Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Alde => Aiheen aloitti: puuki - 23.01.2013 kello on 13:28

Otsikko: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: puuki - 23.01.2013 kello on 13:28
Aiheen mukainen laite ei lämmitä sähköllä tarpeeksi. Laite pystyy lämmittämään auton (7m dethleffs integritu) -10asteen pakkasella vain +14 asteiseksi 3kw.n teholla. Patteripiirissä kiertää lähtöpäässä (pannu) +42-49,3 asteinen vesi ja paluukierto on +39,2-44,6 astetta (arvot mitattu lämpökameralla) Lämmitysaika jolla saavutetaan +13-14 asteinen sisälämpötila on 12 tunnin luokkaa. Patteripiiri ei luovuta lämpöä koko matkalla kuin 2-4 astetta. Tehoja sähkölämmitin ottaa 3,1 kw ensimmäisen tunnin mutta säätää tehon kulutukseksi 2,4Kw. Pumppauksen asetuksissa on päällä jatkuva vesikierto, Lämpökameralla olen varmistanut että lämpöä ei johdu lämmön vaihtimen kautta moottorille ja sen että suuria vuotokohteita ei ole autossa.
Luulisi että minulle on myyty kesämallin deppari mutta kyseessä siis talvivarusteltu malli.
Nestekaasulla auton sisälämpötilan saa nostettua +19 asteen tuntumaan.
Olisiko tietäjillä tietoa??
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 23.01.2013 kello on 14:03
Onko mittauksesi oikea, että todella kolme kw on päällä. Onko ilman kierto esteetön pattereiden läpi.  :)
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: mjo33400 - 23.01.2013 kello on 14:06
Aika matala lähtöveden lämpötila.
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: tsahkali - 23.01.2013 kello on 14:39
Aika matala lähtöveden lämpötila.

Eikä kovin korkeaksi nouse sisälämpö kaasullakaan. Mitens veden lämmöt on kaasulla?
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: mjo33400 - 23.01.2013 kello on 15:15
Mikä ohjauspaneeli on käytössä? Onko sinulla nämä linkin ohjeet: http://www.atstuonti.fi/File/K%C3%A4ytt%C3%B6ohjeet/Alde/Alde%203010.pdf
Epäilen, että ohjauspaneelin asetukset on väärin, jos ohjauspaneeli on nestekidenäytöllä. Ohjauspaneelin resetoimalla saat tehdasasetukset käyttöön.
Haiskahtaa nesteen kierto-ongelmalta.
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: puuki - 23.01.2013 kello on 15:18
Kulutus on todellakin 3,1kw ensimmäisen tunnin mutta sen jälkeen vain 2,4. Laite ilmeisesti "kuvittelee" että lämpöä ei tarvitse enään tuottaa. Jos olen oikein ymmärtänyt niin ohjainpanelin näytön lämpötilanäyttämä on todellakin se mitattu lämpötila mitä alde käyttää ohjaukseensa. Service manuaalin mukaan itse pannussakin on 3 kpl ptc vastusta 1. Käyttöveden lämmitykselle 2. Ylilämmön toteamiseen (100ast) ja kolmas jollekkin lämmittimien toiminnalle. Voisiko olla lämpöohjatun pumpunkierto toimintaa varten? Olisiko sillä jokin muukin tarkoitus. Sitten laitteessa on jotain älyä myöskin virranhallinnan kanssa kun tilaamalla esim 3 kW kuormaa 10A.n sähkönsyötöstä niin lämmitin rajoittaa maksimitehon 2100w.n (täytyy olla jokin näppäimistö asetus). Ilmakujien puutteet vaivaa tätä mallia ja saattaa ilmakierron esteenä olla osittain joskus mattoa joskus laukkua mutta olen lukukausi sitten ollut Rukalla 26 asteen pakkasessa pelkästään 3kw.n sähkölämmityksen turvin ja silloin piti ottaa käyttöön yö aikainen lämpötilanpudotus..
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: puuki - 23.01.2013 kello on 15:20
Ohjauspaneelina kosketusnäytöllinen värkki, tehdasasetukset olen jo kokeillu.
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: mjo33400 - 23.01.2013 kello on 15:34
Lue ton aiemman linkin suomenkielinen osuus niin saat vastauksia kysymyksiisi. Thumb
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: Rölli - 23.01.2013 kello on 16:19

Haiskahtaa nesteen kierto-ongelmalta.
jos kierto ongelma, niin miksi lähtevä vesi on noin kylmää? Kun kumminki kiertoa on kerran tupa ees osittain lämpenee..
Voiko kyseinen pannu olla veden lämmitys tilassa ja lämpötila pyynti reilu nelkyt astetta?
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: mjo33400 - 23.01.2013 kello on 16:53
jos kierto ongelma, niin miksi lähtevä vesi on noin kylmää? Kun kumminki kiertoa on kerran tupa ees osittain lämpenee..
Voiko kyseinen pannu olla veden lämmitys tilassa ja lämpötila pyynti reilu nelkyt astetta?

Juurikin sen takia pyysin lukemaan käyttöohjeen tarkasti. Kierto oli vain oletus kun vika voi olla myös siinä. Pannun lähtevä klykoliveden lämpötila on 80 astetta ja se teksi löytyy sivulta 19.
Voi olla, että ohjauspaneelissa on väärät asetukset ja kannattaa resetoida painamalla store nappia 10 sekuntia niin tulee tehdasasetukset voimaan.
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: vesako - 23.01.2013 kello on 17:13
Olisko mahdollista jotta joku on kääntänyt
pannussa olevaa termostaattia pienemmälle.?

Tuo meno/paaluuveden lämpötilaero on mielestäni sopiva
joten vesi kiertää hyvin.

Tämä vain arvaus.
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: mjo33400 - 23.01.2013 kello on 17:20
Olisko mahdollista jotta joku on kääntänyt
pannussa olevaa termostaattia pienemmälle.?

Tuo meno/paaluuveden lämpötilaero on mielestäni sopiva
joten vesi kiertää hyvin.

Tämä vain arvaus.

Pannussa ei ole säädettävää termostaattia.
Lähtö ja tuloveden lämpötilassa on sitä vähemmän ero mitä huonompi on kierto koska siirtymä lämpö tulee pannusta ja hämää mittausta. Mittaus pitäisi suorittaa yli metrin päästä pannusta.
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: tsahkali - 23.01.2013 kello on 17:30
Aika matala lähtöveden lämpötila.

Tämä edelleen kummeksuttaa....
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: MattiS - 23.01.2013 kello on 18:23
Ihan normaali detsku. Itselläni lämpiää noin 35 astetta ulkolämpötilasta. Kaikki on kunnossa alden osalta.
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: ihaa - 23.01.2013 kello on 18:38
Ihan normaali detsku. Itselläni lämpiää noin 35 astetta ulkolämpötilasta. Kaikki on kunnossa alden osalta.

Niin sulla on kunnossa, sulla lämpiää  auton sisätilat +25 asteeseen jos olisi sama -10 ulkolämpötila kuin aloittajalla se ei nosta kuin +14 asteeseen,  sullahan se tekee 85 W per aste mutta aloittajalla menee 125 W per aste, ei tuo 125 W kuulosta kovin normaalilta.
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: Rölli - 23.01.2013 kello on 19:01
veden kierto vikaa vaikea uskoa koska auto on lämmennyt -10 :ssä +14 asteeseen ja meno ja tulo puolella on selvä lämpötila ero. mielestäni lämpökamera kuvassa näkyisi selvästi kuumasta pannusta johtuen molempiin suuntii leviävä lämpö ja huonolla kierrollahan pännu kävisi 80 asteisena eikä pannun lähtöputkesta voisi mitata alle viien kympin lämpötiloja... olen yhä vieläkin sitä mieltä ett joku rajoittaa pannun lämpenemistä oikeaan lämpöön..
olihan sulla oikea lämpökamera eikä semmonenn infrapuna mittari? jos oli oikee kamera nakkaa kuva tänne..
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: jus66si - 23.01.2013 kello on 19:15
En ole mikään ammattilainen näissä, mutta jos nyt oikein olen ymmärtänyt, tuo laite lämmittää pannussaan veden ja avaa elektronisesti venttileitä ja käynnistää kiertopumpun sen mukaan kun vesi on lämmennyt oikeaan lähtölämpötilaan.
Eli lämmön luovuttaminen syntyy kierron alettua.
Jos ohjelman parametrit eivät ole väärin, pitäisi putkissa mennä ensi alkuun ainakin +75 asteinen neste joka jähtyy kierron edetessä ja taas saavuttuaan pannulle lämpiää uudelleen. Prosessori ohjaa pannua alentamaan lämpöä kun sisätilan lämpötilailmaisin lähettää tiedon ohjainprosessorille asetetun parametrin saavuttamisesta huonetilassa.

Eli jos lämpöä ei tule, on vika joko virheelisissä parametreissä tai mittaavissa ilmaisimissa.



Mekaaninen vika voi myös tehdä ongelmaa, mutta jos neste kiertää tuskin on ilmataskuja tai pumpussa häiriötä. Lämpökamerahan sen voi kertoa.
Jos resetoinit ei tepsi etsisin vikaa ilmaisimista kuten MJO tuossa jo vastusarvokuvan kanssa vihjasikin.


Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: MattiS - 23.01.2013 kello on 19:56
Niin sulla on kunnossa, sulla lämpiää  auton sisätilat +25 asteeseen jos olisi sama -10 ulkolämpötila kuin aloittajalla se ei nosta kuin +14 asteeseen,  sullahan se tekee 85 W per aste mutta aloittajalla menee 125 W per aste, ei tuo 125 W kuulosta kovin normaalilta.

Joo kyllä tässäkin on jo kaikki pelissä, kaasut ja sähköt enempää ei lähde millään.
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: Jushi69 - 23.01.2013 kello on 20:22
Alden nestekidemittariin ei pidä luottaa sokeasti kun sitä pystyy rukkaamaan puoleen jos toiseen. Eli valikossa on kohta mistä joko lisätään tai vähennetään lukemaa oikeaan. Itse luotan tavalliseen lämpömittariin ja olen sen mukaan säätänyt alden lukeman.
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: mjo33400 - 23.01.2013 kello on 20:57
En ole mikään ammattilainen näissä, mutta jos nyt oikein olen ymmärtänyt, tuo laite lämmittää pannussaan veden ja avaa elektronisesti venttileitä ja käynnistää kiertopumpun sen mukaan kun vesi on lämmennyt oikeaan lähtölämpötilaan.
Eli lämmön luovuttaminen syntyy kierron alettua.
Jos ohjelman parametrit eivät ole väärin, pitäisi putkissa mennä ensi alkuun ainakin +75 asteinen neste joka jähtyy kierron edetessä ja taas saavuttuaan pannulle lämpiää uudelleen. Prosessori ohjaa pannua alentamaan lämpöä kun sisätilan lämpötilailmaisin lähettää tiedon ohjainprosessorille asetetun parametrin saavuttamisesta huonetilassa.

Eli jos lämpöä ei tule, on vika joko virheelisissä parametreissä tai mittaavissa ilmaisimissa.



Mekaaninen vika voi myös tehdä ongelmaa, mutta jos neste kiertää tuskin on ilmataskuja tai pumpussa häiriötä. Lämpökamerahan sen voi kertoa.
Jos resetoinit ei tepsi etsisin vikaa ilmaisimista kuten MJO tuossa jo vastusarvokuvan kanssa vihjasikin.

Veden kierrossa ei ole mitään venttiileitä, vaan kun pannu lämmittää se kiertää vapaasti putkistossa kiertovesipumpun ohjaamana.
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: puuki - 23.01.2013 kello on 21:59
liitteinä lämpökameran kuvaa.
Kierrossa ensimmäinen alden jälkeinen (noin 1,5 metriä aldesta )portaikon lämpöputket
2. penkin patteri
3. paisari
4. paluuputki joka on puolen metrin päässä aldesta.

Kuvissa siis tilanne missä ulkolämpötila oli -7,2 astetta, lämmityspyyntö 25 astetta, laite ollut päällä 4 tuntia (lähtölämpötila sisällä oli +10 astetta (lämpö tuotettu ajamalla), tehon otto aloitusvaiheessa 3,1Kw/h ja teho mittaustilanteen eli 19:00-20:00 oli 2,6KW (Kw arvoissa mukana myöskin akun lataus (olivat kyllä täynnä mittausta aloitellessa), muutama lamppu, antennivahvistin)
aamulla (04:10) vesipiiri oli reilut 40 asteista ja sisällä oli 13 astetta lämmintä ulkolämpötila oli laskenut -10,5 asteeseen.
Sellainen havainto että on vaikka ohjainyksiköstä valitsee pumpun käynnitystavaksi lämpöohjattu, niin pumppu lähtee pyörimään vaikka neste on aivan kylmää..
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: mike - 24.01.2013 kello on 08:29
Mites jos sen alden lämpömittaria säätäis parikymmentä astetta näyttään kylmempää? Eiks se ohjaa sitä lämmitystä? Kokeilla ainakin voi?
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: Rölli - 24.01.2013 kello on 09:56
Kuvista voi kyllä tulkita ett kierto on kunnossa.. ja myöskin sen ettei pannu lämpene sen enempää.. eli joko teho ei riitä tai joku rajottaa tehon käyttöä..
mittasitjo ottotehon virta mittarilla vai sellaisella kulutus mittarilla? ihmetyttää ton sähkön kulutuksen pudotus vaikka pannun lämpötila pyörii tuoll 45 asteen paikkeilla..
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: jus66si - 24.01.2013 kello on 21:32
Veden kierrossa ei ole mitään venttiileitä, vaan kun pannu lämmittää se kiertää vapaasti putkistossa kiertovesipumpun ohjaamana.

Tämä selvä. Eli anturit mittaa lämmön kehittymistä ja säätelee sitten sen mukaan pannun tehoja. Ajattelin että olsi samantyyppinen nestekierto kuin esim kiinteistöpuolella on tullut joskus nähtyä. No tulihan tämäkin sitten opittua. Kiitos  :)

Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: 99 - 24.01.2013 kello on 22:11
lämmityspyyntö 25 astetta,

Oletko kokeillut kääntää termarin "kaakkoon"? Ts. termostaatti niin kovalle lämmölle kuin saa? Miten sitten lämpenee?
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: Jushi69 - 24.01.2013 kello on 23:06
Mitenkäs vanha tuo auto on??
Tuntuu että pumppu ei kierrätä tarpeeksi.Kokeilepp as pyörittää pelkällä 12 voltin pumpulla muuttuuko mikään.??
Kyllä -10 asteen pakkasella pitäis kevyesti vaunu/auto lämmitä 3 kW +20 pintaan.
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: remppa - 25.01.2013 kello on 00:43
Mittaa ne anturit mjo:n kuvan mukaan ja avaa ja kiristä piirikortissa oleva kuusiokolokannalla oleva ruuvi (kuulemma voi aiheuttaa ihmeellisiä ongelmia löysä ruuvi)
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: puuki - 25.01.2013 kello on 05:07
Autossa on vain 12 V.n kiertovesipumppu, mittasin sähkönkulutuksen auton omalla tariffimittarilla, kaiketi piirissä ei ole säädettävää termostaattia vain halutun sisälämpötilan asetus, auto on 8kk vanha joten takuun alainen mutta paikallinen valtuutettu alde huoltaja on tutkinut laitetta ja todennut että laite pelaa. Kerran aikaisemmin lämmöntuotto kyllä riitti  jolloin Rukalla oli pakkasta -26, mutta mielestäni laitteeseen tuli vika kun en saa nostettua lämpöä sähköllä. Kaasulla ja sähköllä lämmöt saa -10 asteen lämpötilassa noin -20 asteen lähelle ( tämäkään ei liene normaalia). Tästä siis johtuu selvittelyyn vimma ja tutkimustulokset nähtyään asentaja suostunee (puhelimessa käydyn keskustelun pohjalta) tilaaman uuden piirikortin ja anturisarjan.
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: Fenix - 25.01.2013 kello on 05:28
No hyvä, jos asia viimein etenee huollossa. Aika kurja tilanne, jos reissussa joutuu palelemaan.
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: arska100 - 25.01.2013 kello on 12:35
Vähän tuo kuulostaa oudolle kun ei lämpö nouse tuon enempää. Itsellä noin samanikäinen vaunu ja mulla lähtee vasta kaasu mukaan tuolla -24 asteen pakkasessa kun lämmittää 3kw:lla. Pitää tänään kun vaunulle menen niin mitata paljonko mulla on pannusta ulos tulevan nesteen lämpö. Jotenkin on sellainen tunne että ei lämmitä nestettä riittävästi...
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: mjo33400 - 25.01.2013 kello on 15:04
Mittaa ne anturit mjo:n kuvan mukaan ja avaa ja kiristä piirikortissa oleva kuusiokolokannalla oleva ruuvi (kuulemma voi aiheuttaa ihmeellisiä ongelmia löysä ruuvi)

Tarkoitatko regulaattorin jäähdytyslevy ruuvia?
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: Vesseli - 25.01.2013 kello on 23:53
Autossa on vain 12 V.n kiertovesipumppu, mittasin sähkönkulutuksen auton omalla tariffimittarilla, kaiketi piirissä ei ole säädettävää termostaattia vain halutun sisälämpötilan asetus, auto on 8kk vanha joten takuun alainen mutta paikallinen valtuutettu alde huoltaja on tutkinut laitetta ja todennut että laite pelaa. Kerran aikaisemmin lämmöntuotto kyllä riitti  jolloin Rukalla oli pakkasta -26, mutta mielestäni laitteeseen tuli vika kun en saa nostettua lämpöä sähköllä. Kaasulla ja sähköllä lämmöt saa -10 asteen lämpötilassa noin -20 asteen lähelle ( tämäkään ei liene normaalia). Tästä siis johtuu selvittelyyn vimma ja tutkimustulokset nähtyään asentaja suostunee (puhelimessa käydyn keskustelun pohjalta) tilaaman uuden piirikortin ja anturisarjan.
Minulla oli saman tyyppinen ongelma -07-mallisessa. Lämpötila ei noussut yli +20 asteen, vaikka pyyntö oli 28. Vika oli piirikortissa, joka vaihdettiin, ja sen jälkeen toimi niin kuin piti.
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: remppa - 26.01.2013 kello on 22:22
Tarkoitatko regulaattorin jäähdytyslevy ruuvia?
Kyllä tarkoitan, on luettu huoltoohjeesta tämäkin vika mahdollisuus:)
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: mjo33400 - 27.01.2013 kello on 10:26
Kyllä tarkoitan, on luettu huoltoohjeesta tämäkin vika mahdollisuus:)

Täytyypä simuloida tilanne pöydällä. Thumb
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: tahko - 27.01.2013 kello on 14:58
Tarkoitatko regulaattorin jäähdytyslevy ruuvia?

Siis puhutaanko tässä kortin maadoitusruuvista?
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: mjo33400 - 27.01.2013 kello on 19:54
Siis puhutaanko tässä kortin maadoitusruuvista?

Tietääkseni kortissa ei ole erillistä maadoitusruuvia vaan vain jäähdytyslevyn kiinnitysruuvi eli kortti ei tarvitse maadoitusta erikseen pannun runkoon. Johtosarjaa en ole nähnyt, että onko maadoitettu johtosarjan kautta.
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: tahko - 27.01.2013 kello on 21:01
Tietääkseni kortissa ei ole erillistä maadoitusruuvia vaan vain jäähdytyslevyn kiinnitysruuvi eli kortti ei tarvitse maadoitusta erikseen pannun runkoon. Johtosarjaa en ole nähnyt, että onko maadoitettu johtosarjan kautta.

Siinä sähkövastusten releiden alla kortti ruuvilla pannussa kiinni, tämä on piirustuksien mukaan maapiste ja myös maaruuvista puhutaan kun tätä ruuvia tarkoitetaan.?
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: mjo33400 - 27.01.2013 kello on 22:20
Siinä sähkövastusten releiden alla kortti ruuvilla pannussa kiinni, tämä on piirustuksien mukaan maapiste ja myös maaruuvista puhutaan kun tätä ruuvia tarkoitetaan.?

Ei vaikuta pannun toimintaan mitenkään. Onko se sulakkeen F3 alapuolella ja onko siihen kytketty kevi?
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: K.E.V - 28.01.2013 kello on 07:58
Kun joku mainitsi hänellä olleen vastaavan vian omassaan. Korjaantuneen kortin vaihdolla . Ja MJO korjasi eilen muutaman 3010:n kortin. Niin miksi ihmeessä ei kokeilla vian poistamista kortin vaihdolla. Autohan on takuun alainen ja ne ovat siellä imeisesti "kädettömiä".
Ei ne huomaa jos kortin vaihtaa > toteaa toimivan ja vaihtaa kortin takaisin > menee nostamaan älämölön putiikkiin. Kertoo suureen ääneen nähneensä unen missä paljastuu vian sijainti  8)
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: tahko - 28.01.2013 kello on 09:21
Ei vaikuta pannun toimintaan mitenkään. Onko se sulakkeen F3 alapuolella ja onko siihen kytketty kevi?

Juu sijainti resistori R67 yläpuolella ja on ainoa ruuvi koko kortissa.
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: mjo33400 - 28.01.2013 kello on 11:03
Juu sijainti resistori R67 yläpuolella ja on ainoa ruuvi koko kortissa.

Eli regulaattorin jäähdytyslevyn kiinnitys. Regulaattori ( 10V ) on kiinni pop-niitillä piirilevyssä.
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: ------- - 28.01.2013 kello on 18:29
Eli regulaattorin jäähdytyslevyn kiinnitys. Regulaattori ( 10V ) on kiinni pop-niitillä piirilevyssä.

Eli eikös tuossa kuvassa oleva koukku, regun "jäähdytyslevyssä" mihin ruuvi tulee = maadoitus piste, joka tulee pannun runkoon edelleen sillä ruuvilla kiinni. Itse regu on piirilevyssä kiinni tuolla kyseisellä popparilla tahi ruuvilla... Aika vaikeesti väännetty mun teksti..
(http://nasinmatkailuautot.fi/kauppa/image/cache/data/a3010303-500x500.png)
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: mjo33400 - 28.01.2013 kello on 18:50
Eli eikös tuossa kuvassa oleva koukku, regun "jäähdytyslevyssä" mihin ruuvi tulee = maadoitus piste, joka tulee pannun runkoon edelleen sillä ruuvilla kiinni. Itse regu on piirilevyssä kiinni tuolla kyseisellä popparilla tahi ruuvilla... Aika vaikeesti väännetty mun teksti..


Ei se ole maadoituspiste vaan jäähdytyslevyn kiinnitys runkoon, jotta saadaan lämpö siirtymään jäähdytyslevystä runkoon. Sähköisesti sillä ei ole mitään merkitystä.
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: tahko - 28.01.2013 kello on 21:29
Niin no, oli mikä oli, mutta levy piirrustuksissa mitä minä olen nähnyt niin merkitty maapisteeksi samoin vastaava paikka pannunrungossa. :o
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: mjo33400 - 28.01.2013 kello on 21:58
Niin no, oli mikä oli, mutta levy piirrustuksissa mitä minä olen nähnyt niin merkitty maapisteeksi samoin vastaava paikka pannunrungossa. :o

Edelleenkään sillä ei ole mitään sähköistä merkitystä pannun toiminnan kannalta, se vie vain lämpöä pois regulaattorilta. Remppa jo mainitsi, että jos ruuvi on irti niin tulee ihmeellisiä vikoja ja se johtuu regulaattorin liiasta kuumenemisesta.
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: tahko - 28.01.2013 kello on 22:09
Edellenkään siillä ei ole merkitystä onko pannun toiminnan kannalta välttämätön merkintä maapisteeksi, mutta kun on sellaiseksi merkitty, niin sehän se sitten on. (Kyllä kai mjo.lla on joku alden kuva kortista jossa tuo on maaksi merkitty)
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: mjo33400 - 28.01.2013 kello on 22:52
Edellenkään siillä ei ole merkitystä onko pannun toiminnan kannalta välttämätön merkintä maapisteeksi, mutta kun on sellaiseksi merkitty, niin sehän se sitten on. (Kyllä kai mjo.lla on joku alden kuva kortista jossa tuo on maaksi merkitty)

Ei minulla ole mitään muita kuvia kuin ne mitä olen itse väsännyt. Minun puolesta saa olla maapiste, mutta ei se sitä tarkoita, että kortti pitäisi juuri siitä pisteestä maadoittaa, sen voi hyvinkin jättää irti jos regun jäähdytys olisi isompi.
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: jus66si - 29.01.2013 kello on 21:27
Onhan se siinä kuvassa maaksi merkattu, mutta kyse on varmaankin "oikosulkumaasta"joka johtaa vuotovirran komponentin rikkoontuessa. Levyssä on käytössä suurempaakin jännitettä kuin heikkovirtaa (T1). Normikäytössä regulla "komponenttimiinus" kulkee yleensä yhdessä kolmesta sakarasta. "Normityössään"´metalliliuska toimii sitten lämmönjohtimena .



http://koti.mbnet.fi/~huhtama/ele/index.php?si=ml13.sis
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: make - 3.02.2013 kello on 21:47
Olisi itselläkin Alde 3010 kanssa vastaavaa ongelmaa. sähköllä lämpenee noin +14 asteeseen vaunu sisältä, ulko lämmön ollessa noin -10 astetta. Sähkö mittäri pyörii niin vinhasti että oikein hirvittää. Lämmitys tehoon ei vaikuta käyttääkö 1kw 2kw vai 3 kw, sama loppu tulos kaikilla ei lämpene. Kaasulla toimii ihan moitteetta. Muutamaan huoltoliikkeeseenki soitellut ja eivät osaa sanoo mikä vaivaisi näin näkemättä. Saapa nähä mikä vikana kun saa hnlattua vaunun talvikausipaikalta keväällä korjaamoon ja paljon joutuu kärsiin
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: K.E.V - 3.02.2013 kello on 22:07
Eiköhän MJO33400 anna siihen älyn. Tulisi mieleen ettei sulla toimi kuin 1kw sähköllä. Yleismittarilla pääsee mittaamaan vaunuun menevän 230v johdon päästä. Sisältä säätää 1kw >2kw>3kw ja silloin kuuluu yleismittarilla näyttää eri ohmimääriä jokaisella eri tehoalueella. MJO antaa sulle tarkemmat neuvot  Thumb
Otsikko: Vs: Todella mielenkiintoinen ongelma 3010 alden kanssa
Kirjoitti: puuki - 20.03.2013 kello on 23:01
No niin nyt rupesi lämpenemään. Aldeen vaihdettiin piirikortti ja termistorit takuuseen. Sellainen pieni nyanssi että jos asettaa pyynnön 20 asteeseen niin laite tuottaa vain 17 asteen sisälämpötilan mutta jos pyynnön asettaa 21,5.n niin sisälämpötila nousee 20 asteeseen tämä siis vain sähköllä kaasulla toimii normaalisti. Rakensivat samalla ilmakujat säilytyslaatikoiden ja parisängyn alle jotta ilma pääsisi kiertämään esteettömästi sekä lisäsivät yhden ylimääräisen patterin kyljessä olevaan säilytyslokeroon.