Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Aiheen aloitti: Tomppa35 - 20.01.2012 kello on 12:48

Otsikko: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: Tomppa35 - 20.01.2012 kello on 12:48
Vaunutkin kehittyvät nykyisin hyvää vauhtia, jopa niin että ne mielyttävät nuoremmankin sukupolven mieltymyksiä kaikessa konservatiivisyydes sään, ettei aina tarvitse tyytyä siihen isoäidin mieltynyksiä vastaaviin sisustuksen värimaailmaan yms tosin tämäkään ei koske vieläkään edes puoli valmistajista, vaan 80-luku on on uudehkoissakin vaunuissa vielä kosolti läsnä. Mutta varjopuolena olen huomannut painon toimintakunnossa, olevan verraten kovassa nousussa, toki tätä selittää kasvanut varustetaso yms. Ongelma tässä on se että normaalilla ylemmän keskiluokankin autolla ruvetaan olemaan tässä 560 kokoluokassa, joka lienee suosituin koko tällä erää markkinoilla...ääri rajoilla tai ne ylitetään jo reilusti, eli auton täytyy kohta ruveta olemaan oikea maasturi tai vastaava, jotta vaunuja ylipäätään saa laillisesti vetää, vaikka tehot autossa riittäisi hyvinkin.
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: kaitsute - 20.01.2012 kello on 15:33
Otteeseen merkittyjä painoja saa uskoa, ken tahtoo.
Katsastuksessa ei ainakaan uskoneet, kun pyysin katsomaan painon katsastuksen yhteydessä.
Katsastusmies sanoi, että katso itse, jos haluat, kun ajan vaa"an päältä. Minä en katso.

Eihän sitä paljoa yli ollut, kun otteessa kok. paino 1410 ja vaaka näytti muistaakseni 1560 kg. Tavaraa vaunussa oli korkeintaan 50kg sis. kaasupullon ja tankit tyhjänä.

Vaununa polarin tekemä 560 sävsjö.

On tuossa se hyvä puoli, että ajokorttiluokathan katsotaan papereista ja jollain vehkeellähän tuota voisi vetää ilman pikku e:tä
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: Alan - 20.01.2012 kello on 15:38
Vaunut kasvavat ja vetoautojen vetopainot suhteessa auton todellisiin veto-omaisuuksiin laskevat, pitkän aikavälin kehityksenä. Vai olenko havainnoinut oikein?
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: K.E.V - 20.01.2012 kello on 16:00
Vaunut kasvavat ja vetoautojen vetopainot suhteessa auton todellisiin veto-omaisuuksiin laskevat, pitkän aikavälin kehityksenä. Vai olenko havainnoinut oikein?
Monet tehtaat antavat pieniä painoja kun säästävät tekniikkaa. Kytkintä, laatikkoa jne. Isot väännöt nnin ei riitä röntti antaa kunnon painoja
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: seppoko - 20.01.2012 kello on 16:23
Ei ne painot mihinkään enää kasva. Ne ovat olleet jo kauan p****estä, ainakin joillakin. Muistan Kafini, olikohan mallia 480, ja 80-luvulta. Kun kävin liikkeessä  vaihtamassa Matkaajani tuohon Kafiin, niin heti huomasin, että kaikki ei ole ihan kohdallaan. Sen tunsi kun sitä liikutti koukkuun kiinni.

Sittemmin kävinkin  puntarissa, kun asia kiusasi minua. Ja niinhän se oli. En enää muista tarkkoja lukemia, mutta suuntaa antavat lukemat ovat: rekisterin ilmoittama kokonaispaino 900kg. Ja melkein tyhjänä punnittu oma paino 1000kg.

Olisi ollut naurussa pitelemistä, jos olisi punnittu tien päällä. Ja vielä täydessä lastissa.
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 20.01.2012 kello on 16:41
Isompaa vetoautoa vaan, niin sillähän siitä ongelmasta pääsee :P
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: K.E.V - 20.01.2012 kello on 16:42
Mikä ihmeen ongelma ? Ei ole ongelmaa , mikäli ei Volvolla saisi vetää niin Transporterilla saa 2400 kiloa.
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 20.01.2012 kello on 16:54
Mikä ihmeen ongelma ? Ei ole ongelmaa , mikäli ei Volvolla saisi vetää niin Transporterilla saa 2400 kiloa.
En kirjoittanut volvosta mitään >:(
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: jorma - 20.01.2012 kello on 17:10
Periaatteessa tietenkin nuo vetopainot pitäisi olla kohdallaan,mutta onko nykyaan käytännössä mahdollista joutua puntariin.Eikö nuo poliisien vähenevät määrärahat ole suunnattu muualle kuin vaunujen puntarointiin.Olis kiva tietää mitä suuruusluokkaa nuo painon ylitykset käy lompuukin päälle. ???
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: kaitsute - 20.01.2012 kello on 17:19
Periaatteessa tietenkin nuo vetopainot pitäisi olla kohdallaan,mutta onko nykyaan käytännössä mahdollista joutua puntariin.Eikö nuo poliisien vähenevät määrärahat ole suunnattu muualle kuin vaunujen puntarointiin.Olis kiva tietää mitä suuruusluokkaa nuo painon ylitykset käy lompuukin päälle. ???

Ja jos ostat pakasta vedetyn vaunun vaunuliikkeestä, niin kuka on vastuussa, jos painot eivät ole kohdallaan?
Toisaalta, noissa uudemmissa vaunuissa painot saattavat jo olla lähempänä totuutta.

Eihän kukaan henkilöauton ostajakaan aja ensimmäisenä vaa"alle punnitsemaan auton painoa.
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: K.E.V - 20.01.2012 kello on 17:43
En kirjoittanut volvosta mitään >:(
En tuosta sanonutkaan. Sanoin ettei Ensisijaisella vetoautollani ole ongelmaa tuon painon kanssa. Jos olisi ottaisin tois-sijaisen käyttöön.......
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: Ipsu - 20.01.2012 kello on 22:29
Tämän olen minäkin huomannut. Saman kokoluokan vaunua (jota nyt perässä vedetään) ei varmaan uudempana versiona enää saisi perässä vetää. Oli muuten tavallisen haastavaa löytää tosiaan veturi tuolle meidän vaunulle, vaikkei painoa ole kuin 1375 kg.
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: Pekka - 20.01.2012 kello on 23:37
Ja jos ostat pakasta vedetyn vaunun vaunuliikkeestä, niin kuka on vastuussa, jos painot eivät ole kohdallaan?
Toisaalta, noissa uudemmissa vaunuissa painot saattavat jo olla lähempänä totuutta.

Eihän kukaan henkilöauton ostajakaan aja ensimmäisenä vaa"alle punnitsemaan auton painoa.

Kuljettajalle siinä vastuu jää, kun vaunun koukkuun laittaa.
Vertaa tilannetta kun kuorma-autoon lastataan ylikuormaa. Kuljettaja maksaa. Eikös se näin mene.
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: pamaus - 21.01.2012 kello on 10:03
Tuo vaunujen massat ovat todella ihmeellisiä, kuten on autojenkin vetomassat.

Esim Hobby 610 vm90 kokonaismassa 1500 kg ja tammi sisutus. Nyt vastaava Hobby 610 omamassa 1550 kg ja kokonaismassa 1900 kg

Ja tuo Hobby 720 Aldella omamassa 1800 kg ja kokonaismassa 2000 kg, kun taas LMC 720 aldella omamassa 1560 kg ja kokonaismassa 1900 kg

Ja sitten kun vetelen tuota LMC 720:ta V70 Volvolla, saan lastata vaunuun 240 kg, ja se on silti laillinen yhdistelmä.

Ja vielä Ford Mondeo 2.0 td -08 vetokyky 2000 kg
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: winemaker - 21.01.2012 kello on 10:43
Se on muuten jännä juttu tuo autojen erilainen vetokyky tai - lupa!
Avensiksen suurin sallittu tässä minun mallissani on 1400 kg.  Kysyin asiaa autokauppiaaltani ja vastaus oli, että tehdas haluaa suojata autoa turhilta voimilta.  Tehtaan mukaan heillä on vetoon tehtyjä maastureita.

Avensis diesel 126 hv vääntö 300 Nm/1800 > rpm.
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: Ossi66 - 21.01.2012 kello on 11:11
Jos omistamansa vaunun kokonaispaino on alimitoitettu, ei ole oikeastaan muuta vaihtoehtoa kuin tulla asian kanssa toimeen.
Mulla on punnittu painolista kaikesta "vakiovarustuksesta" jota vaunussa on mukana. Ruoalle (15kg) ja oluelle/siiderille (10kg) on myös laskettu oma arviopaino. Listan mukaan vaunu ei ole ylipainoinen, kun "paino vetokunnossa" -määrästä on vähennetty toisen kaasupullon paino.
Tosiasiassa vaunu on 100kg ylipainoinen puntarilla, mutta enhän minä sitä voi tietää kun turvaan tuohon laskelmaan :o
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: ose - 21.01.2012 kello on 12:45
Se on muuten jännä juttu tuo autojen erilainen vetokyky tai - lupa!
Avensiksen suurin sallittu tässä minun mallissani on 1400 kg.  Kysyin asiaa autokauppiaaltani ja vastaus oli, että tehdas haluaa suojata autoa turhilta voimilta.  Tehtaan mukaan heillä on vetoon tehtyjä maastureita.

Avensis diesel 126 hv vääntö 300 Nm/1800 > rpm.
Niin onkin, Bravo Mjet (turbodiesel) 120 hv vääntö 280 Nm 1300 kg vetopaino, samoin Marea Weekend 1,8 bensa 113 hv 1300 kg.
Uudessa Fiat Freemontissa (ex Dodge Journey) joka on kunnollisen kokoinen kaupunkimaasturi ja 163 hv tehoinen vain 1100 kg. Vanhalla Ducatollakin sai vetää 1600 kg..ja siinä oli vain 72 heppaa.
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: pamaus - 21.01.2012 kello on 13:08
En tiedä millä perusteella noita autojen vetokykyjä arvotaan.

Oikein hyvä esimerkki VW Tiguan 2.0 tdi 140 hv man Track & Field vetokyky 2500 kg. 10 cm pitempin kuin golf ja 150  kg painavampi.

Tiguanin omamassa 1600 kg. Neliveto 2.0 tdi Golffilla saa vetää 1600 kg.

Ja kaikista paras audi A6 3.0 tdi quattro (204 hv) omamassa 1800 kg, ja vetokyky 1800 kg.

Ja saman konsernin sisällä
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: ihaa - 21.01.2012 kello on 13:33
kuten Winemaker totesi, Toyotalla on vetoautot erikseen ja sama näyttää koskevan niin Volkswagenia kuin Audiakin, VW:lla on Golf-luokassa Tiguan ja Audilla A6:lle Q5.

Täytyyhän noille katumaastureillekin olla jokin syy olemassaoloon. ;D
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: Alan - 21.01.2012 kello on 13:35
^

Tuo aikanaan poisti Avensiksen vaihtoehdoista, Touranissa on se ratkaiseva 100 kg enemmän.

177 hv mallissa lienee sama?
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: seijantie - 21.01.2012 kello on 14:24
Kyllä noille city maastureille on entistä suurempi tilaus.Kuten on huomattu vaunujen koko kasvaa mutta myös vetopainot kohoavat.Kun co päästöt hipovat 120g alkaa vetoautojen rakenteet olla sellaista materiaalia joka ei paina paljon mitään mutta jossa saattaa pillä ongelma vetoautona.Olikos se 90 luvun Craisler jolle ei annettu asentaa vetokoukkua ollenkaan?Samoin käy useimmille perheautoille.Tuo mopomootorien varustaminen kahdella turbolla ja elektroniikalla ei riitä tekemään kovinkaan monesta laitteesta vetoautoa.Tietysti jotkut ajoivat joskus kuplavolkkareillaki n.Jos en aivan dementikoksi ole tullut niin olenkohan nähnyt kuplassakin vetokoukun. ;D
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: seppoko - 21.01.2012 kello on 15:03
Tietysti jotkut ajoivat joskus kuplavolkkareillaki n.Jos en aivan dementikoksi ole tullut niin olenkohan nähnyt kuplassakin vetokoukun. ;D

Ainakin jos olet nähnyt minun kuplani joskus 70-luvulla. Tosin sillä vedettiin vaan Combi Camp telttaperävaunua. Ja iloisesti se tulikin perässä. Ja melkein huomaamatta, kunhan muisti, että se oli hieman leveämpi kuin kupla.  ;)
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: perho-ukko - 21.01.2012 kello on 15:09
Ainakin jos olet nähnyt minun kuplani joskus 70-luvulla. Tosin sillä vedettiin vaan Combi Camp telttaperävaunua. Ja iloisesti se tulikin perässä. Ja melkein huomaamatta, kunhan muisti, että se oli hieman leveämpi kuin kupla.  ;)
  Eihän tuo vielä mitään,mutta olen nähnyt Fiat 600:sessa koukun !!!!! ;D ;D
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: Alan - 21.01.2012 kello on 15:11
Kyllä noille city maastureille on entistä suurempi tilaus.Kuten on huomattu vaunujen koko kasvaa mutta myös vetopainot kohoavat.Kun co päästöt hipovat 120g alkaa vetoautojen rakenteet olla sellaista materiaalia joka ei paina paljon mitään mutta jossa saattaa pillä ongelma vetoautona.Olikos se 90 luvun Craisler jolle ei annettu asentaa vetokoukkua ollenkaan?Samoin käy useimmille perheautoille.Tuo mopomootorien varustaminen kahdella turbolla ja elektroniikalla ei riitä tekemään kovinkaan monesta laitteesta vetoautoa.Tietysti jotkut ajoivat joskus kuplavolkkareillaki n.Jos en aivan dementikoksi ole tullut niin olenkohan nähnyt kuplassakin vetokoukun. ;D

En ihan allekirjoittaisi tätä. Toki citymaasturit ovat hyviä vetureita, mutta jos otan esimerkin läheltä, niin tuskin mikään estäisi vetämästä vaunua Touranilla, jossa on kahdella turbolla varustettu 1.4 litrainen mopon moottori. Teho ja vääntö ratkaisevat, ei kuutiotilavuus. Enpä ole muuten mistään kuullut, että nuo moponmoottorit olisivat osoittautuneet heikoiksi kestävyydeltään.

Eri juttu sitten on, jos auton rakenteitakin on uhrattu vähäpäästöisyyden alttarille, muttei suinkaan kaikissa autoissa niin ole tehty.
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: perho-ukko - 21.01.2012 kello on 15:16
 Niin,ja tulihan viimekesänä Lapissa vastaan kolmipyöräinen moottoripyörä,ja perässä ihan oikea pikku vaunu,oli vielä karavaanari,numerot vaunun otsassa !!
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: seppoko - 21.01.2012 kello on 16:27
Niin,ja tulihan viimekesänä Lapissa vastaan kolmipyöräinen moottoripyörä,ja perässä ihan oikea pikku vaunu,oli vielä karavaanari,numerot vaunun otsassa !!

http://youtu.be/mawNqTpEDRM
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: Jeppe - 21.01.2012 kello on 17:15
^

Tuo aikanaan poisti Avensiksen vaihtoehdoista, Touranissa on se ratkaiseva 100 kg enemmän.

177 hv mallissa lienee sama?

Omalla saa vetää 1800kg, appiukolla 1,6 bensa vetomassa 1400kg
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: Alan - 21.01.2012 kello on 17:24
^

Aikanaan, eli 2008,  etsiskelin jotain 04-06 mallia, mutta voi olla, että sopivasti tarjolla ei ollut silloin yhtään tuolla moottoriversiolla varustettua. Minäs vuonna se tulikaan... 2006 kai ainakin oli jo.
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: seijantie - 21.01.2012 kello on 21:26
Yritin sanoa että, se että saadaan mahdollisimman suuri teho pienellä kulutuksella ja painolla ei tee autosta soveliasta vaunun vetoon.Se mainittu 560-90 koko luokka 1500-1600kg kok.massa alkaa olla noiden mopoautojen painoisten vetovehkeille liikaa.Se on ihan faktaa ettei heijaamaan tai sivusuunnassa huojumaan lähtenyt vaunu tottele edes saman painoista veturia.Siinä vaunu vie ja auto tulee mukana.Takapyöriin vaikuttava kitka on suurin tekijä tuollaisessa tapahtumassa.Silloi n vetokoukkuun ei vaikuta alaspäin painava voima vaan kyse monesti on nostosta ja sivulle vaikuttavasta voimasta.Siinä ei kevyt kuttaperka veturi pysy suunnassa. :o Tuo kokoluokka taitaa olla useimmiten vielä 1 akselisia.Kaksi akselia vaunun alla tekee lisää kitkaa sivuttais liikkeeseen ja voi olla pelastava tekijä,eikä päästä vaunua hallitsemattomaan liikkeeseen.Olen tuonut Ufasta puomin päässä jarruttoman puoliperä sisun jota vedin tyhjällä puoliperä volvolla.Siinä piti vaunu ja perässä oleva olla tiukasti samassa linjassa.Muuten hinattava olis vienyt hinaajan mennessään. ;D Kaikkea pitää kokeilla paitsi selkäänsä ottamista ja siivousta. :D
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: perho-ukko - 21.01.2012 kello on 21:41
 Vielä jatkan tähän vetokykyyn; Se kolmipyöräinen moottoripyörä veti perässä ihan vakio vaunua,koneena Wv dieseli,1,6,vaunu joku Sprite !! ;D ;D
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: Tomppa35 - 22.01.2012 kello on 19:10
Joo on  vaunuilun jälkeen tuo auton hankinta ollut verraten paljon haastavampaa, pitää aina miettiä sitä suhdetta vaunun vedon ja muun ajamisen välillä, jos ja kun vaunua vetää vuodessa sen 2-3 tkm, niin aivan valtaisan paljon ei kannata optimaalisimpia veto-ominaisuuksia miettiä? On totta vetopelejähän löytyy, jolla saa vetää vaikka yli 3000kg mutta kun sitä pitäisi pystyä tuossa Helsingin keskustassakin, kohtuu järkevästi pyöritellä, niin tuollaisella vetopainolla olevat autot eivät niitä kätevämmin pyöriteltäviä ahtaissa parkkitaloissa. Lisäksi tämä menoveden hinta tätä nykyä oli sitten kyseessä bensa tai diesel ei ole aivan ilmaista. Toki nykyään löytyisi rakenteellisesti parempia ja lujempia vaihtoehtoja vaunujen tekoon, mutta kustannukset varmaan karkaavat ja yleisesti valmistajien halu tuotekehittää tätä sekmenttiä ei uskoakseni ole verraten suuri?
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: vippe - 7.02.2012 kello on 10:53
Vielä jatkan tähän vetokykyyn; Se kolmipyöräinen moottoripyörä veti perässä ihan vakio vaunua,koneena Wv dieseli,1,6,vaunu joku Sprite !! ;D ;D

(http://s15.postimage.org/8qn9pg60n/asmopo.jpg) (http://postimage.org/image/8qn9pg60n/)
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: Kilmari - 19.03.2012 kello on 15:10
Terve, uutena täällä palloilen  ::) Vaunu on Dethleffs 760DB ja kokonaispaino 2000kg. Vitolla(vianolla) sitä hinailin viime kesän lopulla, hyvin tuli perässä.Tänä kesänä vähän isommalla. :) Ongelma ei ole vaunun koko, vaan että ihmiset ostaa liian pieniä autoja. Ei siellä matkailuautonkaan alustana ole Vectra...
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: Weicco - 19.03.2012 kello on 15:16
Tervetuloa vaan joukkoon
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: Alan - 19.03.2012 kello on 15:18
Ongelma ei ole vaunun koko, vaan että ihmiset ostaa liian pieniä autoja.

On se noinkin. Sitä oli itekin luonnostaan niin nuuka, että hankki minimikokoisen veturin, jolla meno oli vielä turvallista. Kun niitä arkiajoja kuitenkin on enemmän kuin vaununkiskomista.

Hyvin taisi onnistua, kun yhtään vaaratilannetta ei reilun 30 tkm matkalla tullut vetoautosta johtuen, mutta olisihan se Land Cruiser ollut silti parempi.
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: tapani pokkinen - 19.03.2012 kello on 15:22
Terve, uutena täällä palloilen  ::) Vaunu on Dethleffs 760DB ja kokonaispaino 2000kg. Vitolla(vianolla) sitä hinailin viime kesän lopulla, hyvin tuli perässä.Tänä kesänä vähän isommalla. :) Ongelma ei ole vaunun koko, vaan että ihmiset ostaa liian pieniä autoja. Ei siellä matkailuautonkaan alustana ole Vectra...

Kyllä on herralla aika onneton vetopainoindeksi ;)

Meillä vetoautona Ivecon Burstner 4500kg ja perässä hilataan saunaperäkärryä, painona korkeintaan se 500kg

Ja joku voi laittaa sitten paremmat luvut ;D :D ;D
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: Kilmari - 19.03.2012 kello on 15:33
Kokonaismassa mun yhdistelmälle on 5000kg, työ-yhdistelmälle 63000 :)
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: Alan - 19.03.2012 kello on 15:35
Ootte te molemmat sitten järeitä äijiä.  ???

Ei pääse samaan, kun Hymerillä on lupa vetää vain 1000 kiloista. Ja koukkukin puuttuu vielä, ehkä ensi vuonna. Nyt suojataan ruosteelta ja pannaan kone kuntoon. ;D
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: Kilmari - 19.03.2012 kello on 15:38
Kyl se järeyskin jurppii joskus, etenkin pehmeät leirintä-alueet :) Leirin pystytys ei ole iiihan niin nopeaa kun pikkuvaunulla jota lainasin alkukesän :)
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: tapani pokkinen - 19.03.2012 kello on 15:45
Ootte te molemmat sitten järeitä äijiä.  ???

Ei pääse samaan, kun Hymerillä on lupa vetää vain 1000 kiloista. Ja koukkukin puuttuu vielä, ehkä ensi vuonna. Nyt suojataan ruosteelta ja pannaan kone kuntoon. ;D

Tsori, mutta oli ihan pakko ;D kun oli niin herkullinen provo :D :D :D
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: Ossi66 - 19.03.2012 kello on 16:14
Terve, uutena täällä palloilen  ::) Vaunu on Dethleffs 760DB ja kokonaispaino 2000kg. Vitolla(vianolla) sitä hinailin viime kesän lopulla, hyvin tuli perässä.Tänä kesänä vähän isommalla. :) Ongelma ei ole vaunun koko, vaan että ihmiset ostaa liian pieniä autoja. Ei siellä matkailuautonkaan alustana ole Vectra...

Mitäs merkitystä sillä veturilla on siihen että vaunujen painot ei pidä paikkaansa? Mulla vaunun kokonaispaino paperilla 1300kg ja auton vetokyky 1800kg , mutta eipä voi tätä yhdistelmää pistää tielle täysin laillisesti.
Melkeen tohtisin lyödä vetoa ettei 2000kg riitä sun vaunulle jos sen matkavarustuksessa puntarille ajat - mikään veturi ei muuta sitä tosiasiaa.
Seuraavan vaununi tilaan korotetulla kokonaispainilla, niin pysyy yhdistelmä laillisena ja veturi riittävän isona ;)
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: K.E.V - 19.03.2012 kello on 16:45
^
Eikös hän just sanonut että vaunun kokonaispaino 2000kg
Ja koko yhdistelmä 5000 kiloa.
Vai käsitinkö taas väärin  :-[  ???
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: Ossi66 - 19.03.2012 kello on 16:57
^
Eikös hän just sanonut että vaunun kokonaispaino 2000kg
Ja koko yhdistelmä 5000 kiloa.
Vai käsitinkö taas väärin  :-[  ???

No niin minäkin ymmärsin - paperissa lukee kokonaispainona 2000kg, jolle tommonen 3000kg mersu on käypä veturi. Kun vaunu tosiasiassa painaakin matkavarustuksessa reilun 2100kg ei luvuissa ole hurraamista ;)
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: tapani pokkinen - 19.03.2012 kello on 17:04
No niin minäkin ymmärsin - paperissa lukee kokonaispainona 2000kg, jolle tommonen 3000kg mersu on käypä veturi. Kun vaunu tosiasiassa painaakin matkavarustuksessa reilun 2100kg ei luvuissa ole hurraamista ;)

Täytyy myös huomioida mikä sen viton omapaino on. Tietty pitemmillä reisuilla sitä tavaraa tulee tietty vetoautoonkin, mutta vanhana vaunuilijana tiedän kuinka Turusen Pyssy se vaunu on reissatessa ;)
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 19.03.2012 kello on 17:23
Seuraava on sit puoliperävaunu :D
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: vesako - 19.03.2012 kello on 17:31
No niin minäkin ymmärsin - paperissa lukee kokonaispainona 2000kg, jolle tommonen 3000kg mersu on käypä veturi. Kun vaunu tosiasiassa painaakin matkavarustuksessa reilun 2100kg ei luvuissa ole hurraamista ;)

Miten se voi niin paljon painaa.?

Eihän se ole luvallista.

Juu, ja tuo pakun omapaino on merkittävämpi
kuin rekisteriotteeseen kirjoitettu kokonaispaino.

No tarpeelliset varusteet pakussa lisää sitä
vetoauton painoa ja ovat pois vaunussa pidettävistä
tarvikkeista/vaunun painosta.

Hyvä Vitolla on vetää.
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: Kilmari - 19.03.2012 kello on 18:33
Juu, paperipaino on tosiaan 2000, onneksi vianokin on jo poistettu arsenaalista. Veturina toimii nyt Transventtiili joka sallii 500kg enemmän vetopainoa :)
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: 99 - 19.03.2012 kello on 19:05
Transventtiili

Transventtiili? Tarkoitatko Transhittiä?
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: Alan - 19.03.2012 kello on 19:12
 :o

Vai olisko Transporter.  >:(
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: ------- - 19.03.2012 kello on 19:22
Entäs nyt kun mennään siihen moottoriltaan 1.3 koiran koppeihin ja vaunu painaa jonkin verran. Mulla ei oo sitten enää hyvässä lykyssä kuin tetta takakontissa, kun ei oo käytettyjä vetureita tarjolla.  :-\
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: Alan - 19.03.2012 kello on 19:25
Poksi kokee uuden renesanssin... mistä tulikin mieleen, että Onnevalla ainakin on veturin ja vaunun suhde kohdallaan.
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: K.E.V - 19.03.2012 kello on 19:29
Transventtiili? Tarkoitatko Transhittiä?
Mulla on 174hv/400nm Transporter. Sillä ainakin vaunu kulkee hyvin. En kyllä ole vetänyt kuin 20-30km, mutta tuntuma oli tuo. Ja saa kiskoa kai 2500 kiloa.
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: Weicco - 19.03.2012 kello on 19:40
^
mulla oli kans työautona vastaava portteri vm-09 tuli veivattua sillä 100000km reilussa vuodessa. Hyvä kulkuinen peli oli. Normi varustus oli 200l hydrauliikka öljyä ja työkaluja isoläjä. Sitte kun lähti kotoa hiukan kauemmas hommiin oli öljyä 400l niin kyllä sen huomas ajetaessa. Portteria ennen oli hiace ja siinä sen vasta huomas  ;D
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: Kilmari - 20.03.2012 kello on 09:13
Transittia tarkotin, -07 mallista. 3tn etuveto, Mersu oli sentäs takatuuppari. Saas nähä kuin äijän käy  ;D
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: Alan - 20.03.2012 kello on 10:22
Eiköhän tuo toimi veturinakin, kun kerran asunto-osaakin pystyy päällä kuljettamaan.

En ole tilastoja katsellut, mutta ainakin omassa lähiympäristössä ovat Transitit kummasti yleistyneet. Uusin malli, eli juurikin 07>, vaikuttaisi olevan aika vähävikaisen maineessa.

Koskahan muuten tulee Fordin uusi litrainen kolmisylinterinen 125 hv bensakone Transittiin? Toisessa iltapäivälehdessä oli siitä juttua.
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: 88k5 - 20.03.2012 kello on 10:50
Kyllähän munkin takaveto-siirtop*skalla vetää; kytkentämassa 2.800kg ja yhdistelmämassa 6.300kg  8)
Otsikko: Vs: Vaunujen alati kasvavat painot
Kirjoitti: kimi - 20.03.2012 kello on 12:17
Eiköhän tuo toimi veturinakin, kun kerran asunto-osaakin pystyy päällä kuljettamaan.

En ole tilastoja katsellut, mutta ainakin omassa lähiympäristössä ovat Transitit kummasti yleistyneet. Uusin malli, eli juurikin 07>, vaikuttaisi olevan aika vähävikaisen maineessa.

Koskahan muuten tulee Fordin uusi litrainen kolmisylinterinen 125 hv bensakone Transittiin? Toisessa iltapäivälehdessä oli siitä juttua.

Vaimolla taitaa olla 5tai 6 Transiitti menossa ja lisäksi tuo asauto on Transitin alustalla. Asautossa ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa ja toki se on meillä ollut ainoastaan vajaat 60 000 kokonaiskilometreis tä 180 000. Vaimon autossa on 210 000 mittarissa ja huolto-ohjelman ulkopuolelta on yksi EGR venttiili vaihdettu ja Eberi oikkuilee välillä.