Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: honkte - 16.12.2012 kello on 18:11
-
Tässä pitäisi hissukseen alkaa kattelee "Reiskaan" uusia kesäpuöriä. Alusta on Ducato -03 ja mökki päällä Eura Mobil n. 3,5 tn kokkonaispaino. Te jotka olette ajaneet jo useampia vuosia niin kertokaa mikä rengasmerkki kestää kolme ja puoli tonnia painavan auton alla enempi kuin kaksi kesää (ajokilometrit 5000 - 10000km/vuosi)
Honkte
-
Adriassa tuli tehtaalta Michelinin Campingit ja nyt niillä on ajettu n. 42000 km ja kyllä noilla ajaa vielä ainakin ensi kesän jolloin lähtee viides kausi...sellaiset hankin todennäköisesti seuraavaksikin sarjaksi.
-
Renkaissa on se kulutuskestävyytä ilmoittava
arvo, treadwear. (renkaan kyljessä pienellä)
Jos jostain löydät renkaat tw arvoltaan vaikkapa 400
niin kestää kauemmin. Toki halpoja renkaita on ja
arvo n.200.
Mutta se hintaero.?
-
Mulla tässä 6-pyöräisessä on ollut alla tehtaalta asti pelkästään yhdet kesärenkaat (talvipyöriä ei ole). Ensiasennusrenkaat ovat Hankook RA08:t, 6 kesää ajettu yht. 52.000km - Kroatian lämmöissäkin. Vieläkin on pintaa 5-6mm Thumb
Omamassa ~3tn, kok.massa 3.5tn - autolla ei ajeta kuin reissuajoa, ei mitään päivittäisiä työmatka- tai kauppareissuja.
Takapyörät ei kulu millään, ja olen kierrättänyt niitä eteen..
EDIT: tuo TW arvo on sikäli hassu, että se on suhteellinen saman kokoluokan verrokkirenkaaseen (jenkkilässä). Sen sijaan eri kokoluokan renkaiden TW:tä ei voi verrata suoraan - tosin jos arvo on esim. 630 on se kuitenki kulutusta kestävä = 6.3 x verrokkirengas
-
Adriassa tuli tehtaalta Michelinin Campingit ja nyt niillä on ajettu n. 42000 km ja kyllä noilla ajaa vielä ainakin ensi kesän jolloin lähtee viides kausi...sellaiset hankin todennäköisesti seuraavaksikin sarjaksi.
Alkaa kans olla Micheissä kohta 40kkm ja tuntuu että pintaa on vielä toiselle mokomalle. Ovat varmaan kivikovat ennenkuin loppuvat! Pitäsköhän alkaa tehdä niihin lamelleja ?
Entiwanhaan X:sät kesti Sätkän alla jopa yli 100kkm...
-
Alkaa kans olla Micheissä kohta 40kkm ja tuntuu että pintaa on vielä toiselle mokomalle. Ovat varmaan kivikovat ennenkuin loppuvat! Pitäsköhän alkaa tehdä niihin lamelleja ?
Entiwanhaan X:sät kesti Sätkän alla jopa yli 100kkm...
Myös minulla oli alkuperäisasennukse na Misukka gampingit, kun myös vararengasta kierrätin niin noin 80 tkm niillä mentiin. Tokivain säädätin aurauskulmat minimiarvoihin heti alkutaipaleella. Kyseessä 3,5 tn asuntoauto.
En kuitenkaan ollu niihin aivan tyytyväinen, kovat olivat ja meluisat. Nytten on Misukan agilikset kesäpyörinä. Niin ja sellainen malli noista jossa ei ole M+s merkintää.
-
... Tokivain säädätin aurauskulmat minimiarvoihin heti alkutaipaleella. ..
Tuo on muuten asia joka kannattaa tarkistuttaa uudessa autossa luovutuksen jälkeen. Viimeksi kun säädätin, huoltomies (myös m-autoilja) sanoi, että uusissa m-autoissa voi olla aika metässä arvot. Alustavalmistajalta lähtiessä autossa on eri omamassat / akseli kuin kopintekijän jäljiltä - onko sen jälkeen kulmia säädetty, on aika kiharaa käytäntöä..
-
Merkeistä en ymmärrä muuta kuin, että yhdenkään autoni alle ei tule Nokiaa. Edellisessä kulkimessa oli ostaessa Continental Vancot, jotka menivät kesässä sileiksi. Sitten alle laitettiin Michelin Camping Agilikset ja näillä ajeltiin 5, 5 kesää ja vielä oli laillinen pinta ja vähän yli. Talvella Continentalit OK, mutta mielestäni Michelin on miellyttävin. Niitä ei vaan saanut tänä syksynä mistään. Ennen ajoin 200 tkm /auto, n. 5 vuotta, mutta pari viime vuotta vain puolet siitä.
-
Tokivain säädätin aurauskulmat minimiarvoihin heti alkutaipaleella.
Ompi myös tuollainen Ranger... Olen säätänyt kulmat ihan ite ja mieleisekseni. Tehdasasetukset oli syvältä, mutta nyt kuluu sekä kesä- että talvikumit tasaisesti.
-
Kulutuspintansa (n. 5 mm) puolesta vielä ajaisi tämän kesän mutta miten on, kannattaako riskeerata kun kyljet on tämän näköiset, onko tuo normaalia 6 vuotta vanhalle renkaalle ?
Mitkä tilalle vai onko Michelinit edelleen ne ainoat ja oikeat matkailuauton renkaat ?
(http://karavaanari.org/kuvat/1399488098.jpg)
-
Ite laittaisin vaihtoon renkaat jos noin on haljenneet!! Misukat on ihan hyvät, kokeile hankook vantra.. Thumb
-
Vaihtoon tuollaiset renkaat, ottaa roimasti päähän jos tulee isompi vahinko noidentakia.
Lähetetty minun HUAWEI G700-U20 laitteesta Tapatalkilla
-
Tuolla rankaalla en ajaisi ja lienee laitonkin tuossa kunnossa.
Itse ostin tänään Michelinin pakettiautorenkaat taakse omaani ja muutaman kymmenen kilometrin vaikutelma oli positiivinen.
Michelinin Camper tuskin on huono valinta, itse olisi sellaisiin satsannut jos sopiva koko olisi löytynyt
-
Mitä renkaita karavaanarit hankkineet matkailuautoonsa vai onko tuo mun misukkojen ongelma niin uusi ettei tuollaista ole vielä vastaan muilla tullut ?
Täällä Iisalmessa tarjottu Continental Vanco Camper hintaan 720 €, Nokian Hakka C Cargo yllättäen hiukan edullisemmin eli 599 €, onko noita kellään, kokemuksia saa tarjota muistakin merkeistä.
Noilla Misukoilla on nyt siis ajettu n. 50000 km eli pinta ei ole ongelma vaan nuo halkeamat.
-
Kyllähän halkeama renkaan sivussa on jonkun sortin ongelma. Samanlaiset halkeamat ilmestyyi mun as.auton Misukoihin jonkun käyttövuoden jälkeen. Kysyin rengaslikkeestä että voiko noilla turvallisesti vielä ajella, niin vastaus oli, että ehdottomasti ei, vaikka kulutuspintaa oli runsaasti jäljellä.
Ajoin kuitenkin vielä lähes kymmenen vuotta tämän jälkeen ongelmitta, kunnes pinta renkaista loppui.
Sitten ostin romutetusta autosta noin 5-vuotta vanhat Misukat vanteineen joissa oli valmiiksi sivuhalkeamia ja samoilla mennään edelleen.
Talvirenkaiksi ostin uudet halpismerkkiset, kun talviliikunta on aika vähäistä.
Eivät toimi ainakaan vanhassa autossa Misukan tavoin. Eli ovat kovat ja liukkaat.
Toki ihaalle suosittelen renkaan vaihtoa, koska sulla on arvolastia kyydissä ja olet muutenkin tarkka omaisuudesta. ;)
-
Joo samaa ne on rengasmyyjät täälläkin sanoneet, toki sen heidän sanomanaan hiukan kyseenalaistaa mutta eihän tuo kivaa ole jos tuollainen halkeama johonkin kadun reunakiveen hiukan osuen saa aikaan vielä pahempaa, ei siellä takatallissakaan ole kuin yksi vararengas mukana.
Saattanee olla että hankin nuo Nokian C Cargot mikäli niistä ei pahempaa kuulu, olisipahan sentään kotimaan merkkiset renkaat ja suht halvatkin.
-
Mulla on tuollaiset nokiat koossa 215/75/16 hyvät renkaat mielestäni joskin hiljaisessa vauhdissa tuntuu hieman "pintakovilta" meno rauhoittuu yli 50nopeuksissa, vertailukohtaa ei minulla ole kun olivat jo kun auton ostin, ajettu minulla noin 10tkm ja 8millin merkki vielä näkyy.
Lähetetty minun HUAWEI G700-U20 laitteesta Tapatalkilla
-
Mitä renkaita karavaanarit hankkineet matkailuautoonsa vai onko tuo mun misukkojen ongelma niin uusi ettei tuollaista ole vielä vastaan muilla tullut ?
Piti oikein könytä pihalle...
Michelin XC Camping, valmistettu 5106 Ransakassa, vajaa 50000km, pintaa vielä toiseen mokomaan, ei minkäänlaista vian poikastakaan.
-
Thumb ulos könyämisestä. ;D
Sitä minäkin ettei tuollainen vika vielä kuusivuotiaaseen renkaaseen kuuluisi, no, tässä taitaa tulla nyt mun kommentti misukoista, onnettomat renkaat ovat kun eivät tuon pitempään kestä, merkki vaihtuu, kokeilisiko välillä tuota Nokiaa. :-\
-
Minulla on nuo Continentalin Vancot ollut käytössä yli 100 000km ja ne on vuodelta -09. Pintaa paremmissa jotka nyt on edessä reilut 5mm. Mielestäni äärettömän kovat renkaat jotka vaatii taakse max sallitun paineen toimiakseen, 5,x baria muistaakseni (75 psi).
Nyt muutama sata kilometriä ollut reilusti ylimitoitettu Michelinin tavara-auto rengas takana ja tuo Continental edessä pienemmällä paineella. Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen ja ilmeisesti tuon ajon pehmenemisen on huomannut myös meidän kissat kun takasänky ei aikaisemmin kelvannut ajon aikana, nyt kelpaa.
Perttu Muurosen (http://www.suomenvaunuosa.fi/) kanssa keskustelin aiheesta kun tänä keväänä uusin iskarit ja renkaat taakse ja hän suositteli Nokian Hakka C rengasta joka on pärjännyt hyvin saksalaisissa testeissä. Nokialaisissa on ollut olkakulumia jos alla on aluvanteet, näin käyttämäni rengasliike taas väitti. Ongelma on esiintynyt jos vanteen leveys on ollut vakiovannetta leveämpi.
Me ajetaan pikkuteitä ja hiekkateitäkään ei vältetä ja muistaakseni sinä viihdyt paremmin valtateillä. Tälläkin on merkityksensä ja asettaa eri vaatimukset renkaille. Huonolle tielle ei Vanco sovellu ainakaan ajomukavuus mielessä.
-
Perttu Muurosen (http://www.suomenvaunuosa.fi/) kanssa keskustelin aiheesta kun tänä keväänä uusin iskarit ja renkaat taakse ja hän suositteli Nokian Hakka C rengasta joka on pärjännyt hyvin saksalaisissa testeissä. Nokialaisissa on ollut olkakulumia jos alla on aluvanteet, näin käyttämäni rengasliike taas väitti. Ongelma on esiintynyt jos vanteen leveys on ollut vakiovannetta leveämpi.
Me ajetaan pikkuteitä ja hiekkateitäkään ei vältetä ja muistaakseni sinä viihdyt paremmin valtateillä. Tälläkin on merkityksensä ja asettaa eri vaatimukset renkaille. Huonolle tielle ei Vanco sovellu ainakaan ajomukavuus mielessä.
Hyvä kuulla kokemuksen rintaääntä eri merkeistä, Ducaton jousitus on itsestään jo niin jäykkä ettei siinä enää jäykkärunkoisempia renkaita kaipaa, alkaa pikkuhiljaa rengasvalinta kääntyä sitten noihin Nokialaisiin.
Itse en kaipaa renkaalta muuta kuin kestävyyttä ja mukavuutta jos nyt sellaista voi matkailuautorenkaal ta edes vaatia, toki mikään liukuja se saa olla vesisateella mutta eipä näillä nyt hurjastellakaan.
-
Hyvä kuulla kokemuksen rintaääntä eri merkeistä, Ducaton jousitus on itsestään jo niin jäykkä ettei siinä enää jäykkärunkoisempia renkaita kaipaa, alkaa pikkuhiljaa rengasvalinta kääntyä sitten noihin Nokialaisiin.
Itse en kaipaa renkaalta muuta kuin kestävyyttä ja mukavuutta jos nyt sellaista voi matkailuautorenkaal ta edes vaatia, toki mikään liukuja se saa olla vesisateella mutta eipä näillä nyt hurjastellakaan.
Kokonaispaino 4005 kg ja siitä saa etu-akselilla olla 2100 kg. Continentalit kestivät nätisti ajaen pää-osin keski-euroopan maanteitä, ehkä neljännes moottoritiellä, 23 000 km. Muuten kait aivan hyvä kumi, mutta ei sovelllu fiatin etu-akselille, sillä edellisessä transitissa menivät uusiksi vasta 50 000 km kohdalla. Tosin transun kokonaisaino oli 3500 kg.
-
Huonolle tielle ei Vanco sovellu ainakaan ajomukavuus mielessä.
Mulla on nuo alla ensiasennusrenkaina . Vaihdoin (vasta) nyt ne etuakselilta taakse ja päinvastoin, kun oli ekaa talvea talvikumitkin. Laiskuutta.
Edessä kuluminen huomattavasti voimakkaampaa, mutta pintaa on vielä hyvin jäljellä, ajettu vajaat 40 t. Varmaan menisi sen puolesta vielä pari kesää/reilut 20 t km. Sen sijaan ne näyttävät ja tuntuvat jo hiukan kovettuneilta, ovat alkuvuoden 2008 valmistetta.
-
Nyt muutama sata kilometriä ollut reilusti ylimitoitettu Michelinin tavara-auto rengas takana ja tuo Continental edessä pienemmällä paineella. Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen ja ilmeisesti tuon ajon pehmenemisen on huomannut myös meidän kissat kun takasänky ei aikaisemmin kelvannut ajon aikana, nyt kelpaa.
Pidin kanssa entiwanhaan turhan takapainoisessa Viiatissa takana isompia renkaita. Oli ihan passeli homma.
-
Contin as-auto käyttöön tarkoitettu http://www.rengaskontti.fi/auton-renkaat/4019238318388 on käytössäni, toinen sarja jo menossa.
Kääntyy sinne minne haluaa, ei taitu alle kun kyljet renkaassa on jämäkät.
Erittäin huonona seikkana pidän sitä että jokainen katkein tiessä ja kolo tulee tärähdyksenä ja äänenä pirttiin. Kulutuskestävyys on heikko.
Kunhan tiedän että joku rengas on hiljaisempi mutta yhtä turvallinen vaihdan siihen seuraavaksi, Hyvästi Conti .. .. ..
-
Mulla on nuo alla ensiasennusrenkaina . Vaihdoin (vasta) nyt ne etuakselilta taakse ja päinvastoin, kun oli ekaa talvea talvikumitkin. Laiskuutta.
Edessä kuluminen huomattavasti voimakkaampaa, mutta pintaa on vielä hyvin jäljellä, ajettu vajaat 40 t. Varmaan menisi sen puolesta vielä pari kesää/reilut 20 t km. Sen sijaan ne näyttävät ja tuntuvat jo hiukan kovettuneilta, ovat alkuvuoden 2008 valmistetta.
Minulla kun tuo laite on takavetoinen niin kulutus huomattavasti vähempi. Edellinen omistaja oli nuo laittanut alle 09 ja renkaat paistettu alkukesästä -09.
Nyt takana olevissa valmistusajankohta on viikko 14 tänä vuonne, eli tuoreet ovat.
-
Contin as-auto käyttöön tarkoitettu http://www.rengaskontti.fi/auton-renkaat/4019238318388 on käytössäni, toinen sarja jo menossa.
Kääntyy sinne minne haluaa, ei taitu alle kun kyljet renkaassa on jämäkät.
Erittäin huonona seikkana pidän sitä että jokainen katkein tiessä ja kolo tulee tärähdyksenä ja äänenä pirttiin. Kulutuskestävyys on heikko.
Kunhan tiedän että joku rengas on hiljaisempi mutta yhtä turvallinen vaihdan siihen seuraavaksi, Hyvästi Conti .. .. ..
Just kotiuduin päivän asioilta ja liikenteessä olin asautolla. Aivan uskomaton ero vanhoihin nimenomaan jonkun kaivon, asvalttipaikan, kaivonkannen tai vastaavan yli kun ajaa nyt niitä tuskin tuntee. Se Conti ei mikään mukava rengas ole.