Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Kaasulaitteet => Aiheen aloitti: K.E.V - 29.11.2012 kello on 08:49
-
CS = Crash Sensor . Itsellä vähänmielessä laittaa automaattipullonvai htaja jossa em ominaisuus.
-
Automaattinen pullonvaihtaja on jo, kylläkin ilman sisänäyttöä. Käsikäytöllä käytän, että homeromuistini kanssa ei olisi sitten kahta tyhjää pulloa. Se ei puskassa pakkasella naarattaisi. Mutta Primuksen häiriövalon sisäsummeri on. :D
-
Juu, mä lähinnä tarkoitin tuolla mantereella pakollista (2007 ja uudemmat) törmäystunnistimell a varustettua kaasun liitäntää. Se osaa sulkea kaasuntulon onnettomuuden tapahtuessa. Tuossa kaasupullonvaihtaja n CS-versiossa se on jo sisäänrakennettuna.
-
Minun ymmärtääkseni edellinen versio euroopassa ajanoaikaisen käytön salliva Truman Secumotion (joko Comfortilla tai ilman) on yhtälailla edelleen kelpaava. Vuonna 2007 ei muita versioita Trumalla ollut :-\
Muistaakseni P. Rouskun tekstissä (SFC) luki: "..paineensäätimiä mm." jossa mainittuna vain CS. Kuitenki niitä on muitakin ;D
Monocontrol CS:ssä tai DuoControl CS:ssä on gravitaatio/inertiaheiluri 3.5g, joka siis väärästä asennosta tai kiihtyvyydestä sulkee kaasu (samanlaisia, tosin raskaampia puntareita, löytyy jenkkiautojen turvavöiden lukitsimista :laugh:).
SecuMotionissa on eri periaatee; se tarvkkailee liian isoa virtausta GSW-säätimellä ja liian matalaa painetta toisiopuolella. Siinä Nimellistilavuusvir ta Qn säätimen ominaisuus (kait paria eri mallia), ja GSW:n katkaisupaine: 27 mbaria tai 125 % Qn:stä. Eli kaasu vehkeet toimii vaikka auto/vaunu menisi penkkaa katonkautta ympäri, jos ei synny vuotoja :-[
Eli CS on kait Secumotionia "parempi". .. En tiedä kuinka toimii esim. kylkikolarissa, jossa kaasuputkisto rikkoutuu vaikka jääkaapin irrotessa (letku/putki murtuu tai katkeaa).. pitääkö "tärähdys" kuitata CS:ssä pois ennenkuin antaa taas kaasua (jos auto ei kaadu) - sittenhän riittää, että ajaa kuoppaan tai kiskojen yli, jotta kaljat lämpenee (jos oli kaasulla) :laugh:
-
Truman DuoControl CS on autossa. Kaasulaiteasentaja liitti putkistoon, mutta itse laitoin sisänäytön ja kytkin sähköt. Sähkön "varastin" 12 V:n pistokkeen johdoista. Oli vähän hakemista, mihin näytön sijoittaa ja mitä kautta sähköjohdot vetää.
Ei se värkki vaan vaihda pulloa automaattisesti. Kyllä se pullo täytyy edelleen hakea kaupasta ja ja laittaa paikalleen. Se vain näyttää, kun pullo on vaihtunut, ja eilen se teki sen taas. Huomenna pullokauppaan.
-
No mulla oli Astro vaunussa aikoinaan tuo "lestinheittäjä" -90 luvun alussa. Ei sekään hakenut pulloa kaupasta vaikka kuinka pummasi. Mutta vivun kiepsautti toiselle pullolle kun tartti ja siellä paukkua jäljellä ;D
-
Ei tullut vaihtajaa, mutta letkunrikkoventtiil i kumminkin. Paineensäädin seinään ja siitä letku joka sopii kumpaankin pulloon ilman niitten paikkaa vaihtamatta. Testivaahdot vielä kuvassa.
-
Juu, mä lähinnä tarkoitin tuolla mantereella pakollista (2007 ja uudemmat) törmäystunnistimell a varustettua kaasun liitäntää. Se osaa sulkea kaasuntulon onnettomuuden tapahtuessa. Tuossa kaasupullonvaihtaja n CS-versiossa se on jo sisäänrakennettuna.
Just tommonen tuli asennettua vaunukaupoilla :D
-
Mitä automaattinen pullon sulkija oikeasti sulkee, tuskin pulloa. Pullostahan lähtee letku johonkin laitteeseen eli kolaritilanteessa sekin voi vaurioitua.
-
Mitä automaattinen pullon sulkija oikeasti sulkee, tuskin pulloa. Pullostahan lähtee letku johonkin laitteeseen eli kolaritilanteessa sekin voi vaurioitua.
Näinhän se menee Thumb
-
Mitä automaattinen pullon sulkija oikeasti sulkee, tuskin pulloa. Pullostahan lähtee letku johonkin laitteeseen eli kolaritilanteessa sekin voi vaurioitua.
Se pysäyttää kaasun virtauksen. Jos letkurikkoventtiili on kiinni suoraan pullossa, paikka on optimi. Jos välissä on pätkä letkua, se toki on riskipaikka, mutta ei kovin iso.
-
Ei tullut vaihtajaa, mutta letkunrikkoventtiil i kumminkin. Paineensäädin seinään ja siitä letku joka sopii kumpaankin pulloon ilman niitten paikkaa vaihtamatta. Testivaahdot vielä kuvassa.
Tollasella vaahtomäärälläkö "vuoto" tarkastettiin ?
Jos ?
Ihmettelen . . .
-
Tollasella vaahtomäärälläkö "vuoto" tarkastettiin ?
Jos ?
Ihmettelen . . .
Ei siellä mitään vuoda..Ihan sama vaikka ruiskuttas 12 kg sammuttimen noihin kohtiin. ;D
-
Ei siellä mitään vuoda..Ihan sama vaikka ruiskuttas 12 kg sammuttimen noihin kohtiin. ;D
Ota vähempi, joskos sitte aukeis kysymys . . .
:P :P
-
Alkoi hiukan kiinnostaa myös..
Mites kun mulla on tuollainen pikkupullo ja päältä painettava säädin.
Onkos siinä joku automaattinen sulkija, jos vaikka letku murtuu? Ainakaan sieltä ei tule mitään ulos, jos letkun irrottaa.
Tällaista AGA mainostaa:
http://www.aga.fi/international/web/lg/fi/like35agafi.nsf/docbyalias/news_propane_regulator
-
Alkoi hiukan kiinnostaa myös..
Mites kun mulla on tuollainen pikkupullo ja päältä painettava säädin.
Onkos siinä joku automaattinen sulkija, jos vaikka letku murtuu? Ainakaan sieltä ei tule mitään ulos, jos letkun irrottaa.
Voihan siinä olla. Suojaushan perustuu siihen, että jos kaasua virtaa liikaa/liian nopeasti, venttiili sulkeutuu.
-
Mitä automaattinen pullon sulkija oikeasti sulkee, tuskin pulloa. Pullostahan lähtee letku johonkin laitteeseen eli kolaritilanteessa sekin voi vaurioitua.
Lähteehän siitä letku. Mutta tuo sulku näkyy kuvassa heti pullonliitännässä. Kun pullon vaihtaa nappi pitää painaa pohjaan ennenkuin kaasua tulee. Mikäli joku vuoto tulee venttiili sulkeutuu automaattisesti,eikä aukea ennenn nappi käydään kuittaamassa käsin päälle taas.Tollasella vaahtomäärälläkö "vuoto" tarkastettiin ?
Jos ?
Ihmettelen . . .
Valitan että otin kuvan niin myöhään että vaahto oli pääosin haihtunut. Pointti oli nimittäin ottaa kuva toteutetusta ratkaisusta, ei vaahdon määrästä.
-
Valitan että otin kuvan niin myöhään että vaahto oli pääosin haihtunut. Pointti oli nimittäin ottaa kuva toteutetusta ratkaisusta, ei vaahdon määrästä.
Tuo vaahdon määrä ihmetyttää, miten sen pienen vuodon voi todeta tuonkaan vaahto määrän läpi, saati sitten runsaamman vaahtomäärän läpi . . .
Tyylinsä ite kullakin, jos minun vermettä tuollatavoin tarkistetaan, vaihdan tarkastajaa . . .
Kymysys: Tarkistiko tarkastaja ainoastaan tuon vaahtokasan kanssa, ei ainoastaan/yksistään kirkkaalla nesteellä ?
Sillä pienen pientä vuotoa ei voi huomata tuollaisen vaahdon keskeltä, jos tarkistettaviin kohtiin ruiskutetaan ainoastaan nestettä silloin pienet kuplat huomataan heti ja tarvittaessa käytetään peiliä jotta nähdään katveisiin . . .
Aluksi voi käyttää vaahtoa, iso vuoto näkyy hyvin kun on vahvasti vaahtoa, tosin noilla paineilla mitä näissä kamppeissa alentimen jälkeen on tuon vaahdon tarve on kyseen alaista . . .
-
Se pysäyttää kaasun virtauksen. Jos letkurikkoventtiili on kiinni suoraan pullossa, paikka on optimi. Jos välissä on pätkä letkua, se toki on riskipaikka, mutta ei kovin iso.
Eikös ajoneuvoihin pidä uusiin laittaa myös letkunrikkoventtiil it jotka tulee suoraan pulloon kiinni - ne katkaisee kaasun jos letku vaurioituu...?
-
Eikös ajoneuvoihin pidä uusiin laittaa myös letkunrikkoventtiil it jotka tulee suoraan pulloon kiinni - ne katkaisee kaasun jos letku vaurioituu...?
Pullosta lähtevä korkeapaineletku on sellainen, jos siinä tämä "vihreä painonappi" heti pulloliitännässä (toinen pää SM tai SC säätimessä). Ymmärtääkseni ollut pakollinen Eu-typpiihyv. m-autoissa alkaen vuodesta 2007 (vaunuista en tiedä)
(http://www.caravantukku.fi/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/i/m/image_16950.jpg)
Jos letkussa oleva paine tippuu sallittua alemmaksi, tuo viritettävä (virh. painike) venttiili sulkee kaasuntulon.
Joskus huono pullotiiviste/löysä liitos on tullut huomattua kun pulloventtiilin sulkemisen jälkeen useiden päivien päästä pv:n avauksen jälkeen on saanut virittää tuon vihreän uudelleen.. vaikka kaasun hajua ei ollut havaittavissa.
-
Eikös ajoneuvoihin pidä uusiin laittaa myös letkunrikkoventtiil it jotka tulee suoraan pulloon kiinni - ne katkaisee kaasun jos letku vaurioituu...?
Tuo letku ei vain käy, mikäli ei vaihda paineensäädintä joko seinäversioon taikka vaihtajaan missä paineensäädin.
-
Monocontrol CS:ssä tai DuoControl CS:ssä on gravitaatio/inertiaheiluri 3.5g, joka siis väärästä asennosta tai kiihtyvyydestä sulkee kaasu
Uskaltaako tuommoisen 3,5g heilurin kanssa kiihdyttää edes kunnolla? :D
-
Uskaltaako tuommoisen 3,5g heilurin kanssa kiihdyttää edes kunnolla? :D
Joo, ei ole tietoa mahtaakohan napsu-pietso jääkaappi sammua ajossa, jos vaikka täräyttää reilummin (kuoppa, tärinäraidat, jne.). Autom.sytkällä ei aikanaan ongelmaa, mutta manusytkällä voikohan 30mbar putkistossa ½s katkokaan aiheuttaa liekin sammumista? Eikait..
-
Uskaltaako tuommoisen 3,5g heilurin kanssa kiihdyttää edes kunnolla? :D
Laguunallako meinasit kiihyttää :D :D