Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: jik_39810 - 24.02.2013 kello on 17:42
-
Moikka!
Missähän hintaluokassa vaunun tiivistämiset yleensä liikkuu? Kyseessä Pieni Polar 420 vm.78, vaunu on vielä kuiva ja kova mutta tiedän että jos sen ulos päästää niin varmasti jostain kosteutta tulee. Viime kesän päätteeksi parissa kohtaa oli hiukan kohonneita kosteusarvoja jotka ovat nyt talven aikana lämmityksen ansiosta alkaneet asettumaan.
Yhdestä paikkaa kyselin niin arvio oli että tonnin molemmin puolin, riippuen työmäärästä.
Onko mitään muita keinoja suojautua kosteudelta? Ei mitään saumojen yli liimattavia muovilistoja tms? :)
Kun vaunun arvokaan ei ole enää tonnia enempää niin tonnin laittaminen tiivistämiseen tuntuu hiukka hintavalta.
Polaristi
-
Ensinnäkin,tuleeko kosteus ulkoa,vai sisälle tiivistyneestä ilman kosteuudesta!!
-
Vaikea sanoa hintoja. Haluatko että koko vaunu käydään läpi, vai onko jotain tiettyjä paikkoja mitkä haluat tiiviiksi.
-
Perho-ukolle: Kosteutta tuli rakenteisiin etuosan yläkulmaan ja oikeanpuoleisella sivulla kylkilistan kohdalta noin 30 cm matkalta. Aistinvaraisesti sisällä sitä ei huomaa ollenkaan mutta Trotecin pintakosteusmittari lla katsottuna selvästi kohonneet arvot verraten kuivaan kohtaan. Arvot on pikkuhiljaa laskenu lämmityksen ja muutaman kuumailmapuhallusse ssion myötä.
Weiccolle: Mun veikkaus on että koko vaunu kannattaisi käydä läpi, on varmaan ympäriinsä uhkana että alkaa koska tahansa päästämään kosteutta läpi.
-
Taitaa olla melekonen savotta ??? ja hintoihin varmaan tulee, mikäli hyvän haluaa.
-
Taitaa tuon ikäisissä vaunuuissa olla villaeristeet,ne kun kastuu,ei auta muuta kuin repiä seinä auki!
-
Siitä otetaan katto+ kylkilistat irti, laitetaan uudet tiivistemassat ja uudet ruuvit + peitenauha ruuvien päälle (jos kuuluu)
Kysäise vaikka http://www.prcaravan.fi/ tai joku muu liike. Ennen sesonkia voi saada hyvän hinnan Thumb
-
Taitaa tuon ikäisissä vaunuuissa olla villaeristeet,ne kun kastuu,ei auta muuta kuin repiä seinä auki!
Juu, ei löydy villaa otsikon kaltaisesta vaunusta muualta kuin omistajan vaatetuksesta. :o
Kyllä on jo ihan nykyaikainen korirakenne.
-
Siitä otetaan katto+ kylkilistat irti, laitetaan uudet tiivistemassat ja uudet ruuvit + peitenauha ruuvien päälle (jos kuuluu)
Kysäise vaikka http://www.prcaravan.fi/ tai joku muu liike. Ennen sesonkia voi saada hyvän hinnan Thumb
juuri noin. Tuon lisäksi on ehkä syytä vaihtaa kattoluukut ja -venttiilit. Myös etu ja takavalojen sekä vetokahvojen tiivistys pitänee uusia.
Tuollaisen homman olen omaan vaunuun tehnyt. Vanhojen tiivisteaineiden huolellinen puhdistaminen pinnoista on hommassa a ja o.
Ja jos sitten kokoonpanossa unohtuu yksikin ruuvi asentamatta reikäänsä, niin vuoden päästä löytyy taas märkää. ;)
-
Onhan tuossa nykyaikainen korirakenne, toki kosteutta varmaan odotettavissa enempi mitä päälle päin olettaisi.
Ellei itsellä ole mahdollisuutta edellämainittujen tiivistämisten tekemiseen niin kyllä se on täysin kannattamatonta muilla teetättää
Lisäksi noilla kosteusrempoilla on paha taipumus laajeta työn edistyessä, ainakin mulle on käynyt aina niin.
Toisaalta tuo 420 -78 on ihan kiva vaunu, joskus olen sellaisen ostanut ekana uutena vaununa. :-\
-
Eihän tommosessa oo varmaankaan mitään järkee teettää, ellei tosiaan halua säilöö vanhusta pitkään. Jos harrastuksen vuoksi haluu hyvän vaunun pelastaa niin toi ois kyllä semmonen projektin paikka ti. mielessä..
jos sull on katollinen paikka ja vähännää käen taitoja ni ei muutaku tekeen... kaupallisesti tehtynä varmaan tulee niin kalliiksi ett rupee hirvittään..
-
Siitä otetaan katto+ kylkilistat irti, laitetaan uudet tiivistemassat ja uudet ruuvit + peitenauha ruuvien päälle (jos kuuluu)
Ja listat ei välttämättä lähde ehjänä irti.....
-
Tänks kaikille vastauksista. Kyllä se varmaan sitten niin on että "tee se itse" hommaksi menee. :) Ja hyvähän se on oppia tekemään noita kun kädentaitoja kyllä muuten piisaa. Vaunu on muuten niin hyvä ja orkkis, kaikki tekniikka pelaa yms että tekisi mieli koittaa säilyttää kunnossa. Suurin haaste taitaa olla ajan käyttö, koska aikaa tuohon varmaan täytyy varata aikas reippaasti, varsinkin kun ei ole vielä sitä kokemuksen syvää rintaääntä avittamassa. Ehkä teen homman askel askeleelta ja lista kerrallaan, aloittaen nyt noista kohista jotka valskaa.
Ja täytynnee tosiaan varautua hankkimaan uutta käytettyä polar-osaa (listoja yms.) jos rikkoutuu, olisi kiva saada tehtyä alkuperäisosilla. Mikäli vaan löytyy..
-
Ei ne listat rikki mene. Jos tuntuu että tiukassa ÄLÄ väännä , vaan anna vähän lämpöä ja väännä sitten vasta. Vanhan massan työnnät puuslastalla irti ja sitä puukkoa käytät VAIN sen lastan teroittamiseen. Kun mekaanisesti on lähtenyt vanha massa pois , putsaat pohjan. Puristelet uudet butyylimassat siihen ja lista kiinni. Jokaisen UUDEN ruuvin kostutat massassa ja ruuvailet kiinni. Ylipursuavat massat työnnät terävällä puulastalla pois. Saumanauha päälle ja reissuun Thumb
-
Kysy hintaa esim: www.osmonvaunupalve lu.com tai www.kuopionvaunuhuo lto.com :D
-
Miten ne uudet ruuvit pitää kostuttaa massassa? Täysin uutta minulle..
-
Miten ne uudet ruuvit pitää kostuttaa massassa? Täysin uutta minulle..
Jotta saat ruuvin kannan ja kierteet tiiviiksi, ettei vesi siirry rakenteisiin niitten kautta.
-
Jotta saat ruuvin kannan ja kierteet tiiviiksi, ettei vesi siirry rakenteisiin niitten kautta.
Siis en vieläkään ymmärtänyt, että mihin kohti sitä jokapaikkaan tarttuvaa butyyli massaa pitää kostuttaa.. Ruuvin kantaan vai ruuvin kierteen päähän vai koko kierteen matkalle vai ruuvi kokonaan?
-
Itse olen pyörittänyt kierteet massassa. Näin kierreosa ja kannan alempi taso tiivistyy ruuvattavaan rakenteeseen.
-
Eikös tuon saa päättelemälläkin selville ;D
-
Näitä ohjeita seuraten ja kysyjän kommenteista päätellen ei voi välttyä siltä että onko ajatus mukana vai kannataako sittenkin palkata avustaja jos ei osaa näiden ohjeiden mukaan toimia.
Vastaan nyt minäkin jos vaikka tokenis ajatus toisen mutkan kautta..
siis siihen reikään johonka ruuvi kierretään niin kannattaa laittaa sitä butyylimassa ja vaikka vielä itse kierteeseen joka ruuvataan siihen listaan kiinni jonka alla on reilusti massaa..selvikö :o
Tietenkin jos ruuvi on jotain metrejä pitkä niin kannataa ehdottomasti laittaa koko kierteen mitallinen massaa..mutta veikkaa että on kork 1.5 cm pitkä..saatan olla väärässäkin..
EDIT: Pannaan nyt yhden korjaajan kolumni, ettei asiasta tule kovin simppeliä ohjeeksi.
http://home.swipnet.se/karavaanari/huolto/seina/seina.htm
-
Voi hitsi pitikö minun nyt ruveta kostuttamaan joka ruuvit omasta Soliferistani, kun kurkkasin listan alle kesänä, oli ruuvin kostuttaja ollut lomilla sillä hetkellä.. :-\
-
Ei kai näitä ollut tarkoittetu jokaisen tehtäväksi, itse en ainkaan viitis alkaa laittamaan. Eiköhän ollut tarkoitettu ketjun aloittajalle joka ruuvaa ne ruuvit muutenkin irti.
Etkä listan alta näe onko ruuveja kasteltu massaan ennenkui nirroitat ne ruuvit
Teetkö kaiken vaunuusi mistä foorumilla puhutaan........... .. Thumb
-
Ei kai näitä ollut tarkoittetu jokaisen tehtäväksi, itse en ainkaan viitis alkaa laittamaan. Eiköhän ollut tarkoitettu ketjun aloittajalle joka ruuvaa ne ruuvit muutenkin irti.
Etkä listan alta näe onko ruuveja kasteltu massaan ennenkui nirroitat ne ruuvit
Teetkö kaiken vaunuusi mistä foorumilla puhutaan........... .. Thumb
No en ku tekisin paljion turhaa työtä, kuten minun mielestä tämä ruuvien kastelu.. ;D Thumb
Edit. jouduin käyttämään ruuveja auki.. En huomannut sitäkään, että olisi kasteltu mitenkään..
-
No en ku tekisin paljion turhaa työtä, kuten minun mielestä tämä ruuvien kastelu.. ;D Thumb
Edit. jouduin käyttämään ruuveja auki.. En huomannut sitäkään, että olisi kasteltu mitenkään..
Ja taas moni joka aukaisee ruuvit ja kohtaa ruuvireikien kohdalla mustaa puuta kiroilee, ettei ruuveja ole tiivistetty asennuksen yhteydessä.
Kukin tavallaan, mutta jos itselle tekee, niin mieluummin kunnolla ja hiukan ylimääräistä kun liian vähän.
-
On se jännä juttu, kun joku haluaa ihan selviä konkreettisia neuvoja, niin täällä alkaa pilkun viilaajat tapansa mukaan vääntämään korostaen omaa erin omaisuuttaan. Sopii vain ihmetellä, tai eipä oikeastaan. >:(
-
Jos oltaisi vaunutehtailla ruuvit aikanaan pyöräytetty butyylissä, niin ei olisi ollenkaan niin paljon kosteusvaurioita kuin nyt on. Siellä ne on mädät Solikat, Kafit, matkaajat ym. Pohjanmaan vaunupurkamoissa.
Siitä ruuvin kaulasta se vesi usein imeytyy.
On syytä muistaa että kun kiinnitetään käytettyjä komponentteja toisiinsa, niiden puhtautta ei saa mitenkään samaan tasoon kuin on komponenttien puhtaus uutta vaunua tehdessä. Siksi ruuvireikien tiivistys on syytä tehdä parhaalla mahdollisella tavalla.
-
On se jännä juttu, kun joku haluaa ihan selviä konkreettisia neuvoja, niin täällä alkaa pilkun viilaajat tapansa mukaan vääntämään korostaen omaa erin omaisuuttaan. Sopii vain ihmetellä, tai eipä oikeastaan. >:(
Juuri näin Thumb Neuvot oli annettu , otettu vastaan ja ymmärrettykin ja pilkun viilaus tapansa mukaan alkoi ;D
Edit: Enkä mitenkään hämmästynyt kun näin viilaajan sekä kommentoijan nimet.
-
On se jännä juttu, kun joku haluaa ihan selviä konkreettisia neuvoja, niin täällä alkaa pilkun viilaajat tapansa mukaan vääntämään korostaen omaa erin omaisuuttaan. Sopii vain ihmetellä, tai eipä oikeastaan. >:(
Miten niin.
Keskustelua käydään kahdesta tavasta tehdä sama työ. Kannattaako pieni ylimääräinen vaiva vaiko onko se turhaa.
Tehtaat tuskin tiivistää jokaisen ruuvin erikseen ja sen kannalta katsoen asia on turha. Harrastaja joka tekee itselleen ei montaakaan minuuttia käytä lisäaikaa jos tuon tekee ja itse en keksi syytä olla kastelematta jos kerran on irti.
Mutta kuten totesin, kukin tavallaan.
-
Ostaa uuden vaunun jossa tehty ehkä tiiveys testi :) ;D
-
Sori vaan ku oon pilkun viilaja. 99% toden näköisyydellä ykskään vaunu valmistaja ei oo ruuvejansa uitanut massassa, joten mätiä on sitten kaikki.. Uskoisin että on edellä on faktaa eikä fiktiota. Eiköhän se kaipaamanne butyyli massa nouse ihan itse kierrettäpitkin ylös,kun se läpimenee listasta ja sen jälkeen tiivistenauhasta.. Itse käytännössä olen havainnut tälläisen ikävän sivu vaikutuksen.. ^-^
-
On se jännä juttu, kun joku haluaa ihan selviä konkreettisia neuvoja, niin täällä alkaa pilkun viilaajat tapansa mukaan vääntämään korostaen omaa erin omaisuuttaan. Sopii vain ihmetellä, tai eipä oikeastaan. >:(
;D ;D ;D ;D
-
Mutta estääkö väittämäsi sen ETTEI jälleenrakentaja , korjaaja , ehostaja ,fiksaaja VOI näin tehdä? Rouskun
Paavo tuon on mulle neuvonut, täytynee sanoa hälle että oli ihan höpö juttu kun huomenna tulee käymään ;D
-
Uutta vaan kehiin tai sitten ns.vähänkäytetty :D
-
Mutta estääkö väittämäsi sen ETTEI jälleenrakentaja , korjaaja , ehostaja ,fiksaaja VOI näin tehdä? Rouskun
Paavo tuon on mulle neuvonut, täytynee sanoa hälle että oli ihan höpö juttu kun huomenna tulee käymään ;D
Voi kyllä näin toimia, mutta mulle ihan sama mitä joku Rouskun Paavo tekee ja miten neuvoo. Eihän se mies kuullu koko keskuteluun, sehän on kokonaan ulkopuolinen tässä asiassa vai? Oon huomannut, vanhemmat asentajat välillä yrittää ällyyttä ja joskus onnistunutkin. Ehkä nyt on onnistuttu. Sitä yritän itse nykyisille kollegoille tehdä kohtuudessa määrin hyvän maun mukaan.. :P 8) Pidän tätä ihan turhana vaiheena sori vaan.. ;)
-
Voi kyllä näin toimia, mutta mulle ihan sama mitä joku Rouskun Paavo tekee ja miten neuvoo. Eihän se mies kuullu koko keskuteluun, sehän on kokonaan ulkopuolinen tässä asiassa vai? Oon huomannut, vanhemmat asentajat välillä yrittää ällyyttä ja joskus onnistunutkin. Ehkä nyt on onnistuttu. Sitä yritän itse nykyisille kollegoille tehdä kohtuudessa määrin hyvän maun mukaan.. :P 8) Pidän tätä ihan turhana vaiheena sori vaan.. ;)
Ymmärsitkö nyt ollenkaan, mikä sen uitetun ruuvin juju on? Et kai tosissasi väitä, että se kuiva alkuperäinen ruuvi on parempi. :-\
-
Kysyjälle sanoisin, että laita jossakin vaunukorjaamossa ne listahommat. He kertoo, että vanhoilla tai uusilla listoilla. Kattoluukkujen ja elektrolux venttiilien tiivistykset osaat itsekkin korjata. Soita vaikka piruuttasi noihin virmoihin, joiden linkit annoin, niin tiedät mitä lysti maksaa. Jos vaunusi on muuten hyvässä kunnossa, se kannattaa korjata. Vanhassa vara parempi. Thumb
-
Jos vaunussa on vanerinen sisäseinälevy, niin kosteuskartoitusta seinään ja lattiaan voi tehdä siten että irroittelee sisäkalusteiden kiinnitysruuveja sieltä ja täältä. Jos ruuvi on alkuperäinen ruuvi, ja se on irroitettaessa kirkas kierteestään, seinä on kuiva, ja ollut aina kuiva. Jos ruuvi on kierteestään kuivassa ruosteessa, seinä on ollut joskus märkä, mutta nyt kuiva. Jos ruuvi on ruosteinen ja märkä, seinä on märkä.
Ei tietenkään toimi niissä vaunuissa joissa on käytetty rst ruuveja.
-
Kattolistojen irroittamisessa vanhemmista vaunuista on mielestäni haastavin vaihe , kun muovisen peitelistan alla olevia vahvasti ruosteessa olevia ruuvia alkaa irroittaa. Kanta harjataan teräs/messinki sähköporakäyttöisel lä harjalla, sitten HYVIN ISTUVA roovimeisseli hahloon ja kevyesti vasaralla naputellen mensselin päähän samalla kun tekee irroittavia kiertoliikkeitä. Ruuvin kanta on toisinaan syöpynyt niin ettei ruuvaamalla aukee. Silloin halkaisijaltaan pienellä katkaisu rälläkän laikalla listan suuntaisesti kanta pois. Takaisin laittaessa rälläköity pikku railo massalla täyteen ja uusi ruuvin reikä seevaten viereen. Vanhoihin reikiin hiukka isommat ruuvit ja massa reikään kuten KV täällä edellä jo esittikin seikkaperäisesti. Listaa ja uutta butyylia laittaessa kannattaa vetää katolle maalarin teippi listan viereen jolloin massa saumasta tulee siisti.
-
Jos vaunussa on vanerinen sisäseinälevy, niin kosteuskartoitusta seinään ja lattiaan voi tehdä siten että irroittelee sisäkalusteiden kiinnitysruuveja sieltä ja täältä. Jos ruuvi on alkuperäinen ruuvi, ja se on irroitettaessa kirkas kierteestään, seinä on kuiva, ja ollut aina kuiva. Jos ruuvi on kierteestään kuivassa ruosteessa, seinä on ollut joskus märkä, mutta nyt kuiva. Jos ruuvi on ruosteinen ja märkä, seinä on märkä.
Ei tietenkään toimi niissä vaunuissa joissa on käytetty rst ruuveja.
Uskoisin että vuoden -78 vaunusta ei loydy yhtään "kirkasta" ruuvvia, jos vaunu on edes käynyt ulkona. :)
-
Hauska ketju!!! :D :D :D
-
Hauska ketju!!! :D :D :D
Kyllä minäkin olen tämän ketjun viihdearvoa ihastellut. :-X :laugh:
-
Hauska ketju!!! :D :D :D
En tiedä onko ketjun aloittaja kiinnostunut enempi asiallisista vastauksista, vaiko tuosta viihdearvoa tuottavista kommenteista.
Toivottavasti molemmista. Thumb
-
M3 on yksi vaihti-ehto.Auton helmapeltiin tarkoitettua suojakalvoa saumojen kohtiin ja seuraavat kymmenen vuotta menee varmasti.
-
Minä ainakin kastoin ruuvit ja pop-niitit massassa kun kasasin tuon matkaajauton, on ainut tapa saada vedenpitäväksi. Jatin myös koristenauhan pois niin ei jää kosteus muhimaan. Massana käytin listojen alla Sika-Lasomer massaa, hakkaa kyllä mennentullen Wurthin.
-
... 99% toden näköisyydellä ykskään vaunu valmistaja ei oo ruuvejansa uitanut massassa, joten mätiä on sitten kaikki.. ...
99% mätiä ne onkin, paitsi ne jotka on jälkeenpäin korjattu.
-
99% mätiä ne onkin, paitsi ne jotka on jälkeenpäin korjattu.
Oho, onpa tiukka väite!! :o
-
Minä ainakin kastoin ruuvit ja pop-niitit massassa kun kasasin tuon matkaajauton, on ainut tapa saada vedenpitäväksi. Jatin myös koristenauhan pois niin ei jää kosteus muhimaan. Massana käytin listojen alla Sika-Lasomer massaa, hakkaa kyllä mennentullen Wurthin.
En ole koskaan ymmärtänyt tätä butyylin käyttöä. Sinnehän se kuivuu ja alkaa päästää vettä rakenteisiin..
-
Oho, onpa tiukka väite!! :o
Nooh, kyllähän tämäkin väite lisää ketjun viihdearvoa. ::)
-
Nooh, kyllähän tämäkin väite lisää ketjun viihdearvoa. ::)
Eli 99% vuoden 1978 aikana valmistetuista vaunuista on täysin korjaamattomia ja terveitä. Ainoastaan 1% korjattu? Tätä en olisi uskonut..
-
99% mätiä ne onkin, paitsi ne jotka on jälkeenpäin korjattu.
Eli 99% vuoden 1978 aikana valmistetuista vaunuista on täysin korjaamattomia ja terveitä. Ainoastaan 1% korjattu? Tätä en olisi uskonut..
:-\ :-\ :-\
-
Viestiketjun aloittaja taisi mainita jotta vaunu
on kuiva ja kova, mutta jos ulos vie niin taitaa
vuotaa, oli epäily.?
Jos vain kävis kaikki saumat auki, puhdistus ja
uusien massojen kanssa paikalleen.?
Sitten vasta ulos.
-
Ymmärsitkö nyt ollenkaan, mikä sen uitetun ruuvin juju on? Et kai tosissasi väitä, että se kuiva alkuperäinen ruuvi on parempi. :-\
Väitän, ettei oo mitään merkitystä, onko kasteltu vai ei sitä ruuvia, vaikka vaihdettaisiin uutteen. Ylimääräistä työtä ja sotkua.. Tämä on mun mielipide ja mun puolesta jokainen saa tehä miten paljon haluaa ylimääräistä työtä.. Sillä on merkitys, jos ruuvi jää löysälle.. Mitä itseopiskeluna olen tutustunut vaunun rakenteeseen ja tässä tuloksessa olen ja pysyn.. ;)
-
Väitän, ettei oo mitään merkitystä, onko kasteltu vai ei sitä ruuvia, vaikka vaihdettaisiin uutteen. Ylimääräistä työtä ja sotkua.. Tämä on mun mielipide ja mun puolesta jokainen saa tehä miten paljon haluaa ylimääräistä työtä.. Sillä on merkitys, jos ruuvi jää löysälle.. Mitä itseopiskeluna olen tutustunut vaunun rakenteeseen ja tässä tuloksessa olen ja pysyn.. ;)
ihan hyvä että tuon hymyn merkitsit, eli hiukan huumorilla mennään, ei siis otsa kurtussa. !!! :)
Vaan kiinostaa, Miten kauan itseopiskelua on tullut harrastettua? Itsellä opiskelua kantapään kautta. Vaunu ollut reilu 30 v, mutta kun on ollu melkein koko ajan kaksi matkailukulkinetta jotka olen pitänyt kunnossa niin kokemusta on kertynyt enemmän kuin yhden ylläpidosta. Matkaajasta tykkään, se tullut hyvinkin tutuksi. Pelkästään ympäri kävely kertoo mulle jotakin. Matkaajan asuntoauton hankkisin, muttta puoliso ei halua. Elämä on. ;)
-
On noita muutama lista iltapuhteena tullut vaihdettua käytettyä irti ja. Itsellä ei oo 30v kokemusta korjailusta.. 8) Itse en kuulu alan 8h ammattilaisiin ja siihen on vielä kuitenkin kyllä pitkä matka, mitä näin yleisesti ottaen. Monenlaista jälkeä tulee, ku on seppää.. :) Mutta ei näitä mun mielipiteitä kannata kenenkään henk.koht ottaa, asiasta tästä väännetään. Näkemyksiä voi olla monia ja tämä on vain minun näkemys asiasta.. ;D Mun kohdalta asia rupiaa olemaan Loppuun kaluttu.. Edelleenkin kukin taaplaa tyylillään ja parhaaksi näkemällään tavalla. ;D
-
On noita muutama lista iltapuhteena tullut vaihdettua käytettyä irti ja. Itsellä ei oo 30v kokemusta korjailusta.. 8) Itse en kuulu alan 8h ammattilaisiin ja siihen on vielä kuitenkin kyllä pitkä matka, mitä näin yleisesti ottaen. Monenlaista jälkeä tulee, ku on seppää.. :) Mutta ei näitä mun mielipiteitä kannata kenenkään henk.koht ottaa, asiasta tästä väännetään. Näkemyksiä voi olla monia ja tämä on vain minun näkemys asiasta.. ;D Mun kohdalta asia rupiaa olemaan Loppuun kaluttu.. Edelleenkin kukin taaplaa tyylillään ja parhaaksi näkemällään tavalla. ;D
niinhän se on, mielipiteitä tässä vaan.
Justiinkin tämän viikon olen hammasongelmien vuoksi lääkäriasemalta toiselle juossut. On ollut kolme vaivaa, ja on etsitty niiden alkusyytä. Tänään illansuussa se löytyi. Se alkusyy olikin neljäs syy. Pääsin helpolla, ei tarvinnutkaan suurta leikkausta. Leikkauspöydällä jo olin. Huh. Pääsenkin lähteen ensi viikolla Tuuriin! :)
-
Vaunua voi verrata talon kosteisiin tiloihin sillä erotuksella että se joutuu vieläkin rankemmille sään vaihteluille.Ja itsellä kun kävi sertifioitu timpuri näihin kosteisiin tiloihin sanoi että kaikki ruuvin reiät mitä tehdään kaakeleitten läpi niin ennen ruuvin laittoa se tilkitään täyteen silikonia ettei vedelle anneta mitään mahdollisuutta päästä rakenteisiin.
Joten kyllä tuo silikonin tai muun vastaavan käyttö on todella perusteltua noissa lista hommissakin. Thumb
-
Ompa teillä ketju :laugh:
Äkkiseltään tulee mieleen mistä listoista mahtaa olla kyse kun kahta koulukuntaa :-X Olisikoha eri merkkien välillä vielä rakenteellisia eroja..
Monessa (ainakin kotimaisessa) 80-luvun merkissä katon ja seinän liitoksen peittävässä alumiinisessa kulmalistassa ei ole ollut tippaakaan butyyliä (paitsi ruuvin reijästä tursunnut) - se butyyli kuuluu katto/seinäalupellin ja alumiinilistan alle tulevan kumisen L-tiivistenauhan alle (kumipalot kurkistavat alulistan molemmilta puolilta) 8), ja sen alta kurkistaa butyylimassa Thumb
Eli jos rakenne on edelleen sama vuosikymmenien (massanvaihtokeikkoj en jälkeenkin = kumilista tallella), saattaa huomata ruuvin kierteiden kastelun olevan hieman turhaa, varsinkin jos kumitiivisteestä ei mene läpi "vanhasta reijästä" - tuo kumikalvo kerää kaikki massat pois kierteestä, joten on sama kastella vain kanta, tai niinkuin itse teen, että alulistan reikään massapallo ja ruuvi siitä läpi - nopeampi ja puhtaampi tapa :D..
Mutta sitten on ne muut listat/ruuvit, jotka eivät lävistä kumista tiivistenauhaa, eli butyylimassa tulee suoraan alulistan alle - niissä laitan kierteisiin massaa.. samoin läpivientikpl:eet, kattoluukut jne.. Thumb
Tuolla kumisella tiivistenauhalla tuossa yllä en tarkoita alulistan päälle tulevaa ruuveja peittävää "koristenauhaa" 8) .. kertauksena :-X
EDIT: pari kuvaa.. -89 Kafi ja -07 Rimor 8)
-
Ompa teillä ketju :laugh:
Äkkiseltään tulee mieleen mistä listoista mahtaa olla kyse kun kahta koulukuntaa :-X Olisikoha eri merkkien välillä vielä rakenteellisia eroja..
Monessa (ainakin kotimaisessa) 80-luvun merkissä katon ja seinän liitoksen peittävässä alumiinisessa kulmalistassa ei ole ollut tippaakaan butyyliä (paitsi ruuvin reijästä tursunnut) - se butyyli kuuluu katto/seinäalupellin ja alumiinilistan alle tulevan kumisen L-tiivistenauhan alle (kumipalot kurkistavat alulistan molemmilta puolilta) 8), ja sen alta kurkistaa butyylimassa Thumb
Eli jos rakenne on edelleen sama vuosikymmenien (massanvaihtokeikkoj en jälkeenkin = kumilista tallella), saattaa huomata ruuvin kierteiden kastelun olevan hieman turhaa, varsinkin jos kumitiivisteestä ei mene läpi "vanhasta reijästä" - tuo kumikalvo kerää kaikki massat pois kierteestä, joten on sama kastella vain kanta, tai niinkuin itse teen, että alulistan reikään massapallo ja ruuvi siitä läpi - nopeampi ja puhtaampi tapa :D..
Mutta sitten on ne muut listat/ruuvit, jotka eivät lävistä kumista tiivistenauhaa, eli butyylimassa tulee suoraan alulistan alle - niissä laitan kierteisiin massaa.. samoin läpivientikpl:eet, kattoluukut jne.. Thumb
Tuolla kumisella tiivistenauhalla tuossa yllä en tarkoita alulistan päälle tulevaa ruuveja peittävää "koristenauhaa" 8) .. kertauksena :-X
EDIT: pari kuvaa.. -89 Kafi ja -07 Rimor 8)
Jos tökkää silikonipuristimen terävän nokan kumilistan läpi ja pusertaa reiän täyteen niin silloinhan homma on bueno ,,eikös vain. ::)
-
niinhän se on, mielipiteitä tässä vaan.
Justiinkin tämän viikon olen hammasongelmien vuoksi lääkäriasemalta toiselle juossut. On ollut kolme vaivaa, ja on etsitty niiden alkusyytä. Tänään illansuussa se löytyi. Se alkusyy olikin neljäs syy. Pääsin helpolla, ei tarvinnutkaan suurta leikkausta. Leikkauspöydällä jo olin. Huh. Pääsenkin lähteen ensi viikolla Tuuriin! :)
Ompa hyvä kun ei tarvinnut suurta leikkausta kuin myöskin se että lähdet TUURIIN. :D