Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: destructo - 9.01.2012 kello on 19:46
-
Terve!
mulla on soliferin teliakselinen vaunu jolla on muistaakseni 1100kg painoa, ollaan nyt muutamat kerrat vedetty 2004 vuoden Ford tourneo connectilla joka on bensa koneella, muistaakseni 117 heppaa. Maantiellä jos ei yhtään ollut mäkiä niin pysty käyttää 5 vaihdetta mutta heti jos lähti vähänkin nouseen putosi vauhti alle 80 ja piti pykältää 4 päälle, jotenkin oli semmoinen tunne että sillä yhdistelmällä ei ole kiva ajaa.
Nyt olen etsimässä uutta veturia, pitäisi olla työn ja harrastusten takia pakettiauto ja budjetti on n.6000€
Olen nyt vaan pähkäillyt millä autolla sitä nyt olisi paras vetää, kuulemma etuvetoinen rupee särkyyn?
Amerikkalaistakin on käynyt mielessä mutta ajan taas työajoa 100 km päivässä niin en näillä polttoaine hinnoilla perus pulliaisena viitsi ruveta ajeleen amerikkailaisella.
Käyn kesällä myös ulkomailla vaunun kanssa ja euroopassa tuntuu olevan moottoritienousutki n aika isoja, joten en edes viitsi alle 100 heppasella autolla lähtee koittaa mitä vaihdetta pykälletään sisään..
Onko ehdotuksia?
-
Volkkari tai transit mies. ;)
Jompi kumpi, ei vitoa (vikoja) ja
hiase laiska.
Nämä minun kokemuksia.
-
Onko rintteristä mitään kokemusta kellään vetoautona?
-
On, mutta vaan pitkästä korkeasta paripyöräisestä. Mainio laite varsinkin kun ko laite automaatti, mutta vaatii ce kortin.
Minkä kokoista pakettiautoa haet, ja kuorma-autoiksi rekisteröityjä kannattaa katsella jos yhdistelmäkortti on olemassa.
-
mielummin B-kortilla ajettava paku, oon miettiny sitä C1E korttia mutta on mun mielestä jotenkin rahastusta sekin, esimerkiksi Ducaton pystyy rekisteröimään pakettiautoksi kuin myös kuorma-autoksi. Jos on pakettiauto saa vetää pikku E kortilla ja jos on kuorma-auto niin joutuu ajamaan C1E kortin jonka hinta pyörii 1100€-1400€ (aploodit suomen lainsäädäntö!!) Ilmeisesti pitää taipua rintterin puoleen, ovat takavetoisia ja saa myös isolla koneella. mulla oli reissuautona 2000vm täyskorkee ja pitkä iveco, muuten oli hyvä auto mutta tuppas oleen sähkövikaa kokoajan. Semmonen pikku iveco olis aika näppärä mutta tuntuvat olevan kiven alla kun ei tahdo löytää myynnissä olevia..
-
Sprintteri on ihan hyvä vetoauto, 312d:llä on vedetty aikaisemmin jonkin verran. kulutus ei ihan oikeesti juuri muutu vaikka on vaunu perässä. Korttivaatimus on hyvä muistaa, nuo kun melkein kaikki on c-kortillisia
Mutta jää kyllä huonolla kelillä kiinni melkein yhtä helposti kuin takavetohiace. Ja ainakin kuormattuna ikävän kiikkerä talvisella maantiellä.
-
Mun täytyy kehaista Scudoa ;) Minä ainakin tykkään ;)
-
volokkari :D
-
Mitenkäs muuten, särkyykö automaatti? löysin muutaman 316 rintterin myynnistä, hintakin meni budjettiin mutta ovat Automaatteja..
-
särkyykö manuaali?
-
oon kuullut ainakin että automaatti särkyy, niin ajattelin teiltä kysyä että kannattaako se olla manuaali kun ootte vaunua enemmän vedelly.
-
itse tykkään vetää automaatilla mutta se on maku asia
-
Toisaalta miettien, paljon vedetään jenkkiautoilla, moniko niistä on manuaaleja, ehkä 5% ja hyvin tuntuu menevän..
-
Toisaalta miettien, paljon vedetään jenkkiautoilla, moniko niistä on manuaaleja, ehkä 5% ja hyvin tuntuu menevän..
Jenkkipakuja on muutama tuttavilla ollut. Ei ne moittinu niitä ole, mutta toisaalta aika lyhyeksi se omistaminen niissäon jäänyt.
Naapurilla oli -90 luvun loppupuolen Transporter, vaihtoi sen sitten 2000 luvun alkupuolen Sprinteriin.
Asutaan aika vaikeassa maastossa, talvikelissä Transporter meni aina menojaan nuo mäet ylös, Sprinterillä on ollut pulmia. Siis pelkkä auto kyseessä, ei peräkärryä perässä. Hänellä auto on aina tyhjä, eli ei ole takavetoiselle painoa takapäässä.
-
Moni on nyt suositellut volkkaria.. En vaan pidä ajatuksesta että ostan 300tkm ajetun volkkarin ja vedän sillä kärryä perässä. kyllä rupee särkyyn. ainahan tietenkin on poikkeuksia, mutta kuulostaa pahalta että kaikki tekninen on poikittian eikä menosuuntaa kohden.. ja nelikon hinta pompsahtaa heti huomattavasti. Olisihan semmosella nelikko volkkarilla kieltämättä hieno päästellä liukkailla keleillä.
-
Fiat Ducato on mainettaan parempi.Se on vähän samanlainen kuin tuo Hobby asuntovaununa, paljon soimattu mutta eniten ostettu, ja kumpikin hintaluokkansa käyttökelpoisimpia vehkeitä. Kokemuksia on molemmista. :D
-
Joo ja muisteekseni se 2000 vm joka ei ole commonrail niin siinä on n.135 heppaa? jos muistan oikein..
-
Joo ja muisteekseni se 2000 vm joka ei ole commonrail niin siinä on n.135 heppaa? jos muistan oikein..
Mikä kone? Siis tilavuus. 2.8 idTd oli jotain 128 hv?
-
Joo no sit muistin väärin! kyllähän toikin varmaan jo vie vaunua..
-
1999–2003 Fiat Ducatot;
- 2.8 i.d.TD; 122hp, 285Nm (suorasuihku, ei-commonrail)
- 2.8 JTD; 128hp, 300Nm (commonrail)
Vasta 2006- tuli paremmin vääntävä koneet :D
http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato
-
Omien kokemuksien perusteella ei kyllä Sprintteriä voi moittia. 316 jaksaa kyllä vetää isompaakin vaunua taatusti mäkiin hyytymättä.
Jännä muuten miten noi kaverit ja tutut tuntuu tietävän autoista enemmän kuin omistajat itte ;) ;D
-
Omien kokemuksien perusteella ei kyllä Sprintteriä voi moittia. 316 jaksaa kyllä vetää isompaakin vaunua taatusti mäkiin hyytymättä.
Jännä muuten miten noi kaverit ja tutut tuntuu tietävän autoista enemmän kuin omistajat itte ;) ;D
Äkkiä kattoen 1 löytyi 316 malli tuosta 6000€ hintaluokan alle
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sprinter/?id_vehicle_type=18&id_fuel_type=2
-
Siinä on 2 kpl 316 tarjolla. toisessa on huonot kuvat ja toinen on se vanha ambulanssi, vanha ambulanssi on kyllä siitä hyvä että on varma että on huollettu ja aina ollut lämpösessä tai liikenteessä.
-
Mulla on kamraatilla joku 2,9td "rautakoneinen" 312d vanha ambulanssi. vm98 Automaatilla jolla kuulemma tulee autonkuljetuskärry perässä mäessä kuin mäessä . Ja se on 2+2 paku . tuplailmastointi, tuplawebasto, 5x vesipatteri, sisällä seisomakorkeus Ei sillä muistaakseni ole ajettu kuin 380tkm. On ostanut konevikaisen Toyota LandCruiserin ja myy mersun pois. Laitan yv:nä sulle puh. numeron, soita jos kiinnostaa. Auto Nummi-Pusulassa ja päivittäin Hesassa. Juttele hinnasta hänen kanssa.
-
Vanha ambulanssi on mainio laite. Monet sellaiset olen kuolannut ja koittanut keksiä hyvää syytä miksi ostaa. Hyvin varusteltuja ja helppoja muuntaa käyttöön kun käyttöön.
Oletko kysellyt mitä tuohon pohjanmaalla myytävänä olevaan on tehty. Kovasti näköjään rempattu, mutta mitä?
-
Vehon huoltokirja, viimeisen kahden vuoden aikana autoa korjattu/huollettu 12 432€ edestä!!! Kuitit löytyy!!
Varmaan aika paljon. Tuolla Itä-Helsingissä on Heino Motors, ne ainakin tekee urakalla koneita CDI koneisiin ambulansseihin. Tietääkseni ja isojenpoikien kertomana tuo 2,9 patarautakone on eri planeetalta
-
Hah! Minä olen vetänyt tuolla 1.9TD Jumperilla. On kyllä ollut niin huoleton peli, että vaikea uskoa parempaa olevan, kilometrejä nyt 310 tkm. Ja on hieno vetää, ei vaunu juurikaan perässä tunnu, paitsi koneen takia mäissä tietysti. Sen takia 2.8 HDI olisi paras valinta, sitä kun vaan on matalalla korilla (H1) aika nihkeästi saatavissa. Ja kyllä mäetkin ylös pääsee, kun ottaa hieman satikkaa. Jos on montun pohjalla 80 km/h, niin varmasti pitää keppiin koskea. Mutta sitä vartenhan se siinä on... :D
-
Ja tuo 1.9TD on siitä huoleton peli että siinä ei ole niitä vaihteisto-ongelmia kuten on 2.8 Ducatoissa.
Moottorihan oli aikoinaan 80-luvulla luotettavampia henkilöautodieselei tä.
-
Ja tuo 1.9TD on siitä huoleton peli että siinä ei ole niitä vaihteisto-ongelmia kuten on 2.8 Ducatoissa.
Moottorihan oli aikoinaan 80-luvulla luotettavampia henkilöautodieselei tä.
Fiatin 1,9 TD voi olla teknisesti kestävä, mutta pakettiautoa asuntovaunu perässä ei ainakaan minua huvittaisi ajaa.
Voin toki olla väärässä koska kokemukseni kyseisestä koneesta rajoittuvat yhteen pieneen alkoviautoon jolla 3 kesänä yhteensä ajoin n. 15 000km, kaikki matkat pohjois norjaan ja ruotsiin. Kyllä sillä liikennevirran mukana pysyi, mutta jatkuvasti sai hämmennellä keppiä.
Turbo piti ompelukoneääntä joka oli häiritsevä, tai ainakin nosti ohjaamon äänitasoa paljon.
-
Fiatin 1,9 TD voi olla teknisesti kestävä...
En tiedä tuosta Fiatin (Sofim) 1.9:stä, minä puhuin PSA:n (Indenor) XUD-moottorista, se ainakin on. Harmi, ettei samaan koneeseen pohjautuvaa 2.1 TD:tä ole saanut pakettiautoon. Siinähän olisi projektin aihe...
-
Jos kuuden tonnin pakua ajattelee hankkia, niin mielestäni on avainasemassa minkäläisia huolto/kautta korjaus paikkoja on käytettävissä.Olipa se merkki mikä tahansa, niin aina jotakin remppaa pitää tehdä. Olen ollut huomaavani että mitä kovempi merkki, sen kalliimmat remontit. :D
-
Mersussa sen oikean automaatin pitäisi kestää, sprintshift on ongelmallinen.
Jos oikeesti pahaan paikkaan pitää päästä sprintterillä, niin ainakin yhdessä ambulanssissa oli kytkettävä lukkoperä. Ilman sitä en edes yrittäisi ilman lumiketjuja. Tai nelikkoa.
Takavetohiace jos jää suurinpiirtein tasaselle kiinni niin sprintteri on vain vähän parempi tyhjänä ja kuormattuna jo melkein hyväksyttävä. Paitsi ne päivät kun tulee lunta kunnolla.
Tolla uuskoppasella, uusimmalla mallilla jäin tällä viikolla jumiin, oli pitkä jyrkkenevä mäki. Ties kuinka monennella yrityksellä pääsin ylös, ensin luistonesto pois ja kun sai sopivasti vauhtia ni sitte takas päälle. Vanha malli odottais siellä mäen alla edelleen kevättä. Tai lumiketjuja. 312- mallin luistonesto on lähinnä vitsi, cdi-mallin luistonestosta en tiedä. Tuossa uudessa se on jo parempi kuin mihin kytkimen- ja kaasunkäytöllä pystyy.
-
Jos kuuden tonnin pakua ajattelee hankkia, niin mielestäni on avainasemassa minkäläisia huolto/kautta korjaus paikkoja on käytettävissä.Olipa se merkki mikä tahansa, niin aina jotakin remppaa pitää tehdä. Olen ollut huomaavani että mitä kovempi merkki, sen kalliimmat remontit. :D
Sentään vanhempii autoihin pystyy vielä tekeen jotain itse, että jos ostaa sen uudemman auton niin ei ole huoltoa missä ei laiteta töpseliin ja se on myös aina halpaa touhua. Mun mielestä, mitä enemmän on ylimäärästä osaa niin sitä enemmän on myös vikoja. Pihassa 73- corolla, tuntuu että se on ikiliikkuja..
-
Kyllä se nyt niin meni että päädyin G20 Van Starcraft :)
-
Sentään vanhempii autoihin pystyy vielä tekeen jotain itse, että jos ostaa sen uudemman auton niin ei ole huoltoa missä ei laiteta töpseliin ja se on myös aina halpaa touhua. Mun mielestä, mitä enemmän on ylimäärästä osaa niin sitä enemmän on myös vikoja. Pihassa 73- corolla, tuntuu että se on ikiliikkuja..
Transportteri. Suhteelisen halpoja vähänajettunakin (alle 200 t km) Itsellä 7 vuosi menossa vuosimalli 97. Ei ole ollut huolia (vaikka olen kuullut aivan toista) auto on huollettu kerran vuodessa katsastuksen yhteydessä. On niitä tietenkin muitakin merkkejä mutta tässä yksi hyvä vaihtoehto. :) :-[ :o :)
-
Oikean pakun valitsit :D Mukava ja varmatoiminen
oikein huollettuna ;D
-
Ostimme tuon soliferin vaunun syskyllä ja edellisen omistajan jäljiltä oli takalasissa tarra "V8 pitää olla" -joten oli helpompi ostaa se V8 kuin lähteä tarraa irroittamaan :D :D :D
-
No tietääpähän ainakin kuka on ens kesänä tienpenkalla hätärit päällä ;D Nekään ei vaan ehkä toimi kun on ameriikan ihmemaan sähköt :D
-Kaveri harrastaa jenkkejä ja niiden korjausta, sano mulle et jos ostat made in usa saa olla aina näpit rasvassa ;D
-
No joo... jos ei provosoitaisi. Täällä on aika paljon jenkkimiehiä joukossa.
Lähtee äkkiä vähintään hiekkalaatikkoon tuollaiset.
-
Useinmiten sellaisilla jannuilla jotka eivät koskaan ole omistaneet jenkkiä on vankimmat mielipiteet usa-autoista. En minäkään ala Transhittejä täällä haukkumaan, sillä ensimmäistäkään ei pihalla ole!
Sitä vastoin omaa Vitoani olen haukkunut moneen otteeseen, sillä siihen minulla on varaa koska se tuossa pihalla seisoo..
Se on totta että jenkeissä on sähköt mitä ne ovat, mutta itse autoiluun kuuluu vähän käpälöinti siellä sun täällä ja se V-8:n soundi on balsamia tylsään arkeen :D :D :D
Ei näitä niin pidä lokeroida mitenkään erikseen- mutta jenkkimiehillä on useinmiten hauskaa.... ;D ;D ;D
-
Useinmiten sellaisilla jannuilla jotka eivät koskaan ole omistaneet jenkkiä on vankimmat mielipiteet usa-autoista. En minäkään ala Transhittejä täällä haukkumaan, sillä ensimmäistäkään ei pihalla ole!
Sitä vastoin omaa Vitoani olen haukkunut moneen otteeseen, sillä siihen minulla on varaa koska se tuossa pihalla seisoo..
Se on totta että jenkeissä on sähköt mitä ne ovat, mutta itse autoiluun kuuluu vähän käpälöinti siellä sun täällä ja se V-8:n soundi on balsamia tylsään arkeen :D :D :D
Ei näitä niin pidä lokeroida mitenkään erikseen- mutta jenkkimiehillä on useinmiten hauskaa.... ;D ;D ;D
Epäilemättä ;D Ja sitten vasta sitä hauskuutta riittää, kuin koiranpennuilla ikään, kun sillä jenkillä tankille mennään.
Nimimerkillä ; hetken aikaa Suburbanin 454:llä omistanut. Pienin mittaamani maantiekulutus oli tasanopeudella 18,2l :D :D :D :D :D :D :D, juu ja koneelle (juopolle) kelpasi vain 99 ;D
-
Tapani hei!
Eihän se tankkaushetki voi olla se tärkein hetki auton ajossa. Kyllä 454:sen mörinä aina jonkun dieselkolinan voittaa ja siitä sitten maksaa,,,,eikös?
Kulutushan ja sen kalleus ei ole auton vika, vaan verottaja siitä kalliin tekee. Ja uskoakseni isolohkosubbarilla vetelee kaikennäköisiä "järkevämpiä" pakettiautoja ylös vaikeista paikoista naama virneessä ja ne penkit ja fiilis.....No se siitä...
-
Olen joskus kuullut jenkkien sähkö vioista, omasta
kokemuksesta suurin syy ollut tee se itse miehet,
uusista vehkeistä en sano mitään kun ovat täynnä
Elektroniikkaa, Itse olen touhunnut kyseisten vehkeiden
kanssa vajaa kolmekymmentä vuotta ja kertaakaan
en ole jäänyt tielle sähkövian takia. Lähellä piti
tilanteita on ollut. Viimeksi Vanin lämmitys laitteen
moottori kärysi, oli halpa tarvike moottori ja tee se
itse mies tehnyt sähköt :( Ilmeisesti ollut onnea kulkimissa.
PS. Onnea uudelle veturille.
-
Tapani hei!
Eihän se tankkaushetki voi olla se tärkein hetki auton ajossa. Kyllä 454:sen mörinä aina jonkun dieselkolinan voittaa ja siitä sitten maksaa,,,,eikös?
Kulutushan ja sen kalleus ei ole auton vika, vaan verottaja siitä kalliin tekee. Ja uskoakseni isolohkosubbarilla vetelee kaikennäköisiä "järkevämpiä" pakettiautoja ylös vaikeista paikoista naama virneessä ja ne penkit ja fiilis.....No se siitä...
Juu se mörinä, joka omassani tyhjäkäynnillä muistutti lähinnä röpöttävää oksennusta oli varmasti myös naapureiden mieleen ::) Asuin tuohon aikaan vielä Runeberginkadulla ja porttikongista ei mahtunut sisälle jollei ottanut ulkokaistan kautta, samoin toinen peili piti kääntää pois, että pääsi kotiin tai ulos. Ja se komein mörinä oli aina siinä pitkässä porttikongissa ;D Sääli naapureita ???
-
Eipä oo kertaakaan ollut jenkeissä mitä on ollut sähkövikoja ( Dodge, Chevy ja Ford mercury )
-
Juu se mörinä, joka omassani tyhjäkäynnillä muistutti lähinnä röpöttävää oksennusta oli varmasti myös naapureiden mieleen ::)
TRAPP:n putket siihen niin raikaa.
Ajettiin yhrellä venholla kerran tuossa Helsninkin vesillä.
Siinä 2x454 ja putkissa ei muuta kuin jäähdytysveden suihkutus vaimentimina.
Ei tarttenu mussiikkia kuunnella pariin päivään ???
-
Ei mullakaan mitään pahempaa että koneet sammuis tai vastaavaa mutta lasinnostimet välillä kronaa.
Mun vanhassa vm-55 Cadillacissä toimi kaikki moitteettomasti jopa etupenkin säädöt!!! Yksi takalasinnostin vähän kränäs mut sekin oli vain likaa säädinnappulassa.
Ja tossa armyvanissa oli jännä vika kun satoi niin heitti itestään ajovalot päälle ja samalla pyyhkijät alkoivat pelaamaan. Kerran säikähdin perusteellisesti kun meiän motellibileissä tuli nukuttua ja kävin yöllä pissalla pihalla ja oli tihkusade ja siinä lorottaessani vani ampui ajovalot päälle ja pyyhkijät alkoi vinkumaan.
Onneks veitikka oli jo kädessä,muuten olis tullut housuun :D :D :D Tuli sellainen Christine fiilis,
-
TRAPP:n putket siihen niin raikaa.
Ajettiin yhrellä venholla kerran tuossa Helsninkin vesillä.
Siinä 2x454 ja putkissa ei muuta kuin jäähdytysveden suihkutus vaimentimina.
Ei tarttenu mussiikkia kuunnella pariin päivään ???
Ja Haahkat muni nahkamunia...
-
Kyllä se nyt niin meni että päädyin G20 Van Starcraft :)
Hyvä valinta! Kannattanee laittaa lisälauhdutin laatikkoon jos ei jo ole ettet tuhoa laatikkoa vetäessäsi kesäkuumilla! On halpa ja hyvä henkivakuutus laatikolle!
Oliko koppa missä kunnossa?
Mulla on btw myynnissä 91 Starcraft 6.2d johon juuri laitettu isolla rahalla laatikko. Sivussa siinä on markiisi ja kaikin puolin hauska retkuiluauto!
Auto on Hassen matkojen vanha promoauto ja maalaus sen mukainen! Toisella puolella Tunisiaa ja toisella puolella palmuja ja cuubaa :D :D :D
Takaoven alakulmassa ruostetta ja muistaakseni jossain helmassa jotain pientä! Näähän mätänee ovien alakulmista, sivuikkunoiden alta ja helmoista.
Auto on ollut minulla iät ja ajat muttä möin sen kaverilleni joka särki siitä laatikon ja sitä on rempattu kauan ja nyt se palautui mulle lähinnä kait myyntiin.
Halvin se ei ole mutta ei myöskään huonoin! Täytyy tsekata vielä tuo hintapuoli ja koitan löytää valokuvan kulkineesta....
-
Eipä tuo amerikan köntsä kauheen mahottomasti viel ainetta, olen saanut lukemia 10,8L ja 11,25L sataselle. Vaunu Perässä kulutus kasvaa n.2L Moniko veturi todellisuudessa menee alle 13L 1500kg vaunu perässä..? On ollut jo jotain sähkö vikaa, mutta onhan autolla jo ikääkin.
-
300:nen farkku mersu, muutos katsatus pakettiautoksi, ei verotkaan paljoa paina :)