Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: honkte - 5.01.2013 kello on 17:25

Otsikko: Rengas inventointi
Kirjoitti: honkte - 5.01.2013 kello on 17:25
Kesä tulee tuota pikaa ja pitäisi hankkia renkaita! Auton alta löytyi käyttämätön rengas Michelin X 215/70 R 15 C  XC Camping, Käytössä olleissa vähiten kulunut oli 6mm ja sillä pari joka joka oli toinen laita 4 ja toinen 5mm (ajattaa aurauskulmien tarkastukseen?) loput olikin hivenen alle 3mm. Kuinka vanhan renkaan kannattaa laittaa auton alle, nuo kaikki renkaat on valmistettu viikolla 16  2003. Tuolle vararenkaallekaan ei taida kannattaa etsiä paria vai mitä mieltä olette? Nuukana noilla renkailla kitkuttelis vielä kesän, mutta oman turvallisuuden takia taitaa tulla hankittavaksi kaikki renkaat uusia!
Otsikko: Vs: Rengas inventointi
Kirjoitti: vesako - 5.01.2013 kello on 17:36
Kyllä kai se turvallisinta olisi hankkia kaikki
ympäriinsä uudet. Vararengas on vain tilapäiskäyttöön.

Suosittelen uusien hankintaa.
Otsikko: Uuvet . . .
Kirjoitti: vaanari61 - 5.01.2013 kello on 19:06
Uuvet maksaa Contin Camperina 680 egee, syksyn tiukka hinta, Rengasmarket ketjun liikkeestä.


http://www.nokianrenkaat.fi/usein_kysyttya,   renkaiden iästä ym:sta tietoo . . .

Otsikko: Vs: Rengas inventointi
Kirjoitti: Fenix - 5.01.2013 kello on 19:34
2003 vuoden rengasta en käyttäisi enää edes varakenkaana. On se kumi jo sen verran kovettunutta, että halkeaa kyljestä uskomattoman helposti. Ei muuta kuin mars rengasliikkeeseen ja kauppoja hieromaan. :)
Otsikko: Vs: Rengas inventointi
Kirjoitti: kimi - 5.01.2013 kello on 19:34
10 vuotta on siinä iässä, ettei vielä pitäisi iän takia olla ongelmia ja pintaakin noissa on.
Itse poistin henkilöauton renkaat joista 2 oli vuodelta 1995 ja 2 vuodelta 2000, pintaa ehkä lain vaatima, mutta kosteuspitoa noissa ei ollut ollenkaan ja tyttärelle en voisi autoa lainata nuo alla. Varmuuden vuoksi otin nuo pois vanteilta kun vaihdoin talvirenkaisiin, ettei ne vahingossa joutuisi alle taas.
Otsikko: Vs: Rengas inventointi
Kirjoitti: Eemeli - 6.01.2013 kello on 12:55
Itsellä kun on useita museo- ja harrasteautoja, niin ei niihin kyllä voi ruveta uusia renkaita osteleen jatkuvasti. Suurimmalla osalla ei tule kilometrejä ollenkaan vuoden mittaan, joten tuntuu järjettömältä tuhlaukselta vaihtaa renkaita esim. 10 vuoden välein. Käyttöautoissa toki pitääkin päivittää renkaita.
Otsikko: Vs: Rengas inventointi
Kirjoitti: tsahkali - 6.01.2013 kello on 13:23
10 vuotta on siinä iässä, ettei vielä pitäisi iän takia olla ongelmia ja pintaakin noissa on.

Kivikoviahan noista ensin tulee ja huutavat, kun lähtee asvaltilta sateella.  (juu, etuvetosella)  Miten käynee, kun näkyy Micheliini kestävän kuin ennenwanhaan, kun X pyöri Sätkän alla yli 100kkm...
Otsikko: Vs: Rengas inventointi
Kirjoitti: mjh48 - 6.01.2013 kello on 13:32
Tuota XC Camping rengasta ei taida olla edes enää saatavilla.

Paras renkaista varalle ja vararengaskin vaihtoon. Talvella uudet kesäkiekot saa halvemmalla, tai sitten keskikesällä, ei vaihtoruletin ollessa kiivaimmillaan.

Otsikko: Vs: Rengas inventointi
Kirjoitti: Aakku - 6.01.2013 kello on 13:40
Itsellä kun on useita museo- ja harrasteautoja, niin ei niihin kyllä voi ruveta uusia renkaita osteleen jatkuvasti. Suurimmalla osalla ei tule kilometrejä ollenkaan vuoden mittaan, joten tuntuu järjettömältä tuhlaukselta vaihtaa renkaita esim. 10 vuoden välein. Käyttöautoissa toki pitääkin päivittää renkaita.
Mulla oli moottoripyörässä vielä 2000 luvulla alkuperäiset gummit alla. Pyörä on vuodelta-48. Joskus 2005 paikkeilla vaihdettiin vasta uudet. Wanhat Englebertit ovat yhä tallessa hyvässä kunnossa. Pitäisi laittaa seinälle muistoksi.

Eikös Saksassa tai jossain valvottu noita renkaiden vuosikertaakin?
Otsikko: Vs: Rengas inventointi
Kirjoitti: kimi - 6.01.2013 kello on 13:45
Mulla oli moottoripyörässä vielä 2000 luvulla alkuperäiset gummit alla. Pyörä on vuodelta-48. Joskus 2005 paikkeilla vaihdettiin vasta uudet. Wanhat Englebertit ovat yhä tallessa hyvässä kunnossa. Pitäisi laittaa seinälle muistoksi.

Eikös Saksassa tai jossain valvottu noita renkaiden vuosikertaakin?

Saksassa ja Hollannissa ainakin valvotaan ja suomessakin. Ainakin minulla oli Alfan katsastuspaperissa maininta noista renkaista, tai niitten iästä huomautus. Tämä ei kuitenkaan tulluut otteeseen vaan pelkästään pöytäkirjaan.
Otsikko: Vs: Rengas inventointi
Kirjoitti: Eemeli - 6.01.2013 kello on 13:51
Saksassa ja Hollannissa ainakin valvotaan ja suomessakin. Ainakin minulla oli Alfan katsastuspaperissa maininta noista renkaista, tai niitten iästä huomautus. Tämä ei kuitenkaan tulluut otteeseen vaan pelkästään pöytäkirjaan.

Appiukko meni syksyllä katsastamaan -88 mallin Nissaniaan jossa oli alkuperäiset renkaat, mutta inssi hylkäsi, kun oli niin vanhat renkaat..... kai niissäkin sitten on joku raja sanottu???
Otsikko: Vs: Rengas inventointi
Kirjoitti: Eemeli - 6.01.2013 kello on 13:55
Mulla oli moottoripyörässä vielä 2000 luvulla alkuperäiset gummit alla. Pyörä on vuodelta-48. Joskus 2005 paikkeilla vaihdettiin vasta uudet. Wanhat Englebertit ovat yhä tallessa hyvässä kunnossa. Pitäisi laittaa seinälle muistoksi.

Eikös Saksassa tai jossain valvottu noita renkaiden vuosikertaakin?

Itsellä vanhimmat renkaat  on -65 mallin Ramblerissa johon hommasin valkosivu "rättirenkaat" kun autolle tuli ikää silloin vaadittu 25 vuotta ja sen sai museokatsastaa.
Otsikko: Vs: Rengas inventointi
Kirjoitti: honkte - 6.01.2013 kello on 15:55
Vanteet tulikin jo tuossa toisen saitin kautta hommattua, joten rengaskaupoille huomenna, Niissäkin säästäis vajaan satasen jos  tilais netin kautta, taidan kumminkin tilata paikalliselta niin tulee kate jäämään kotisuomen markkinoille.
Otsikko: Vs: Rengas inventointi
Kirjoitti: ihaa - 6.01.2013 kello on 16:13
taidan kumminkin tilata paikalliselta niin tulee kate jäämään kotisuomen markkinoille.

Mitäpä tähän nykyisen nettiaikakauden aikana muuta voi kuin  Thumb

Otsikko: Vs: Rengas inventointi
Kirjoitti: seppoko - 6.01.2013 kello on 16:24
Vanteet tulikin jo tuossa toisen saitin kautta hommattua, joten rengaskaupoille huomenna, Niissäkin säästäis vajaan satasen jos  tilais netin kautta, taidan kumminkin tilata paikalliselta niin tulee kate jäämään kotisuomen markkinoille.

Ei kai tuo säästö hukkuisi rengas työhön?

Otsikko: Vs: Rengas inventointi
Kirjoitti: kimi - 6.01.2013 kello on 16:48
Ei kai tuo säästö hukkuisi rengas työhön?

Pääkaupunkiseudulla uusien asiakkaan renkaiden vanteillelaitto maksaa maltaita. Poika tilasi autoonsa renkaat netin kautta ja ajatteli, ettei viitsi käydä harrastetallilla laittamassa niitä vanteille ja vanhat tietty pois. Mieli muuttui kun halvin tarjous oli reilusti yli 100€.

Hinnoteltu nykyään niin, että käytetyn rengastyöt ovat halvempia ja halvimmat tietty kun renkaan ostaa liikkeestä joka ne asentaa.
Otsikko: Vs: Rengas inventointi
Kirjoitti: honkte - 6.01.2013 kello on 17:11
Sen takia minäkään en poista vanhoja renkaita vanteilta kun rengastyö maksaa vanhaan renkaaseen saman kuin uuteenkin ja joku ajaa pakettiautossa nuo vanhat renkaat loppuun.
Otsikko: Vs: Rengas inventointi
Kirjoitti: 88k5 - 6.01.2013 kello on 22:56
Pääkaupunkiseudulla uusien asiakkaan renkaiden vanteillelaitto maksaa maltaita. Poika tilasi autoonsa renkaat netin kautta ja ajatteli, ettei viitsi käydä harrastetallilla laittamassa niitä vanteille ja vanhat tietty pois. Mieli muuttui kun halvin tarjous oli reilusti yli 100€.

Hinnoteltu nykyään niin, että käytetyn rengastyöt ovat halvempia ja halvimmat tietty kun renkaan ostaa liikkeestä joka ne asentaa.
Rengasliikkeelle se on vähän "katkeran kalkkia" pelkän työn myynti..
Mutta näillä ainakin tsadilaisten asentamoiden hinnat ovat 12-13€/fillari
http://ssl.delti.com/cgi-bin/stationssuche.pl?dsco=136&cart_id=

En ole yli 50€ joutunut neljästä vanteille ja tasapainoon laitosta maksamaan.. eikä ole kyselty mistä vanne tai rengas on peräisin kun ne on peräkärrynlavalta Euromasterin halliin nosteltu  Thumb
Otsikko: Vs: Rengas inventointi
Kirjoitti: tsahkali - 7.01.2013 kello on 09:19
En ole yli 50€ joutunut neljästä vanteille ja tasapainoon laitosta maksamaan.. eikä ole kyselty mistä vanne tai rengas on peräisin kun ne on peräkärrynlavalta Euromasterin halliin nosteltu  Thumb

Mistä Sä ne kaks saat?   ::)
Otsikko: Vs: Rengas inventointi
Kirjoitti: 88k5 - 7.01.2013 kello on 12:25
Mistä Sä ne kaks saat?   ::)
Täh  :o
Ai-nythämmää-hogaasin..  :laugh: :laugh:

Ei tuohon 6 (tai 7) pyöräseen ole ikuna renkaita vaihettu.. 53tkm alkuperäisillä  Thumb Taitaa mennä 6. vuosikin ikänsä puolesta kun pintaakin yli 6mm - tosin kaikki on/ollut jo edessä.. 
Otsikko: Vs: Rengas inventointi
Kirjoitti: tsahkali - 7.01.2013 kello on 13:05
Täh  :o
Ai-nythämmää-hogaasin..  :laugh: :laugh:
Ei tuohon 6 (tai 7) pyöräseen ole ikuna renkaita vaihettu.. 53tkm alkuperäisillä  Thumb Taitaa mennä 6. vuosikin ikänsä puolesta kun pintaakin yli 6mm - tosin kaikki on/ollut jo edessä..

 :D  Juu. Kuten jo monesti sanonut, hirvee kesto on taas Micheliinissä....  Sinä kun vielä voit ajaa kaksi täysin sileäksi!  :D
Otsikko: Vs: Rengas inventointi
Kirjoitti: ose - 7.01.2013 kello on 13:18
:D  Juu. Kuten jo monesti sanonut, hirvee kesto on taas Micheliinissä....  Sinä kun vielä voit ajaa kaksi täysin sileäksi!  :D
Mulle katsuri kerran väitti että sileät paripyörät ei kuulu pakuun, vain kuorkkiin.
Otsikko: Vs: Rengas inventointi
Kirjoitti: tsahkali - 7.01.2013 kello on 16:10
Mulle katsuri kerran väitti että sileät paripyörät ei kuulu pakuun, vain kuorkkiin.


16 §
Auton, auton perävaunun ja hinattavan laitteen renkaat

1. Auton etupyörissä ei saa käyttää renkaita, joiden puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta. ‹Kulutuspinnan› pääurien syvyyden tulee auton, auton perävaunun ja sellaisen hinattavan laitteen renkaissa, jonka suurin sallittu nopeus on suurempi kuin 40 km/h, olla vähintään 1,6 mm. Akselilla, jolla on paripyörät, tämä vaatimus ei koske molempia pyöriä. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria renkaan ‹kulutuspinnan› keskialueella noin kolmen neljänneksen leveydellä ‹kulutuspinnasta›.

2. Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden ‹kulutuspinnan› pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm. Talvirenkaita ei tarvitse käyttää:

a) paripyörien molemmissa pyörissä;

b) auton tai sen perävaunun valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä enintään 20 kilometrin pituisissa siirroissa;

c) museoajoneuvossa;

d) sellaisessa autossa tai sen perävaunussa, johon talvirenkaita ei ole saatavissa.
Otsikko: Vs: Rengas inventointi
Kirjoitti: vaanari61 - 7.01.2013 kello on 18:05
Mutta ei ole järkevää käyttää paripyörissä eri ympärysmitan omaavia renkaita.

Renkaat kuluu nopeammin, vierintävastus kasvaa ja kulutus nousee.

Kaikki nuo hieman hiusten halontaa mutta totta.

Ja omaa ja toisten turvallisuutta kun ajattelee himpankin, paree ajaa vaan kunnon renkailla.
Otsikko: Vs: Rengas inventointi
Kirjoitti: cvan - 8.01.2013 kello on 05:37
Sen takia minäkään en poista vanhoja renkaita vanteilta kun rengastyö maksaa vanhaan renkaaseen saman kuin uuteenkin ja joku ajaa pakettiautossa nuo vanhat renkaat loppuun.
ostimpa omat rengas koneet   8)
Otsikko: Vs: Rengas inventointi
Kirjoitti: ose - 8.01.2013 kello on 08:13
Olen saanut käyttää oman korjaamon laitteita.  Osa asiakkaista haluaisi rengastyöt ns omiin renkaisiinsa ilmsiseksi.
Otsikko: Vs: Rengas inventointi
Kirjoitti: honkte - 29.03.2013 kello on 10:51
Kävin n. 1,5 kk sitten tilaamassa asuntoautooni renkaat mainiten kokoluokan 215/70 x 15 c   ja 109 /107Q ja mainitsin Michelin camping renkaan jota tässäkin suositellaa. No hakiessani renkaita katsoin renkaasta merkin Michelin ja kokoluokan enkä kiinnittänyt huomiota että maininta "camping" puuttui renkaasta. Renkaan merkki on Michelin Agilis 215/70 x 15 c  109/107 S. Heräsi epäilys onko ko. rengas oikeanlainen lähes 3000kg omapainoiseen autoon mainiten myöskin renkaan toimittajalle ko. asiasta ja hän oli sitä mieltä että rengas on sopiva autooni. Laittaessani Michelinille kyselyn sain seuraavanlaisen vastauksen.
"Hei Teuvo,

Kiitos sähköposistasi,

Eli Michelin Agilis Camping on erityisesti valmistettu asuntoautoille

Vaikka Agilis Camping ja Agilis + ovat samassa kuormitus luokassa on Michelin Agilis Camping suositeltavana asuntoautoihin.

Camping on tehty erityisesti camping olosuhteisiin eli ei yhtä palon kilometrejä kuin Agilis + mutta sen sijaa kestää paremmin kauempaa pysäköintiä (vaikka erot ovat suhteellisen pienet)

Camping renkaassa on vahvistettu runko joka kestää 5,5 bar :in ilmanpaineen, kun taas Agilis + 4,75 bar :ia.

Suosittelemme Agilis Camping renkaita asuntoautoosi.

Akselimassaan liittyen ovat kummatkin luokiteltu 1030kg/ rengas eli renkaat kantaa 2060kg/akseli.

Ystävällisin terveisin

Tony Salo
Consumer Care Advisor
MICHELIN NORDIC AB"

Tutkisessani rengasta noiden paineiden taholta niin renkaassa on merkintä 65 Psi = 4,57 kg/cm2
ja vanhassa camping renkaassa sama koko 80 Psi = 5,6246 kg/cm2

Joten katsokaa millaisia renkaita painaviin autoihinne laitatte, ei renkaan myyjäkään tiedä kaikkea renkaista.
Ensi viikolla renkaiden vaihtoon uudestaan, onneksi en laittanut niitä auton alle, ovat käyttämättömät.
Hyvää pääsiäistä kaikille!
Teuvo
Otsikko: Vs: Rengas inventointi
Kirjoitti: tsahkali - 29.03.2013 kello on 13:40
Joten katsokaa millaisia renkaita painaviin autoihinne laitatte, ei renkaan myyjäkään tiedä kaikkea renkaista.

Siis, eihän tuossa painojen suhteen mitään ongelmaa ollut.  Sinä vaan haluat renkaan, joka on pehmeämpää kumia, mutta ajossa yhtä kova kuin perus Agilis, kovemman paineensa takia...   ::)
Otsikko: Vs: Rengas inventointi
Kirjoitti: honkte - 29.03.2013 kello on 20:12
Lainaus
Siis, eihän tuossa painojen suhteen mitään ongelmaa ollut.  Sinä vaan haluat renkaan, joka on pehmeämpää kumia, mutta ajossa yhtä kova kuin perus Agilis, kovemman paineensa takia...   ::)

Meinaakko että tuon renkaan ajo-ominaisuudet riittää 4,5 kg/cm2:n paineella tuohon painavaan autooni jonka kokonaispaino lähentelee  3500 kg lastattuna, kun minun tietääkseni tuossa Agilis Camping renkaassa on jo vahvistettu sivu ja painetta siihenkin  tarvitsee laittaa 5 kg/cm2?
Otsikko: Vs: Rengas inventointi
Kirjoitti: Vesseli - 31.03.2013 kello on 00:45
Nykyisessä kulkimessani renkaat ovat Michelin Agilis (ilman Campingia). Renkaissa on merkintä Max. 450 kPa. Olen ajellut tällä paineella, vaikka ohje sanoo, että eteen 500 kPa ja taakse 550 kPa. En ole huomannut mitään eroa Agilis Campingiin, tosin kilometrejä on niin vähän takana, että ei voi sanoa kulumisesta mitään. Talvirenkaat ovat Continental Vanco Camperit, joissa on sama 450 kPa:n max. paine. Rengasliike laittoi ohjeen mukaiset paineet ja sanoi renkaiden kestävän.