli auton nokkaa oli lattialle purettuna.
Eniten kirjoittelujen ja käytännön eroja olen huomannut Ardic merkkisestä po-lämmittimestä. Mulla eivät ole koskaan renanneet, vaan lämmittäneet tarvittaessa ja tehokkaasti.
Toki tässä uudemmassa kopassa taitaa olla vielä parempi.
Oli muuten ajastimella varustettu tuossa Audissakin.
Katsotaan kuinka äijän käy. Ilmeisesti näistä kahdesta tällä kertaa valitaan, onhan noita tullut jo katseltua. 8)
-
Volvo ilman muuta :)
-
Volvon valitsisin. Sen verran käytetty yksilö kyseessä, että sähköviat olisivat jo ilmenneet mikäli niitä ko kappaleessa on. Jos VW-konsernin autoa ostaisin, niin Skoda Superb olis ostoslistalla kärjessä.
-
Kyllä se Volvo ilman muuta täytynee olla. Thumb
Joopa Joo..... ;D :)
-
Tämä ko. Volvo oli ollut merkkiliikkeessä huollossa edellisviikolla toivomuksella että tarkistetaan hihna ja uusitaan mitä tarvitaan.( Hihna uusittu) Vaikea varmaan ennustaa, tietää, koska kompura leikkaa kiinni. Toki tässä tapauksessa tehdas veloituksetta vaihdatti uuden koneen.
Joku tuossa vähätteli näitä nokkaremmi juttuja, toki ovatkin joillekkin vähäpätöisiä asioita, kuitenkin pahimmillaan aiheuttavat tuollaisen 6000 e:n vahingon aina jonkun maksettavaksi.
Kannattaa huomata, ettei noissa volvon jakopäissä ole noiden maanantaikappaleide nkaan osalta ollut ongelmaa, vaan apulaitepuoli on särkynyt ja se taas aiheuttanut suuremman rempan. Apulaitepuolta voi kuunnella ja huoltaa helposti ja halvalla - ihan peruskäyttäjän toimesta ilman autoteknistä koulutusta. Se että pumppu leikkaa kiinni ei kyllä ole välttämättä korvalla kuultavissa, mutta lienee oikeasti todella harvinainen ongelma.
Mulla on nyt D5:llä ajettu reilun 360tkm ja vielä ei oo mikään päässyt jakopäätä särkemään - on kylläkin tämä parempi 163hv versio. Autoa kannattaa tosiaankin kuunnella etenkin kylmäkäynnistyksen yhteydessä - oma volvo kyllä ilmoitti mulle hyvissä ajoin siitä, milloin apulaitepuolelle kannatti vaihdattaa kiristäjää ja apupyöriä. Ne äänet ei välttämättä kuulu siellä huollossa kun kone on ajettu lämpimäksi ;)
-
Molemmista autoista kokemusta enkä pidä huonona kumpaakaan. d5 Volvolla 140tkm ja Audilla 170tkm
d5 Moottori voittaa kyllä ominaisuuksiltaan audin 2,0tdi:n.
Molemmissa valitettavasti hiukkassuodatin ja ainakin audissa se onnistuu tyhjentää sekä poistaa ohjelmallisesti mikäli alkaa oireilemaan.
Molempiin jakopäänhihnan vaihto suurinpiirtein saman hintainen, ammattimies tekee 3-4tunnissa. (2,0tdiq audiin maksoi 400€ osineen monimerkkikorjaamos sa)
Auton ulkonäköseikat on tietty makuasioita mutta tämä ratkaisisi valinnan näiden kahden välillä ja valitsisin Audin.
-
Tämä hiukkassuodatin loukku onkin vielä täysin pelottelun asteella, ei ole tullut omakohtaisia kokemuksia vaikka tuossa s60 sellainen onkin. Rouva sillä ajelee pikku matkoja eikä pahemmin ryntäile.Ensimmäine n sata vasta täyttymässä, saattaa piankin tulla omakohtaista rahanmenoa.
Sen verran toki kokemusta, että polttoaineen kulutusta se jonkinverran lisää, joten kaksijakoinen on sen tarpeellisuus saasteiden vähentäjänä. ;)
-
Tämä hiukkassuodatin loukku onkin vielä täysin pelottelun asteella, ei ole tullut omakohtaisia kokemuksia vaikka tuossa s60 sellainen onkin. Rouva sillä ajelee pikku matkoja eikä pahemmin ryntäile.Ensimmäine n sata vasta täyttymässä, saattaa piankin tulla omakohtaista rahanmenoa.
Sen verran toki kokemusta, että polttoaineen kulutusta se jonkinverran lisää, joten kaksijakoinen on sen tarpeellisuus saasteiden vähentäjänä. ;)
Siksi juuri pidän henkilökohtaisesti parempana tuota vanhempaa 163hp D5 versiota - kuluttaa vähempi ja ei mee loukku tukkoon ;)
Molempiin jakopäänhihnan vaihto suurinpiirtein saman hintainen, ammattimies tekee 3-4tunnissa. (2,0tdiq audiin maksoi 400€ osineen monimerkkikorjaamos sa)
Ainakin oman D5 koneen jakopäärempassa laskutettiin vain 2 työtuntia jakopään osalta.
-
Näkyvät jossain lintsaavan ja laskuttavan hupia.
Ei koko hihnan vaihtoon mene kuin alle 2 tuntia reilusti :P
-
Näkyvät jossain lintsaavan ja laskuttavan hupia.
Ei koko hihnan vaihtoon mene kuin alle 2 tuntia reilusti :P
2h öljyt,tulpat,ilmansuodatin,jakohihna,jne... Vanhin poika teki :D
-
2h öljyt,tulpat,ilmansuodatin,jakohihna,jne... Vanhin poika teki :D
Pannaampa tilaus sisälle. Thumb Niin jos tuo kauppa tulee, vähän pahalta näyttää. ;)
-
2h öljyt,tulpat,ilmansuodatin,jakohihna,jne... Vanhin poika teki :D
Tässä on jo huijauksen makua, jos D5 koneesen vaihdetaan tulpat ihan perushuollossa :o
-
Joo,niin ne kylälläkin oli miehet jutelleet kun ensimmäisen dieseltraktorin näkivät,että "kyllä on hirmu peli kun tulpanjohotki on rautaa".
-
Tämä valinta on helppo... jätettäköön muiden arvattavaksi.
Nimim. kolmen hyvin palvelleen Volvon jälkeen neljäs tallissa :D
-
Tämä valinta on helppo... jätettäköön muiden arvattavaksi.
Nimim. kolmen hyvin palvelleen Volvon jälkeen neljäs tallissa :D
Kyllä nyt näyttää siltä, että täällä alkaa olla sama tilanne. :D Kaiken kukkuraksi jos jälkikasvu tulee yhtäaikaa koeajolle, niin pihassa on 5 volvoa.
Enempää ei sovikkaan. :D
Kiitoksia kaikille vastaajille hyvistä kommenteista. :)
-
Molemmat hyviä vaihtoehtoja. VAG konsernin 2.0tdi ei ole kyllä mistään luotettavammasta päästä,lähes joka versiossa on jotain lapsusta: öljypumppuvikoja toisissa ja toisista menee suuttimia ja yhdestä ahtimia. Joskin erittäin taloudellinen moottori toimiessaan. Jos A6 tulee olla niin sitten se 3.0 Tdi,tällöin tulee myös neliveto mukana ja voimaa on sitten siihen vetoonkin. Mutta se ainakin on selvää että Audi hakkaa Volvon ajettavuudessa mennen tullen.
-
Tässä on jo huijauksen makua, jos D5 koneesen vaihdetaan tulpat ihan perushuollossa :o
Mulla bensa kone ;)
-
Minä kyllä valitsisin audin... Volvohan on karavaanareiden das auto ja audi vaikka der vagen vai miten se nyt meni. Audin 2-litrainen tdi on hieman tylsä mutta autoa siinä muuten on mukavasti. Prismasta kun tulee niin onaa volvoaan taas ei löydä muulla kun kaukosäätimellä ovia avattaessa ja kahtomalla mikä auto alkaa vilkkuja räpsytteleen :D
-
Niin, kyllä omaltakohdaltani jäi tuo der vagen ehkä seuraavaan auton vaihtoon, mikäli sellainen enää sattuu tulemaan. Sattui vain omasta mielesta sopiva V.kohdalle.
Jonkin aikaa uusikoppaisella Volvolla ajelleena tuntuu ettei se hassumpi ole ajolleen tuokaan. Jousitusta pehmennetty edellisiin verrattuna, mutta toisaalta terävät kuopat kolauttaa peräpäätä entiseen malliin.
Laskennallinen dies. kulutus pyörii 7-7,5 lt. paikkeilla. Keskikulutusmittari näyttää 7,7 lt. Kulutus hiukka enempi kuin edellinen vanhempi d5:n.
Toki parikymmentä heppaa enempi, vaikkei niille suurmmin tarvetta olekkaan.
Autoa vaihtaessa käy aina niin, ettei tahdo parkkipaikalta löytyä kun näyttää jotenkin vieraalta. ;D
-
varmasti hyvä valinta tuokin vaikkakin karavaanaricorolla onkin. Ajaa varmasti tarkoituksensa oikein hyvin. Täytyy myöntää että on se volovo minunkin mielessäni ajoittain käynyt ja biliaankin on tullut eksyttyä...
Oman voortin vaihdon olen siirtänyt kesän yli ja vaihdokkaan merkkikin täysin auki. Neliveto on ainakin vielä tulevan auton vaatimuslistalla.
-
Kyllähän se on VOLVO ;) :D
-
Jonkin aikaa uusikoppaisella Volvolla ajelleena tuntuu ettei se hassumpi ole ajolleen tuokaan. Jousitusta pehmennetty edellisiin verrattuna, mutta toisaalta terävät kuopat kolauttaa peräpäätä entiseen malliin.
Puuttuuko sieltä automaattinen tasonsäätö takapäästä? Mulla loppui omassa takapään outo käytös kun sain sinne sen mitä mulle myytiin eli nivot. Etupää alkaa kyllä olla 365t ajettuna jo liian löysän tuntuinen.