Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Roksis - 5.11.2012 kello on 09:58
-
Jarrunesteen pinta laskenut. Vielä ei valo vilkuta, mutta mitä pitää lisätessä huomioida?
-
Jarrunesteen pinta laskenut. Vielä ei valo vilkuta, mutta mitä pitää lisätessä huomioida?
En ole varma ymmärsinkö kysymystä oikein..mutta jos itekseen laskee niin ainakin mahdolliset vuotokohdat pitää etsiä..ja tietty samaa dot4 lisätä!
-
Jarrunesteen pinta laskenut. Vielä ei valo vilkuta, mutta mitä pitää lisätessä huomioida?
normaalisti jarrujärjestelmään ei lisätä nestettä, mutta jos lisäät niin varmistu että on samaa mitä säiliössä on jo.
-
normaalisti jarrujärjestelmään ei lisätä nestettä, mutta jos lisäät niin varmistu että on samaa mitä säiliössä on jo.
Onko olemassa JARRUNESTEITÄ, joita ei voi sekoittaa keskenään?
-
Onko olemassa JARRUNESTEITÄ, joita ei voi sekoittaa keskenään?
Esimerkiksi DOT5 nestettä ei voi sekoittaa muihin.
-
Esimerkiksi DOT5 nestettä ei voi sekoittaa muihin.
Mitäs sitten tapahtuisi?
-
Mitäs sitten tapahtuisi?
Nesteet muuttuu puuroksi.
-
En ole varma ymmärsinkö kysymystä oikein..mutta jos itekseen laskee niin ainakin mahdolliset vuotokohdat pitää etsiä..ja tietty samaa dot4 lisätä!
Tuoreissa autoissa tuo DOT4 voi olla myös DOT4+ tai DOT4Super, esim. Ford käyttää tuota.
DOT5:sta tai nykyisin se on 5.1 on ainoa mitä ei pidä erehtyä laittamaan - eikä siihen muita - kun on silikonipohjainen ja muut glykolipohjaisia..
Eikös se tyyppi säiliön korkista tai ohjekirjasa selviä?
Btw. nestepintahan tippuu alarajalle, jos palat kaput - muussa tapauksessa sitä vuotaa.
-
DOT5:sta tai nykyisin se on 5.1 on ainoa mitä ei pidä erehtyä laittamaan - eikä siihen muita - kun on silikonipohjainen ja muut glykolipohjaisia..
DOT5.1 on eri nestettä kuin DOT5, eli DOT5 silikonipohjainen ja DOT5.1 on glykolipohjainen. Ja ei voi sekoittaa keskenään.
-
DOT5.1 on eri nestettä kuin DOT5, eli DOT5 silikonipohjainen ja DOT5.1 on glykolipohjainen. Ja ei voi sekoittaa keskenään.
Näimpäs muuten olikin!
Tuossa kohdin se "outous" olikin :o Eli tarkkana..
-
Niin, siis 5.1:stä voi sekkoittaa wanhoihinkin nesteisiin, 5:sta EI. Ja 5:sta ei normaaliautoissa ole tarverta edes käyttää, se kun on silikonipohjaista ja toimii vähän eri tavalla.
Tulipa taas opittua jotain. :D
-
Niin, siis 5.1:stä voi sekkoittaa wanhoihinkin nesteisiin, 5:sta EI. Ja 5:sta ei normaaliautoissa ole tarverta edes käyttää, se kun on silikonipohjaista ja toimii vähän eri tavalla.
Tulipa taas opittua jotain. :D
Joo, tuo 5.1 sekottaa pakkaa hyvinkin 8)
Enkkukielisillä palstoilla keskustellaan paljonkin DOT 4, +, super (ESP) <> 5.1 onko eroa kuin kiehumispiste parempi. Joku löytänyt speksin, että -40C viskositeetti alempi, toinen taas kertoo, että +, super ja 5.1:ssä kaikissa visko samat, eli alempi kuin perus 4:ssa..
Mutta kun lisäyksestä kyse (ei vaihtamisesta), pysyisin samassa mitä on jo ennestään - se kun selviäisi Thumb
Jos autossa ei ABS:ää, TCS:ää tai ESP:iä, aika varmaan perus DOT4 tavaraa, muussa tapauksessa parempaa :-\
-
Tosiaan kun palat ja hihnat kuluu niin tietysti nesteen pinta laskee. Kun palat vaihdetaan niin pinnan korkeus palaa.
-
Tosiaan kun palat ja hihnat kuluu niin tietysti nesteen pinta laskee. Kun palat vaihdetaan niin pinnan korkeus palaa.
Niin, jos kulumisen takia nestettä lisää, pitää muistaa poistaa sitä palojen/hihnojen vaihdossa. Operaatiossa kun männät työntää sisään säiliön korkista tulvii, oli se kiinni tai ei. Glykolineste on "maalinpoistoainetta" - kiehuu maalit. Tulee käytettyä siihenkin tarkoitukseen - tarkoituksella Thumb
-
Ja pahimmassa tapauksessa kun kaikki palat/kengät vaihdetaan kerralla niin tulee korkin kautta ulos nesteet, optimi varmaan akseli kerrallaan ja aikojen päästä toinen akseli, niin vähempi lisäystä tai poistoa. Tosin joissakin huolto-ohjelmissa neste vaihdetaan tietyin väliajoin muutenkin kokonaan uuteen.
-
Jarruneste sitoo vettä ja vesipitoisuus mitataan esim. joillakin radoilla ennen kun saa luvan ajaa. Aikoinaan oli tilanne ennen kisaa sellainen, että jarrunesteen kosteus oli rajalla ja auto sai lähtöluvan pelkästään säiliön nesteet vaihtamalla.