Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: ihaa - 13.02.2011 kello on 11:28
-
Kalliit kahvit tuli juotua liikkeessä
Täällä on varmaan monta joka on utelias tietämään millaisen vaunun laitoit eilen ?
-
Punavalkoisen ;D
Chatissa näytin kuvia eilen muutamalle ketkä siellä oli.
-
Punavalkoisen ;D
Chatissa näytin kuvia eilen muutamalle ketkä siellä oli.
Kabe?
-
Kabe?
Jepjep.
-
Aikas komea on. ;)
-
Jepjep.
Onnea vaan uudelle vaunulle!
-
Onnea vaan uudelle vaunulle!
Samoin täältä.
-
Kalliit kahvit tuli juotua liikkeessä
Siis vaihtuuko auto vaunuun,vai jatkuuko harrastus sekä/että ???
-
Samoin onnittelua täältäkin, mutta se vaunu, laitappa mallia jotta me uteliaat voimme googlata, tai vaikkapa linkki suoraan...
-
Laitetaan vielä julkisetkin onnittelut uudelle vaunulle. Kuvissa ihan hieno ;)
-
onnea vaunulle täältäkin ja kuvaa vaan kehiin ... :)
-
.
..muuttakaa nyt ainakin otsikko vaikka "vaunuonnittelut" kun eksyin tänne kun luulin olevan jotain Caravan controllerista...
-
Kiitoksia onnitteluista.
Jospa tuota ei tarvis paljon harmitella.Ei solikka mikään huono ollu,kävi vain ahtaaksi ja pieneksi.
Tässäpä tuo kuva.
-
ei kaabe tosiaankaan ole huono vaihtoehto solikalle ... hieno on vaunu ja hieno on ilmakin , kun se on kuvattu ... oispas jo noi kelit , mutta viihtymisiin sinne vaunuilemisiin ja uskon , et hyvän yksilön oot löytänyt :)
-
Onneksi olkoon täältäkin. Minä kans katsoin kuvasta että kaukaa olet joutunut hakemaan, jos on maa noin sulana.
Mitkäs on uuden perheenjäsenen strategiset mitat? Taitaa olla vielä sopupari Avensikselle.
-
Onneksi olkoon täältäkin. Minä kans katsoin kuvasta että kaukaa olet joutunut hakemaan, jos on maa noin sulana.
Mitkäs on uuden perheenjäsenen strategiset mitat? Taitaa olla vielä sopupari Avensikselle.
Kuva on viime syksyltä,ei ole minun ottama. :D
Avensiksellä saapi nippa nappa vedellä tuota.
Mutta kyllä tuo jääpi paikoilleen.
-
On komia vaunu! Onnea vaan!!!
-
Onnea! Kylläpä tollaista Kaabbia kehtaa perässä rettuttaa.. ;) :P
-
Tässä tietoja vaunusta.
http://www.kabe.se/matkailuvaunut/jalokivi/ametist-gle-1/
-
Onnittelut täältäkin! Pitää joskus tsättiä tuosta tarkemmin.
Avensiksellä saapi nippa nappa vedellä tuota.
Mutta kyllä tuo jääpi paikoilleen.
Onhan siinä pyörät, kai nyt kesällä reissuun? :)
-
Onnittelut täältäkin! Pitää joskus tsättiä tuosta tarkemmin.
Onhan siinä pyörät, kai nyt kesällä reissuun? :)
Joo voin minä pikkusen Oulujärvi turneen tehdä mutta pitemmät reissut teen asuntoautolla.
On sillä helpompi ajella tuolla liikenteessä siis sillä asuntoautolla.
-
onnittelut lähtee täältäkin ;D ;D
-
Tässä tietoja vaunusta.
http://www.kabe.se/matkailuvaunut/jalokivi/ametist-gle-1/
Sisältä erinäköinen , nätti kumminkin (satuin näkemään ne kuvat) . Nuo vaunuthan vaihtaa kuosiaan vuosittain. Mitat on kyllä oikeat
-
Sisältä erinäköinen , nätti kumminkin (satuin näkemään ne kuvat) . Nuo vaunuthan vaihtaa kuosiaan vuosittain. Mitat on kyllä oikeat
Sisäleveyttä on kahta kokoa, 215 cm ja 235 cm. Kumpi mahtaa olla?
-
KS= KingSize "kuninkaan koko" ::)
-
Joo siksi king size kun muuten en olisi saanut u-ryhmää kun olen niin hanakka menemään makuuasentoon kun tiirailen tv.
Solikka oli sitä slimmimpää mallia joten siinä ei ollut tätä mahdollisuutta.
Ja parempi kun on hiukan väljempää kun ahdasta.
Tuossa on linkki vaunuun jossa on samanlaiset kuosit.Vaunu on siis eri kuin oma ja sisäratkaisut ovat erilaisia.
http://www.netticaravan.fi/vaunut/?id=54275
-
Päivitystä pukkaa vaunun osalta.
Eli aamulla lähdin kausipaikalta rettuuttamaan Solikkaa talviunien keskeltä kohti Oulua.Pakkasta ei ollut kuin vaatimattomat -30 astetta mutta ei tuullu eikä satanu lunta(no olipa yllätys ;D)
Matka meni let´s go meiningillä ja Anjovis kehräsi kilometrejä halukkaasti.(Alla oli siis kaverin D4D)
Vaunu kesti hyvin matkan rasitukset ja uusi omistaja oli tyytyväinen näkemäänsä.
Eikun Kabe perävinkkeliin kiinni ja nokka kohti Los Sotsimosh.
Hieman tuntui painavammalta mutta vastaavasti vaunu ei antanut merkkejä vastaantulevista eikä ohittajista kuten Solikassa oli taipuvaisuutta moiseen.
Kaikin puolin mukavassa -14 pakkasen ja kohde"maan" -20 pakkasessa laskeuduin alueelle ja Anjoviksen kytkintä rääkäten peippailin Kaben tallipaikkaansa laverien viereen.
Annoin Aven turbon hieman huokaista eli jätin käyntiin kun tutustuin uuden lämmittimen sielunelämään.Eli pannu on Alde 3010.
Kaasu auki (pullo on täysi) ja naputtelin digihiki mittarista namikat kohdilleen,alkaa puhallus ja kärkien syttymisääntä mutta ei mitään,hetken perästä yrittää uudelleen sama kuvio mutta ei mitään.
Taisi antaa tässä vaiheessa jo ilmoituksen että pirskele kun ei tule kaasua.Kun ei ole komisario Palmua lähellä joudun itse pähkäilemään tilannetta. :-[
No pullo pois ja avaan hanan ja hyvinhän sieltä kaasu tulee,lieteen tulee tuli mutta kun alan lämmitysrituaalin niin sama tulos.Gas Out.En keksi muutakun laittaa kaveriksi 2 kW sähköä kun vihdoin sain sulateltua lukon auki.
Puolen tunnin päästä yritän kaasua päälle ja kas ,nyt ei tule ilmoitusta ja piipusta alkaa nousta usva kohti Kainuun taivaita.
Mitä hemmettiä tämä oikein tarkoittaa.Oliko Primus parempi lämmitin joka oli tunteeton pakkasille ja lähti aina napista töhisemään.Missä mättää ???Huollon pojat on kuitenkin tarkistanneet kaikki nippelit nappelit ettei tule sitten sanomista.
No kiitos ja anteeksi tähän asti jos jaksoitte lukia.Vaunu jäi nyt 9 asteen peruslämmölle kun huomenna mennään viimeistelemään vaunu.
Niin ja huomasin Toyo keskikulutuksen olevan Solikan vetäjän nielaisi 9.1 l/100 km kun taas Kabe n. 10.1 l/100 km.
Liekkö se pystyseinä ja hieman leveämpi keula saa tuon aikaiseksi ??
-
Päivitystä pukkaa vaunun osalta.
Eli aamulla lähdin kausipaikalta rettuuttamaan Solikkaa talviunien keskeltä kohti Oulua.Pakkasta ei ollut kuin vaatimattomat -30 astetta mutta ei tuullu eikä satanu lunta(no olipa yllätys ;D)
Matka meni let´s go meiningillä ja Anjovis kehräsi kilometrejä halukkaasti.(Alla oli siis kaverin D4D)
Vaunu kesti hyvin matkan rasitukset ja uusi omistaja oli tyytyväinen näkemäänsä.
Eikun Kabe perävinkkeliin kiinni ja nokka kohti Los Sotsimosh.
Hieman tuntui painavammalta mutta vastaavasti vaunu ei antanut merkkejä vastaantulevista eikä ohittajista kuten Solikassa oli taipuvaisuutta moiseen.
Kaikin puolin mukavassa -14 pakkasen ja kohde"maan" -20 pakkasessa laskeuduin alueelle ja Anjoviksen kytkintä rääkäten peippailin Kaben tallipaikkaansa laverien viereen.
Annoin Aven turbon hieman huokaista eli jätin käyntiin kun tutustuin uuden lämmittimen sielunelämään.Eli pannu on Alde 3010.
Kaasu auki (pullo on täysi) ja naputtelin digihiki mittarista namikat kohdilleen,alkaa puhallus ja kärkien syttymisääntä mutta ei mitään,hetken perästä yrittää uudelleen sama kuvio mutta ei mitään.
Taisi antaa tässä vaiheessa jo ilmoituksen että pirskele kun ei tule kaasua.Kun ei ole komisario Palmua lähellä joudun itse pähkäilemään tilannetta. :-[
No pullo pois ja avaan hanan ja hyvinhän sieltä kaasu tulee,lieteen tulee tuli mutta kun alan lämmitysrituaalin niin sama tulos.Gas Out.En keksi muutakun laittaa kaveriksi 2 kW sähköä kun vihdoin sain sulateltua lukon auki.
Puolen tunnin päästä yritän kaasua päälle ja kas ,nyt ei tule ilmoitusta ja piipusta alkaa nousta usva kohti Kainuun taivaita.
Mitä hemmettiä tämä oikein tarkoittaa.Oliko Primus parempi lämmitin joka oli tunteeton pakkasille ja lähti aina napista töhisemään.Missä mättää ???Huollon pojat on kuitenkin tarkistanneet kaikki nippelit nappelit ettei tule sitten sanomista.
No kiitos ja anteeksi tähän asti jos jaksoitte lukia.Vaunu jäi nyt 9 asteen peruslämmölle kun huomenna mennään viimeistelemään vaunu.
Niin ja huomasin Toyo keskikulutuksen olevan Solikan vetäjän nielaisi 9.1 l/100 km kun taas Kabe n. 10.1 l/100 km.
Liekkö se pystyseinä ja hieman leveämpi keula saa tuon aikaiseksi ??
Ei tuossa mitään ongelmia ole, putki tyhjä ( täynnä kylmää ilmaa ) , kestää jonkun käynnistyksen ennenkuin kaasu saavuttaa pannun. ;)
-
meillä vanha vaunu polar euroline 5,6 ja keskikulutus oli mondeon kanssa kesällä n.12,5l/100km
nyt vaihdettiin vaunua finlandia 560:seen ja viikonlopun rehveille kun ajeltiin ni 14,8l/100km.
saman lukeman sain takastulomatkallaki n.ajo oli pääsääntöisesti valtateitä ja vauhtia pidin n.85,uskomaton kulutuksen nousu!!!eikai se 25cm lisälevys noin paljon luulis vaikuttavan.vaunust a puuttuu kaikki kesän jutut eli vedet tankeista,röhnät ja romut....
-
Ei minulla Solkussa leveämpi vienyt kuin 1/2 litraa enemmän samalla veturilla. Taas kaverini vaihtoi Hobby:n Solkkuun, sama veturi. Vaunujen leveys sama. Solkku metrin pitempi. Kulutus tippui 2l/100km
-
meillä vanha vaunu polar euroline 5,6 ja keskikulutus oli mondeon kanssa kesällä n.12,5l/100km
nyt vaihdettiin vaunua finlandia 560:seen ja viikonlopun rehveille kun ajeltiin ni 14,8l/100km.
saman lukeman sain takastulomatkallaki n.ajo oli pääsääntöisesti valtateitä ja vauhtia pidin n.85,uskomaton kulutuksen nousu!!!eikai se 25cm lisälevys noin paljon luulis vaikuttavan.vaunust a puuttuu kaikki kesän jutut eli vedet tankeista,röhnät ja romut....
Katsoppas mitä se kulutus on kesällä. ^ Noita ei voi verrata keskenään.
-
Katsoppas mitä se kulutus on kesällä. ^ Noita ei voi verrata keskenään.
Eipä tosiaan voi verrata kesää ja talvea. Renkaat ja tienpinta on varmaan iso tekijä, mutta pakkanen vielä isompi. Volvossa pelkällä autolla liikkuessa mittasin saman matkan keskikulutuksen noin -10 ja reilun -30 pakkasella ja kulutusero oli 25% (4.1 - 5.2).
Matka 120km ja isommalla kulutuksella 70kg vähemmän kyytiläistä.
-
Enemmän menee talvella, vkonlopun reissun keskikulutus 1170 km matkalle 9,1 litraa solikan kanssa. Kesällä meni tasan 8,0
-
ajattelin kyllä mielessäni että ei talvi ja pakkanen voi lisätä kulutusta noin paljon mutta uskottava se varmaan on.katotaan mikä on kesäkulutus yhdistelmälle,jos pääsisi vaikka alle kolmentoista.
-
ajattelin kyllä mielessäni että ei talvi ja pakkanen voi lisätä kulutusta noin paljon mutta uskottava se varmaan on.katotaan mikä on kesäkulutus yhdistelmälle,jos pääsisi vaikka alle kolmentoista.
Oletko tarkistanut rengaspaineet?
Kova pakkanen alentaa paineita reilusti ja liian alhainen paine kaikissa renkaissa nostaa kulutusta muutamalla litralla kesäkelilläkin.
-
siinä varmaan syy kovaan kulutukseen,en kattonut paineita.vaunussa pitäisi olla n.4,2bar ja autosta ei olla katsottu.
-
siinä varmaan syy kovaan kulutukseen,en kattonut paineita.vaunussa pitäisi olla n.4,2bar ja autosta ei olla katsottu.
Kyllä se talvikylmä siihen myös vaikuttaa ja enemmän kuin rengaspaineet mielestäni.
-
kova talvi-ilma,huonot rengaspaineet ja vaunun katolla runsaasti lunta (paino),ehkä siinä syyt "kovaan" kulutukseen.mielenk iinnolla odotan kesäkulutusta.
-
siinä varmaan syy kovaan kulutukseen,en kattonut paineita.vaunussa pitäisi olla n.4,2bar ja autosta ei olla katsottu.
Oma ohjekirja antaa lukemat 3.2 baria.Laitoin varmuudeksi 3.5 niin ei heilu.Mistä olet saanut noin kovat paineet??
Kyllä tuollasen yli -20 asteen pakkanen ajoviiman kanssa aiheuttaa laakereiden rasvan jähmettymisen joka vastaavasti aiheuttaa lisäkuormaa moottorille>lisää polttoainetta.
Mutta tätä kompensoi hiukan moottorin parempi hyötysuhde turbomoottoreissa viileämmän ilman happimäärä joka antaa lisää tenkua sekä pakkasilla olematon tuuli joka kesällä on todellakin kulutusta nostava tekijä.
-
Oma ohjekirja antaa lukemat 3.2 baria.Laitoin varmuudeksi 3.5 niin ei heilu.Mistä olet saanut noin kovat paineet??
Omassa detskussa suositus on tuo 4,2bar. Joten ei mikään ihmeellinen paine yksiakseliselle ;)
-
Omassa detskussa suositus on tuo 4,2bar. Joten ei mikään ihmeellinen paine yksiakseliselle ;)
Tämähän on sitten selvää pässinlihaa.
Ei antanut luonto laittaa enempää ;D
-
muistanko väärin mutta olisiko solikkaan tai polarin yksiakselisiin suositusrengaspaine 4,5bar???
tota muistelin ja pistin omaani ton 4,2bar.
-
muistanko väärin mutta olisiko solikkaan tai polarin yksiakselisiin suositusrengaspaine 4,5bar???
tota muistelin ja pistin omaani ton 4,2bar.
Itse melkeen kattoisin renkaan kyljestä renkaan maksimipaineen ja laittaisin sen lähelle sitä ;)
-
muistanko väärin mutta olisiko solikkaan tai polarin yksiakselisiin suositusrengaspaine 4,5bar???
tota muistelin ja pistin omaani ton 4,2bar.
G5 Solikkaan anto 3.2 max paineen.
-
täytyypi varmaanki katsoa ohjekirjasta mitä sanoo tähän vaunuun,ja tietty renkaasta myös.
-
Jaa tulipa mieleeni toinen merkittävä polttoaineen kulutusta lisäävä tekijä(talvella) niin auton sähkölaitteet jotka rasittaa akkua ja sitä kautta laturia.
Onhan sitä pakkasella penkinlämmittimet,takalasin lämmitin ,tuuletin tuhisee isoilla nopeuksilla ja dieselissä webasto nielaisee oman osansa sekä sähkön kautta että polttoaineena.
-
Jaa tulipa mieleeni toinen merkittävä polttoaineen kulutusta lisäävä tekijä(talvella) niin auton sähkölaitteet jotka rasittaa akkua ja sitä kautta laturia.
Onhan sitä pakkasella penkinlämmittimet,takalasin lämmitin ,tuuletin tuhisee isoilla nopeuksilla ja dieselissä webasto nielaisee oman osansa sekä sähkön kautta että polttoaineena.
kyllähän nuotkin vaikuttaa, mutta kaikkineen täydellä teholla niiden tehontarve taitaa jäädä kuitenkin alle kilowatin.
Polttoainetoimisen lämmittimen käyttö ajon aikana ei ole aina pelkkää hukkaa. Volvossa ardikilla on oma pumppu ja polttoainelinjat, joten sen kulutus ei näy auton ajotietokoneessa. Kovalla pakkasella voi huomata moottorin alhaisen käyntilämpötilan aiheuttavan usean desilitran nousun kulutukseen ja taas laskun, kun lisälämmitin kytketään ja moottorin lämpö nousee normaaliin tasoon.
Lisälämmittimen aiheuttama kokonaiskulutuksen muutos saattaa kovalla pakkasella olla siten lähellä nollaa.
-
Lisälämmittimen aiheuttama kokonaiskulutuksen muutos saattaa kovalla pakkasella olla siten lähellä nollaa.
TM:n talvitestissä lisälämmittimen kulutus oli kylmäkäynnistyksen yhteydessä 3 l/100km ja lämpimänäkin 0.5 - 0.8 l/100km, joten eiköhän se kulutusta kasvattane.
-
TM:n talvitestissä lisälämmittimen kulutus oli kylmäkäynnistyksen yhteydessä 3 l/100km ja lämpimänäkin 0.5 - 0.8 l/100km, joten eiköhän se kulutusta kasvattane.
Aika suhteellinen on tuo kokonaiskulutus, jos 15min esilämmitys (n. 0,12 l dieseliä) säästää kylmäkäynnin kulutusta (ja päästöjä) ::)
Nyrkkisääntö kulutuksessa on n. 0.1 l / 1 kWh ja kun hlöautojen lisälämppärit ovat n. 5 kW laitteita-->0,5 l / h, jos taukoamatta pöhisee..
Miten sitten automatkat ja startit sattuu per 100 km, on enempi hlökohtaista.. 8)
Esim. itse koeajoin uutta Saab'ia (9-3 TTiD4), niin tuntui, että lämppärin merkki valo paloi koko reilun 100km ajan, kun pakkasta kahdenkympin molemminpuolin :o Kulutus sekameteliajossa 5.5 l / 100km - liekö eberin lukema mukana..
-
TM:n talvitestissä lisälämmittimen kulutus oli kylmäkäynnistyksen yhteydessä 3 l/100km ja lämpimänäkin 0.5 - 0.8 l/100km, joten eiköhän se kulutusta kasvattane.
Nuot mun havainnot perustuu lämpimällä koneella matka-ajoon. Jos ilma on niin kylmä, ettei "hukkalämpö" riitä pitämään koneen lämpöä normaalissa, ajotietokoneen laskema kulutus saattaa nousta yli 0.5 litraa - silloin kokonaiskulutus ei mainittavasti kasva lisälämmittimen vaikutuksesta.
-
Tuosta lisälämmittimestä vielä sen verran että uusimmassa Tuulilasissa todetaan V60:sen olevan vilpoinen ja herkästi huurtuva ellei lisälämmitin ole käytössä eli siinä se on päällä lähes jatkuvasti talvella.