Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: iveco - 5.09.2025 kello on 16:59

Otsikko: iveco daily 2.8 vm.2001 eturenkaiden ulkoreunan kuluminen
Kirjoitti: iveco - 5.09.2025 kello on 16:59
Kyseessä Iveco Daily 2.8 vm.2001 kuorma auto alustainen(3500kg) takaveto.Eturenkaid en ulkoreuna kuluu vaikka Iveco huolto on kaiken tarkistanut, välykset ym.säätänyt auraukset siis tehnyt kaiken ja vieläpä kaksi kertaa.Viime syksynä maahantuojan neuvoin säädetty jotain pultteja ilmeisti pystysuunnan korjaamiseksi.kaikk i kuuluma hyvin.
 Nyt ajettu tänä kesänä 3000km niin taasen ulkosyrjät aivan hiihtoliiton hyväksymät.Pelotti ihan Norjasta tulla takaisin,Siis toiset renkaat jo pas...na, ensi viikolla eri paikkakunnan Iveco huoltoon öljynvaihtoon ja kuuluma silmämääräinen tarkastus .heillä ei suuntauslaitteita! eli vika varmaan jatkuu,Autoa ei ole kolaroitu eikä ajettu isoihin monttuihi.Ajomäärä vain pikkasen yli 100 tkm.Onko tällaista ongelmaa kellään ollut?
Otsikko: Vs: iveco daily 2.8 vm.2001 eturenkaiden ulkoreunan kuluminen
Kirjoitti: tsahkali - 5.09.2025 kello on 17:29
Jos molemmat renkaat kuluvat samalla tavalla, auraus on väärin.
Se voi olla ihan tehtaan arvoissa mutta ko. kulkimelle  väärä.
Matkailuauton painot voivat olla ihan eri, mitä alustalle on alunperin suunniteltu.

Itsekin jouduin aikoinaan säätämään Ransun etupään sellaiseksi, että renkaat kuluuivat tasaisesti.
Otsikko: Vs: iveco daily 2.8 vm.2001 eturenkaiden ulkoreunan kuluminen
Kirjoitti: Karabiilisti - 5.09.2025 kello on 18:54
Matkailuauton paino on tosiaan kovempi kuin pakun joten kulmat voi olla eri.
Nyt mars korjaamoon jolla nelipyörä suuntausvehkeet.... laserit...
ei mitään metrimitta ja lanka systeemeitä.
Kunnon säätö on about 100e ja kuluminen lakkaa.
Ransiitissa kului uutena myös noin mutta säädön jälkeen on ajellut samoilla kumeilla yli 60 000km eikä ole loppu vieläkään läheskään.

Otsikko: Vs: iveco daily 2.8 vm.2001 eturenkaiden ulkoreunan kuluminen
Kirjoitti: tsahkali - 5.09.2025 kello on 20:39
Matkailuauton paino on tosiaan kovempi kuin pakun joten kulmat voi olla eri.
Nyt mars korjaamoon jolla nelipyörä suuntausvehkeet.... laserit...
ei mitään metrimitta ja lanka systeemeitä.

Kerropa nyt, mistä ne lasermiehet tietää mihin kulmiin pyörät pitää laittaa?
Otsikko: Vs: iveco daily 2.8 vm.2001 eturenkaiden ulkoreunan kuluminen
Kirjoitti: hemppat - 5.09.2025 kello on 21:18
Perinteisesti tulkiten eturenkaiden kuluminen johryy vikasuubtauksesta. Jos oletetaan että ripustus on kunnossa niin camperkulma tuskin väärä. Etupyörien kulmat, nelipyöräsuuntaus turhaa kun taka-akseli on ja pysyy säätymätömissä. Sisäreunan kukuminen viitta liikaan haritukseen.
Otsikko: Vs: iveco daily 2.8 vm.2001 eturenkaiden ulkoreunan kuluminen
Kirjoitti: Karabiilisti - 5.09.2025 kello on 22:25
Kerropa nyt, mistä ne lasermiehet tietää mihin kulmiin pyörät pitää laittaa?

Katsoo ko painoon sopivat arvot taulukoista. Ja kunnon mittalaitteilla mittaavat kohdilleen.
Otsikko: Vs: iveco daily 2.8 vm.2001 eturenkaiden ulkoreunan kuluminen
Kirjoitti: iveco - 6.09.2025 kello on 08:56
Kiitos vinkeistä ja kokemuksista!on vain jännä juttu ettei merkkikorjaamo saanut asiaa kuntoon.Täytyy ensiviikolla mennä korjaamolle jossa kunnon mittalaitteet ja kokemusta.
Otsikko: Vs: iveco daily 2.8 vm.2001 eturenkaiden ulkoreunan kuluminen
Kirjoitti: 88k5 - 6.09.2025 kello on 11:30
Aika yleistystä täällä..

Osassa McPhersson etupäissä on camber-säätö olkakappaleen kiinnityksessä. Ja on niitä muunkinlaisia etupäitä, kuten takapäitäkin. Ei kaikissa m-autoissa ole jäykkää taka-akselia, vai kirjoittaako kaikki Iveco-kokemuksista? Lehtarirakenne on vetelä ilman poikittais tukea (usein Panhard-tanko).

Yleensä nuo autovalmistajien 4-pyöräarvot ovat peerusasentoiselle (n. omamassaiselle) ajoneuvolle - kuormattuna kaikilla merkeillä arvot muuttuvat. Varsinki etuvetoisilla raskaammilla m-autoilla säätäjän olisi hyvä osata kompensoida tuota kokemusperäisesti, eikä mennä "tyhjän pakettiauton arvoin"

E: ilmesesti "kuorma-auto -alustainen Iveco" termin käyttö viittaa paripyöräisyyteen. Niissä kuten muillakin merkeillä etupää on tehty takapaan ehdoilla (kompromissi renkaiden valinnassa). Raskaampi keulaisen a ja isommalla etu/sivupinta-alalla varustettu m-auto (2. valmistajan korilla) vaatii eteen tukevampi eturenkaita mitä puolet takapään rengastuksesta tarjoaa - nurinperin ämpärivanteineen (hillittömällä spacerillä)... leveämpää kumia eteen ja enempi "rättiä sivuun" (esim, jos takana 8 pr, ni eteen 10 pr).
Edellinen auto oli paripyörä, ja samalla rengastuksella edessä/takana, takapäästä tulee tyhjänä "paukkuperä".
Otsikko: Vs: iveco daily 2.8 vm.2001 eturenkaiden ulkoreunan kuluminen
Kirjoitti: "Masi" - 6.09.2025 kello on 11:51
Liekö jo tuon ikäisessä vääntösauvajouset ?
Uudemmissa ainakin on.
Otsikko: Vs: iveco daily 2.8 vm.2001 eturenkaiden ulkoreunan kuluminen
Kirjoitti: Karabiilisti - 6.09.2025 kello on 13:51
Kyllä se kuluminen saadaan varmasti loppumaan kun saadaan se säätö tehtyä oikein.
Se että on merkkiliikkeessä huollettu ei aina takaa onnistumista. Jos renkaat edelleen kuluvat niin säätö on tehty päin p....tai sitten se on tehty kahvitunnin aikana tai vaan raksittu tehdyksi. Ei olis eka kerta että merkkiliikkeessä jää hommat tekemättä.


Otsikko: Vs: iveco daily 2.8 vm.2001 eturenkaiden ulkoreunan kuluminen
Kirjoitti: iveco - 6.09.2025 kello on 17:04
Kiitos jälleen vastauksista.Kysees sä ei paripyörä Iveco.Jostain pulttisäädöstä kuulin puhuttavan jotta sellaisia säädetty jo alunperin jotta saatu asuntoauton koppa oikeaan vaaka asentoon.
Otsikko: Vs: iveco daily 2.8 vm.2001 eturenkaiden ulkoreunan kuluminen
Kirjoitti: Pata8 - 7.09.2025 kello on 19:28
Tuon ikäisessä Iveco Dailyssä on vääntösauvajousitus edessä. Sitä ei säädetäkkään ihan silleen kuten perus Pherson jousitusta. Itsellä myös Dailyn 6tn alustalla oleva matkailuauto ja samaa ongelmaa, eli eturenkaiden ulkosyrjät kuluu normaalia nopeampaa tahtiin.
Otsikko: Vs: iveco daily 2.8 vm.2001 eturenkaiden ulkoreunan kuluminen
Kirjoitti: iveco - 8.09.2025 kello on 15:20
Miten nopeasti kuluu renkaat vaihtokuntoon?onko asiaa korjattu millä lailla?meillä kului 3000km matkalla aikapa paljon!Norjassa oltiin ja renkaiden vaihto jo tuli mieleen kun jyrkkiä mäkiä tuli ajettua.Huomenna auto meneee Vianorin halliin missä kunnon kamppeet mitata ja jos asia selviäisi.palaan asiaan kun tietoa tulee!
Otsikko: Vs: iveco daily 2.8 vm.2001 eturenkaiden ulkoreunan kuluminen
Kirjoitti: Pata8 - 12.09.2025 kello on 12:31
Mites tässä kävi? Saatiinko säädettyä mitenkään? Mulla on vähän sellainen fiilis, että aurausta näissä saa säädettyä, mutta saako camberia säädettyä? Mietiskelin että näissä vääntösauvallisissa perusalustan säätö laitetaan varmaan tehtaalla jonnekkin "puoleen väliin" tietämättä siitä millainen koppi siihen lopulta tulee päälle. Etuakselin massa ratkaisee näissä siis varmasti siihen missä kulmassa renkaat on. En tiedä mutta jos vääntösauvoja laskee alaspäin niin teoriassa camber-kulman pitäisi muuttua. Mutta sit varjopuolena maavara edessä pienenee.

Otsikko: Vs: iveco daily 2.8 vm.2001 eturenkaiden ulkoreunan kuluminen
Kirjoitti: volvo - 12.09.2025 kello on 14:35
Mites tässä kävi? Saatiinko säädettyä mitenkään? Mulla on vähän sellainen fiilis, että aurausta näissä saa säädettyä, mutta saako camberia säädettyä? Mietiskelin että näissä vääntösauvallisissa perusalustan säätö laitetaan varmaan tehtaalla jonnekkin "puoleen väliin" tietämättä siitä millainen koppi siihen lopulta tulee päälle. Etuakselin massa ratkaisee näissä siis varmasti siihen missä kulmassa renkaat on. En tiedä mutta jos vääntösauvoja laskee alaspäin niin teoriassa camber-kulman pitäisi muuttua. Mutta sit varjopuolena maavara edessä pienenee.
eiköhän sen saa säädettyä ylpään shimmi levyjä vaihtamalla. se on eri asia kenellä niitä on ja onko asiakas valmis maksamaan siitä työstä kun se ei onnistu vain mutteria kääntämällä.
Otsikko: Vs: iveco daily 2.8 vm.2001 eturenkaiden ulkoreunan kuluminen
Kirjoitti: iveco - 12.09.2025 kello on 23:03
Myöhä iltaan vastaus meni.Ajan tilasin netistä 140km päähän Vianoriin johon laitoin kaikki tiedot autosta ja ongelmista.Ja eikun reissuun kohti rengasliikettä.Vast aanotossa kaveri sanoi ettei tiedä mitään ongelmasta joten auto odottamaan korjausta. Aika oli 12.00 niin 12.04 tuli tieto ettei heillä ole tietokantaa tehdä mitään?kesken ruokailun lähdin liikkeelle ja kaksi kaveria vastaili kysymyksiin miksi ei onnistu säätöjen tarkastus.Ei tietokantaa heillä.Kysyin onko tämä tässä niin vastaus on.Ei harmittelua koska tultiin niin kaukaa luottaen heidän ammattitaitoon.Auto oli pysyhyt paikoillaan joten ei ollut käynyt hallissa koska muutama asia näkyi jos auto olisi liikkunut.Eipä mitään niin hyvä kaveri samalta paikkakunnalta neuvoi muun nelipyörä mittaus paikan ja niin sinne mentiin jossa asentaja katsoi koneeltaan ja totesi jotta kyllä arvot löytyy.Tule huomenna kello 11.00.Ja yö meni autossa ja 11.00 auto halliin.Eikun vaan homma pelasi joten aurauksen päin peetä, Kuopion Iveco saa pisteet! sain mukaan tulostetun paperin mittauksesta joten asia on selvä.Kyllä Vianorille menee palute siitä jotta edes olisivat jotenkin auttaa eteenpäin!
Otsikko: Vs: iveco daily 2.8 vm.2001 eturenkaiden ulkoreunan kuluminen
Kirjoitti: mh jkl - 13.09.2025 kello on 07:29
jos etu tukivarsien puslat ovat väsyneet niinkuin tuon ikäisessä paljon mahdollista niin. ainakun on veto päällä niin kampeaa eturenkaita auraukselle. jarrutuksessa taas haritukselle. mutta kun ajaessa kokoajan  vetopäällä niin rupeaa syömään ulkoreunaa.

puslat voi olla sopivan löysät ja menee silti katastuksesta läpi että heilahtaa.
Otsikko: Vs: iveco daily 2.8 vm.2001 eturenkaiden ulkoreunan kuluminen
Kirjoitti: "Masi" - 13.09.2025 kello on 09:30
Tuo kukkosen korjaamo on hyvä paikka, ammattiväkeä hommissa. Omaani käytän tuolla kanssa ;)
Suosittelen jos on kuopion seudulla Iveco ongelmia.
Otsikko: Vs: iveco daily 2.8 vm.2001 eturenkaiden ulkoreunan kuluminen
Kirjoitti: Hesus - 13.09.2025 kello on 11:02
Raskaankaluston huoltojen ammattitaidottomuus on ihan yleinen ongelma.

Saman palkan saa henkilöautopuolella niin harva viitsii isompien kans tapella kun kaikki on raskaampaa. Isoillakin merkkikorjaamolla on just niitä amiksesta päässeitä jotka eivät osaa tehdä yhtään mitään jos tietokone ei kerro mikä on vialla.

Sit se ei vaadi kuin yhden asiantuntevan asentajan niin alkaa homma toimii Thumb

Eli täysin kiinni paikasta ja ketä siellä on töissä silloin.