Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Aiheen aloitti: massimo - 24.01.2012 kello on 18:57
-
Sähkölämmitin Keramik Heizer Plus
Onkos kellään kokemusta kyseisestä lämmittimestä.
-
Jos olet hankkimassa lisälämmitintä vaunuun tai autoon pitää olla varma, että laite on autokäyttöön hyväksytty. Vakuutusyhtiöt ovat ottaneet tiukan linjan noissa ja mikäli kyseistä merkintää ei ole mahdollisessa tulipalovahingossa voi joutua maksumieheksi.
Sinänsä en ole täysin samaa mieltä vakuutusyhtiöitten kanssa koska esim. öljytäytteinen kosteisiin tiloihin hyväksytty patteri on turvallinen.
Mainitsemassasi lämmittimessä ei ole avovastuslankoja ja sen käyttö luultavasti turvallista, mutta mahdollisesti ei hyväksyttyä.
Ikävää näissä on tosiasia, että vaunu ja autokauppiaat myyvät laitteita jotka eivät täytä vakuutuksien vaatimuksia. Itselläni asia tuli esiin kun murtautumisen jälkeen olin hankkimassa uutta lämmitintä autoon. Vakuutustarkastaja tuosta kertoi ja kiertelin liikkeitä etsimässä uutta varastetun tilalle. Kiersin pääkaupunkiseudulla useita autokauppiaita ja lähes kaikilla oli noita avolangoilla varustettuja lämmittimiä myytävänä lisälämmittimiksi. Kun kyselin heiltä miten vakuutusyhtiöt suhtautuu kyseisiin laitteisiin, en saanut vastausta tai tietoa ei ollut.
-
Aika onnettomilta näyttää nuo henkilöautoihin hyväksytyt sisätilan lämmittimet. Itselläni on kulkimessa 2kpl kiinteästi asennettua lämmitintä (Aurora FW 100 Pientilalämmitin, pakkasvahti 500W). Lämmittimen pohjaan kiinnitin kaksi 60mm:n laitetuuletinta säädettynä pienelle (hiljaiselle) kierrosluvulle. Lämmittimissä on tankovastukset. Kuva osiossa: Primus lämmityksen tuunaus. :D
-
Jos olet hankkimassa lisälämmitintä vaunuun tai autoon pitää olla varma, että laite on autokäyttöön hyväksytty. Vakuutusyhtiöt ovat ottaneet tiukan linjan noissa ja mikäli kyseistä merkintää ei ole mahdollisessa tulipalovahingossa voi joutua maksumieheksi.
Sinänsä en ole täysin samaa mieltä vakuutusyhtiöitten kanssa koska esim. öljytäytteinen kosteisiin tiloihin hyväksytty patteri on turvallinen.
Mainitsemassasi lämmittimessä ei ole avovastuslankoja ja sen käyttö luultavasti turvallista, mutta mahdollisesti ei hyväksyttyä.
Ikävää näissä on tosiasia, että vaunu ja autokauppiaat myyvät laitteita jotka eivät täytä vakuutuksien vaatimuksia. Itselläni asia tuli esiin kun murtautumisen jälkeen olin hankkimassa uutta lämmitintä autoon. Vakuutustarkastaja tuosta kertoi ja kiertelin liikkeitä etsimässä uutta varastetun tilalle. Kiersin pääkaupunkiseudulla useita autokauppiaita ja lähes kaikilla oli noita avolangoilla varustettuja lämmittimiä myytävänä lisälämmittimiksi. Kun kyselin heiltä miten vakuutusyhtiöt suhtautuu kyseisiin laitteisiin, en saanut vastausta tai tietoa ei ollut.
Mulla on jo ecomat-lämmitin, mutta ajattelin ostaa toiseksi ns. ylläpitolämmittimek si, jos olisi vaikka vähän lujempi kuin ivalo. Heizerissä on myös ivaloon verrattuna tuo portaaton tehonsäätö 200 - 1500w, mikä puhuu puolestaan kyseisen lämmittimen puolesta, ivalo 750 - 1500w,
-
Eikös se Ecomat ole passeli juuri tuohon ylläpitolämmityksee n, siinähän on 3 asentoa 450W-750W-MAX ja portaaton termostaatti, alin ylläpitolämpötila omien mittausteni mukaan oli +7
-
Onkos tuo Ecomat "Hiihtoliiton hyväksymä" ajoneuvokäyttöön?
-
Eikös se Ecomat ole passeli juuri tuohon ylläpitolämmityksee n, siinähän on 3 asentoa 450W-750W-MAX ja portaaton termostaatti, alin ylläpitolämpötila omien mittausteni mukaan oli +7
Kyllä Ecomat on ihan passeli ylläpitolämmityksee n, mutta välttämättä ei tarvii sitä +7 astetta, jota lämmitin pitää def asennossa, vaan pari kolme astetta plussaa ulkolämpötilaan ja tuo 200w voisi riittää siihen mainiosti.
Ja vielä alkuperäinen kysymys. Onko kellään kokemusta tuosta kyseisestä lämmittimestä? (Keramik Heizer Plus)
-
http://karavaanari.info/index.php?topic=8127.35;wap2
Freemanni:
Lainaus käyttäjältä: Vaeltaja - 03.12.2010, 23:28:25
Lainaus käyttäjältä: Freemanni - 02.12.2010, 18:54:47
ECOMAT 2000 lämmitintä. Ostohinta on kova, mutta silloin saa myös lajin "rollssin" eikä sitä ostosta tarvitse myöhemmin katua.
ECOMAT 2000 on keraamisilla vastuksilla ja kaatumissuojalla varustettu lämmitin.
Toinen samantapainen lämmitin on sähkölämmitin Keramik Heizer Plus 230V
http://www.vapaa-aika.com/lammitys-ilmastointi/sahkolammitin-kermik-heizer-plus.html
Tämäkin lämmitin on keraamisilla vastuksilla ja kaatumissuojalla varustettu. Siinä on vielä lisänä ilman imupuolella oleva suodatinverkko, ettei kaikki "villakoirat" pääse vastusten läpi puhaltumaan nurkkiin.
Tavallisen lämmittimen punahehkuisten vastuslankojen kautta kulkeutunut "villakoira" tukko saattaa jäädä kytemään johonkin syttymisherkän materiaalin kylkeen, aiheuttaen tulipalon.
Minulla on Ecomatin lisäksi myös tuo Keramik Heizer Plus, mutta sitä en kytkisi edes +5C ilmalla kellon perään. Tosin myyjä EI kertonut sen edes olevan autokäyttöön tarkoitetun. Lämmittimen ongelmana on huono laakerointi, mitä kaatumissuoja ei mitenekään kompensoi. Viileässä Laite jää jurisemaan eikä puhallin toimi kunnolla ja tämä ilmiö tuli esiin aika lyhyen käytön jälkeen.Laite pitäisi ensin lämmittää toisella lämmittimellä, niin sitten käynti olisi normaalia. On käytetty kesäasunnon tilapäislämmittimen ä, kun on kuitenkin aika hiljainen. En silti väitä, että se olisi vaarallinen, mutta halvalla tehty, kun hintakin on halpa. Laakeroinnin voisi ehkä korjata, mutta kun on tuo Ecomat, niin ..
Myös Ecomatissa on ilmansuodatin. Puhaltimen ääni on lähes kuulumaton, ellei käytä suurinta tehoaluetta. Laitteessa on myös termostaatti, mitä ei Heizerissa ole.
Edit: täsmennys
Muutakin tekstiä näytti olevan ;D
-
Kyllä Ecomat on ihan passeli ylläpitolämmityksee n, mutta välttämättä ei tarvii sitä +7 astetta, jota lämmitin pitää def asennossa, vaan pari kolme astetta plussaa ulkolämpötilaan ja tuo 200w voisi riittää siihen mainiosti.
Ja vielä alkuperäinen kysymys. Onko kellään kokemusta tuosta kyseisestä lämmittimestä? (Keramik Heizer Plus)
Jos sinä tarvitset vain lämmitintä, joka pitää sisä-ulkolämpötilaeroa muutamassa asteessa, niin halpa ratkaisu on 100-150 wattia lamppuja palamassa. Jos vaan ilmanvaihtoreiät ovat auki, niin ilma vaihtuu vaikka ei ole puhallintakaan. Energiaa vie saman verran eikä maksa paljon. Ja voi vielä hyödyntää vaikka lukuvaloina. Ja nuo lamput voi laittaa ajastimenkin perään. Lähtevät "käyntiin" pakkasessakin. Ulisematta.
-
Kokeilin jokunen vuosi sitten Keramik Heizer Plus -lämmitintä - hyvää oli tehokkuus ja hiljainen ääni, mutta huonoa termostaatin puuttuminen.
-
Minä se vähän ihmettelen tätä autokäyttöön hyväksytty. :-\
Asuntovaunu ei ole auto eikä edes ajoneuvo.
Jos lämmitin on tarkoitettu sisäkäyttöön eli vaunun sisälle niin miksei saisi käyttää.
IP luokka taisi olla 21 eli saa käyttää sisällä.
Lämmitin on tarkoitettu lämmittämään kylmiä tiloja ,ei siinä ole väliä onko kylmä tila vaunussa tahi omakotitalon sisällä ::) ::)
Eli mihin tarkoitukseen nuo lämmittimet on tarkoitettu jos ei lämmittämiseen..
Kyselee vaunun kylmästä pikaseen lämpöseen lämmittävä turbopuhaltimen lämmittelijä.... ;)
-
Asuntovaunu ei ole auto eikä edes ajoneuvo.
Pieni korjaus tuohon, asuntovaunu on ajoneuvo..
-
Ihmetellä voi kaikenlaista ja kuten jo sanoin lämmitinasiassa, pykälät ei aina tunnu järkeenkäyviltä.
Vakuutusyhtiöni on selkeästi minulle kertonut kantansa, tosin suullisesti ja sen mukaan toimin.
Tuntuu järjettömältä maksaa laajaa kaskoa jos mahdollinen korvaus evättäisiin muutaman kympin säästön takia
-
Pieni korjaus tuohon, asuntovaunu on ajoneuvo..
Vakuutusyhtiön sivuilta yritin metsästää tuota että onko ajoneuvo vai ei mutta siellä puhutaan moottori käyttöisistä ajoneuvoista.
Eikös tuo vaunu rinnasteta peräkärryksi??? Kun pakollinen liikennevakuutushan ei maksa peräkärryä enempää.
Mistä olet tuollaisen tiedon saanut.
-
Mistä olet tuollaisen tiedon saanut.
Mm. ajoneuvolaista.
Ajoneuvolaki 1. luku 3§
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) ajoneuvolla maalla kulkemaan tarkoitettua laitetta, joka ei kulje kiskoilla;
3) hinattavalla ajoneuvolla toiseen ajoneuvoon kytkettävää ajoneuvoa, joka ei ole tarkoitettu kulkemaan omalla käyttövoimalla;
Kansantajuisemmin:
"Hinattava ajoneuvo on esimerkiksi auto, joka on kytketty toiseen ajoneuvoon sen vuoksi, ettei sitä ole tarkoitettu kulkemaan omalla käyttövoimalla. Myös auton perävaunu on hinattava ajoneuvo." (www.nettilaki.com (http://www.nettilaki.com/a/mit%C3%A4-ovat-hinattava-ajoneuvo-ja-hinattava-laite))
-
^
Puhutaankohan vakuutusehdoissa nyt ajoneuvosta vai hinattavasta ajoneuvosta. Tuon ajoneuvolain pykälän perusteella ne ovat eri käsitteitä.
-
Yhdestä asiasta voitte olla varma. Vakuutusyhtiö voittaa aina. Tietenkin voi myydä talonsa ,metsänsä, pantata ennakkoperintönsä jne (kenellä nyt sattuu olemaan. Ja käydä oikeutta koko omaisuudellaan vakuutusyhtiötä vastaan. säästääkseen muutaman kympin lämppärin ostossa ???
Elämä on........
-
Vaunu ja autokäytössä pitää olla siihen käyttöön hyväksytty lämmitin. Moottorinlämmittime n johdotukseen auton sisälle pitää myös tehdä hyväksyttyä johdinsarjaa käyttäen esim defa.
Esim puimuri on moottorikäyttöinen ajoneuvo ja sillä saa ajaa tiellä vaikkei rekisterissä olekkaan. Sitten on hinattavat laitteet kuten taukotuvat ja henkilönostimet joita ei saa vetää kuin max 60 km/h
Kuten kahtaenvaihda sanoi; "vakuutusyhtiö voittaa aina"
-
Moottorinlämmittimen johdotukseen auton sisälle pitää myös tehdä hyväksyttyä johdinsarjaa käyttäen esim defa.
Jos auton sisälle on laitettu auton sisätilanlämmitin käyttäen matkailuauton omaa sähköjärjestelmää ja auto luonnollisesti tolpassa niin kyllähän sellainen pitäisi olla hyväksytty myös vakuutusyhtiön kannalta.
-
Tässä ois yksi keraaminen lämmitin jonka pitäsi olla auto/vaunu käyttöön hyväksytty.Mutta on aika tyyris :D Ecomat Exclusive 1800w ;D ;D
-
Jaa - taasko tähän samaan (.orgi'ssa kuten .info'ssa) asiaan jäädään junnaamaan..
Mielestäni vakuutusyhtiöt siteeraavat alla olevaa Tukesin tekstiä ehdoissaan - soveltavat sitten eri tavoin korvaustapauksissa. .
Kyse nimenomaan "auton" (lasien) "sulattamisesta", jossa kylmä ja kosteus asettaa omat vaatimukset kun mennää pakksesta kymmeniä asteista lämpöisempään..
"Käytä auton sisätilojen lämmitykseen vain autoihin tarkoitettuja lämmittimiä
Auton sisätilan lämmittimen käyttöön on myös syytä kiinnittää huomiota. Auton sisätilan lämmittimenä saa käyttää
turvallisuussyistä vain erikseen autoon tarkoitettua sisätilan lämmitintä. Lämmittimessä tulee lukea "Auton
sisätilanlämmitin" sekä "Ei saa peittää". Tavallinen asunnossa käytettävä lämmitin ei palovaaran vuoksi sovi auton
lämmitykseen.
Jos auton sähkölämmityslaitte ita ei käytetä oikein, seurauksena saattaa olla käyttäjän tai muun henkilön
sähköiskuvaara. Myös palovaara on olemassa."
http://www.tukes.fi/tiedostot/sahko_ja_hissit/ohjeet/auto_lammitysjohdot.pdf
Mielestäni osa tämän yo. kappaleen sisällöstä on "vanhentunut" näin EU-aikana kun ennakkotarkastuspak osta siirryttiin CE-hyväksyntään - ei tuollaisia suom. tekstejä itse sisätilanlämmittime stä löydy, tai voihan kukatahansa sellaisen lisätä (ei niitä mikään akreditointi-istanssi ole "leimaamassa").
Järki käteen - näissä meidän tapauksissa kyse on asuintilojen (ylläpito)lämmittämisestä, mikä on eri asia kuin Tukesin ohjeen soveltamisala..
Vakuutusyhtiön kanssa jää aina 2. - siitä kait kaikki on samaa mieltä 8)
-
Jos auton sisälle on laitettu auton sisätilanlämmitin käyttäen matkailuauton omaa sähköjärjestelmää ja auto luonnollisesti tolpassa niin kyllähän sellainen pitäisi olla hyväksytty myös vakuutusyhtiön kannalta.
Näin minäkin sen tulkitsisin, uskaltaisin käyttää myös vaunussa vaunun sähköjen kautta.
Näistä "ei sisätilalämmittimis tä" vielä; Tutulla oli uusi halpislämmitin jonka pisti ulkona roikan päähän, pakkasta -30. Lämmitin lämpesi mutta puhallin ei koskaan käynnistynyt ja paloi sitten puolen minuutin päästä, onneksi ei ollut sisällä missään.
-
Tuon ajoneuvolain pykälän perusteella ne ovat eri käsitteitä.
Siis kummatkin on ajoneuvoja, toinen vain on hinattava ja toinen moottoroitu.
-
Sähkölämmitin Keramik Heizer Plus
Onkos kellään kokemusta kyseisestä lämmittimestä.
Ei taida olla kellään mitään kokemusta em. lämppäristä
-
Kokeilin jokunen vuosi sitten Keramik Heizer Plus -lämmitintä - hyvää oli tehokkuus ja hiljainen ääni, mutta huonoa termostaatin puuttuminen.
-
Taitaa olla nimimerkkini bannissa tai sitten lukutaito/halu kateissa ;D 8) :P Hällä väliä
Siteerasin vain arvoisan karavaanariveli Freemannin kirjoitustan ko. lämmittimessä, pannaan toisen kerran ;)
Minulla on Ecomatin lisäksi myös tuo Keramik Heizer Plus, mutta sitä en kytkisi edes +5C ilmalla kellon perään. Tosin myyjä EI kertonut sen edes olevan autokäyttöön tarkoitetun. Lämmittimen ongelmana on huono laakerointi, mitä kaatumissuoja ei mitenekään kompensoi. Viileässä Laite jää jurisemaan eikä puhallin toimi kunnolla ja tämä ilmiö tuli esiin aika lyhyen käytön jälkeen.Laite pitäisi ensin lämmittää toisella lämmittimellä, niin sitten käynti olisi normaalia. On käytetty kesäasunnon tilapäislämmittimen ä, kun on kuitenkin aika hiljainen. En silti väitä, että se olisi vaarallinen, mutta halvalla tehty, kun hintakin on halpa. Laakeroinnin voisi ehkä korjata, mutta kun on tuo Ecomat, niin ..
Jokuhan vois lainata tämän kokonaisuutena omaan tekstiinsä niin kahenkympin nahistelijatkin saisi lukea oikean käyttäjän kommentin. ::)
-
http://www.netticaravan.fi/kauppiaat/Helsinki+Caravan+Oy/634/1/4057/4
siitä 200€ Aito Sveitsiläinen Ecomat Sopivasti
Kuvaus:
NÄYTTELYTARJOUS! Voimassa 31.01.2012 asti. Ecomat 2000 classic lämmitin. Ainutlaatuisen rakenteen ansiosta turvallinen käyttää, sekä erittäin hiljainen. Kaatuessaan pohjassa oleva turvakytkin katkaisee virran ja nostettaessa lämmitin takaisin pystyyn jatkaa se lämmittämistä. Lämpötilatunnistin katkaisee lämmityksen mikäli laitteen ympäristö kuumenee liiaksi. -Jännite 230V -Teho 450W/750W/1800W -Paino 2, 2 kg -Mitat K 170mm, S 133mm, L 145mm -Pakkasvahti -Varustettu termostaatilla ja suodattimella.
Helppoa käyttää vaikka 450w tehoa jossain pikkusulakkeen takana
-
Tässä ois yksi keraaminen lämmitin jonka pitäsi olla auto/vaunu käyttöön hyväksytty.Mutta on aika tyyris :D Ecomat Exclusive 1800w ;D ;D
Ecomatti on jo ennestään ja nyt on myös tuo Keramik Heizer Plusssa. On tuolla autossa vuorokauden pöhissyt kaikkein pienimmällä säädöllä, lämpötilaero n. 4 astetta ulkoilmaan. Hiljaisuuden suhteen ecomat voittaa tuon heizerin 2 - 0, mutta ecomat onkin vain matkoilla mukana, koska on hiljainen ja antaa paremmin lämpöä, kuin truman eh sähköllä.
Ennen tuon ecomatin hankkimista mukana kulki ivalo (kovaääninen), lämpeni, mutta puhallin sanoi sopimuksen irti. Toivottavasti nämä uudet lämmittimet ovat kestävämpiä.
Mikäli ymmärsin oikein, niin tämä heizer on myös tarkoitettu as-vaunu ja as-auto käyttöön.
-
K-raudasta Bellus auton sisätilalämmitin 9,90e. Tuskimpa uskaltaisin tuota laittaa omaan kulkimeeni, pakkasvahti "virityksieni" tilalle. Olkoon tukes ja vakuutusyhtiö mitä mieltä tahansa. ::)
-
Jos joku vielä ystävällisesti kertoisi, onko tuo Ecomat vakuutusyhtiön hyväksymällä tavalla ajoneuvokäyttöön hyväksytty niin tilaan sen ihan heti. :)
-
Epäilen että ei ole hyväksyttävää mallia koska sen etuseinämän pintalämpötila nousee huomattavan korkeaksi verrattuna samantehoiseen Defan sisätilanlämmittime en.
-
Jos joku vielä ystävällisesti kertoisi, onko tuo Ecomat vakuutusyhtiön hyväksymällä tavalla ajoneuvokäyttöön hyväksytty niin tilaan sen ihan heti. :)
Tuo lämmitin on saksassa TÜV hyväksytty asuntoautoihin ja vaunuihin mikäli tulkitsin saksalaisia sivuja oikein. Suomessa esim. alustasarjat ja muut autoiluun liittyvät ovat katsastuskelpoisia samalla merkinnällä.
Tuon mukaan tuo siis olisi hyväksyttävä vaunukäyttöön suomessa, mutta vakuutusyhtiön kantaa en pysty sanomaan.
Asautoissa ja vaunuissa ei missään tapauksessa taas hyväksytä avovastuksilla olevia lämmittimiä ja tällaisia on autoihin hyväksyttyjä malleja. Tässä on vedottu sihen, että vaunuissa ja asautoissa on kaasu käytössä ja mahdollinen kaasuvuoto ei välttämättä sytytä tulipaloa jos on kylmempi keraaminen vastus käytössä.
Kysymällä s-postitse vakuutusyhtiöstä saa parhaimman tiedon, sellaisen jonka voi käyttää myös jos vahinko jostakin syystä sattuu.
-
Jos joku vielä ystävällisesti kertoisi, onko tuo Ecomat vakuutusyhtiön hyväksymällä tavalla ajoneuvokäyttöön hyväksytty niin tilaan sen ihan heti. :)
On parasta kysyä omasta vakuutusyhtiöstäsi kantaa asiaan, koska eri yhtiöillä on eri käytäntöjä.
En ole esittelykuvissa nähnyt Tukesin vaatimaa tekstiä autokäytöstä. Enkä käyttäisi mitä tahansa lämmitintä silloin, kun sen pitäisi käynnistyä ajastimella tai muuten valvomattomana kylmässä. Noiden "kotilämmittimien" ongelmana on puhaltimen käynnistyminen.
-
Laitoin tiedustelun yhtiööni (F*****) ja totesin, että vastaus kerrotaan laajalle harrastajakunnalle, sekä voi siten vaikuttaa vakuutustenottoon lisäävästi tai vähentävästi.
Välitän vastauksen, kun se saapuu.
-
^
Mielenkiinnolla odotellaan vastausta :D
Laitoitko mukaan ko. lämppärin speksit? Haluavatkohan antaa vastausta - luulen, että tulee vain yleispätevä: ".. ko. käyttöön tarkoitettu.." :-X
-
^
Laitoin edelläolevan linkin.
-
Vapaa-aika.com (ja muutkin tarvikeliikkeet) muuten myyvät tätä 12V (156W) tekelettä auton sisätilanlämmittime ksi ..
http://www.vapaa-aika.com/12v-lamminilma-puhallin-12v-156w.html
Mulla tuollainen oli hetkenaikaa traktorin hytissä takalasille puhaltamassa. Kesti talvea vain muutaman tunnin... pakkasolot olivat liikaa. Tuli muovinkäryä kun puhallin mykistyi - eikun palasiksi pöydälle; mosan "hiilet/harjat" loppu .. :-[
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/sekalaista/Kuvia/lisalamppari12V.jpg)
-
Laitoin tiedustelun yhtiööni (F*****) ja totesin, että vastaus kerrotaan laajalle harrastajakunnalle, sekä voi siten vaikuttaa vakuutustenottoon lisäävästi tai vähentävästi.
Välitän vastauksen, kun se saapuu.
Vastaukseni koskien TÜV hyväksyntää koski muuten otsikon mukaista lämmitintä. Tuossa ongelmana on tietty, ettei tiedä mihin TÜV on sen hyväksynyt, pitäisi lukea pöytäkirja.
Ecomatissa on Sveitsiläisen tarkastusyhtiön CE hyväksyntä, mihin tarkoitukseen ei käy ilmi mainoksesta.
Kun Alan olet yhdeydessä F******n kysele myös mahdollisuutta laajentaa seisonta-ajan Kaskoa koskemaan myös esim. myrskyvahinkoja. Itse olen esittänyt pyynnön sinne ja se luvattiin käsitellä, samoin olen asiasta ollut yhteydessä Autoliittoon ja pyytänyt heiltä samaa koska AL ja F***** tekevät yhteistyötä jollakin tasolla. SFCn jäsenillä lienee samat F***** edut kun ALn jäsenillä, joku voisi sinnekinpäin olla asiasta yhteydessä.
-
^
Käytin tähtiä estääkseni sen, että tämä juttu ei heti löytyisi googlaamalla.
Laitoin jo tuon kysymyksen, mutta voinhan heittää vastapalloon vielä myrskyvahingot. Minusta pitäisi olla myös ei-ilkivaltaiset seisonta-ajan vahingot, ainakin eri taksalla kuin kolariturva.
-
^
Käytin tähtiä estääkseni sen, että tämä juttu ei heti löytyisi googlaamalla.
Laitoin jo tuon kysymyksen, mutta voinhan heittää vastapalloon vielä myrskyvahingot. Minusta pitäisi olla myös ei-ilkivaltaiset seisonta-ajan vahingot, ainakin eri taksalla kuin kolariturva.
Vaikka nyt lipsahti pahasti ohi aiheen niin mahdollisuus eri laajuisiin seisonta-ajan vakuutuksiin olisi hyvä ratkaisu ja jokaiselle löytyisi mieluinen.
Nykyään käyttämämme F:n seisontakasko on halpa, mutta suppea.
-
Fennia hyväksyy Ecomatin, ohessa vastaus.
--------------------
Hei,
kiitos yhteydenotostasi.
Katsomme että ilmoittamasi Ecomat 2000 Classic lämmitin täyttää hyväksyttävään lämmittämiseen tarvittavat edellytykset niin matkailuauto kuin matkailuvaunukäytös säkin.
Vahvistuksen sain auto-osastomme asiantuntijalta.
Ystävällisin terveisin,
Virve Hyvärinen
myyntineuvottelija, VTS
FENNIA
puh. 010 503 5765
faksi 010 503 5760
virve.hyvarinen(miukumauku)fennia.fi
Hovioikeudenpuistik ko 15 C
65100 VAASA
-
Täytyypä laittaa keväällä tilaukseen :D
-
Katoppas ihmettä, tuota täytyy kyllä kysyä Pohjolastakin. :D
-
Tilasinpa laitteen samantien.
http://www.netticaravan.fi/kauppiaat/Helsinki+Caravan+Oy/634/1/4057/4
Pirjo Mandell Helsinki Caravanissa kertoi, että noita on kymmenkunta jäljellä ja saa tarjoushintaan, kunhan tällä viikolla tilaa. Vaikka päättymispäivä olikin 31.1.
Postiennakolla lähettävät, tai ennakkomaksulla, jonka omalle kohalle valitsin nuukana miehenä.
Edit: Kiitos Kahtavaihtamattomal le tuosta tarjoustiedosta!!!
-
Ecomatin imupuolella kun on imuilman suodatin, mikähän lienee vak.yhtiön kanta sitten mikäli laite ylikuumetessaan tekee suurempia tuhoja ?
Toki käyttäjän on huolehdittava laitteen puhdistuksesta mutta silti...jos vaunu/auto on kauempana ja ei pääse aika ajoin käymään.
Erinomainen laite on joka tapauksessa juuri tuohon ylläpitolämmityksee n, sillä pienimmällä tehollakin kun saa lähes 10 asteen eron ulkolämpötilaan nähden.
-
Viitaten edelliseen viestiini, postikuluineen ennakkomaksulla 208,50.
-
Ecomatin imupuolella kun on imuilman suodatin, mikähän lienee vak.yhtiön kanta sitten mikäli laite ylikuumetessaan tekee suurempia tuhoja ?
Toki käyttäjän on huolehdittava laitteen puhdistuksesta mutta silti...jos vaunu/auto on kauempana ja ei pääse aika ajoin käymään.
Erinomainen laite on joka tapauksessa juuri tuohon ylläpitolämmityksee n, sillä pienimmällä tehollakin kun saa lähes 10 asteen eron ulkolämpötilaan nähden.
Ecomatissa on ylikuumenemissuoja. Ihan erikseen mainittu ja varmasti asetettu sellaiseen lämpötilaan jossa ei ole vaaraa syttymiselle.
Sveitsiläinen laatutuote ja tuo luvattu laakerointien toimivuus -20c tarkoittaa luultavasti käytännössä vielä matalampaa lämpöä.
-
Tilasinpa laitteen samantien.
http://www.netticaravan.fi/kauppiaat/Helsinki+Caravan+Oy/634/1/4057/4
Pirjo Mandell Helsinki Caravanissa kertoi, että noita on kymmenkunta jäljellä ja saa tarjoushintaan, kunhan tällä viikolla tilaa. Vaikka päättymispäivä olikin 31.1.
Postiennakolla lähettävät, tai ennakkomaksulla, jonka omalle kohalle valitsin nuukana miehenä.
Edit: Kiitos Kahtavaihtamattomal le tuosta tarjoustiedosta!!!
Onnittelut hyvästä hankinnasta!
-
^ Tuohon en osaa vastata, mutta tänään korjasin ECOMAT 2000:sen. Mielestäni aika laadukas rakenne. 10kohmin NTC-haistelija sisällä, haistaa Ecomatikkiin menevää ilmaa. Lämpövastukset kennomaiset ( aivan kuin auton jäähdytin ), puhallin 120x120mm laitetuuletin, metallirunkoinen, kuulalaakeroitu. Triac-ohjattu systeemi. Kuva piirilevystä. Helppo huoltaa. Thumb
-
Ecomatin imupuolella kun on imuilman suodatin, mikähän lienee vak.yhtiön kanta sitten mikäli laite ylikuumetessaan tekee suurempia tuhoja ?
On muuten pölysuoja. Thumb
-
Ecomatissa on ylikuumenemissuoja. Ihan erikseen mainittu ja varmasti asetettu sellaiseen lämpötilaan jossa ei ole vaaraa syttymiselle.
Sveitsiläinen laatutuote ja tuo luvattu laakerointien toimivuus -20c tarkoittaa luultavasti käytännössä vielä matalampaa lämpöä.
Lämpösuoja on NTC-vastus 10kohmia/25 astetta ja on kennolle tulevan ilman puolella ja jos sattuisi pölysuoja tukkeutumaan niin NTC-vastus hoitaa tehon pudotuksen. Thumb
-
IF vaatii lämmittimen olevan ajoneuvoon tarkoitetun.
Fennia sen sijaan sallii ainakin kiinteän kotikäyttöön tarkoitetun lämmittimen, kysyin sitä Fenniasta.
Mikäli sellaisen asentaa vastasi Fennia tehtävän merkinnän auton vakuutussopimukseen, eikä se vaikuta korvattavuuteen.
Kukun kysyköön oman lämmittimensä tilanteen omalta vakuutusyhtiöltään.
-
IF vaatii lämmittimen olevan ajoneuvoon tarkoitetun.
Fennia sen sijaan sallii ainakin kiinteän kotikäyttöön tarkoitetun lämmittimen, kysyin sitä Fenniasta.
Mikäli sellaisen asentaa vastasi Fennia tehtävän merkinnän auton vakuutussopimukseen, eikä se vaikuta korvattavuuteen.
Kukun kysyköön oman lämmittimensä tilanteen omalta vakuutusyhtiöltään.
Jännä juttu. Multa ei vaadittu mitään vakuutussopimusmerk intää.
Lainaus edelliseltä sivulta.
Fennia hyväksyy Ecomatin, ohessa vastaus.
--------------------
Hei,
kiitos yhteydenotostasi.
Katsomme että ilmoittamasi Ecomat 2000 Classic lämmitin täyttää hyväksyttävään lämmittämiseen tarvittavat edellytykset niin matkailuauto kuin matkailuvaunukäytös säkin.
Vahvistuksen sain auto-osastomme asiantuntijalta.
Ystävällisin terveisin,
Virve Hyvärinen
myyntineuvottelija, VTS
FENNIA
puh. 010 503 5765
faksi 010 503 5760
virve.hyvarinen(miukumauku)fennia.fi
Hovioikeudenpuistik ko 15 C
65100 VAASA
-
^
Tarkistelin vähän aika sitten viimeisintä painosta SFS-6002 -käsikirjasta (sen muutoksista/lisäyksistä). Mieleen jäi mm. tarkennukset. että matkailuautojen asuintilojen sähkölaitteilta ja niiden asennuksilta ei sovelleta määräyksiä mitä on sanottu ajoneuvojen osalta, vaan ko. tilojen osalta noudatetaan samoja mitä asuintilojen osalta sisäjohtoasennuksis ta on sanottu - karkeasti ottaen näin, ei siis sanatarkasti.. Tästä on useasti "jänkhätty" näiden lisälämmittimien osalta :P
Samoin jäi mieleen, että nyt matkailuajoneuvon sisäjohtoasennuksis sa pienjänniteverkon (max 400V) kiinteässä asennuksessa ei sanota, että pitäisi käyttää moni- tai hienosäikeisiä johtimia sisältäviä kaapeleita (irtojohtimet asennusputkessa eriasia), vaan taipuisia . MMJ:n kuparijohtimet ovat hehkutettua kuparia eli taipuisia Thumb Tarkennuttu myös suoja/asennusputkien osalta - muistaakseni kaksoisvaipallista (esim MMJ) kaapelia ei tarvite asentaa putkeen kuten irtojohtimet (joiden täytyy olla monisäikeisiä). Ainoastaan kaapelien läpiviennit rakenteisiin tulee suojata as.putkella tms..
Täytenee skannaa ao. kohdat ja korjata tämä yo. teksti, jos se ei mennytkään noin :-X
Aiheeseen viitaten: tarvitseeko matkailuautoin asuintilassa käytetyn sähkölaitteen esim. irtolämmitin olla "autokäyttöön" tarkoitettu - vastaus: ei Thumb Mutta, huom! eriksen kielletään sisätilanpistokkeen käyttö muuhun kuin sisätilanlämmittime lle, eikä autolämmitintä (lohko- ja sisätilanlämmitin) saa kytkeä asuintilojen pistorasioihin..
No, asia ei vars. koske karavaanaria (ellei ole sähköasentaja :P), muuten kuin "pöksässä" kytkettävien sähkölaitteiden osalta Thumb
-
^
Tarkistelin vähän aika sitten viimeisintä painosta SFS-6002 -käsikirjasta (sen muutoksista/lisäyksistä). Mieleen jäi mm. tarkennukset. että matkailuautojen asuintilojen sähkölaitteilta ja niiden asennuksilta ei sovelleta määräyksiä mitä on sanottu ajoneuvojen osalta, vaan ko. tilojen osalta noudatetaan samoja mitä asuintilojen osalta sisäjohtoasennuksis ta on sanottu - karkeasti ottaen näin, ei siis sanatarkasti.. Tästä on useasti "jänkhätty" näiden lisälämmittimien osalta :P
Samoin jäi mieleen, että nyt matkailuajoneuvon sisäjohtoasennuksis sa pienjänniteverkon (max 400V) kiinteässä asennuksessa ei sanota, että pitäisi käyttää moni- tai hienosäikeisiä johtimia sisältäviä kaapeleita (irtojohtimet asennusputkessa eriasia), vaan taipuisia . MMJ:n kuparijohtimet ovat hehkutettua kuparia eli taipuisia Thumb Tarkennuttu myös suoja/asennusputkien osalta - muistaakseni kaksoisvaipallista (esim MMJ) kaapelia ei tarvite asentaa putkeen kuten irtojohtimet (joiden täytyy olla monisäikeisiä). Ainoastaan kaapelien läpiviennit rakenteisiin tulee suojata as.putkella tms..
Täytenee skannaa ao. kohdat ja korjata tämä yo. teksti, jos se ei mennytkään noin :-X
Aiheeseen viitaten: tarvitseeko matkailuautoin asuintilassa käytetyn sähkölaitteen esim. irtolämmitin olla "autokäyttöön" tarkoitettu - vastaus: ei Thumb Mutta, huom! eriksen kielletään sisätilanpistokkeen käyttö muuhun kuin sisätilanlämmittime lle, eikä autolämmitintä (lohko- ja sisätilanlämmitin) saa kytkeä asuintilojen pistorasioihin..
No, asia ei vars. koske karavaanaria (ellei ole sähköasentaja :P), muuten kuin "pöksässä" kytkettävien sähkölaitteiden osalta Thumb
Melkein aiheeseen liittyen, nuo sfs muutokset oli lähes poikkeuksetta minusta kaiken kaikkiaan parempaan suuntaan sähkötyötä vieviä. Ainoat minua vaivaamaan jääneet oli sähkösuunnittelijal ta vaadittavat oikosulkuvirtalaske lmat ja nolla- ja pe-johtojen merkintätarve. Samalla kuitenkin todettiin että oikosulkuvirraksi riittää 5x vikavirran nimellisvirta.
-
Jännä juttu. Multa ei vaadittu mitään vakuutussopimusmerk intää.
Lainaus edelliseltä sivulta.
Sama juttu Lähivakuutuksesta. Ei mitään merkintää. Keramik Heizer Plus, että Ecomat ovat siellä hyväksyttyjä laitteita.
-
Samalla kuitenkin todettiin että oikosulkuvirraksi riittää 5x vikavirran nimellisvirta.
Ihmetyttää kummasti, oikosulkuvirta 30mAx5 ... jää aika kauas tarvittavasta 16 A sulakkeesta????
edit luin aika hätäsesti ja ku useempaan kertaan luin ni tarkotteiinn varmaan 16x5 eli 80A
-
Ihmetyttää kummasti, oikosulkuvirta 30mAx5 ... jää aika kauas tarvittavasta 16 A sulakkeesta????
edit luin aika hätäsesti ja ku useempaan kertaan luin ni tarkotteiinn varmaan 16x5 eli 80A
ei vaan 0,003 A*5. Tai 500mA vvs:llä 2,5A. Mistä tahansa asennuksesta saa noilla vaatimuksilla laillisen. Siis oikosulkuvirran osalta.
-
Samoin jäi mieleen, että nyt matkailuajoneuvon sisäjohtoasennuksis sa pienjänniteverkon (max 400V) kiinteässä asennuksessa ei sanota, että pitäisi käyttää moni- tai hienosäikeisiä johtimia sisältäviä kaapeleita (irtojohtimet asennusputkessa eriasia), vaan taipuisia . MMJ:n kuparijohtimet ovat hehkutettua kuparia eli taipuisia Thumb Tarkennuttu myös suoja/asennusputkien osalta - muistaakseni kaksoisvaipallista (esim MMJ) kaapelia ei tarvite asentaa putkeen kuten irtojohtimet (joiden täytyy olla monisäikeisiä). Ainoastaan kaapelien läpiviennit rakenteisiin tulee suojata as.putkella tms..
Täytenee skannaa ao. kohdat ja korjata tämä yo. teksti, jos se ei mennytkään noin :-X
Standardissa SFS 6000-7-721 (vahvistettu 2007-09-10) on mainittu johtimien tyypit H07V-K, H07V-R tai kaapelin H05RN-F (tai vastaavat) onko tilanne muuttunut?
MMJ ei käsittääkseni ole taipuisaa. Eihän sähköjohtoina käytetä yleensä täysin taipumatonta "rautakankea", paitsi sähkölaitosten sisällä.
Tuolla taipuisuudella yritettäneen estää tärinämurtumia.
-
Kysyin OP-Pohjolan kantaa tämän Ecomatin soveltuvuutta matkailuautokäyttöö n niin ainoa mitä ne kaipaavat ovat CE-hyväksyntä ajoneuvokäyttöön. Eli ei taida Ecomat soveltua matkailuautojen ja -vaunujen lämmittimeksi vaikka edellä on mainittu muiden yhtiöiden mukaan sen sopivan vallan mainiosti.. :-\
-
Vakuutusyhtiön voi vaihtaa/kilpailuttaa, jos ei ole sen oikkuihin tyytyväinen.
Samasta syystä vaihdoin aikanaan pankkia, mikä on säästänyt mulle hermoja ja arviolta useamman tuhat euroa. :)