Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Vemppu - 4.12.2012 kello on 19:03
-
OT
Exiden akut on valitettavasti olleet huonoimmat akut mitä minulla on ollut Thumbd Muutama henkilöauton akku, sähköperämoottoriss a vapaa-ajan akku ja perävaunussa vapaa-ajan akku lämppäriä varten. Kaikkia pidin ja latasin asianmukaisesti mutta jokaisen ikä kovasti lyhyt ja kärryssä ollut vapaa-ajan akku poksahti älylaturilla ladatessa . Oli onneksi "kotelossaan" eikä kelkka ei ollut kärryssä :-D Joo, voihan sitä akku poksahtaa monestakin syystä mutta omat ja parin kaverin kokemukset Exidestä ei kyllä rohkaise ostamaan enää yhtään.
Varta, Bosch ja pari "halppis"akkua on kestänyt huomattavasti paremmin. Eivät ehkä anna niin paljoa kylmäkäynnistysvirt aa mutta antavat riittävästi kuitenkin ja muutaman vuoden pidempään LOL Huono noista akuista on etukäteen tietää mikä tulee kestämään ja kun vielä nimi kyljessä voi olla ties mitä vaikka itse murikka pysyy samana niin vertaapa noita sitten :)
Mutta yhtään Exideä en enää osta ennenkuin asia minulle toisin todistetaan tai ilmaiseksi testikäyttöön annetaan
-
Mulla on kans huonoja kokemuksia kolmesta exiden akusta. Eivät kestäneet autossa kuin 3v per akku.
-
Just kaivoin exiden akun marsusta ulos ja aivan lopussa! N.3 v vanha ja olikos se nyt 88amh, sökö mikä sökö
-
Ainoastaan Salama on mulla kestänyt 10 v.--- Niitä ei taida saada enää rahallakaan?
-
Minullakin Yksi 100Ah Exide hajosi vuodessa. Katkos jossakin sisällä. Takuuseen antoivat uuden. :)
-
Mielenkiintoista.
Minulla on 100 ah Exiden vapaa-ajan akku hupiakuuna ja se täytti 3v viime viikolla, toiminnan se lopetti jo syksystä niin, ettei yhtä yötä pysty puskassa olemaan normikulutuksella
-
Mullakin meni Mondeossa tasan vuodessa Exide Premium (vai mikä lie paras malli) sököksi.
Takuuseen tuli uusi, mutta enään en Exideä osta.
Mielummmin vaikka ding dong kiinalainen, varmasti toimii yhtä hyvin ja paremminkin.
-
Minulla on veneessä 2 Motonetistä ostettua akkua, oliskohan ne Sznajder-merkkisiä, koskaan ei mitkään akut ole pitänyt jännitteitään niin hyvin talven aikana.
-
Exide akuista irtoaa napakenkä levyistä. Thumbd
-
Minulla on veneessä 2 Motonetistä ostettua akkua, oliskohan ne Sznajder-merkkisiä, koskaan ei mitkään akut ole pitänyt jännitteitään niin hyvin talven aikana.
ZAP-Sznajdereilla menty monta vuotta vaunussa ja autoissa. Webastolla varustetuissa autoissa jaksavat pari vuotta, mutta sen jälkeen olen aina siirtänyt ne johonkin Webastottomaan autoon, joissa ovat menneet vielä 4-5 vuotta. 8)
-
ZAP-Sznajdereilla menty monta vuotta vaunussa ja autoissa. Webastolla varustetuissa autoissa jaksavat pari vuotta, mutta sen jälkeen olen aina siirtänyt ne johonkin Webastottomaan autoon, joissa ovat menneet vielä 4-5 vuotta. 8)
Tarkenna tuota Vebastojuttua. Onko paikalla lämmittämiseen käytetty Vebasto vai ajonaikaiseen lämmittämiseen?
-
Tarkenna tuota Vebastojuttua. Onko paikalla lämmittämiseen käytetty Vebasto vai ajonaikaiseen lämmittämiseen?
Ihan henkilö- tai pakettiautossa oleva Webasto, jota voi käyttää sekä esilämmitykseen että ajonaikaiseen lämmitykseen. Jälkimmäistä tosin ei bensa-autoissa ole vielä tarvinnut tehdä...
-
ZAP-Sznajdereilla menty monta vuotta vaunussa ja autoissa. Webastolla varustetuissa autoissa jaksavat pari vuotta, mutta sen jälkeen olen aina siirtänyt ne johonkin Webastottomaan autoon, joissa ovat menneet vielä 4-5 vuotta. 8)
Akku on aika kovilla weban kanssa. Pistin Emännän autoon sille oman ja nyt ei ole väliä, vaikka ei ehdikään lähteä kotiin silloin kun piti, voi laittaa toiseksikin tunniksi lämpiämään... 8)
-
Toivottavasti tu ostettua hyvä tällä kertaa, sznajaderin agm 90 Ah. Tavallisen vartan olis saanu suht samaan rahaan. Jossain vaiheessa samanlainen sitte vaik kaveriks.
Tonne kun ei mahdu kuin max. 41 cm pitunen akku paikoilleen niin ei voi yhtä isoa laittaa. Mutta niitä 41 cm pitkiä sais sitte kolme.
-
Onkos jollain käytössä Bilteman AGM-akku, myöntävät sille 4:n vuoden takuun?
http://www.biltema.fi/fi/Etsi/?query=80-900
-
Ainakin sznajaderi oli aikalailla halvempi, 140. Vuoden takuu.
-
Ainoastaan Salama on mulla kestänyt 10 v.--- Niitä ei taida saada enää rahallakaan?
Minäkin ihmettelin aikanaan Salama merkkisien akkkujen kestävyyttä, ne meni tosiaan isältä pojalle!
Joskus 70-80 niitä tehtiin?
8-10 V kesti muutamakin, mutta nyt pitää tottua alle 3 v vaihtoikään.
Tekivät liian kestäviä ja kauppa loppu?
-
Kyllähän sen akun kestävyys on niin paljon käytöstä kiinni.
Kesällä ostin vaunuun Keskiseltä halvan 110 ah akun. Meinasin ostaa vapaa-ajan akun, mutta niille luvattiin vain vuoden takuu, vaikka oli melkein tuplat kalliimpi. Tähän halpaan auton akkuun luvattiin 2v. Ja siitä akusta sai vedettyä sen "huohotin" letkun pihalle.
Siten tuossa emännän autossa on muuten akku kestänyt nyt 10v, ja niin lähti kuin palmun alta käyntiin, kun viikolla käynnistettiin ilman lämmitystä 25 asteen pakkasessa. Ja aina ajetaan 20 km siirtymä.
PS Muuten hyvä tuo kuusaanmatin blogin matkakertomus.
Tuli mieleen tuosta kuusaanmatin myynti-ilmoituksesta. Kun tässä meillä lähellä yksi "pientilallinen" osti itselleen uuden karhean teli Bürstner Argos 747 kaikilla mausteilla, niin nyt se vuokraa sitä tutuille hyvin kohtuu hintaa. (Kun ei ehdi sitä käyttää) Voisi vuokrata viikoksi ja käydä vaikka lapissa sillä.
-
Startti akku käyttöön kuin käyttöön, joka puretaan välillä vajaaksi ja ladataan taas kohta täyteen, kyllä kestää. Esim, paikallisakut joita käytetään varajärjestelmissä ja ovat jatkuvasti laturin perässä, ilman purkamista, eivät ole pitkä ikäisiä. :)
-
Esim, paikallisakut joita käytetään varajärjestelmissä ja ovat jatkuvasti laturin perässä, ilman purkamista, eivät ole pitkä ikäisiä. :)
Paikallisakut pitää olla siihen tarkoitukseen tarkoitettuja niin kestää hyvin, muuten ei.
-
Paikallisakut pitää olla siihen tarkoitukseen tarkoitettuja niin kestää hyvin, muuten ei.
Jaa, kuitenkin varmuudeksi ne vaihdetaan 3-4 vuoden välein. ::)
-
Lienee monelle tuttua kauraa mutta hälytyksensiirron, UPSien, kulunseurannan sun muiden valvontalaitteiden akkuja vaihtavat ihan varmuuden vuoksi riippumatta siitä onko akku iskussaan vai ei. Muutaman kerran kun on tarvetta ollut niin olet tuollaisesta tilanteesta saanut hyviä ja toimivia akkuja "vähemmän kriittisiin kohteisiin".
Se, että joku vaihdetaan säännöllisesti uuteen, ei tässäkään kohtaa tarkoita että se vaihdettava olisi välttämättä sen kummemmin rikki :D Harva jakopäänhihnan vaihtoakaan odottaa siihen saakka kunnes entinen lopettaa toimintansa 8)
-
^
Pojan kahdenistuttavaan akkujeeppiin laitoin syksyllä vanhan ups:in akun (38Ah).
Poika ajelee tuolla akulla nyt kokopäivän :) .
Mietinkin ensin, että olisin laittanut vaunuun tuon lisäakuksi vaihtokytkimen taakse.
Jäin kuitenkin miettimään, että miten tuon huohotuksen laita mahtaa olla?
Tässä akussa ei ole mitään huohotusletkun paikkaa ja muutenkin se on täysin umpinaisen oloinen.
Ilmeisesti tälläinen sisätiloihin tarkoitettu akku ei sitten huohota ollenkaan.
Onko kukaan laittanut ups:in akkua vaunuun?
Hyvää tuossa nimittäin olisi se, että se pitää varauksen käsittämättömän hyvin. Lisäksi tuo pieni koko olisi meidän käyttötarkoituksess a hyvä, koska kun pääakku loppuu, niin tällä vielä ylläpitäisi valot ja lämmöt.
-
Kulkimen hupipuolelle käy myös paikallisakku, jos ei ole isoa invertteriä. Jos on invertteri, sitten starttiakku. Näin minä asian olen käsittänyt. ;)
Firman pojat vaihtaa johonkin varajärjestelmään akut kolmen vuoden välein. Niistä valitsen parhaat kymmenen (700Ah) mökille ja kolmen vuoden päästä sitten taas uudestaan. :D
-
Joku voisi siirtää tämän akkuosan tästä keskustelusta omaksi keskusteluksi. Ihan mielenkiintoinen, mutta pahasti aiheesta poikkeava.
-
Ilmeisesti kukaan ei ole laittanut UPS:in akkuja vaunun tai auton hupiakkukäyttöön??
-
Ilmeisesti kukaan ei ole laittanut UPS:in akkuja vaunun tai auton hupiakkukäyttöön??
Ilmeisesti aika harvassa ovat ne Upsit, joissa on akkuja luokkaa 100Ah per akku - esim. firman 3kVA (1~) upsissa on 7.2Ah paikallisakkuja, ja oliko lie 20 kpl. Riittänee 20min varakäyntiaikaan..
-
Akku on aika kovilla weban kanssa. Pistin Emännän autoon sille oman ja nyt ei ole väliä, vaikka ei ehdikään lähteä kotiin silloin kun piti, voi laittaa toiseksikin tunniksi lämpiämään... 8)
tuosta olen samaa mieltä! webastoa jos pitää talvisin päällä vaikka pari tuntia ja käypi kaupassa matka 5km niin se virtamäärä mitä kuluu ei välttämättä lataudu takaisin, näitäkös sitten tulee melkein joka talvipäivä niin johan se akku oli mikä tahansa niin ei jaksa elää kuin muutaman talaven..
-
tuosta olen samaa mieltä! webastoa jos pitää talvisin päällä vaikka pari tuntia ja käypi kaupassa matka 5km niin se virtamäärä mitä kuluu ei välttämättä lataudu takaisin, näitäkös sitten tulee melkein joka talvipäivä niin johan se akku oli mikä tahansa niin ei jaksa elää kuin muutaman talaven..
Mää kerran joutessani luin auton manuaalinippua, webaston ohjeissa oli että käytettävä vähintään saman aikaa moottoria mitä käytetään webastoo.
-
Mää kerran joutessani luin auton manuaalinippua, webaston ohjeissa oli että käytettävä vähintään saman aikaa moottoria mitä käytetään webastoo.
Näinhän oikiasti menee Thumb
-
Mää kerran joutessani luin auton manuaalinippua, webaston ohjeissa oli että käytettävä vähintään saman aikaa moottoria mitä käytetään webastoo.
Ei se webasto paljoa sähköä vie, vaan se auton oma puhallin.
Kovilla pakkasilla voi lämmittää ensin pelkästään moottoria ilman puhallinta vaikka tunninkin. Sitten moottori käyntiin ja normaali sisälämmitys, kun auton laturi on rinnalla.
Itse ajan pitkää matkaa päivittäin 1½ tuntia suunta. Molemmissa päissä puolen tunnin moottori ja sisälämmitys. Samoin pysähdyksissä jätän taukolämmöksi Webaston päälle. Akut on kestänyt jotain 5 vuotta (Bosch)
Lyhyitä trippejä ajettaessa kannattaa asentaa kiinteästi ylläpitolaturi. Siitä voi vetää sisälämppärillekin haaran, jos ei lohkolämmitintä jostain syystä laita.
-
EDIT: Aakku kerkes väliin samoin ajatuksin.. :D
Eipä se weba/eberi paljoa virtaa vie, jos auton lämppärin puhaltimen laittaa off/0-asentoon Thumb
Akku joka tapauksessa "kuluu" vaikka se latautuisikin ajossa - oleellista on purku- ja latauskerrat.. voisi olla hyvä vaihtaa perinteisestä akusta Optimaan esim.
Mututuntumalla (A-mittarista katsottuna) vähempi startissa + hehkutuksessa kuluu virtaa -15C kelillä kun pelkkä moottori on lämmitetty 30min (@5.2kW) kuin hehkutettu 10-20sek ja "väännetty" kylmänä käyntiin ;D
-
Mää kerran joutessani luin auton manuaalinippua, webaston ohjeissa oli että käytettävä vähintään saman aikaa moottoria mitä käytetään webastoo.
Eikä sekään meinaa pakkasella riittää. Kiinteä c-tek, joka lataa kotona tolpassa, tekee 'ihmeitä'.
Minusta ei ole mitään järkeä säästää sähköä tyyliin 'älä käytä auton puhallinta'! Vaikka kuinka tietäisi, että moottori on lämmin, ei se paljon auta kun raapii umpijäisiä ikkunoita. Ja turha väittää, että 'äkkiä ne sulaa'...
-
Minusta ei ole mitään järkeä säästää sähköä tyyliin 'älä käytä auton puhallinta'! Vaikka kuinka tietäisi, että moottori on lämmin, ei se paljon auta kun raapii umpijäisiä ikkunoita. Ja turha väittää, että 'äkkiä ne sulaa'...
Se järki piilee siinä, että on tulipalopakkanen, eikä ole verkkosähköä saatavilla.
Mielummin sellainen auto, jossa koneen saa lämmitettynä käymään ja sisätilat jäässä, kuin sellainen lämmin sisätila, jossa kone ei enää starttaa.
-
Ei se webasto paljoa sähköä vie, vaan se auton oma puhallin.
Mittailin kerran Ducaton lämmityslaitteen puhaltimen ottamaa virtaa eri nopeuksilla, moottorin seistessä sekä käydessä.
Tulokset kuvassa.
(http://s12.postimage.org/fe5b8u3mx/Ducaton_l_mpp_rin_virta.jpg) (http://postimage.org/image/fe5b8u3mx/)
-
Mittailin kerran Ducaton lämmityslaitteen puhaltimen ottamaa virtaa eri nopeuksilla, moottorin seistessä sekä käydessä.
Tulokset kuvassa.
(http://s12.postimage.org/fe5b8u3mx/Ducaton_l_mpp_rin_virta.jpg) (http://postimage.org/image/fe5b8u3mx/)
ompa mukava ett joku kehtaa tommosia mittailla.. ny ymmärtää paljo paremmin miks dukatosta palaa se lämppärinkytkin kolmos ja nelos asennon osalta..
Ja ykkös nopeus o pikkasen enempi ku vebaston ottama virta
-
Se järki piilee siinä, että on tulipalopakkanen, eikä ole verkkosähköä saatavilla.
Mielummin sellainen auto, jossa koneen saa lämmitettynä käymään ja sisätilat jäässä, kuin sellainen lämmin sisätila, jossa kone ei enää starttaa.
Siksi Weballa on se oma akku. :D
-
Siksi Weballa on se oma akku. :D
Komppaan tietäjää Thumb
-
Siksi Weballa on se oma akku. :D
Ei täällä etelässä.. :D
Kirjoittelin nyt lähinnä henkilöbiilin Webastosta. Sellaisessa kun on muutenkin tilat kortilla.
-
Ei täällä etelässä.. :D
Kirjoittelin nyt lähinnä henkilöbiilin Webastosta. Sellaisessa kun on muutenkin tilat kortilla.
Henkiläö-autoihin onkin jouduttu laittamaan webastot jotta tarkenisi autossaolijat kaupunkiajossa. kun tämän hetkiset autot ja varsinki diesel autot on niin vähän kuluttavia että hukkalämpöä ei vain tule tarpeeksi oikein kylmillä keleillä edes maantieajossa..mutt a viimekädessä se autoilija ite laittaa sen lämmitämään myös sisätiloja mieltymyksen johjosta...vai mitä ;)
-
varsinki diesel autot on niin vähän kuluttavia että hukkalämpöä ei vain tule tarpeeksi oikein kylmillä keleillä edes maantieajossa
Tuohon auttaa hyvin maskipeitto, jolloin ajoviima ei pääse moottoritilaan.
-
Tuohon auttaa hyvin maskipeitto, jolloin ajoviima ei pääse moottoritilaan.
se on oikiastaan se ainoa mitä voi nykydiisseli autoon tehä yksinkertaisimmilla an..
-
Tuohon auttaa hyvin maskipeitto, jolloin ajoviima ei pääse moottoritilaan.
Minulla on maskinpeitto, mutta ei se minusta lämpöön juurikaan vaikuta. Termostaatti se on ratkaisevassa osassa.
Maskinpeitto on minulla lähinnä sen takia, ettei tuuletin haukkaa lunta. Se kun on omassani jäähdyttimen etupuolella. Toinen ennalta ehkäisevä hyöty on siinä, ettei huohotinputki huurru umpeen. Onhan se huohotin muutenkin suojattu, mutta silti.
-
Kirjoittelin nyt lähinnä henkilöbiilin Webastosta. Sellaisessa kun on muutenkin tilat kortilla.
Akkukotelo takakonttiin ja kuormaliinalla runkoon kiinni. Siinä se oli. Samalla kohtaa oli joku nippelilokero, johon erotusrele sopi. Tilaa meni ½ kaljakorin verran.
-
Ei se webasto paljoa sähköä vie, vaan se auton oma puhallin.
Kovilla pakkasilla voi lämmittää ensin pelkästään moottoria ilman puhallinta vaikka tunninkin. Sitten moottori käyntiin ja normaali sisälämmitys, kun auton laturi on rinnalla.
Mitenkäpä käytät Webastoa ilman puhallinta, kun se on kytketty niin, että puhallin toimii aina 2-asennossa. Puhalluksen saa pois vain, kun virta on päällä ja silloin palaa päivävalot. Tilasin auton niin, että Webasto ottaa sähkönsä hupiakusta, mutta starttiakusta se sähkönsä saa. Asia on vielä vaiheessa myyjän kanssa. Toinen ongelma on moottorin lämmittäminen ALDEn lämmönvaihtimen avulla. Tämäkin on kytketty niin hölmösti, että välissä on magneettiventtiili, jonka saa auki vain moottorin käydessä. "Hienoja" ruotsalaisia oivalluksia, joita ei voi ihmisjärjellä ymmärtää. Tämäkin asia on myyjän kanssa vaiheessa. Itse en mene vielä virittelemään, kun on takuun alainen kuljin, vajaa 6 kk vanha museoauto.
Edit: lainaus korjattu, admin
-
Minulla on maskinpeitto, mutta ei se minusta lämpöön juurikaan vaikuta. Termostaatti se on ratkaisevassa osassa.
Riippuu ihan autosta, itsellä oli aikoinaan micra jonka moottori ei saanut ikinä normaalilämpöä maantiellä jos pakkasta oli yli -10oC. Termari oli vaihdettu, jonka jälkeen testattiin vieläpä ja oli ehjä. Maskipeitolla asia korjaantui.
Myöskin uskon että maskipeitolla on jotain merkitystä esim. moottoritilassa olevan akun lämpöön, sitä kun lämmittää moottorista huokuva lämpö tehokkaammin kuin kylmä ajoviima.
Lisäksi kaikissa autoissa mitä minulla on ollut, on moottori lämminnyt nopeammin kun käytti maskipeittoa, ilman maskipeittoa matkaa meni jopa 50% enemmän saavuttaa normaali lämpö (pl. tuo micra).
-
Mitenkäpä käytät Webastoa ilman puhallinta, kun se on kytketty niin, että puhallin toimii aina 2-asennossa. Puhalluksen saa pois vain, kun virta on päällä ja silloin palaa päivävalot..
Eikö totte lainkaa lämmityslaitteen säätöjä? Puhaltimen saa kyllä hiljaiseksi kun nyppää sen sulakkeen pois weban nipusta.. menee vaikeaksi käyttää.
Tai no, mullakin vm2011 Saabissa OE-eberin kanssa puhallusnopeus säädetään WISissä (ajotieto tjsp.) - muistaakseni saa jopa pois. Mutta tuota CAN-väylä Eberiä ei saa mykäksi - tuo öljypoltin osallistuu lämmitystouhuihin kun ulkolämpö on +8C tai alle.
Parhaimmain sisätilojen lämpiämisen saa muuten sisäilmankierrolla - mikäli säädöt vaikuttavat Weban/Eberin toimiessa. Käytän vain kovemmilla pakkasilla Thumb