Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: kaitsute - 18.01.2012 kello on 07:07
-
S80 jätti lähikaupan pihalle, kun ei virtalukko käänny kuin 1. asentoon.
Vaihdekeppi P- asenossa, on rasvattu ja kaikki lievää väkivaltaa miedommat konstit käytetty.
Googlettamalla löytyi ilmeinen vikapaikkakin.
Lainaus vanhan volvolandian sivuilta:
Aihe: volvo s60 -05 virtalukko hajosi (Luettu 1071 kertaa)
teeti
Volvo Korpraali
Poissa
Viestejä: 94
volvo s60 -05 virtalukko hajosi
« : 18.11.10 - klo:13:38 »
Tänä aamuna kun vaimo yritti lähteä töihin ei avain kääntynyt kuin 1 asentoon asti ja automaattilaatikon keppi oli myös vastaavasta syystä lukitettu. Sain volvo huollosta ohjeet porata rattiakselin päältä murtotappeihin (2kpl asennettaessa päänsä katkaisevia M8 pultteja joista näkyy sellainen pyöreä pää kun purkaa muovit pois) 2mm kolot joihin naputella torx 25 ja ruuvata tapit pois jolloin lukkorunko putoaa käteen.Paikka on ahdas porata jos ei irroita ensin mittariston kehystä(vetoklipseillä 4kpl) sekä mittariston lippaa (4kpl torx 25). Paikallisessa lukkoliikkeessä runko purettiin ja sisältä löytyi (niinkuin kaikissa muissakin )1x2mm lohjennut metallikynsi joka jumittaa lukon.Lukko korjatttiin jo hyväksi havaitulla tavalla laittaa joku sokkatappi jonnekin sinne mistä pala irtosi. Korjaus maksoi 70€ kun uusi lukko sinisellä n 500€. Halusin kertoa tämän kaikille koska s60, v70, s80 lukkoja tulee heille päivittäin korjattavaksi ja kaikissa sama vika, sekä ainakin automaatit pitää viedä hinurin lavalla korjaamoon jos ei virtalukon päästä irroita lukitsin kaapelia(virta-avaimen pitää kääntyä vähintään asentoon 1 että kaapeli irtoaa lukituksesta) ja hinuri arvokas jos pitää itse maksella.
Ylli
Volvo Alokas
Poissa
Sukupuoli:
Viestejä: 15
Vs: volvo s60 -05 virtalukko hajosi
« Vastaus #1 : 20.01.11 - klo:22:04 »
Itsellä kävi tänään samanlainen homma töistä lähtiessä. Avain ei kääntyny kunnolla edes 1 asentoon, eli en meinannu saada vaihdetta vapaalle. Yritin muutaman minuutin käännellä avainta ilman tulosta.
Tältä palstalta löytyneen ohjeen mukaan, purin suojamuoveja siten, että sain virtalukon toisessa päässä olevan mötikän irti ja siten auton käyntiin. Avain 1-asentoon ja ruuvimeisselillä tuota mötikkää kääntämällä. Ajoin 600m matkan kotiin, tietsikka ilmoitti "ajonvakausjärjestel män vaativan huoltoa".
Pitää huomenna porata nuo kiinnityspultit pois, ja yrittää purkaa lukkopesä. Kulmaporalle meinasin, niin ei tartteis purkaa suojia enempää pois.
Mötikällä tarkoitetaan ilmeisesti virtalukon pohjaa, jonka irroittamalla auton saa meisselillä käyntiin.
Taidanpas lähteä poraamaan.
-
Biltemasta saa halvan kulmaporauslaitteen, kannattaa rasvata heti uutena, on todennäköisesti kuiva. Tuolla mahtuu melko pieneen tilaan.
-
Hyvä että löysit heti ohjeet - otsikon luettuani meinasin vinkata kyseisiin keskusteluihin.
Itse ei ole onneksi tarvinnut Volvon lukkoa purkaa, mutta pari Opelin virtalukkoa on tullut tutuksi.
Tuo hieman ihmetyttää, eikö volvon lukkopesää tosiaan saa ulos rungosta runkoa irrottamatta ??? Opeleissa lukkopesä irroitetaan parimillisen tapin avustuksella, kunhan avain on paikallaan ja sen saa kääntymään 1.asentoon. Lukon voi sitten purkaa varovasti itsekkin, kun avain pitää haitat paikallaan. Tarkka pitää tietysti olla ettei haitat yksi kerrallaan poistettaessa lennä hukkaan ja jouset pysyy myös hallinnassa. Vectrasta aikanaan poistin ensiapuna kaikki haittalevyt, kun suurin osa oli kulunut siten että eivät pysyneet "piilossa" vaikka avain oli sisässä. Uusi lukkopesä yhden avaimen kera oli siihen alle 200eur.
Yleensä lukko ei yhtä haittaa kaipaa eli rikkoontuneen haitan poistamalla luulisi lukon taas pelaavan.
-
Vanhassa Ducatossa virtalukon sisukset ja avaimet putosi pihalle kun poistuin käyvästä autosta viellä jollekkin asialle. Kysyin määränpäässä kaverilta että sammutetaanko kun ei ollut iso homma? Kaveri sanoi että joo niin kysyin että mistä, katto ensin pitkään kun auto oli mun vanha että tunteehan se sen, vilkas sitte tyhjää virtalukon pesää, "anna käydä" Itsestään purkautuvaa Fiat laatua ;) Ps muissa yli 20 fiatissa jotka on suvussa olleet on ainoa jossa virtalukkon on krenannut ja joukossa on puoli miljoonaa ajettuja yksilöitä. Taas meni OT.
-
Mikä avainmalli Kaitsun Volvossa on - onko mallia "kanttinen muovitappi" ???
-
Taitaa olla metalliavain tuossa mallissa. Jostain olen kuullut noita lukkoja hajonneen joiltakin (SVF), onneksi ei vielä itseltä. On tapana ollut laittaa grafiittisprayta virtalukkoon merkissä kuin merkissä aika-ajoin. Autoissa missä keskuslukko on yleensä takaluukun lukkopesät pikeentyneet jumiin. Tuo aine auttaa siihenkin. Ainoat missä virtalukko-ongelmaa itsellä oli joku vanha Toyota. Niissä "leima-ukko" aina kokeili lähteekö avain käyntiasennossa pois. Usein lähti ;D
Edit :
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8892.msg231177#msg231177
Myydään uusi ja käyttämätön alkuperäinen Volvo virtalukko kaksilla avaimilla. S60, S80, V70 vm. 2000-2003. Varaosanumero: 8626374.
Hp. 125 €
(http://i238.photobucket.com/albums/ff249/vaarila/lukko.jpg)
Osuiko ??? 8)
-
Avain mallia metallinen stiletti.
Muutaman googlen välimuistista löytyneen keskustelun perusteella tuohon virtalukon runkoon pitää porata tiettyyn kohtaan reikä, josta painetaan esim. neulalla metallinen kynsi pohjaan jolloin saa lukkopesän irti jos avaimen saa 1. asentoon.
Juon kaffeet ja lähden tutkimaan.
Ose: Tuollainen kulmaporahan löytyy, tai ainakin pitäisi löytyä jokaisen pakista. ;)
kahtaenvaihda: Mulla tuttu lukkoseppä, jolle ajattelin kiikuttaa lukon. Saapahan itsekin tutkia samalla ja auttaa kanssavolvoilijoita, kun joku joskus kyselee.
Tuo virtaluko on muuten halpa.
-
Avain mallia metallinen stiletti.
Auts! Osu, mulla samaa mallia eli metalliavain menee kaukosäätimen sisään piiloon. Tämän ratkaisu alkaakin olla minulle mielenkiintoista.
Työkaverilla oli aiemmin jumittanut semmonen "muovitikku" -mallin virtalukko.
-
Avain mallia metallinen stiletti.
Muutaman googlen välimuistista löytyneen keskustelun perusteella tuohon virtalukon runkoon pitää porata tiettyyn kohtaan reikä, josta painetaan esim. neulalla metallinen kynsi pohjaan jolloin saa lukkopesän irti jos avaimen saa 1. asentoon.
Juon kaffeet ja lähden tutkimaan.
Ose: Tuollainen kulmaporahan löytyy, tai ainakin pitäisi löytyä jokaisen pakista. ;)
kahtaenvaihda: Mulla tuttu lukkoseppä, jolle ajattelin kiikuttaa lukon. Saapahan itsekin tutkia samalla ja auttaa kanssavolvoilijoita, kun joku joskus kyselee.
Tuo virtaluko on muuten halpa.
Ps laita rasvaa siihen kulmaporaan, se on uutena kuiva..
-
Tuo "stiletti"-avain tulee vm 2004 ja >>> mallin autoihin. Itsellänikin on sama. Tuo edellisen linkkini lukko on halpa mutta väärä meille. Helsingissä on Autoavain joka tekee vaikka romuista lukkoja. Mobilistit teettävät siellä lukkoja avaimiin ja avaimia lukkoihin ;D
http://www.luettelomedia.com/auto-avain-p-honkasola-helsinki-111814/
-
Lanzassa ei tullut mukana kuin yksi avain. Teetin sitten paikallisessa kellosepässä siihen avaimen. Teki Fiatin aihiosta kun ei Lanciaa sattumalta ollut. Profiili oli kuitenkin väärä ja paksuutta kymmenesosamilli liikaa. Antoi ilmateeksi kun ei mennyt virtalukkoon. Istuin sitten viila kourassa autossa puoli tuntia kotipihalla ja kas se passas ;)
-
Ps laita rasvaa siihen kulmaporaan, se on uutena kuiva..
Välikahvit.
Kyllä milwaukeen kulmaporan mukana tulee rasvat.
Tuossa vaan ei ole pakkaa mukana, joten joutuu käyttämään vanhan atlas copon istukkaa. ;D
Eipäs mennyt putkeen torxikikka. Pulteissa jengalukitteet, joten torxi katkesi sisälle ja piti pikkasen porailla enemmän että sai virtalukon irti. Suosittelen pistepuikolla aloitusmerkkiä ruuvin kantaan ja porailla pienemmällä aloittaen ja lopuksi 8mm terällä kannat pois. Selviää vähemmällä työllä.
Nyt kaffet ja takas suolakaivokselle.
-
Homma pulkassa.
Rattilukossa kielen kylkeen (kielessä kolo tälle tapille) tulee tappi, joka auttaa pitämään kieltä ulkona rattilukon ollessa lukittuna.
Lukon jousikuormitteisen lukitustapin stopparista toinen kynsi murtunut joten tappi meni liian syvälle ja jäi jumiin pohjaan, jolloin rattilukon kieli ei päässyt nousemaan avainta käännettäessä.
Paikka näkyy lukkorungon keskellä oleva reikä, jossa siis tappi ohut pää edellä, jousi ja päällä "lommi".
Lommin saa pois vaikkapa piikillä kaivamalla, jos jollain tulee vika päälle jossain reissussa. Tuossa tapissa jousen mentävä n. 5mm syvä reikä, johon työnsin meisselin ja herkuttelin tapin ulos lukkorungosta. Tuon hommanhan olisi voinut tehdä ottamalla rattiakselin alasuojuksen irti (3 kpl torx25) purkamatta puolta autoa, eli tietääpähän ensi kerralla.
Näyttää lukko toimivan ilman tuota lukitustappiakin ja on ilmeisesti jonkinlaisena varmistuksena rattilukon lukossa pysymiselle.
Kun väänsi avaimesta virran päälle, niin tapin kohdalle ei sattunut mitään, joka pitäisi rattilukon kieltä auki asennossa, eli nähdäkseni tappi ei lukitse kieltä auki asentoon.
Edit: Avain täytyy olla 1. asennossa, että saa vaihdekepin lukituksen vaijerin irti. Joku väitti jossain, että lähtee 0. asennossakin, mutta ei ainakaan tuossa versiossa.
Kerron vain, kuinka itse tein ja en kehoita ketään toimimaan näin.
AINUT OIKEA vaihtoehtohan olisi laittaa uusi lukkorunko.
-
En ihan ymmärtänyt, mikä tuon tapin tarkoitus on, mutta nyt lukki siis pelaa ja rattilukko myös edelleen? Tuleehan tuossa hommalle ihan kiitettävä päiväpalkka ;)
-
En ihan ymmärtänyt, mikä tuon tapin tarkoitus on, mutta nyt lukki siis pelaa ja rattilukko myös edelleen? Tuleehan tuossa hommalle ihan kiitettävä päiväpalkka ;)
Niin, ja auto ois wetterillä vielä ens viikollakin.
Muokkasin myös edellistä.
Rattiakselissa kolo, johon rattilukon kieli painuu, kun rattilukko menee päälle.
Taas tässä kielessä on kolo, johon tuo jousikuormitteinen tappi menee ja auttaa rattilukon kieltä pysymään lukittuna.
Edit: Siistitty tekstiä.
-
Da da ;D Hjuva ohje ;)
-
Da da ;D Hjuva ohje ;)
Joo, monistin ohjeet.Olin jo kerran samassa tilanteessa, että avain ei kääntynyt v-lukossa,mutta päivän kun sumuttelin teflonia pesään, niin kuinka ollakkaan avain kääntyi pesässä, ja on sen jälkeen toiminut jo toista vuotta.Ehkä kyseinen tappi oli kuiva ja jumissa ja nyt rasvakylvyn saatuaan voi toimia vielä pitkäänkin.Katsotaa n.
-
Yks juttu unohtui, joka koskee automaattia. Lisäsin sen tuonne tekstiinkin.
Edit: Avain täytyy olla 1. asennossa, että saa vaihdekepin lukituksen vaijerin irti. Joku väitti jossain, että lähtee 0. asennossakin, mutta ei ainakaan tuossa versiossa.
-
Yks juttu unohtui, joka koskee automaattia. Lisäsin sen tuonne tekstiinkin.
Edit: Avain täytyy olla 1. asennossa, että saa vaihdekepin lukituksen vaijerin irti. Joku väitti jossain, että lähtee 0. asennossakin, mutta ei ainakaan tuossa versiossa.
Olen vierestä kuullut tuosta ongelmasta eräällä tuttavallani. Oli soittanut Biliaan ja olivat sieltä kehottaneet naputtelemaan virtalukkoa. Oli myös väkisin vetänyt autoa taaksepäin jotta vaihde vapautuisi. Sitten soitti kaverilleni ja pyysi apua.
Kaveri löysi autosta kunnon vasaran ja sillä oltiin ihan kunnolla "naputettu", vaihdekin oltiin kuulemma ainakin kerran saatu liikkumaan. Biliaan tämä tapaus lähti hinurilla.
Ja jotenkin minulla oli käsitys, että vaihdekepin lukitus olisi ollut sähköinen, ilmeisesti olen siinäkin ollut väärässä.
Ei ilmeisesti kuitenkaan mikään harvinainen vika
-
On siinä myös sähköinen lukitus. Paineleppa jarrua moottorin käydessä ja kuuntele. Solenoiditappi liikkuu vaihdekepin juuressa auki/kiinni estäen vaihdekepin liikuttamisen jos ei jarrupohjassa.
-
On se nykyaikana kivaa jos on automaattivaihteise n auton ajanut ahtaaseen talliin ja akku tyhjänä niin siinähän se nököttää kiltisti, ei saa työnnettyä edes ulos vaan apuakku on kannettava sinne eteen mikäli akku on moottoritilassa.
ja tämä nyt ei ole kateellisen tojotamiehen volvou-höpinää vaan omakohtainen kokemus Opelista kuuden vuoden takaa, matkajääkaappi tyhjensi akun niin tyhjäksi että vaihdekeppi oli lukittuna.
-
Taitaa olla jokin asetus tai laki mikä määrää ettei automaatista saa vaihdetta vapaalle mikäli ei virta-avain ole käännetty tai paineta jarrua. Tällaisesta on hämärä mielikuva.
Edit. Onneksi on se akku takana takaluukussa niin helppo vaihtaa jos olisi siellä ahtaassa tallissa. Taas jos se olisi peruutettuna sinne, niin apuvirtasta konehuoneen plussa navasta ja miinusta koneen rungosta.
-
On se nykyaikana kivaa jos on automaattivaihteise n auton ajanut ahtaaseen talliin ja akku tyhjänä niin siinähän se nököttää kiltisti, ei saa työnnettyä edes ulos vaan apuakku on kannettava sinne eteen mikäli akku on moottoritilassa.
ja tämä nyt ei ole kateellisen tojotamiehen volvou-höpinää vaan omakohtainen kokemus Opelista kuuden vuoden takaa, matkajääkaappi tyhjensi akun niin tyhjäksi että vaihdekeppi oli lukittuna.
opeliskissa riittää että irroittaa vaihdekepin kehyksen jonka alla on kolo mihin ruuvarin tökkäsemällä saa vapautettua lukitsimen. joten ei tuota varten tartte virtaa ;)
-
opeliskissa riittää että irroittaa vaihdekepin kehyksen jonka alla on kolo mihin ruuvarin tökkäsemällä saa vapautettua lukitsimen. joten ei tuota varten tartte virtaa ;)
Näin on muistaakseni MB C200 CDI:ssäkin
-
Tojotassa on nappi, millä saa poies lukituksen.
-
On siinä myös sähköinen lukitus. Paineleppa jarrua moottorin käydessä ja kuuntele. Solenoiditappi liikkuu vaihdekepin juuressa auki/kiinni estäen vaihdekepin liikuttamisen jos ei jarrupohjassa.
Täytyi käydä ihan kuuntelemassa ja kyllähän siellä solenoidi napsaa jarruvalojen tahdissa.
-
Tojotassa on nappi, millä saa poies lukituksen.
On se nappi Volvossakin. Mutta mikäli se auto on ahtaassa tallissa keula edellä. Antaa silloin "peräruiskeen", eli ottaa takaluukun auki ja apuvirtaa sieltä. Tällöin saa ajettua sen auton pois tallista. Ettei joudu työntämään tai hinaamaan autoa. Sen jälkeen kun on käynyt vaihteen vapaalle siirtämässä..... Toisaalta kun pitää akun kunnossa voi koko homman unohtaa.
-
Mutta mikäli se auto on ahtaassa tallissa keula edellä. Antaa silloin "peräruiskeen", eli ottaa takaluukun auki ja apuvirtaa sieltä.
Tähän sopisi sellainen kysymys, että monellako on takaluukun lukkopesä jumissa käyttämättömyyden vuoksi, eli aukeaa vain sähköllä avaimen napista?
Hep. :o
-
Tähän sopisi sellainen kysymys, että monellako on takaluukun lukkopesä jumissa käyttämättömyyden vuoksi, eli aukeaa vain sähköllä avaimen napista?
Onko tämä joku kompakysymys ???
Mun Volvossa on vain kaksi lukkopesää - toinen kuljettajan etuovessa hätätilanteita varten ja toinen on virtalukko ;D
-
Jaa mun Volvossa on siinä rekkarivalopalkissa avauskahvan vieressä muovinen kansi. Sen alla ihan lukkopesä. Olettaisin että on sullakin ::) Tuo kansi estää kuran ja lian pääsyn lukkopesään. Kannattaa tutustua ohjekirjaan.
-
Jaa mun Volvossa on siinä rekkarivalopalkissa avauskahvan vieressä muovinen kansi. Sen alla ihan lukkopesä. Olettaisin että on sullakin ::) Tuo kansi estää kuran ja lian pääsyn lukkopesään. Kannattaa tutustua ohjekirjaan.
Joo, olen tutustunut ohjekirjaan. Unohdin että on kolmaskin lukkopesä - hanskalokerossa - ei peräluukussa.
(http://s15.postimage.org/edjmmtdnb/lukot.jpg) (http://postimage.org/image/edjmmtdnb/)
-
Mikä lukko siellä hansikaslokerossa on ?
-
Sillä saa hansikaslokeron lukkoon!
-
Aivan :D
Ajattelin, että onko siellä hansikaslokeron sisällä joku lukko, kun minun volvossa ei ole.
Jossakin Volvossa saa etumatkustajan turvatyynyn pois kytkettyä ilmeisesti myös avaimella.
-
S80 jätti lähikaupan pihalle, kun ei virtalukko käänny kuin 1. asentoon.
Vaihdekeppi P- asenossa, on rasvattu ja kaikki lievää väkivaltaa miedommat konstit käytetty.
Löysin linkin:
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?157328-Key-Won-t-Turn-Past-Position-1
Itsellä Volvo v70 -06 aut. eikä avain ei liikkunut I-asenneosta eteenpäin.
Avasin kotelon virtalukon alapuolelta (3 x T20 ruuvia). Napauttelin 3-5 kertaa lukkoa kumivasaralla. Kokeilin kääntää avainta virtalukossa ja se TOIMI! Laitoin lopuksi crc:tä lukkoon niin, että öljy tursui yli.
Olisiko lähtenyt käyntiin jos olisi vain naputellut lukkoa aikansa irroittamatta koteloa ... en tiedä, mutta pelkkä oljyäminen ei irroittanut lukkoa. En nähnyt, että mitään ylimääräistä olisi tullut lukosta. Ehkä se vain oli likaa, joka oli jumittanut haittalevyt lukosta??!
-
Virtalukon jumituksen syy on usein kuluneessa avaimessa. Itse ole joutunut ottamaan jo kolmannen uuden avaimen aikaisempien kuluneiden avainten sijaan. Joka kerta "oireet" viittasivat kuluneeseen lukkopesään, kun oikea syy olikin kuluneessa avaimessa. Uuden auton mukana tuli kolme virta-avainta. Kun vertasi kauan käytössä ollutta avainta käyttämättömään, niin huomasi leveyden kuluneen melkein millin. Se riitti jumittamaan lukon.