Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: jorma - 5.01.2013 kello on 20:02
-
Melkoisen isoja eroja on eri merkkien välillä rekisteröinnissä. Esim.Hobby 386 kpl. Solifer 77kpl. Polar 4kpl. Suurille myyntimäärien eroille Suomessa on varmaan erilaisia perusteita.
-
Entisenä "poksistina" on ilo huomata, että Poksi on sijalla 5, 74 kpl rekisteröitynä ja nousua on joka vuosi. Sijaluku heti Soliferin jälkeen ;D
Täällä etelässä näitä ei tule juuri koskaan vastaan, pohjoisessa sitäkin enemmän.
-
Entisenä "poksistina" on ilo huomata, että Poksi on sijalla 5, 74 kpl rekisteröitynä ja nousua on joka vuosi. Sijaluku heti Soliferin jälkeen ;D
Täällä etelässä näitä ei tule juuri koskaan vastaan, pohjoisessa sitäkin enemmän.
Todellakin Poksi kisaa kolmannesta sijasta tasapäisesti Detskun ja Solikan kanssa. :D
-
En kyllä yhtään ihmettele, että Hobby myydä porskuttaa. Vaunua on jatkuvasti kehitetty ja hinta pysynyt kohtuudessa.
Soliferin sisusta on pysynyt aika konservatiivisena kun vertaa vuoden 1998 ja 2012. Aika samalla kaavalla on tehty. Oven rivat ja sohvan pehmusteet muuttuneet. Kaapit on pysyneet käytännössä samanlaisina ja saman värisinä. Primus on vaihtunut Aldeen. Ei ole ihme, että myynti on romahtanut.
Ja jostain kumman syystä ruotsalaiset ovat heikosti lähteneet kehittämään tätä vaunun sisätiloja kuten saksalaiset. Esim soliferillä ei ole ollenkaan selvästi lapsiperheille suunniteltua mallia tms. Se on vaan aina, tyyliin edessä u-ryhmä ja perässä sängyt ja siinä se. Vähän pitäisi olla rohkeutta kehittää sisustoja kuten esim Adria on tehnyt viime aikoina. Kehittänyt rajusti sisustoja jotkut onnistuneet ja jotkut eivät. Mielenkiintoinen vaihtoehto taas uudessa caravan lehdessä.
Jos rohkeutta ei ole kehittää vaunua esim hobbyn tahtiin, pian voi olla lappu luukulla.
-
No sen ikäisiä vaunuja mitä kattelin niin ainut mikä herätti mielenkiintoa oli juurikin Suomen pakkaseen tehtyjä laatuvaunuja kun niissä se sisusta juurikin oli se mitä hain.
Katselin toki Dessua , Tabea ja muutamaa muuta ei niin talvivaunua mutta jostain syystä sisustus ei sytyttänyt.Ei minua(ehkä) eikä vaimoa.No itseä kiinnosti Dessun Beduin mutta vaimo ei heränny siihen.
Kaben sisustus ja varsinki värimaailma oli juuri sitä mitä haettiin.. Thumb
Eikä harmita ostos täällä pakkasten keskellä lämmössä. ;D
-
Noita "hobbyn kfu" pohjalla olevia vaunuja ei taida olla kovinkaan monella merkillä?
-
On niitä melkein kaikilla muilla paitsi pohjoismaisilla merkeillä.
-
Noilla pohjoismaisilla merkeillä on valtavasti petrattavaa ihan jo laadussa, jos meinaavat myyntitilastoissa panna kampoihin eteläisemmille kilpailijoilleen - jotka jatkuvasti kehittävät mallistoaan, eikä niissä nykyisin tarvitse edes palella.
Oman kokemukseni pohjalta vähän on ainakin Kabella vastinetta korkealle hinnalleen, erityisesti laadun suhteen pakollista parannettavaa löytyy. Käy huonosti, kun ne vannoutuneet pohjoismaalaisten vaunujen kannattajat hiljalleen kuolevat sukupuuttoon...
-
Noilla pohjoismaisilla merkeillä on valtavasti petrattavaa ihan jo laadussa, jos meinaavat myyntitilastoissa panna kampoihin eteläisemmille kilpailijoilleen - jotka jatkuvasti kehittävät mallistoaan, eikä niissä nykyisin tarvitse edes palella.
Oman kokemukseni pohjalta vähän on ainakin Kabella vastinetta korkealle hinnalleen, erityisesti laadun suhteen pakollista parannettavaa löytyy. Käy huonosti, kun ne vannoutuneet pohjoismaalaisten vaunujen kannattajat hiljalleen kuolevat sukupuuttoon...
Ei ihan heti..vaimon veli esitteli uutta hobbyaan, liukuovi rämähti kenolleen. Siinä sitä laatua. Solikassa ovi kolmattakymmentä vuotta ja vielä paikoillaan.
-
Eikös Weicco ole ollut Cabbyyn kovasti tyytyväinen, ja sen mitä muistan lukeneeni, ei ole paljoa soraääniä muualtakaan kuulunut. Ruottissahan ne tehdään.
-
Eihän Iso-Juusollakaan ole ollut pohjoismainen kuin puolivuotta. Tällöin ei voi yleistää laatua kaikkiin merkkeihin ja yksilöihin.
Itsellä ollut tutuilla paljonkin sanottavaa eri vaunuista. Antaa heidän kertoa niistä jos haluaa. ::)
Omaan olen erittäin tyytyväinen :D
Ei ihan heti..vaimon veli esitteli uutta hobbyaan, liukuovi rämähti kenolleen. Siinä sitä laatua. Solikassa ovi kolmattakymmentä vuotta ja vielä paikoillaan.
Eräässä ketjussa pohdittiin tuon hyttysoven irroitusta. Alan asiantuntija kertoi jotta Hobbyssa on 2-puolisella teipillä (sekin) .
Eikä myyntimäärillä ole laadun kanssa mitään tekoa.
Myydäänhän Saarioisten pizzaakin ruokana ............... ja paljon. 8)
-
Kummastuttaa myyntitilastoa katsellessa, jos esim. Polar valmistaa pohjoismaihin sopivia laadukkaita vaunuja, niin kuitenkin niitä oli Suomeen rekisteröity kokonaista 4kpl.
Jokihan tässä silloin mättää. ???
-
Kummastuttaa myyntitilastoa katsellessa, jos esim. Polar valmistaa pohjoismaihin sopivia laadukkaita vaunuja, niin kuitenkin niitä oli Suomeen rekisteröity kokonaista 4kpl.
Jokihan tässä silloin mättää. ???
Olisko tohon vaikuttanut Solifer-Centerin konkurssi?? Yhdessä vaiheessa Polarin myyjiä ei ollut kuin JP caravan Kempeleellä, tais olla melkein koko kesä..
-
Eräässä ketjussa pohdittiin tuon hyttysoven irroitusta. Alan asiantuntija kertoi jotta Hobbyssa on 2-puolisella teipillä (sekin) .
Eikä myyntimäärillä ole laadun kanssa mitään tekoa.
Myydäänhän Saarioisten pizzaakin ruokana ............... ja paljon. 8)
Voiko pizzaa ja asuntovaunuja verrata keskenään. Hiukan eri volyymeista ja hinnoista kuitenkin puhutaan.
Itsekkin mieleni tekee pohjoismaista vaunua, mutta kun noissa sakemanneissa on nuo lapsiperheelle sopivammat sisustus ratkaisut olleet jo kauan markkinoilla. Miksi pohjoismaiset vaunut ovat niin vanhoihin kaavoihin kangistuneita? Eikä olisi hiukan välillä hyvä uudistaa mallejaan, niin kuin nuo paljon myyvät Hobbyt ja muut tekevät?
-
Voiko pizzaa ja asuntovaunuja verrata keskenään. Hiukan eri volyymeista ja hinnoista kuitenkin puhutaan.
Itsekkin mieleni tekee pohjoismaista vaunua, mutta kun noissa sakemanneissa on nuo lapsiperheelle sopivammat sisustus ratkaisut olleet jo kauan markkinoilla. Miksi pohjoismaiset vaunut ovat niin vanhoihin kaavoihin kangistuneita? Eikä olisi hiukan välillä hyvä uudistaa mallejaan, niin kuin nuo paljon myyvät Hobbyt ja muut tekevät?
Hinta se on joka monella ratkaisee. Niin autoissa kuin vaunuissakin.
Enpä ole nähnyt mitään miksi 23 v solifer ei mukaudu lapsiperheen ( 3 lasta) vaunusta (monena kesänä reissua tehtiin) 2 aikuisen vaunuksi joka se nyt on. Vain yläpeti on tarpeettomana liiterissä, senkin olisi voinut jättää ihan hyvin paikalleen. Jos olisi hommattu 3 kerrospetillinen vaunu se tila olisi nyt käyttämättä.
-
Tuossa ne kokotilastot. 8) Ettei tule vääristymää, tiputusta on kaikilla ja jopa reippaasti.
Kyllähän Carawall/Solifer Center oli ~koko vuoden poissa myyntimarkkinoilta . Kai se jotain merkkaa.
Toisaalta asuntoautopuolella ei kukaan ihmettele jos jotain autoja myydään vähän ::) :P
Edit: Esim HOBBY autoja v 2011 myytiin 62 kpl vs 2012 vain 20kpl
Onko laatu tippunut ::)
-
Esim HOBBY autoja v 2011 myytiin 62 kpl vs 2012 vain 20kpl
Onko laatu tippunut ::)
Ei varmaan muusta ole kyse kuin että Hobby-autot ovat vaihtuneet Adria-autoihin. ;D
-
Mut miksi Adria:n myynti tippumut 10% ::)
Tai a-vaunuissa FENDT -50% (puolet)
-
Mut miksi Adria:n myynti tippumut 10% ::)
Sehän menee samassa suhteessa kuin kokonaismyyntikin, tänä vuonna matkailuautoja on myyty viime vuoteen verrattuna -9.5 % vähemmän.
-
Hinta on tavalliselle rahvaalle varsin merkittävä tekijä.
Hobby ostettiin, kun saatiin 10.000 euroa halvemmalla mitä saman ikäinen Kabe ois maksanut.
Toistaiseksi ei moitteen sijaa ja hyvin on tarjettu ja kalusteet on pysyneet kasassa. En tiedä kuinka paljon kaasua ja sähköä kuluu enemmän, mutta hinnan erolla kerkiää lämmittämään varmaan loppu elämän.
Ei ole vertailuun kokemusta ja kun ei paremmasta tiedetä, niin näillä mennään.
-
Eihän Iso-Juusollakaan ole ollut pohjoismainen kuin puolivuotta. Tällöin ei voi yleistää laatua kaikkiin merkkeihin ja yksilöihin.
Itsellä ollut tutuilla paljonkin sanottavaa eri vaunuista. Antaa heidän kertoa niistä jos haluaa. ::)
Omaan olen erittäin tyytyväinen :D
Joo, keväällä tuo vaunu tuli taloon. Syy oli se, että olin kyllästynyt edellisen vaunun (Dethleffs) tiettyihin ominaisuuksiin, joista päällimmäisenä nariseva lattia ja lattiakiinnityksist ään vaunua vetäessä irtoilevat kalusteet. Teki mieleni kokeilla, onko noista ns. laatumerkeistä esitetyillä väitteillä katetta.
Ja havainto on, että pitkälti samanlaiset rakenneratkaisut ja samojen valmistajien samat komponentit ovat käytössä tässä ns. laadukkaammassakin vaunussa. Jotkin yksittäiset asiat on tehty paremmin, toiset huonommin. Minun havaintojeni mukaan lattia narisee, ledivalot pimahtelevat, hanojen mikrokytkimet pätkii, kaappien ovet menevät vinoon vetäessä, muoviset kalusteiden kulma"raudat" murtuu, jne tässäkin vaunussa, vaikka hintaa on rutkasti enemmän. Jatkuvasti saa olla paikkoja korjailemassa, eli täydestä harrastuksesta käy kyllä Kabekin.
Nämä ovat toki omia havaintojani. Niiden perusteella on vaikea keksiä syytä maksaa 50% enemmän hintaa vaunusta vain merkin vuoksi. Ymmärrän hyvin, miksi saksalaiset merkit jyräävät.
PS. Minusta on hieman harhaanjohtavaa verrata vuosikymmenen takaisia vaunuja puhuttaessa uusien myyntitilastosta. Saksalaiset ovat kehittäneet mallistoaan viimeisen vuosikymmenen sisustusratkaisujen, talvikelpoisuuden yms osalta, siinä missä pohjoismaalaiset ovat junnanneet paikallaan, tai peräti heikentäneet laatuaan säästöjen toivossa.
-
Itsellä tuo LMC valittaan vaikutti seuraavat seikat.
Foam eriste/rakenne, Alde lämmitys, vesikiertoinen lattialämpö, kaikille omat sängyt, oma oleskelutila.
Ja lopuksi ratkaisi hinta.
Mikään ei ole vielä mennyt rikki, vaikka käyttäjäkunta on aika kovakouraista. Tosin edellinen omistaja oli hajottanut oven sääskisuojan.
Eikä homehdu.
Veikkaan, että Solifer taitaa olla nykyisistä kestävimmästä päästä, kun ei tuo sisusta ole kovinkaan paljon muuttunut viimeisen 15 vuoden aikana.
Edelliset vaunu Hobby ja pari Soliferia.
-
Itsellä tuo LMC valittaan vaikutti seuraavat seikat.
Foam eriste/rakenne, Alde lämmitys, vesikiertoinen lattialämpö, kaikille omat sängyt, oma oleskelutila.
Ja lopuksi ratkaisi hinta.
Mikään ei ole vielä mennyt rikki, vaikka käyttäjäkunta on aika kovakouraista. Tosin edellinen omistaja oli hajottanut oven sääskisuojan.
Eikä homehdu.
Hyvä kun olet tyytyväinen! Vaan onko historia hallussa: Mistä juontaa juurensa nimi 'LMC' ? ::)
-
Minusta on hieman harhaanjohtavaa verrata vuosikymmenen takaisia vaunuja puhuttaessa uusien myyntitilastosta. Saksalaiset ovat kehittäneet mallistoaan viimeisen vuosikymmenen sisustusratkaisujen, talvikelpoisuuden yms osalta, siinä missä pohjoismaalaiset ovat junnanneet paikallaan, tai peräti heikentäneet laatuaan säästöjen toivossa.
Ei kait kukaan vuosikymmententakai sia malleja tuohon myyntitilastoon ole vetänyt. Uuusiahan ne kaikki on :o
Mikäli kaikenlainen kaksipuolisella teipillä tehdyt rakenteet ja naittajalla kiinnitetyt kalusteet + käytävälle tehty lavuaari on sitä kehitystä, niin on tosi hyvä että mennyt ohi, menis vaan kauas ???
Talvikelpoisuutta ei kaikkien ole tavinnut kehittää jos ne on olleet olemassa.
Sulla on sitten lujaa laatua kun on tuollaisia ongelmia, itsellä ei, muttei toisaalta ole Kabeakaan. Olen kyllä kuullut jotta se on hyvä vaunu , joku puhuu sitten siitä omiaan.
Mutta eikös sulla ollutkin se "säästöversio" liekkö siinä sitten säästetty tavalliseen Kabeen verrattuna.
Itseäni ei häiritse tuo montako on myyty.
Aikoinaan oli vaunu mitä ei ollut tehty kaikenkaikkiaan kuin reilu 300 kpl ja sekin oli ihan hyvä.
Juuri soitti henkilö minulle kenellä on vaunu mitä mallia ole kuin 1 olemassa, ihan tyytyväinen on siihen :)
-
Hyvä kun olet tyytyväinen! Vaan onko historia hallussa: Mistä juontaa juurensa nimi 'LMC' ? ::)
Lord Munsterland Caravan
Itsellä tuo LMC valittaan vaikutti seuraavat seikat.
Foam eriste/rakenne, Alde lämmitys, vesikiertoinen lattialämpö, kaikille omat sängyt, oma oleskelutila.
Ja lopuksi ratkaisi hinta.
Mikään ei ole vielä mennyt rikki, vaikka käyttäjäkunta on aika kovakouraista. Tosin edellinen omistaja oli hajottanut oven sääskisuojan.
Eikä homehdu.
Veikkaan, että Solifer taitaa olla nykyisistä kestävimmästä päästä, kun ei tuo sisusta ole kovinkaan paljon muuttunut viimeisen 15 vuoden aikana.
Edelliset vaunu Hobby ja pari Soliferia.
Taas puhuu henkilö jaka laittaa vaunun syssyllä katokseen ja ottaa keväällä ulos.
Tuo talvilämpimyys on jotenkin talvella itse koettava asia.
Meillä Kopparössä talvikäyttäjät ainakin asuskelevat niissä, pääasiassa pohjoismaisia ovat talvikäyttäjien vaunut.
-
Lord Munsterland Caravan
Ei Sun sitä pitänyt tietää... :laugh:
-
Ei Sun sitä pitänyt tietää... :laugh:
Kun on lähes 30v käyttänyt vaunua, vetänyt yli 200.000 km ja viettänyt vaunulla yhteensä vuosia , niin aina jotain oppii Thumb
-
Ei kait kukaan vuosikymmententakai sia malleja tuohon myyntitilastoon ole vetänyt. Uuusiahan ne kaikki on :o
Mikäli kaikenlainen kaksipuolisella teipillä tehdyt rakenteet ja naittajalla kiinnitetyt kalusteet + käytävälle tehty lavuaari on sitä kehitystä, niin on tosi hyvä että mennyt ohi, menis vaan kauas ???
Talvikelpoisuutta ei kaikkien ole tavinnut kehittää jos ne on olleet olemassa.
Sulla on sitten lujaa laatua kun on tuollaisia ongelmia, itsellä ei, muttei toisaalta ole Kabeakaan. Olen kyllä kuullut jotta se on hyvä vaunu , joku puhuu sitten siitä omiaan.
Mutta eikös sulla ollutkin se "säästöversio" liekkö siinä sitten säästetty tavalliseen Kabeen verrattuna.
Itseäni ei häiritse tuo montako on myyty.
Aikoinaan oli vaunu mitä ei ollut tehty kaikenkaikkiaan kuin reilu 300 kpl ja sekin oli ihan hyvä.
Juuri soitti henkilö minulle kenellä on vaunu mitä mallia ole kuin 1 olemassa, ihan tyytyväinen on siihen :)
Jollei Se ollut selvää ennestään, mielipiteeni ovat omiani eikä niitä ole kohdistettu kyseenalaistamaan kenenkään muun henkilökohtaisia kokemuksia. En siis koe tarpeelliseksi väitellä niistä!
-
Joo syksyllä vaunu menee katokseen ja keväällä se sieltä pois otetaan.
Vielä ei ole sellaista vaunua keksitty, jolla tämä porukka lähtisi talveksi yhtään mihinkään.
Juuri oltiin viime viikko Tahkolla ja kelit oli sellaiset, että jopa LMC:llä olisi tarjennut, mutta kun se ei olekkaan ongelma tämä lämpiäminen vaan kuivaustilat.
Varmasti sinne olisi voinut hyvin vaunulla lähteä, mutta mukavuudenhalu on sitä luokkaa, että mökki palvelee lapsiperhettä talvella aivan toisella tavalla kuin vaunu.
Siinä kun illalla laskeskelin monojen (sukset, laskettelu, lumilauta) määrää niin ei vaunussa saa niitä mihinkään kuivamaan ja sen päälle ulkovaatteet, hiihtovaatteet ym pitää saada kuivumaan. Monoja pelkästään yli 20 kpl
Ja vielä päälle rattaat, syöttötuolit, punkat, yhden taaperon pyllynpesut ym ym.
Varmasti 60-luvulla on päästy sinne ja tänne Fiat 600.lla jne jne. Se mennyttä, nyt jo turvaistuimet täyttää yhden auton.
Että vaunuilkoon ne talvella kausipaikalla jotka tahtovat, meillä ei siihen ole nyt lähdetty. Kuomukärryssä tavarat liikkuu talvella mökistä toiseen oikein sujuvasti.
-
Sehän menee samassa suhteessa kuin kokonaismyyntikin, tänä vuonna matkailuautoja on myyty viime vuoteen verrattuna -9.5 % vähemmän.
Vertailuaika on vaan kovin lyhyt, viikko ja siitäkin moni pyhä
-
Hyvä kun olet tyytyväinen! Vaan onko historia hallussa: Mistä juontaa juurensa nimi 'LMC' ? ::)
Niin ei minulla oikein mitään odotuksia ollut Hobbyyn eikä LMC;en parin Soliferin jälkeen.
Nyt vaan noita saksalaisia kun on tullut käytettyä, niin lapsiperheelle tuollainen 720 malli, joissa on kerrosängyt keskellä, niin on toimivaksi todettu. Ja taitaa olla jokaisella saksalaisessa tuo sama pohjaratkaisu.
Se on harmillinen juttu, että ruotsalaiset eivät ole ottaneet käyttöön noita saksalaisten pohjaratkaisuja.
-
Vertailuaika on vaan kovin lyhyt, viikko ja siitäkin moni pyhä
;D no niinpäs unohtui että ollaan jo uudella vuodella, no joo, eiköhän nyt kaikki tietäne mitä tarkoitin, mutta hyvä huomio silti. Thumb
-
Tuossa nettiä selailin niin on näköjään Polarilta tullut uusi pohjaversio joka vastaa aikas lähelle "kfu:ta".
(http://s7.postimage.org/8sag5e1rr/730_BR_Byra_Full.jpg) (http://postimage.org/image/8sag5e1rr/)
Eli kyllä ne pohjoismaalaisetkin yrittää.. ;)
-
onhan noita "kfu"tyylisiä, eikä viitti edes kaikkia linkittää :P
http://www.cabby.se/suomi/Matkailuvaunut/Family/Cabby-740F2C-Family/
-
Kovasti huolestuttaa rekisteröintitilast oa katsellessa tuo Soliferin pudotus edellisestä vuodesta lähes puoleen.121-77. Varmaankin päällimmäisiä ostajia ovat suomalaiset, alkaa vain nuo volyymit näyttämään pieniltä tehtaan kannattavuuden suhteen. :o
-
Tuossa nettiä selailin niin on näköjään Polarilta tullut uusi pohjaversio joka vastaa aikas lähelle "kfu:ta".
(http://s7.postimage.org/8sag5e1rr/730_BR_Byra_Full.jpg) (http://postimage.org/image/8sag5e1rr/)
Eli kyllä ne pohjoismaalaisetkin yrittää.. ;)
Eipä tuossa taida lastensänkyjä olla, vrt,kfu.
-
Yrittää ny pohojalaanenkin ymmärtää, kun isoa osaa suomesta hallinnut firma heitti lusikan nurkkaan oman strategiansa takia. Kyllä voluumit tippuu. Toisaalta kun luet sitä tilastoa niin mitenkäs nuo Lmc , Fendt , Carado jne tulee muutamankappaleen myynnillä toimeen ?
Knaus:kin tiputti 50% , ennen (2011) 6 nyt (2012) 3 kpl.
-
Hienoa että Cabby on alkanut tekemään noita lapsihuone malleja näköjään myös Polar. Toivottavasti ei liian myöhään.
Kattelin juuri paljonko sellainen kustantaa käytettynä niin vähän alta 40.000 € saa käytetyn Cabbyn, jossa on lastenhuone
Hintaakin toki vielä vähän on käytetyllekkin.
Se mikä ongelma on ruotsalaisvaunuilla on se, että niiden päämarkkina-alue on pohjoismaat.
Saksalaisilla päämarkkina-alue on keski-eurooppa. Vähän on volyymit toiset. Suomen myynnillä ei ole esim LMC:lle mitään merkitystä.
-
Eipä tuossa taida lastensänkyjä olla, vrt,kfu.
Kannattaisi kai ensin tutkia, sitten hutkia :laugh:
-
Olisi jännä tietää kuinka paljon, esim solifer,polar,cabby,hobby,lmc,adria yleensä myyvät vaunuja vuodessa.
Se, että pohjoismaissa on 25 miljoonaa asukasta, niin pelkästään saksassa on 81 miljoonaa asukasta, niin on siinäkin jo melkoinen ero, jos mietitään markkina-alueita.
-
Näille saksanvaunun valmistajille on yksi hailee montako vaunua suomessa menee kaupan, mutta ruotsalaisille valmistajille suomi on yksi tärkeistä markkina alueista. Eli kun myynti suomessa tökkii, niin voi jollekkin käydä kuten on käynyt suomalaisille vaunun tekijöille. Ja siinä ei laatu auta yhtään.
Sellainen harvinaisuus tuli tuossa viimme torstain seutuvilla ranskan moulinsissa kuin ruotsin rekisterissä oleva solifer matkailu-auto.
En ole ennen nähnyt kuin suomen kilvissä täällä päin maailmaa
-
Näille saksanvaunun valmistajille on yksi hailee montako vaunua suomessa menee kaupan, mutta ruotsalaisille valmistajille suomi on yksi tärkeistä markkina alueista. Eli kun myynti suomessa tökkii, niin voi jollekkin käydä kuten on käynyt suomalaisille vaunun tekijöille. Ja siinä ei laatu auta yhtään.
Sellainen harvinaisuus tuli tuossa viimme torstain seutuvilla ranskan moulinsissa kuin ruotsin rekisterissä oleva solifer matkailu-auto.
En ole ennen nähnyt kuin suomen kilvissä täällä päin maailmaa
Se on juuri näin, siksi todella harmi, että esim Soliferin myynti tökkii Suomessa, koska Suomi on tärkeä maa Soliferille.
Sitten jos mietitään, miksi näin käy niin kyllä tuo hintapolitiikka on yksi, mikä vaikuttaa aika tavalla.
Esim jos itse ajatelee omaa käyttötarkoitusta, kun ei ole edes tarkoitus vaunuilla talvella, niin onko mitään järkeä ostaa puolta kalliimpaa ruotsalaista. Kun kesällä pärjää aivan hyvin saksalaisellakin. Vaikka veikkaan, että eristeiden ja lämmittimen puolesta LMC:llä tarkenisi myös talvella.
Ja sitten yksi asia. En tiedä onko Solifer on siirtynyt tuohon Foam rakenteeseen, vai onko sen seinät edelleen styroksista. Jos seinät ovat edelleen styroksia, niin ei se lämpötaloudellisuus kaan ole enää mikään kiveen hakattu yksioikeus, jos saksalaisissakin on jo foam rakenteita.
-
Näille saksanvaunun valmistajille on yksi hailee montako vaunua suomessa menee kaupan, mutta ruotsalaisille valmistajille suomi on yksi tärkeistä markkina alueista. Eli kun myynti suomessa tökkii, niin voi jollekkin käydä kuten on käynyt suomalaisille vaunun tekijöille. Ja siinä ei laatu auta yhtään.
Sellainen harvinaisuus tuli tuossa viimme torstain seutuvilla ranskan moulinsissa kuin ruotsin rekisterissä oleva solifer matkailu-auto.
En ole ennen nähnyt kuin suomen kilvissä täällä päin maailmaa
Onhan noita Solkkuja mm Hollannissa ihan kerho, Sveitsissäkin on myymälä jne.
On niitä tullut vastaan mm Sloveniassa (Belgian kilvissä) jne
Mualimalla näkee kaikenlaista
Muuten kyllä se kioskinpito maksaa jotain Saksalaisillekin , jos ei muuta henkilökuntaa ole.
-
Eipä tuossa taida lastensänkyjä olla, vrt,kfu.
Olihan tuossa lastensängytkin, ihan hyvä pohja, kyllä ruottalaisetkin osaa. ;D
-
Ei mekään Cabbyä ois laitettu ellei siellä talvella aikaa vietetä ja talvi aikaan liikuta sillä.
-
Niin, ihmiset ostaa tarpeittensa mukaan. Ainakin asiaa enemmän tutkineet.
Annetaan kaikille siihen oikeus. Ne ostaa 3-vuodenajan vaunun ketkä haluavat Thumb
Ja ne tuhlatkoon rahansa vaikka pohjoismaiseen ketkä haluavat. Thumb
Yksinkertaista , mutta totta.
Meilläkin on esim Cabbyja monta uudehkoa Kopparössä. Eräskin viime talvena sanoi jotta Adria lähtee kohta. Osti uuden Cabbyn ja taas aika kuluu vaunulla (hän on about joka viikonloppu siellä)
-
Tuossa nettiä selailin niin on näköjään Polarilta tullut uusi pohjaversio joka vastaa aikas lähelle "kfu:ta".
(http://s7.postimage.org/8sag5e1rr/730_BR_Byra_Full.jpg) (http://postimage.org/image/8sag5e1rr/)
Eli kyllä ne pohjoismaalaisetkin yrittää.. ;)
Ei tässä näköjään ole lastensänkyjä. Vain parisänky
-
Kannattaisi kai ensin tutkia, sitten hutkia :laugh:
Ja tässäkin vaan yksi sänky parisängyn päällä.
-
Ei mekään Cabbyä ois laitettu ellei siellä talvella aikaa vietetä ja talvi aikaan liikuta sillä.
Tämä on aika hyvin sanottu.
Minä en edes odota LMC:ltä mitään talviominaisuuksia ja en olisi edes saksalaisia katsellut, jos olisi ollut vaunu tarkoitus viedä esim rinteeseen.
Toisaalta hyvä, kun tuli saksalainen hankittua niin osaa vähän vertailla esim Soliferia ja Hobbya ja LMC:stä keskenään.
-
Ei tässä näköjään ole lastensänkyjä. Vain parisänky
On siinä kun klikkaa sitä kuvaa. Se kuva ei näy kokonaan.
-
Mutta Cabby on ollutkin ainut jolla on ollut edes jo vähäb yritystä 90 luvullakin perhemallien kanssa.
-
Ei mekään Cabbyä ois laitettu ellei siellä talvella aikaa vietetä ja talvi aikaan liikuta sillä.
Vähän samat periaatteet oli meillä kun vaunu vaihdettiin tosin kausipaikalla vielä ainakin tänä talvena. ;)
-
Ja tässäkin vaan yksi sänky parisängyn päällä.
Ei se ole parisängyn päällä. Vaan ihan omassa lastenosastossaan.
Ei tässä näköjään ole lastensänkyjä. Vain parisänky
Ihantotta ???
Jos tutustuisit aiheeseen......
http://www.polarvagnen.com/fi/tutustu-polariin/matkailuvaunut/mallisto/polar-730/
-
Ei se ole parisängyn päällä. Vaan ihan omassa lastenosastossaan.I hantotta ???
Jos tutustuisit aiheeseen......
http://www.polarvagnen.com/fi/tutustu-polariin/matkailuvaunut/mallisto/polar-730/
Kerkesit ensin... Thumb ;D ;D
-
Kerkesit ensin... Thumb ;D ;D
Vuoden päästä saamme lukea kuinka monta näitä on rekisteröity Suomeen. Toivottavasti useita. :-\
-
Mitähän tuollainen Polar uutena maksaa, jos vaikka 5 vuoden päästä saisi sellaisen jostakin käytettynä.
Voisihan sitä joskus vaikka Polarinkin vaihtaa. Vaikuttaa aivan asialliselta pohjaratkaisulta.
-
Polarista hyvä esite
http://www.polarvagnen.com/fi/tutustu-polariin/luettelo/
-
Mitähän tuollainen Polar uutena maksaa, jos vaikka 5 vuoden päästä saisi sellaisen jostakin käytettynä.
Voisihan sitä joskus vaikka Polarinkin vaihtaa. Vaikuttaa aivan asialliselta pohjaratkaisulta.
Enpä tiedä. Meillä on Kopparössä kalliskin malli , vaihteli Adrioitten jälkeen tällaisen > Polar 950
-
Vaunujen myynti tulee laskemaan vuosi vuodelta. Meikäläisen ikäpolvi ei liioimin laittele vaunuja. Pitää olla mökit tai hotelli majoitus, sääli sinäänsä paljosta jäävät paitsi. Matkakulkimilla liikkuminen alkaa olemaa katoava matkustus tyyli suomessa, näkee sen jo leirintä alueilla käydessä. Jos alueella sata kulkinetta niin, Eläkeläiset 90 vs alle 50vuotiaat 10 suhteessa.
-
Enpä tiedä. Meillä on Kopparössä kalliskin malli , vaihteli Adrioitten jälkeen tällaisen > Polar 950
Herää väkisinkin kysymys miksi yleensä Adria on joskus ollut ?
-
Oli kuulemma tilava 743 ja sitten joku isompikin eräs toisenmerkkinen
-
Mitähän tuollainen Polar uutena maksaa, jos vaikka 5 vuoden päästä saisi sellaisen jostakin käytettynä.
Voisihan sitä joskus vaikka Polarinkin vaihtaa. Vaikuttaa aivan asialliselta pohjaratkaisulta.
Löysin tuossa viime vuoden hinnaston ja tuossa nuo 730:ten hinnat on 55,800-56,700€ plus tietysti lisä varusteet..Hinnat on noussut tälle vuodelle kylläkin..
-
Jos alueella sata kulkinetta niin, Eläkeläiset 90 vs alle 50vuotiaat 10 suhteessa.
Sehän riippuu tulevista hallituksista päästäänkö eläkkeelle ollenkaan vai kaadutaanko saappaat jalassa, vaikka kohta yli 50v. ;D ;D
-
Löysin tuossa viime vuoden hinnaston ja tuossa nuo 730:ten hinnat on 55,800-56,700€ plus tietysti lisä varusteet..Hinnat on noussut tälle vuodelle kylläkin..
Eli käytännössä tuollaisen 730 Polarin hinta on 60.000 €
Saisko jo viiden vuoden päästä 25.000 €
Kyllä vaan väkisinkin tulee mieleen, että keskimääräisellä lapsiperheellä on tuota rahanmenoa muutenkin, niin montakohan tuollaista 730 Polaria saadaan myytyä.
Toivottavasti paljon, niin on sitten valinnanvaraa kun ostaa käytettyä.
-
Enpä usko että tippuu kuin lehmän häntä. Tuolla kokkolan vaunupalvelussahan on niitä SoliferCenterin konkkavaunuja, ne on edullisia (lue halpoja) kokoiseksiin ja varustuksineen.
Vaikka mistäs sitä tietää.
-
Vaunujen myynti tulee laskemaan vuosi vuodelta. Meikäläisen ikäpolvi ei liioimin laittele vaunuja. Pitää olla mökit tai hotelli majoitus, sääli sinäänsä paljosta jäävät paitsi. Matkakulkimilla liikkuminen alkaa olemaa katoava matkustus tyyli suomessa, näkee sen jo leirintä alueilla käydessä. Jos alueella sata kulkinetta niin, Eläkeläiset 90 vs alle 50vuotiaat 10 suhteessa.
Joo, me suurta ikäluokkaa olevat ollaan oltu harmina joka tilanteessa aina syntymästä viimeiselle reissulle asti. Toki edellämainitussa tilanteessa luettavissa päinvastoin. :D
-
Noiden isojen vaunujen hinnat laskevat suhteessa enemmän kuin esim 550 vaunujen.
Esim 800 Cabby vm 2009 eli 3 vuotta vanha 29.900. Mitä lie uutena maksanut. Veikkaus yli 60.000 €
http://www.nettikaravaani.com/cabby/800/1372536
On muuten lastenhuone malli vastaa saksalaisten tuota 720 mallia. Cabbyn sisäpituus 740.
Mutta mihin mikroaaltouuni ?
-
Siinähän se jääkaapin päälllä paikka on :D
-
Siinähän se jääkaapin päälllä paikka on :D
Kappas siellähän se paikka on. Ajattelin, että ompa vähällä pilattu, jos edes ruotsalaisessa ole mikrolle paikkaa.
Cabbyn pyynti on kyllä aivan kohtuullinen. Jos olisi vähäkin talvikäyttöä, niin voisi käydä vaikka kysymässä välirahaa.
-
Siinähän se jääkaapin päälllä paikka on :D
(http://s2.postimage.org/yud5mxvs5/mikro.jpg) (http://postimage.org/image/yud5mxvs5/)
-
Cabbyn pyynti on kyllä aivan kohtuullinen. Jos olisi vähäkin talvikäyttöä, niin voisi käydä vaikka kysymässä välirahaa.
Elä ny :o Joku luulee eyt oott tullu järkiis ja joku toinen jotta hulluks ;D
-
Noiden isojen vaunujen hinnat laskevat suhteessa enemmän kuin esim 550 vaunujen.
Esim 800 Cabby vm 2009 eli 3 vuotta vanha 29.900. Mitä lie uutena maksanut. Veikkaus yli 60.000 €
http://www.nettikaravaani.com/cabby/800/1372536
On muuten lastenhuone malli vastaa saksalaisten tuota 720 mallia. Cabbyn sisäpituus 740.
Mutta mihin mikroaaltouuni ?
Tuossa on muuten Kabestakin nuo keskellä olevat kerrossängyt. Hinta on kyllä paljon korkeampi kuin tuon Cabbyn..
http://www.nettikaravaani.com/kabe/royal/1327024
-
http://www.nettikaravaani.com/cabby/800/1372536
Mites tuo jääkaapin ovi näyttää oudolle tuossa Cabbyssä? Onko tuo pinta irti?
-
Jotenkin se siltä näytää. Lisäksi minun mielestäni tuo Cabby on suhteettoman halpa :o
-
Jotenkin se siltä näytää. Lisäksi minun mielestäni tuo Cabby on suhteettoman halpa :o
Joo tuota hintaa ihmettelin itsekkin kun vuotta nuorempi 740+ maksaa melkein 10000€ enempi.. Ja tässä 800+ näyttää olevan nahkasisus.. ::)
-
Toihan kannattais jonkun ostaa "ihan huvikseen" jos himoa ja varallisuutta löytyy. Thumb
-
Noiden isojen vaunujen hinnat laskevat suhteessa enemmän kuin esim 550 vaunujen.
Esim 800 Cabby vm 2009 eli 3 vuotta vanha 29.900. Mitä lie uutena maksanut. Veikkaus yli 60.000 €
Tuossahan noita nykyisiä hintoja:
Cabbyn hinnasto...
CABBY 700 + 1550/1900 250 45300,- €
CABBY 700 + CAIENNA 1530/1900 250 51900,- €
CABBY 740 + 1685/2400 250 50300,- €
CABBY 740 + CAIENNA 1690/2400 250 56900,- €
CABBY 800 + 1750/2400 250 57100,- €
CABBY 800 + CAIENNA 1750/2400 250 62200,- €
Cabbyssä siis kadonnut hinnasta kolmessa vuodessa lähes 50% - omassa ikää kohta 7v ja hinta laskenut noin 25% ;)
-
tässä vähän hollannin myyntimääriä.
http://www.bovag.nl/media/Caravan%20&%20Camper/Top%2010%20caravans%282%29.pdf
Tosin aika vanha, mutta kertonee jotain määristä.
Sitten euroopan myyntimääriä
http://www.civd.de/caravaning/marktzahlen/europa-caravans/
samasta sivusta löytyy myös autojen myyntiluvut kohdasta marktzahlen
-
Tuossahan noita nykyisiä hintoja:
Cabbyn hinnasto...
CABBY 700 + 1550/1900 250 45300,- €
CABBY 700 + CAIENNA 1530/1900 250 51900,- €
CABBY 740 + 1685/2400 250 50300,- €
CABBY 740 + CAIENNA 1690/2400 250 56900,- €
CABBY 800 + 1750/2400 250 57100,- €
CABBY 800 + CAIENNA 1750/2400 250 62200,- €
Cabbyssä siis kadonnut hinnasta kolmessa vuodessa lähes 50% - omassa ikää kohta 7v ja hinta laskenut noin 25% ;)
No löytyi sattumalta 1 noin halpa Cabby, ei sillä pidä alkaa tekemään mitään tilastotiedettä paljonko minkäkin hinta laskee. Varmaan kun tunnet alaa voit ottaa auki keskihinnat ko. kulkineesta.
Toisaalta et voi tietää mitä omastasikaan saat ::)
-
Niin ja tässä Cabbyn tapauksessa, vaihdossa et saa omasta yhtään mitään, käytännössä väliraha on aina lähellä samaa. Vaikka pyynti olisikin korkeampi niin vanhasta saisi puolestaan enemmän.
Tuo pitkä Cabby pitäisi ostaa suoraan.
Mutta halpa tuo Cabby kieltämättä on, ja sitä tässä vähän katsellut. Mutta onneksi, siis onneksi ei tuota talvimatkailua ole tullut pahemmin harrastettua. Muutenhan tässä joutuisi lähtemään kaupoille.
-
tässä vähän hollannin myyntimääriä.
http://www.bovag.nl/media/Caravan%20&%20Camper/Top%2010%20caravans%282%29.pdf
Tosin aika vanha, mutta kertonee jotain määristä.
Sitten euroopan myyntimääriä
http://www.civd.de/caravaning/marktzahlen/europa-caravans/
samasta sivusta löytyy myös autojen myyntiluvut kohdasta marktzahlen
Omapas hollannissa myynti vähentynyt. Sitten toinen ihmetyksen aihe on tuo Ison-Britanian vaunujen myyntimäärä. Se on euroopan suurin.
-
Omapas hollannissa myynti vähentynyt. Sitten toinen ihmetyksen aihe on tuo Ison-Britanian vaunujen myyntimäärä. Se on euroopan suurin.
Englannissa vaunuja todella paljon. Isoja Caravan Parkeja + campingeja paljon. Olen siellä pari vaunureissua heittänyt , samoin Irlannin kiertänyt,
-
Omapas hollannissa myynti vähentynyt. Sitten toinen ihmetyksen aihe on tuo Ison-Britanian vaunujen myyntimäärä. Se on euroopan suurin.
Hollannissa on sama syy vaunu puolen hiipumiseen kuin suomessakin, yhä useampi ostaa asunto-auton.
Viisikymppiset vaunun ostajat alkaa olla harvinaisia. Ja valtavia vaunuparkkeja on hollannissakin, kuten myös valtavia
parkkitaloja vaunuille. Niitä pinotaan varasto hyllyihin trukilla.
(http://s1.postimage.org/ex5cqvluj/caravan.jpg) (http://postimage.org/)
-
Hollannissa on sama syy vaunu puolen hiipumiseen kuin suomessakin, yhä useampi ostaa asunto-auton.
Viisikymppiset vaunun ostajat alkaa olla harvinaisia. Ja valtavia vaunuparkkeja on hollannissakin, kuten myös valtavia
parkkitaloja vaunuille. Niitä pinotaan varasto hyllyihin trukilla.
(http://s1.postimage.org/ex5cqvluj/caravan.jpg) (http://postimage.org/)
Sieltä saattais saada edullisesti
3 kauden vaunun, jos tarjontaa
on niinkin paljon.
-
Ainakin 80% pitkin eurooppaa liikkuvista sopulilaumoista on 370 koppeja , mutta jäähän sinne vielä valinnnavaraa.
Heitä on välillä monenkymmenenjäsene n ryhminä liikenteessä.
-
http://www.nettikaravaani.com/solifer/630/1369227
Tuossa olis kans ihan mukavan näköinen sisusta :-)