Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: JPVäisänen - 3.02.2011 kello on 15:39
-
Tässpä uudestaan aikoinaan heittämäni kysymys infon puolelle (en saanu tuolloin onkelmaa ratkaistua)
Kun auto on roikassa ja laittaa 12V järjestelmän pois päältä "mittaritaulusta" jää katkaisijan valo palamaan
eikä virrat katkea (vain kun akut on täysin täynnä). Jos käyttää jotain lamppua päällä asunto-osassa niin silloin virrat katkeaa.
12V päälle/pois toiminto toimii ok kun verkkovirtaroikka on irti.
Automaattilaturi tuntuu haluavan puskea virtaa asunto-osaan senkin jälkeen kun latausyhteys on katkaistu akulle.Minä vähän veikkailin laturivikaa ja se se saattaa ollakkin onhan auto jo aika vanha.
Sitten laitan nämä kuvat jossa mietin että muutan kytkentää hiukan niin että akkulaturi on aina päällä kun töpseli on seinässä.Huomaako kukaan mitään vaaramomentteja jos muutan hiukka kytkentää.
Alkuperäinen kytkentä yllä ja modattu alla.
-
Äkkiseltään tuo alempi on huomattavasti fiksumpi toteutus.
Ihmettelen ylemmän kytkennän suunnittelijan ideaa tehdä kytkentä noin ja mikä on siitä saatu hyöty ???
-
Äkkiseltään tuo alempi on huomattavasti fiksumpi toteutus.
Ihmettelen ylemmän kytkennän suunnittelijan ideaa tehdä kytkentä noin ja mikä on siitä saatu hyöty ???
Arvaa olenko minä miettiny.Laitoin kyselyä Hymerin tehtalle syksyllä...eivät vielä oo viittineet vaivautua vastaamaan.On vissiin niitten enklanninkielentait o ruosteessa :)
-
Mikä laturi sinulla on tuossa hymerissä?
-
Eikös sinulla ollut ledilamput käytössä? Ettei vaan laturin konkat saa moista aikaan. Alempi kytkentä on oikea.
-
Mikä laturi sinulla on tuossa hymerissä?
ElektroMatic LA110 valmistaja Schaudt
-
Eikös sinulla ollut ledilamput käytössä? Ettei vaan laturin konkat saa moista aikaan. Alempi kytkentä on oikea.
Ei, vielä ei oo ledi lamppuja, tai on se yksi katossa mutta sillä ei ole vaikutusta koska irroitin sen
piiristä ja ongelma ei poistunut.
Pitää avata vielä laturi ja tarkistaa konkat..en muista oliko siellä elkoja mutta nehän menee vanhemmuutaan heikohkoon kuntoon ja vielä kylmässä.
Ja kiitos että sain vahvistuksen tuohon kytkennän muutokseen.
-
Ei, vielä ei oo ledi lamppuja, tai on se yksi katossa mutta sillä ei ole vaikutusta koska irroitin sen
piiristä ja ongelma ei poistunut.
Pitää avata vielä laturi ja tarkistaa konkat..en muista oliko siellä elkoja mutta nehän menee vanhemmuutaan heikohkoon kuntoon ja vielä kylmässä.
Ja kiitos että sain vahvistuksen tuohon kytkennän muutokseen.
En tarkoittanut, että laturin konkat olisi vialliset. ;)
-
En tarkoittanut, että laturin konkat olisi vialliset. ;)
Ainiiiiiinn :)...nyt tajusin. Voihan sekin olla mahollista että aiheuttavat ilman vikaakin. Toisaalta ihmetyttää miksi homma ei pelitä kun akut on täynnä mutta sillon pelittää kun akkuja ladataan.Onhan tämä vähän mysteeri mutta tuon kytkennänmuutoksen jälkeen ongelma poistuu iäksi :)
-
Mitens te ymmärrätte tuon K1:n viran?
Minä en sano juuta, enkä jaata kun en ymmärrä mikä "tupla-kela" tuo on; liitinten 3 ja 4 kytkennät ::) Minne?
Kun tuo kuva on osa skemasta, niin voisin veikata, että tuo voisi ladata auton starttiakkuakin asuntoakun sijaan - vaihtoehtoisesti siis, ei molempia samaanaikaan ..
-
Tällä vajavaisella ymmärryksellä pitäisi perehtyä kytkentäkuvaan juurtajaksain että tajuaisi, joten ihan vaan heittona: äkkiseltään katsomalla siinä lukee että 3 ja 4 menee kytkentätauluun. Ainakin Hymerin vm 90 integroidussa joka meillä on kytkentätaulussa on kytkin
(I-0-II) ja näyttö jolla voi katsoa joko starttiakun tai hupiakun jännitteen: olisiko alkovimallisessa Campissakin samanlainen taulu
-
Kun tuosta kytkentäkaaviosta näkyy vain osa, ei kaikkea voi päätellä...
K1 on kuitenkin rele jolla kytketään asunto-osan akku käyttöön.
K1 on ns. lukkorele jolla on veto ja irrotuskäämit eli ohjaus paneelissa olevat painikkeet antavat releelle joko vedon tai irrotuksen.
Jos irrotat K1:ltä akulle menevän johdon ei asunto-osan akku ole enää käytettävissä, mutta en näe mitään syytä etteikö tuo kytkentä toimisi.
Laturin pitäsi kyllä kestää auton laturin syöttämä jännite.
-
Tässäpä koko kytkis.
-
Ainoa haitta puoli mielestäni saattaa olla se, jos laturi on sellaista tyyppiä että jää kuormittamaan akkua jos töppeli otetaan irti. semmoisessa tilanteessa akku purkautuu pikku hiljaa vaikkei sitä käytetä, itselläni on yksi sellainen laturi , kuormitus virta ei ole kuin muutama kymmenen milli amppeeria nutt säilytyksen aikana toki vaikuttaa...
-
Ainoa haitta puoli mielestäni saattaa olla se, jos laturi on sellaista tyyppiä että jää kuormittamaan akkua jos töppeli otetaan irti. semmoisessa tilanteessa akku purkautuu pikku hiljaa vaikkei sitä käytetä, itselläni on yksi sellainen laturi , kuormitus virta ei ole kuin muutama kymmenen milli amppeeria nutt säilytyksen aikana toki vaikuttaa...
Tottapa joo...tämä saattaa olla syynä tuon releen välissä oloon. Hyvä pointti. Pittääpä mitata tuo kuormistuvirta kun saan Flukeen uuden sulakkeen.
-
elä polta sitä fluken sulaketta lataamalla sen kautta, pistä piuhat yhteen siks aikaa ku töppeli seinäss ja sitt ku töppeli irti ni virta kulkemaan fluken kautta katkaisematta virta yhteyttä..
ps. Mull ois täs sun naapuriss pihtimittariki joka näyttää kymmenet milli amppeerit.... ja pitäs käyä kattoon se sun pihavaloki
-
ElektroMatic LA110 valmistaja Schaudt
Jos en nyt aivan väärin muista niin tuo laturi ei ole yhteydessä akkuun kun verkkovirta on pois kytketty.
-
elä polta sitä fluken sulaketta lataamalla sen kautta, pistä piuhat yhteen siks aikaa ku töppeli seinäss ja sitt ku töppeli irti ni virta kulkemaan fluken kautta katkaisematta virta yhteyttä..
ps. Mull ois täs sun naapuriss pihtimittariki joka näyttää kymmenet milli amppeerit.... ja pitäs käyä kattoon se sun pihavaloki
En polta proppua :)..ja tuu ihmeessä kattoon lamppu ja jos viittit niin ota se mittari mukaan niin yritetään jollai keinolla tehä se mittaus. Oon tännään ja vielä huomenna täälä Espoossa koulutuksessa joten viikonloppuna tai sitte ensviikolla taas sopii tulla käväseen.
-
se sitt viikon loppu ainu.. mä on taas pariviikkoo reissuss ku maanantai aamuna käännän huussiauton nokan kohti itä suomee.... pölyn ja pa...n keskelle...
-
Esikoinen oli lainannu ....kele ilman luppaa akkulaturin ja autosta akkusta virrat niin vähissä ettei kuulunu ku napsahdus.Mikäs sitten neuvoksi kun en saanu poikaa kiinni. Alla ratkaisu sinisten "piuhojen" kera eli laitoin katkaisijan +12V -> releelle mikä kytkee tavallaan starttiakun ja hupiakun yhteen ja näin sain tupaosan laturilla ladattua starttiakkua sen verran että auto pamahti käyntiin.
Olisin taas kiitollinen jos joku "tyrmäisi" tämän kytkennän tai sitten kertois että tämä(kin) kytkentä on ok ettei sattuis hasardeja.Laitan kytkimen niin että se suljetaan luukun taakse missä koko asunto-osan sähkönjako on siksi että kukaan ei vahingossa laita sitä päälle (starttiakku tyhjenee hupiakkujen ohella tms. syy miksi ei saisi olla päällä).
-
Mielestäni oiva kytkentä. ;)
-
Mielestäni oiva kytkentä. ;)
Kiitos kannatuksesta :)
Se toinen kytkentämuutos on vielä tekemättä kun se vaatii pikkasen enemmän duunia ja piuhat on hiukka hankalassa
paikassa.Pitää käyttää vänkärin jakkara irti.
-
Kiitos kannatuksesta :)
Se toinen kytkentämuutos on vielä tekemättä kun se vaatii pikkasen enemmän duunia ja piuhat on hiukka hankalassa
paikassa.Pitää käyttää vänkärin jakkara irti.
Joko se on vihitty se uusi vänkärin jakkara. ;D
-
Joko se on vihitty se uusi vänkärin jakkara. ;D
Ei viel..on liian kylymää..kevväämmäl lä sano :D
-
ettekö tullukkaan vuokattiin... mä majailin siell melkeen kaks viikkoo..
-
ettekö tullukkaan vuokattiin... mä majailin siell melkeen kaks viikkoo..
Viikolla 10 eli vasta ens viikolla vasta hiihtoloma :) ja suunnitelmat muuttu..mennään IsolleSyötteelle kun siellä majailee
työkaveri.
-
Mielestäni oiva kytkentä. ;)
Tänään huomasin että latauksen merkkivalo syttyy mittaritaulussa kun näppää katkaisijan päälle :). Piti hetki miettiä miksi
siellä valo loistaa kun käväsin autolla.
-
Tänään huomasin että latauksen merkkivalo syttyy mittaritaulussa kun näppää katkaisijan päälle :). Piti hetki miettiä miksi
siellä valo loistaa kun käväsin autolla.
Ny ois kiva tietää mikä katkaisin?
-
Ny ois kiva tietää mikä katkaisin?
kts kytkentä tuolta alhaalta.....vinkki ..siniset piuhat :)
eli tällä kytkimellä nakkaan tupalaturin lataamaan starttiakkua.
-
kts kytkentä tuolta alhaalta.....vinkki ..siniset piuhat :)
eli tällä kytkimellä nakkaan tupalaturin lataamaan starttiakkua.
Juu empä kattonu tarkemmin, sorry.
Toi kytkentä on hieman kyseen alainen, joissain malleissa se särkee latauksen säätimen toisissa taas laturin mangetointi käämi palaa.. jos molemmat kestävät niin kumminki se kuluttaa noin neljä amppeeria virtaa . ongelman voi korjata laittamalla diodin esto suuntaan laturille päin jolloin se ei saa esimangetointi virtaa väärästä suunnasta..ja diodi pitää nimen omaan laittaa sinne laturin päähän eikä suoraan laturille , jotta merkkivalo jää diodin "autonpuolelle"
-
Juu empä kattonu tarkemmin, sorry.
Toi kytkentä on hieman kyseen alainen, joissain malleissa se särkee latauksen säätimen toisissa taas laturin mangetointi käämi palaa.. jos molemmat kestävät niin kumminki se kuluttaa noin neljä amppeeria virtaa . ongelman voi korjata laittamalla diodin esto suuntaan laturille päin jolloin se ei saa esimangetointi virtaa väärästä suunnasta..ja diodi pitää nimen omaan laittaa sinne laturin päähän eikä suoraan laturille , jotta merkkivalo jää diodin "autonpuolelle"
Kato perhana, en minäkään huomannut sen tarkemmin katsoa kytkentä kuvaa kun on hieman epäselvä. "rolli4x4" on tarkka kaveri, diodin vaatii kun ohjausvirta on D+ ja menee laturin kautta suoraan maihin. Kytkentäkuvassa lukee load vaikka pitäisi lukea D+. Tuossa kuva kytkentä diodista, laita releeseen menevään johtoon on heilpoin tapa.
-
Ok. Pittää lisätä toi diodi..toivottavast i ei säädin tai laturi nyt sitte kärähtäny tämän takia.Hittolainen kun en itte tuota älynny kun
ajattelin vain että noi releet pitää saada vetämään eikä muuta...